IÉ Kerkdiensten Voorlichting over het bevolkingsondereoek naar borstkanker Versterking van natuur en landschap in de Rijnstreek Pastoor E.A.M. Lau o.f.m. 40 jaar priester Vakantie Bijbelclub Start fietsseizoen Toer- vereniging Zoetermeer'77 New Age bij De Schutse Hart van Holland/24 februari 1993 pagina 17 A Delen polder Groenendijk en Westgeer reservaatsgebied Reservaat Samenhang Relatienota Medische weekeinddienst Belangrijke telefoonnummers: Jubileumviering met Eucharistie op 14 maart Zaterdagavond 13 maart om 19.00 uur is er een H. Mis met kinderkoor en jongerenkoor. Daarbij zijn vooral alle kinderen en ouders uitgenodigd. Te paard de binnenlanden in Sticht een school efllSal r S i. Basisgemeenschappen katholieke Brazilianen Van paard naar jeep Maria moeder van de kerk Naar Nederland Hazerswoude-dorp Benthuizen- Voor vrouwen van 50-70 jaar is er in Benthuizen een voorlich tingsbijeenkomst over het bevolkings onderzoek naar borstkanker op woens dag 3 maart om 11.00 uur in gebouw De Tas, De Dam 3 in Benthuizen. Ook vrou wen in Hazerswoude-Rijndijk en Kou dekerk ad Rijn is er een voorlichtings bijeenkomst op 3 maart, maar dan om 14.00 uur in vrijetijdscentrum De Rid derhof, Arie Hogenespad 1 in Koude kerk ad Rijn. De bijeenkomsten duren ca. een uur. Daarnaast is er elke werk dag van 9.00-10.00 uur een informatie lijn geopend bij de GGD Rijnstreek(tel. 01720-90250). Doel van het bevolkingsonderzoek. In februari is het bevolkingsonderzoek in de Rijnstreek naar borstkanker van start gegaan. Borstkanker is in ons land de meest voorkomende vorm van kan ker bij vrouwen. Landelijk wordt de ziekte bij ongeveer 7500 vrouwen per jaar vastgesteld. Van alle vrouwen die worden behandeld voor borstkanker geneest momenteel de helft. Door het bevolkingsonderzoek kunnen afwijkin gen echter worden ontdekt nog voor dat ze voelbaar zijn. Hierdoor zijn de kansen op genezing groter en is vaker een borstsparende operatie mogelijk. De genezingskans kan bij zeer vroege ontdekking oplopen tot zelfs 80 a 90%. Uitnodiging voor het onderzoek: De vrouwen ontvangen ongeveer 2 weken voor het onderzoek een uitnodigings brief om aan het bevolkingsonderzoek deel te nemen. Hieraan zijn geen kosten verbonden. Door gebruik te maken van de.postcode kunnen uitnodigingen per straat en wijk worden verstuurd. In de uitnodigingsbrief staan de plaats, da tum en het tijdstip waarop de vrouw bij de onderzoeksruimte wordt verwacht. Vrouwen hoeven dus niet zelf een af spraak te maken. De onderzoeksruimte staat t/m 22 maart in Hazerswoude- Dorp. Ook de vrouwen uit Benthuizen kunnen hier terecht. Daarna wordt de onderzoeksruimte verplaatst naar Koudekerk a/d Rijn voor de vrouwen in dit deel van de gemeente, samen met Hazerswoude-Rijndijk. Rijnwoude - Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland hebben een voorstel ge daan voor een deel van de begrenzing van het relatienota-gebied Rijnstreek- Zuid. Het voorstel omvat ca. 200 ha re servaatsgebied ten zuiden van rijksweg All, globaal tussen Zoeterwoude en Hazerswoude. Het plan beslaat delen van de Polder Groenendijk en de Polder Westgeer. In de polder Groenendijk wordt het reeds bestaande weidevogelreservaat 'De Wilck' (120ha) formeel als relatie- nota-gebied begrensd. Dit reservaat is reeds in eigendom en beheer bij Staats bosbeheer. In de Polder "Westgeer" is voorlopig 80 ha als reservaat begrensd In de toekomst kunnen, na verwerving door het Rijk, de gronden beheerd wor den door een natuurbeschermingsor ganisatie. GS stellen zich ten doel om actuele en potentiële natuur-en land schapswaarden van deze gebieden te behouden en te versterken. Er is een duidelijke ecologische samen hang tussen de gebieden "De Wilck" en "Westgeer" en aangrenzende grasland- engebieden. De begrensde reservaten zijn dan ook onderdeel van de ecologi sche verbindingszone tussen de weste lijk gelegen graslanden (bij Duiven voorde) en oostelijk gelegen graslan den (bij Bodegraven en Reeuwijk). Sa men vormen zij een gebied met veel weidevogels, waaronder soorten als grutto, tureluur en slobeend. De modernisering in de landbouw heeft geleid tot wijzigingen in het grondge bruik, met als gevolg op veel plaatsen aantasting of bedreiging van natuur- en landschapswaarden. Om dit probleem het hoofd te kunnen bieden heeft het rijk in 1975 een nota uitgebracht over de relatie tussen landbouw en natuur- en landschapsbehoud. Maatregelen uit die Relatienota zijn onder meer reser vaatsvorming en de aanwijzing van be heersgebieden. In de begrensde gebie den kunnen boeren een beheersover eenkomst afsluiten met het Rijk, waarin zij afspreken rekening te houden met de natuur in hun agrarische bedrijfs voering, bijvoorbeeld minder mest uit rijden of later maaien tijdens het broed- seizoen. Op basis van dit voorstel vra gen GS de provinciale Commissie Be heer Landbouwgronden (PCBL) om een beheersplan op te stellen. Benthuizen- Bijna is het weer zover., vakantie! En vakantie betekent ook Va- Benthuizen- Bijna is het weer zover, vakantie! En vakantie betekent ook Va kantie Bijbelweek. Deze wordt voor de 10e keer georganiseerd voor kinderen van 5-12 jaar. Het thema "De dag van je leven" komt steeds weer terug in verha len, knutselwerk en in het zingen. Op dinsdag 2 en woensdag 3 maart begin nen we een programma van 9.45 tot ca. 14.15 uur en dat het wat langer duurt heeft alles te maken met 2 grote verras singen. Voor de kinderen in de leeftijd van 10,11 en 12 jaar is er deze week een apart programma. De plaats van hande ling is de school met de Bijbel te Bent huizen. Voor inl. :079-313856. ,1, zondag 28 februari Benthuizen Herv. kerk 9.30 uur ds. W. van Gorsel Schoonhoven 18.00 uur ds. J. Boer Herv/Geref.De Hoeksteen 10.00 uur ds. D. van Arkel H.A. Geref.Gem. 9.30 en 18.00 uur lees- dienst Hazerswoude-dorp Geref.kerk 10.00 uur ds. A.C. Poley 17.00 uur idem R.K.27 febr. 19.00 uur H. Mis zondag 28 febr. 10.00 H.Mis en 11.30 uur Thema viering met jongerenkoor Rijndijk Geref.kerk 10.00 uur mevr. ds. P. Kwast 19.00 uur ds. W.A. van der Lugt oecumensiche dienst in de herv.kerk Boskoop en Benthuizen 27 en 28 februari: dokter R.J.M.P. van Wiechen Voorofscheweg 182 Bos koop tel. 01727-14450. Apotheek Meerburg: voor spoedgevallen: 01714-15555. Kruisvereniging Hart van Holland: spoedgevallen, weekend- en bereikbaarheidsdienst: via tel. nr. 071-122445; Bereikbaarheid Rijnwoude en Zoeterwoude Divisie Thuiszorg: spreekuur dagelijks 13.00 - 14.00 uur. tel. 01728-9322.; Divisie ouder-en kindzorg: spreekuur dagelijks 13.00-14.00 uur. tel. 01715-1463; Openingstijden uitleenmagazijn Koudekerk ad Rijn maandag, dinsdag, donderdag, vrijdag 13.00 - 14.00 uur.; Hazerswoude- dorp maandag, woensdag, vrijdag 18.30 - 19.30 uur.; Benthuizen dinsdag, donderdag, vrijdag 13.00 -14.00 uur. Stichting Algemene Burenhulp Hazersw.-Dorp: aanvragen: tel. 01728-9408 (tussen 8.00-9.00 uur en 12.00- 13.00 uur). Stichting Algemene Burenhulp Hazersw.-Rijndijk/Koudekerk ad Rijn: aanvragen ma t/m vrij 8.30-9.30 uur. tel. 01714-15051/13782. Stichting Maatschappelijke Dienstverlening "Midden-Rijnland": spreekuren algemeen maatschappelijk werk: Hazerswoude-Rijndijk: tel. 01714-13208 dinsdagmorgen 9.00-10.00 uur; Hazerswoude-dorp: tel. 01728- 8146 do^vrij 9.00-10.00 uur; Koudekerk ad Rijn: 01714-12020, elke woensdagmiddag 15.00-16.00 uur; SPOEDHULP 06-8212141 Algemene Alarmnummers In deze regio geldt een alarmnummer voor politie, brandweer, ambulance 06-11 (als elke seconde telt!) Politie/Kantoor: 01714-15300 Centrale melddienst milieuklachten: 01720-91231 Storing kabeltelevisie: storingsnummer 01720-86868 Bejaarden alarmering, aanvragen: 01714-19015 Stichting Open Bejaardenwerk Hazerswoude Alarmering voor Ouderen: Mevr. G. Drost 01714-13253 (Rijndijk); Tafeltje-de k-je: Mevr. G. v. Zwieten 01714-12405 (Rd) b.g.g. 01714-13253; Alarmering voor ouderen: Mevr. H. Fraanje tel. 01728-9531 (Dorp); Tafeltje-de k-je Mevr. M. Verhage 01728-9569 (Dorp) b.g.g. 01728- 9531 Hazerswoude-dorp- Pastoor Emil A.M. Lau (65), sinds 6 jaar ziele- herder van de parochie van de Heilige Elgelbewaarderskerk Ha zerswoude-dorp, is 15 maart 1953-40 jaar geleden dus-tot priester gewijd. Dit jubileum zal op 14 maart tijdens de Eucharistieviering die om 10.30 uur begint, in de parochiekerk te Hazerswoude-dorp herdacht worden. Een afscheid is het zeker niet, omdat pastoor Lau zich nog te vitaal voelt om op z'n lauweren te gaan rusten. Hij is weer voor 2 jaar benoemd en zou, als z'n gezondheid het toelaat, nog eenmaal een tweejaarlijkse en vervolgens een jaarlijkse ver lenging kunnen krijgen tot z'n 75 ste jaar. Het parochiewerk noch het leiden van de Eucharistievieringen door de week en op zater dagavond en zondag, vallen hem zwaar. Integendeel: pastoor Lau geniet van z'n bezigheden in voor hem uitermate gunstige omstan digheden, zo verschillend van die in Brazilië, waar hij 33 jaar missionaris is geweest. Over z'n besluit om missionaris te worden, de periode Brazilië en de r.k. parochie in Hazerswoude-dorp, had de redactie van "Hart van Holland" met hem een gesprek. Emil Lau, geboren en getogen Hagenaar, was als 10-jarige al gefascineerd door de missie. Hij zag zich al te paard door de binnenlanden van een missieland rijden. Op 11-jarige leeftijd, toen hij een keus voor voortgezet onderwijs moest maken, wist hij ze ker dat hij een missie-opleiding wilde volgen. Dientengevolge be- Zoetermeer- Op 6 maart start het fiets seizoen bij toervereniging Zoetermeer '77. Inlichtingen tel. 079 - 311 132. Hazerswoude-dorp - Bij koffiebar "De Schutse" komt a.s. zaterdagavond een spreker vertellen over "New Age", aan vang 20.00 uur: Breitnerlaan 1. landde hij op het missiecollege St. Wil- lebrord in Katwijk a.d. Rijn. Dat hij be wust voor de orde van de Franciscaner monniken koos, had destijds te maken met het feit dat er enkele familieleden een kerkelijke functie hadden in die orde en omdat de Franciscaner Paro chie in Den Haag hem bijzonder aan sprak. Terugziend zegt hij er geen spijt van te hebben omdat de Franciscanen een een voudige levensstijl hebben die hem bij zonder aanspreekt. De pastoor Lau van nu, die terugkijkt op vele tropenjaren in Brazilië, heeft nog diezelfde eenvoud en geen enkele aardse bezitting. Geloofs- zending betekent: geen salaris en samen voedseldelen. Voor hem geldt 'we hebben niets op deze aarde meege bracht en zullen niets ervan meenemen Z'n middelbare schoolstudie, waar voor hij intern op het seminarie ver bleef, werd medio 1942 onderbroken omdat de Duitsers de school vorder den. In Den Haag heeft hij toen aan het seminarie aan de Lange Lombard- school nog enkele jaren gestudeerd om na de oorlog de zesde klas te voltooien aan het Watersleijden bij Sittard. Eind augustus 1946 is hij vervolgens ingetre den in her klooster, het Noviciaat van de Franciscanen te Vlodrop; vervol gens eind 1947 in een klooster in Ven- ray en tenslotte rondde hij z'n theolo- gie-studie af in het oudste klooster van Nederland, in Weert. Op 15 maart 1953 werd Emil Lau tot priester gewijd en zeven maanden later verliet hij als missionaris Nederland. Op 7 oktober 1953 voer z'n boot de haven van Antwerpen uit om op 23 oktober in Rio de Janeiro te arriveren. De eerste lokatie waar missionaris Lau 20 jaar verbleef was Nanugue, wat net een wildweststadje was. De voertaal in Brazilië is Portugees; de weersomstan digheden waren uitermate heet en de omstandigheden allerbelabberst. Er was stromend water, noch electriciteit en geen geplaveide straat. De opdracht voor die missiepost, een half jaar daar voor door de Nederlandse monseig neur J. de Haas o.f.m. gegeven luidde: "Sticht een middelbare school". Missionaris Lau rolde er gelijk in. "M'n voorganger keerde terug naar Ne derland. Gelukkig bleven er nog wel en kele andere broeders met wie we sa men de schouders eronder konden zet ten, want er was geen geld, er waren geen leraren, geen terrein en geen ge bouw. We hadden letterlijk niks. Stukje bij beetje zijn we begonnen met lesge ven. 95% van de bevolking daar is straatarm. 5% is schatrijk. De school kwam er, al vergde het ontzettend veel inspanning en het leerlingenaantal nam jaarlijks enorm toe. Het is een wonder dat we met hele beperkte middelen, met af en toe wat missiegeld uit Neder land, een dergelijke school op hebben kunnen bouwen. Zelf ben ik 16 jaar di recteur van de school geweest. Deze had de laatste jaren 1000 leerlingen. Ik had niet alleen de leiding van de school en de zorg voor het reilen en zeilen, ook stond ik de hele dag voor de klas. 's Morgens de middelbare scholieren, maar liefst 50 leerlingen in de klas. Dan was ik al drijfnat van de transpiratie, omdat het erg heet was. Bovendien droeg ik de eerste jaren m'n habijt nog, maar dat hoefde gelukkig later niet meer. Net zomin het in Nederland nog voorkomt dat je pastoors nog in toga over straat ziet lopen. Ook zonder die pij (de bekende bruine met capuchon red.) was het nodig om me tussen de middag te verfrissen en te verkleden, want 's middags moesten we weer les geven aan lagere schoolkinderen, 's Avonds kwamen volwassenen voor onderwijs. Een druk dagprogramma" ....En dat allemaal in het Portugees, een taal die pastoor Lau net zo 'meester' is als het Nederlands. Na 22 jaren werd hij in diezelfde arme streek, pastoor in het stadje Jequitin- honha met een oppervlakte van 3200 km2! en 25.000 inwoners. "Mijn taak was de bevolking het Evangelie bekend te maken en er op te wijzen dat het rijk van God al begonnen is. Bovendien for meerden we Bijbelgroepen en onder richten we de gelovigen in de theologie van de 'bevrijding' door te wijzen op de reis van Mozes door de woestijn op weg naar een betere toekomst. In Mozes gaat Christus voorop. Juist daar werd door gelovigen erg veel in de Bijbel gelezen en was het duidelijk dat de Bijbel leeft. We zeggen "Circulos bibli- cos'. Onze taak bestond vooral in het opzetten van basisgemeenschappen. Gelovigen leefden nog teveel als indivi duen en moesten leren het geloof sa men te beleven. Overigens geldt dat ook nu voor Nederland, waar je een toe nemende ontkerkelijking ontwaart. Bij de katholieke kerk zitten we er volop in, bij de hervormden is dat actueel ge weest en bij de gereformeerden is dat thans ook een proces. Het geloof is ech ter geen aflopende zaak. Onze kerk is af geslankt maar blijft wel levend. In mis sielanden zie je het tegenovergestelde. Toen ik in 1986 wegging waren er 47 basisgemeenschappen overal in het binnenland van Jequitinhonha ver spreid en 11 in het stadje. In het binnen land kon ik gelovigen aanspreken sa men met andere gelovigen te gaan bid den en het geloof te beleven. We had den daar een eigen radiostation waar door we de Evangelieboodschap ver kondigden. Op zondag kwamen de gelo vigen bij elkaar om die radio-uitzen ding, aan de hand van de Bijbel, te be spreken, zongen ze samen liederen, ba den samen en kregen een band met el kaar. Door hen te leren samen te komen werd hen ook geleerd verantwoorde lijkheid voor elkaar te hebben. Zorgen voor de school, het leren iemand te hel pen met een karwei, ouderen bij te staan en ga zo maar door. Overigens bestond ons werk ook uit het mondig maken van de bevolking. Er werden schooltjes gesticht, de gezondheids zorg werd verbeterd en structurele hulp geboden om de bevolking te leren overleven en strijdbaar op te stellen voor hun rechten. Zodoende konden ze een rechtvaardig loon ontvangen en de grootgrondbezitters wijzen op de men senrechten bij de landhervorming". In die periode was de jongensdroom van Emil Lau: te paard de binnenlanden in, uigekomen, maar bleek praktisch niet zo goed te functioneren, vanwege de afstanden. Vanuit Nederland via de M1VA werd voor een jeep gezorgd en via de MEM1SA kwamen geneesmidde len. Op 58-jarige leeftijd gaf missionaris Lau te kennen definitief naar Nederland terug te willen. Van zijn vaderland was hij gelukkig niet vervreemd: de taal was de missionaris blijven spreken met en kele mede-broeders Franciscanen die met hem de missiepost bevolkten en tij dens de vijf verlofperiodes in die 33 jaar, werd hij goed geïnformeerd over het reilen en zeilen in Nederland. Ver anderingen op kerkelijk en maatschap pelijk terrein, waren - mede door cor respondentie - niet aan zijn aandacht ontsnapt. De kerkelijke veranderingen waar het de betrokkenheid van de pa rochianen betreft en de veranderde li turgie van Latijn naar Nederlands, juicht hij toe. "Echter is het Latijn, hoe wel het een dode taal is, dus nergens een voertaal, wel iets gemeenschappe lijks dat katholieken delen. Ik hoorde onlangs van een katholieke geestelijke die de Paasmis in het Vaticaan had bijgewoond, dat hij een "kick" kreeg van het gemeenschapsgevoel van zo vel verschillende volken. Hoewel er in onze diensten tegenwoordig voorna melijk in het Nederlands gesproken en gezongen wordt, vinden vooral oude ren het mooi als we in het Latijn zingen. Bij de oecumenische dienst met de ge reformeerden van Hazerswoude klon ken er complimenten van protestantse zijde over het Veni Creator (Kom Heili ge Geest kom). Overigens wordt er door protestantse koren ook steeds meer het Credo, de geloofsbelijdenis, in het Latijn gezongen". De jubilaris wijst er op dat er verder inhoudelijk niet zoveel veranderd is. De zeven sacramenten hebben hun waar de gehouden, al zijn vormen van 'boete doen en biechten', wel wat veranderd en onder ons wat vervaagd. Maria als moeder van de Here Jezus en van de kerk en een aantal heiligen worden nog net zo vereerd als vroeger; het celibaat voor priesters en kerkelijk leiders is in ere gebleven en het rooms-katholiek- kerkelijk-wereldleiderschap van de Paus als leider van de r.k. kerk is nog onbetwist. Pastoor Lau is na 33 tropenjaren, tij dens deze 6 jaar Hazerswoude, weer goed ingeburgerd in Nederland. Het waren jaren die niet in een krante-arti- kel samen zijn te vatten. Het verslag ervan is dan ook bedoeld als algemene indruk. De inwoners van Hazerswoude- dorp en zeker de parochianen, zijn op de hoogte van de zendingsarbeid die pastoor Lau verrichtte, maar dat hij er echt breedsprakig over is, valt te be twijfelen. Hij heeft immers geen dia's die hij kan vertonen en er uitgebreid over vertellen gebeurt slechts inciden teel. In Wageningen is de jubilerende pastoor een keer door studenten uitge nodigd om wat over de teeltwijze van gewassen in Brazilië te vertellen, waar hij niet in details kon treden, omdat hij daarvan minder 'kaas' gegeten had. De r.k. parochie Hazerswoude-dorp is blij met z'n pastoor, die met zijn zuster in de pastorie naast de kerk woont. Omgekeerd is deze goed te spreken over zijn parochianen. Eigenlijk komt het door het priestertekort dat hij in dit dorp belandde. De parochie van de Heilige Engelbewaarders, was in 1986 vakant na het vertrek naar Delft van pastoor Gerard de Jong, eveneens een Franciscaan. Als Franciscaan moest pastoor Lau ge hoorzamen aan de Orde en toen de overste van de Franciscanen hem op de vakature in Hazerswoude wees, maak te hij een afspraak met het parochiebe stuur. Dit resulteerde er in dat Emil Lau op 31 augustus 1986 pastoor werd in Hazerswoude -dorp. Een plaats die vol gens pastoor Lau, 1/3 katholieke; 1/3 gereformeerde en 1/3 hervormde inwo ners heeft. "Onze r.k. kerk heeft een actieve kern die veel activiteiten ont plooit. Ook hebben we drie koren, jon geren-, volwassen- en kinderkoor". Zijn parochie bestaat uit 1750 mensen, waarvan een gemiddelde van 400 op zaterdagavond of zondagmorgen (2 diensten op zondag) de kerk bezoekt. (Tweemaal per week op dinsdagavond en donderdagmorgen wordt er een H. Mis gehouden. Vroeger was die dage lijks) Hoewel vrijwel elke dienst een Eucharistieviering is, dwz een 'avond maalsviering' die volgens liturgie ver loopt, vindt pastoor Lau de diensten waarin het Woord centraal staat, ook bijzonder fijn. Minstens eenmaal per maand is er een samenkomst die door parochianen is voorbereid rond het Woord van God. "Ik hoop nog eens dat dit minstens tweemaal per maand wordt. De mensen worden bij de Bijbel betrokken, die gelukkig meer dan vroe ger gelezen wordt. Het belangrijkste is het innerlijke, persoonlijke geloof. Daarbij kun je elkaar inspireren. Ik ben bang dat, als dat niet het geval is, het geloof in God opdroogt".

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 1993 | | pagina 17