W'h**Sa
Op 3 juni wordt de bejaardenreis gehouden
f
m
PERDIJK MAKELAARDIJ
Kinderen in
brandend huis??
15e jaargang
nummer 495
27 januari 1993
Gemeente bezuinigt op subsidie
Van auto's naar bussen
Met de bus comfortabeler
Straks geen subsidie meer
Onbehoorlijk bestuur
H.E. van der Hammen
Als het om vertrouwen en eerbied gaat.
Bij overlijden en eerste verzorging in
Zevenhuizen, Moerkapelle, Benthuizen
en omstreken.
Dag en nacht bereikbaar.
Telefoon: 01892-17133
b.g.g.: 01892-17193
Voor Zevenhuizen: 01802-2283
ZEVENHUIZEN B.V.
NVM
MET RESPECT EN
IN STIJL DOEN WE
WAT YAN ONS
VERWACHT WORDT.
DAG EN NACHT
01892 - 16016
TEEUW
UITVAARTVERZORGING
IN MEMORIAM
van
Benthuizen - "Het heeft heel wat voe
ten in de aarde gehad eer het zover
was dat de jaarlijkse bejaardenreis
per bus gemaakt werd. Juist door het
gemeentebestuur van de toen nog
zelfstandige gemeente Benthuizen,
werd er sterk op aangedrongen, om
in plaats van particulier vervoer, met
zo'n 40 auto's, vanuit veiligheidsoog
punt, met bussen op reis te gaan. In
1990 werden voor het eerst bussen
gehuurd.
Nu oordeelt het gemeentebestuur
van Rijnwoude in haar welzijnsbeleid
dat alle drie de woonkernen, als een
eenheidsworst, subsidie moet wor
den verstrekt. Dit jaar drieduizend
gulden, terwijl we zesduizend gulden
nodig hebben. Dit houdt in dat we
weer terug naar af gaan en er straks
geen bussen meer kunnen rijden. Dat
betreuren wij ten zeerste. Hier gaan
nog heel veel ouderen jaarlijks mee
op reis, in ieder geval minimaal drie
bussen, terwijl dat elders in de ker
nen slechts met één bus gedaan
wordt. Juist die eigenheid van het
totale voorzieningenpakket van
Benthuizen moet bewaard worden".
Aan het woord is de heer G. Schaap,
de voorzitter van de Stichting Evene
menten voor ouderen, die tevens
voorzitter is van de nieuwe stichting
'welzijn' die de activiteiten voor ou
deren in Benthuizen coördineert. Hij
schetst het verloop van de bejaar-
denreizen die vanaf 1946 in Benthui
zen worden gehouden. De collecte
die onder de bevolking gehouden
werd leverde een resultaat op van ca.
zevenduizend gulden. Bovendien
stelden particulieren en onderne
mers gratis hun auto en hun tijd (als
chauffeur) beschikbaar, zo'n 40 tot
50 in totaal! Hoewel de chauffeurs
graag bleven rijden, klonken er ook
kritische geluiden, ontstonden er dis
cussies en zwengelde de toenmalige
interim-burgemeester Van der Have,
die de mening toegedaan was dat er
toch voor bussen gekozen moest
worden, het probleem aan bij het ge
meentebestuur. Ook het Flankerend
Ouderenbeleid stond achter de inzet
van bussen. Tenslotte werd besloten
om in 1990 voor het eerst, op proef,
bussen te huren. Verwacht werd dat
de collecteopbrengst niet meer vol
doende zou zijn, (eerst was die kos
tendekkend) mede gestoeld op de ge
dachten dat de bijdrage in nature van
degenen die hun auto's, benzine en
tijd, beschikbaar stelden, nu zou weg
vallen. Dit bleek het geval, zodat de
3000 gulden meerkosten, als een van
zelfsprekendheid, door de gemeente
werden gesubsidieerd. Nog steeds is
men van mening dat de collecte ge
houden moet worden opdat alle in
woners en met name ouderen 'naar
vermogen' bij kunnen dragen door
een bedrag in de collecte te depone
ren. Juist het vrijwillige aspect hier
van wil de huidige Stichting Evene
menten voor Ouderen continueren,
net zoals het vervoer per bus.
De conclusie van alle ouderen was bij
evaluatie na de 'proef' unaniem: het
was prettiger om met de bus te rei
zen. "We kunnen meer zien, kunnen
makkelijker in- en uitstappen dan bij
personenauto's, zitten beter en ho
ger en vinden het fijn om met anderen
te kunnen praten. Het is gewoon ge
zelliger en comfortabeler".
"En omdat de gemeente in 1990 en
1991 de reis subsidieerde werd door
de Stichting Evenementen voor Ou
deren, aangenomen, dat dit na de her
indeling gecontinueerd zou worden.
Het tegendeel blijkt waar, terwijl nota
bene de subsidie voortkomt uit een
initiatiefvoorstel van de gemeente
Benthuizen!"
Tijdens de commissievergadering
van advies en bijstand voor Welzijn
en Sociale Zaken, begin december,
uitte de heer Schaap zijn verontrus
ting over de gang van zaken. Dit jaar
een korting van drieduizend gulden
en volgend jaar nog eens drieduizend
gulden minder, waardoor de subsidie
volledig wegvalt. En dat terwijl de
werkelijke kosten rond de 12.000 gul
den liggen.
"Ik vind het een kwestie van onbe
hoorlijk bestuur. We zijn de mogelijk
heden aan het uitzoeken om, des
noods via een AROB-procedure, ons
gelijk te halen en de bejaardenreizen
veilig te stellen. Het moet bij een her
indeling net zo gaan als bij een fusie
van bedrijven, dat geldende afspra
ken en regels van kracht blijven. Ove
rigens hebben we met de bejaarden
reis te maken met vrijwilligers. Deze
vrijwilligers zijn buitengewoon ge
motiveerd om zich jaarlijks een dag in
te zetten voor de ouderen van Bent
huizen, die- op een enkele uitzonde
ring na- bijna allen meegaan. Als het
gemeentebestuur van Rijnwoude in
haar welzijnsbeleid zo doorgaat, dan
worden jarenlange werkzaamheden
van vrijwilligers afgebroken. Dit geldt
voor meer voorzieningen. Het is het
toppunt van kortzichtigheid.
Mevrouw Van der Lecq van de Partij
van de Arbeid- overigens mijn eigen
partij - reageerde inde commissiever
gadering dat, wat wij aankaarten,
leidt tot precedentwerking. Nu zou
den andere organisaties in de diverse
kernen die minder subsidie krijgen
ook hun hand ophoudend bij de ge
meente aan kunnen kloppen. Het te
gendeel bedoelen wij. Als indertijd
het gemeentebestuur van Benthui
zen zelf niet gekomen was met het
voorstel om bussen te laten rijden,
hadden we nu ook geen protest aan
getekend tegen het welzijnsbeleid
van Rijnwoude en dit subsidiebeleid.
Mevrouw de wethouder Hoogen-
doorn vroeg of we over de bejaarden-
reizen ooit schriftelijke afspraken
hebben gemaakt, 'een meerjarig con
venant' met het toenmalige gemeen
tebestuur. Helaas is dat niet zo. We
hebben aangenomen dat de subsidie
automatisch jaarlijks verleend zou
worden. We hebben er geen moment
aan gedacht dat het anders zou kun
nen lopen. We voelen ons juridisch
gefopt. Anderzijds zouden we wel
licht subsidie, via een ander potje,
kunnen krijgen omdat we ook gehan
dicapten meenemen. Vanaf het mo
ment dat we van auto's naar bussen
overgingen, konden we rolstoelge
bruikers die nog geen 65 jaar waren,
ook mee op reis laten gaan. Voordien
konden er geen rolstoelen mee, maar
stonden deze meestal op de lokatie
waar we een stop hielden, gereed
voor hen die slecht ter been waren.
Nu zou daarvoor dus wel een subsi
die kunnen worden verstrekt.
Ik zeg dan 'ja lieve mensen, als je iets
wilt veranderen, moet je dat niet ach
teraf doen en vrijwilligers niet demo
tiveren. Dat moet je vooral doen in
overleg. Zij moeten praten, voor de
belanghebbenden gaan pleiten om
iets te bereiken. Het is een verkeerde
houding van de politici om zaken niet
als goede managers, van tevoren te
bestuderen. Gemeentebestuurders
en gemeenteraadsleden- de goede
niet te na gesproken- moeten niet
eerst plannen maken en besluiten
nemen en dan afwachten of er mis
schien belanghebbenden zijn die de
dupe worden van de te nemen maat
regelen. Een gemeentebestuur moet
juist voorwaarden scheppen; ambte
naren en bestuurders moeten pro
actief zijn voor de bevolking en ge
woon hun werk doen. Op die wijze
krijgen ze ook de vrijwilligers gemoti
veerd. Nu
zijn ook
die ge
neigd het
touwtje in
de boot te
gooien",
aldus
voorzitter
Schaap.
MAKELAAR
MAKELAAR IN ONROERENDE GOEDEREN
BEËDIGD TAXATEUR
Dorpsstraat 146 - 2761 AH Zevenhuizen
Telefoon: 01802-1655
Oud Verlaat - De Zevenhuizense
brandweer werd door omwonenden,
zondagochtend om 04.00 uur, gealar
meerd voor een brand in een onbe
woond pand aan de Rottekade. Door
dat het hevig stormde was een omwo
nende even in de vroege ochtendu
ren zijn veestapel aan het inspecte
ren, toen hij rook uit de schoorsteen
en vuurspetters ontwaarde in de
leegstaande woning. Direct werden
politie en brandweer gealarmeerd.
Drie jeugdigen vertoefden die nacht
zonder hiervan hun ouders op de
hoogte te hebben gesteld- in de leeg
staande woning en hadden het koud
gekregen. Zij maakten dus maar een
vuurtje en vergaten dat te doven; dat
deed de brandweer met een emmer
water! De kinderen werden door de
politie naar hun ouderlijke woning in
de Rotterdamse wijk Zevenkamp ge
bracht.
079 - 426070
ERKEND 110 ïAJj
HU
DE ZONNEBAARS 1
2661 KK BERGSCHENHOEK
POSTBUS 5126 - 2701 GG ZOETERMEER
Moerkapelle- Op vrijdagavond 22 januari vond omstreeks 18.55
uur een gewapende overval plaats op de Rabobank te Moerka
pelle. Twee Nederlands sprekende mannen drongen de bank
binnen en eisten geld. Daarbij dreigden zij met vuurwapens.
Enkele bezoekers werden gedwongen op de grond te gaan
liggen. Met een nog onbekend geldbedrag verlieten de overval
lers binnen enkele minuten de banken vertrokken in een gereed
staande auto. Beide mannen waren gekleed in blauwkleurige
trainingspakken en droegen zwarte bivakmutsen.
Bejaarden
gaan
graag met
de bus op
reis
Op 21 januari jl. is overleden de heer J.E. Dorrestijn, oud 67 jaar,
raadslid en wethouder van de voormalige gemeente Zevenhuizen.
De heer Dorrestijn ving zijn raadsperiode aan op 7 februari 1974 en
beëindigde deze in verband met de gemeentelijke herindeling op
1 januari 1991Hij had zitting in de raad eerst voor de CHU en sinds
1978 voor het CDA.
Vanaf 1982 bekleedde hij het wethouderschap met in zijn portefeuil
le de onderwerpen onderwijs en weiwijn, sociale zaken, volksge
zondheid, sport, cultuur, recreatie en jeugdzaken.
Hij heeft zich al die jaren doen kennen als een sociaal zeer bewogen
raadslid en wethouder met een grote inzet voor de belangen van de
gemeenschap en een streven om die belangen gezamenlijk met
anderen te dienen.
Met hem is heengegaan een zeer innemend, beminnelijk, vriendelijk
en toegewijd mens. wars van confrontaties en scherpslijperij.
Met respect en eerbied zien wij terug op alles wat hij voor de
gemeente - de gemeenschap - heeft betekend.
Zevenhuizen, 22 januari 1993
Het gemeentebestuur van Zevenhuizen-Moerkapelle