Konvooi SKR weer veilig thuis.... Beantwoording B. en W. Algemene Beschouwingen Regionale Capelse postzegelbeurs Vrouwenochtend in Zevenhuizen Hart van Holland/24 november 1993 pagina 11 Inleiding Begin wordt vervolgd.... Verhoging gemeentelijke belas tingen Na maanden van hard werken, vertrok vrijdag 5 november j.l. in alle vroegte het hulptransport met 37 deelnemers van de Stichting Kinderhulp Roemenië. Een colonne van 13 vrachtwagens en 3 begeleidingswagens begon aan de ruim 2000 kilometer lange reis met als doel directe hulpverlening aan de bevolking van de berg dorpjes Rachita en Loman. Een verslag met een lach en een traan. Vrijdag 5 november. Een drukte van jewelste op het parkeerterrein van Jan Zijderhand. Het monotone geluid van warm- en lucht- draaiende vrachtwagens, luidruchtig geroezemoes en iedereen door elkaar lopend. Tegen vieren nog even snel het inmiddels traditionele kaascroissantje van Bakkerij Eshuis en van Drogisterij van Vliet (zelf aanwezig) kregen alle aanwezigen een grote zak drop. Hierna tot ieders verrassing een toespraak van de heer Kamp van Shell Nederland BV die aan alle vrachtwagens een tas met kaarten, blocnote, pen etc. uitreikte. Als laatste de paspoortcontrole en toen eindelijk om 04.10 u. konden de wagens, uitbundig uitgezwaaid, vertrekken. Net als vorig jaar hadden we afgesproken om na 3 a 4 uur rijden een stop te houden. Dat is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Want 13 vrachtwagens (lengte met tussenruimte ca. 300 meter!) zet je niet zomaar even ergens neer. Rond 07.50 vonden we in Duitsland toch een geschikte parkeerplaats en werd 20 minuten gestopt. Tegen 13.00 u. arriveerden we bij het Shellstation Geisel- wind. De eerste echte tankstop. Hier begon eigenlijk de 'merken- strijd'. Zo'n konvooi bestaat natuurlijk niet uit een merk vrachtwa gen. Maar het merk dat jij rijdt is natuurlijk wel het enige goede merk. Nou ze waren aanwezig (alfabetisch) DAF, Iveco, MAN, Mer cedes, Pegaso, Renault en Scania. Later zou hier nog menige discus sie over ontstaan. Om 13.30 u. was het tanken klaar en vervolgden we onze reis. Omstreeks 17.30 u. arriveerden we bij de Duits- Oostenrijkse grens. Wagen 2 als eerste de weegbrug op en ja hoor, een rode stempel op het weegbriefje 'UMKEHRER' wat betekent dat het totaalgewicht inclusief de 5% tolerantie al tijd nog 1500 kilo te hoog was. Na veel gepraat kon worden bereikt dat er 1500 kilo aardappels mocht worden overgeladen in een andere wa gen. Om geen enkel risico te nemen werd beslo ten om deze 1,5 ton maar in de slaapwagen te deponeren. Douane erbij om het zegel van wa gen 2 te verwijderen en een nieuw aan te bren gen. Uiteindelijk kwamen we er met een kleine boete vanaf. Rond 20.00 u. reden we Oostenrijk in en arriveerden ruim een uur later op de inmiddels bekende parkeerplaats in Ansfelden. Op het menu stond Chili Concarne en daar bleef dan ook geen boon van over. De basis (gehakt- special) was vooraf in Moerkapelle door Emmy bereid. De (dames) van de cateringploeg Emmy Noordam, Bea Knop en Trijnie Hoogerdijk had den hun vuurdoop gehad. Per 2 personen werd er nog even snel een koffiekan ingeleverdzodat de cateringploeg de volgende morgen alvast de 20 kannen kon gaan vullen voor de lunch. Na nog wat napraten werd het mandje opgezocht want de volgende dag stond het vertrek ge pland om 07.00 uur. Zaterdag 6 november. Net als gisteren, guur somber weer met wat lichte regen. Snel een ontbijtje nuttigen, een kopje thee of koffie en het lunchpakket meenemen. Dit pakket was gemaakt voor 2 personen en zag er als volgt uit: 4 witte en 4 bruine bolletjes, een zak met van ieder, 4 plakken kaas, ham en cervelaat, kuipjes margarine, een mesje en een servet. Als (extra) drank was er keuze uit melk en karnemelk en verder waren er mandarijnen en sinaasappels. Even na zeven vertrok het konvooi richting Hongarije. Omstreeks 10.00 u. werd nog een sanitaire stop gehouden en omstreeks 11.30 u. arriveerden we bij de Oostenrijks/Hongaarse grens. In Oostenrijk wordt de gehele wagen met lading gewogen maar in Hongarije wordt er 'per as' gewogen. Arie Zeelenberg was op z'n trekas ruim 1 ton te zwaar. Een poging van Ibolyka (onze Hongaars/Roemeense tolk) om alles even 'onderling' te regelen liep op niets uit. Ook hier gewoon een boete betalen. Toch nog aardig snel reden we rond 13.30 u. Hongarije in. 2 Uur later omstreeks 15.30 u. arriveerden we bij het Shelltankstation Tatabanja. In tegenstel ling tot vorig jaar was alles nu perfect geregeld. Vanuit Nederland had Shell een fax gezonden met daarin het verzoek om alle wagens op een pasje te tanken. En dat liep prima. Om 16.30 u. vertrokken we richting Budapest waar we tegen half zes doorheen reden. Na 3 kwartier (zolang duurt het om door Budapest te komen) begonnen we aan ons laatste stuk naar Cegléd. Sinds het vertrek had zich geen douchegelegenheid meer voorgedaan. Hier in Cegléd was vroeger een douchegelegenheid maar nu verbouwd tot winkel. Dus gewoon twee 2-persoonskamers gehuurd. Vanaf 20.00 u. werd er beurtelings gebruik gemaakt van de douche en konden de 4 dames de nacht doorbrengen in een hotelkamer. Dat betekent dan voor ca. 65,-, 37 personen douchen en 4 personen slapen. Niet echt duur... Van avond op het menu Nasi Goreng compleet met saté en gebakken ei en natuurlijk aangekleed met een pilsje. Vroeg naar bed want morgen willen we om 05.30 u. vertrekken! Zondag 7 november. Rond 04.30 u. reveille! En inderdaad om 05.30 u. vertrek. Vanaf dit tijdstip werd er 2 uur radiostilte gehouden voor de zondagsviering. Dat betekent dus uitsluitend in bijzondere geval len gebruik van de bakkies etc. Tegen half negen moesten de luxe wagens en de camper nog even bijtanken anders zouden ze niet genoeg brandstof hebben voor Roemenië. 08.50 u. Aankomst Hon gaars/Roemeense grens. Tellingen liepen uiteen, maar laten we zeggen een kleine honderd vrachtwagens stonden vóór ons bij de grensovergang. Als we hier achter zouden moeten aansluiten, dan zou dat ons 24 uur kosten! Eerst maar eens naar de grens en overleggen met de Hongaarse douane. Deze had begrip voor de situatie en voor het hulptransport. We mochten oprijden tot aan de grens, maar ze waren niet bereid om iemand mee te sturen om problemen te voorkomen tijdens het passeren van de wachtende wagens. Hij adviseerde ons naar de dichtstbijzijnde politie te rijden en te vragen of zij ons wilden voorgaan. Terug naar de politiepost in het grensplaatsje en Ibolyka aan de Hongaarse politie uitgelegd wat onze problemen waren. De man bedacht zich geen moment, stapte in zijn dienstwagen en reed naar de grens. Daar ging hij als eerste wagen staan en de rest moest volgen. Wagen 1 sloot de colonne en met gillende sirene en blauw zwaailicht arriveerden we na een kwartier bij de grens. Bij de 'Hon gaar' viel de grens passage nogal mee, maar bij nieuwe formulieren, dachten we eindelijk te kunnen vertrekken. Mis! De wagen van Theo Knop was evenals de slaap/keukenwagen van Rien Lindhout, niet verzegeld. En de Roemeense douane vond dat ook deze wagen gesloten moest worden. Uitgelegd dat hier ons aggegraat in stond en niet te vergeten de DIXI (mobiel toilet). Inclusief deze 'nieuwe regeling' heeft dat dus mooi 4 uur gekost. Tel daarbij nog even het tijdsverschil van één uur tussen west en oost Europa dan ben je 5 uur verder! Dus omstreeks 14.00 u. reden we werkelijk Roemenië in. Doel vandaag was een grote parkeerplaats in Al ba Iulia. In deze plaats moesten we wachten, want de twee dorpjes waar we hulp gaan brengen, resulteren qua douane onder deze plaats. Morgenochtend zal de douane hier naar toe komen en de wagens vrijmaken en te controleren. Van de 13 vrachtwagens. Vlak voordat we bij het parkeerterrein in Alba Iulia aankwamen werden we door de politie aangehouden met de mededeling dat het op deze weg verboden was om met vrachtwagens te rijden. Nee, alle wagens een bekeuring wat omgerekend in totaal zo'n 40.- heeft gekost, ook vond men de parkeerplaats niet geschikt, volgens de politie veel te klein. Maar tijdens het werkbezoek in juli j.l. hadden we al geconstateerd dat (weliswaar krap) de wagens erop moesten kunnen. De keukenstaf kwam in actie want vanavond stond er officieel zuurkool op het menu, maar doordat de wagen van Theo inmiddels ook was verzegeld, konden we geen gebruik maken van het aggegraat. Daardoor een aangepast menu: Erwtensoep en worst. Besloten werd om het zegel van wagen 11 (Theo Knop) toch te verwijderen. Morgen zien we wel hoe het afloopt. Uiteindelijk moesten we toch een toilet hebben, want 37 mensen langs de weg wordt wel heel erg rommelig. De ploeg van Sorin (onze Roemeense medewerker) had zich ook inmiddels gemeld en zorgde de nacht voor bewaking. Maandag 8 november. Rond 08.30 u. naar het douanekantoor. Op naar het Romtrans kantoor. Hier is de tijd stil blijven staan. Een vertrek met vier tafels (bureaus) op elke tafel een typemachine, sterk ruikende koffie en de zware walm van Roemeense sigaretten. De 'chef' werd met de minuut gewichtiger. Hij moest 12 formulieren maken. Alle formulieren met dezelfde tekst behalve het kenteken. Ik stelde hem voor om één formulier te typen, vervolgens 11 kopieën te maken meen steeds duren allerlei admini stratieve p ro b1e- men' (ik weet nog steeds niet wel ke) heen en weer gepraat, weer Zij begreep er niets meer van, zoveel goederen Ossekarren, paard en wagens, handkarren, netjes achter elkaar haalde de bevolking hun goederen af. en daarna de kentekens in te typen. Pakweg een half uur werk. 'Wij hebben geen kopieermachine'. Ik bood hem aan om de kopieën te laten maken (aan de overzijde zat een xerox-service) maar dat weiger de hij. Vervolgens adviseerde ik hem om dan een paar carbonnetjes te gebruiken, maar die waren er niet. Dus: gewoon 12 formulieren één voor één typen... Uiteindelijk ging de douane (een vrouw en een man) met ons mee. Ter plaatse werd besloten om met de wagens eerst naar Rachita te rijden (de distributieplaats) alvorens ze werden vrijge maakt. Rond 12.10 u. arriveerden we in Rachita. Alvorens verder te gaan met het verslag wil ik eerst even een paar zaken uitleggen zodat het verslag straks wat duidelijker is. Zoals u wellicht al eens heeft gelezen in een van onze nieuwsbrieven, heeft de S.K.R. ook in Roeme nië een kantoor onder naam 'Societatea de Ajutorare a Copiilor'. Manager is Sorin Boica.in april van dit jaar hebben wij een oriëntatie- bezoek gebracht en in juli een werkbezoek met Theo Knop als technisch adviseur en Bram Noordam als coördinator. Tijdens dit bezoek is definitief besloten om Rachita en Loman ais (structureel) hulpproject te starten. Sorin Boica kreeg hierbij de opdracht om alle families te 'inventariseren' op aantal familieleden, sekse, leeftijden, werk etc. Voor elke familie moest een formulier worden ingevuld. Aan de hand van deze formulieren kon de S.K.R. een hulpplan opstellen en overgaan tot goederen verdeling. De families zouden dan ca. 1 week voordat wij kwamen een zgn. afleverbon ontvangen in Nederland gemaakt) waarop de goederen met hun gewicht vermeid stonden. Niemand hoefde zich zorgen te maken, immers de (Roemeense) tekst op de brief en de vermelde goederen gaven voldoende zekerheid dat ze hun goederen zouden krijgen. Wij hebben best wel eens een beetje gezweet want, zullen ze na jaren van beloftes nog wel geloven in onze komst? Zal het bij de distributie rustig verlopen? Zijn we in staat om vanaf maandagmiddag 12.00 u. 156 families (Rachita) van goederen te voorzien of gaat dat nachtwerk worden? Hebben ze wel vervoer voor de goederen? Er zijn families die meer dan 600 kilo goederen moeten vervoeren... Allemaal onzekere factoren die je misschien in het wes ten kan berekenen, maar niet in Roemenië! Bij aankomst op het distributieterrein zagen we een paar honderd meter verderop de bevolking van Rachita achter elkaar opgesteld staan, rustig wachtend op de dingen die stonden te gebeuren. De douane ging aan het werk en wilde elke wagen steeksproefgewijze controleren. Hun goed recht, daar gaat het niet om, maar er is ook een tussenweg te vinden. Alhoewel ze nog bezig waren aan nacontrole besloten we toch om ca. 14.00 u. over te gaan tot de distributie, 2 uur later dan gepland. De wagens werden opgesteld op volgorde van de goederen zoals ze op de afleverbon stonden. De bevolking moest met een boog naar de eerste wagen en vervolgens langs de wagens naar de laatste. Bij de eerste wagen leverden ze hun origineel aflever- bewijs in, en kregen hiervoor een kopie in de plaats. De eerste familie kwam zich melden. Eerst de aardappels, dan de meel en suiker, vervolgens de olie, kleding en schoenen, daarna voor de grootste gezinnen een serviespakket, een fiets, en een extra dekenpakket. Bij de laatste wagen kregen iedere familie een bijbel en een verbanddoos. Het liep fantastisch! De zon was gaan schijnen. Inmiddels was de technische ploeg naar het dorp Rachita gegaan om daar een flink aantal werkzaamheden uit te voeren. O.l.v. Theo en Theo (niet te verwarren met Theo en Thea) werden in de schoollokalen TL's aangebracht, vloerbedekking gelegd in de medische post, de langver wachte kopieermachine geplaatst, computer geïnstalleerd voor de kinderen en de administratie enz. De bevolking was ontroerd. Maar niet alleen de bevolking... ook een paar chauffeurs gingen even afgezonderd staan en mompelden' Hoe is dit mogelijk...' Maar frisse jongens van Oranje als we zijn namen we snel de draad weer op, want het werk moest klaar! Uit dankbaarheid werden ons veel cadeaus aangeboden. Zelf gemaakte mandjes, bezems, gehaakte tasjes en kleedjes, flessen pittige drank en voor maandagavond: een barbecue- feest. Nou stond er voor deze avond (met een gehaktspecial van Bea) macaroni op het menu. En daar werd van gegeten. Voor ons vertrek hadden we de catering ingelicht dat er vanaf maandagavond 16 extra eters en (cola)drinkers waren. Wie? Wel de 9 man sterke ondersteu- ningsploeg van Sorin. Tel daarbij op het 'dorpshoofd' van Rachita, 4 man politiebewaking, een burgemeester en een secretaris... De maca roni vonden ze verrukkelijk...cola was niet aan te slepen! Na de maaltijd werd een kampvuur aangestoken... Oude weggooipallets vonden hun bestemming. De sfeer was opperbest en met het konvooi lied van Koos werden de kleine uurtjes ingeluid en het mandje opgezocht. Morgen vanaf 09.00 u. kwam de bevolking van Loman voor hun goederen... Wethouder Brouwer, tevens loco-burge meester, stelde donderdagavond dat Z-M in een dynamische periode verkeert. Hij wees erop dat de raad per 1 december een nieuwe voorzitter heeft in de persoon van interim-burgemeester Schoots. Hij wenste de zieke burgemeester Lips kracht en sterkte toe in het dragen van zijn ziekte. In de suggestie van een referendum van de bevolking door GB kan het college zich niet vinden omdat de reglementen van orde vol doende mogelijkheden voor inspraak bie den. Het spreekrecht voorafgaand aan raadsvergaderingen (door SGP/RPF voorge steld) achten b. en w. niet nodig. Wat een seniorenconvent betreft dit blijkt op ad hoe basis altijd mogelijk. Hoewel de WD vindt dat kennis van ambte naren intern gehaald moet worden, denken b. en w. niet te kunnen ontkomen aan inscha keling van externe. Aan werkverdeling bij sociale zaken wordt aandacht besteed in het organisatieveran- derings-proces. Stabilisering in de personeelskosten (o.a. PvdA) staan ook b. en w. voor. Een milieu-zorgsysteem voor de gemeente lijke organisatie blijkt op gang gekomen. (WD) Als er duidelijkheid bestaat over de toekom stige bestuurlijke ontwikkeling van de ge meente, wordt het onderzoek naar een mo gelijke uitbreiding van het gemeentehuis, afgerond. Het verschil in het vervangingsbudget van de brandweervoertuigen heeft te maken met de vereiste kwalificaties voor de beide voer tuigen. Z-M hoopt de planning om met het compu tersysteem te zijn aangesloten op het lande lijk netwerk: 1 april a.s. te halen. B. en W. zijn bereid om een onderzoek in te stellen naar de aanschaf van een stemmachi- ne: kosten f 45.000, voorzichtigheid in investeren in onroerend goed maakt het niet mogelijk een andere lokatie voor huwelijksvoltrekkingen te zoe ken. Nog voor het eind van het jaar hoopt het college met mededelingen te komen omtrent afstotingen van gemeentelijke eigendom men, waaronder Jip en Janneke en Moer- veen. Het college concludeert dat de onderhande lingsmarges m.b.t. Achtkamp steeds gerin ger worden. "Een halsstarrige houding van onze gemeen te zal leiden tot snel ingrijpen en gedwongen grenswijziging". Zevenhuizen mag in de komende jaren 300 woningen bouwen in Swania! Twee zaken die voorwaarden (omleidings- weg en 300 woningen) zijn voor de realisatie van Achtkamp met overschrijding van de Wollefoppenweg, lijken te worden gehono reerd. Rijkswaterstaat heeft geld te besteden nu er uit de aardgasbaten een bedrag van 30 mil joen gulden beschikbaar is. De plannen voor een alternatief (Goudse boog) om de Burg.Klinkhamerweg te ontlasten van door gaand verkeer, lijken gestalte te krijgen. De 300 woningen als extra contingent voor Zevenhuizen-Moerkapelle, om Swania af te bouwen, mogen- zo is mondeling door gede puteerde Wolf medegedeeld- gebouwd wor den van G.S. Er zal een 'klankbordgroep' worden opge richt waarin bewoners van Bermweg, Wol lefoppenweg en Groeneweg zitting kunnen krijgen in het kader van de verdere plan voor bereiding voor Achtkamp. Een ontwikkelingsplan voor de Zevenhuizer- plas is op dit moment moeilijk te maken. Ook bij B. en W. staat flexibiliteit voor bij nieuwe bestemmingsplannen, maar belan gen moeten worden afgewogen. Het college is tegenstander van het Bent woud. Er zal nader van gedachten gewisseld wor den over de handhaving van het Sociaal Fonds. Wethouder Van Yperen Voetgangersvriendelijk vindt het college Z- M en bij herstraten en herinrichtingsplan nen worden veiligheidsaspecten zoals schooiroutes, sluiproutes e.d. nader bezien. De vraag van B. en W. om een fietspad bij de Huijsmansweg is niet gehonoreerd. Het kruispunt bij de Bredeweg/Beijerincklaan Z- M-Waddinxveen behoort niet tot Z-M maar Waddinxveen. Een carpoolplaats bij Noordeinde heeft nog al wat problemen en een lagere prioriteit i.v.m. carpoolplaats in Waddinxveen. Instelling van éénrichting voor Dorpsstraat Moerkapelle wordt bestudeerd. De rondweg blijkt te komen (zie antw. Brouwer)en de wethouder wees op de be groting van Rijkswaterstaat waarin een om leidingsroute voor de B.K.-weg is opgeno men. Bij de definitieve inrichting van het gebied nabij Hotel Vos/ Noordelijke Dwarsweg wordt de mogelijkheid reëel voor een fiet- senstandaard en abri bij bushalte. Een voetpad langs de Catgesbrug is te duur. De Middelweg Zevenhuizen is aangemeld bij een onafhankelijke arbitragecommissie(duur onderhoud en aanleg brug). De provincie heeft inspectie uitgevoerd naar de staat van de Swanlaweg, foto's laten zien, maar b. en W. hebben deze niet voor akkoord getekend, maar voor 'gezien'. De proef zoutopslag is nog niet afgerond. Binnenkort zal- omdat drie fracties dit een must vonden, 'een veegwagentje' aan de orde komen. Aan het Hoogheemraadschap Schieland is gevraagd bij te dragen in de nog te ontwikke len rioleringen buitengebied. Aan een adviesbureau is opdracht verstrekt om een rioleringsplan op te stellen. Momenteel wordt bezien om op kleur ge scheiden te gaan inzamelen. In het voorjaar zal er weer een schoonmaak actie met de schooljeugd worden gehouden. Een grofvuilcontainer in Moerkapelle wordt niet wenselijk geacht. Wethouder Zijderhand ln een extra vergadering zullen b. en w. hun visie geven over het voortbestaan van de school in Oud Verlaat. Londonormen zullen bij de scholen zoveel mogelijk gehanteerd worden. Voor continuering van de bibliotrailer in Moerkapelle kan helaas geen meerjarenga- rantie worden gegeven, een permanente bibliotheekvestiging is al daar niet haalbbaar, ook niet als dependan ce. Het college acht het minder wenselijk het uurtarief van het gymnastiekgebouw te ver hogen. Wat de botte bijl in de subsidie van de peu terspeelzaal van de Zeven dwergen betreft (PvdA) waarbij gedoeld werd op subsidie beëindiging van de vijfde groep, wijst de wethouder op de zorgvuldigheid die B. en W. hierin hebben betracht door het bestuur steeds de tijdelijkheid van de subsidiëring te hebben duidelijk gemaakt. Binnenkort komt de notitie Peuterspeelwerk aan de orde. De lijst woningzoekenden is onlangs via een enquete geactualiseerd. Er zijn diverse categorieën woningzoeken den, in totaal staan er 500 kandidaten inge schreven. Per einde 1993 zullen reeds 12 statushou ders (dieasiel gekregen hebben) gehuisvest. Dit blijken er 15 te worden. Wethouder Zijderhand ging vervolgens in op de financiële situatie waarbij toename van de reserves en voorzieningen 1994 met 1,6 miljoen door uitstel van uit te voeren objec ten en verkoop gemeentelijke eigendommen die in een reserve gestort kunnen worden en o.a. restauratie Hervormde kerk Moerkapel le. bovendien moeten er gelden teruggestort worden of doorgesluisd b.v. Kinderopvang. Verder zaken waarmee in de begroting 1993 geen rekening is gehouden zoals bijv. de reservering van herindelingsgelden. B. en W. onderschrijven de visie niet van SGP/RPF die concluderen dat er sprake Zou zijn van een structurele verhoging van de reserves en voorzieningen. Omdat de drie dorpshuizen gelijk behandeld gaan worden (dorpshuis Op Moer wordt versneld afgelost zodat hier geen kapitaal- slasten meer van zijn net als Swania en De Vierkap) betekent een vermindering van de reservepositie van 2,.9 miljoen naar 1,2 mil joen aan het einde van de meerjarenraming. Dit geldt ook voor het fincancieringstekort. Rentevoordeel dat ontstaan als in de rente omslag rente wordt toegerekend aan voor zieningen, mag niet aan de begroting als dekkingsmiddel worden toegevoegd. Het college is ook niet voor dat alle rente van reserves aan de gewone dienst wordt toege voegd, terwijl het anderzijds verboden is om rente van voorzieningen toe te voegen aan dezelfde gewone dienst. Benadrukt werd dat rente geen structureel dekkingsmiddel is. Het college deelt de visie van de PvdA inzake verkoop gegevens over onroerende goede ren aan het hoogheemraadschap in plaats van 'overgedragen'. Voorts ging spreker in op rioleringskosten, de belastingverhoging met 3% met uitzonde ring van afvalstoffenheffing en rioolrechten; meerjarenplanning en het verzoek aan het hoogheemraadschap in een bijdrage in de kosten van riolering Knibbelweg. Na de beantwoording kwam er nog een twee de ronde en ontstond er tenslotte nog een financieel inhoudelijke discussie tussen wet houder Zijderhand en de heer De Gooijer. Bij de stemming over de belastingvoorstellen: 5% verhoging met uitzondering van de riool rechten en de afvalstoffenheffing, stemden PvdA en SGP/RPF tegen. In dit voorstel ook een algehele verhoging van 2% voor de afval stoffenheffing en een extra verhoging van 3% ter dekking van een gedeelte van de onder- houdslasten van de door de gemeente van het Hoogheemraadschap en Rijk overgeno men wegen. Voor het tarief rioolrechten geldt eveneens een algehele verhoging van 2% plus een extra verhoging van 3% ter dekking van de onderhoudslasten van de overgenomen we gen. Tevens wordt de opbrengst met f 46.000.extra verhoogd ter dekking van de kosten van riolering aan de Knibbelweg. Op de regionale Capelse postzegelbeurs zijn aantekenstrookjes en kinderbedankkaarten verkrijgbaar. De beurs wordt zaterdag 27 en zondag 28 november a.s. in Capelle a.d. Ijssel gehouden van 10.00 toto 17.00 uur in 'De Trefterp' in winkelcebntrum De Terp aan het Marsdiep 1. Uiteraard kan men grasduinen in de bekende 'dubbeltjeshoek' en kan er handel plaatsvin den. De beurs wordt gehouden door LV. Philatelica IJssel-en Lekstreek tel. 01803- 17898. t.k. gevelkachel i.g.st. 01828-19508 gepensioneerde fruitteler wil vakkundig uw bomen snoeien 01828-13895 Kerstgroep van gips beeldjes van 5 cm tot 15 cm hoog 35,-91828-14414 Zevenhuizen - In het Hervormd Centrum wordt 25 november een vrouwen-koffieoch tend gehouden onder het motto 'vrouwen bouwen aan Gods Koninkrijk'. Spreekster is Edith Schouten, aanvang 9.30 uur. Er is kind eroppas aanwezig.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 1993 | | pagina 11