Zevenhuizen Moerkapelle VW-kantoor geopend I Hart van Holland/5 oktober 1994 pagina 5 I 1 'JL Zevenhuizen-Moerkapeile neemt deel aan GBA Burgerlijke stand Commissievergaderingen Afgegeven bouwvergunningen/be schikking melding bouwplannen (Wet Milieubeheer) Informatiegids 1995 Gemeente k jp*. Doel bevolkingsadministratie Van oudsher houdt de gemeente van al haar inwoners persoons gegevens bij in de bevolkingsadministratie. Dat gebeurt onder meer, omdat voor het uitvoeren van veel gemeentelijke taken persoonsgegevens nodig zijn, bijvoorbeeld voor het toewijzen van woningen, het bijhouden van de leerplichten het uitbetalen van uitkeringen door de Sociale Dienst. Er worden uit de bevolkingsadministratie ook persoonsgege vens aan andere overheidsinstanties verstrekt. De gemeente geeft adreswijzigingen van haar inwoners door aan bijvoor beeld de belastingdienst en aan een aantal pensioenfondsen. Zo krijgt ook het Ministerie van Defensie overzichten van toe komstige dienstplichtigen. De bevolkingsadministratie is er ook voor U, de burger. Als U bijvoorbeeld een paspoort of rijbewijs aanvraagt, worden daarvoor gegevens uit de bevolkingsadministratie gebruikt. Vernieuwing bevolkingsadministratie: de GBA In steeds meer gemeenten is in de afgelopen jaren de bevol kingsadministratie geautomatiseerd. Beeldschermen en com puters zijn op de afdeling bevolking een normaal verschijnsel geworden. Per 1 oktober 1994 treedt de Wet Gemeentelijke Basisadmini stratie persoonsgegevens (GBA) in werking. Deze wet brengt een groot aantal veranderingen met zich mee voor de bevolkingsadministratie: de huidige papieren persoonskaarten zijn afgeschaft; - alle gemeenten hebben hun bevolkingsadministratie geauto matiseerd; het uitwisselen van persoonsgegevens met andere gemeenten en met andere overheidsinstellingen vindt niet meer op papier plaats, maar via datacommunicatienetwerk, een soort netwerk van telefoonlijnen. Door deze veranderingen is de bevolkingsadministratie effi ciënter geworden. Ook kan de gemeente dankzij de GBA op snelle en eenvoudige wijze persoonsgegevens verstrekken aan zogeheten 'afnemers', dat zijn overheidsinstanties die deze gegevens nodig hebben voor het uitvoeren van hun taken. Automatisering en datacommunicatie betekenen echter niet dat persoonsgegevens nu opeens vogelvrij worden. Ook in de nieuwe situatie zal niet iedereen alle persoonsgegevens vrijelijk mogen inzien. De verstrekking van persoonsgegevens uit de GBA wordt heel nauwgezet aan regels gebonden. Deze regels worden in de Wet GBA en in een gemeentelijke privacyverordening vastgelegd. Invoering GBA Per 1 oktober 1994 zijn alle gemeenten op het GBA-netwerk aangesloten. Berichten over geboorten en verhuizingen kun nen dan via het netwerk aan andere gemeenten en afnemers verzonden worden. Daarmee komt dus een eind aan het berichtenverkeer op papier. Omdat het uw persoonsgegevens betreft, is het van belang dat U als burger uw rechten kent. Uw rechten Bij de nieuwe bevolkingsadministratie, de GBA, zal speciale aandacht worden besteed aan de privacybescherming. Die be scherming is verankerd in de Wet GBA. Daarnaast heeft ook uw eigen gemeente met het oog op de invoering van de GBA een privacyreglement vastgesteld. Dat reglement ligt ter inzage in het gemeentehuis. In het privacyreglement is precies geregeld aan wie de gemeen te gegevens mag verstrekken. Ook wordt in het reglement een aantal van uw rechten beschreven, zoals: 1- het recht op inzage: U kunt kosteloos inzage krijgen in de gegevens die van u in de GBA zijn opgenomen. Op uw verzoek kunt u ook een afschrift van deze gegevens ontvangen. De eerste keer wordt dit afschrift kosteloos verstrekt. 2. het recht op correctie: Als de gegevens die van U in de GBA zijn opgenomen onjuist of onvolledig zijn, worden zij op uw verzoek verbeterd of aange vuld. 3. het recht op verstrekking en mededeling: Op uw verzoek deelt het gemeentebestuur U mede welke gegevens van U uit de GBA in het voorgaande jaar aan welke instantieszijn verstrekt. Uw plichten Naast rechten heeft U ook plichten. Als er veranderingen in uw persoonsgegevens ontstaan (bijvoorbeeld door verhuizing),zult U dit binnen vijf dagen aan de gemeente moeten doorgeven. U heeft er zelf ook belang bij dat uw gegevens juist in de bevol kingsadministratie zijn opgenomen. Als uw gegevens niet klop pen, kunt U geen paspoort of rijbewijs aanvragen, krijgt U geen uitkering en ontvangt U geen verkiezingsoproep. intichtingen.Voor informatiegever de veranderingen in de bevol kingsadministratie kunt U terecht bij de sektie Burgerzaken in het gemeentehuis. Inlichtingen: Gemeente Zevenhuizen-Moerkapeile, sektie Burgerzaken Bezoekadres: Dorpsstraat 89, 2761 AA Zevenhuizen Postadres Postbus 30, 2760 AA Zevenhuizen Telefoon 01802-1644 Openingstijden: maandag t/m vrijdag van 8.30 - 12.00 uur Geboren: Hendrik Berend Emanuel, zoon van Van den Berg, Andries A. en Brink, Adriana T., op 22 septem ber 1994; Martijn Teunis, zoon van Zijder hand, Leendert en Rijnsburger, Margje M., op 22 september 1994; Manouck, dochter van Koole, Ri chard en Hertog, Jacqueline, op 22 september 1994; Jody Sabrina, dochter van De Mooij, Willem L. en Van Leeu wen, Yvonne, op 23 september 1994; Margreta, dochter van Büdgen, Wilhelmus en Stolk, Cornelia S., op 25 september 1994; Ramine Adriana, dochter van Van der Beek, George F. en Van der Spek, Trijntje, op 27 septem ber 1994; Frank, zoon van Baas, Cornelis en Van der Graaf, Arianne C.D., op 27 september 1994. Gehuwd: Brugman, Jan Egbertus Schaeffer, Ingrid Marieke, 27 september 1994. en op Overleden: Van Berkel, Machiel, op 24 sep tember 1994, oud 80 jaar. Tijdens de in het vergaderschema opgenomen commissieverga deringen zullen o.a. de navolgende punten aan de orde worden gesteld: Commissie Volkshuisvesting c.a.: - Wijziging Wet leerlingenvervoer; - Verzelfstandiging hypotheekgarantie eigen woningen; - Begroting 1995 en meerjarenraming 1995-1999. Commissie Openbare Werken c.a.: - Herinrichting van een gedeelte van de algemene begraaf plaats Zevenhuizen; - Aanschaf materiaal gladheidsbestrijding; - Begroting 1995 en meerjarenraming 1995-1999. Commissie Algemeen Bestuurlijke Zaken c.a.: - Vergaderschema 1995 raad en commissie; - Wijziging gemeenschappelijke regeling Intergemeentelijk Samenwerkingsorgaan Midden-Holland; - Verkoop voormalig postkantoor Moerkapelle; - Verkoop openbaar groen; - Overzicht reserves en voorzieningen; - Overeenstemmingsvereiste Georganiseerd Overleg; - Gemeenterekening 1993 en jaarrekening 1993 Grondbedrijf; - Begroting 1995 en meerjarenraming 1995-1999; - Wijziging diverse belastingverordeningen. Commissie Ruimtelijke Ordening c.a.: - Voorbereidingsbesluiten; - Begroting 1995 en meerjarenraming 1995-1999. Gezamenlijke vergadering commissie Algemeen Bestuurlijke Zaken c.a. en commissie Ruimtelijke Ordening c.a.: - Overeenkomst met de gemeente Rotterdam tot wijziging van de gemeentegrens ten behoeve van de realisering van de wijk Achtkamp. Melding van een verande ring van de inrichting Het hoofd van de afdeling Alge mene Zaken, hiertoe gemach tigd door het college van burge meester en wethouders van Ze venhuizen-Moerkapeile, geeft openbaar kennis van de hierna volgende melding van een ver andering van de inrichting die is ontvangen van: Pluimveeslachterij "De Rijn" B.V., Bermweg 26 te Zevenhuizen. Deze melding ligt op de secreta rie van de gemeente Zevenhui zen-Moerkapeile, bureau A.J.B.Z., Dorpsstraat 89 te Ze venhuizen, voor een iederter in zage en wel vanaf donderdag 6 oktober 1994 tot donderdag 20 oktober 1994, elke werkdag van 08.30 tot 12.00 uur (inzage van de melding buiten bovenge noemde tijden is mogelijk na telefonische afspraak). Zevenhuizen, 30 september 1994, Het hoofd van de afdeling Alge mene Zaken, C.A.H. Oosterhoff. In de periode van 27 september t/m 3 oktober 1994 is de navolgende vergunning/beschikking afgegeven aan: de heer A. Bregmante Zevenhuizen, voor het uitbreiden van de woning en de bouw van een garage, plaatselijk bekend Brede- weg 172 te Zevenhuizen; de heer C. van der Spek te Moerkapelle, voor het uitbreiden van de woning Akkerweg 42 te Moerkapelle; Een ieder die meent door de verlening van bovengenoemde vergunningen/beschikkingen in zijn/haar belang te zijn getrof fen, kan binnen 6 weken na de dagtekening van dit blad een gemotiveerd bezwaarschrift bij burgemeester en wethouders indienen. Voorts kan een verzoek om schorsing of een voorlopige voorzie ning worden ingediend bij de president van de Arrondissements rechtbank Den Haag, Postbus 20302, 2500 EH Den Haag. De vergunningen/beschikkingen liggen gedurende bovenge noemde termijn ter gemeentesecretarie, sektie V.R.O.M., Dorps straat 89 te Zevenhuizen ter inzage. Binnenkort wordt er gestart met de voorbereidingen voor de Informatiegids 1995. De gids wordt verzorgt door Uitgeverij Holland Advertising B.V.. Onder overlegging van een introduktiebrief zal een mede- werk(st)er van deze uitgeverij de advertentie-werving verzor gen. Tekstwijzigingen en verzoeken tot opname dienen vóór 1 de cember a.s. bij de gemeente te worden ingeleverd. Voor nadere informatie kunt U kontakt opnemen met de heer A. Wessels van de sektie Interne Zaken. Zevenhuizen - Vorige week onthulde wethouder M. Zijderhand het WV- bordje aan de buitenkant van reisbu reau de Zwaluw, in het bijzijn van de heer W. van Boxmeer, directeur van VVV Gouda, en Jolanda van Fulpen, werkzaam bij het reisbureau. Hiermee gingen de VVV-activiteiten van de Zwaluw van start. Er is informatie ver krijgbaar over evenementen in de omgeving en er zijn folders over re creëren in Nederland. Bovendien fun geert het reisbureau als voorverkoop adres voor toegangskaarten van con certen en theatervoorstellingen. "De dienstverlening is dus niet alleen be doeld voor toeristen in Zevenhuizen, maar ook voor de inwoners van Ze venhuizen-Moerkapeile, aldus de heer van Boxmeer.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 1994 | | pagina 5