I 16 Of Kleine Frans. Bron: Familiearchief op zoek naar iets anders. Hij werd aangenomen bij de firma Glasbeek aan de Dorpstraat, een firma die ook vestigingen aan de Brug had. Hier ontstond de vakman in de metaal. Enige tijd later specialiseerde Leen zich als lasser (hij laste onder meer de constructie van de duiktoren in het zwembad, destijds gesitueerd aan de Kanaaldijk). Later maakte hij de overstap naar de firma Verheul aan de Kleikade. Daar legde hij zich bij de vervaardiging van bussen toe op het plaatlassen. Zijn groot technisch inzicht toonde hij door het bedenken van de wegdraaiconstructie van deuren in bussen. Deze constructie wordt nog altijd gebruikt bij bussen en treinstellen. Helaas voor Leen had hij minder kaas gegeten van octrooien. Hij liet na op zijn uitvinding patent aan te vragen. In de avonden na het werk bij Verheul begon hij, we praten inmiddels over ca. 1930, met het schoonmaken van fietsen voor de notabelen. Ook reinigde hij elke zaterdagmiddag de motorfiets van de veearts en deed hij kleine klusjes aan fietsen. Hij werkte daarbij samen met zijn vriend Marinus Alblas (later mede-eigenaar van FEMA Meubel fabriek) in een voormalig varkenshok van de buurman op Kerkweg 136. Aan een rijwiel knoeien kan iedereen, Vakkundig repareren de vakman alleen aantallen over de Zuidkade van en naar hun werk. Die hadden regelmatig pech en konden zo dus snel geholpen worden. Bovendien bood het pand de mogelijkheid tot allerlei reclame uitingen met fraaie rijmelarijen. Vele wegen lopen naar Rome Maar slechts een naar de Kerkweg Fietspomp tot gebruik van iedereen Wie hem meeneemt is gemeen Ook aan het onderhoud gedacht? Een centje in de bus gebracht Wie niets heeft, is niet gemeen En gaat na het gebruik weer heen. De vrouw van Leen, Co, zorgde 's avonds voor een warme maaltijd voor haar man, haar schoonvader en haar vier zwagers. Ondernemen was in die tijd dus ook al gebaseerd op creatief naar kansen en oplossingen zoeken. Frans In 1953 werd Leen helaas arbeidsongeschikt. Een zware chronische reuma maakte hem het werken hoegenaamd onmogelijk. Zijn zoon Frans (geboren De dienstverlening ging zover dat er een fietspomp aan de gevel was bevestigd met de volgende aanwijzing Oorlog De oorlog brak uit en om te voorkomen dat Leen op werktransport naar Duitsland gezet zou worden, werd er actie ondernomen. Bij diverse meubelfa brieken in Waddinxveen werden 'acten' opgemaakt waarin de desbetreffende meubelfabrieken ver klaarden dat de fietsenmaker voor hen onmisbaar was. Na de bezetting kwam de gang er pas goed in en werden nieuwe fietsen uit Frankrijk geïmporteerd. Daar waren echter geen kinderfietsen bij, een product waar veel vraag naar was. Maar daar wist de creatieve Leen wel wat op. Hij zaagde van een gewone fiets de framebuizen eruit, kortte ze in om vervolgens als ervaren lasser de kleinere buizen aan elkaar te lassen tot kleinere frames. Zo maakte hij van een normale fiets een kinderfiets. Ook autopeds, oftewel steppen, maakte hij eigenhandig op een dergelijke manier. Het dorp Waddinxveen Het begin Op 15 april 1931 werd Marinus Alblas voor 200 gulden uitgekocht. Kredietverstrekker voor het uitkoopbedrag was bakker Schelling. Leen en zijn broer Frans die slager was, toonden hun onderne mende geest door het oog te laten vallen op een twee-onder-een kap huis aan de overzijde van de Kerkweg met de nummers 87 en 89. Ze huurden het en maakten er twee winkels van: een slagerij (89) en een rijwielzaak (87) beide met woonhuis. Ook hier speelde bakker Schelling weer een rol. De familie was eigenaar van de complete huizenrij tot aan de spoorlijn. De rijwielzaak werd 'het draaiende wiel' genoemd, een verwijzing naar de standaard in de tuin van Kerkweg 136 waaraan een draaiend wiel was bevestigd. Dit was ook een constructie van Leen. Vader Frans Versluis werkte bij aannemingsbedrijf in de civiele techniek Fa. v.d. Berg als 'lijnentrek- ker'.3 Maar door de crisis kwam hij plotseling thuis te zitten met vier van zijn nog thuiswonende kinderen. Hij was inmiddels weduwnaar. Leen bedacht een oplossing met ten minste twee voordelen. Hij huurde het pand Zuidkade 234 van Slootjes, waardoor opa in zijn 'filiaal' zijn 'steun geld' wat kon aanvullen. Bovendien kon hij zo zijn klanten opzoeken. Aan de Zuidkade waren toen nog vele bedrijven gevestigd. De vele medewer kers van die bedrijven fietsten dagelijks in grote 3 Het ging om bovengrondse (telefoon) leidingen zoals nu nog aan de Onderweg 4 Hier is ook het restaurant 'De Gouwe Dis' gevestigd geweest De fiets in zijn huidige basis vorm stamt uit Engeland en zag in 1885 het licht. Maar pas vanaf de introductie van de rubberband in 1888, begon de opmars van het rijwiel. Vóór de Eerste Wereldoorlog bleef het gebruik van de fiets beperkt tot de ‘happy few’. De inkomens waren laag, de fiets relatief duur. Bovendien waren de wegen slecht. Na 1920 kwam hier verande ring in. Gedurende de twintiger jaren raakte heel Nederland op de fiets. Zo reden er in 1924 in Nederland al ruim 1,7 miljoen fietsen rond op een bevolking van ca 7,2 miljoen). In de pioniertijd van de fiets wa ren het veelal kleine smederijen of ex-medewerkers van metaal- bew er kende bedrijven, die met de rijwielfabricage begonnen. Later gingen ook fietsenmakers en grossiers van het monteren van fietsen over tot eigen fabrica ge op kleinere of grotere schaal. Bron: www.rijwiel.net

Kranten Streekarchief Midden-Holland

HDW | 2014 | | pagina 16