het witte jacht) de Huybertsverlaat is te zien (zie inzef) recht in eigen hand te nemen. In januari 1492 trokken 400 man uit Gouda over het ijs naar o.a. de Hildam en sloegen daar alles kapot. Dit eigen machtige optreden had inderdaad resultaat. Bij de Hildam mocht geen verlaat meer komen maar al leen een overtoom (windas) waarbij kleinere sche pen met takels over een dam getrokken werden. Het bleef ruzie over deze overtoom. In 1590 kwamen de Gouwenaars weer naar de Hildam en sloegen de overtoom aan stukken. Rotterdam be antwoordde deze gewelddaad met de in beslagna me van alle wagens en schepen van Gouwenaars op de Rotterdamse kermis en sloot de Hollandse IJssel af voor alle verkeer. Tijdens de tachtigjarige oorlog hadden beide steden dus ook nog tijd voor hun eigen oorlogje. scheiding bij de Dorrekenskade (zie hierna) om zo via Waddinxveen de turf sneller uit de Wildeveenen op de Gouwe te kunnen varen. Gouda, Moord recht en Waddinxveen maakten bezwaar en het plan ging niet door. Dit was ook een teleurstelling voor Rotterdam. Dat rook namelijk een kans voor een nieuwe vaarverbinding van Rotterdam naar Amsterdam, via de Rotte door Moerkapelle naar de Gouwe. Ook door de kooplieden uit de omgeving werd het gemis van een alternatieve vaarverbinding gevoeld. De Waddinxveense schout en timmerman Joris Adriaensz Donder besloot hier wat aan te doen. Een verlaat werd niet toegestaan maar wel licht wel een overtoom. Dit gelukte, en zo verwierf in 1628 Joris Adriaensz Donder te Waddinxveen op verzoek van neringdoenden in de ambachten, vergunning om een overtoom te maken. Nu kon men uit de Rotte door het Holvoeterverlaat en de Moerse vaart, via de overtoom die sindsdien de Donderdam heet, door Waddinxveen via de Huijbertsverlaat (noord van de Waddinxveense brug, bij de Nesse) op de Gouwe komen. De overtoom De Donderdam was gelegen in de uiterste zuid oosthoek van de Wildeveenen, aan het einde van de Moerse Vaart. Aan Waddinxveense kant was dit aan het einde van wat toen de Jan Dorrekenskade heette. Nu maakt daar de Onderweg een bocht naar links en gaat er rechts een fietspad de polder in. Donderdam Moerkapelle en de Wildeveenen (de polder ten noorden van wat nu de Onderweg-Julianastraat is, richting Moerkapelle) behoorde vroeger tot de am bachtsheerlijkheid Zevenhuizen. Daar was vroeger ook al geprobeerd om een noord-zuid vaarverbin ding te maken. In 1423 gaven de hoogheemraden van Schieland vergunning om een verlaat te maken bij de Holvoeterbrug (de smalle brug bij de wes telijke uitgang van Moerkapelle in de richting van Kruisweg) om de turf uit de polder de Wildeveenen, via de Rotte verder af te voeren. De ambachtsheer van Zevenhuizen, Charles van Bourgoigne, probeerde later tevergeefs ook toestemming te krijgen voor een verlaat in de land- Een luchtfoto uit 1955 waarop in het midden (ter hoogte van Het dorp Waddinxveen I 8 Noordkade

Kranten Streekarchief Midden-Holland

HDW | 2014 | | pagina 8