Konvooi SKR weer veilig thuis....
Beantwoording B. en W.
Algemene Beschouwingen
Regionale Capelse
postzegelbeurs
Vrouwenochtend in
Zevenhuizen
Hart van Holland/24 november 1993
pagina 11
Inleiding
Begin
wordt vervolgd....
Verhoging gemeentelijke belas
tingen
Na maanden van hard werken, vertrok vrijdag 5 november j.l. in alle
vroegte het hulptransport met 37 deelnemers van de Stichting
Kinderhulp Roemenië. Een colonne van 13 vrachtwagens en 3
begeleidingswagens begon aan de ruim 2000 kilometer lange reis
met als doel directe hulpverlening aan de bevolking van de berg
dorpjes Rachita en Loman. Een verslag met een lach en een traan.
Vrijdag 5 november. Een drukte van jewelste op het parkeerterrein
van Jan Zijderhand. Het monotone geluid van warm- en lucht-
draaiende vrachtwagens, luidruchtig geroezemoes en iedereen
door elkaar lopend. Tegen vieren nog even snel het inmiddels
traditionele kaascroissantje van Bakkerij Eshuis en van Drogisterij
van Vliet (zelf aanwezig) kregen alle aanwezigen een grote zak drop.
Hierna tot ieders verrassing een toespraak van de heer Kamp van
Shell Nederland BV die aan alle vrachtwagens een tas met kaarten,
blocnote, pen etc. uitreikte. Als laatste de paspoortcontrole en toen
eindelijk om 04.10 u. konden de wagens, uitbundig uitgezwaaid,
vertrekken. Net als vorig jaar hadden we afgesproken om na 3 a 4 uur
rijden een stop te houden. Dat is vaak makkelijker gezegd dan
gedaan. Want 13 vrachtwagens (lengte met tussenruimte ca. 300
meter!) zet je niet zomaar even ergens neer. Rond 07.50 vonden we
in Duitsland toch een geschikte parkeerplaats en werd 20 minuten
gestopt. Tegen 13.00 u. arriveerden we bij het Shellstation Geisel-
wind. De eerste echte tankstop. Hier begon eigenlijk de 'merken-
strijd'. Zo'n konvooi bestaat natuurlijk niet uit een merk vrachtwa
gen. Maar het merk dat jij rijdt is natuurlijk wel het enige goede
merk. Nou ze waren aanwezig (alfabetisch) DAF, Iveco, MAN, Mer
cedes, Pegaso, Renault en Scania. Later zou hier nog menige discus
sie over ontstaan. Om 13.30 u. was het tanken klaar en vervolgden
we onze reis. Omstreeks 17.30 u. arriveerden we bij de Duits-
Oostenrijkse grens. Wagen 2 als eerste de weegbrug op en ja hoor,
een rode stempel op het weegbriefje 'UMKEHRER' wat betekent dat
het totaalgewicht inclusief de 5% tolerantie al
tijd nog 1500 kilo te hoog was. Na veel gepraat
kon worden bereikt dat er 1500 kilo aardappels
mocht worden overgeladen in een andere wa
gen. Om geen enkel risico te nemen werd beslo
ten om deze 1,5 ton maar in de slaapwagen te
deponeren. Douane erbij om het zegel van wa
gen 2 te verwijderen en een nieuw aan te bren
gen. Uiteindelijk kwamen we er met een kleine
boete vanaf. Rond 20.00 u. reden we Oostenrijk
in en arriveerden ruim een uur later op de
inmiddels bekende parkeerplaats in Ansfelden.
Op het menu stond Chili Concarne en daar bleef
dan ook geen boon van over. De basis (gehakt-
special) was vooraf in Moerkapelle door Emmy
bereid. De (dames) van de cateringploeg Emmy
Noordam, Bea Knop en Trijnie Hoogerdijk had
den hun vuurdoop gehad. Per 2 personen werd
er nog even snel een koffiekan ingeleverdzodat
de cateringploeg de volgende morgen alvast de
20 kannen kon gaan vullen voor de lunch. Na
nog wat napraten werd het mandje opgezocht
want de volgende dag stond het vertrek ge
pland om 07.00 uur.
Zaterdag 6 november. Net als gisteren, guur
somber weer met wat lichte regen. Snel een ontbijtje nuttigen, een
kopje thee of koffie en het lunchpakket meenemen. Dit pakket was
gemaakt voor 2 personen en zag er als volgt uit: 4 witte en 4 bruine
bolletjes, een zak met van ieder, 4 plakken kaas, ham en cervelaat,
kuipjes margarine, een mesje en een servet. Als (extra) drank was er
keuze uit melk en karnemelk en verder waren er mandarijnen en
sinaasappels. Even na zeven vertrok het konvooi richting Hongarije.
Omstreeks 10.00 u. werd nog een sanitaire stop gehouden en
omstreeks 11.30 u. arriveerden we bij de Oostenrijks/Hongaarse
grens. In Oostenrijk wordt de gehele wagen met lading gewogen
maar in Hongarije wordt er 'per as' gewogen. Arie Zeelenberg was
op z'n trekas ruim 1 ton te zwaar. Een poging van Ibolyka (onze
Hongaars/Roemeense tolk) om alles even 'onderling' te regelen liep
op niets uit. Ook hier gewoon een boete betalen. Toch nog aardig
snel reden we rond 13.30 u. Hongarije in. 2 Uur later omstreeks 15.30
u. arriveerden we bij het Shelltankstation Tatabanja. In tegenstel
ling tot vorig jaar was alles nu perfect geregeld. Vanuit Nederland
had Shell een fax gezonden met daarin het verzoek om alle wagens
op een pasje te tanken. En dat liep prima. Om 16.30 u. vertrokken we
richting Budapest waar we tegen half zes doorheen reden. Na 3
kwartier (zolang duurt het om door Budapest te komen) begonnen
we aan ons laatste stuk naar Cegléd. Sinds het vertrek had zich geen
douchegelegenheid meer voorgedaan. Hier in Cegléd was vroeger
een douchegelegenheid maar nu verbouwd tot winkel. Dus gewoon
twee 2-persoonskamers gehuurd. Vanaf 20.00 u. werd er beurtelings
gebruik gemaakt van de douche en konden de 4 dames de nacht
doorbrengen in een hotelkamer. Dat betekent dan voor ca. 65,-, 37
personen douchen en 4 personen slapen. Niet echt duur... Van
avond op het menu Nasi Goreng compleet met saté en gebakken ei
en natuurlijk aangekleed met een pilsje. Vroeg naar bed want
morgen willen we om 05.30 u. vertrekken!
Zondag 7 november. Rond 04.30 u. reveille! En inderdaad om 05.30
u. vertrek. Vanaf dit tijdstip werd er 2 uur radiostilte gehouden voor
de zondagsviering. Dat betekent dus uitsluitend in bijzondere geval
len gebruik van de bakkies etc. Tegen half negen moesten de luxe
wagens en de camper nog even bijtanken anders zouden ze niet
genoeg brandstof hebben voor Roemenië. 08.50 u. Aankomst Hon
gaars/Roemeense grens. Tellingen liepen uiteen, maar laten we
zeggen een kleine honderd vrachtwagens stonden vóór ons bij de
grensovergang. Als we hier achter zouden moeten aansluiten, dan
zou dat ons 24 uur kosten! Eerst maar eens naar de grens en
overleggen met de Hongaarse douane. Deze had begrip voor de
situatie en voor het hulptransport. We mochten oprijden tot aan de
grens, maar ze waren niet bereid om iemand mee te sturen om
problemen te voorkomen tijdens het passeren van de wachtende
wagens. Hij adviseerde ons naar de dichtstbijzijnde politie te rijden
en te vragen of zij ons wilden voorgaan. Terug naar de politiepost in
het grensplaatsje en Ibolyka aan de Hongaarse politie uitgelegd wat
onze problemen waren. De man bedacht zich geen moment, stapte
in zijn dienstwagen en reed naar de grens. Daar ging hij als eerste
wagen staan en de rest moest volgen. Wagen 1 sloot de colonne en
met gillende sirene en blauw zwaailicht arriveerden we na een
kwartier
bij de
grens. Bij
de 'Hon
gaar' viel
de grens
passage
nogal
mee,
maar bij
nieuwe formulieren, dachten we eindelijk te kunnen vertrekken. Mis!
De wagen van Theo Knop was evenals de slaap/keukenwagen van
Rien Lindhout, niet verzegeld. En de Roemeense douane vond dat ook
deze wagen gesloten moest worden. Uitgelegd dat hier ons aggegraat
in stond en niet te vergeten de DIXI (mobiel toilet). Inclusief deze
'nieuwe regeling' heeft dat dus mooi 4 uur gekost. Tel daarbij nog even
het tijdsverschil van één uur tussen west en oost Europa dan ben je
5 uur verder! Dus omstreeks 14.00 u. reden we werkelijk Roemenië in.
Doel vandaag was een grote parkeerplaats in Al ba Iulia. In deze plaats
moesten we wachten, want de twee dorpjes waar we hulp gaan
brengen, resulteren qua douane onder deze plaats. Morgenochtend
zal de douane hier naar toe komen en de wagens vrijmaken en te
controleren. Van de 13 vrachtwagens. Vlak voordat we bij het
parkeerterrein in Alba Iulia aankwamen werden we door de politie
aangehouden met de mededeling dat het op deze weg verboden was
om met vrachtwagens te rijden. Nee, alle wagens een bekeuring wat
omgerekend in totaal zo'n 40.- heeft gekost, ook vond men de
parkeerplaats niet geschikt, volgens de politie veel te klein. Maar
tijdens het werkbezoek in juli j.l. hadden we al geconstateerd dat
(weliswaar krap) de wagens erop moesten kunnen. De keukenstaf
kwam in actie want vanavond stond er officieel zuurkool op het menu,
maar doordat de wagen van Theo inmiddels ook was verzegeld,
konden we geen gebruik maken van het aggegraat. Daardoor een
aangepast menu: Erwtensoep en worst. Besloten werd om het zegel
van wagen 11 (Theo Knop) toch te verwijderen. Morgen zien we wel
hoe het afloopt. Uiteindelijk moesten we toch een toilet hebben, want
37 mensen langs de weg wordt wel heel erg rommelig. De ploeg van
Sorin (onze Roemeense medewerker) had zich ook inmiddels gemeld
en zorgde de nacht voor bewaking.
Maandag 8 november. Rond 08.30 u. naar het douanekantoor. Op
naar het Romtrans kantoor. Hier is de tijd stil blijven staan. Een
vertrek met vier tafels (bureaus) op elke tafel een typemachine, sterk
ruikende koffie en de zware walm van Roemeense sigaretten. De 'chef'
werd met de minuut gewichtiger. Hij moest 12 formulieren maken.
Alle formulieren met dezelfde tekst behalve het kenteken. Ik stelde
hem voor om één formulier te typen, vervolgens 11 kopieën te maken
meen
steeds
duren
allerlei
admini
stratieve
p ro b1e-
men' (ik
weet nog
steeds
niet wel
ke) heen
en weer
gepraat,
weer
Zij
begreep
er niets
meer van,
zoveel
goederen
Ossekarren, paard en wagens, handkarren, netjes achter elkaar
haalde de bevolking hun goederen af.
en daarna de kentekens in te typen. Pakweg een half uur werk. 'Wij
hebben geen kopieermachine'. Ik bood hem aan om de kopieën te
laten maken (aan de overzijde zat een xerox-service) maar dat weiger
de hij. Vervolgens adviseerde ik hem om dan een paar carbonnetjes
te gebruiken, maar die waren er niet. Dus: gewoon 12 formulieren één
voor één typen... Uiteindelijk ging de douane (een vrouw en een man)
met ons mee. Ter plaatse werd besloten om met de wagens eerst naar
Rachita te rijden (de distributieplaats) alvorens ze werden vrijge
maakt. Rond 12.10 u. arriveerden we in Rachita. Alvorens verder te
gaan met het verslag wil ik eerst even een paar zaken uitleggen zodat
het verslag straks wat duidelijker is. Zoals u wellicht al eens heeft
gelezen in een van onze nieuwsbrieven, heeft de S.K.R. ook in Roeme
nië een kantoor onder naam 'Societatea de Ajutorare a Copiilor'.
Manager is Sorin Boica.in april van dit jaar hebben wij een oriëntatie-
bezoek gebracht en in juli een werkbezoek met Theo Knop als
technisch adviseur en Bram Noordam als coördinator. Tijdens dit
bezoek is definitief besloten om Rachita en Loman ais (structureel)
hulpproject te starten. Sorin Boica kreeg hierbij de opdracht om alle
families te 'inventariseren' op aantal familieleden, sekse, leeftijden,
werk etc. Voor elke familie moest een formulier worden ingevuld. Aan
de hand van deze formulieren kon de S.K.R. een hulpplan opstellen en
overgaan tot goederen verdeling. De families zouden dan ca. 1 week
voordat wij kwamen een zgn. afleverbon ontvangen in Nederland
gemaakt) waarop de goederen met hun gewicht vermeid stonden.
Niemand hoefde zich zorgen te maken, immers de (Roemeense) tekst
op de brief en de vermelde goederen gaven voldoende zekerheid dat
ze hun goederen zouden krijgen. Wij hebben best wel eens een beetje
gezweet want, zullen ze na jaren van beloftes nog wel geloven in onze
komst? Zal het bij de distributie rustig verlopen? Zijn we in staat om
vanaf maandagmiddag 12.00 u. 156 families (Rachita) van goederen te
voorzien of gaat dat nachtwerk worden? Hebben ze wel vervoer voor
de goederen? Er zijn families die meer dan 600 kilo goederen moeten
vervoeren... Allemaal onzekere factoren die je misschien in het wes
ten kan berekenen, maar niet in Roemenië! Bij aankomst op het
distributieterrein zagen we een paar honderd meter verderop de
bevolking van Rachita achter elkaar opgesteld staan, rustig wachtend
op de dingen die stonden te gebeuren. De douane ging aan het werk
en wilde elke wagen steeksproefgewijze controleren. Hun goed recht,
daar gaat het niet om, maar er is ook een tussenweg te vinden.
Alhoewel ze nog bezig waren aan nacontrole besloten we toch om ca.
14.00 u. over te gaan tot de distributie,
2 uur later dan gepland. De wagens werden opgesteld op volgorde van
de goederen zoals ze op de afleverbon stonden. De bevolking moest
met een boog naar de eerste wagen en vervolgens langs de wagens
naar de laatste. Bij de eerste wagen leverden ze hun origineel aflever-
bewijs in, en kregen hiervoor een kopie in de plaats. De eerste familie
kwam zich melden. Eerst de aardappels, dan de meel en suiker,
vervolgens de olie, kleding en schoenen, daarna voor de grootste
gezinnen een serviespakket, een fiets, en een extra dekenpakket. Bij
de laatste wagen kregen iedere familie een bijbel en een verbanddoos.
Het liep fantastisch! De zon was gaan schijnen. Inmiddels was de
technische ploeg naar het dorp Rachita gegaan om daar een flink
aantal werkzaamheden uit te voeren. O.l.v. Theo en Theo (niet te
verwarren met Theo en Thea) werden in de schoollokalen TL's
aangebracht, vloerbedekking gelegd in de medische post, de langver
wachte kopieermachine geplaatst, computer geïnstalleerd voor de
kinderen en de administratie enz. De bevolking was ontroerd. Maar
niet alleen de bevolking... ook een paar chauffeurs gingen even
afgezonderd staan en mompelden' Hoe is dit mogelijk...' Maar frisse
jongens van Oranje als we zijn namen we snel de draad weer op, want
het werk moest klaar! Uit dankbaarheid werden ons veel cadeaus
aangeboden. Zelf gemaakte mandjes, bezems, gehaakte tasjes en
kleedjes, flessen pittige drank en voor maandagavond: een barbecue-
feest. Nou stond er voor deze avond (met een gehaktspecial van Bea)
macaroni op het menu. En daar werd van gegeten. Voor ons vertrek
hadden we de catering ingelicht dat er vanaf maandagavond 16 extra
eters en (cola)drinkers waren. Wie? Wel de 9 man sterke ondersteu-
ningsploeg van Sorin. Tel daarbij op het 'dorpshoofd' van Rachita, 4
man politiebewaking, een burgemeester en een secretaris... De maca
roni vonden ze verrukkelijk...cola was niet aan te slepen! Na de
maaltijd werd een kampvuur aangestoken... Oude weggooipallets
vonden hun bestemming. De sfeer was opperbest en met het konvooi
lied van Koos werden de kleine uurtjes ingeluid en het mandje
opgezocht. Morgen vanaf 09.00 u. kwam de bevolking van Loman voor
hun goederen...
Wethouder Brouwer, tevens loco-burge
meester, stelde donderdagavond dat Z-M in
een dynamische periode verkeert.
Hij wees erop dat de raad per 1 december
een nieuwe voorzitter heeft in de persoon
van interim-burgemeester Schoots. Hij
wenste de zieke burgemeester Lips kracht
en sterkte toe in het dragen van zijn ziekte.
In de suggestie van een referendum van de
bevolking door GB kan het college zich niet
vinden omdat de reglementen van orde vol
doende mogelijkheden voor inspraak bie
den. Het spreekrecht voorafgaand aan
raadsvergaderingen (door SGP/RPF voorge
steld) achten b. en w. niet nodig.
Wat een seniorenconvent betreft dit blijkt
op ad hoe basis altijd mogelijk.
Hoewel de WD vindt dat kennis van ambte
naren intern gehaald moet worden, denken
b. en w. niet te kunnen ontkomen aan inscha
keling van externe.
Aan werkverdeling bij sociale zaken wordt
aandacht besteed in het organisatieveran-
derings-proces.
Stabilisering in de personeelskosten (o.a.
PvdA) staan ook b. en w. voor.
Een milieu-zorgsysteem voor de gemeente
lijke organisatie blijkt op gang gekomen.
(WD)
Als er duidelijkheid bestaat over de toekom
stige bestuurlijke ontwikkeling van de ge
meente, wordt het onderzoek naar een mo
gelijke uitbreiding van het gemeentehuis,
afgerond.
Het verschil in het vervangingsbudget van
de brandweervoertuigen heeft te maken met
de vereiste kwalificaties voor de beide voer
tuigen.
Z-M hoopt de planning om met het compu
tersysteem te zijn aangesloten op het lande
lijk netwerk: 1 april a.s. te halen.
B. en W. zijn bereid om een onderzoek in te
stellen naar de aanschaf van een stemmachi-
ne: kosten f 45.000,
voorzichtigheid in investeren in onroerend
goed maakt het niet mogelijk een andere
lokatie voor huwelijksvoltrekkingen te zoe
ken.
Nog voor het eind van het jaar hoopt het
college met mededelingen te komen omtrent
afstotingen van gemeentelijke eigendom
men, waaronder Jip en Janneke en Moer-
veen.
Het college concludeert dat de onderhande
lingsmarges m.b.t. Achtkamp steeds gerin
ger worden.
"Een halsstarrige houding van onze gemeen
te zal leiden tot snel ingrijpen en gedwongen
grenswijziging".
Zevenhuizen mag in de komende jaren 300
woningen bouwen in Swania!
Twee zaken die voorwaarden (omleidings-
weg en 300 woningen) zijn voor de realisatie
van Achtkamp met overschrijding van de
Wollefoppenweg, lijken te worden gehono
reerd.
Rijkswaterstaat heeft geld te besteden nu er
uit de aardgasbaten een bedrag van 30 mil
joen gulden beschikbaar is. De plannen voor
een alternatief (Goudse boog) om de
Burg.Klinkhamerweg te ontlasten van door
gaand verkeer, lijken gestalte te krijgen.
De 300 woningen als extra contingent voor
Zevenhuizen-Moerkapelle, om Swania af te
bouwen, mogen- zo is mondeling door gede
puteerde Wolf medegedeeld- gebouwd wor
den van G.S.
Er zal een 'klankbordgroep' worden opge
richt waarin bewoners van Bermweg, Wol
lefoppenweg en Groeneweg zitting kunnen
krijgen in het kader van de verdere plan voor
bereiding voor Achtkamp.
Een ontwikkelingsplan voor de Zevenhuizer-
plas is op dit moment moeilijk te maken.
Ook bij B. en W. staat flexibiliteit voor bij
nieuwe bestemmingsplannen, maar belan
gen moeten worden afgewogen.
Het college is tegenstander van het Bent
woud.
Er zal nader van gedachten gewisseld wor
den over de handhaving van het Sociaal
Fonds.
Wethouder Van Yperen
Voetgangersvriendelijk vindt het college Z-
M en bij herstraten en herinrichtingsplan
nen worden veiligheidsaspecten zoals
schooiroutes, sluiproutes e.d. nader bezien.
De vraag van B. en W. om een fietspad bij de
Huijsmansweg is niet gehonoreerd. Het
kruispunt bij de Bredeweg/Beijerincklaan Z-
M-Waddinxveen behoort niet tot Z-M maar
Waddinxveen.
Een carpoolplaats bij Noordeinde heeft nog
al wat problemen en een lagere prioriteit
i.v.m. carpoolplaats in Waddinxveen.
Instelling van éénrichting voor Dorpsstraat
Moerkapelle wordt bestudeerd.
De rondweg blijkt te komen (zie antw.
Brouwer)en de wethouder wees op de be
groting van Rijkswaterstaat waarin een om
leidingsroute voor de B.K.-weg is opgeno
men.
Bij de definitieve inrichting van het gebied
nabij Hotel Vos/ Noordelijke Dwarsweg
wordt de mogelijkheid reëel voor een fiet-
senstandaard en abri bij bushalte.
Een voetpad langs de Catgesbrug is te duur.
De Middelweg Zevenhuizen is aangemeld bij
een onafhankelijke
arbitragecommissie(duur onderhoud en
aanleg brug).
De provincie heeft inspectie uitgevoerd naar
de staat van de Swanlaweg, foto's laten zien,
maar b. en W. hebben deze niet voor akkoord
getekend, maar voor 'gezien'.
De proef zoutopslag is nog niet afgerond.
Binnenkort zal- omdat drie fracties dit een
must vonden, 'een veegwagentje' aan de
orde komen.
Aan het Hoogheemraadschap Schieland is
gevraagd bij te dragen in de nog te ontwikke
len rioleringen buitengebied.
Aan een adviesbureau is opdracht verstrekt
om een rioleringsplan op te stellen.
Momenteel wordt bezien om op kleur ge
scheiden te gaan inzamelen.
In het voorjaar zal er weer een schoonmaak
actie met de schooljeugd worden gehouden.
Een grofvuilcontainer in Moerkapelle wordt
niet wenselijk geacht.
Wethouder Zijderhand
ln een extra vergadering zullen b. en w. hun
visie geven over het voortbestaan van de
school in Oud Verlaat.
Londonormen zullen bij de scholen zoveel
mogelijk gehanteerd worden.
Voor continuering van de bibliotrailer in
Moerkapelle kan helaas geen meerjarenga-
rantie worden gegeven,
een permanente bibliotheekvestiging is al
daar niet haalbbaar, ook niet als dependan
ce.
Het college acht het minder wenselijk het
uurtarief van het gymnastiekgebouw te ver
hogen.
Wat de botte bijl in de subsidie van de peu
terspeelzaal van de Zeven dwergen betreft
(PvdA) waarbij gedoeld werd op subsidie
beëindiging van de vijfde groep, wijst de
wethouder op de zorgvuldigheid die B. en W.
hierin hebben betracht door het bestuur
steeds de tijdelijkheid van de subsidiëring te
hebben duidelijk gemaakt.
Binnenkort komt de notitie Peuterspeelwerk
aan de orde.
De lijst woningzoekenden is onlangs via een
enquete geactualiseerd.
Er zijn diverse categorieën woningzoeken
den, in totaal staan er 500 kandidaten inge
schreven.
Per einde 1993 zullen reeds 12 statushou
ders (dieasiel gekregen hebben) gehuisvest.
Dit blijken er 15 te worden.
Wethouder Zijderhand ging vervolgens in op
de financiële situatie waarbij toename van
de reserves en voorzieningen 1994 met 1,6
miljoen door uitstel van uit te voeren objec
ten en verkoop gemeentelijke eigendommen
die in een reserve gestort kunnen worden en
o.a. restauratie Hervormde kerk Moerkapel
le.
bovendien moeten er gelden teruggestort
worden of doorgesluisd b.v. Kinderopvang.
Verder zaken waarmee in de begroting 1993
geen rekening is gehouden zoals bijv. de
reservering van herindelingsgelden.
B. en W. onderschrijven de visie niet van
SGP/RPF die concluderen dat er sprake Zou
zijn van een structurele verhoging van de
reserves en voorzieningen.
Omdat de drie dorpshuizen gelijk behandeld
gaan worden (dorpshuis Op Moer wordt
versneld afgelost zodat hier geen kapitaal-
slasten meer van zijn net als Swania en De
Vierkap) betekent een vermindering van de
reservepositie van 2,.9 miljoen naar 1,2 mil
joen aan het einde van de meerjarenraming.
Dit geldt ook voor het fincancieringstekort.
Rentevoordeel dat ontstaan als in de rente
omslag rente wordt toegerekend aan voor
zieningen, mag niet aan de begroting als
dekkingsmiddel worden toegevoegd.
Het college is ook niet voor dat alle rente van
reserves aan de gewone dienst wordt toege
voegd, terwijl het anderzijds verboden is om
rente van voorzieningen toe te voegen aan
dezelfde gewone dienst.
Benadrukt werd dat rente geen structureel
dekkingsmiddel is.
Het college deelt de visie van de PvdA inzake
verkoop gegevens over onroerende goede
ren aan het hoogheemraadschap in plaats
van 'overgedragen'.
Voorts ging spreker in op rioleringskosten,
de belastingverhoging met 3% met uitzonde
ring van afvalstoffenheffing en rioolrechten;
meerjarenplanning en het verzoek aan het
hoogheemraadschap in een bijdrage in de
kosten van riolering Knibbelweg.
Na de beantwoording kwam er nog een twee
de ronde en ontstond er tenslotte nog een
financieel inhoudelijke discussie tussen wet
houder Zijderhand en de heer De Gooijer. Bij
de stemming over de belastingvoorstellen:
5% verhoging met uitzondering van de riool
rechten en de afvalstoffenheffing, stemden
PvdA en SGP/RPF tegen. In dit voorstel ook
een algehele verhoging van 2% voor de afval
stoffenheffing en een extra verhoging van 3%
ter dekking van een gedeelte van de onder-
houdslasten van de door de gemeente van
het Hoogheemraadschap en Rijk overgeno
men wegen.
Voor het tarief rioolrechten geldt eveneens
een algehele verhoging van 2% plus een
extra verhoging van 3% ter dekking van de
onderhoudslasten van de overgenomen we
gen. Tevens wordt de opbrengst met f
46.000.extra verhoogd ter dekking van de
kosten van riolering aan de Knibbelweg.
Op de regionale Capelse postzegelbeurs zijn
aantekenstrookjes en kinderbedankkaarten
verkrijgbaar. De beurs wordt zaterdag 27 en
zondag 28 november a.s. in Capelle a.d. Ijssel
gehouden van 10.00 toto 17.00 uur in 'De
Trefterp' in winkelcebntrum De Terp aan het
Marsdiep 1.
Uiteraard kan men grasduinen in de bekende
'dubbeltjeshoek' en kan er handel plaatsvin
den. De beurs wordt gehouden door LV.
Philatelica IJssel-en Lekstreek tel. 01803-
17898.
t.k. gevelkachel i.g.st. 01828-19508
gepensioneerde fruitteler wil vakkundig uw bomen
snoeien 01828-13895
Kerstgroep van gips beeldjes van 5 cm tot 15 cm
hoog 35,-91828-14414
Zevenhuizen - In het Hervormd Centrum
wordt 25 november een vrouwen-koffieoch
tend gehouden onder het motto 'vrouwen
bouwen aan Gods Koninkrijk'. Spreekster is
Edith Schouten, aanvang 9.30 uur. Er is kind
eroppas aanwezig.