Riineveld
Aanbouw -uitbreiding gemeentehuis Rijneveld
Kinderopvang in Rijneveld
Moordrecht
D
Vrouwelijke uitvaartverzorger in Moordrecht
IGOR en ISMH samen
Multifunctioneel centrum eigen
dom van stichting
Rouw in Benthuizen en Hazerswoude
HM1
ill!
J
Hart van Holland/9 september 1992
pagina 17
sill
«J
Architectenkeuze
overeenkomst
Boskoop
Regionalisatie
Drie doden bij verkeersongeluk
Communicatieplan
Rijneveld - Het bestuurlijk en ambtelijk apparaat van de gemeente Rijneveld is na
voltooiing van de gemeentelijke herindeling, per 1 januari 1991, geheel onderge
bracht in het gemeentehuis van de voormalige gemeente Hazerswoude-Rijndijk.
Op 7 juni 1991 verleende het College van Burgemeester en Wethouders aan
IMEconsult de opdracht voor het uitvoeren van een onderzoek naar de huis
vestingsbehoefte van het gemeentelijk apparaat van de nieuwe gemeente. De
bevindingen van dit onderzoek zijn vastgelegd in de notitie 'huisvestingsonder-
Mek' van november 1991, met addendum van april 1992. Op basis van het
onderzoek heeft de gemeenteraad op 27 mei 1992 in principe besloten voor een
uitbreiding van het huidige gemeentehuis aan de oostzijde. Voor de uitvoering van
je opdracht is een projectorganisatie gekozen met een onafhankelijke bouwpro
jectmanager. Leden van de gemeenteraad kregen dezer dagen van IMEconsult de
beschrijving van de projectorganisatie en een projectplanning toegezonden.
Projectorganisatie: De projector
ganisatie bestaat uit een
Stuurgroep, een Projectgroep
en een Bouwteam.
Stuurgroep: De taak van de stuurgroep
is het realiseren van de bouw binnen
het vooraf gedefinieerde budget. Als
zodanig neemt de stuurgroep beslissin
gen, formuleert beleid en controleert
betwerk van de projectgroep. De stuur
groep wordt als volgt samengesteld:
•twee leden van het college van burge-
I meester en wethouders; - twee afge
vaardigden van de gemeenteraad; - de
gemeentesecretaris, tevens gemeente
lijkprojectcoördinator; - het hoofd van
de afdeling financiële zaken; - de bouw
projectmanager.
Projectgroep: De projectgroep is ver
antwoordelijk voor de uitvoering van
de bestuurlijke besluitvorming en de
werkzaamheden die betrekking heb
ben op de planning, organisatie en con
trole van het bouwproces voor het ge
meentehuis van Rijneveld.
De projectbouwgroep is alsvolgt sa
mengesteld:
■de bouwprojectmanager; de gemeen
telijke projectcoördinator; - een verte
genwoordiger van de medezeggen
schapscommissie; - de hoofden van de
afdelingen; - de architect.
Het bouwteam is verantwoordelijk
voor de uitvoering van de werkzaamhe
den, in de ruimste zin des woords, voor
zover betrekking hebbend op de plan
ning, organisatie en controle van de
uitvoeringswerkzaamheden voor het
gemeentehuis van Rijneveld.
Bouwteam: In het bouwteam hebben
zitting: -de bouwprojectmanager; - de
gemeentelijke projectcoördinator; - de
architect; - de adviseurs voor construc
tie, technische installaties; - de bouw
kundig opzichter; - de aannemer.
Eén en ander qua personen nog niet
helemaal uitgewerkt, omdat er aller
eerst voor een architect gekozen moet
worden.
De projectplanning is wel rond: volgens
een strak schema zal de beleidsproce
dure, voorbereiding, uitvoering e.d.
plaatsvinden.
Op 10 september wordt vastgesteld op
welke wijze de architectenselectie zal
geschieden. Op 13 oktober worden de
stedebouwkundige randvoorwaarden
vastgesteld en op 26 november zal de
architect gekozen worden. Het uitvoe
ren van de aannemersselectieprocedu
re is pas over een jaar gepland en de
'gunning' in januari of februari 19941.
waarna de verwachting is dat eind fe
bruari 1994 een begin gemaakt kan
worden met de uitbreiding van het ge
meentehuis van Rijnwoude....
De raad van de gemeente Rijneveld
heeft van IMEconsult een notitie ont
vangen over criteria en procedures die
nodig zijn bij de keuze van een archi
tect. In dit geval betreft het een archi
tect die het ontwerp zal maken voor de
aanbouw van het gemeentehuis. "De
architectenkeuze is altijd moeilijk en
moet niet worden onderschat, omdat
de werkzaamheden die de architect
verricht niet alleen de kwaliteit van het
gebouw bepalen, maar ook van grote
invloed kunnen zijn op de investerings-
en exploitatiekosten. De rol van de ar
chitect is meer dan vormgever van het
gemeentehuis of degene die het pro
gramma van eisen vertaalt in een ont
werp. Als leider van het ontwerpteam is
hij tevens verantwoordelijk voor de
bouwtechniek, de uitwerking van be
stek en tekeningen en de continue kwa
liteitsbewaking tijdens het uitvoerings
proces. Voor de selectie van de archi
tect kunnen verschillende factoren van
invloed zijn die antwoord geven op vra
gen als: Is ervaring met het bouwen van
gemeentehuizen een voorwaarde of
niet direct noodzakelijk? Hoe belang
rijk zijn de technische kwaliteiten of is
het esthetische kunnen belangrij
ker?"....
Om het gemeentebestuur te helpen bij
de architectenkeuze zijn door IMEcon
sult verschillende selectiecriteria- en
procedures ontwikkeld.
Rijnveld - Met een nipte meerderheid:
bij stemming 9 voor en 7 tegen; werd
een principebesluit genomen met be
trekking tot het realiseren van Kinder
opvang in de gemeente Rijneveld.
Tegen de wijze waarop één en ander
voorbereid is maakten D'66, PvdA be-
zwaren en stemden daarom tegen en
niet omdat zij tegen kinderopvang zou
den zijn. De heer Matze SGP/RPF bena
derde het anders, zei wel graag mee te
willen denken met het realiseren als het
I aan het doel beantwoordt, maar dat
zijn fractie de problematiek vanuit een
andere achtergrond benadert en dat
kinderopvang niet pas in hun maat
schappij-visie en stemde tegen als prin
cipe-besluit.
i (Teneinde de stimuleringsuitkering
kinderopvang van het Rijk aan te kun
nen wenden voor kinderopvangplaat
sen, moet tijdig besluitvorming terzake
plaats vinden. Eerder gaf de raad al (in
I januari) een kader aan en binnen dat
I kader komt samenwerking met de
Michting Catalpa uitsluitend t.b.v. een
kinderdagverblijf en daarnaast opvang
middels een gastouderproject als
meest aangewezen naar voren, het
voorstel luidde hiermee in principe ak
soord te gaan en de nadere uitwerking
hiervan in de vorm van een overeen
komst met Catalpa en de opzet van een
gastouderproject ter besluitvorming
voor te leggen aan de commissie AZenF
w de Commissie Welzijn Sociale Za-
I ken.
De bedoeling is in Hazerswoude Rijn-
lk een kinderdagverblijf te bouwen
voor vier groepen voor 0 tot 4-jarigen
"°or de Stichting Catalpa; en gastou-
deropvang door een lokale stichting.
Deze gecombineerde vorm van kinder
opvang is in grote lijnen uitgewerkt.
De opvang middels de stichting Catalpa
wordt binnen een aangegeven kader
uitgewerkt in een overeenkomst.
De opvang middels een gastouderpro
ject zal - met inschakeling van de pro
jectgroep kinderopvang Rijneveld - na
der worden uitgewerkt.
De besluitvorming ging dus over het
feit of de raad in principe bereid was
binnen het aangegeven kader kinder
opvang in Rijneveld te realiseren via de
voorgestelde mogelijkheden, zodat dat
dit extra beslag legt op de gemeentelij
ke middelen: budgetair neutraal.
Het ongenoegen dat door enkelen geuit
werd, had met de veranderde opzet te
maken en de vraag waarom geen con
creet voorstel in plaats van een princi
pebesluit, omdat in januari in feite de
zaak al terdege voorbereid was. Dat
deed o.a. mevrouw F.W.M. Balk D'66
met gemengde gevoelens. Zij vroeg
waarom er zowel een kinderdagverblijf
door de stichting Catalpa als een
gastouderproject gestart moet wor
den. Mevrouw G. v.d Lecq PvdA uitte
haar verbazing over het voorstel om
dat ze niet begreep wat er besloten
moest worden.
De heer F.J.A. Uljee CDA, vroeg zich af
of er geen risicofactor is over de rijks
bijdrage na 1993 en de heer S.J. Fransen
D'66, wees erop dat er van de zijde van
het bedrijfsleven geen enkele belang
stelling is voor het kopen van kind
plaatsen.
Wethouder mevrouw G. Hoogendoorn
stelde dat de 42 kindplaatsen voor Rij
neveld structureel geregeld worden en
dat er nu een principebesluit genomen
moet worden om verder te kunnen
gaan met de voorbereiding van de plan
nen om voor 1-1- '94 het Kinderopvang-
project te hebben gestart om voor sub
sidie in aanmerking te komen volgens
de stimuleringsregeling-uitkering van
het Rijk. Wat het gastouderproject be
treft, wees ze op Boskoop waar juist de
eerste koppeling (gast-vraagouder)
heeft plaatsgevonden. Zij verduidelijk
te dat 2 1 ./2 koppeling 1 kindplaats is en
wees erop dat de kinderopvang in Rij
neveld geënt is op regionaal denken
zodat hoewel kinderen uit Rijneveld de
voorkeur krijgen, ook kinderen van
buitenaf geplaatst kunnen worden. De
maatregel beoogt een landelijk net
werk te zijn benadrukte de inzake
schaalvergroting het belangrijk is dat
een deskundige organisatie als Catalpa
alle zaken regelt en de deskundigheid
in huis heeft daarvoor.
Mevrouw V.d.Lecq PvdA vond dat er
met de rijksbijdrage goed moet worden
omgesprongen, ook al is het rijksgeld,
het is gemeenschapsgeld, zei zorgen te
hebben daar de toegankelijkheid van
het kinderdagverblijf niet groot is, om
dat nog geen 10% van de plaatsen ge
subsidieerd is. "Wij willen het contract
zien en stellen toegankelijkheid iets
boven budgetaire neutraliteit".
De heer Fransen zei in de derde ronde
dat er met wensen van de raad rekening
gehouden moet worden.
Mevrouw A. Verstoep-De Kwaadsteniët (46) is per 1 sep
tember jl. door Monuta aangesteld als uitvaartverzorg-
ster in Moordrecht en omgeving. Mevrouw Verstoep
werkte aanvankelijk als beheerster van het uitvaartcen
trum op de begraafplaats voor Monuta in Moordrecht.
Op de vraag hoe mevrouw Verstoep in dit beroep is
terecht gekomen, antwoordt zij als volgt: "Toen enige
jaren geleden de aula in Moordrecht werd gebouwd, werd
ik door Monuta gevraagd het beheer van de aula te
verzorgen. Ik wal al koster van de kerk en vond dat een
zinnige aanvulling. Na enige weken overleed onverwacht
mijn echtgenoot. Door deze gebeurtenis ben ik heel an
ders tegen het vak van uitvaartverzorger aan gaan kijken.
Ik werd geconfronteerd met de hulp en de zorg die ik van
de uitvaartverzorger ontving en ook beslist nodig had.
Naarmate de tijd verstreek, boeide het vak van uitvaart
verzorger mij meer en meer en toen mij tijdens een
evaluatiegesprek met de directie van Monuta werd ge
vraagd of ik geen belangstelling had voor het vak van
uitvaartverzorgster, heb ik weloverwogen deze keuze
gemaakt. Het gevolg was wel dat ik een aantal andere
activiteiten hierdoor heb moeten beïndigen. Maar dat
had ik er graag voor over. Want na mijn eigen ervaring van
enkele jaren geleden weet ik hoe belangrijk het is voor
nabestaanden wanneer een uitvaart goed wordt gere
geld. Momenteel volg ik een interne opleiding bij Monuta
en ik ga binnenkort beginnen aan het vakdiploma voor
uitvaartverzoring."
Mevrouw H. Jongeneel-Rook (51) uit Moordrecht is in
middels door Monuta aangesteld als beheerster van het
uitvaartcentrum.
Rijneveld -Tijdens de gemeenteraads
vergadering van Rijneveld deed burge
meester Boelen verslag van een be
spreking met gemeentebestuurders
die tot het IGOR (Intergemeentelijko-
verlegorgaan Rijnstreek) en ISMH (In-
tergemeentelij ksamenwerkingsver-
band Midden-Holland) behoren.
Hij had opgemerkt dat burgemeester
Bonthuis van Moordrecht aan de bur
gemeester van Gouda gevraagd had op
welke wijze er in de toekomst door
gemeenten 'regionaal' gedacht gaat
worden. Of de gemeente Gouda bereid
was zichzelf achter te stellen ten gunste
van de regio. "Dat ben ik niet van plan",
was het antwoord.
"Wat willen we nou eigenlijk?", zo vroeg
de heer Boelen zich af. "leuk om met
een borreltje met elkaar te praten,
maar zolang gemeenten niet regionaal
denken kan er van samenwerking geen
sprake zijn. We moeten juist opkomen
voor onze gemeenschappelijke belan
gen. We hebben tot 1997 de gelegen
heid. Voor mijn gevoel duurt het nog
tien jaar langer voor er echt sprake kan
zijn van intergemeentelijke samenwer
king".
(De bedoeling is voorts dat IGOR en het
ISMH samen gaan werken). De heer
Boelen toonde zich echt teleurgesteld
dat grote gemeenten nog niet bereid
zijn regionaal te denken.
Gelijkgestemde geluiden klonken in
Boskoop. Bij de presentatie van de ge
meentebegroting voor 1993 wees bur
gemeester Spros op de dringende
noodzaak dat gemeenten hun krachten
gaan bundelen, omdat er van hoger
hand en door grote steden met uitbrei
dingsplannen nauwelijks rekening ge
houden wordt met één enkele gemeen
te. Hij wees daarbij op OOR (Overlegor
gaan Rijnmond) dat prestigieuze plan
nen heeft waardoor aan gemeenten die
(in de toekomst- als de plannen door
gaan) tot OOR behoren, minder be
voegdheid wordt toegekend en de pro
vinciale bestuurslaag vrijwel weggeno
men wordt. Andere grote gemeenten
hebben uitbreidingsplannen waarbij
niet of nauwelijks rekening gehouden
wordt met omliggende gemeenten. Hij
wees daarbij ook op de zienswijze van
Gouda's burgemeester Boone. "Wij als
gemeenten moeten met elkaar praten
en een goede filosofie ontwikkelen en
zeker niet polariserend werken maar
onze gezamenlijke belangen verdedi
gen. Het is voor onze gemeente Bos
koop heel belangrijk dat dit sierteeltge-
bied behouden blijft met maar liefst 270
miljoen aan export en een magnifiek
logistiek centrum. Het is niet zomaar
een agrarische gemeente, maar we stel
len als Boskoop en sierteeltgebied echt
wel wat voor".
Ook de raad van Boskoop heeft inge
stemd met een door het ISMH toege
zonden reactie op het voorstel van Ge
deputeerde Staten inzake de nieuwe
gebiedsindeling in het kader van de
Wet gemeenschappelijke regelingen
(WGR).
B. en W.: "Dit laatste houdt in dat de
provincie Zuid-Holland wordt inge
deeld in een vijftal samenwerkingsge
bieden en dat Midden-Holland (ISMH)
zal worden samengevoegd met de
Rijnstreek (IGOR).
De nieuwe indeling van de WGR-samen-
werkingsgebieden staat niet op zich
zelf, maar moet worden bezien in het
licht van de actuele ontwikkelingen op
het gebied van de bestuurlijke
~re)organisatie. in dit kader moet het
niet uitgesloten worden geacht, dat in
de toekomst de vorming van een pro
vinciegrens-overschrijdende Groene
Hart-regio tot de mogelijkheden be
hoort.
Gewezen kan worden op de ontwikke
lingen met betrekking tot de aanpas
sing c.q. aanscherping van de eerder
genoemde Wet gemeenschappelijke
regelingen, nadat eerder al de nota "Be
stuur op niveau: deel 2" (BoN-2) was
verschenen.
De Tweede Kamer heeft tin een motie
aan de regering gevraagd een "Kader
wet bestuur in verandering" op te stel
len, met als doel de definitieve tot
standkoming van een regionaal be
stuur te bevorderen/Hoewel het laat
ste woord hierover voorlopig zeker nog
niet gezegd of geschreven is, lijkt er
daadwerkelijk een beweging in de rich
ting van de vorming van regionale be
sturen in gang te zijn gezet.
In de komende tijd zal de samenwer
king tussen ISMH en IGOR moeten wor
den geïntensiveerd, met als belangrijk
aandachtspunt de wijze waarop stand
punten kunnen worden bepaald om
trent het toekomstig beleid met betrek
king tot het Groene Hart. Waar de ge
meenten, onder druk van de bezuini
gingsoperaties van het Rijk, alle zeilen
moeten bijzetten om financieel het
hoofd boven water te houden, is het
echter zaak het rendement voor de ge
meente van het functioneren van het
regionaal samenwerkingsorgaan goed
in het oog te houden.
In dit verband kan worden gewezen op
het aanwijzen van een medewerker van
sector IV als ambtelijk coördinator
voor intergemeentelijke samenwer-
kingsaangelegenheden.
Een verzoek om verhoging van de ge
meentelijke bijdrage met het oog op het
verbeteren van de huisvesting van het
ISMH is door de gemeente Boskoop
positief benaderd. Gebleken is, dat de
plannen hiervoor niet worden door
kruist door de samenvoeging met het
IGOR", aldus B. en W. van Boskoop.
Rijneveld- Drie inwoners van de gemeente Rijneveld zijn zaterdagavond omgeko
men bij een frontale botsing tussen twee personenauto's op de provinciale weg
N209 in de gemeente Bergschenhoek. Twee jongens resp. van 20 en 21 jaar uit
Benthuizen en een 19-jarige inwoner van Hazerswoude, zijn op weg naar het
Dijkzigtziekenhuis in Rotterdam, aan hun verwondingen bezweken. De twee
andere inzittenden, beiden 19 jaar oud en afkomstig uit Hazerswoude en Benthui
zen, zijn met borstletsel opgenomen in het St. Franciscus Gasthuis in Rotterdam.
Het ernstige ongeval gebeurde doordat de chauffeur van de tegemoetkomende
auto, een 26-jarige Rotterdammer op de verkeerde weghelft reed. Bij de zwaarge
wonde automobilist uit Rotterdam is een bloedproef afgenomen.
Rijneveld- De gemeenteraad van Rijneveld ging akkoord met het voorstel om op het
verzoek van de Stichting "Gemeenschapsvoorzieningen Hazerswoude-Dorp" in te
gaan en het multifunctionele centrum aan de Pieterde Hooghstraat3 in Hazerswoude-
dorp in volledige eigendom aan de stichting over te dragen. Burgemeester Boelen
deelde mede dat de statuten aangepast worden aan de wensen van de raad. Lovend
lieten de raadsfracties zich uit over de totstandkoming van dit gebouw in Hazerswou
de.
De gemeenteraad stemde in met het
communicatieplan wat de gemeentelij
ke berichtgeving aan de burgers be
treft; de uitgifte van themakranten, ex
positiemateriaal publicatieborden; re
latiegeschenken e.d. Voor 1993 wordt
de gemeentelijke berichtgeving via een
plaatselijke krant geraamd op ca. f
71.550,en de themakranten op ca. f
28.000,Mevrouw Balk D'66 gaf een
compliment aan het adres van degene
die het samengesteld heeft en vroeg
zich af of het niet mogelijk is dat de
gemeente een eigen voorlichtingsblad
uit kan geven. Mevrouw V.d. Lecq PvdA
had waardering voor het plan en noem
de het een stukje communicatie waar
zij 'in' voor is en noemde het 'ambiti
eus' met interne communicatie. Zij
vroeg nog om een evaluatie van het
gemeentelijk spreekuur in Benthuizen.
De heer Matze SGP/RPF vond het een
prima en zeer gewenst plan terwijl de
heer J.J. Steinhart WD het een waarde
vol document noemde. Als het goed
functioneert de burgers goed worden
voorgelicht. De heer W. Boevé CDA
stelde dat door een dergelijk plan com
municatie niet verstrikt raakt in losse
contacten. "Het CDA hecht sterk aan de
herkenbaarheid van het voorlichtings
blad". Hoewel er nog nadere voorstel
len komen in welke krant de gemeente-
.lijke berichtgeving volgend jaar gepu
bliceerd wordt, vroeg hij, net als de
WD dat deed in de commissievergade
ring, ook "Hart van Holland" in de over
weging mee te nemen. In oktober ko
men er definitieve voorstellen.
Burgemeester Boelen verwees de com
plimenten over het communicatieplan,
naar mevrouw C.J.T. de Konink, bureau
bestuursondersteuning. Hij reageerde
op de vraag van mevrouw Van der Lecq
over het steunpunt Benthuizen dat het
college geen echte negatieve geluiden
hebben bereikt over het tijdstip van
openstelling in Benthuizen. Hij wees
erop dat de burgers van de gehele ge
meente die 's morgens niet kunnen,
altijd donderdag van 16.00 tot 18.00 uur
in het gemeentehuis te Hazerswoude-
Rijndijk terecht kunnen.