Riineveld Aanbouw -uitbreiding gemeentehuis Rijneveld Kinderopvang in Rijneveld Moordrecht D Vrouwelijke uitvaartverzorger in Moordrecht IGOR en ISMH samen Multifunctioneel centrum eigen dom van stichting Rouw in Benthuizen en Hazerswoude HM1 ill! J Hart van Holland/9 september 1992 pagina 17 sill «J Architectenkeuze overeenkomst Boskoop Regionalisatie Drie doden bij verkeersongeluk Communicatieplan Rijneveld - Het bestuurlijk en ambtelijk apparaat van de gemeente Rijneveld is na voltooiing van de gemeentelijke herindeling, per 1 januari 1991, geheel onderge bracht in het gemeentehuis van de voormalige gemeente Hazerswoude-Rijndijk. Op 7 juni 1991 verleende het College van Burgemeester en Wethouders aan IMEconsult de opdracht voor het uitvoeren van een onderzoek naar de huis vestingsbehoefte van het gemeentelijk apparaat van de nieuwe gemeente. De bevindingen van dit onderzoek zijn vastgelegd in de notitie 'huisvestingsonder- Mek' van november 1991, met addendum van april 1992. Op basis van het onderzoek heeft de gemeenteraad op 27 mei 1992 in principe besloten voor een uitbreiding van het huidige gemeentehuis aan de oostzijde. Voor de uitvoering van je opdracht is een projectorganisatie gekozen met een onafhankelijke bouwpro jectmanager. Leden van de gemeenteraad kregen dezer dagen van IMEconsult de beschrijving van de projectorganisatie en een projectplanning toegezonden. Projectorganisatie: De projector ganisatie bestaat uit een Stuurgroep, een Projectgroep en een Bouwteam. Stuurgroep: De taak van de stuurgroep is het realiseren van de bouw binnen het vooraf gedefinieerde budget. Als zodanig neemt de stuurgroep beslissin gen, formuleert beleid en controleert betwerk van de projectgroep. De stuur groep wordt als volgt samengesteld: •twee leden van het college van burge- I meester en wethouders; - twee afge vaardigden van de gemeenteraad; - de gemeentesecretaris, tevens gemeente lijkprojectcoördinator; - het hoofd van de afdeling financiële zaken; - de bouw projectmanager. Projectgroep: De projectgroep is ver antwoordelijk voor de uitvoering van de bestuurlijke besluitvorming en de werkzaamheden die betrekking heb ben op de planning, organisatie en con trole van het bouwproces voor het ge meentehuis van Rijneveld. De projectbouwgroep is alsvolgt sa mengesteld: ■de bouwprojectmanager; de gemeen telijke projectcoördinator; - een verte genwoordiger van de medezeggen schapscommissie; - de hoofden van de afdelingen; - de architect. Het bouwteam is verantwoordelijk voor de uitvoering van de werkzaamhe den, in de ruimste zin des woords, voor zover betrekking hebbend op de plan ning, organisatie en controle van de uitvoeringswerkzaamheden voor het gemeentehuis van Rijneveld. Bouwteam: In het bouwteam hebben zitting: -de bouwprojectmanager; - de gemeentelijke projectcoördinator; - de architect; - de adviseurs voor construc tie, technische installaties; - de bouw kundig opzichter; - de aannemer. Eén en ander qua personen nog niet helemaal uitgewerkt, omdat er aller eerst voor een architect gekozen moet worden. De projectplanning is wel rond: volgens een strak schema zal de beleidsproce dure, voorbereiding, uitvoering e.d. plaatsvinden. Op 10 september wordt vastgesteld op welke wijze de architectenselectie zal geschieden. Op 13 oktober worden de stedebouwkundige randvoorwaarden vastgesteld en op 26 november zal de architect gekozen worden. Het uitvoe ren van de aannemersselectieprocedu re is pas over een jaar gepland en de 'gunning' in januari of februari 19941. waarna de verwachting is dat eind fe bruari 1994 een begin gemaakt kan worden met de uitbreiding van het ge meentehuis van Rijnwoude.... De raad van de gemeente Rijneveld heeft van IMEconsult een notitie ont vangen over criteria en procedures die nodig zijn bij de keuze van een archi tect. In dit geval betreft het een archi tect die het ontwerp zal maken voor de aanbouw van het gemeentehuis. "De architectenkeuze is altijd moeilijk en moet niet worden onderschat, omdat de werkzaamheden die de architect verricht niet alleen de kwaliteit van het gebouw bepalen, maar ook van grote invloed kunnen zijn op de investerings- en exploitatiekosten. De rol van de ar chitect is meer dan vormgever van het gemeentehuis of degene die het pro gramma van eisen vertaalt in een ont werp. Als leider van het ontwerpteam is hij tevens verantwoordelijk voor de bouwtechniek, de uitwerking van be stek en tekeningen en de continue kwa liteitsbewaking tijdens het uitvoerings proces. Voor de selectie van de archi tect kunnen verschillende factoren van invloed zijn die antwoord geven op vra gen als: Is ervaring met het bouwen van gemeentehuizen een voorwaarde of niet direct noodzakelijk? Hoe belang rijk zijn de technische kwaliteiten of is het esthetische kunnen belangrij ker?".... Om het gemeentebestuur te helpen bij de architectenkeuze zijn door IMEcon sult verschillende selectiecriteria- en procedures ontwikkeld. Rijnveld - Met een nipte meerderheid: bij stemming 9 voor en 7 tegen; werd een principebesluit genomen met be trekking tot het realiseren van Kinder opvang in de gemeente Rijneveld. Tegen de wijze waarop één en ander voorbereid is maakten D'66, PvdA be- zwaren en stemden daarom tegen en niet omdat zij tegen kinderopvang zou den zijn. De heer Matze SGP/RPF bena derde het anders, zei wel graag mee te willen denken met het realiseren als het I aan het doel beantwoordt, maar dat zijn fractie de problematiek vanuit een andere achtergrond benadert en dat kinderopvang niet pas in hun maat schappij-visie en stemde tegen als prin cipe-besluit. i (Teneinde de stimuleringsuitkering kinderopvang van het Rijk aan te kun nen wenden voor kinderopvangplaat sen, moet tijdig besluitvorming terzake plaats vinden. Eerder gaf de raad al (in I januari) een kader aan en binnen dat I kader komt samenwerking met de Michting Catalpa uitsluitend t.b.v. een kinderdagverblijf en daarnaast opvang middels een gastouderproject als meest aangewezen naar voren, het voorstel luidde hiermee in principe ak soord te gaan en de nadere uitwerking hiervan in de vorm van een overeen komst met Catalpa en de opzet van een gastouderproject ter besluitvorming voor te leggen aan de commissie AZenF w de Commissie Welzijn Sociale Za- I ken. De bedoeling is in Hazerswoude Rijn- lk een kinderdagverblijf te bouwen voor vier groepen voor 0 tot 4-jarigen "°or de Stichting Catalpa; en gastou- deropvang door een lokale stichting. Deze gecombineerde vorm van kinder opvang is in grote lijnen uitgewerkt. De opvang middels de stichting Catalpa wordt binnen een aangegeven kader uitgewerkt in een overeenkomst. De opvang middels een gastouderpro ject zal - met inschakeling van de pro jectgroep kinderopvang Rijneveld - na der worden uitgewerkt. De besluitvorming ging dus over het feit of de raad in principe bereid was binnen het aangegeven kader kinder opvang in Rijneveld te realiseren via de voorgestelde mogelijkheden, zodat dat dit extra beslag legt op de gemeentelij ke middelen: budgetair neutraal. Het ongenoegen dat door enkelen geuit werd, had met de veranderde opzet te maken en de vraag waarom geen con creet voorstel in plaats van een princi pebesluit, omdat in januari in feite de zaak al terdege voorbereid was. Dat deed o.a. mevrouw F.W.M. Balk D'66 met gemengde gevoelens. Zij vroeg waarom er zowel een kinderdagverblijf door de stichting Catalpa als een gastouderproject gestart moet wor den. Mevrouw G. v.d Lecq PvdA uitte haar verbazing over het voorstel om dat ze niet begreep wat er besloten moest worden. De heer F.J.A. Uljee CDA, vroeg zich af of er geen risicofactor is over de rijks bijdrage na 1993 en de heer S.J. Fransen D'66, wees erop dat er van de zijde van het bedrijfsleven geen enkele belang stelling is voor het kopen van kind plaatsen. Wethouder mevrouw G. Hoogendoorn stelde dat de 42 kindplaatsen voor Rij neveld structureel geregeld worden en dat er nu een principebesluit genomen moet worden om verder te kunnen gaan met de voorbereiding van de plan nen om voor 1-1- '94 het Kinderopvang- project te hebben gestart om voor sub sidie in aanmerking te komen volgens de stimuleringsregeling-uitkering van het Rijk. Wat het gastouderproject be treft, wees ze op Boskoop waar juist de eerste koppeling (gast-vraagouder) heeft plaatsgevonden. Zij verduidelijk te dat 2 1 ./2 koppeling 1 kindplaats is en wees erop dat de kinderopvang in Rij neveld geënt is op regionaal denken zodat hoewel kinderen uit Rijneveld de voorkeur krijgen, ook kinderen van buitenaf geplaatst kunnen worden. De maatregel beoogt een landelijk net werk te zijn benadrukte de inzake schaalvergroting het belangrijk is dat een deskundige organisatie als Catalpa alle zaken regelt en de deskundigheid in huis heeft daarvoor. Mevrouw V.d.Lecq PvdA vond dat er met de rijksbijdrage goed moet worden omgesprongen, ook al is het rijksgeld, het is gemeenschapsgeld, zei zorgen te hebben daar de toegankelijkheid van het kinderdagverblijf niet groot is, om dat nog geen 10% van de plaatsen ge subsidieerd is. "Wij willen het contract zien en stellen toegankelijkheid iets boven budgetaire neutraliteit". De heer Fransen zei in de derde ronde dat er met wensen van de raad rekening gehouden moet worden. Mevrouw A. Verstoep-De Kwaadsteniët (46) is per 1 sep tember jl. door Monuta aangesteld als uitvaartverzorg- ster in Moordrecht en omgeving. Mevrouw Verstoep werkte aanvankelijk als beheerster van het uitvaartcen trum op de begraafplaats voor Monuta in Moordrecht. Op de vraag hoe mevrouw Verstoep in dit beroep is terecht gekomen, antwoordt zij als volgt: "Toen enige jaren geleden de aula in Moordrecht werd gebouwd, werd ik door Monuta gevraagd het beheer van de aula te verzorgen. Ik wal al koster van de kerk en vond dat een zinnige aanvulling. Na enige weken overleed onverwacht mijn echtgenoot. Door deze gebeurtenis ben ik heel an ders tegen het vak van uitvaartverzorger aan gaan kijken. Ik werd geconfronteerd met de hulp en de zorg die ik van de uitvaartverzorger ontving en ook beslist nodig had. Naarmate de tijd verstreek, boeide het vak van uitvaart verzorger mij meer en meer en toen mij tijdens een evaluatiegesprek met de directie van Monuta werd ge vraagd of ik geen belangstelling had voor het vak van uitvaartverzorgster, heb ik weloverwogen deze keuze gemaakt. Het gevolg was wel dat ik een aantal andere activiteiten hierdoor heb moeten beïndigen. Maar dat had ik er graag voor over. Want na mijn eigen ervaring van enkele jaren geleden weet ik hoe belangrijk het is voor nabestaanden wanneer een uitvaart goed wordt gere geld. Momenteel volg ik een interne opleiding bij Monuta en ik ga binnenkort beginnen aan het vakdiploma voor uitvaartverzoring." Mevrouw H. Jongeneel-Rook (51) uit Moordrecht is in middels door Monuta aangesteld als beheerster van het uitvaartcentrum. Rijneveld -Tijdens de gemeenteraads vergadering van Rijneveld deed burge meester Boelen verslag van een be spreking met gemeentebestuurders die tot het IGOR (Intergemeentelijko- verlegorgaan Rijnstreek) en ISMH (In- tergemeentelij ksamenwerkingsver- band Midden-Holland) behoren. Hij had opgemerkt dat burgemeester Bonthuis van Moordrecht aan de bur gemeester van Gouda gevraagd had op welke wijze er in de toekomst door gemeenten 'regionaal' gedacht gaat worden. Of de gemeente Gouda bereid was zichzelf achter te stellen ten gunste van de regio. "Dat ben ik niet van plan", was het antwoord. "Wat willen we nou eigenlijk?", zo vroeg de heer Boelen zich af. "leuk om met een borreltje met elkaar te praten, maar zolang gemeenten niet regionaal denken kan er van samenwerking geen sprake zijn. We moeten juist opkomen voor onze gemeenschappelijke belan gen. We hebben tot 1997 de gelegen heid. Voor mijn gevoel duurt het nog tien jaar langer voor er echt sprake kan zijn van intergemeentelijke samenwer king". (De bedoeling is voorts dat IGOR en het ISMH samen gaan werken). De heer Boelen toonde zich echt teleurgesteld dat grote gemeenten nog niet bereid zijn regionaal te denken. Gelijkgestemde geluiden klonken in Boskoop. Bij de presentatie van de ge meentebegroting voor 1993 wees bur gemeester Spros op de dringende noodzaak dat gemeenten hun krachten gaan bundelen, omdat er van hoger hand en door grote steden met uitbrei dingsplannen nauwelijks rekening ge houden wordt met één enkele gemeen te. Hij wees daarbij op OOR (Overlegor gaan Rijnmond) dat prestigieuze plan nen heeft waardoor aan gemeenten die (in de toekomst- als de plannen door gaan) tot OOR behoren, minder be voegdheid wordt toegekend en de pro vinciale bestuurslaag vrijwel weggeno men wordt. Andere grote gemeenten hebben uitbreidingsplannen waarbij niet of nauwelijks rekening gehouden wordt met omliggende gemeenten. Hij wees daarbij ook op de zienswijze van Gouda's burgemeester Boone. "Wij als gemeenten moeten met elkaar praten en een goede filosofie ontwikkelen en zeker niet polariserend werken maar onze gezamenlijke belangen verdedi gen. Het is voor onze gemeente Bos koop heel belangrijk dat dit sierteeltge- bied behouden blijft met maar liefst 270 miljoen aan export en een magnifiek logistiek centrum. Het is niet zomaar een agrarische gemeente, maar we stel len als Boskoop en sierteeltgebied echt wel wat voor". Ook de raad van Boskoop heeft inge stemd met een door het ISMH toege zonden reactie op het voorstel van Ge deputeerde Staten inzake de nieuwe gebiedsindeling in het kader van de Wet gemeenschappelijke regelingen (WGR). B. en W.: "Dit laatste houdt in dat de provincie Zuid-Holland wordt inge deeld in een vijftal samenwerkingsge bieden en dat Midden-Holland (ISMH) zal worden samengevoegd met de Rijnstreek (IGOR). De nieuwe indeling van de WGR-samen- werkingsgebieden staat niet op zich zelf, maar moet worden bezien in het licht van de actuele ontwikkelingen op het gebied van de bestuurlijke ~re)organisatie. in dit kader moet het niet uitgesloten worden geacht, dat in de toekomst de vorming van een pro vinciegrens-overschrijdende Groene Hart-regio tot de mogelijkheden be hoort. Gewezen kan worden op de ontwikke lingen met betrekking tot de aanpas sing c.q. aanscherping van de eerder genoemde Wet gemeenschappelijke regelingen, nadat eerder al de nota "Be stuur op niveau: deel 2" (BoN-2) was verschenen. De Tweede Kamer heeft tin een motie aan de regering gevraagd een "Kader wet bestuur in verandering" op te stel len, met als doel de definitieve tot standkoming van een regionaal be stuur te bevorderen/Hoewel het laat ste woord hierover voorlopig zeker nog niet gezegd of geschreven is, lijkt er daadwerkelijk een beweging in de rich ting van de vorming van regionale be sturen in gang te zijn gezet. In de komende tijd zal de samenwer king tussen ISMH en IGOR moeten wor den geïntensiveerd, met als belangrijk aandachtspunt de wijze waarop stand punten kunnen worden bepaald om trent het toekomstig beleid met betrek king tot het Groene Hart. Waar de ge meenten, onder druk van de bezuini gingsoperaties van het Rijk, alle zeilen moeten bijzetten om financieel het hoofd boven water te houden, is het echter zaak het rendement voor de ge meente van het functioneren van het regionaal samenwerkingsorgaan goed in het oog te houden. In dit verband kan worden gewezen op het aanwijzen van een medewerker van sector IV als ambtelijk coördinator voor intergemeentelijke samenwer- kingsaangelegenheden. Een verzoek om verhoging van de ge meentelijke bijdrage met het oog op het verbeteren van de huisvesting van het ISMH is door de gemeente Boskoop positief benaderd. Gebleken is, dat de plannen hiervoor niet worden door kruist door de samenvoeging met het IGOR", aldus B. en W. van Boskoop. Rijneveld- Drie inwoners van de gemeente Rijneveld zijn zaterdagavond omgeko men bij een frontale botsing tussen twee personenauto's op de provinciale weg N209 in de gemeente Bergschenhoek. Twee jongens resp. van 20 en 21 jaar uit Benthuizen en een 19-jarige inwoner van Hazerswoude, zijn op weg naar het Dijkzigtziekenhuis in Rotterdam, aan hun verwondingen bezweken. De twee andere inzittenden, beiden 19 jaar oud en afkomstig uit Hazerswoude en Benthui zen, zijn met borstletsel opgenomen in het St. Franciscus Gasthuis in Rotterdam. Het ernstige ongeval gebeurde doordat de chauffeur van de tegemoetkomende auto, een 26-jarige Rotterdammer op de verkeerde weghelft reed. Bij de zwaarge wonde automobilist uit Rotterdam is een bloedproef afgenomen. Rijneveld- De gemeenteraad van Rijneveld ging akkoord met het voorstel om op het verzoek van de Stichting "Gemeenschapsvoorzieningen Hazerswoude-Dorp" in te gaan en het multifunctionele centrum aan de Pieterde Hooghstraat3 in Hazerswoude- dorp in volledige eigendom aan de stichting over te dragen. Burgemeester Boelen deelde mede dat de statuten aangepast worden aan de wensen van de raad. Lovend lieten de raadsfracties zich uit over de totstandkoming van dit gebouw in Hazerswou de. De gemeenteraad stemde in met het communicatieplan wat de gemeentelij ke berichtgeving aan de burgers be treft; de uitgifte van themakranten, ex positiemateriaal publicatieborden; re latiegeschenken e.d. Voor 1993 wordt de gemeentelijke berichtgeving via een plaatselijke krant geraamd op ca. f 71.550,en de themakranten op ca. f 28.000,Mevrouw Balk D'66 gaf een compliment aan het adres van degene die het samengesteld heeft en vroeg zich af of het niet mogelijk is dat de gemeente een eigen voorlichtingsblad uit kan geven. Mevrouw V.d. Lecq PvdA had waardering voor het plan en noem de het een stukje communicatie waar zij 'in' voor is en noemde het 'ambiti eus' met interne communicatie. Zij vroeg nog om een evaluatie van het gemeentelijk spreekuur in Benthuizen. De heer Matze SGP/RPF vond het een prima en zeer gewenst plan terwijl de heer J.J. Steinhart WD het een waarde vol document noemde. Als het goed functioneert de burgers goed worden voorgelicht. De heer W. Boevé CDA stelde dat door een dergelijk plan com municatie niet verstrikt raakt in losse contacten. "Het CDA hecht sterk aan de herkenbaarheid van het voorlichtings blad". Hoewel er nog nadere voorstel len komen in welke krant de gemeente- .lijke berichtgeving volgend jaar gepu bliceerd wordt, vroeg hij, net als de WD dat deed in de commissievergade ring, ook "Hart van Holland" in de over weging mee te nemen. In oktober ko men er definitieve voorstellen. Burgemeester Boelen verwees de com plimenten over het communicatieplan, naar mevrouw C.J.T. de Konink, bureau bestuursondersteuning. Hij reageerde op de vraag van mevrouw Van der Lecq over het steunpunt Benthuizen dat het college geen echte negatieve geluiden hebben bereikt over het tijdstip van openstelling in Benthuizen. Hij wees erop dat de burgers van de gehele ge meente die 's morgens niet kunnen, altijd donderdag van 16.00 tot 18.00 uur in het gemeentehuis te Hazerswoude- Rijndijk terecht kunnen.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 1992 | | pagina 17