De D onderdam 4.1 - - W .1" ilHd M W. Paul 7 I Het dorp Waddinxveen Zuinigheid is van alle tijden. Daarom zochten bestuurders en kooplieden al in de zestiende eeuw naar een alternatieve vaarroute tussen Dordrecht en Amsterdam om zo de tol bij Gouda te kunnen mijden. De overtoom over de donderdam vormde een essentiële schakel in die alternatieve route. De traditionele vaarweg door Holland liep van Dordrecht over de Hollandse IJssel naar Gouda en dan via de Gouwe verder noordwaarts. In Gouda werden de schippers op hinderlijke wijze opge houden. Zij moesten met hangen en wurgen door de nauwe sluizen van Gouda in de Gouwe zien te komen en bovendien tol betalen. Het landheer lijke bestuur van Holland had er belang bij deze vaarweg niet te veranderen omdat in Gouda een tolhuis was gevestigd. Vooral van de zijde van de steden Delft en Rotter dam werden verschillende mogelijkheden onder zocht om een andere vaarverbinding door Holland te scheppen. Eerste poging Tot grote verwondering van de hoogheemraad schappen in het betreffende gebied, kreeg de ambachtsheer van Benthuizen omstreeks 1490 van hogerhand toestemming om bij de Hildam (het 'drielandenpunt' van Zegwaard, Bleiswijk en Benthuizen) een verlaat (sluis) te maken. Rotterdam en Delft zullen hierbij wel een rol hebben gespeeld. Men kon zo vanuit de Rotte via dit verlaat verder naar het noorden varen. Vooral in Gouda was de verontwaardiging groot om zo "de arme gemeente deser stede hoer brootwinninge te niet te doen". Omdat protesten aanvankelijk niets uithaalden, besloot Gouda het In het tijdschrift Verleden Tijdschrift van de Stichting Oud Zevenhuizen-Moer-kapelle heb ben drie artikelen gestaan over de Donderdam. In VT106 schreef W. Paul over de Donderdam als zodanig en de rol die de dam had voor de binnenscheepvaart. Daar is dit artikel een bewerking van. In de nummers VT 110 en VT 113 zijn respectievelijk P. van der Zalm en J. S. Bakker dieper in ge gaan op de precieze plaats van de overtoom en het hoe en wat van de bebouwing en de bewoners. De redactie dankt de schrijvers voor hun medewerking. Deze kaart van rond 1770 (Groene Hart Archieven) biedt een overzicht van de traditionele voorweg (op de kaart rechts: Hollandse IJssel via Gouda en over de Gouwe naar het noorden) en het gezochte alternatief, beginnend op de kaart links bij de Rotte en dan halverwege bij Moerkopelle afbuigend naar rechts om dan bij Waddinxveen weer op de Gouwe uit te komen. Huybertsverlaat J Donderdam Ki/ Holvoeterverlaat

Kranten Streekarchief Midden-Holland

HDW | 2014 | | pagina 7