Nieuwerkerk a/d IJssel en
Zevenhuizen-Moerkapelle
moeten groeien
De echte bakker
GERRITSEN
BRIL-
TürrlTfm VOORDEEL
SW Ijk
mini frites
SC
kippebouten
BRIE
GOLDEN DELICIOUS p8
AtsheP goeden
MARSEPEIN FIGUREN!
BOTERLETTERS OF
SPECULAAS POPPEN:
Ha^van flonana/zKovemDenyy?
pagina 3
Ingezonden
Dorpsstraat 73 - Zevenhuizen - Tel. 01802-1412 - Fax 01802-1153
Dorrestein 8 - Nieuwerkerk aan den IJssel - Tel. 01803-18821
VRIJDAG:
Speculaas Rondo,
gevuld met echte amandelspijsvan 1,60 nu slechts 1,45
ZATERDAG:
Tiramisu Taart
een heerlijke exclusieve taartvan 11,00 nu slechts 9,85
KOEKJE VAN DE WEEK:
250 gram Friese Du\mp'\esexclusief bij uw Echte Bakkernu 4,25
BROODJE VAN DE WEEK:
5 Granary broodjes,nu slechts 1,95
EXTRA AANBIEDINGEN:
Kip Kerrie Snack,nu slechts 1,95
Ketel Binkie, heerlijk gevuld vruchtenbrood met notennu 4,75
de mooiste vindt u bij uw Echte Bakker.
Puur handwerk van de beste marsepein.
Uw echte Bakker, die maakt wat smaakt!
30.250 exemplaren.
Achtkamp
Plan
•••De argumenten
Een toelichting
Dood spoor
ADVOCATEN SPREEKMIDDAG IN ZEVENHUIZEN
"Alleen op afspraak"
Locatie: Hervormd Centrum
Kerkepad (achter postkantoor)
Zevenhuizen
Rietbergen, Righarts de Haij advocaten
Mr Drs G. van der Wende
010-4111280
Achtkampplan***
moet van tafel
Vijf voor twaalf
Friand
100 gram
Zevenhuizen-Moerkapelle- Is het niet
wat vreemd! Het provinciebestuur
wijst woningbouwlocaties aan. Rotter
dam moet ze bouwen en ze liggen op
grond van de buurgemeenten. Zo ook
de wijk die nu al "achtkamp" heet, op
gebied van twee Zuidpias-gemeenten.
Hoe ging dat in het recente verleden
van de Zevenkamp? Een stukje geschie
denis. Eind jaren zeventig werd Zeven
huizen bestuurd door twee wethou
ders - de paarse coalitie - van de WD en
PvdA. Binnen het dorp ware de priori
teiten de Dorpsstraat, het Dorpshuis
en het Sportpark. Maar op het gebied
van "buitenlandse zaken" was er een
slepend probleem: de bouw van de Ze
venkamp. Deze bouwlocatie lag voor
een deel op Zevenhuizens gebied en
vroeg door allerlei gehakketak tussen
de gemeenten Rotterdam en Capelle
aan den Ijssel, Volkshuisvesting en
Ruimtelijke Ordening (het tegenwoor
dig VROM) en Binnenlandse Zaken om
veel, te veel aandacht van onze ambte
naren en de toenmalige burgemeester
van 't Verlaat. De hele zaak zat muur
vast. De beide toenmalige fractievoor
zitters van de WD en de PvdA hebben
toen besloten de zaak zelf ter hand te
nemen om de noodzakelijke doorbraak
te forceren, nadat ze het eens waren
geworden over de toekomstige grens
vein de Zevenkamp en Zevenhuizen/
Oud Verlaat. In de door hen gearran
geerde bijeenkomst van de drie betrok
ken burgemeester Van Leeuwen (Ca
pelle), Van der Louw (Rotterdam) en
Van 't Verlaat zijn ten huize van de
laatste de bestuurlijke afspraken ge
maakt, die de bouw van de Zevenkamp
mogelijk hebben gemaakt. Wat er op
volgde overtrof de verwachtingen van
de meest geharnaste politici in onze
gemeenteraad; een ware soap opera
van brieven van ministers, die volledig
tegenstrijdig waren en weer even snel
werden ingetrokken als ze waren ver
zonden; een provincie, die de - voor
Onafhankelijk informatieblad.
Verschijnt in Waddinxveen, Boskoop,
Benthuizen, Hazerswoude-Dorp,
Hazerswoude-Rijndijk, Koudekerk a/d Rijn,
Zevenhuizen/ Moerkapelle, Oud-Verlaat
en Kruisweg, eenmaal per week
op woensdag in een oplage van
Redaktie/Advertentie-adres:
Drukkerij Elgersma
Dorpsstraat 62a
2761 AG Zevenhuizen
Postbus 85
2760 AB Zevenhuizen
Tel. 01802-2289
Fax. 01802-3503
Advertenties
Remy Versnel of Raymonde de Vries
Redaktie Algemeen
Henny v.d. Berg
Sluitingstermijn advertenties:
Maandagmiddag 16.00 uur.
Kant-en-klaar materiaal
indien gereserveerd)
tot dinsdagmiddag 13.00 uur.
De uitgever stelt zich NIET verantwoor
delijk voor eventuele onjuistheden in
telefonisch opgegeven advertenties!!
De redaktie van Hart van Holland stelt zich
niet aansprakelijk voor de inhoud van de
advertenties en ingezonden mededelingen
in deze krant. Bovendien behoudt zij zich
het recht voor, zonder opgave van reden,
advertenties voor publikatie in Hart van
Holland te weigeren.
Voor klachten over de bezorging van
Hart van Holland, uitsluitend bellen,
donderdag-ochtend tot 11.00 uur
Netwerk Den Haag VSP 070 - 3350133
Zevenhuizen bepaald niet onaantrek
kelijke- financiële vergoedingen begon
aan de vechten; kortom een pandemo
nium van pret en jolijt, dat bracht wat
we wilden. Zo'n ervaring leert één ding
'als een gemeente - in alle redelijkheid -
weet van ze wil, dan kan er ook wat.
Hoe zit dat nu met Achtkamp? Weten de
betrokken gemeente wat ze willen?
Worden de uitkomsten van het tegen
woordig gevoerde overleg gedragen
door de gemeenteraden? Wij vrezen
van niet, sterker, wij weten zeker van
niet. Voor Nieuwerkerk a/d IJssel is de
Achtkamp op z'n minst een groot ver-
keers-technisch probleem. Voor Ze
venhuizen-Moerkapelle overschrijdt
de Achtkamp de Wollefoppenweg en
daar is niet één raadslid blij mee. Dat
wordt als een onafwendbaar noodlot in
arren moede aanvaard. Maar moet dat
ook? Oud Verlaat dreigde immers ook
geannexeerd te worden in de jaren ze
ventig en dat is uiteindelijk ook niet
gebeurd. In het onderstaande pleiten
wij niet alleen voor een ander plan dan
de huidige opzet van de Achtkamp,
maar ook voor een andere bestuurlijke
aanpak. Eerst willen we uiteenzetten
hoe ons plan er uit ziet. Daarna komen
de argumenten.
Wij menen dat de gemeente Nieuwer
kerk a/d IJssel door de provincie Zuid
Holland in staat moet worden gesteld in
het beoogde (eigen) grondgebied een
omvangrijk woningbouwplan te ont
wikkelen. Langs de A20 kan werkgele
genheid worden geschapen door het
vestigen van enkele bedrijven. Het te
ontwikkelen gebied loopt over in het
stuk van de polder dat deel uitmaakt
van grondgebied van Zevenhuizen-
Moerkapelle, maar niet verder dan de
Wollefoppeweg. De woningen die er
niet in passen, komen in de kern Zeven
huizen, in het plan Swanla. Korter ge
zegd: de Zuidplasgemeenten bouwen
zelf de Achtkamp.
Er is een ecologische zone gepland tus
sen Hitland en de Rottemeren. rotter-
dam wil die zone nagenoeg opheffen.
Dat moet niet gebeuren en daarom
moet het OOR (de Nieuwe provincie
Rijnmond) stoppen bij de oostgrens
van de Zevenkamp en wordt de groene
zone de grens van de provincie OOR
(overleg orgaan Rijnmond). De wol-
lefoppenweg-bebouwing blijft Zeven
huizen-Moerkapelle. Vijfduizend wo
ningen is te veel voor dit gebied en
Rotterdam wil een soort tweede Prin
senland, dus 'luxe' woningbouw. Dat
lijkt mooi maar is met het oog op de
toekomst (weer toenemende behoeft
aan sociale woningbouw) geen goede
optie. Om grond en kosten te besparen
komt er geen verlenging van de metro
tram. Die is ook niet noodzakelijk. Effi
ciënter is een snelle busverbinding
Zoetermeer en Waddinxveen - Moerka
pelle Zevenhuizen - Nieuwerkerk - Ca
pelle en Alexanderpolder. Deze bus
rijdt op de gepaste uren ook op zater
dag en zondag. Zevenhuizen-Moerka
pelle heeft behoefte aan meer bedrij-
vengrond. De aanleg hiervan - langs de
Al 2 - loop parallel met de sterk versnel
de bouw van vergroot Swanla. De socia
le woningbouw krijgt nadrukkelijk een
extra impuls. Nieuwerkerk en Zeven
huizen-Moerkapelle spannen zich sa
men in bij de overheid voor spoedige
uitvoering van de Moordrechtse Bocht
(ter ontlasting van de Burgemeester
KLinkhamerweg) en toezeggingen voor
een goede aansluiting van de wijkAcht-
kamp op de A20 bij de benzinestations.
Het plangebied vormt een overgangs
gebied tussen de stedelijke agglomera
ties en het Groene Hart en is tevens een
grens tussen de provincie en het OOR.
De groene zone loop vanaf de kust langs
Leiden naar de Biesbos en is door pro
vinciale instanties sedert jaren be
schermd. Een enkele bestuurder heeft
het, nog ondoordachte getal '5000' ge
noemd als mogelijk woningaantal,
waarna dit getal een eigen leven is gaan
leiden, met als gevolg de vernietiging
van de groene zone t.p.v. de Zeven
kamp. Dat gaat te ver. Het gebied zo
groot als het is; er kunnen dus niet meer
woningen in dan er in kunnen. De groe
ne zone wordt niet opgeofferd. De Wol
lefoppenweg is niet goed inpasbaar,
want deze vormt met de Huysmanska-
de (een polderdijk) een 'natuurlijke'
grens tussen twee polders. De Wol
lefoppenweg- en de Bermwegbebou-
wing dienen bij het landelijk gebied te
blijven. In de Vinex worden woning
bouwlocaties genoemd en aantallen.
Het zijn voorstellen die aan de werke
lijkheid moeten worden getoetst. Vijf
duizend woningen in een te klein ge
bied proppen is geen toetsing. Natuur
lijk bestaat er ook zoiets als financiële
haalbaarheid, maar die is meer afhan
kelijk van het voorzieningspeil dan van
het woningaantal. Een metro-tram is
dan direct te duur en ook niet nodig. De
voorzieningen zijn voor een groot deel
in Nieuwerkerk aanwezig, zodat het
aanhaken aan deze kern meer voor de
hand ligt. Tenslotte is naar onze me
ning alleen de stad Rotterdam ermee
gediend een luxe woonwijk op verre
afstand van het centrum te ontwikke
len, want wat is het nut voor de bewo
ners? Een echte noodzaak de metro
tramlijn te verlengen is er niet. De me
tro-verlenging dient te worden afgezet
tegen het schrijnende tekort aan open
baar vervoer tussen Rotterdam-
Alexander en Zoetermeer. Dat heeft
een randstadrail tussen die hiervoor
genoemde punten meer urgentie. Het
regionale vervoer moet worden ont
wikkeld.
Zevenhuizen-Moerkapelle zit op een
dood spoor. Deze gemeente zal in de
naaste toekomst haar financiële pro
blemen drastisch zien vergroten, mede
als gevolg van teruglopende overheid
sinkomsten en een onlangs onderge
schoven peperduur wegennet, dat
hiervoor door Schieland werd onder
houden. De land- en tuinbouw zitten in
een gevaarlijk stadium en wij vrezen
dat de teruggang van die sector struc
tureel zal zijn. Dat zal afbraak van werk
gelegenheid tot gevolg hebben Mede
daarom is er behoefte aan bedrijven-
grond. Een restrictief beleid zowel voor
woningbouw als werkgelegenheid is in
onze ogen onaanvaardbaar en als maat
regel ongeschikt, wil men een gemeen
schap vitaal houden. De contingenten
die deze gemeente krijgt zijn onrealis
tisch klein en noodzaken tot afschui
ving naar de grotere kernen, terwijl die
grotere kernen dan weer grond van de
aangrenzende kernen opeisen. Wie de
logica van de omslachtige werkwijze
inziet mag het ons uitleggen. Tenslotte
als we er van uit gaan dat volkshuis
vesting steeds meer een regionale op
gave is, dan lijkt het volstrekt duidelijk
dat de gemeenten die grond hebben,
woningen bouwen voor mensen die
geen enkel belang hebben bij woningen
in een grote stad. Rotterdam wil, zoals
gezegd, overwegend luxe huizen bou
wen in de Achtkamp, om doorstroming
te bewerkstellen. Dat is een noodzake
lijk mechanisme. Maar werkt het ook
zo? Wie kopen die huizen straks? Is het
dan niet veel beter dat de kleine kernen
die reeds veel voorzieningen dichtbij
de woonwijk bezitten een meer sociale
aanpak van het regionale woningvraag
stuk volgen, zonder dat omslachtige
annexatieprocedures moeten worden
gevolgd?
Kortom het overgeproportioneerde
Rotterdamse Achtkampplan moet van
tafel. Een eenvoudiger, maar haalbaar
der plan is te verkiezen boven een over
spannen 'stedelijk balkon' op verre af
stand, in de periferie van het centrum.
Wat is daarvoor nodig? Een gedurfde
tegenzet van de beide Zuidplasge
meenten. Een nieuw initiatie! Een visie
die aansluit bij de nieuwste inzichten in
de onderhavige problematiek van ste-
debouw. De deze visie houdt in dat er
grote twijfels zijn ontstaan omtrent de
juistheid van de stadsplanning in de
verre periferie van grote centra.
Recentelijk is de uitkomst bekend van
een studie, georganiseerd door Rotter
damse Kunststichting met als onder
werp de problematiek van de stedelijke
periferie en Alexanderpolder in het bij
zonder. De conclusies houden niet veel
goeds in. Maar echt opvallend is dat er
niet een smalle strook Groene Zone
wordt aanbevolen, maar juist een veel
bredere. Schrijvers dezes weten zich
dus voor wetenschapper op gebied van
stedebouw en volkshuisvesting onder
steund en trekken maar één conclusie:
Het is vijf voor twaalf: beter ten halve
gekeerd dan te hele gedwaald. Het roer
moet om?
Jan Dirk Dorrepaal, Willen Koetsier
Zevenhuizen
Jan Dirk Dorrepaal is secretaris aan het
Sociaal-democraties Vernieuwings Plat
form (SVP) en van de stichting Paars en lid
van D'66. Willem koetsier is bestuurslid
van de PvdA-afdeling Zevenhuizen-Moer
kapelle. Beiden zijn 'lijstduwers' van de
PvdA/D66 combinatie in deze gemeenten.
zak 1000 gram
2 kilo
["vers van het mes
Geldig van donderdag 25 Vm zaterdag 27 november 1993,