Nieuws uit de
Nieuw Carpoolsysteem
van start in Den Haag-
Bezuidenhout
BROUWER DE KONING
Riagg start cursus 'Omgaan met
kinderen bij echtscheiding'
Jaarbericht Westnederland-groep
Plattelandsvrouwen
Dag Kindje....
Dag Koningen....
Milieutip
Nieuwe
gemeentenaam
Zevenhuizen -
Moerkapelle
Oud papier
De Eendragt
UITVAARTVERZORGING
Onderzoek
Deelnemerswensen
Flexibel
Groene envelop
Tarieven en voordeel
Organisatie
Milieu-effecten
Westnederland vervoerde in 1991
record aantal reizigers
Sneldiensten
Doorstroming busverkeer
Commerciële
nevenactiviteiten
Resultaat
Samenwerking
Dorpskrant en het Kanaal
ook voor ons milieu een
goede zaak
pagina 6
Hart van Holland/15 januari 1992
Carpools nederland bv zal deze maand met participatie van de ANWB
onder de naam CAR-NET, met een professioneel carpoolsysteem starten
in Den Haag-Bezuidenhout. Als eerste zullen de kantoren van PTT
Nederland, nationale Nederlanden en het Ministerie van Landbouw,
Natuurbeheer en Visserij gaan deelnemen. De kern van het netwerk
wordt gevormd door een computersysteem dat deelnemers van dag tot
dag kan indelen in passende pools van deur tot deur. Na Amsterdam-
Zuidoost is dit het tweede gebied waar CAR-NET wordt ingevoerd.
In 1990 is een onderzoek gehouden in
de Randstad waaruit ondermeer
naar voren kwam dat in maar liefst 50
woonkernen buiten Den Haag, Voor
burg en Leidschendam, 30 of meer
mensen woonden die allemaal een
baan hadden in Den Haag Bezuiden-
hout. Van de in totaal 6600 mensen
uit deze woonkernen gaat ruim 70%
met de auto naar het werk. het moest
dus mogelijk zijn om mensen uit de
zelfde omgeving samen naar en van
het werk te laten rijden.
Deze maand wordt dit idee werkelijk
heid. Dan zullen de eerste werkne
mers van PTT Nederland en het Mi
nisterie van Landbouw, Natuurbe
heer en Visserij met buurtgenoten
dan deur-tot-deur gaan samenrijden.
Zij hebben daarbij de keus tussen
een steeds wisselende rol, chauffeur
of passagier, of een vaste rol naar
keuze: steeds chauffeur of passagier.
,tk>Postcode gebieden
De computer van CAR-NEt zoekt bij
elke deelnemer een aantal andere
mensen uit zijn of haar buurt, die
dagelijks nagenoeg dezelfde rit naar
hun werk maken. De computer ba
seert zich hierbij op de postcode van
het huisadres en op de postcode van
het werkgeversadres. Hij stelt een
groep samen van mensen, die bij de
deelnemer in de buurt wonen en
daarnaast ook in de buurt van zijn
werk of bij dezelfde werkgever wer
ken. uit deze groep selecteert de
computer vervolgens elke dag de fo
renzen, waarmee de deelnemer kan
'poolen'.
De selectie vindt mede plaats op ba
sis van eventuele speciale wensen
die van te voren op een inschrijffor
mulier door de deelnemer zijn opge
geven.
Bij CAR-NET staan de individuele
wensen van de deelnemer centraal.
Hij beslist op wat voor wijze hij deel
neemt: uitsluitend als chauffeur, uit
sluitend als passagier, of wisselend
in beide rollen. Hij beslist ook hoe
vaak hij deelneemt: één dag per
week, of 20 dagen pet maand.
Of hij wil roken of juist niet.
hoe laat hij 's morgens vertrekt en
wanneer hij weer terug gaat. met wie
hij rijdt en met wie liever niet.
De computer richt zich dus geheel
naar de wensen van de deelnemer.
Bijvoorbeeld met een wekelijkse bij
scholingsavond kan hij probleem
loos rekening houden. De meeste van
deze wensen kunnen van dag tot dag
worden opgegeven, maar ook per
week of voor periodes langer dan een
maand. Op basis van deze wensen
komt de computer voor elke werkdag
tot een nieuwe ritindeling. Deze ritin-
deling kunnen de deelnemers in de
lunchpauze ophalen bij de rit-uitgif-
te-automaat, die is opgesteld op een
centrale plek in hun bedrijf. Een prin
ter drukt voor elke 'samenrijder' de
indeling per auto af. Hierop staan
gegevens als: vertrektijden, auto
merk en kenteken, de namen en
adressen van de inzittenden én de
telefoonnummers waaronder zij zo
nodig te bereiken zijn.
Het systeem houdt niet alleen reke
ning met de individuele wensen van
de forens, het is er ook op berekend
dat deze wensen onverwacht kunnen
veranderen. Bijvoorbeeld omdat de
partner ineens de auto nodig heeft, of
omdat de deelnemer plotseling op
dienstreis moet. Hoewel 10 uur 's
morgens het sluitingsuur is voor rit-
wensen met betrekking tot de volgen
de dag, kan ook na dit tijdstip tegen
vergoeding van de onkosten) een rit-
wens veranderd of geannuleerd wor
den. Dit geldt dus ook bij plotseling
overwerken.
CAR-NET is daarvoor 24 uur per dag
telefonisch bereikbaar. Een CAR-
NET-medewerker zorgt voor herin
deling van pools en stelt de andere
inzittenden tijdig op de hoogte. Voor
elke CAR-NET-rit wordt ook een re
serve-chauffeur aangewezen. Zo
doende is het systeem sluitend.
Eén van de oude bezwaren tegen car
poolen of zoals CAR-NET zegt 'sa
menrijden', was dat het aanleiding
kon geven tot allerlei onaangename
discussies over geld. Een deelnemer
was bijvoorbeeld laks met zijn beta
ling, of er was onenigheid over de te
berekenen kilometerprijs. Aan deze
ongemakken maakt CAR-NET een
eind met eenheidstarieven en de
'groene envelop'. Deze valt maande
lijks bij de forens op de mat en bevat
een afrekening, compleet met een
gedetailleerd overzicht van alle ge
maakte ritten. De betaling vindt
plaats dor, of aan CAR-NET, zodat
geen van de deelnemers ooit wat aan
de ander schuldig is. De belastingin
spectie is ermee akkoord gegaan dat
alle inkomsten belastingvrij zijn.
De tarieven zijn zo gekozen dat CAR
NET de lopende kosten kan terugver
dienen, terwijl de deelnemers aan
zienlijk op hun vervoerskosten be
sparen. het eenmalige inschrijfgeld
van honderd gulden, wordt nu nog
door de werkgevers gesubsidieerd.
Daarnaast komt er een maandabon
nement van f 7,50 en een toeslag van
een gulden op dagen dat men daad
werkelijk deelneemt. Passagiers be
talen verder een kilometervergoe
ding van 12,5 cent, chauffeurs krijgen
een kilometervergoeding van 11 cent
per meerijdende passagier.
Dit systeem levert elke deelnemende
automobilist jaarlijks een besparing
op van minstens tweeduizend gul
den. Zelfs altijd-meerijden is voorde
liger dan zelf autorijden of het open
baar vervoer. Nieuwe deelnemers
kunnen een maand gratis het CAR-
NET-systeem uitproberen, d.w.z. al
leen 11 cent per kilometer betalen,
resp. ontvangen. Voor de deelne
mers heeft CAR-NET een collectieve
inzittenden- en rechtsbijstandsver-
zekering afgesloten waarvan de kos
ten in het tarief zijn begrepen.
CAR-NET wordt gesteund en gefinan
cierd door de overheid en enkele gro
te bedrijven en instellingen. CAR
NET werkt nauw samen met de
ANWB en heeft daar ook haar kan
toor. Andere werkgevers in het Be-
zuidenhout zullen vermoedelijk bin
nenkort volgen. Elders in Den Haag
wordt het systeem later dit jaar inge
voerd.
Door de invoering van CAR-NET in
Amsterdam-Zuidoost en Den Haag-
Bezuidenhout, zullen er 60 miljoen
kilometers minder per jaar verreden
hoeven te worden. Als het systeem
op landelijk niveau is ingevoerd,
vindt er een reductie van 4 miljard
kilometer plaats (25% van al het
spitsverkeer) Dit alles zal resulteren
in aanzienlijke kortere of geheel ver
dwenen files en een verlaagde uit
stoot van uitlaatgassen. Verder zal
bij een landelijk draaiend CAR-NET
systeem de overheid minder hoeven
te investeren in het wegennet.
Voor eventuele verdere inlichtingen
kan men bellen met CAR-NET, Den
Haag, telefoonnummer: 070 - 324 45
45.
Ter informatie volgt hieronder een
lijst met het aantal mensen dat dage
lijks uit de regio naar Den Haag Bezui-
denhout reist.
Zoetermeer: 1659; Rijswijk 622; Leid
schendam 525; Leiden 498; Rotter
dam 424; Amsterdam: 330; Gouda:
296; Voorschoten: 267; Delft: 237;
Wassenaar: 182; Utrecht: 155; Alphen
a.d. Rijn: 123; Pijnacker: 118; Leider
dorp; 112;, Waddinxveen 106; Maas
sluis: 94; Oegstgeest: 94;
Katwijk: 90; Schiedam: 77; Dord
recht: 67; Haarlem: 62; Monster:
61; Berkel en Rodenrijs: 59; 's
Gravenzande: 58; Nootdorp: 56;
Wateringen: 53; Vlaardingen; 51
Woerden: 50; Capelle a.d. IJssel:
46; Boskoop: 42; Bleiswijk: 32;
Zevenhuizen: 13; Nieuwerkerk
a.d. IJssel: 29; Moerkapelle: 5;
Benthuizen: 11.
Door het RIAGG Midden-Holland
wordt een voorjaarscursus gegeven
over het onderwerp "Omgaan met
kinderen bij echtscheiding". Deze
gaat op dinsdag 18 februari a.s. van
start. De cursus wordt op acht bijeen
komsten gehouden. Met ca. 10
ouders wordt in groepsvorm be
sproken hoe de scheiding, juist voor
de kinderen, zo goed mogelijk kan
verlopen. Aan de orde komen:
-bij wie gaan de kinderen wonen; -
bezoekregeling; -hoe leert een kind
weer een relatie op te bouwen met
elk van de ouders apart; -hoe kunnen
ouders vermijden het kind blijvend
in hun conflicten te betrekken; - wat
betekent het om alleen op te voeden;
- hoe is het om een kind als 'gast' te
ontvangen; - is overleg tussen ouders
over belangrijke opvoedingszaken
toch nog mogelijk?
Inlichtingen tel. 01820 -16422 (Bep
Elsas: niet op woensdag aanwezig)
In 1991 vervoerde Westnederland
het record aantal reizigers van 71,5
miljoen. Westnederland is hierdoor
de grootste streekvervoerder in Ne
derland.
Ten opzichte van 1990 is er sprake
van een stijging van 12%.
Deze stijging is o.a. veroorzaakt door
de groei van het aantal sneldienstrei-
zigers en studenten.
Het aantal vervoerde reizigers met
de speciale sneldiensten voor het
woon-werkverkeer groeide, evenals
voorgaande jaren, sterk: in 1991 met
33%.
In totaal vervoerde Westnederland
5,8 miljoen sneldienst-reizigers.
Gelet op de mobiliteisproblemen in
de Randstad, met name in de spits
uren, is dit een gunstige ontwikke
ling. De bereikbaarheid van veel ge
meenten wordt bedreigd door de
voortgaande autogroei.
om een goede alternatieve wijze van
verplaatsing te bieden, hebben de
streekvervoerbedrijven in de Rand
stad een jaar geleden het openbaar
vervoerplan VRIJ BAAN 21 opge
steld. Hierin worden een basis-en
snelnet voorgesteld. Het basisnet
moet ervoor zorgen dat iedereen zo
dicht mogelijk in de buurt van z'n
huis kan instappen om vervolgens op
de plaats van bestemming te komen.
Het snelnet is er voor het woon
werkverkeer als concurrerend alter
natief voor de auto.
Doorstromingsmaatregelen zoals
vrije busbanen, gunstige verkeers
lichtenregelingen en vluchtstrookge-
bruik, zijn noodzakelijk om het open
baar vervoer een goed alternatief te
laten zijn voor de auto.
In 1991 is een aantal grote doorstro
mingsprojecten voor Westnederland
gerealiseerd, die de betrouwbaar
heid van de dienstuitvoering door de
Westnederland-bussen beduidend
heeft verbeterd. Deze projecten zijn:
*in Bleiswijk een busbrug bij de S22;*
in Nieuwegein een busbaan langs de
Wijkerslootweg; bij en in Utrecht
verbetering van de doorstroming op
de zuidelijke toegangswegen en vol
tooiing van de busbaan langs de A2;
*bij IJsselstein een busbaan langs de
SI7 en een buswisselstrook op de
Utrechtseweg; in Vianen een over-
stap-busstation bij de Lekbrug en
een busbaan op de Bentzberg.
Naast de hoofdactiviteit, openbaar
vervoer, voert de Westnederland-
groep diverse commerciële activitei
ten uit.
Enerzijds zijn er dochteronderne
mingen die zich bezighouden met het
bedrijfs-, groeps-, toer- en VIP- ver
voer met luxe touringcars.
Anderzijds heeft de Westnederland-
groep een aantal technisch com
merciële activiteiten zoals onder
houd en reparatie aan voertuigen
van derden en de handel in (ver
nieuwde) banden.
Vanaf 1992 gaat de Westnederland-
groep zich ook bezighouden met
taxi-activiteiten. Westnederland Bu
siness Tax is vanaf 1 januari 1992
actief. Het is een taxibedrijf met 11
taxi's, dat dicht met name zal toe
leggen op de zakelijke taximarkt.
Hiertoe zijn de activiteiten van taxi
bedrijf G. Hoekstra te Wassenaar
overgenomen.
Om de taxi-activiteiten verder uit te
breiden, voert Westnederland over-
namegesprekken met Eurotax Hol
ding B.V. in Schiedam.
Daarnaast zal Westnederland vanaf 1
juni a.s. taxi's inzetten in het open
baar vervoer.
De omzet van de Westnederland-
groep over 1991 bedraagt ca. f 205
miljoen.
Het financiële resultaat over 1991 is
nog onbekend. Oorzaak van de onbe
kendheid is de onzekerheid over de
hoogte van de opbrengsten en rijks
bijdrage over het afgelopen jaar. De
openbaar-vervoeractiviteiten van
Westnederland zullen naar ver
wachting in 1991 kostendekkend zijn
geweest.
De omzet van de commerciële doch
terondernemingen bedroeg in 1991
ca. f 10 miljoen.
Verwacht wordt dat het resultaat van
de dochterondernemingen ongeveer
f 1 miljoen zal bedragen.
Nieuwerkerk a.d. IJssel -De afd. Nieu
werkerk ad IJ. van de Ned. Bond van
Plattelandsvrouwen houdt 15 janua
ri (vanavond) de jaarvergadering,
aanvang 19.30 uur in café
L'Esperance. Bij de bestuursverkie
zing moet de vakature van Ria Ok-
huijzen die aftredend en niet her
kiesbaar is worden opgevuld. Het
bestuur stelt Rina Koolhaas kandi
daat. Banketbakker Van Beek komt
na de pauze over het werken met
chocolade en in de patisserie vertel
len, terwijl er verschillende hapjes
aangeboden worden.
Nauwelijks hadden de drie koningen
hun hielen gelicht of ik zakte door de
knieën, bij de kerststal weliswaar.
Die had, twee weken lang, met alles
wat in en rondom dat eenvoudige
onderkomen van het Kerstkind, sa
menhangt, twee vierkante meter van
de ruimte in mijn kamer in beslag
genomen op de vloer. Ik wilde dus
wel ruimen.
De herders, de schapen, de Wijzen
uit het oosten met hun kameel; dat
alles in combinatie met zachte ro
mantische verlichting, zorgde er
voor dat de vele donkere dagen er
binnenshuis weer een gezellige tint
aan hebben gegeven. Met een
kwastje heb ik de beeltenissen stuk
voor stuk onder handen genomen- er
valt toch altijd veertien dagen stof op
- en zo ligt het kindje weer met alles
wat erbij hoort in kranten gewikkeld
op de vliering. Voor vijftig weken.
Terwijl ik daar mee bezig was hoorde
ik op de radio alweer het woord
'carnaval' de lucht in gaan.
Als ik goed mijn neus ophaal ruik ik
nog de oliebollen en mijn oren klap
peren nog lichtelijk na van het knet
terende, donderende lawaai, ver
oorzaakte door de veertig miljoen
aan vuurwerk, bij de jaarwisseling
afgeschoten. Als het waar is, dat zulk
oorverdovend geknal de boze gees
ten moeten worden verjaagd, dan zal
er voorlopig niet één meer rondwa
ren. Dat hoop ik dan maar; dat na al
die ten hemel gestegen smeekbeden
om vrede op aarde, ook vrede op
aarde te bespeuren valt. Al was het
voorlopig alvast maar voor die vijftig
weken dat we er niet zó luidkeels om
roepen.
Corrie van Nierop.
Door de overeenstemming tussen
Elgersma en Het Blad hoeft de
Dorpskrant voortaan niet meer in
Nieuwerkerk verspreid te worden.
Het Kanaal verschijnt niet meer in
Zevenhuizen en dat betekent voor de
milieubewuste inwoners van Zeven
huizen - Moerkapelle een enorme
stap voorwaarts in de strijd tegen
papierverspilling. Het scheelt vele
duizenden kranten per week. Maar
we zijn er nog niet! Iedere week weer
wordt de brievenbus ongevraagd
gevuld met de diverse huis- en
streekbladen. De één nog dikker dan
de ander.
Begrijpen alle adverteerders nu nog
steeds niet dat deze bladen vanuit de
bus direct naar de oud-papiermand
verhuizen? De inwoners van Zeven
huizen - Moerkapelle zijn écht niet
geïnteresseerd in wat er gebeurt in
Zoetermeer, Rijneveld, Moordrecht
of Rotterdam- Alexander.
Net zo min als de inwoners van deze
plaatsen benieuwd zijn naar het wel
en wee van onze voetbal, volleybal of
tafeltennis-spelende dorpsgenoten.
Firma Elgersma, de Milieuvereniging
feliciteert u met deze overeenkomst
en nodigt u van harte uit op deze
ingeslagen weg door te gaan.
Reacties: Milieuvereniging Zeven
huizen, Postbus 101.
(Bedankt.... redactie)
Bij de wet van 4 juli 1990 tot gemeen
telijke herindeling van noordooste
lijk en midden Zuid-Holland is aan de
per 1 januari 1991 door samenvoe
ging van de gemeente Zevenhuizen
en Moerkapelle ontstane nieuwe ge
meente de naam gegeven "Moerhui-
zen". Het betrof hier - zoals de
Staatssecretaris van Binnenlandse
Zaken stelde - een werknaam.
Omdat over deze 'werknaam' ver
schillend werd gedacht, is door de
raad op 29 januari 1991 besloten tot
een naamswijziging over te gaan.
Per 1 februari 1992 wordt het:
Gemeente Zevenhuizen -
Moerkapelle.
(Elders in deze krant treft u een arti
kel aan over de gemeentevlag en het
wapen en de nieuwe naam van de
gemeente. Dit artikel was al ter perse
toen wij vernamen dat tussen de ge
combineerde gemeentenaam een
plat streepje moet staan.)
Zevenhuizen -Op dinsdag 21 januari
staat de papiercontainer weer bij de
christelijke basisschool "De Een
dragt". Oud papier kan weer ingele
verd worden van 08.00 t/m 18.30 uur
bij "De Eendragt". Door de organisa
tie wordt vriendelijk verzocht het
papier 'gebundeld' in te leveren.
sedert 1962 een begrip voor de waardige
uitvoering van begrafenis of crematie voor
West- en Midden-Nederland.
Opbaarruimten naar eigen keuze ter beschikking.
Gespecialiseerd in thuisopbaring.
Dag- en nacht bereikbaar onder nummer: 01821-1230 b.g.g. 2238
Meidoornstraat 37 - 2851 TR Haastrecht
Speciale uitvaartverzekeringsbemiddeling - Grafmonumenten
Codicil op aanvraag beschikbaar.