Rondje AutoRAI biedt meer dan ooit tevoren
REMMERS WA AL jonge gebruikte
BLOM B.V.
van dondecdz^
t/m zondag 12 februari 1995
p n li 1 jb p" m n a SPECIALISTEN IN
O AUTO'S INCLUSIEF
GARANTIE
A.N.W.B.-KEURING k.k.
pagina 20
Hart van Holland/1 februari 1995
UUliUUIfi
Kalkovenweg 42, Ind. terr. Heimanswetering
2401 LK Alphen a/d Rijn - Tel. 01720-33352
X&kl amsterdamj?
Amsterdam~ïïïi\
amsterdam auto rai
De 49e editie van de Amsterdamse AutoRAI biedt de bezoeker meer dan ooit te voren. Ten opzichte van de
vorige aflevering heeft de tentoonstelling een ingrijpende facelift ondergaan. Van 2 tot en met 12 februari 1995
staat de RAI in het teken van (wereld)primeurs, concept cars, elektrisch aangedreven voertuigen, exclusieve
auto's en een groot aantal aansprekende evenementen, zoals paviljoens op het gebied van autosport, smart
mobility en design. Ook wordt een heus four-wheel-drive circuit gerealiseerd. Al het goede van de voorgaande
jaren is gebleven. Zo is de tentoonstelling uniek in de breedte van het aanbod, met maar liefst 60 verschillende
automerken, afkomstig van over de gehele wereld.
Als gevolg van de ingebruikname
van een nieuwe tentoonstellings
hal, met een oppervlakte van
12.250 m2, heeft de AutoRAI een
recordomvang: circa twaalf voet
balvelden (87.000 m2 bruto). Op
deze oppervlakte, verdeeld over elf
tentoonstellingshallen, krijgt het
publiek in enkele uren een staal
kaart van het nieuws van de auto
fabrikanten uit Europa, Azië en de
Verenigde Staten. Nieuwe expo
santen zijn onder andere de Kore
aanse bedrijven, Kia, SsangYong
en Daewoo. Overigens is het dank
zij de nieuwe hal en een nieuwe
loopbrug voor het eerst mogelijk
een 'rondje RAI' te maken.
Primeurs en design-paviljoen in Hal
11
Inmiddels wordt duidelijk dat de
tentoonstelling een flink aantal
wereldprimeurs kent. Zo beleeft de
eerste 'Nederlandse' Mitsubishi
zijn première op de AutoRAI. In Hal
11 komen drie onderwerpen aan de
orde: 'auto design', 'auto develop
ment' en 'toekomst en studenten'.
Het onderdeel design wordt inge
vuld door het vermaarde I.De.A.
Institute uit Turijn (Italië) met het
'Lampo' project. De ontwerpstudio
geeft een compleet overzicht van
de ontwikkeling van een nieuw
(fantasie)model, van eerste idee
tot rijbaar prototype. I.De.A. be
geeft zich hiermee voor het eerst
over de Italiaanse landsgrenzen.
Bovendien is het de eerste keer dat
een design studio zelfstandig deel
neemt aan de Amsterdam AutoRAI.
'Auto development' wordt getoond
door de ontwikkelingsafdeling van
NedCar uit Helmond. NedCar toont
verschillende testopstellingen, al
les geconcentreerd rond hetgeen
onder de carrosseriehuid ('under
skin') moet worden ontwikkeld en
getest. Zo wordt een speciaal com
puterprogramma getoond waar
mee te zien is welke consequenties
aanpassingen in het onderwerp
hebben voor de autobestuurder
en/of passagiers.
De academie voor Industriële
Vormgeving Eindhoven en de TU
Delft vakgroep Industriële Vormge
ving werken mee in het onderdeel
'toekomst en studenten'. De stu
denten tonen ontwerpstudies, en
interviewen de AutoRAI bezoekers
over hun wensen ten aanzien van
het ontwerp. De Nederlandse ont
werper Cor Steenstra van ontwerp
studio 4c/Foresee, laat vervolgens
de wensen van de bezoekers in
vervulling gaan via een computer
gestuurde 3-dimensionale presen
tatie. Het design paviljoen is ont
wikkeld door Amsterdam RAI in
samenwerking met het blad Auto-
Select.
Smart Mobility
In de 'smart mobility' presentatie in
de Hollandhal wordt aandacht be
steed aan de verschillende oplos
singen voor mobiliteitsproblemen.
De bezoeker ziet onder andere ge
avanceerde computer- en telecom
municatie apparatuur aan boord
van voertuigen. Bovendien worden
infra-structurele oplossingen ge
toond. Hart van de presentatie is
een filmzaal waarin een video van
ACEA de Europese organisatie van
autofabrikanten draait.
Drive Electric Paviljoen
De laatste stand van zaken rond
elektrisch- en hybride aangedreven
auto's is te zien in het 'Drive Elec
tric Paviljoen'. De nadruk wordt
gelegd op elektrische auto's in de
stad onder het motto: 'Spanning in
de stad'.
Autosport presentatie
De AutoRAI autosport-presentatie
in de Oosthal omvat onder andere
een circuit met radio-grafisch be
stuurbare auto's. Het parcours
heeft de vorm van het (oude) circuit
van Zandvoort. Verder: een pits-
straat met aanbieders van auto
sport accessoires, tuning bedrijven
en een Formule 1 simulator. Alfa
Romeo, Mercedes en Opel tonen
DTM-toerwagens.
Four Wheel Drive Circuit
Rondom de RAI wordt tijdens de
AutoRAI een spectaculair four
wheel drive circuit aangelegd. Van
af de zogenoemde 'fly-over', een
verbinding voor voetgangers tus
sen de Amstelhal en de Parkhal,
hebben de AutoRAI-bezoekers uit
zicht op dit terrein. Zij zien 4x4
auto's door het circuit, compleet
met hellingen, bruggen een andere
hindernissen, manoeuvreren.
Supercar
In samenwerking met LEGO presen
teren de organisatoren van de
Amsterdam AutoRAI op de komen
de tentoonstelling een levensgroot
exemplaar van de LEGO Technic
Supercar. Deze 'concept-car' staat
in de Zuidhal en ziet er uit alsof je
er zo mee weg kunt rijden. Het
gevaarte is 4,80 meter lang, 2,33
meter breed en 1,69 meter hoog en
weegt meer dan duizend kilo.
Droomgarage
(aparte toegangsregeling)
In het Congrescentrum van de RAI
is tijdens de AutoRAI de Droomga
rage te bewonderen. Deze exclusie
ve deeltentoonstelling (toegangs
prijs vijf gulden voor de AutoRAI
bezoekers) omvat circa 25 'droom
auto's' geselecteerd door de redac
tie van het autoblad AutoVisie. In
de Droomgarage prijken onder an
dere: de Aston Martin DB7 en Van
tage, BAT Alfa, Bugatti EB 110,
Chrysler Thunderbolt, De Tomasso
Pantera, Lotus Esprit Sport 300,
Mercedes 300 Sir, MGB RV8, Mor
gan Plus Eight Super Sports. Van
wege het exclusieve karakter van
de tentoonstelling en de beperkte
ruimte in het Congrescentrum is
een aparte toegangsregeling ont
worpen. De bezoekers worden in
groepen tot de Droomgarage toe
gelaten, hierbij geldt: vol is vol.
Hierbij is inbegrepen een video
voorstelling in het Auditorium met
als titel 'Auto's in de hoofdrol'.
van auto's op het scherm verschij
nen. Deze gegevens zijn gebaseerd
op het auto-gegevens systeem van
het RAI Data Centrum, kortweg
RDC. Andere keuze mogelijkheden
op de CD-i zijn Modelinformatie,
Autodesign, AutoRAl-evenemen-
ten, Lease en Brandstoffen. De
AutoRAI CD-i start met een intro,
waarmee de passant wordt uitge
nodigd te kijken en de CD-i te
gebruiken. Dit intro vertoont beel
den van'de mogelijkheden in het
programma en hoe je die moet
bedienen. Na het intro verschijnt
een videokeuze menu waarop alle
keuzeopties zichtbaar zijn. De ge
bruiker krijgt de gewenste informa
tie door uit dit videokeuze menu
voor een bepaalde optie te kiezen.
In een speciaal informatiepavil
joen, met vele CD-i spelers, krijgt
de AutoRAI bezoeker uitleg over
het systeem. In dit paviljoen wordt
verder aandacht besteed aan de
diverse AutoRAI-evenementen. De
CD-i die tijdens de AutoRAI ge
bruikt wordt, is op de tentoonstel
ling te koop. Na afloop is de CD-i in
dam een tentoonstelling rond Alfa
Romeo Design plaats met als titel
'La belezza necessaria' ofwel 'The
essence of beauty'. Naast tien"his
torische auto's en modellen uit het
fabrieksmuseum, exposeert Alfa
Romeo een selectie van tekenin
gen, schetsen, foto's en filmmateri
aal die teruggaat tot het begin van
de jaren dertig. De tentoonstelling,
die van 3 februari tot 3 april gehou
den wordt, is dagelijks geopend
van 11.00 tot 17.00 uur. Tijdens de
AutoRAI vertrekt op ieder heel uur
een gratis pendelbus naar Het Ste
delijk Museum. Op de halve uren
rijdt de bus retour RAI. De toe
gangsprijs voor de Alfa-tentoon
stelling bedraagt fl. 8,- per per
soon.
Feiten en cijfers Amsterdam Auto
RAI 95
De Amsterdam AutoRAI 95 is voor
het publiek open van 2 tot en met
12 februari. De openingstijden zijn
dagelijks van tien uur 's morgens
tot vijf uur 's middags. Op doorde
weekse dagen is de tentoonstelling
AutoRAI op CD-i
Tijdens Amsterdam AutoRAI '95
kunnen bezoekers voor het eerst
gebruik maken van CD-i. Met be
hulp van de staaltje interactieve
technologie kan onder andere de
tentoonstellings-plattegrond wor
den opgeroepen, zodat eenvoudig
een handige route kan worden be
paald. Verspreid over de RAI staat
een groot aantal informatie-zuilen
opgesteld. Iedere zuil bestaat uit
een CD-i afspeler, een beeldscherm
en een 'muis' waarmee de speler
bediend wordt. De CD-i bevat, be
halve de plattegrond, informatie
over de AutoRAI primeurs.Ook kun
nen technische details en prijzen
de winkel verkrijgbaar.
Publieksprijs: Autokampioen 1995
Tijdens de AutoRAI vindt een bij
zondere verkiezing plaats: de Auto
kampioen Publieksprijs 1995. De
redactie van de Autokampioen
stelt uit alle op de RAI geëxposeer
de auto's een lijst van tien kandida
ten samen. De bezoekers kunnen
op een stembiljet hun voorkeur
aangeven. De auto met de meeste
stemmen wint de Publieksprijs.
Alfa Romeo Design in het
Stedelijk Museum
Vanaf 3 februari, dus nagenoeg
gelijktijdig met de AutoRAI, vindt in
het Stedelijk Museum in Amster-
ook 's avonds van zeven tot tien
uur geopend.
De toegangsprijs is fl. 17,50, 's
avonds geldt een toegangsprijs
van fl. 15,-. Voor jeugd van 4 tot en
met 11 jaar onder geleide, en voor
vantevoren aangevraagd groeps
bezoek geldt een korting van fl.
2,50 op deze tarieven. Ook is ereen
speciaal gezinstarief van fl. 50,-.
Voor dit bedrag krijgt een gezin van
maximaal twee volwassenen en
drie kinderen in de leeftijd van 4 tot
en met 11 jaar toegang tot de
AutoRAI.