zit-slaapkamer FLINK MEISJE WINKELJUFFROUW „DE PELIKAAN" beneden- en bovenhuis KHMER met pensioi leg-kippen Vulpenhouders f A 75 Heerencostuums Japonnen Mantels Regenjassen Net KINDERMEISJE D.V.P.-U« Met het Deensche Roode Kruis naar Oostenrijk. FLINKE WINKELJUFFROUW l/OH AlU pocduet* xifH vtvzikud Magazijn „DeKlaw", OoitharaU, Tel. 2753 met volledig pension NETTE JONGEN Stoomerij en Ververij vanaf 1907 Télefoon 3066 en 3076 GOUDA en gebruik v* badkamer De medewerker van het groot Deensch dagblad olitiken vergezelt een Deensch tevens- middelem-convooi op diens tocht door het stukgeslagen Duitschland naar het uitgehon gerde Oostenrijk. Een convboi is op weg door Europa. Het is een convooi als zoovele andere van het Deensch Roode Kruis. Het bestaat uit 17 wagens en telt 40 mannen. Er zijn 12 vischvervoer- wagens met aanhangwagens zoo groot als zomerhuizen, 2 gewone Kopenhaag- sche vrachtwagens en 3 luxe auto's. En doodgewoon convooi, maar het doel is nieuw. Het geldt Weenen dezen keer, het kapotgesagen Weenen dat om hulp smeekt. Tot nu toe reikte tiet Deensch Roode Kruis vooral aan West Europa en Polen een helpende hand, maar nu is het Oosterijk en Hongarijé, die in het zoéklicht staan op de Euro- peesche kaart. Denemarken wil de menschen hel pen die in nood zijn en het zijn flinke kerels die aan het stuur zitten als een convooi uittrekt. Onder gedreun van de machtige Dieselmotoren bulderen de wagens in rij en gelid de grens over. Een Duit- sche douane slaat aan voor de witte karavaan; snel verdwijnt ze voor hem achter de heuveltoppen op weg naar Flensburg. Als een witte slang kron kelen de auto's over den steenweg, en het is alsof men zand in de oogen krijgt van te staren naar een onge kend doel ver ver weg. Weenen wenkt in de verte en niets kan ons tegenhouden. Stuk voor stuk winnen we veld onomstootelijk zeker. We brengen eten en medecij- nen. 90 ton eten is er in de volge propte wagens: versche boter van prima kwaliteit, vleesch, melkpoeder en conserves. Voldoende levensmidde len om 5000 Oosten rij ksche kinderen te voeden een maand lang. In de voorste luxe auto zit de jonge bekwame cortvooi-leider luite nant Funder samen met den Deen- schen geneesheer Dr. Aage Kirge- gaard, wiens v?ouw een Weensche is. Hij zal een half jaar dienst doen bij het Deensche Roode Kruis te Pölten. In een andere auto zitten jonge vrou wen, leden $an het Verbond: „Redt het Kind. Hun oogen stralen van ver wachting. Zij weten dat zij den strijd zuilen opnemen tegen onbeschrijflijke smart en ellende, zij zijn vast beslo ten de mouwen op te stroopen en zooveel goed te doen als ze kunnen. De wagens hollen voort naar Ham burg. Het is een kostbare vracht, waarmede ze rijden, maar de reus achtige visch-auto's zijn bijna nog kostbaarder. 100.000 Deensche kro nen voor een wagen met nieuwe ban den, en alles sis nieuw. Niemand wenscht onnoodige vertraging. Het zou duizenden kronen kosten, indien het convooi een paar dagen stil moest iiggen voor reparatie, en alle wagens moeten gezamenlijk, door dé Russische zóne rijden naar Weenen. Dien dag zal er feest zijn in de stad. Dat weten de chauffeurs, maar er is nog een afstand van 1800 kilometer1800 kilometer door een kapotgeslagen land. De steenwegridders van de 20ste eeuw. De chauffeurs zitten hoog; hoog verheven bij een stuur zoo groot als een molenrad. Ze hebben allemaal bij namen, ze kennen elkaar van kinds been. Het zijn ijzerharde Esbjerg- mannen, die een taak óp zich kunnen nemen, waarvan ieder ander omver zou vallen, maar zij houden stand. In een van d? wagens zit Piet-spitfire, hij is klein en tenger gebouwd, maar hij slaat een zevenduimschen nagel in een plank met zijn blqpte vuist. In een anderen zitten groote-Laurits en kleine Martin, en in een derden: de kameraden. Bij den werktuigbak lig gen Engelsche -cigaretten, en lieve hemel, die mannen hebben ze ver diend. Het zijn de steenwegridders van de 20ste eeuw, met pek en olie in hun gezicht en eelt van het stuur op hun handen. Er is geen romantiek over hen, neen, ze zitten daar maar en dan rijden ze. Ze rijden met een door snede haastigheid van 35 km per uur, maar af en toe zetten ze de vaart op tot 75 km per uur. Dan beeft geheel 't autogeraamte, 't kraakt in de voegen, het stuur zwaait alsof het eraf ging tuimelen. Een convooi is op weg. Het witte kruis op rooden achtergrond (Deen sche vlag) en het Roode Kruis op wit ten achtergrond (R. K.). Het buldert op den steenweg, stof en vuiligheid schieten omhoog achter de bijna manshooge wielen. Olierook hangt dik in de lucht, hij walmt uit de ontlas tingsbuizen die af en toe een zoo scherp óntploffingsgeluid laten hoo- ren, dat zelfs de Duitschers, gewoon aan oorlogslawaai, verschrikt omkij ken. De chauffeurs" krijgen hun betaling, per kilometer en als ze hun bestem ming niet bereiken op den vastgestel- den tijd dan rijden ze den geheelen nacht door. In het pikdonker, op om geploegde, modderige wegen. Vooruit! Het doel moet bereikt worden, en liever zichzelf „doodrijden" dan het convooiplan doen zwichten. We leggen de steden Schleswig, Rendsburg en Neumiinster achter ons. Er is hier bijna geen spoor van den oorlog te bespeuren. Maar in de deemstering komen we dichter bij de voorsteden van Hamburg en daar doemen de eerste werkelijke oorlogs ruïnen op .voor onze oogen. De be nauwdheid bekruipt onze harten. In 'n uithoek van Hamburg overnachten we, iri hotel ,Zum alten Gasthof'. De visch-auto's staan in een kring rond het hotel als levende wezens die zich geluidloos ter ruste gelegd hebben voor den nacht en nu Slechts op het teeken van hun meester wachten om weer op te trekken. En den volgenden morgen rijden we verder door de eentonige Ltineburger Heide. De slaap zit ons nog in het lijf, het duurt wat voor de motoren warm en soepel worden. We gaan nu recht naar 't Zuiden door de Britsche zóne, door de steden Buchholz, Soltau en Celle naar Hannover. De auto strada van Hamburg is onbegaan baar, we moeten den ouden landweg volgen. De lucht wordt zachter, hier en daar zijn er groene vlekken in de bosschen. De beuk trekt zijn groen kleed aan. We rijden de lente zelf tegemoet. Hannover is volkomen onherkenbaar. Het was de belangrijkste nijverheids- stad en nog geen 20 van de fabrie ken en huizen zijn onbeschadigd ge bleven. De inwoners staren onverschil lig en apatisch naar onze auto's. Zij lijken een grauwe massa tussche.i muurbrokken en kalkstof. We manen een oogenblikje halt, de kinderen ko men wat eten en cigaretten bedelen. Kleine vuile handjes werden door de vensters gestoken en werpt een chauf feur een cigaretstompje weg dan vechten één half-dozijn magere jon-' gens om <fen buit. Sommigen van hen diagen nog de droevige resten van een Hitler-Jugend-Uniform, zon 'er hakenkruis. Op geen enkele plaats ziet men teekens van heropobuw, niet eens van opruiming, en toch zijn de bombardementen nu meer dan 1 jaar oud. Ten Zuiden van Hannover komen we in de Harzen. De natuur verandert. Het is blakende zon, wij trekken de jassen uit en rijden verder in hemds mouwen. De lente is nu dicht bij ons gekomen. Alles is groen en glimla chend. De oorlog schijnt ver, ver weg. Geen een van de kleine steden, Alfeld, Einbeck, Nordham, zijn getroffen door bommen, Langs de wegen staan bloeiende kerselaren en de lucht is .geurig en zacht. We passeeren kleine idyllische beekjes en middeleeuwsche huizen, we zien vroolijke, zingende kinderen op de wegen. Is dit werkelijk het vernielde Duitschland, deze won derlijke omgevingen, waar alles vrede en rust ademt en het leven zoo schoon en zoo goed schijnt? Het is niet te gelooven, en.nog eens wordt het ons duidelijk, dat de stedelingen veel meer geleden hebben, dan de boerenbevol king. Op den buiten is ook vandaag eten genoeg, en daar leeft men zonder de duistere sporen van den oorlog. (Wórdt'vervolgd). DE CONFERENTIE TE PARIJS De ministers van Buitenlandsche Zaken der Groote Vier zijn gister middag om vier uur voor de tweede maal te Parijs bijeengekomen. De Amerikaansche minister, Byrnes, was voorzitter tijdens deze vergadering. Van gezaghebbende zijde wordt vernomen, dat het ontwerp-verdrag met Italië, dat den ministers door hun plaatsvervangers is voorgelegd, Italië's betrekkingen met China op een lijn wil stellen met die van de West-Euro- peèsche geallieerden. De Groote Vier zijn reeds tot overeenstemming geko men over de\ clausules, dat Italië af stand zal doen van alle voordeelen en voorrechten, welke het volgens het accoord van Peking in 1901 heeft ver kregen, dat het pachten van de Ita- liaansche concessie te Tientsin te niet wordt verklaard en dat Italië afstand doet van alle rechten, vervat in de Internationale regelingen te Shanghai en Amoy. Reuter voegt hieraan toe: Het accoord van Peking, dat getee- kend werd na de ontzetting van Bui tenlandsche legaties te Peking door een Internationale strijdmacht tijdens den bokseropstand, stond den lega ties toe zich met de wapenen te be schermen en legde China schadever goeding op. China verbrak de betrek kingen met Italië, nadat dit land de door de Japanneezen gesteunde mario- nettenregeering te Nanking had er kend (1 Juli 1941). Van gezaghebbende zijde wordt vernomen, dat de Italiaansche regee ring den ministers gisteren een memo randum heeft doen toekomen over de wijziging der Fransch-Italiaansche grens, De conferentie is, naar Reuter thans meldt, ten aanzien van vier van de zeven punten van het economische gedeelte van het ontwerp-vredesver- drag met Italië tot overeenstemming gekomen. De overige punten zullen morgen ter sprake komen. De Groote Vier zijn heden in be ginsel tot overeenstemming gekomen over: 1. Vergoeding voor oorlogsschade aan geallieerde eigendommen in Italië. 2. Italiaansch bezit op het gebied der Vereenigde Naties. 3. Afstand van Italië van eischen ten aanzien van de Vereenigde Volken. 4. Algemeene economische bepalin gen in verband met den handel. Morgen wordt^ehandeld: 1. Herstelbetalingen. 2. Het teruggeven van eigendom men der Vereenigde Naties. 3. Italiaansch eigendom in afge stane gebieden. Byrnes verklaarde dat de* Vereenig de Staten bereid waren om Italië te helpen afstand te doen van alle eischen op Italië, met inbegrip van herstelbe* talingen. Bevin en Bidault verzetten; zich hier tegen, terwijl Molotof zich naar geen van beide zijden wilde bin-1 den. Bidault verklaarde, dat Frankrijk i zijn eischen op herstelbetaling nov schatte op 110.000.000 gulden; Bevia en Byrnes konden nog geen schat ting opgeven, - hoewel Byrnes ver klaarde, dat een voorloopige Ame-\ rikaansche schatting 275 millioen guL den beliep. Het is echter niet uitgeslo ten dat het bedrag tenslotte niet meer zal blijken te bedragen van 5% van deze schatting. Molotof was van meening, dat het onmogelijk is de herstelbetaling van Italië te bespreken voor men de vraag heeft beantwoord of Italië deze wet kan opbrengen. Hij herinnerde er aan dat men de vorige maand had ver klaard, dat Italië te arm was om her stelbetalingen te kunnen opbrengen. Hierom, aldus Molotof, had de Sow- jet-Unie haar eisch tot een twintig ste van de aangerichte schade terug gebracht, en hij achtte het redelijk om in dit geval hetzelfde beginsel te aanvaarden. Hij stelde voor dat de mi nisters zouden besluiten genoegen te nemen met een gedeeltelijke schade vergoeding, terwijl zij het aan de de* kundigen zouden overlaten het juiste bedrag van de schade te bepalen. j Op dit moment bood Byrnes aan alle eischen tot schadevergoeding tegen Italië te laten vervallen. De ministers besloten een speciale commissie in te stellen, waarin ook Italiaansche vertegenwoordigers zou den worden opgenomen, die alle eischen tot schadevergoeding op Italië zou behandelen. Molotof stelde-ten aanzien van Ita liaansche eigendommen op geallieerd gebied voor, dat niet meer dan een derdè gedeelte daarvan in aanmerking zou kunnen komen voor herstelbeta lingen. Bevin verzette zich hiertegen op grond van hfet feit, dat de Italiaan sche - bezittingen in Engeland precies voldoende waren om de Italiaan sche schulden aan Engeland uit hoof de yan normale handelstransacties, te voldoen. Indien het Russische voorstel zou worden aanvaard, zou dit betee- kenen, dat men Italië twefederde van zijn bezit schonk „als een belooning voor het feit, dat het den oorlog tegen ons begonnen is". Men besloot, dat ieder land de Italiaansche bezittingen zou houden, terwijl de details zouden worden beslist door een commissie van deskundigen. Ten aanzien van de twee volgende punten van de agenda de Italiaan sche eischen tegen de geallieerden en het toekomstig handelsverkeer met Italië kwam men snel tot overeen stemming: in beginsel zal Italië al zijn eischen tegen de geallieerden laten vallen, en Italië zal onder meer in zijn handelsverdragen met de geallieerden een clausule van de „meest begun stigde natie" opnemen. De vergadering werd hierop ver daagd tot Dinsdag. Getrouwd ARIE SLANGEN TO MOONS die, mede namens wederzijdschè familie, hartelijk dank zeggen voor de vele blijken van belangstelling voor en bij hun huwelijk onder vonden. Gouda. 18 Juni 1946 Gouwe 32. Heden ontsliep ten huize van zijn schoonouders, onze geliefde Man, Vader, Zoon, Stiefzoon, Behuwdzoon, Broeder, Pleeg broeder, Zwager en Gom Hendrik us Karei Snoeij in den leeftijd van bijna 31 Jaar N. SNOEIJ-v. RIJN Condolatie-adressen Pr. Hendrikstraat 23, W'veen «n Crabethstraat 5, Gouda De teraardebestelling vindt plaats Donderdag tusschen 12 en 1 uur te Waddinxveen Willem Hülsmann, Organist van de St. Janskerk, vraagt zoo spoedig mogelijk Br. m. prijsopg. onder no. 21 aan F. Bijlsma's Boekhandel, L. Tiendeweg 5, Gouda Gevraagd voor direct voor hulp in den winkel, en een Fillekc8 Vischbedrijf, Kleiweg 95 KLEIWEG 25 GOUDA m. verguld atalen pea, hefboom vulayatccm m Gevraagd een G. C. v. d. HONDEL - Levensmiddelenbedrijf - Walestraat 17 Vet lor en een blauwe regenjas 2de Pinksterdag, tusschen Stol- wijkersluis en Bleekerssingel. Tegen belooning terug te bczorgeh J. H. de Keijzer, Heerenstraat 96 VBRLORBN op Distributiekan toor 18 Juni te 9.15 uur 4 snoepkaatten, 1 gemengde kaart, 1 tabakskaart Terug te bezorgen tegen belooning F. W. Reitzstraat 62 Gevraagd een boven de 20 jaar. MAISON VERHOEFF, Hoogstraat S3 Uitsluitend t De betere bewerking Nu weer t Vlugge aflevering Kantoor: Amerika 21 Goederen worden ook aangenomen door gevraagd. H. P. HERFST, Lange Tiendeweg 43 Tc koop verhuurd voor f 5.per week Br. onder no. 8135, bur. v. d. bl. Op goeden stand aange boden Br. onder no. 8171, bur, v. d- W; Te rui/: leeren Damesschoenen, sleehak maat 39. voor Meii)»" schoenen m. 35, of schoenen Gouwweg D 115, Stolwijkerslo» Wij vervaardigen alle soorten breiwe'* Aanb. Heerenstraat W H.H. Melkhandelaren Onderget. bericht hiermede dat hij Van werkkring vet' anderd is, en dus niet rnett voor de melkhandel dispO' nibel is. A. J. J. de Mol, Stregenstr. 9 Goed» Prima te koop y. J. VONK. Poelier - VoorwÜlessJ» TE KOOP AANGEBODEN - iilife- 4 - - i en m Stoomen mode moderne wieg Stolwijkenloi»^ H.H. Keppere. Bnkele eeol klok tempen. ttlme nieuw meetwerk-co.tuom m- lunghnneechooretetnpendole.Oo „oor .tel banden bek)cede bank met 3 ktuiene redloen»"** hoed (garribnldl. groote ment) 9 »e« B. Marteneelngel 60 tuMchen 7 en

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Groot Gouda | 1946 | | pagina 4