W'h**Sa Op 3 juni wordt de bejaardenreis gehouden f m PERDIJK MAKELAARDIJ Kinderen in brandend huis?? 15e jaargang nummer 495 27 januari 1993 Gemeente bezuinigt op subsidie Van auto's naar bussen Met de bus comfortabeler Straks geen subsidie meer Onbehoorlijk bestuur H.E. van der Hammen Als het om vertrouwen en eerbied gaat. Bij overlijden en eerste verzorging in Zevenhuizen, Moerkapelle, Benthuizen en omstreken. Dag en nacht bereikbaar. Telefoon: 01892-17133 b.g.g.: 01892-17193 Voor Zevenhuizen: 01802-2283 ZEVENHUIZEN B.V. NVM MET RESPECT EN IN STIJL DOEN WE WAT YAN ONS VERWACHT WORDT. DAG EN NACHT 01892 - 16016 TEEUW UITVAARTVERZORGING IN MEMORIAM van Benthuizen - "Het heeft heel wat voe ten in de aarde gehad eer het zover was dat de jaarlijkse bejaardenreis per bus gemaakt werd. Juist door het gemeentebestuur van de toen nog zelfstandige gemeente Benthuizen, werd er sterk op aangedrongen, om in plaats van particulier vervoer, met zo'n 40 auto's, vanuit veiligheidsoog punt, met bussen op reis te gaan. In 1990 werden voor het eerst bussen gehuurd. Nu oordeelt het gemeentebestuur van Rijnwoude in haar welzijnsbeleid dat alle drie de woonkernen, als een eenheidsworst, subsidie moet wor den verstrekt. Dit jaar drieduizend gulden, terwijl we zesduizend gulden nodig hebben. Dit houdt in dat we weer terug naar af gaan en er straks geen bussen meer kunnen rijden. Dat betreuren wij ten zeerste. Hier gaan nog heel veel ouderen jaarlijks mee op reis, in ieder geval minimaal drie bussen, terwijl dat elders in de ker nen slechts met één bus gedaan wordt. Juist die eigenheid van het totale voorzieningenpakket van Benthuizen moet bewaard worden". Aan het woord is de heer G. Schaap, de voorzitter van de Stichting Evene menten voor ouderen, die tevens voorzitter is van de nieuwe stichting 'welzijn' die de activiteiten voor ou deren in Benthuizen coördineert. Hij schetst het verloop van de bejaar- denreizen die vanaf 1946 in Benthui zen worden gehouden. De collecte die onder de bevolking gehouden werd leverde een resultaat op van ca. zevenduizend gulden. Bovendien stelden particulieren en onderne mers gratis hun auto en hun tijd (als chauffeur) beschikbaar, zo'n 40 tot 50 in totaal! Hoewel de chauffeurs graag bleven rijden, klonken er ook kritische geluiden, ontstonden er dis cussies en zwengelde de toenmalige interim-burgemeester Van der Have, die de mening toegedaan was dat er toch voor bussen gekozen moest worden, het probleem aan bij het ge meentebestuur. Ook het Flankerend Ouderenbeleid stond achter de inzet van bussen. Tenslotte werd besloten om in 1990 voor het eerst, op proef, bussen te huren. Verwacht werd dat de collecteopbrengst niet meer vol doende zou zijn, (eerst was die kos tendekkend) mede gestoeld op de ge dachten dat de bijdrage in nature van degenen die hun auto's, benzine en tijd, beschikbaar stelden, nu zou weg vallen. Dit bleek het geval, zodat de 3000 gulden meerkosten, als een van zelfsprekendheid, door de gemeente werden gesubsidieerd. Nog steeds is men van mening dat de collecte ge houden moet worden opdat alle in woners en met name ouderen 'naar vermogen' bij kunnen dragen door een bedrag in de collecte te depone ren. Juist het vrijwillige aspect hier van wil de huidige Stichting Evene menten voor Ouderen continueren, net zoals het vervoer per bus. De conclusie van alle ouderen was bij evaluatie na de 'proef' unaniem: het was prettiger om met de bus te rei zen. "We kunnen meer zien, kunnen makkelijker in- en uitstappen dan bij personenauto's, zitten beter en ho ger en vinden het fijn om met anderen te kunnen praten. Het is gewoon ge zelliger en comfortabeler". "En omdat de gemeente in 1990 en 1991 de reis subsidieerde werd door de Stichting Evenementen voor Ou deren, aangenomen, dat dit na de her indeling gecontinueerd zou worden. Het tegendeel blijkt waar, terwijl nota bene de subsidie voortkomt uit een initiatiefvoorstel van de gemeente Benthuizen!" Tijdens de commissievergadering van advies en bijstand voor Welzijn en Sociale Zaken, begin december, uitte de heer Schaap zijn verontrus ting over de gang van zaken. Dit jaar een korting van drieduizend gulden en volgend jaar nog eens drieduizend gulden minder, waardoor de subsidie volledig wegvalt. En dat terwijl de werkelijke kosten rond de 12.000 gul den liggen. "Ik vind het een kwestie van onbe hoorlijk bestuur. We zijn de mogelijk heden aan het uitzoeken om, des noods via een AROB-procedure, ons gelijk te halen en de bejaardenreizen veilig te stellen. Het moet bij een her indeling net zo gaan als bij een fusie van bedrijven, dat geldende afspra ken en regels van kracht blijven. Ove rigens hebben we met de bejaarden reis te maken met vrijwilligers. Deze vrijwilligers zijn buitengewoon ge motiveerd om zich jaarlijks een dag in te zetten voor de ouderen van Bent huizen, die- op een enkele uitzonde ring na- bijna allen meegaan. Als het gemeentebestuur van Rijnwoude in haar welzijnsbeleid zo doorgaat, dan worden jarenlange werkzaamheden van vrijwilligers afgebroken. Dit geldt voor meer voorzieningen. Het is het toppunt van kortzichtigheid. Mevrouw Van der Lecq van de Partij van de Arbeid- overigens mijn eigen partij - reageerde inde commissiever gadering dat, wat wij aankaarten, leidt tot precedentwerking. Nu zou den andere organisaties in de diverse kernen die minder subsidie krijgen ook hun hand ophoudend bij de ge meente aan kunnen kloppen. Het te gendeel bedoelen wij. Als indertijd het gemeentebestuur van Benthui zen zelf niet gekomen was met het voorstel om bussen te laten rijden, hadden we nu ook geen protest aan getekend tegen het welzijnsbeleid van Rijnwoude en dit subsidiebeleid. Mevrouw de wethouder Hoogen- doorn vroeg of we over de bejaarden- reizen ooit schriftelijke afspraken hebben gemaakt, 'een meerjarig con venant' met het toenmalige gemeen tebestuur. Helaas is dat niet zo. We hebben aangenomen dat de subsidie automatisch jaarlijks verleend zou worden. We hebben er geen moment aan gedacht dat het anders zou kun nen lopen. We voelen ons juridisch gefopt. Anderzijds zouden we wel licht subsidie, via een ander potje, kunnen krijgen omdat we ook gehan dicapten meenemen. Vanaf het mo ment dat we van auto's naar bussen overgingen, konden we rolstoelge bruikers die nog geen 65 jaar waren, ook mee op reis laten gaan. Voordien konden er geen rolstoelen mee, maar stonden deze meestal op de lokatie waar we een stop hielden, gereed voor hen die slecht ter been waren. Nu zou daarvoor dus wel een subsi die kunnen worden verstrekt. Ik zeg dan 'ja lieve mensen, als je iets wilt veranderen, moet je dat niet ach teraf doen en vrijwilligers niet demo tiveren. Dat moet je vooral doen in overleg. Zij moeten praten, voor de belanghebbenden gaan pleiten om iets te bereiken. Het is een verkeerde houding van de politici om zaken niet als goede managers, van tevoren te bestuderen. Gemeentebestuurders en gemeenteraadsleden- de goede niet te na gesproken- moeten niet eerst plannen maken en besluiten nemen en dan afwachten of er mis schien belanghebbenden zijn die de dupe worden van de te nemen maat regelen. Een gemeentebestuur moet juist voorwaarden scheppen; ambte naren en bestuurders moeten pro actief zijn voor de bevolking en ge woon hun werk doen. Op die wijze krijgen ze ook de vrijwilligers gemoti veerd. Nu zijn ook die ge neigd het touwtje in de boot te gooien", aldus voorzitter Schaap. MAKELAAR MAKELAAR IN ONROERENDE GOEDEREN BEËDIGD TAXATEUR Dorpsstraat 146 - 2761 AH Zevenhuizen Telefoon: 01802-1655 Oud Verlaat - De Zevenhuizense brandweer werd door omwonenden, zondagochtend om 04.00 uur, gealar meerd voor een brand in een onbe woond pand aan de Rottekade. Door dat het hevig stormde was een omwo nende even in de vroege ochtendu ren zijn veestapel aan het inspecte ren, toen hij rook uit de schoorsteen en vuurspetters ontwaarde in de leegstaande woning. Direct werden politie en brandweer gealarmeerd. Drie jeugdigen vertoefden die nacht zonder hiervan hun ouders op de hoogte te hebben gesteld- in de leeg staande woning en hadden het koud gekregen. Zij maakten dus maar een vuurtje en vergaten dat te doven; dat deed de brandweer met een emmer water! De kinderen werden door de politie naar hun ouderlijke woning in de Rotterdamse wijk Zevenkamp ge bracht. 079 - 426070 ERKEND 110 ïAJj HU DE ZONNEBAARS 1 2661 KK BERGSCHENHOEK POSTBUS 5126 - 2701 GG ZOETERMEER Moerkapelle- Op vrijdagavond 22 januari vond omstreeks 18.55 uur een gewapende overval plaats op de Rabobank te Moerka pelle. Twee Nederlands sprekende mannen drongen de bank binnen en eisten geld. Daarbij dreigden zij met vuurwapens. Enkele bezoekers werden gedwongen op de grond te gaan liggen. Met een nog onbekend geldbedrag verlieten de overval lers binnen enkele minuten de banken vertrokken in een gereed staande auto. Beide mannen waren gekleed in blauwkleurige trainingspakken en droegen zwarte bivakmutsen. Bejaarden gaan graag met de bus op reis Op 21 januari jl. is overleden de heer J.E. Dorrestijn, oud 67 jaar, raadslid en wethouder van de voormalige gemeente Zevenhuizen. De heer Dorrestijn ving zijn raadsperiode aan op 7 februari 1974 en beëindigde deze in verband met de gemeentelijke herindeling op 1 januari 1991Hij had zitting in de raad eerst voor de CHU en sinds 1978 voor het CDA. Vanaf 1982 bekleedde hij het wethouderschap met in zijn portefeuil le de onderwerpen onderwijs en weiwijn, sociale zaken, volksge zondheid, sport, cultuur, recreatie en jeugdzaken. Hij heeft zich al die jaren doen kennen als een sociaal zeer bewogen raadslid en wethouder met een grote inzet voor de belangen van de gemeenschap en een streven om die belangen gezamenlijk met anderen te dienen. Met hem is heengegaan een zeer innemend, beminnelijk, vriendelijk en toegewijd mens. wars van confrontaties en scherpslijperij. Met respect en eerbied zien wij terug op alles wat hij voor de gemeente - de gemeenschap - heeft betekend. Zevenhuizen, 22 januari 1993 Het gemeentebestuur van Zevenhuizen-Moerkapelle

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 1993 | | pagina 1