zit-slaapkamer
FLINK MEISJE
WINKELJUFFROUW
„DE PELIKAAN"
beneden- en bovenhuis
KHMER met pensioi
leg-kippen
Vulpenhouders f A 75
Heerencostuums
Japonnen
Mantels
Regenjassen
Net KINDERMEISJE
D.V.P.-U«
Met het Deensche Roode Kruis
naar Oostenrijk.
FLINKE WINKELJUFFROUW
l/OH
AlU pocduet* xifH vtvzikud
Magazijn „DeKlaw", OoitharaU, Tel. 2753
met volledig pension
NETTE JONGEN
Stoomerij en Ververij vanaf 1907
Télefoon 3066 en 3076 GOUDA
en gebruik v* badkamer
De medewerker van het groot
Deensch dagblad olitiken
vergezelt een Deensch tevens-
middelem-convooi op diens
tocht door het stukgeslagen
Duitschland naar het uitgehon
gerde Oostenrijk.
Een convboi is op weg door Europa.
Het is een convooi als zoovele
andere van het Deensch Roode Kruis.
Het bestaat uit 17 wagens en telt 40
mannen. Er zijn 12 vischvervoer-
wagens met aanhangwagens zoo groot
als zomerhuizen, 2 gewone Kopenhaag-
sche vrachtwagens en 3 luxe auto's.
En doodgewoon convooi, maar het
doel is nieuw. Het geldt Weenen dezen
keer, het kapotgesagen Weenen dat
om hulp smeekt. Tot nu toe reikte tiet
Deensch Roode Kruis vooral aan West
Europa en Polen een helpende hand,
maar nu is het Oosterijk en Hongarijé,
die in het zoéklicht staan op de Euro-
peesche kaart.
Denemarken wil de menschen hel
pen die in nood zijn en het zijn flinke
kerels die aan het stuur zitten als een
convooi uittrekt.
Onder gedreun van de machtige
Dieselmotoren bulderen de wagens in
rij en gelid de grens over. Een Duit-
sche douane slaat aan voor de witte
karavaan; snel verdwijnt ze voor hem
achter de heuveltoppen op weg naar
Flensburg. Als een witte slang kron
kelen de auto's over den steenweg,
en het is alsof men zand in de oogen
krijgt van te staren naar een onge
kend doel ver ver weg.
Weenen wenkt in de verte en niets
kan ons tegenhouden. Stuk voor stuk
winnen we veld onomstootelijk
zeker. We brengen eten en medecij-
nen. 90 ton eten is er in de volge
propte wagens: versche boter van
prima kwaliteit, vleesch, melkpoeder
en conserves. Voldoende levensmidde
len om 5000 Oosten rij ksche kinderen
te voeden een maand lang.
In de voorste luxe auto zit de
jonge bekwame cortvooi-leider luite
nant Funder samen met den Deen-
schen geneesheer Dr. Aage Kirge-
gaard, wiens v?ouw een Weensche is.
Hij zal een half jaar dienst doen bij
het Deensche Roode Kruis te Pölten.
In een andere auto zitten jonge vrou
wen, leden $an het Verbond: „Redt
het Kind. Hun oogen stralen van ver
wachting. Zij weten dat zij den strijd
zuilen opnemen tegen onbeschrijflijke
smart en ellende, zij zijn vast beslo
ten de mouwen op te stroopen en
zooveel goed te doen als ze kunnen.
De wagens hollen voort naar Ham
burg. Het is een kostbare vracht,
waarmede ze rijden, maar de reus
achtige visch-auto's zijn bijna nog
kostbaarder. 100.000 Deensche kro
nen voor een wagen met nieuwe ban
den, en alles sis nieuw. Niemand
wenscht onnoodige vertraging. Het
zou duizenden kronen kosten, indien
het convooi een paar dagen stil moest
iiggen voor reparatie, en alle wagens
moeten gezamenlijk, door dé Russische
zóne rijden naar Weenen. Dien dag
zal er feest zijn in de stad. Dat weten
de chauffeurs, maar er is nog een
afstand van 1800 kilometer1800
kilometer door een kapotgeslagen
land.
De steenwegridders van de
20ste eeuw.
De chauffeurs zitten hoog; hoog
verheven bij een stuur zoo groot als
een molenrad. Ze hebben allemaal bij
namen, ze kennen elkaar van kinds
been. Het zijn ijzerharde Esbjerg-
mannen, die een taak óp zich kunnen
nemen, waarvan ieder ander omver
zou vallen, maar zij houden stand. In
een van d? wagens zit Piet-spitfire,
hij is klein en tenger gebouwd, maar
hij slaat een zevenduimschen nagel in
een plank met zijn blqpte vuist. In een
anderen zitten groote-Laurits en
kleine Martin, en in een derden: de
kameraden. Bij den werktuigbak lig
gen Engelsche -cigaretten, en lieve
hemel, die mannen hebben ze ver
diend.
Het zijn de steenwegridders van de
20ste eeuw, met pek en olie in hun
gezicht en eelt van het stuur op hun
handen. Er is geen romantiek over
hen, neen, ze zitten daar maar en
dan rijden ze. Ze rijden met een door
snede haastigheid van 35 km per uur,
maar af en toe zetten ze de vaart op
tot 75 km per uur. Dan beeft geheel 't
autogeraamte, 't kraakt in de voegen,
het stuur zwaait alsof het eraf ging
tuimelen.
Een convooi is op weg. Het witte
kruis op rooden achtergrond (Deen
sche vlag) en het Roode Kruis op wit
ten achtergrond (R. K.). Het buldert
op den steenweg, stof en vuiligheid
schieten omhoog achter de bijna
manshooge wielen. Olierook hangt dik
in de lucht, hij walmt uit de ontlas
tingsbuizen die af en toe een zoo
scherp óntploffingsgeluid laten hoo-
ren, dat zelfs de Duitschers, gewoon
aan oorlogslawaai, verschrikt omkij
ken.
De chauffeurs" krijgen hun betaling,
per kilometer en als ze hun bestem
ming niet bereiken op den vastgestel-
den tijd dan rijden ze den geheelen
nacht door. In het pikdonker, op om
geploegde, modderige wegen. Vooruit!
Het doel moet bereikt worden, en
liever zichzelf „doodrijden" dan het
convooiplan doen zwichten.
We leggen de steden Schleswig,
Rendsburg en Neumiinster achter ons.
Er is hier bijna geen spoor van den
oorlog te bespeuren. Maar in de
deemstering komen we dichter bij de
voorsteden van Hamburg en daar
doemen de eerste werkelijke oorlogs
ruïnen op .voor onze oogen. De be
nauwdheid bekruipt onze harten. In 'n
uithoek van Hamburg overnachten we,
iri hotel ,Zum alten Gasthof'. De
visch-auto's staan in een kring rond
het hotel als levende wezens die zich
geluidloos ter ruste gelegd hebben
voor den nacht en nu Slechts op het
teeken van hun meester wachten om
weer op te trekken.
En den volgenden morgen rijden we
verder door de eentonige Ltineburger
Heide. De slaap zit ons nog in het
lijf, het duurt wat voor de motoren
warm en soepel worden. We gaan nu
recht naar 't Zuiden door de Britsche
zóne, door de steden Buchholz, Soltau
en Celle naar Hannover. De auto
strada van Hamburg is onbegaan
baar, we moeten den ouden landweg
volgen.
De lucht wordt zachter, hier en daar
zijn er groene vlekken in de bosschen.
De beuk trekt zijn groen kleed aan.
We rijden de lente zelf tegemoet.
Hannover is volkomen onherkenbaar.
Het was de belangrijkste nijverheids-
stad en nog geen 20 van de fabrie
ken en huizen zijn onbeschadigd ge
bleven. De inwoners staren onverschil
lig en apatisch naar onze auto's. Zij
lijken een grauwe massa tussche.i
muurbrokken en kalkstof. We manen
een oogenblikje halt, de kinderen ko
men wat eten en cigaretten bedelen.
Kleine vuile handjes werden door de
vensters gestoken en werpt een chauf
feur een cigaretstompje weg dan
vechten één half-dozijn magere jon-'
gens om <fen buit. Sommigen van hen
diagen nog de droevige resten van
een Hitler-Jugend-Uniform, zon 'er
hakenkruis. Op geen enkele plaats
ziet men teekens van heropobuw, niet
eens van opruiming, en toch zijn de
bombardementen nu meer dan 1 jaar
oud.
Ten Zuiden van Hannover komen we
in de Harzen. De natuur verandert.
Het is blakende zon, wij trekken de
jassen uit en rijden verder in hemds
mouwen. De lente is nu dicht bij ons
gekomen. Alles is groen en glimla
chend. De oorlog schijnt ver, ver weg.
Geen een van de kleine steden, Alfeld,
Einbeck, Nordham, zijn getroffen door
bommen, Langs de wegen staan
bloeiende kerselaren en de lucht is
.geurig en zacht. We passeeren kleine
idyllische beekjes en middeleeuwsche
huizen, we zien vroolijke, zingende
kinderen op de wegen. Is dit werkelijk
het vernielde Duitschland, deze won
derlijke omgevingen, waar alles vrede
en rust ademt en het leven zoo schoon
en zoo goed schijnt? Het is niet te
gelooven, en.nog eens wordt het ons
duidelijk, dat de stedelingen veel meer
geleden hebben, dan de boerenbevol
king. Op den buiten is ook vandaag
eten genoeg, en daar leeft men zonder
de duistere sporen van den oorlog.
(Wórdt'vervolgd).
DE CONFERENTIE
TE PARIJS
De ministers van Buitenlandsche
Zaken der Groote Vier zijn gister
middag om vier uur voor de tweede
maal te Parijs bijeengekomen. De
Amerikaansche minister, Byrnes, was
voorzitter tijdens deze vergadering.
Van gezaghebbende zijde wordt
vernomen, dat het ontwerp-verdrag
met Italië, dat den ministers door hun
plaatsvervangers is voorgelegd, Italië's
betrekkingen met China op een lijn
wil stellen met die van de West-Euro-
peèsche geallieerden. De Groote Vier
zijn reeds tot overeenstemming geko
men over de\ clausules, dat Italië af
stand zal doen van alle voordeelen en
voorrechten, welke het volgens het
accoord van Peking in 1901 heeft ver
kregen, dat het pachten van de Ita-
liaansche concessie te Tientsin te niet
wordt verklaard en dat Italië afstand
doet van alle rechten, vervat in de
Internationale regelingen te Shanghai
en Amoy.
Reuter voegt hieraan toe:
Het accoord van Peking, dat getee-
kend werd na de ontzetting van Bui
tenlandsche legaties te Peking door
een Internationale strijdmacht tijdens
den bokseropstand, stond den lega
ties toe zich met de wapenen te be
schermen en legde China schadever
goeding op. China verbrak de betrek
kingen met Italië, nadat dit land de
door de Japanneezen gesteunde mario-
nettenregeering te Nanking had er
kend (1 Juli 1941).
Van gezaghebbende zijde wordt
vernomen, dat de Italiaansche regee
ring den ministers gisteren een memo
randum heeft doen toekomen over de
wijziging der Fransch-Italiaansche
grens,
De conferentie is, naar Reuter thans
meldt, ten aanzien van vier van de
zeven punten van het economische
gedeelte van het ontwerp-vredesver-
drag met Italië tot overeenstemming
gekomen. De overige punten zullen
morgen ter sprake komen.
De Groote Vier zijn heden in be
ginsel tot overeenstemming gekomen
over:
1. Vergoeding voor oorlogsschade
aan geallieerde eigendommen in Italië.
2. Italiaansch bezit op het gebied
der Vereenigde Naties.
3. Afstand van Italië van eischen
ten aanzien van de Vereenigde Volken.
4. Algemeene economische bepalin
gen in verband met den handel.
Morgen wordt^ehandeld:
1. Herstelbetalingen.
2. Het teruggeven van eigendom
men der Vereenigde Naties.
3. Italiaansch eigendom in afge
stane gebieden.
Byrnes verklaarde dat de* Vereenig
de Staten bereid waren om Italië te
helpen afstand te doen van alle eischen
op Italië, met inbegrip van herstelbe*
talingen. Bevin en Bidault verzetten;
zich hier tegen, terwijl Molotof zich
naar geen van beide zijden wilde bin-1
den.
Bidault verklaarde, dat Frankrijk i
zijn eischen op herstelbetaling nov
schatte op 110.000.000 gulden; Bevia
en Byrnes konden nog geen schat
ting opgeven, - hoewel Byrnes ver
klaarde, dat een voorloopige Ame-\
rikaansche schatting 275 millioen guL
den beliep. Het is echter niet uitgeslo
ten dat het bedrag tenslotte niet meer
zal blijken te bedragen van 5% van
deze schatting.
Molotof was van meening, dat het
onmogelijk is de herstelbetaling van
Italië te bespreken voor men de vraag
heeft beantwoord of Italië deze wet
kan opbrengen. Hij herinnerde er aan
dat men de vorige maand had ver
klaard, dat Italië te arm was om her
stelbetalingen te kunnen opbrengen.
Hierom, aldus Molotof, had de Sow-
jet-Unie haar eisch tot een twintig
ste van de aangerichte schade terug
gebracht, en hij achtte het redelijk
om in dit geval hetzelfde beginsel te
aanvaarden. Hij stelde voor dat de mi
nisters zouden besluiten genoegen te
nemen met een gedeeltelijke schade
vergoeding, terwijl zij het aan de de*
kundigen zouden overlaten het juiste
bedrag van de schade te bepalen. j
Op dit moment bood Byrnes aan alle
eischen tot schadevergoeding tegen
Italië te laten vervallen.
De ministers besloten een speciale
commissie in te stellen, waarin ook
Italiaansche vertegenwoordigers zou
den worden opgenomen, die alle
eischen tot schadevergoeding op Italië
zou behandelen.
Molotof stelde-ten aanzien van Ita
liaansche eigendommen op geallieerd
gebied voor, dat niet meer dan een
derdè gedeelte daarvan in aanmerking
zou kunnen komen voor herstelbeta
lingen. Bevin verzette zich hiertegen
op grond van hfet feit, dat de Italiaan
sche - bezittingen in Engeland precies
voldoende waren om de Italiaan
sche schulden aan Engeland uit hoof
de yan normale handelstransacties, te
voldoen. Indien het Russische voorstel
zou worden aanvaard, zou dit betee-
kenen, dat men Italië twefederde van
zijn bezit schonk „als een belooning
voor het feit, dat het den oorlog tegen
ons begonnen is". Men besloot, dat
ieder land de Italiaansche bezittingen
zou houden, terwijl de details zouden
worden beslist door een commissie van
deskundigen.
Ten aanzien van de twee volgende
punten van de agenda de Italiaan
sche eischen tegen de geallieerden en
het toekomstig handelsverkeer met
Italië kwam men snel tot overeen
stemming: in beginsel zal Italië al zijn
eischen tegen de geallieerden laten
vallen, en Italië zal onder meer in zijn
handelsverdragen met de geallieerden
een clausule van de „meest begun
stigde natie" opnemen.
De vergadering werd hierop ver
daagd tot Dinsdag.
Getrouwd
ARIE SLANGEN
TO MOONS
die, mede namens wederzijdschè
familie, hartelijk dank zeggen voor
de vele blijken van belangstelling
voor en bij hun huwelijk onder
vonden.
Gouda. 18 Juni 1946
Gouwe 32.
Heden ontsliep ten huize van
zijn schoonouders, onze geliefde
Man, Vader, Zoon, Stiefzoon,
Behuwdzoon, Broeder, Pleeg
broeder, Zwager en Gom
Hendrik us Karei Snoeij
in den leeftijd van bijna 31 Jaar
N. SNOEIJ-v. RIJN
Condolatie-adressen
Pr. Hendrikstraat 23, W'veen
«n Crabethstraat 5, Gouda
De teraardebestelling vindt
plaats Donderdag tusschen 12
en 1 uur te Waddinxveen
Willem Hülsmann, Organist
van de St. Janskerk, vraagt
zoo spoedig mogelijk
Br. m. prijsopg. onder no. 21
aan F. Bijlsma's Boekhandel,
L. Tiendeweg 5, Gouda
Gevraagd voor direct
voor hulp in den winkel, en een
Fillekc8 Vischbedrijf, Kleiweg 95
KLEIWEG 25 GOUDA
m. verguld atalen pea, hefboom vulayatccm m
Gevraagd een
G. C. v. d. HONDEL - Levensmiddelenbedrijf - Walestraat 17
Vet lor en
een blauwe regenjas
2de Pinksterdag, tusschen Stol-
wijkersluis en Bleekerssingel. Tegen
belooning terug te bczorgeh
J. H. de Keijzer, Heerenstraat 96
VBRLORBN op Distributiekan
toor 18 Juni te 9.15 uur
4 snoepkaatten, 1 gemengde
kaart, 1 tabakskaart
Terug te bezorgen tegen belooning
F. W. Reitzstraat 62
Gevraagd een
boven de 20 jaar.
MAISON VERHOEFF, Hoogstraat S3
Uitsluitend t De betere bewerking
Nu weer t Vlugge aflevering
Kantoor: Amerika 21
Goederen worden ook aangenomen door
gevraagd.
H. P. HERFST,
Lange Tiendeweg 43
Tc koop
verhuurd voor f 5.per week
Br. onder no. 8135, bur. v. d. bl.
Op goeden stand aange
boden
Br. onder no. 8171, bur, v. d- W;
Te rui/: leeren Damesschoenen,
sleehak maat 39. voor Meii)»"
schoenen m. 35, of schoenen
Gouwweg D 115, Stolwijkerslo»
Wij vervaardigen
alle soorten breiwe'*
Aanb. Heerenstraat W
H.H. Melkhandelaren
Onderget. bericht hiermede
dat hij Van werkkring vet'
anderd is, en dus niet rnett
voor de melkhandel dispO'
nibel is.
A. J. J. de Mol, Stregenstr. 9
Goed»
Prima
te koop y.
J. VONK. Poelier - VoorwÜlessJ»
TE KOOP AANGEBODEN -
iilife-
4 -
- i
en
m
Stoomen
mode moderne wieg Stolwijkenloi»^
H.H. Keppere. Bnkele
eeol klok tempen.
ttlme nieuw meetwerk-co.tuom m-
lunghnneechooretetnpendole.Oo
„oor .tel banden
bek)cede bank met 3 ktuiene redloen»"**
hoed (garribnldl. groote ment) 9 »e«
B. Marteneelngel 60 tuMchen 7 en