r
Verbruik (liter per 100 km)
Gegevens
Bij 90 km/h
XU10 J2C
XU10 J2C TE
Hart van Holland/10 augustus 1994
pagina 15
Bij 120 km/h
In stadsverkeer
Gemiddeld
-
-
genschappen van een sedan uit het
'opsegment.
nVHa r'.i."e'§enschaPpen vallen on-
dellijk op door de eenvoudige
'eningen de overzichtelijk aange-
achte bedieningsorganen.
plaat de botsingsenergie opvangen.
Citroën houdt eveneens rekening
met de kleine passagiers: zo worden
voor diverse leeftijden kinderstoel
tjes aangeboden, ook is een voorzie
ning gepland waarbij de schuifportie-
De achteras is van een nieuw type.
het is een compact ontwerp en be
staat uit twee gelaste getrokken sta
len wieldraagarmen. Deze scharnie
ren op twee assen die d.m.v. silent-
blocs op een traverse van de koets
die gemakkelijk opnieuw kunnen
worden gebruikt en waarvan de ver
werking voor zo weinig mogelijk be
lasting voor het milieu zorgt.
Weglaten van materialen die
schadelijk voor het milieu zijn
De rem blokken van de Citroën Eva
sion bevatten geen asbest.
Cadmium, dat bij sommige lakken als
pigment dient, wordt niet gebruikt.
Bij de kunststoffen is het cadmium
vervangen door organische pigmen
ten.
De koelmiddelen met CFK's zijn ver
vangen door liet koelmiddel R 134 A.
Kunststof delen van een merkte
ken voorzien
Bijna alle kunststof onderdelen, zo
wel aan de buitenzijde als in het inte
rieur van de auto, zijn van een merk
teken voorzien.
Aan de hand van deze merktekens
kunnen de kunststof onderdelen
worden geïdentificeerd i.v.m. het
sorteren en het geschikt maken voor
Citroën Evasion
zijn bevestigd. De twee draagarmen
zijn met elkaar verbonden d.m.v. een
buisvormige traverse van 90 mm
doorsnede die het overhellen in
bochten tegengaat. Deze traverse
heeft in het midden, op een lengte
van 600 mm, een Y-profiel, dat enige
mate van torsie toelaat doordat de
wand van de traverse op enkele
plaatsen naar binnen is geperst. Aan
de uiteinden van deze traverse zijn
platen vastgelast voor de bevesti
ging van wielnaven. Tenslotte is er
nog een stabilisator-stang, aan één
zijde op de bodemplaat bevestigd en
aan de andere zijde op bovenge
noemde traverse. Deze stabilisator
stang neemt zijdelings gerichte
krachten op. Deze achteras zorgt er-
recycling bij reparatiewerkzaamhe
den of nadat de auto aan het eind van
zijn gebruiksduur is gekomen.
Materiaalkeuze
Kunststoffen
Er zijn zeven kunststoffen die voor
90% aan de behoeften van de PSA
Peugeot Citroën Groep voldoen. Bo
vendien is er de tendens om op een
standaardisering van de materialen
over te gaan.
Bij de Evasion wordt bijvoorbeeld
polypropyleen toegepast voor on
derdelen die stoten moeten opvan
gen: bumpers en beschermtrips.
Voor de Citroën Evasion wordt in
principe gebruik gemaakt van
thermoplastische kunststoffen die
voor dat overhellen in de bocht
wordt beperkt, dat de wielen altijd
loodrecht op het wegdek staan en dat
de sporing van een belast wiel bij het
inveren gunstig wordt beïnvloed. De
vering wordt verzorgd door een com
binatie van een schroefveer en een
schokdemper. De achterwielophan
ging bevindt zich in zijn geheel onder
de bodemplaat, waardoor 1220 mm
meer ruimte tussen de wielkasten
wordt verkregen.
Recycling
Met de Xantia en nu met de Evasion,
introduceert Citroën een nieuwe ge
neratie automobielen, waarvoor ge
bruikt wordt gemaakt van materialen
Geluidsisolatie-Akoestiek
Bij de ontwikkeling van de Evasion is
zeer veel aandacht besteed aan de
geluidsisolatie. Met de als extra le
verbare radio-cassettespeler kun
nen alle inzittenden genieten van een
uitstekende geluidsweergave, zon
der dat het volume hoeft te worden
gewijzigd. Hiertoe is bij de ontwikke
ling van de auto op grote schaal ge
bruik gemaakt van een 'galmkamer'.
kunnen worden gerecycled d.m.v.
omsmelten of vergruizen. De andere
kunststoffen, thermohardende
kunststoffen grotendeels, kunnen
worden gerecycled d.m.v. vermaling.
Bij de Evasion geldt dit voor de ach
terklep.
Metalen-glas-rubber-vloeistoffen
De metalen zijn volledig geschikt
voor recycling. De economische
waardevolle metalen worden terug
gewonnen, zoals het aluminium van
het kleppendeksel, het rhodium of
platinum van de electrische contac
ten of electronische componenten
en de katalysatoren.
Het veiligheidsglas wordt omgesmol
ten, zodat het weer opnieuw kan wor
den gebruikt door de fabrikant. Het
gelaagde glas wordt verzameld en
door de fabrikant verwerkt.
De banden leveren geen problemen
op. De vergruisde banden worden
omgezet in brandstof of materialen
voor het asfalteren van wegen of
race-circuits.
Ook het recyclen van de vloeistoffen
van de Citroën Evasion levert geen
problemen op.
De monospace van Citroën: Rijplezier a la carte
in de loop van september 1994 komt de Citroën Evasion het Citroën-aanbod in Nederland versterken. Deze
nieuwe monospace is een aanvulling op het bestaande Citroën-gamma en geeft een antwoord op de stijgende
vraag op de markt naar dit soort auto's. De Evasion is ontstaan uit een samenwerkingsverband tussen Citroën,
Peugeot en Fiat.
De Citroën Evasion biedt talloze praktische gebruiksmogelijkheden. Het ruime interieur leent zich tot het -
uiterst comfortabele vervoer van twee tot acht personen. Door het neerklappen of verwijderen van de stoelen
of de bank op de tweede en derde rij ontstaat er een royale bagageruimte.
Aan de veiligheid van de inzittenden is veel aandacht besteed: de veiligheidsgordels vóór zijn voorzien van
pyrotechnische gordelspanners, terwijl de gordels op de tweede rij zijn uitgerust met een extra blokkeerin-
richting. Aan bestuurszijde is een airbag standaard op alle uitvoeringen.
Een anti-startcode behoort tot het standaardpakket van alle uitvoeringen.
sitie tussen zijn concurrenten in.
Dankzij de compacte vormgeving is
hij ongeveer net zo lang ais de Xantia
(4,44), waardoor hij uitstekend ge
schikt is voor het stadsverkeer. Zijn
dynamische uiterlijk wordt nog be
nadrukt door de schuingeplaatste
v'oorruit en motorkap.
De dynamische kwaliteiten van
een sedan
Met zijn uitstekende eigenschappen
°P het gebied van het rijgedrag en
comfort, waardoor de Evasion bij uit
stek geschikt is voor het afleggen van
|ele kilometers, beantwoordt hij ge-
eel aan de eisen van de koper van
een monospace, want deze wtnst op
e eerste plaats de dynamische rij-
Allesomvattende veiligheid
De veiligheidsaspecten van de Eva
sion staan samen met de dynamische
eigenschappen garant voor een opti
male veiligheid. De voorste veilig
heidsgordels van de Citroën Eva
sion zijn voorzien van pyrotechni
sche gordelspanners, terwijl de gor
dels op de tweede rij zijn uitgerust
met een extra blokkeerinrichting.
Een airbag aan bestuurderszijde is
standaard. De hoge zitpositie van de
inzittenden zorgt bij een aanrijding
van opzij voor een optimale veilig
heid, omdat in principe de kokerbal-
ken aan de onderzijde van de carros
serie en de traverses van de bodem-
Onderstel
De wielophanging is ontwikkeld met
het oog op zo dynamisch mogelijke
eigenschappen op het gebied van
comfort en het afleggen van grote
afstanden, onafhankelijk van de bela
ding. Deze wielophanging maakt dit
type automobiel uiterst veelzijdig.
Wielophanging
Vooras
De voorwielophanging is van het
type pseudo-Mac Pherson en met het
subframe verbonden. Een stabilisa
torstang met een diameter van 25
mm is d.m.v. lagers eveneens op het
subframe bevestigd en via verbin-
dingsstangen met de twee gietijzeren
wieldraagarmen verbonden.
Achteras
Een vloeiende en karakteristieke
stijl
De vorm van de Evasion is het werk
van het Centre de Style van PSA Peu
geot Citroën te Carrières- sous-Pois-
sy, in samenwerking met de andere
merken. De vormgeving is tegelijker
tijd sober en harmonieus, terwijl
eveneens een robuuste indruk is ge
creëerd. De lage lijn van de carrosse
rie en de 'gedrongen' voorzijde met
de korte en sterk aflopende neus ge
ven een compacte indruk, waarbij de
interieurruimte en de afmetingen
van de carrosserie in perfecte har
monie met elkaar zijn. De afgeronde
achterzijde past soepel in de algehe
le vormgeving en draagt eveneens bij
tot de robuustheid van het ontwerp.
De schuifportieren zijn eveneens
naadloos in de algehele vorm geïnte
greerd en bovendien uiterst functio
neel. Met zijn lengte van 4,45 m en
hoogte van 1,71 m neemt hij voor wat
betreft de afmetingen een middenpo-
De plaatsing van de versnellingshan-
del, het in hoogte verstelbare stuur
wiel, de grote hoeveelheid verstel-
mogelijkheden van de stoelen voor
een perfecte zitpositie... dit alles
draagt in belangrijke mate bij aan de
gebruiksvriendelijkheid. Het dash
board met zijn praktische afmetin
gen harmonieert perfect met het in
terieur en onderschrijft de logische
indeling van deze automobiel, waar
van een groot aantal elementen net
zo inspirerend is als die van een se
dan.
Teneinde deze automobiel zo doel
matig mogelijk te maken, is zeer veel
aandacht besteed aan het onderstel.
Het doel was een zo groot mogelijke
veiligheid, waarbij het rijplezier ech
ter behouden moest blijven. De ge
heel nieuw ontworpen achteras
biedt een uiterst comfortabele weg-
ligging en heeft een geometrie die
voor een meestuureffect zorgt.
ren automatisch worden vergren
deld als ze zijn geopend, terwijl ze
eveneens zijn voorzien van traditio
nele kindersloten en een inklembe-
veiliging voor het electrisch bedien
de schuifdak.
Ter bescherming tegen diefstal be
schikt Citroën Evasion standaard
over een anti-startcode (voor de ben-
zine-uitvoeringen), veiligheidssloten
en ontkoppelbare portiersloten met
inbraakbeveiliging op alle modellen.
Teneinde deze allesomvattende vei
ligheid nog te benadrukken heeft Cit
roën de Evasion uitgerust met halo
geen koplampen met complexe re
flector die te allen tijde voor een uit
stekend zicht zorgen. De zorg voor
de veiligheid komt eveneens tot ui
ting in bepaalde uitrustingen, zoais
een waarschuwingslamp of een plat
tegrond voor niet goed gesloten por
tieren of de dubbele achterlichten,
waarmee onaangename verrassin
gen worden voorkomen.
Daarnaast zijn alle modellen van de
Evasion voorzien van een schakelaar
voor het onderbreken van de voe
ding van de electriche benzinepomp
bij een aanrijding en een terugslag
klep in de benzineretourleiding,
waarmee de risico's van brand bij
een aanrijding tot het uiterste wor
den beperkt.
Motivatie van de cliëntèle
De motivatie voor het kiezen van een
monospace is vierledig. In volgorde
van importantie zijn de belangrijkste
redenen: het ruimte-aanbod, het
comfort, het praktische karakter, de
vormgeving.
De monospace vertegenwoordigt
eveneens in belangrijke mate een
bepaalde 'levensstijl', die gebaseerd
is op het gezinsleven, ontspanning
en het delen van comfort.