Nieuws uit de Nieuw Carpoolsysteem van start in Den Haag- Bezuidenhout BROUWER DE KONING Riagg start cursus 'Omgaan met kinderen bij echtscheiding' Jaarbericht Westnederland-groep Plattelandsvrouwen Dag Kindje.... Dag Koningen.... Milieutip Nieuwe gemeentenaam Zevenhuizen - Moerkapelle Oud papier De Eendragt UITVAARTVERZORGING Onderzoek Deelnemerswensen Flexibel Groene envelop Tarieven en voordeel Organisatie Milieu-effecten Westnederland vervoerde in 1991 record aantal reizigers Sneldiensten Doorstroming busverkeer Commerciële nevenactiviteiten Resultaat Samenwerking Dorpskrant en het Kanaal ook voor ons milieu een goede zaak pagina 6 Hart van Holland/15 januari 1992 Carpools nederland bv zal deze maand met participatie van de ANWB onder de naam CAR-NET, met een professioneel carpoolsysteem starten in Den Haag-Bezuidenhout. Als eerste zullen de kantoren van PTT Nederland, nationale Nederlanden en het Ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij gaan deelnemen. De kern van het netwerk wordt gevormd door een computersysteem dat deelnemers van dag tot dag kan indelen in passende pools van deur tot deur. Na Amsterdam- Zuidoost is dit het tweede gebied waar CAR-NET wordt ingevoerd. In 1990 is een onderzoek gehouden in de Randstad waaruit ondermeer naar voren kwam dat in maar liefst 50 woonkernen buiten Den Haag, Voor burg en Leidschendam, 30 of meer mensen woonden die allemaal een baan hadden in Den Haag Bezuiden- hout. Van de in totaal 6600 mensen uit deze woonkernen gaat ruim 70% met de auto naar het werk. het moest dus mogelijk zijn om mensen uit de zelfde omgeving samen naar en van het werk te laten rijden. Deze maand wordt dit idee werkelijk heid. Dan zullen de eerste werkne mers van PTT Nederland en het Mi nisterie van Landbouw, Natuurbe heer en Visserij met buurtgenoten dan deur-tot-deur gaan samenrijden. Zij hebben daarbij de keus tussen een steeds wisselende rol, chauffeur of passagier, of een vaste rol naar keuze: steeds chauffeur of passagier. ,tk>Postcode gebieden De computer van CAR-NEt zoekt bij elke deelnemer een aantal andere mensen uit zijn of haar buurt, die dagelijks nagenoeg dezelfde rit naar hun werk maken. De computer ba seert zich hierbij op de postcode van het huisadres en op de postcode van het werkgeversadres. Hij stelt een groep samen van mensen, die bij de deelnemer in de buurt wonen en daarnaast ook in de buurt van zijn werk of bij dezelfde werkgever wer ken. uit deze groep selecteert de computer vervolgens elke dag de fo renzen, waarmee de deelnemer kan 'poolen'. De selectie vindt mede plaats op ba sis van eventuele speciale wensen die van te voren op een inschrijffor mulier door de deelnemer zijn opge geven. Bij CAR-NET staan de individuele wensen van de deelnemer centraal. Hij beslist op wat voor wijze hij deel neemt: uitsluitend als chauffeur, uit sluitend als passagier, of wisselend in beide rollen. Hij beslist ook hoe vaak hij deelneemt: één dag per week, of 20 dagen pet maand. Of hij wil roken of juist niet. hoe laat hij 's morgens vertrekt en wanneer hij weer terug gaat. met wie hij rijdt en met wie liever niet. De computer richt zich dus geheel naar de wensen van de deelnemer. Bijvoorbeeld met een wekelijkse bij scholingsavond kan hij probleem loos rekening houden. De meeste van deze wensen kunnen van dag tot dag worden opgegeven, maar ook per week of voor periodes langer dan een maand. Op basis van deze wensen komt de computer voor elke werkdag tot een nieuwe ritindeling. Deze ritin- deling kunnen de deelnemers in de lunchpauze ophalen bij de rit-uitgif- te-automaat, die is opgesteld op een centrale plek in hun bedrijf. Een prin ter drukt voor elke 'samenrijder' de indeling per auto af. Hierop staan gegevens als: vertrektijden, auto merk en kenteken, de namen en adressen van de inzittenden én de telefoonnummers waaronder zij zo nodig te bereiken zijn. Het systeem houdt niet alleen reke ning met de individuele wensen van de forens, het is er ook op berekend dat deze wensen onverwacht kunnen veranderen. Bijvoorbeeld omdat de partner ineens de auto nodig heeft, of omdat de deelnemer plotseling op dienstreis moet. Hoewel 10 uur 's morgens het sluitingsuur is voor rit- wensen met betrekking tot de volgen de dag, kan ook na dit tijdstip tegen vergoeding van de onkosten) een rit- wens veranderd of geannuleerd wor den. Dit geldt dus ook bij plotseling overwerken. CAR-NET is daarvoor 24 uur per dag telefonisch bereikbaar. Een CAR- NET-medewerker zorgt voor herin deling van pools en stelt de andere inzittenden tijdig op de hoogte. Voor elke CAR-NET-rit wordt ook een re serve-chauffeur aangewezen. Zo doende is het systeem sluitend. Eén van de oude bezwaren tegen car poolen of zoals CAR-NET zegt 'sa menrijden', was dat het aanleiding kon geven tot allerlei onaangename discussies over geld. Een deelnemer was bijvoorbeeld laks met zijn beta ling, of er was onenigheid over de te berekenen kilometerprijs. Aan deze ongemakken maakt CAR-NET een eind met eenheidstarieven en de 'groene envelop'. Deze valt maande lijks bij de forens op de mat en bevat een afrekening, compleet met een gedetailleerd overzicht van alle ge maakte ritten. De betaling vindt plaats dor, of aan CAR-NET, zodat geen van de deelnemers ooit wat aan de ander schuldig is. De belastingin spectie is ermee akkoord gegaan dat alle inkomsten belastingvrij zijn. De tarieven zijn zo gekozen dat CAR NET de lopende kosten kan terugver dienen, terwijl de deelnemers aan zienlijk op hun vervoerskosten be sparen. het eenmalige inschrijfgeld van honderd gulden, wordt nu nog door de werkgevers gesubsidieerd. Daarnaast komt er een maandabon nement van f 7,50 en een toeslag van een gulden op dagen dat men daad werkelijk deelneemt. Passagiers be talen verder een kilometervergoe ding van 12,5 cent, chauffeurs krijgen een kilometervergoeding van 11 cent per meerijdende passagier. Dit systeem levert elke deelnemende automobilist jaarlijks een besparing op van minstens tweeduizend gul den. Zelfs altijd-meerijden is voorde liger dan zelf autorijden of het open baar vervoer. Nieuwe deelnemers kunnen een maand gratis het CAR- NET-systeem uitproberen, d.w.z. al leen 11 cent per kilometer betalen, resp. ontvangen. Voor de deelne mers heeft CAR-NET een collectieve inzittenden- en rechtsbijstandsver- zekering afgesloten waarvan de kos ten in het tarief zijn begrepen. CAR-NET wordt gesteund en gefinan cierd door de overheid en enkele gro te bedrijven en instellingen. CAR NET werkt nauw samen met de ANWB en heeft daar ook haar kan toor. Andere werkgevers in het Be- zuidenhout zullen vermoedelijk bin nenkort volgen. Elders in Den Haag wordt het systeem later dit jaar inge voerd. Door de invoering van CAR-NET in Amsterdam-Zuidoost en Den Haag- Bezuidenhout, zullen er 60 miljoen kilometers minder per jaar verreden hoeven te worden. Als het systeem op landelijk niveau is ingevoerd, vindt er een reductie van 4 miljard kilometer plaats (25% van al het spitsverkeer) Dit alles zal resulteren in aanzienlijke kortere of geheel ver dwenen files en een verlaagde uit stoot van uitlaatgassen. Verder zal bij een landelijk draaiend CAR-NET systeem de overheid minder hoeven te investeren in het wegennet. Voor eventuele verdere inlichtingen kan men bellen met CAR-NET, Den Haag, telefoonnummer: 070 - 324 45 45. Ter informatie volgt hieronder een lijst met het aantal mensen dat dage lijks uit de regio naar Den Haag Bezui- denhout reist. Zoetermeer: 1659; Rijswijk 622; Leid schendam 525; Leiden 498; Rotter dam 424; Amsterdam: 330; Gouda: 296; Voorschoten: 267; Delft: 237; Wassenaar: 182; Utrecht: 155; Alphen a.d. Rijn: 123; Pijnacker: 118; Leider dorp; 112;, Waddinxveen 106; Maas sluis: 94; Oegstgeest: 94; Katwijk: 90; Schiedam: 77; Dord recht: 67; Haarlem: 62; Monster: 61; Berkel en Rodenrijs: 59; 's Gravenzande: 58; Nootdorp: 56; Wateringen: 53; Vlaardingen; 51 Woerden: 50; Capelle a.d. IJssel: 46; Boskoop: 42; Bleiswijk: 32; Zevenhuizen: 13; Nieuwerkerk a.d. IJssel: 29; Moerkapelle: 5; Benthuizen: 11. Door het RIAGG Midden-Holland wordt een voorjaarscursus gegeven over het onderwerp "Omgaan met kinderen bij echtscheiding". Deze gaat op dinsdag 18 februari a.s. van start. De cursus wordt op acht bijeen komsten gehouden. Met ca. 10 ouders wordt in groepsvorm be sproken hoe de scheiding, juist voor de kinderen, zo goed mogelijk kan verlopen. Aan de orde komen: -bij wie gaan de kinderen wonen; - bezoekregeling; -hoe leert een kind weer een relatie op te bouwen met elk van de ouders apart; -hoe kunnen ouders vermijden het kind blijvend in hun conflicten te betrekken; - wat betekent het om alleen op te voeden; - hoe is het om een kind als 'gast' te ontvangen; - is overleg tussen ouders over belangrijke opvoedingszaken toch nog mogelijk? Inlichtingen tel. 01820 -16422 (Bep Elsas: niet op woensdag aanwezig) In 1991 vervoerde Westnederland het record aantal reizigers van 71,5 miljoen. Westnederland is hierdoor de grootste streekvervoerder in Ne derland. Ten opzichte van 1990 is er sprake van een stijging van 12%. Deze stijging is o.a. veroorzaakt door de groei van het aantal sneldienstrei- zigers en studenten. Het aantal vervoerde reizigers met de speciale sneldiensten voor het woon-werkverkeer groeide, evenals voorgaande jaren, sterk: in 1991 met 33%. In totaal vervoerde Westnederland 5,8 miljoen sneldienst-reizigers. Gelet op de mobiliteisproblemen in de Randstad, met name in de spits uren, is dit een gunstige ontwikke ling. De bereikbaarheid van veel ge meenten wordt bedreigd door de voortgaande autogroei. om een goede alternatieve wijze van verplaatsing te bieden, hebben de streekvervoerbedrijven in de Rand stad een jaar geleden het openbaar vervoerplan VRIJ BAAN 21 opge steld. Hierin worden een basis-en snelnet voorgesteld. Het basisnet moet ervoor zorgen dat iedereen zo dicht mogelijk in de buurt van z'n huis kan instappen om vervolgens op de plaats van bestemming te komen. Het snelnet is er voor het woon werkverkeer als concurrerend alter natief voor de auto. Doorstromingsmaatregelen zoals vrije busbanen, gunstige verkeers lichtenregelingen en vluchtstrookge- bruik, zijn noodzakelijk om het open baar vervoer een goed alternatief te laten zijn voor de auto. In 1991 is een aantal grote doorstro mingsprojecten voor Westnederland gerealiseerd, die de betrouwbaar heid van de dienstuitvoering door de Westnederland-bussen beduidend heeft verbeterd. Deze projecten zijn: *in Bleiswijk een busbrug bij de S22;* in Nieuwegein een busbaan langs de Wijkerslootweg; bij en in Utrecht verbetering van de doorstroming op de zuidelijke toegangswegen en vol tooiing van de busbaan langs de A2; *bij IJsselstein een busbaan langs de SI7 en een buswisselstrook op de Utrechtseweg; in Vianen een over- stap-busstation bij de Lekbrug en een busbaan op de Bentzberg. Naast de hoofdactiviteit, openbaar vervoer, voert de Westnederland- groep diverse commerciële activitei ten uit. Enerzijds zijn er dochteronderne mingen die zich bezighouden met het bedrijfs-, groeps-, toer- en VIP- ver voer met luxe touringcars. Anderzijds heeft de Westnederland- groep een aantal technisch com merciële activiteiten zoals onder houd en reparatie aan voertuigen van derden en de handel in (ver nieuwde) banden. Vanaf 1992 gaat de Westnederland- groep zich ook bezighouden met taxi-activiteiten. Westnederland Bu siness Tax is vanaf 1 januari 1992 actief. Het is een taxibedrijf met 11 taxi's, dat dicht met name zal toe leggen op de zakelijke taximarkt. Hiertoe zijn de activiteiten van taxi bedrijf G. Hoekstra te Wassenaar overgenomen. Om de taxi-activiteiten verder uit te breiden, voert Westnederland over- namegesprekken met Eurotax Hol ding B.V. in Schiedam. Daarnaast zal Westnederland vanaf 1 juni a.s. taxi's inzetten in het open baar vervoer. De omzet van de Westnederland- groep over 1991 bedraagt ca. f 205 miljoen. Het financiële resultaat over 1991 is nog onbekend. Oorzaak van de onbe kendheid is de onzekerheid over de hoogte van de opbrengsten en rijks bijdrage over het afgelopen jaar. De openbaar-vervoeractiviteiten van Westnederland zullen naar ver wachting in 1991 kostendekkend zijn geweest. De omzet van de commerciële doch terondernemingen bedroeg in 1991 ca. f 10 miljoen. Verwacht wordt dat het resultaat van de dochterondernemingen ongeveer f 1 miljoen zal bedragen. Nieuwerkerk a.d. IJssel -De afd. Nieu werkerk ad IJ. van de Ned. Bond van Plattelandsvrouwen houdt 15 janua ri (vanavond) de jaarvergadering, aanvang 19.30 uur in café L'Esperance. Bij de bestuursverkie zing moet de vakature van Ria Ok- huijzen die aftredend en niet her kiesbaar is worden opgevuld. Het bestuur stelt Rina Koolhaas kandi daat. Banketbakker Van Beek komt na de pauze over het werken met chocolade en in de patisserie vertel len, terwijl er verschillende hapjes aangeboden worden. Nauwelijks hadden de drie koningen hun hielen gelicht of ik zakte door de knieën, bij de kerststal weliswaar. Die had, twee weken lang, met alles wat in en rondom dat eenvoudige onderkomen van het Kerstkind, sa menhangt, twee vierkante meter van de ruimte in mijn kamer in beslag genomen op de vloer. Ik wilde dus wel ruimen. De herders, de schapen, de Wijzen uit het oosten met hun kameel; dat alles in combinatie met zachte ro mantische verlichting, zorgde er voor dat de vele donkere dagen er binnenshuis weer een gezellige tint aan hebben gegeven. Met een kwastje heb ik de beeltenissen stuk voor stuk onder handen genomen- er valt toch altijd veertien dagen stof op - en zo ligt het kindje weer met alles wat erbij hoort in kranten gewikkeld op de vliering. Voor vijftig weken. Terwijl ik daar mee bezig was hoorde ik op de radio alweer het woord 'carnaval' de lucht in gaan. Als ik goed mijn neus ophaal ruik ik nog de oliebollen en mijn oren klap peren nog lichtelijk na van het knet terende, donderende lawaai, ver oorzaakte door de veertig miljoen aan vuurwerk, bij de jaarwisseling afgeschoten. Als het waar is, dat zulk oorverdovend geknal de boze gees ten moeten worden verjaagd, dan zal er voorlopig niet één meer rondwa ren. Dat hoop ik dan maar; dat na al die ten hemel gestegen smeekbeden om vrede op aarde, ook vrede op aarde te bespeuren valt. Al was het voorlopig alvast maar voor die vijftig weken dat we er niet zó luidkeels om roepen. Corrie van Nierop. Door de overeenstemming tussen Elgersma en Het Blad hoeft de Dorpskrant voortaan niet meer in Nieuwerkerk verspreid te worden. Het Kanaal verschijnt niet meer in Zevenhuizen en dat betekent voor de milieubewuste inwoners van Zeven huizen - Moerkapelle een enorme stap voorwaarts in de strijd tegen papierverspilling. Het scheelt vele duizenden kranten per week. Maar we zijn er nog niet! Iedere week weer wordt de brievenbus ongevraagd gevuld met de diverse huis- en streekbladen. De één nog dikker dan de ander. Begrijpen alle adverteerders nu nog steeds niet dat deze bladen vanuit de bus direct naar de oud-papiermand verhuizen? De inwoners van Zeven huizen - Moerkapelle zijn écht niet geïnteresseerd in wat er gebeurt in Zoetermeer, Rijneveld, Moordrecht of Rotterdam- Alexander. Net zo min als de inwoners van deze plaatsen benieuwd zijn naar het wel en wee van onze voetbal, volleybal of tafeltennis-spelende dorpsgenoten. Firma Elgersma, de Milieuvereniging feliciteert u met deze overeenkomst en nodigt u van harte uit op deze ingeslagen weg door te gaan. Reacties: Milieuvereniging Zeven huizen, Postbus 101. (Bedankt.... redactie) Bij de wet van 4 juli 1990 tot gemeen telijke herindeling van noordooste lijk en midden Zuid-Holland is aan de per 1 januari 1991 door samenvoe ging van de gemeente Zevenhuizen en Moerkapelle ontstane nieuwe ge meente de naam gegeven "Moerhui- zen". Het betrof hier - zoals de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken stelde - een werknaam. Omdat over deze 'werknaam' ver schillend werd gedacht, is door de raad op 29 januari 1991 besloten tot een naamswijziging over te gaan. Per 1 februari 1992 wordt het: Gemeente Zevenhuizen - Moerkapelle. (Elders in deze krant treft u een arti kel aan over de gemeentevlag en het wapen en de nieuwe naam van de gemeente. Dit artikel was al ter perse toen wij vernamen dat tussen de ge combineerde gemeentenaam een plat streepje moet staan.) Zevenhuizen -Op dinsdag 21 januari staat de papiercontainer weer bij de christelijke basisschool "De Een dragt". Oud papier kan weer ingele verd worden van 08.00 t/m 18.30 uur bij "De Eendragt". Door de organisa tie wordt vriendelijk verzocht het papier 'gebundeld' in te leveren. sedert 1962 een begrip voor de waardige uitvoering van begrafenis of crematie voor West- en Midden-Nederland. Opbaarruimten naar eigen keuze ter beschikking. Gespecialiseerd in thuisopbaring. Dag- en nacht bereikbaar onder nummer: 01821-1230 b.g.g. 2238 Meidoornstraat 37 - 2851 TR Haastrecht Speciale uitvaartverzekeringsbemiddeling - Grafmonumenten Codicil op aanvraag beschikbaar.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 1992 | | pagina 6