Plant Publicity Holland promotor van mderlandse boomkwekerij FT I UW DIERENLAND SPECIALIST De Knabbelfarnt I mMtM dierenland Si# get het oog op de J uw winkel vol vriendschap Hart van Holland/8 april 1992 pagina 23 Sierteelthandelscentrum Floriade: zeven jaar voorbereiding De vakbezoeker De planten, de bloemen, de bomen I PPH en de organisatie van de Floriade 1992 Een vijver in de tuin? een nieuwe behuizing voor uw haan en kippen of voor het konijn? Of vrolijkt u uw tuin op met een mooie volière....? Ga eens kijken bij DE KNABBELFARM i n Zevenhuizen. Die heeft een groot assortiment kant en klaar voorgevormde vijvers, verplaatsbare rennen voor uw konijn in het gras, kippenhokken etc. COO r r?-r-r U - op ^r.-.r "Met vier medewerkers, plus een tijdelijke medewerker, hebben we alles voorbe reid. Per toerbeurt hopen we ons kantoor op de Floriade te bezetten. In de 12.000 vierkante meter grote tentoonstellingshal bevindt zich ook het Sier teelthandelscentrum. Een informatiepunt voor de vakbezoeker, maar ook een Perscentrum. Hier kan de vakhandel z'n relaties ontmoeten. In het Sierteelthandels centrum behartigt PPH de belangen van de boomkwekerijsector. Voor de vakbezoeker zijn speciale brochures ontwikkeld, nl. "Nederlandse boom kwekerij in vogelvlucht" (feiten en cijfers) en "De Boomkwekerij in Nederland" een kleurenbrochure in samenwerking met het Ministerie van Landbouw. PPH verzorgt een informatiepakket met folders in meerdere talen, voor de vakbezoekers zijn verder posters verkrijgbaar". I Wit doet Plant Publicity Holland? I decollectieve promotie van de Nederlandse Boomkwekerij in binnen -en buitenland I ;,ordt sinds 1952 verzorgd door de stichting Plant Publicity Holland. (PPH) PPH I wordt bestuurd door de boomkwekerijsector, produktie en handel zijn op gelijk- r,aardige basis in het bestuur vertegenwoordigd. PPH wordt volledig door de [producenten en handelaren gefinancierd. iHandelsondersteuning Je handelsondersteuning in binnen-en buitenland neemt in het werk van PPH een [belangrijke plaats in. PPH doet dit ondermeer door middel van: Perscampagnes in Nederland en in diverse andere landen in nauwe samenwerking Lelde binnen en buitenlandse PT-bureaus produkt- en achtergrondinformatie voor [ie consument. Vakbeurzen: Coördinatie van de deelname aan vakbeurzen door individuele be- drijven, alsmede de eigen deelname aan vakbeurzen en tentoonstellingen in linnen- en buitenland. Nieuwsbrieven: het doel hiervan is om de directe afnemers, zoals kwekers, tussenhandel en overheden, te informeren over het Nederlandse boomkwekerij- Iprodulrt. Marktanalyses en het verstrekken van de hieruit voortvloeiende informatie. 1 Mere belangrijke taken zijn o.m. het ontvangen en informeren van buitenlandse misbezoekers aan Nederland, het verzorgen van informatiemateriaal in de vorm van [posters, brochures en video-presentaties en het verstrekken van informatie aan I binnen -en buitenlandse pers, radio en televisie. Waar mogelijk wordt samenge- werkt met de andere sierteeltpromotie-organisaties in binnen- en buitenland. iDe belangrijkste produktiegebieden [van boomkwekerijgewassen in Neder- land zijn: en omgeving: sierconiferen en [heesters: Limburg: vruchtbomen en I rozestruiken; Noordoost Groningen: I onderstammen; Opheusden en omge- laanbomen; Zundert en omge- Img: bos en haagplantsoen. |Produktiewaarde: f 720.000.000, Nederland exporteert boomkwekerij- I arodukten naar ca. 80 landen.) -De Stichting "Plant Publicity IHolland" (PPH) is in 1985 gestart met de voorbereidingen van de Floriade 1992. Directeur H.R. Bannier is voor de derde maal bij de organisatie van een Floriade betrokken. In 1971, na verkoop van zijn eigen kwekerij/exportbedrijf, werd hij -toen 38 jaar oud- door de Stichting PPH, toen nog Plant Propaganda Holland geheten, aangenomen om de volgende dag uit geleend te worden aan de Floriade-or- ganisatie in Amsterdam als algemeen secretaris. "Ik rolde er zomaar in. De toen zittende secretaris was afgeknapt. Ik werd door PPH benoemd terwijl er nog een direc teur was de heer C. Verboom) die nog bijna drie jaar zou blijven en daama met pensioen ging. Het was een leerzame periode en die eerste Floriade was een perfecte leer school". Van zijn ervaringen kon de heer Ban nier tien jaar later, toen de Floriade weer in Amsterdam gehouden werd, veel profijt trekken, net zoals bij de opzet van de huidige, in Zoetermeer. Echter er is een verschil met voorgaande Floriades. "Thans is er veel meer op de commercie ingespeeld. Wij als PPH hebben, naast de diverse collectieve inzendingen bui ten een inzending van 400 m2 op de tweede binnententoonstelling en zijn voor de sierteelt permanent aanwezig, puur alleen om degenen die handel willen bedrijven te ontvangen. Hoe weet die buitenlandse vakhande laar wat er aan de hand is? Wel door promotie. We hebben wereldwijd pers berichten laten uitgaan met promotie materiaal, zowel rechtstreeks als via de Floriade. Vorig jaar zijn alle organisa ties over de hele wereld, die met 'groen' te maken hebben, landbouwhandelsat- tachees en Kamers van Koophandel aangeschreven. Nederland is een bij zonder goed exportland. Te bedenken dat de waarde van de totale agrarische export meer is dan de export van aard gas. Dus moet je je zaak promoten en aan de weg timmeren. Daarom zijn ten slotte de afgelopen twee weken de adressen van ons bekende afnemers van bomen benaderd. In totaal zijn er maar liefst 16.000 berichten, in zeven talen, naar de afnemers van boomkwe- kerijprodukten over de hele wereld verzonden, waarin de Floriade en het geen deze te bieden heeft, stond aan gekondigd. Ten leste is er een mailing uitgegaan aan alle Nederlandse vakge noten". "De vakbezoekers worden bij de ingang van de tentoonstellingshal bij de balie, opgevangen en verwezen naar de 'va- kinfo'; Communicatie kan plaatsheb ben in vier talen. Via dat kantoor worden deze belanghebbenden verwezen naar een speciale balie, zodat de bewuste persoon op de juiste plaats belandt en die informatie verstrekt wordt waar deze specifiek belangstelling voor heeft. Er zijn specialisten die kennis hebben van de divers vakgebieden, waar de vakmensen via de verfijnde splitsing terechtkomen. Bijvoorbeeld: een waterplantenkweker uit Marokko komt hier. 'waar moet ik heen?' vraagt hij en gaat naar de stand van de Ne derlandse boomkwekerijprodukten. Daar vraagt deze weer. Hij krijgt ook het antwoord op z'n vraag 'waar vindt ik het bedrijf met de specialisatie in water planten?' Er is een speciaal computer programma geschreven met alle infor matie, zodat met een paar drukken op toetsen, de juiste gegevens uit de com puter komen. Vanaf de stand kan het bedrijf gebeld worden dat de bewuste waterplantensoort levert. Gevraagd kan worden of de kweker naar de Flo riade komt of dat de buitenlandse be langstellende naar zijn bedrijf moet ko men. Dit is een vorm van service-verle ning die handelsbevorderend is en dui delijk onze makelaarsfunctie onder streept als tussenpersoon van de Neder landse producent/handelaar en vra ger". Met enige trots vertelt de heer Bannier wat de bezoeker in grote lijnen aantreft op de Floriade. "Zeven soorten inzen dingen. Ten eerste een presentatie van pot en containerplanten op Expo I. Het Proefstation van de Boomkwekerij toont bekroonde nieuwigheden van de laat ste tien jaar. Verder is er een Rosarium; een afdeling waterplanten; een lokatie met bos-en haagplanten en een hele vallei met boomkwekerijprodukten, alsmede een laanboombeplanting met nieuwe soorten bomen. Tenslotte 'fruit' in de meest ruime zin des woords. Wat de vallei met boomkwekerijproduk ten betreft: deze is in samenwerking met de PPH, de Koninklijke Vereniging voor Boskoopse Culturen en de Kring Boskoop van de Nederlandse Bond van Boomkwekers gerealiseerd. Ons pro dukt, de bomen, moest veel eerder ge plant worden dan de rest. De basisbe- plantmg van deze vallei was in grote lijnen twee jaar geleden al gereed". De heer Bannier benadrukt het belang van het eigen opkweekbedrijf van PPH, voor o.a. de binnententoonstellingen. Deze kwekerij/bewaartuin, laat hees ters opgroeien tot grote exemplaren. "De kweker bewaart zijn produkt niet zolang, wil handelen. Wij moesten voor de tentoonstellingen grote planten en bomen showen. Ook voor andere evene menten is het belangrijk dat er grote boomgewassen beschikbaar zijn. Ons eigen bedrijf beslaat ca. 1 ha, waar in begrepen de loodsen, de kassen en de trekkassen. Het bedrijf heeft een voor beeldfunctie waar het de milieu-voor- schriften betreft. We werken met water dat gerecirculeerd is. Buitenlandse be zoekers zijn altijd weer verbaasd als ze bij ons komen. Dat geldt ook voor het Boskoopse sierteeltgebied. Leuk is de vraag daarbij of Boskoop nu de voor- of achtertuin is van het gebied van inter nationale handel". In 1982 werd met de voorbereidingen gestart en in 1986 plantte minister Braks een boom op Boomplantdag. Inmiddels zijn er op de Floriade ten behoeve van de diverse inzendingen en de algemene beplanting, geplant: 4.500 bomen; 70.000 heesters; 13.000 meter hagen; 6000 rozen in 150 I variëteiten; 20.000 vaste planten; 20.000 waterplanten; 1.500 fruitbomen en houtige kleinfruitgewassen en 6 are aardbeienplanten. De consument kan bij de PPH-stand terecht voor alle informatie omtrent de Floriade. PPH is ook nauw betrokken bij diverse binnententoonstellin- i gen, met als hoogtepunten: 'Tweede Binnententoonstelling 'Boomkweke- rijprodukten en perkplanten' van 30 april tot en met 10 mei; 'Negende Binnententoonstelling 'Tuin, tuinbenodigdheden en vaste planten' van 71/ m 23 augustus. PPH coördineert en neemt zelf aan de Tweede Binnenten- I ^toonstelling deel. KNIBBELWEG 8 - ZEVENHUIZEN(Z-H) - TELEFOON 01802-1228 4e huis voorbij de sportvelden en Mgr. NOLENSLAAN 598 - SCHIEDAM - TELEFOON 010-4261237 's maandags de gehele dag gesloten. konijnenhok Konijneren IZet uw konijn eens op het gras Deze verplaatsbare ren biedt ^toe alle mogelijkheden. I eJ haan en een stel kippen zullen zich zeker thuis voelen aeze fraaie ren met nachthok. Extra veel loopruimte in t eierfabriekje op klein bestek. waterplanten en vissen. Voor het creëren van fonteinen watervallen in vele variaties In elke tuin is wel éen plekje te vinden voor een vijver. Nu geen moeilijke betonnen constructies meer, er is een groot assortiment kant en klaar voorgevormde vijvers. Ook is er vijverfolie om op eenvoudige v j i wijze zelf prachtige vijvers te I creëren. Maak van uw tuin eens een ware lusthof, een echte watertuin Hoogwaardig visvoer. goed voor al uw vijvervis.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 1992 | | pagina 23