r Verbruik (liter per 100 km) Gegevens Bij 90 km/h XU10 J2C XU10 J2C TE Hart van Holland/10 augustus 1994 pagina 15 Bij 120 km/h In stadsverkeer Gemiddeld - - genschappen van een sedan uit het 'opsegment. nVHa r'.i."e'§enschaPpen vallen on- dellijk op door de eenvoudige 'eningen de overzichtelijk aange- achte bedieningsorganen. plaat de botsingsenergie opvangen. Citroën houdt eveneens rekening met de kleine passagiers: zo worden voor diverse leeftijden kinderstoel tjes aangeboden, ook is een voorzie ning gepland waarbij de schuifportie- De achteras is van een nieuw type. het is een compact ontwerp en be staat uit twee gelaste getrokken sta len wieldraagarmen. Deze scharnie ren op twee assen die d.m.v. silent- blocs op een traverse van de koets die gemakkelijk opnieuw kunnen worden gebruikt en waarvan de ver werking voor zo weinig mogelijk be lasting voor het milieu zorgt. Weglaten van materialen die schadelijk voor het milieu zijn De rem blokken van de Citroën Eva sion bevatten geen asbest. Cadmium, dat bij sommige lakken als pigment dient, wordt niet gebruikt. Bij de kunststoffen is het cadmium vervangen door organische pigmen ten. De koelmiddelen met CFK's zijn ver vangen door liet koelmiddel R 134 A. Kunststof delen van een merkte ken voorzien Bijna alle kunststof onderdelen, zo wel aan de buitenzijde als in het inte rieur van de auto, zijn van een merk teken voorzien. Aan de hand van deze merktekens kunnen de kunststof onderdelen worden geïdentificeerd i.v.m. het sorteren en het geschikt maken voor Citroën Evasion zijn bevestigd. De twee draagarmen zijn met elkaar verbonden d.m.v. een buisvormige traverse van 90 mm doorsnede die het overhellen in bochten tegengaat. Deze traverse heeft in het midden, op een lengte van 600 mm, een Y-profiel, dat enige mate van torsie toelaat doordat de wand van de traverse op enkele plaatsen naar binnen is geperst. Aan de uiteinden van deze traverse zijn platen vastgelast voor de bevesti ging van wielnaven. Tenslotte is er nog een stabilisator-stang, aan één zijde op de bodemplaat bevestigd en aan de andere zijde op bovenge noemde traverse. Deze stabilisator stang neemt zijdelings gerichte krachten op. Deze achteras zorgt er- recycling bij reparatiewerkzaamhe den of nadat de auto aan het eind van zijn gebruiksduur is gekomen. Materiaalkeuze Kunststoffen Er zijn zeven kunststoffen die voor 90% aan de behoeften van de PSA Peugeot Citroën Groep voldoen. Bo vendien is er de tendens om op een standaardisering van de materialen over te gaan. Bij de Evasion wordt bijvoorbeeld polypropyleen toegepast voor on derdelen die stoten moeten opvan gen: bumpers en beschermtrips. Voor de Citroën Evasion wordt in principe gebruik gemaakt van thermoplastische kunststoffen die voor dat overhellen in de bocht wordt beperkt, dat de wielen altijd loodrecht op het wegdek staan en dat de sporing van een belast wiel bij het inveren gunstig wordt beïnvloed. De vering wordt verzorgd door een com binatie van een schroefveer en een schokdemper. De achterwielophan ging bevindt zich in zijn geheel onder de bodemplaat, waardoor 1220 mm meer ruimte tussen de wielkasten wordt verkregen. Recycling Met de Xantia en nu met de Evasion, introduceert Citroën een nieuwe ge neratie automobielen, waarvoor ge bruikt wordt gemaakt van materialen Geluidsisolatie-Akoestiek Bij de ontwikkeling van de Evasion is zeer veel aandacht besteed aan de geluidsisolatie. Met de als extra le verbare radio-cassettespeler kun nen alle inzittenden genieten van een uitstekende geluidsweergave, zon der dat het volume hoeft te worden gewijzigd. Hiertoe is bij de ontwikke ling van de auto op grote schaal ge bruik gemaakt van een 'galmkamer'. kunnen worden gerecycled d.m.v. omsmelten of vergruizen. De andere kunststoffen, thermohardende kunststoffen grotendeels, kunnen worden gerecycled d.m.v. vermaling. Bij de Evasion geldt dit voor de ach terklep. Metalen-glas-rubber-vloeistoffen De metalen zijn volledig geschikt voor recycling. De economische waardevolle metalen worden terug gewonnen, zoals het aluminium van het kleppendeksel, het rhodium of platinum van de electrische contac ten of electronische componenten en de katalysatoren. Het veiligheidsglas wordt omgesmol ten, zodat het weer opnieuw kan wor den gebruikt door de fabrikant. Het gelaagde glas wordt verzameld en door de fabrikant verwerkt. De banden leveren geen problemen op. De vergruisde banden worden omgezet in brandstof of materialen voor het asfalteren van wegen of race-circuits. Ook het recyclen van de vloeistoffen van de Citroën Evasion levert geen problemen op. De monospace van Citroën: Rijplezier a la carte in de loop van september 1994 komt de Citroën Evasion het Citroën-aanbod in Nederland versterken. Deze nieuwe monospace is een aanvulling op het bestaande Citroën-gamma en geeft een antwoord op de stijgende vraag op de markt naar dit soort auto's. De Evasion is ontstaan uit een samenwerkingsverband tussen Citroën, Peugeot en Fiat. De Citroën Evasion biedt talloze praktische gebruiksmogelijkheden. Het ruime interieur leent zich tot het - uiterst comfortabele vervoer van twee tot acht personen. Door het neerklappen of verwijderen van de stoelen of de bank op de tweede en derde rij ontstaat er een royale bagageruimte. Aan de veiligheid van de inzittenden is veel aandacht besteed: de veiligheidsgordels vóór zijn voorzien van pyrotechnische gordelspanners, terwijl de gordels op de tweede rij zijn uitgerust met een extra blokkeerin- richting. Aan bestuurszijde is een airbag standaard op alle uitvoeringen. Een anti-startcode behoort tot het standaardpakket van alle uitvoeringen. sitie tussen zijn concurrenten in. Dankzij de compacte vormgeving is hij ongeveer net zo lang ais de Xantia (4,44), waardoor hij uitstekend ge schikt is voor het stadsverkeer. Zijn dynamische uiterlijk wordt nog be nadrukt door de schuingeplaatste v'oorruit en motorkap. De dynamische kwaliteiten van een sedan Met zijn uitstekende eigenschappen °P het gebied van het rijgedrag en comfort, waardoor de Evasion bij uit stek geschikt is voor het afleggen van |ele kilometers, beantwoordt hij ge- eel aan de eisen van de koper van een monospace, want deze wtnst op e eerste plaats de dynamische rij- Allesomvattende veiligheid De veiligheidsaspecten van de Eva sion staan samen met de dynamische eigenschappen garant voor een opti male veiligheid. De voorste veilig heidsgordels van de Citroën Eva sion zijn voorzien van pyrotechni sche gordelspanners, terwijl de gor dels op de tweede rij zijn uitgerust met een extra blokkeerinrichting. Een airbag aan bestuurderszijde is standaard. De hoge zitpositie van de inzittenden zorgt bij een aanrijding van opzij voor een optimale veilig heid, omdat in principe de kokerbal- ken aan de onderzijde van de carros serie en de traverses van de bodem- Onderstel De wielophanging is ontwikkeld met het oog op zo dynamisch mogelijke eigenschappen op het gebied van comfort en het afleggen van grote afstanden, onafhankelijk van de bela ding. Deze wielophanging maakt dit type automobiel uiterst veelzijdig. Wielophanging Vooras De voorwielophanging is van het type pseudo-Mac Pherson en met het subframe verbonden. Een stabilisa torstang met een diameter van 25 mm is d.m.v. lagers eveneens op het subframe bevestigd en via verbin- dingsstangen met de twee gietijzeren wieldraagarmen verbonden. Achteras Een vloeiende en karakteristieke stijl De vorm van de Evasion is het werk van het Centre de Style van PSA Peu geot Citroën te Carrières- sous-Pois- sy, in samenwerking met de andere merken. De vormgeving is tegelijker tijd sober en harmonieus, terwijl eveneens een robuuste indruk is ge creëerd. De lage lijn van de carrosse rie en de 'gedrongen' voorzijde met de korte en sterk aflopende neus ge ven een compacte indruk, waarbij de interieurruimte en de afmetingen van de carrosserie in perfecte har monie met elkaar zijn. De afgeronde achterzijde past soepel in de algehe le vormgeving en draagt eveneens bij tot de robuustheid van het ontwerp. De schuifportieren zijn eveneens naadloos in de algehele vorm geïnte greerd en bovendien uiterst functio neel. Met zijn lengte van 4,45 m en hoogte van 1,71 m neemt hij voor wat betreft de afmetingen een middenpo- De plaatsing van de versnellingshan- del, het in hoogte verstelbare stuur wiel, de grote hoeveelheid verstel- mogelijkheden van de stoelen voor een perfecte zitpositie... dit alles draagt in belangrijke mate bij aan de gebruiksvriendelijkheid. Het dash board met zijn praktische afmetin gen harmonieert perfect met het in terieur en onderschrijft de logische indeling van deze automobiel, waar van een groot aantal elementen net zo inspirerend is als die van een se dan. Teneinde deze automobiel zo doel matig mogelijk te maken, is zeer veel aandacht besteed aan het onderstel. Het doel was een zo groot mogelijke veiligheid, waarbij het rijplezier ech ter behouden moest blijven. De ge heel nieuw ontworpen achteras biedt een uiterst comfortabele weg- ligging en heeft een geometrie die voor een meestuureffect zorgt. ren automatisch worden vergren deld als ze zijn geopend, terwijl ze eveneens zijn voorzien van traditio nele kindersloten en een inklembe- veiliging voor het electrisch bedien de schuifdak. Ter bescherming tegen diefstal be schikt Citroën Evasion standaard over een anti-startcode (voor de ben- zine-uitvoeringen), veiligheidssloten en ontkoppelbare portiersloten met inbraakbeveiliging op alle modellen. Teneinde deze allesomvattende vei ligheid nog te benadrukken heeft Cit roën de Evasion uitgerust met halo geen koplampen met complexe re flector die te allen tijde voor een uit stekend zicht zorgen. De zorg voor de veiligheid komt eveneens tot ui ting in bepaalde uitrustingen, zoais een waarschuwingslamp of een plat tegrond voor niet goed gesloten por tieren of de dubbele achterlichten, waarmee onaangename verrassin gen worden voorkomen. Daarnaast zijn alle modellen van de Evasion voorzien van een schakelaar voor het onderbreken van de voe ding van de electriche benzinepomp bij een aanrijding en een terugslag klep in de benzineretourleiding, waarmee de risico's van brand bij een aanrijding tot het uiterste wor den beperkt. Motivatie van de cliëntèle De motivatie voor het kiezen van een monospace is vierledig. In volgorde van importantie zijn de belangrijkste redenen: het ruimte-aanbod, het comfort, het praktische karakter, de vormgeving. De monospace vertegenwoordigt eveneens in belangrijke mate een bepaalde 'levensstijl', die gebaseerd is op het gezinsleven, ontspanning en het delen van comfort.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 1994 | | pagina 15