Stichting Oud-Zevenhuizen/Moerkapelle 'erft' koolzaadpers van Jaap Visser fJöH tim li 'teint je r Daverend eindexamenconcert André Bil Wereldwinkel nieuws Koffiebar 't Praathuis Let opinleveradressen GRATIS KLEINTJES Gratis kleintjes in de Regio Mart van Hoiland/22 januari lyyz y: De vonken sloegen eraf Repertoire Instrumenten Fortissimo Geprogrammeerde muziek Muziek is zijn leven uitmuntende 'meester' Onderzoekswerk i uitsluitend voor particulieren max. 4 regels plaats in elk vakje één letter of leesteken tussen twee woorden één vakje open laten! Naam: Adres: Plaats: Inleveren bij, of opsturen naar: HART VAN HOLLAND - Drukkerij Elgersma Postbus 85 - 2760 AB Zevenhuizen Kleintjes voor maandagmorgen binnen... ...woensdag in de krant! BENTHUIZEN: Hijdra - Pr. Willem Alexanderplein 6 HAZERSWOUDE-DORP: v. Oosterom schoenmode -Dorpsstraat 108 MOERKAPELLE: Bac, Dorpsstraat 1 pagina t Zevenhuizen/Rotterdam -André Bil mocht zich verheugen in een overweldi gende belangstelling tijdens zijn eind examenconcert, vorige week woensdag avond in het Rotterdams Conservato rium. Onder de aanwezigen, familie, vrienden, plaatsgenoten en een groot aantal studenten van het Conservato rium, ook twee van zijn vroegere) leer krachten van christelijke basisschool 'De Eendragt". Doordat alle toetsinstrumenten goed ge programmeerd waren en de muziekstu denten die voor begeleiding zorgden zeer snel wisselden per muziekstuk, werd het programma met vaart en verve afgewerkt. Menig professionele concertorganisatie kan hier een voorbeeld aan nemen. Origineel was de inzet van presentator Bert Smorenburg, een mede-student die het programma van commentaar voor zag en zangers en musici voorstelde. Normaliter doet de examinandus dit zelf, maar daardoor ontstaan er leemtes in het programma omdat deze zich achter zijn instrument (eventueel door het in stellen van de programmering, zoals bij André) moet voorbereiden op het vol gende stuk. Omdat André Bil afstudeerde op het onderdeel "toegepaste electroni- ca/ electronisch orgel", was het vanzelf sprekend dat de aanwezigen en met name de examencommissie, een diversi teit aan klankkleur zou horen. Tijdens de 'intro"Theme from "St. Elmo's Eire zat André zelfs niet eens achter zijn toetsin strument. Zijn synthesizers waren zo voorgeprogrammeerd dat hij er niet aan te pas hoefde te komen. De "Fuga in G mineur" van J.S. Bach, waarbij de klank van een kerkorgel met pedaalbespeling werd 'nagebootst', was het enige klassieke onderdeel. Dui delijk speelden hierbij André de zenu wen even parten, hetgeen bij het jazz stuk "Splanky" helemaal weg was. Net als bij diverse andere muziekstukken, zorgden mede-studenten voor instru mentale ondersteuning hier b.v. op saxofoon, bas en drums. Angstaanja gend, spookachtig was de "Cool Weasel Boogie", waarbij je duidelijk donder en vuurwerk hoorde. Door de meesten werd genoten van "Quartet", een arran gement uit de musical "Chess", met prachtige zang van een kwartet zan gers. André had als eindexamen-reper toire een mix gekozen van pop: het sluitstuk "Rosanna", "What a fool belie ves" en "While you see a chance": beide met een zangduo; jazz-rock "Cool Wea sel" en "Goin Home". Ernstig klonk de ballad "Just once": op de piano. "Tower of inspiration", klonk oorverdovend.... Hadden André en de drummer daarom een koptelefoon op? Dit bleek niet zo te zijn, maar hierdoor was de (geprogram meerde) metronoom hoorbaar, zodat de musici niet uit de maat raakten. De instrumenten die André bespeelde waren: Korg 01 /W fdKorg Wavestation EX, Roland R8, Roland MKS 50, Roland Juno 2, Roland A880 Midipatcher, Ham- mond-orgel en een Steinway Concert vleugel. Al zal niet iedereen van de aanwezigen van alle muziek genoten hebben, zelfs een leek kon horen dat hetgeen ge bracht werd op de toetsen, fortissimo en excellent was. Dat er daarom aan het eind van het concert een bijzonder warm en langdurig applaus klonk, is niet zo verwonderlijk. Ook de examencommissie- na zich na het concert voor overleg te hebben teruggetrokken- was de mening toege daan dat het concert subliem was en beloonde André met tweemaal het cij fer 8! De 26-jarige geboren en getogen Zeven- huizenaar blijkt een geavanceerd per soon met een dito studie-richting. "Bij de tijd blijven", heeft alles te maken met 'brood op de plank' want het "mu- ziekprogrammeren", neemt hand over hand toe. André vindt het wel leuk om computergestuurde muziek te pro grammeren, heeft er de nodige erva ring in, maar ziet zelf meer een toe komst in het bespelen van electroni- sche toetsinstrumenten, synthesizers en andere electronische orgels. Hij heeft al een contract met Atari-Benelux om muziekdemonstraties te gaan ver zorgen. Er zijn 75 demonstraties ge pland, waarvan de meeste in Neder land, een aantal in Duitsland en in het Franstalige deel van België. Niet alleen ging er een wens van André in vervulling om het Conservatorium met goed gevolg af te leggen, ook zijn ouders zagen hun stimuleren be kroond. Toen vader Bert ooit een elec tronisch orgel kocht om daar met be hulp van Klaverskribo op te spelen, zat er een hummeltje in de box aandachtig te luisteren. In de jaren die volgden was dit kind publiek als bezoekers zich ach ter het orgel schaarden. Het was dan ook niet verwonderlijk dat André, al dan niet aangespoord, orgelles ging ne men. Z'n eerste onderricht ontving hij van de Zevenhuizense musicus Adriaan Verhoef. Echt plezier kreeg hij pas in het orgelspelen bij Klaas v.d. Berg aan de Wollefoppenweg, die hem wegwijs maakte in de richting 'lichte muziek', een genre dat André zo aan sprak dat hij de klassieke het liefst liet liggen. Om hem voor te bereiden op het Conservatorium werd een andere mu ziekdocent gevonden in Ommoord.Na de HAVO in Zoeter meer moest André even geduld oefenen, want je wordt niet zomaar toegelaten op het Conser vatorium. En de aanhouder won. Nu, na 4 jaar electronisch orgel en 2 jaar 'toe gepaste electronica' erbij, heeft hij het Conservatorium voltooid en inmiddels al de nodige ervaring opgedaan. Zoals elke muziekstudent weet, bete kent een studie aan het Conservato rium heel veel zelfstudie en urenlang spelen per dag. En daarvoor moet je een passende omgeving hebben. Een nieuwbouwwoning in een rijtje is daar niet geschikt voor. André prijst zich daarom gelukkig ouders te hebben die hem volledige support geven en daar om zelfs verhuisden. Hij beschikt over een geluiddichte ruimte waarin hij z'n diverse toestinstrumenten, zonder ge luidsoverlast voor de buren, op volle dig volume kan bespelen of laten afspe len. Hoewel toen nog,student, bood de mu ziekwereld voor André tal van mogelijk, heden. Na het behalen van z'n onder-j wijsbevoegdheid hij kreeg het cijfer 9 wat niet eerder gebeurd was) na ^ijn stage aan de Zoetermeerse Muziek school, kreeg hij een aanbod om daar een dag per week les te geven, hetgeen hij nog steeds doet. "Hoelang ik dat blijf doen weet ik niet. Ik denk het hier voorlopig bij te laten Bijna dagelijks wordt er gebeld of ik privé-les voor keyboard wil geven. Ik moet er nog niet aan denken om zoiets m'n hele leven te doen, samen met een leerling in een kamertje, dus houd ik de boot voorlopig nog af. Programmeren van electronische muziek, de electroni ca toepassen dus, m'n eindstudie, vind ik wel leuk. In de film-en video-wereld is hier, zeker met de reclame-clips, goed werk te vinden. Het is namelijk niet] eenvoudig om metronoom en gesyn chroniseerd muziek bij een film te ma ken. We hebben dat op het Conservato- rium gedaan. Studenten van de Filma cademie in Den Haag maakten als stu die-opdracht een film waar wij muziek bij moesten maken". "Verder heb ik voor de importeur van Korg onderzoekswerk gedaan. Er was een nieuw type synthesizer uit Japan geïmporteerd waar fouten in de pro grammering zaten. Die heb ik eruit ge haald. Mijn rapport is teruggestuurd naar Japan en daar, naar aanleiding van de gevonden fouten, opnieuw samen gesteld. Dat is leuk werk, maar dat is incidenteel. Hoewel ik programmeren leuk vind, zou ik daar geen dagelijks werk in willen hebben. Gewoon orgel spelen doe ik het liefst. Hetzij voor de monstratie, in een orkest of optredens Erg veel energie hebben we met de groep van het Conservatorium die nu ook meedeed aan mijn eindconcert, in een Musical-project gestoken met o.a. in december een grootse opvoering in het Zuidpleintheater met ruim 800 be zoekers. Een producer van de VARA was als belangstellende aanwezig. Het zou niet gek zijn - mede vanwege de gigantische kosten die gemaakt zijn in het bewerken van bekende musicals in nieuwe arrangementen- als er een t.v- opname van de gehele musical ge maakt werd. Dat betekent wel weer dat we vele avonden zullen moeten repete ren, net als destijds. Voorlopig concentreer ik me even op de aanstaande demonstraties voor Ata ri. De eerste beginnen volgende week al: 24, 25 en 26 januari op de compu terbeurs in Eindhoven", lacht André. veel succes! Zevenhuizen -De laatste jaren oogstte Jaap Visser op het jaarlijkse Oogstfeest op de eerste zaterdag van september, veel bekijks met zijn 'koolzaadpers'. Thans is deze geschonken aan de stichting Oud- Zevenhuizen \Moerkapelle. Een grote bestuursdepu- tatie werd vorige week 's avonds ten huize van Jaap Visser (in de wandelgangen 'Jaap Vis' genoemd) ontvangen en niet alleen onthaald op koffie en een glaasje, maar ook getrakteerd op 'herinneringen' uit het verleden. Die hadden alles te maken met de schenking van de 'koolzaadpers' die door Jaap Visser en bevriende techneuten enkele jaren geleden weer in bedrijf werd gesteld. Niet dat dit apparaat met de huidige techniek nodig zou zijn, maar gewoon vanwege een stukje nostalgie. De 84-jarige Jaap Visser dacht er goed aan te doen om de machine 'in leven den lijve' aan de stichting te schenken en het op die wijze voor de toekomst te bewaren, als een herinnering. "In 1943, tijdens de oorlog, heeft Arie Ottevanger, van Machinefabriek Otte- vanger, de pers gemaakt. Omdat ik erg graag gebakken aardappels lust en olie en vet nauwelijks te verkrijgen waren, konden we zelf, met koolzaad hier er- De redaktie behoudt zich het recht voorkleintjes voor plaatsing in de Dorpskrant te weigeren. Maximaal één bon per gezin! ENVELOP NIETDIChTPlAKKEN A.U.B. (dan voldoet een postzegel van 70 cent) In Hart van Holland is het mogelijk om geheel gratis een kleine advertentie te plaatsen. Deze zogenaamde "KLEINTJES "zijn alleen voor particulieren bedoeld. Dus heeft u iets aan te bieden, wilt u iemand felicite ren, iets te koop vragen enz. enz. vul dan de bon in die hier naast is afgebeeld. Opsturen in een open envelop, langsbrengen bij de drukkerij of naar bovengenoemde adressen brengen en u kleintje zal geplaatst worden. gens van het land vandaan, olie persen en bakken en braden". Z'n vrouw herinnert zich Kerstmis 1944 toen zij rond die datum oliebollen ge bakken heeft. Twee zwagers die bakker waren, hadden voor bloem, rozijnen en sucade gezorgd. "Dat was smullen ge blazen", glundert ze. "De pers heeft herhaalde malen in de Bosgracht gelegen - we moesten hem verstoppen - als we controle kregen van de politie. Het was ten strengste verboden om iets van de oogst ach terwege te houden. Alles moest opge geven worden. Niet dat het altijd ge beurde, want ook de zwarte markt tierde welig. Het viel voor mij als meu belmaker ook niet mee om aan kool zaad te komen. Met 3 kg koolzaad kun je 1 liter olie persen". Na jaren buiten werking geweest te zijn is de pers weer in ere hersteld en kan draaien. De bo vengenoemde opbrengst krijgt men bij een perstijd van anderhalf uur bij 126 toeren per minuut. De stichting Oud-Zevenhuizen- Moer- kapelle is blij met deze pers, maar heeft op dit moment niet de ruimte om deze tentoon te stellen. Zevenhuizen -Zaterdag 25 januari staat de 'kar' van de Wereldwinkel weer op het parkeerterrein van de Gerefor meerde kerk. Dorpsstraat 106 in Ze venhuizen van 10.00 tot 14.00 uur. Zevenhuizen -Vrijdagavond 24 januari organiseert de koffiebar een thema avond rond het onderwerp "Gebed". "Het gebed is onmisbaar als je Christen bent en het is dus zeker iets waarbij je even kunst stilstaan", zo zegt de leiding van koffiebar 't Praathuis". Iedere jon gere vanaf 15 jaar is vrijdagavond om 20.00 uur hartelijk welkom in het her vormd Centrum, Dorpsstraat 156 in Ze venhuizen.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 1992 | | pagina 4