Nieuwerkerk a/d IJssel en Zevenhuizen-Moerkapelle moeten groeien De echte bakker GERRITSEN BRIL- TürrlTfm VOORDEEL SW Ijk mini frites SC kippebouten BRIE GOLDEN DELICIOUS p8 AtsheP goeden MARSEPEIN FIGUREN! BOTERLETTERS OF SPECULAAS POPPEN: Ha^van flonana/zKovemDenyy? pagina 3 Ingezonden Dorpsstraat 73 - Zevenhuizen - Tel. 01802-1412 - Fax 01802-1153 Dorrestein 8 - Nieuwerkerk aan den IJssel - Tel. 01803-18821 VRIJDAG: Speculaas Rondo, gevuld met echte amandelspijsvan 1,60 nu slechts 1,45 ZATERDAG: Tiramisu Taart een heerlijke exclusieve taartvan 11,00 nu slechts 9,85 KOEKJE VAN DE WEEK: 250 gram Friese Du\mp'\esexclusief bij uw Echte Bakkernu 4,25 BROODJE VAN DE WEEK: 5 Granary broodjes,nu slechts 1,95 EXTRA AANBIEDINGEN: Kip Kerrie Snack,nu slechts 1,95 Ketel Binkie, heerlijk gevuld vruchtenbrood met notennu 4,75 de mooiste vindt u bij uw Echte Bakker. Puur handwerk van de beste marsepein. Uw echte Bakker, die maakt wat smaakt! 30.250 exemplaren. Achtkamp Plan •••De argumenten Een toelichting Dood spoor ADVOCATEN SPREEKMIDDAG IN ZEVENHUIZEN "Alleen op afspraak" Locatie: Hervormd Centrum Kerkepad (achter postkantoor) Zevenhuizen Rietbergen, Righarts de Haij advocaten Mr Drs G. van der Wende 010-4111280 Achtkampplan*** moet van tafel Vijf voor twaalf Friand 100 gram Zevenhuizen-Moerkapelle- Is het niet wat vreemd! Het provinciebestuur wijst woningbouwlocaties aan. Rotter dam moet ze bouwen en ze liggen op grond van de buurgemeenten. Zo ook de wijk die nu al "achtkamp" heet, op gebied van twee Zuidpias-gemeenten. Hoe ging dat in het recente verleden van de Zevenkamp? Een stukje geschie denis. Eind jaren zeventig werd Zeven huizen bestuurd door twee wethou ders - de paarse coalitie - van de WD en PvdA. Binnen het dorp ware de priori teiten de Dorpsstraat, het Dorpshuis en het Sportpark. Maar op het gebied van "buitenlandse zaken" was er een slepend probleem: de bouw van de Ze venkamp. Deze bouwlocatie lag voor een deel op Zevenhuizens gebied en vroeg door allerlei gehakketak tussen de gemeenten Rotterdam en Capelle aan den Ijssel, Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (het tegenwoor dig VROM) en Binnenlandse Zaken om veel, te veel aandacht van onze ambte naren en de toenmalige burgemeester van 't Verlaat. De hele zaak zat muur vast. De beide toenmalige fractievoor zitters van de WD en de PvdA hebben toen besloten de zaak zelf ter hand te nemen om de noodzakelijke doorbraak te forceren, nadat ze het eens waren geworden over de toekomstige grens vein de Zevenkamp en Zevenhuizen/ Oud Verlaat. In de door hen gearran geerde bijeenkomst van de drie betrok ken burgemeester Van Leeuwen (Ca pelle), Van der Louw (Rotterdam) en Van 't Verlaat zijn ten huize van de laatste de bestuurlijke afspraken ge maakt, die de bouw van de Zevenkamp mogelijk hebben gemaakt. Wat er op volgde overtrof de verwachtingen van de meest geharnaste politici in onze gemeenteraad; een ware soap opera van brieven van ministers, die volledig tegenstrijdig waren en weer even snel werden ingetrokken als ze waren ver zonden; een provincie, die de - voor Onafhankelijk informatieblad. Verschijnt in Waddinxveen, Boskoop, Benthuizen, Hazerswoude-Dorp, Hazerswoude-Rijndijk, Koudekerk a/d Rijn, Zevenhuizen/ Moerkapelle, Oud-Verlaat en Kruisweg, eenmaal per week op woensdag in een oplage van Redaktie/Advertentie-adres: Drukkerij Elgersma Dorpsstraat 62a 2761 AG Zevenhuizen Postbus 85 2760 AB Zevenhuizen Tel. 01802-2289 Fax. 01802-3503 Advertenties Remy Versnel of Raymonde de Vries Redaktie Algemeen Henny v.d. Berg Sluitingstermijn advertenties: Maandagmiddag 16.00 uur. Kant-en-klaar materiaal indien gereserveerd) tot dinsdagmiddag 13.00 uur. De uitgever stelt zich NIET verantwoor delijk voor eventuele onjuistheden in telefonisch opgegeven advertenties!! De redaktie van Hart van Holland stelt zich niet aansprakelijk voor de inhoud van de advertenties en ingezonden mededelingen in deze krant. Bovendien behoudt zij zich het recht voor, zonder opgave van reden, advertenties voor publikatie in Hart van Holland te weigeren. Voor klachten over de bezorging van Hart van Holland, uitsluitend bellen, donderdag-ochtend tot 11.00 uur Netwerk Den Haag VSP 070 - 3350133 Zevenhuizen bepaald niet onaantrek kelijke- financiële vergoedingen begon aan de vechten; kortom een pandemo nium van pret en jolijt, dat bracht wat we wilden. Zo'n ervaring leert één ding 'als een gemeente - in alle redelijkheid - weet van ze wil, dan kan er ook wat. Hoe zit dat nu met Achtkamp? Weten de betrokken gemeente wat ze willen? Worden de uitkomsten van het tegen woordig gevoerde overleg gedragen door de gemeenteraden? Wij vrezen van niet, sterker, wij weten zeker van niet. Voor Nieuwerkerk a/d IJssel is de Achtkamp op z'n minst een groot ver- keers-technisch probleem. Voor Ze venhuizen-Moerkapelle overschrijdt de Achtkamp de Wollefoppenweg en daar is niet één raadslid blij mee. Dat wordt als een onafwendbaar noodlot in arren moede aanvaard. Maar moet dat ook? Oud Verlaat dreigde immers ook geannexeerd te worden in de jaren ze ventig en dat is uiteindelijk ook niet gebeurd. In het onderstaande pleiten wij niet alleen voor een ander plan dan de huidige opzet van de Achtkamp, maar ook voor een andere bestuurlijke aanpak. Eerst willen we uiteenzetten hoe ons plan er uit ziet. Daarna komen de argumenten. Wij menen dat de gemeente Nieuwer kerk a/d IJssel door de provincie Zuid Holland in staat moet worden gesteld in het beoogde (eigen) grondgebied een omvangrijk woningbouwplan te ont wikkelen. Langs de A20 kan werkgele genheid worden geschapen door het vestigen van enkele bedrijven. Het te ontwikkelen gebied loopt over in het stuk van de polder dat deel uitmaakt van grondgebied van Zevenhuizen- Moerkapelle, maar niet verder dan de Wollefoppeweg. De woningen die er niet in passen, komen in de kern Zeven huizen, in het plan Swanla. Korter ge zegd: de Zuidplasgemeenten bouwen zelf de Achtkamp. Er is een ecologische zone gepland tus sen Hitland en de Rottemeren. rotter- dam wil die zone nagenoeg opheffen. Dat moet niet gebeuren en daarom moet het OOR (de Nieuwe provincie Rijnmond) stoppen bij de oostgrens van de Zevenkamp en wordt de groene zone de grens van de provincie OOR (overleg orgaan Rijnmond). De wol- lefoppenweg-bebouwing blijft Zeven huizen-Moerkapelle. Vijfduizend wo ningen is te veel voor dit gebied en Rotterdam wil een soort tweede Prin senland, dus 'luxe' woningbouw. Dat lijkt mooi maar is met het oog op de toekomst (weer toenemende behoeft aan sociale woningbouw) geen goede optie. Om grond en kosten te besparen komt er geen verlenging van de metro tram. Die is ook niet noodzakelijk. Effi ciënter is een snelle busverbinding Zoetermeer en Waddinxveen - Moerka pelle Zevenhuizen - Nieuwerkerk - Ca pelle en Alexanderpolder. Deze bus rijdt op de gepaste uren ook op zater dag en zondag. Zevenhuizen-Moerka pelle heeft behoefte aan meer bedrij- vengrond. De aanleg hiervan - langs de Al 2 - loop parallel met de sterk versnel de bouw van vergroot Swanla. De socia le woningbouw krijgt nadrukkelijk een extra impuls. Nieuwerkerk en Zeven huizen-Moerkapelle spannen zich sa men in bij de overheid voor spoedige uitvoering van de Moordrechtse Bocht (ter ontlasting van de Burgemeester KLinkhamerweg) en toezeggingen voor een goede aansluiting van de wijkAcht- kamp op de A20 bij de benzinestations. Het plangebied vormt een overgangs gebied tussen de stedelijke agglomera ties en het Groene Hart en is tevens een grens tussen de provincie en het OOR. De groene zone loop vanaf de kust langs Leiden naar de Biesbos en is door pro vinciale instanties sedert jaren be schermd. Een enkele bestuurder heeft het, nog ondoordachte getal '5000' ge noemd als mogelijk woningaantal, waarna dit getal een eigen leven is gaan leiden, met als gevolg de vernietiging van de groene zone t.p.v. de Zeven kamp. Dat gaat te ver. Het gebied zo groot als het is; er kunnen dus niet meer woningen in dan er in kunnen. De groe ne zone wordt niet opgeofferd. De Wol lefoppenweg is niet goed inpasbaar, want deze vormt met de Huysmanska- de (een polderdijk) een 'natuurlijke' grens tussen twee polders. De Wol lefoppenweg- en de Bermwegbebou- wing dienen bij het landelijk gebied te blijven. In de Vinex worden woning bouwlocaties genoemd en aantallen. Het zijn voorstellen die aan de werke lijkheid moeten worden getoetst. Vijf duizend woningen in een te klein ge bied proppen is geen toetsing. Natuur lijk bestaat er ook zoiets als financiële haalbaarheid, maar die is meer afhan kelijk van het voorzieningspeil dan van het woningaantal. Een metro-tram is dan direct te duur en ook niet nodig. De voorzieningen zijn voor een groot deel in Nieuwerkerk aanwezig, zodat het aanhaken aan deze kern meer voor de hand ligt. Tenslotte is naar onze me ning alleen de stad Rotterdam ermee gediend een luxe woonwijk op verre afstand van het centrum te ontwikke len, want wat is het nut voor de bewo ners? Een echte noodzaak de metro tramlijn te verlengen is er niet. De me tro-verlenging dient te worden afgezet tegen het schrijnende tekort aan open baar vervoer tussen Rotterdam- Alexander en Zoetermeer. Dat heeft een randstadrail tussen die hiervoor genoemde punten meer urgentie. Het regionale vervoer moet worden ont wikkeld. Zevenhuizen-Moerkapelle zit op een dood spoor. Deze gemeente zal in de naaste toekomst haar financiële pro blemen drastisch zien vergroten, mede als gevolg van teruglopende overheid sinkomsten en een onlangs onderge schoven peperduur wegennet, dat hiervoor door Schieland werd onder houden. De land- en tuinbouw zitten in een gevaarlijk stadium en wij vrezen dat de teruggang van die sector struc tureel zal zijn. Dat zal afbraak van werk gelegenheid tot gevolg hebben Mede daarom is er behoefte aan bedrijven- grond. Een restrictief beleid zowel voor woningbouw als werkgelegenheid is in onze ogen onaanvaardbaar en als maat regel ongeschikt, wil men een gemeen schap vitaal houden. De contingenten die deze gemeente krijgt zijn onrealis tisch klein en noodzaken tot afschui ving naar de grotere kernen, terwijl die grotere kernen dan weer grond van de aangrenzende kernen opeisen. Wie de logica van de omslachtige werkwijze inziet mag het ons uitleggen. Tenslotte als we er van uit gaan dat volkshuis vesting steeds meer een regionale op gave is, dan lijkt het volstrekt duidelijk dat de gemeenten die grond hebben, woningen bouwen voor mensen die geen enkel belang hebben bij woningen in een grote stad. Rotterdam wil, zoals gezegd, overwegend luxe huizen bou wen in de Achtkamp, om doorstroming te bewerkstellen. Dat is een noodzake lijk mechanisme. Maar werkt het ook zo? Wie kopen die huizen straks? Is het dan niet veel beter dat de kleine kernen die reeds veel voorzieningen dichtbij de woonwijk bezitten een meer sociale aanpak van het regionale woningvraag stuk volgen, zonder dat omslachtige annexatieprocedures moeten worden gevolgd? Kortom het overgeproportioneerde Rotterdamse Achtkampplan moet van tafel. Een eenvoudiger, maar haalbaar der plan is te verkiezen boven een over spannen 'stedelijk balkon' op verre af stand, in de periferie van het centrum. Wat is daarvoor nodig? Een gedurfde tegenzet van de beide Zuidplasge meenten. Een nieuw initiatie! Een visie die aansluit bij de nieuwste inzichten in de onderhavige problematiek van ste- debouw. De deze visie houdt in dat er grote twijfels zijn ontstaan omtrent de juistheid van de stadsplanning in de verre periferie van grote centra. Recentelijk is de uitkomst bekend van een studie, georganiseerd door Rotter damse Kunststichting met als onder werp de problematiek van de stedelijke periferie en Alexanderpolder in het bij zonder. De conclusies houden niet veel goeds in. Maar echt opvallend is dat er niet een smalle strook Groene Zone wordt aanbevolen, maar juist een veel bredere. Schrijvers dezes weten zich dus voor wetenschapper op gebied van stedebouw en volkshuisvesting onder steund en trekken maar één conclusie: Het is vijf voor twaalf: beter ten halve gekeerd dan te hele gedwaald. Het roer moet om? Jan Dirk Dorrepaal, Willen Koetsier Zevenhuizen Jan Dirk Dorrepaal is secretaris aan het Sociaal-democraties Vernieuwings Plat form (SVP) en van de stichting Paars en lid van D'66. Willem koetsier is bestuurslid van de PvdA-afdeling Zevenhuizen-Moer kapelle. Beiden zijn 'lijstduwers' van de PvdA/D66 combinatie in deze gemeenten. zak 1000 gram 2 kilo ["vers van het mes Geldig van donderdag 25 Vm zaterdag 27 november 1993,

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 1993 | | pagina 3