Bedrijfsautorai 1994 itroën ziet tevreden erug op 1993 'aihatsu introduceert Ie Cuore Mirror i-Q-i Opel Omega '94 de opvolger van de 21-serie Hij staat nu nog in de startblokken, maar vanaf 1 februari vindt u hem bij ons in de showroom de Laguna. Met deze opvolger van de 21 is de nieuwe generatie Renaults voltooid. De Laguna is typisch een kind van zijn tijd: rond, ruim, robuust van I uiterlijk. Een degelijke vijfdeurs waarin Renaut ^|jr alle vertrouwen heeft. RENAULT pel 25 jaar nummer 1 in Nederland 1/ de officiële bekendmaking van de verkoopcijfers over 1993 mag Opel zich voor de vijfentwintigste achtereenvolgende maal de marktleider in Nederland noemen. Zonder meer een unieke prestatie, ook naar Europe se maatstaven wanneer het open karakter van de Nederlandse markt in Mdachten wordt genomen. De successtory begon in 1969, toen Opel voor 1, eerst als merk de koppositie wist in te nemen. Een jaar later de Kadett ^erlands meestgekochte auto. Sindsdien zijn deze twee ereplaatsen I Lrtdurend in bezit van Opel geweest. Met de introductie van de geheel JLuwe Omega en Tigra gaat Opel ook in 1994 zeer sterk door op de 25 jaar geleden ingeslagen weg. Of>EL. Iccesstory lelbeschouwd legde Opel reeds in Jti2 de basis voor het succes in Ne- liland. In dat jaar werd de Kadett j Ji ïtroduceerd. Met deze 998 cc Sterke automobiel (verkoopprijs fl. lino.-) mikte men op sterke interesse ij de klasse van compacte gezinsau to s. Een wijs besluit, zo zou later lijken. Want vanaf 1970 was deKa- Itt niet meer van de eerste plaats op dj? verkoopranglijst weg te denken. I In ander belangrijk model uit de ^Linperiode was de Opel Rekord, dl het zeer goed deed inde zakenwe reld. Een verdere uitbreiding van het modellenprogramma was de Ascona in 1970, enkele maanden later ge volgd door de sportief getinte Manta. Wederom deed Opel intrede in een nieuw marktsegment en ook nu weer met succes. Beide modellen zorgden voor een opstuwing van de verko pen. In de Opel showrooms kwamen we op dat moment ook automobielen tegen als de Opel GT, de Opel Com modore en de Opel Diplomat met V8 motor. Vandaag de dag klassiekers van de eerste orde. De jaren zeventig stonden in het teken van de opvol- ging. Alle bestaande modelvarianten kregen gloednieuwe nazaten. Om verwarring binnenshuis te voorko men, werden deze door Opel stee vast aangeduid met opvolgende let ters in het alfabet. Zo sprak men in die periode over de Kadett C, Ascona B, Manta B, Rekord C en Commodore C. Door de jaren heen werd veel aan dacht besteed aan het verbeteren van met name de wegligging. Dit werd geïllustreerd met een indruk wekkende reeds successen in de au tosport. Toekomst Onderwijl wordt in het zeer geavan- ceerde ontwikkelingscentrum van Opel te Russelsheim hard gewerkt aan nieuwe reeksen automobielen, die volledig afgestemd op de eisen van de automobilist van morgen. Daarbij wordt ver vooruit gelopen op de normen die de diverse overheden stellen op belangrijke terreinen zoals veiligheid en milieu. De volledig nieu we Omega en de opwindende Tigra Coupe, die nog dit jaar het modellen- programma zullen komen verster ken, vormen het treffende bewijs dat Opel rotsvast vertrouwen richting toekomst kijkt. Van 9 t/m 16 februari wordt in het RAI<omplex te Amsterdam de twee jaarlijkse bedrijfauto-RAI gehouden. Op deze tentoonstelling kunt u kennis maken met de bedrijfsauto's van de toekomst. Ook allerlei aanverwante bedrijven zullen zich hier presenteren. Hieronder diverse carrosserie-bedrijven, toeleveranciers, bandenfabrikanten, accessoi res e.d. U vindt hier een overzicht vanaf de kleinste bestelwagen tot de grootste vrachtwagens. n opzichte van 1992 heeft Citroen vorig jaar als het ige merk in de "toptien" een lichte volumestijging realiseerd namelijk 20.756 registraties in 1993 tegen "18 in 1992. Door de forse daling van de automobiel- tr arkt in 1993 komt het resultaat van Citroen, in percen tage uitgedrukt, overeen met een stijging van het markt aandeel met maar liefst 25%. Dit goede resultaat is voornamelijk te danken aan het succes van de Citroën |fantia, die in april 1993 op de Nederlandse markt ver scheen: per 31 december 1993 bedroeg het aantal regis- ■aties 6.532, dat wil zeggen 31% van het totaal aantal registraties van personenauto's van het merk Citroën. °or 1994 heeft Citroën de verkoopprognose op 25.800 nheden gesteld, 6,0% van de personenautomarkt. et de overwinning van de Citroën ZX in de onlangs Jerreden Parijs-Dakar-Parijs is 1994 in ieder geval goed Begonnen. let nieuwe jaar wordt bij Daihatsu goed ingezet met de T'foductie van de Cuore Mirror. Dit speciale model, dat j oaseerd is op de Cuore TS (drie deuren) en CS (vijf leuren), heeft een aantal extra accessoires meegekre- Tn. Een handige opberglade onder de bestuurders- J°e'' een wis/was installatie achter, gedistingeerde Fhtgrijze metallic lak, speciale striping en een extra I^so-up spiegeltje in de linker zonneklep, completeren Je'e speciale Cuore. De Cuore Mirror is verkrijgbaar in Jowel driedeurs- als een vijfdeurs-uitvoering. Voor de ■ledeurs versie geldt een verkoopprijs van fl. 16.995,- |nvoor een vijfdeurs uitvoering is dit fl. 17.545,Een l^rschil van slechts f. 300,- t.o.v. de reeds bestaande ï°de'len, terwijl de extra accessoires normaal een *aarc'e van fl. 1.300,-vertegenwoordigen. Zwolleweg 1, 2803 PS Gouda, tel. 01820-70444 Broekveldselaan 7, 2411 NL Bodegraven, tel. 01728-18300 Hart van Holland/19 januari 1994 pagina 23

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 1994 | | pagina 23