Rondje AutoRAI biedt meer dan ooit tevoren REMMERS WA AL jonge gebruikte BLOM B.V. van dondecdz^ t/m zondag 12 februari 1995 p n li 1 jb p" m n a SPECIALISTEN IN O AUTO'S INCLUSIEF GARANTIE A.N.W.B.-KEURING k.k. pagina 20 Hart van Holland/1 februari 1995 UUliUUIfi Kalkovenweg 42, Ind. terr. Heimanswetering 2401 LK Alphen a/d Rijn - Tel. 01720-33352 X&kl amsterdamj? Amsterdam~ïïïi\ amsterdam auto rai De 49e editie van de Amsterdamse AutoRAI biedt de bezoeker meer dan ooit te voren. Ten opzichte van de vorige aflevering heeft de tentoonstelling een ingrijpende facelift ondergaan. Van 2 tot en met 12 februari 1995 staat de RAI in het teken van (wereld)primeurs, concept cars, elektrisch aangedreven voertuigen, exclusieve auto's en een groot aantal aansprekende evenementen, zoals paviljoens op het gebied van autosport, smart mobility en design. Ook wordt een heus four-wheel-drive circuit gerealiseerd. Al het goede van de voorgaande jaren is gebleven. Zo is de tentoonstelling uniek in de breedte van het aanbod, met maar liefst 60 verschillende automerken, afkomstig van over de gehele wereld. Als gevolg van de ingebruikname van een nieuwe tentoonstellings hal, met een oppervlakte van 12.250 m2, heeft de AutoRAI een recordomvang: circa twaalf voet balvelden (87.000 m2 bruto). Op deze oppervlakte, verdeeld over elf tentoonstellingshallen, krijgt het publiek in enkele uren een staal kaart van het nieuws van de auto fabrikanten uit Europa, Azië en de Verenigde Staten. Nieuwe expo santen zijn onder andere de Kore aanse bedrijven, Kia, SsangYong en Daewoo. Overigens is het dank zij de nieuwe hal en een nieuwe loopbrug voor het eerst mogelijk een 'rondje RAI' te maken. Primeurs en design-paviljoen in Hal 11 Inmiddels wordt duidelijk dat de tentoonstelling een flink aantal wereldprimeurs kent. Zo beleeft de eerste 'Nederlandse' Mitsubishi zijn première op de AutoRAI. In Hal 11 komen drie onderwerpen aan de orde: 'auto design', 'auto develop ment' en 'toekomst en studenten'. Het onderdeel design wordt inge vuld door het vermaarde I.De.A. Institute uit Turijn (Italië) met het 'Lampo' project. De ontwerpstudio geeft een compleet overzicht van de ontwikkeling van een nieuw (fantasie)model, van eerste idee tot rijbaar prototype. I.De.A. be geeft zich hiermee voor het eerst over de Italiaanse landsgrenzen. Bovendien is het de eerste keer dat een design studio zelfstandig deel neemt aan de Amsterdam AutoRAI. 'Auto development' wordt getoond door de ontwikkelingsafdeling van NedCar uit Helmond. NedCar toont verschillende testopstellingen, al les geconcentreerd rond hetgeen onder de carrosseriehuid ('under skin') moet worden ontwikkeld en getest. Zo wordt een speciaal com puterprogramma getoond waar mee te zien is welke consequenties aanpassingen in het onderwerp hebben voor de autobestuurder en/of passagiers. De academie voor Industriële Vormgeving Eindhoven en de TU Delft vakgroep Industriële Vormge ving werken mee in het onderdeel 'toekomst en studenten'. De stu denten tonen ontwerpstudies, en interviewen de AutoRAI bezoekers over hun wensen ten aanzien van het ontwerp. De Nederlandse ont werper Cor Steenstra van ontwerp studio 4c/Foresee, laat vervolgens de wensen van de bezoekers in vervulling gaan via een computer gestuurde 3-dimensionale presen tatie. Het design paviljoen is ont wikkeld door Amsterdam RAI in samenwerking met het blad Auto- Select. Smart Mobility In de 'smart mobility' presentatie in de Hollandhal wordt aandacht be steed aan de verschillende oplos singen voor mobiliteitsproblemen. De bezoeker ziet onder andere ge avanceerde computer- en telecom municatie apparatuur aan boord van voertuigen. Bovendien worden infra-structurele oplossingen ge toond. Hart van de presentatie is een filmzaal waarin een video van ACEA de Europese organisatie van autofabrikanten draait. Drive Electric Paviljoen De laatste stand van zaken rond elektrisch- en hybride aangedreven auto's is te zien in het 'Drive Elec tric Paviljoen'. De nadruk wordt gelegd op elektrische auto's in de stad onder het motto: 'Spanning in de stad'. Autosport presentatie De AutoRAI autosport-presentatie in de Oosthal omvat onder andere een circuit met radio-grafisch be stuurbare auto's. Het parcours heeft de vorm van het (oude) circuit van Zandvoort. Verder: een pits- straat met aanbieders van auto sport accessoires, tuning bedrijven en een Formule 1 simulator. Alfa Romeo, Mercedes en Opel tonen DTM-toerwagens. Four Wheel Drive Circuit Rondom de RAI wordt tijdens de AutoRAI een spectaculair four wheel drive circuit aangelegd. Van af de zogenoemde 'fly-over', een verbinding voor voetgangers tus sen de Amstelhal en de Parkhal, hebben de AutoRAI-bezoekers uit zicht op dit terrein. Zij zien 4x4 auto's door het circuit, compleet met hellingen, bruggen een andere hindernissen, manoeuvreren. Supercar In samenwerking met LEGO presen teren de organisatoren van de Amsterdam AutoRAI op de komen de tentoonstelling een levensgroot exemplaar van de LEGO Technic Supercar. Deze 'concept-car' staat in de Zuidhal en ziet er uit alsof je er zo mee weg kunt rijden. Het gevaarte is 4,80 meter lang, 2,33 meter breed en 1,69 meter hoog en weegt meer dan duizend kilo. Droomgarage (aparte toegangsregeling) In het Congrescentrum van de RAI is tijdens de AutoRAI de Droomga rage te bewonderen. Deze exclusie ve deeltentoonstelling (toegangs prijs vijf gulden voor de AutoRAI bezoekers) omvat circa 25 'droom auto's' geselecteerd door de redac tie van het autoblad AutoVisie. In de Droomgarage prijken onder an dere: de Aston Martin DB7 en Van tage, BAT Alfa, Bugatti EB 110, Chrysler Thunderbolt, De Tomasso Pantera, Lotus Esprit Sport 300, Mercedes 300 Sir, MGB RV8, Mor gan Plus Eight Super Sports. Van wege het exclusieve karakter van de tentoonstelling en de beperkte ruimte in het Congrescentrum is een aparte toegangsregeling ont worpen. De bezoekers worden in groepen tot de Droomgarage toe gelaten, hierbij geldt: vol is vol. Hierbij is inbegrepen een video voorstelling in het Auditorium met als titel 'Auto's in de hoofdrol'. van auto's op het scherm verschij nen. Deze gegevens zijn gebaseerd op het auto-gegevens systeem van het RAI Data Centrum, kortweg RDC. Andere keuze mogelijkheden op de CD-i zijn Modelinformatie, Autodesign, AutoRAl-evenemen- ten, Lease en Brandstoffen. De AutoRAI CD-i start met een intro, waarmee de passant wordt uitge nodigd te kijken en de CD-i te gebruiken. Dit intro vertoont beel den van'de mogelijkheden in het programma en hoe je die moet bedienen. Na het intro verschijnt een videokeuze menu waarop alle keuzeopties zichtbaar zijn. De ge bruiker krijgt de gewenste informa tie door uit dit videokeuze menu voor een bepaalde optie te kiezen. In een speciaal informatiepavil joen, met vele CD-i spelers, krijgt de AutoRAI bezoeker uitleg over het systeem. In dit paviljoen wordt verder aandacht besteed aan de diverse AutoRAI-evenementen. De CD-i die tijdens de AutoRAI ge bruikt wordt, is op de tentoonstel ling te koop. Na afloop is de CD-i in dam een tentoonstelling rond Alfa Romeo Design plaats met als titel 'La belezza necessaria' ofwel 'The essence of beauty'. Naast tien"his torische auto's en modellen uit het fabrieksmuseum, exposeert Alfa Romeo een selectie van tekenin gen, schetsen, foto's en filmmateri aal die teruggaat tot het begin van de jaren dertig. De tentoonstelling, die van 3 februari tot 3 april gehou den wordt, is dagelijks geopend van 11.00 tot 17.00 uur. Tijdens de AutoRAI vertrekt op ieder heel uur een gratis pendelbus naar Het Ste delijk Museum. Op de halve uren rijdt de bus retour RAI. De toe gangsprijs voor de Alfa-tentoon stelling bedraagt fl. 8,- per per soon. Feiten en cijfers Amsterdam Auto RAI 95 De Amsterdam AutoRAI 95 is voor het publiek open van 2 tot en met 12 februari. De openingstijden zijn dagelijks van tien uur 's morgens tot vijf uur 's middags. Op doorde weekse dagen is de tentoonstelling AutoRAI op CD-i Tijdens Amsterdam AutoRAI '95 kunnen bezoekers voor het eerst gebruik maken van CD-i. Met be hulp van de staaltje interactieve technologie kan onder andere de tentoonstellings-plattegrond wor den opgeroepen, zodat eenvoudig een handige route kan worden be paald. Verspreid over de RAI staat een groot aantal informatie-zuilen opgesteld. Iedere zuil bestaat uit een CD-i afspeler, een beeldscherm en een 'muis' waarmee de speler bediend wordt. De CD-i bevat, be halve de plattegrond, informatie over de AutoRAI primeurs.Ook kun nen technische details en prijzen de winkel verkrijgbaar. Publieksprijs: Autokampioen 1995 Tijdens de AutoRAI vindt een bij zondere verkiezing plaats: de Auto kampioen Publieksprijs 1995. De redactie van de Autokampioen stelt uit alle op de RAI geëxposeer de auto's een lijst van tien kandida ten samen. De bezoekers kunnen op een stembiljet hun voorkeur aangeven. De auto met de meeste stemmen wint de Publieksprijs. Alfa Romeo Design in het Stedelijk Museum Vanaf 3 februari, dus nagenoeg gelijktijdig met de AutoRAI, vindt in het Stedelijk Museum in Amster- ook 's avonds van zeven tot tien uur geopend. De toegangsprijs is fl. 17,50, 's avonds geldt een toegangsprijs van fl. 15,-. Voor jeugd van 4 tot en met 11 jaar onder geleide, en voor vantevoren aangevraagd groeps bezoek geldt een korting van fl. 2,50 op deze tarieven. Ook is ereen speciaal gezinstarief van fl. 50,-. Voor dit bedrag krijgt een gezin van maximaal twee volwassenen en drie kinderen in de leeftijd van 4 tot en met 11 jaar toegang tot de AutoRAI.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 1995 | | pagina 20