Bedrijfsautorai 1994
itroën ziet tevreden
erug op 1993
'aihatsu introduceert
Ie Cuore Mirror
i-Q-i
Opel Omega '94
de opvolger van de 21-serie
Hij staat nu nog in de startblokken,
maar vanaf 1 februari vindt u hem
bij ons in de showroom
de Laguna. Met deze opvolger
van de 21 is de nieuwe generatie
Renaults voltooid.
De Laguna is typisch een kind van
zijn tijd: rond, ruim, robuust van
I uiterlijk. Een degelijke
vijfdeurs waarin Renaut ^|jr
alle vertrouwen heeft. RENAULT
pel 25 jaar nummer 1 in Nederland
1/ de officiële bekendmaking van de verkoopcijfers over 1993 mag Opel
zich voor de vijfentwintigste achtereenvolgende maal de marktleider in
Nederland noemen. Zonder meer een unieke prestatie, ook naar Europe
se maatstaven wanneer het open karakter van de Nederlandse markt in
Mdachten wordt genomen. De successtory begon in 1969, toen Opel voor
1, eerst als merk de koppositie wist in te nemen. Een jaar later de Kadett
^erlands meestgekochte auto. Sindsdien zijn deze twee ereplaatsen
I Lrtdurend in bezit van Opel geweest. Met de introductie van de geheel
JLuwe Omega en Tigra gaat Opel ook in 1994 zeer sterk door op de 25
jaar geleden ingeslagen weg.
Of>EL.
Iccesstory
lelbeschouwd legde Opel reeds in
Jti2 de basis voor het succes in Ne-
liland. In dat jaar werd de Kadett
j Ji ïtroduceerd. Met deze 998 cc
Sterke automobiel (verkoopprijs fl.
lino.-) mikte men op sterke interesse
ij de klasse van compacte gezinsau
to s. Een wijs besluit, zo zou later
lijken. Want vanaf 1970 was deKa-
Itt niet meer van de eerste plaats op
dj? verkoopranglijst weg te denken.
I In ander belangrijk model uit de
^Linperiode was de Opel Rekord,
dl het zeer goed deed inde zakenwe
reld. Een verdere uitbreiding van het
modellenprogramma was de Ascona
in 1970, enkele maanden later ge
volgd door de sportief getinte Manta.
Wederom deed Opel intrede in een
nieuw marktsegment en ook nu weer
met succes. Beide modellen zorgden
voor een opstuwing van de verko
pen. In de Opel showrooms kwamen
we op dat moment ook automobielen
tegen als de Opel GT, de Opel Com
modore en de Opel Diplomat met V8
motor. Vandaag de dag klassiekers
van de eerste orde. De jaren zeventig
stonden in het teken van de opvol-
ging. Alle bestaande modelvarianten
kregen gloednieuwe nazaten. Om
verwarring binnenshuis te voorko
men, werden deze door Opel stee
vast aangeduid met opvolgende let
ters in het alfabet. Zo sprak men in
die periode over de Kadett C, Ascona
B, Manta B, Rekord C en Commodore
C. Door de jaren heen werd veel aan
dacht besteed aan het verbeteren
van met name de wegligging. Dit
werd geïllustreerd met een indruk
wekkende reeds successen in de au
tosport.
Toekomst
Onderwijl wordt in het zeer geavan-
ceerde ontwikkelingscentrum van
Opel te Russelsheim hard gewerkt
aan nieuwe reeksen automobielen,
die volledig afgestemd op de eisen
van de automobilist van morgen.
Daarbij wordt ver vooruit gelopen op
de normen die de diverse overheden
stellen op belangrijke terreinen zoals
veiligheid en milieu. De volledig nieu
we Omega en de opwindende Tigra
Coupe, die nog dit jaar het modellen-
programma zullen komen verster
ken, vormen het treffende bewijs dat
Opel rotsvast vertrouwen richting
toekomst kijkt.
Van 9 t/m 16 februari wordt in het RAI<omplex te Amsterdam de twee
jaarlijkse bedrijfauto-RAI gehouden. Op deze tentoonstelling kunt u
kennis maken met de bedrijfsauto's van de toekomst. Ook allerlei
aanverwante bedrijven zullen zich hier presenteren. Hieronder diverse
carrosserie-bedrijven, toeleveranciers, bandenfabrikanten, accessoi
res e.d. U vindt hier een overzicht vanaf de kleinste bestelwagen tot de
grootste vrachtwagens.
n opzichte van 1992 heeft Citroen vorig jaar als het
ige merk in de "toptien" een lichte volumestijging
realiseerd namelijk 20.756 registraties in 1993 tegen
"18 in 1992. Door de forse daling van de automobiel-
tr arkt in 1993 komt het resultaat van Citroen, in percen
tage uitgedrukt, overeen met een stijging van het markt
aandeel met maar liefst 25%. Dit goede resultaat is
voornamelijk te danken aan het succes van de Citroën
|fantia, die in april 1993 op de Nederlandse markt ver
scheen: per 31 december 1993 bedroeg het aantal regis-
■aties 6.532, dat wil zeggen 31% van het totaal aantal
registraties van personenauto's van het merk Citroën.
°or 1994 heeft Citroën de verkoopprognose op 25.800
nheden gesteld, 6,0% van de personenautomarkt.
et de overwinning van de Citroën ZX in de onlangs
Jerreden Parijs-Dakar-Parijs is 1994 in ieder geval goed
Begonnen.
let nieuwe jaar wordt bij Daihatsu goed ingezet met de
T'foductie van de Cuore Mirror. Dit speciale model, dat
j oaseerd is op de Cuore TS (drie deuren) en CS (vijf
leuren), heeft een aantal extra accessoires meegekre-
Tn. Een handige opberglade onder de bestuurders-
J°e'' een wis/was installatie achter, gedistingeerde
Fhtgrijze metallic lak, speciale striping en een extra
I^so-up spiegeltje in de linker zonneklep, completeren
Je'e speciale Cuore. De Cuore Mirror is verkrijgbaar in
Jowel driedeurs- als een vijfdeurs-uitvoering. Voor de
■ledeurs versie geldt een verkoopprijs van fl. 16.995,-
|nvoor een vijfdeurs uitvoering is dit fl. 17.545,Een
l^rschil van slechts f. 300,- t.o.v. de reeds bestaande
ï°de'len, terwijl de extra accessoires normaal een
*aarc'e van fl. 1.300,-vertegenwoordigen.
Zwolleweg 1, 2803 PS Gouda, tel. 01820-70444
Broekveldselaan 7, 2411 NL Bodegraven, tel. 01728-18300
Hart van Holland/19 januari 1994
pagina 23