Segin van het nieuwe jaar altijd uitbundig gevierd Drankjes voor oud en nieuw Alcoholvrije punch *3" Het team van het Hart van Holland wenst u een prettige en vooral 4 pagina 12 Hart van Holland/29 december 1994 OVERAL weerklinkt oorverdo vend vuurwerk om de boze gees ten op de vlucht te drijven. Zij moeten namelijk geen kans krij gen het prille begin van 1994 te bederven en daarmee wellicht het gehele nieuwe jaar. 'De beste wen sen!' roepen de mensen elkaar toe, nog vóór er iets anders kan wor den gezegd dat een ongunstige uit werking zou kunnen hebben. De eerste januari is een officiële feest dag. Er zijn dan bij het Sinter klaas- en Kerstfeest veel cadeaus gegeven. Op Nieuwjaarsdag is dit bij ons (nog) niet gebruikelijk. Bijna tweeduizend jaar geleden werd in het Romeinse Rijk het begin van het nieuwe jaar ook uitbundig gevierd. In die tijd werden er wèl geschenken overhan digd. Er bestond zelfs een speciaal woord voor: zij werden 'strenae' genoemd. Goede wensen werden vooral tot over heidspersonen gericht en het ontvangen van geschenken was in de eerste plaats het voorrecht van de vooraanstaanden. Om verzekerd te zijn van de ontvangst van de hem toekomende gaven hief de keizer een soort schatting van al zijn onderdanen in Rome. De hoogst geko zen gezagsdragers, de twee consuls, aan vaardden op die dag hun ambt. Er werd uitgebreid feest gevierd: groepen van bedelaars en kinderen gingen van deur tot deur om met een grote vasthoudendheid een gift te vragen en soldaten trokken met een praal wagen door de straten van de stad. Zij waren vermomd als de keizer en zijn gevolg en gaven een satirisch beeld van de betere kringen. Er werd door de bevolking op ruime schaal gezongen (vaak ongepaste teksten), gedobbeld en natuurlijk gedronken. Veelal was het feestvieren al op oude jaarsavond begonnen. De Romeinen lieten het ech ter niet bij één feestdag. De tweede dag van het nieuwe jaar werd vooral in huis doorgebracht. Er moest nog heel wat overgebleven voedsel (om van drank niet te spreken) worden weg gewerkt. De derde januari had een officieel reli gieus karakter. Er werden dan offers gebracht om de goden voor het komen de jaar gunstig te stemmen. Zelfs 4 en 5 januari werden door sommigen bij het feest betrokken. De benaming Wij zijn eraan gewend om het nieuwe jaar op 1 januari te beginnen; dit gebruik stamt uit 153 vóór Christus. Daarvóór was 1 maart nieuw jaarsdag. Men kan dat nog zien aan het merkwaardige feit dat febru ari (toen de laatste maand) echt een res- tantje is. Deze maand is korter dan de andere en heeft geen vast aantal dagen. Februari moet het doen met wat er even tueel nog over is... De vijfde maand heet te bij de Romeinen Quinctilis (quin- que=vijf). Deze maand werd naar Julius Caesar, die in die maand geboren was, 'juli' genoemd. Natuurlijk kon keizer Augustus niet achter blijven: Sextilis werd naar hem genoemd. En omdat zijn maand vanzelfsprekend niet korter mocht zijn dan die van zijn oudoom, kreeg ook augustus eenendertig dagen. De Latijnse woorden septem, octo, novem en decern betekenen respectievelijk zeven, acht, negen en tien. Tot in onze tijd heet de twaalfde maand van het jaar nog steeds december (de tiende). Overigens is voor lang niet alle mensen 1 januari nieuwjaar. Joden en islamieten heb ben andere data. In China begon het jaar op de dag van de nieuwe maan wanneer de zon in het teken staat van de Waterman (tussen 20 januari en 18 februari). Dit was tot 1872 ook in Japan het geval. In 1752 werd in Engeland 26 maart als begin van het jaar afgeschaft. In de late oudheid kreeg het christendom een steeds grotere invloed in de Romeinse wereld. Veel kerkvaders ergerden zich aan het uitbundige en vaak loszinnige nieuw jaarsfeest van hun 'heidense' medebur gers. 'Hoe kun je jezelf een christen noe men, als je op 1 januari als de heidenen, geschenken uitwisselt, dobbelt en je bedr inkt?' vraagt Augustinus zich af, terwijl Caesarius van Arles zich keert tegen lie den, 'die zich te buiten gaan aan godde loze bras- en danspartijen'. Losbandige optochten De tafel op de laatste dag van het jaar overvloedig volladen en dat laten staan tot de eerste morgen van het nieuwe jaar, in de hoop dat die tafel gedurende het gehele jaar overvloedig voorzien zal zijn, is een heidens gebruik, dat bestreden dient te worden. Toen het Romeinse Rijk niet meer bestond en West- Europa geheel christelijk werd, bleef het 1 januari- feest toch bestaan, vaak als doom in het oog van kerk bestuurders. In het midden van de zevende eeuw werd ernstig gewaarschuwd tegen heilloze grappenmakerij, de ver mommingen en de overdadige drinkpartijen. Men ging de geboortedag van Jezus (25 december) als nieuwjaar hanteren, of het Paasfeest (de opstanding van Jezus). Maar 1 januari bleef popu lair. Toen Willebrord (de eerste bisschop van Utrecht) en Bonifatius (die in 752 bij Dokkum werd vermoord) de mensen in onze streken trachtten te bekeren tot het Christendom en tot gepaste zeden en gewoonten werd er achter hun rug in Rome feest gevierd. Bonifatius constateert, tot zijn niet geringe ergenis, dat in Rome, vlak bij de Sint Pieter, op 1 januari los bandige optochten worden gehou den, en dat men op die dag (en die nacht) de tafels volstouwt met heer lijkheden, terwijl hij juist zijn best doet de heidenen tot een betere levensstijl te brengen. Franken en Alamannen - schrijft Bonifatius aan Paus Zacharias- die naar Rome rei zen, zien daar dingen, die hijzelf nu juist verbiedt. Zij beweren, dat dit alles door de priesters wèl wordt toe gestaan en nemen een schandalige levenshouding aan. Het is maar goed dat de brave Bonifatius niet meer hoeft mee te maken, met welk een overdaad en verkwisting in onze tijd Oud-en-Nieuw wordt gevierd, hij zou daar zeer misprijzende kritiek op leveren... Drs H.G. WESSENDORF Whisky-sling BENODIGDHEDEN: 2 theelepels suiker, 1 theelepel citroensap,1 glas whisky. Doe de ingrediënten in een hoog glas met ijs, opvullen met sodawater. Rum-sling BENODIGDHEDEN: 1 glas rum, 2 theelepels suiker,1 likeurglas sinaasappelsap. Doe de ingrediënten in een hoog slank Goden wijn glas, opvullen met ijs en sodawater. BENODIGDHEDEN: 2 liter droge witte wijn,l kilo ci troenen,! kilo kristalsuiker. De vruchten moeten ongeschild in ronde schijven worden gesneden en afwisselend met lagen suiker, dus steeds om en om, in een kom worden gelegd. De suiker als bovenste laag en dit een nacht laten rusten. De volgende dag de wijn erover gieten en alles zó nog eens een dag laten staan, tenslotte de drank zeven en in flessen doen. Wanneer de flessen zorgvuldig geslo ten worden, kan deze drank wel een maand bewaard blijven. Wel moeten de flessen zo koel mogelijk worden weggezet. De gebruikte vruchten hoeft u echter niet weg te gooien, u kunt er bijvoorbeeld een heerlijke compote of jam van maken BENODIGDHEDEN: 1 litervruchtensap,1/2 liter thee,1 citroen (sap en schil), stukje pijpkaneel, 2 kruidnagelen, suiker naar smaak. In weinig water citroenschil, pijpkaneel en kruidnagelen langzaam laten trekken. Zeven en met vruchtensap, thee en sinaasappelsmaak aan de kook brengen. Suiker naar smaak toevoegen. Deze punch kunt u warm maar ook koud serveren. '■o WIJ leven in een tijd waarin allerlei oude tradities gaan deweg verdwijnen en ook in de relaties tussen de mensen onderling een stuk verzakelijking het persoon lijk karakter van de menselijke omgang op de tocht dreigt te gaan zetten. Maar gedurende de donkere dagen voor- en rond Kerst en Nieuwjaar pleegt ook de moderne mens zich gelukkig van zijn beste kant te laten zien. Vrijwel iedere Nederlander stuurt ter gelegenheid van deze feestda gen kaarten aan zijn familie, vrien den en kennissen en er zijn maar weinig mensen, die in deze tijd van het jaar geen kaarten ontvangen. Iemand een kaart sturen betekent: Aan een ander denken. De kaart vormt als het ware het concrete bewijs van een stuk menselijke genegenheid en gelet op het kolos sale aantal kaarten dat in de maand december door de Nederlandse posterijen moet worden verwerkt, is die menselijke genegenheid toch een sterkere factor in onze samen leving dan sommige pessimisten veronderstellen. Er werden in 1993 door de PTT meer dan 200 miljoen kerst- en nieuwjaarskaarten verwerkt. Dat was weer meer dan het jaar daar voor. Het sturen van kerst- en nieuwjaarskaarten is een van de weinige tradities, die in onze ver zakelijkte maatschappij stand heeft kunnen houden. Door de goedkope decemberzegels is het mogelijk om zelfs meer kaar ten te verzenden dan enkele jaren geleden. Niet alleen neemt het aan tal verzonden kaarten de laatste jaren sterk toe, maar ook de kwa liteit van de verzonden kaarten wordt steeds beter. In brede kring bestaat er grote belangstelling voor originele ontwerpen, die een zeke re artistieke pretentie hebben. Genegenheid Kerstkaarten met traditionele ont werpen zoals kerstboom, slede, sneeuwlandschap etc.) genieten naar verhouding thans minder aftrek dan vroeger. Ontwerpen met een religieuze strekking liggen nog altijd goed in de markt (kerststal, kerstkindje in allerlei variaties), maar ook hier stelt men thans vaak hogere artistieke eisen dan enkele jaren geleden. Het gros van de mensen stelt het op hoge prijs om kerst- en nieuw jaarskaarten te ontvangen. Kenne lijk ziet men de kerstkaart niet als een formeel bewijs van beleefd heid, maar veeleer als een attente blijk van genegenheid, waaraan vrijwel iedereen persoonlijke waar de hecht. Volgens schattingen ver stuurt ieder gezin in de maand december ongeveer 25 kerst- en nieuwjaarskaarten en ontvangt men gemiddeld 20 kaarten. Snel besteld Ongeveer 5% van de mensen brengt zelfs meer dan 50 kerst kaarten naar de post. De traditio nele visitekaartjes zijn als kerst- en nieuwjaarswens niet erg meer in trek. Ze maken slechts enkele pro centen van de kerstpost uit. Wie kerst- en nieuwjaarskaarten wil versturen, doet er goed aan ze in de speciaal voor dat doel geplaatste bussen te gooien. De PTT garandeerd dan een zeer spoedige bestelling. Niet alleen door de kaartenvloed, maar ook door een toeneming van het aantal postpakketten en brieven heerst er een grote drukte bij de posterijen. Maar op vele plaatsen worden tij delijke hulpkrachten ingezet om een stagnatie in het postverkeer tegen te kunnen gaan. Eigen kaart De eerste kerstkaart werd in 1843 door de Brit Henry Cole verzon den. Hij had deze speciaal laten ontwerpen. Wij zien dit trouwens tegenwoordig ook steeds vaker een persoonlijke kaart die aan alle vrienden en familieleden wordt gezonden. De reproduktiemoge- lijkheden zijn tegenwoordig ook zo geperfectioneerd dat het ook heel gemakkelijk gaat. Het mooiste feest van het jaar en het begin van het nieuwe jaar inspireert vrij wel iedereen om zijn of haar omgeving te laten weten dat er in elk geval nog in aan hen gedacht wordt En dat is goed! 1m iiié - i n i m -1$! pi»»!!» WÊmMMÊWMSMM' Meer ran 20C miljoen wenskaarten —V:' i - PU "1 wm WÊW o,.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 1994 | | pagina 12