<g>HYUnDHI
van donder/ter»
zondag 12 februari 1995
Seat op Auto RAI 95
AUTOBEDRIJF
VAN MARREWIJK
<0> HYlinoni VAN DER LINDEN
OCCASIONS en
BEDRIJFSWAGENS
VAN MARREWIJK
On en off the road met de nieuwe Hyundai
-Sg°op
P^bw,jK
Wegens de enorme verkoop van de nieuwe
Hyundai Excel hebben wij volop mooie
inruil wagens
pagina 22
Hart van Holland/1 februari 1995
Nieuwe Ibiza versies, bestendige groei
DEMONSTRATIE AUTO'S
HYUNDAI PONY
HYUNDAI EXCEL
HYUNDAI LANTRA
DIVERSE OCCASIONS O.A.
HYUNDAI SCOUPE
Scoupe 1.5 GS
Scoupe 1.5 GS
Scoupe 1.5 GT
Scoupe 1.5 GT
Scoupe GT Turbo
HYUNDAI SONATA
amsterda
amsterdam auto rai
Amsterdam
amsterdam auto rai
Importeur Pon Car BV verwacht voor 1995 opnieuw verkoop
stijging, met een aktualisering van het gamma dat Seat het
afgelopen jaar tot een van de sterkst groeiende merken
maakte. Het resultaat van 1994 kwam op 11.000 verkochte
eenheden, ruim 48 procent meer dan in 1993. Een aanzienlijk
grotere vooruitgang dan de totale Nederlandse automarkt
boekte. Seat's marktaandeel steeg daarmee van 1,87 naar 2,5
procent.
Met een verwachte verkoop van 12.000 auto's in 1995 gaat
Seat wederom procentueel de toename van de totale markt
overtreffen en het marktaandeel verder vergroten. Met name
de introductie van de Cordoba leidde tot het mooie resultaat
van het afgelopen jaar. Maar ook de Ibiza deed het uitstekend
in het eerste volle jaar dat het nieuwe model leverbaar was.
Daar afgelopen najaar bovendien de Toledo geheel herzien
werd is de vernieuwing van het Seat-gamma voorlopig vol
tooid.
Ook financieel breken voor SEAT betere tijden aan. Zoals
bekend was 1993, mede onder druk van de grote investeringen
in produktiefaciliteiten en modelvernieuwing een heel moeilijk
jaar voor de Spaanse fabrikant. In 1994 werden de verliezen
ten opzichte van 1993 met meer dan de helft teruggebracht. In
de laatste maanden van 1994 werden zelfs weer positieve
resultaten geboekt. De kosten zijn met twintig procent vermin
derd, de produktie stijgt komend jaar ruim tien procent tot
355.000 auto's. Inmiddels komt ook de Toledo uit de begin
1994 geopende hypermoderne fabriek te Martorell, welke
begon met de produktie van de Cordoba en Ibiza.
In de Parkhal van het RAI-complex springen op de stand van
Seat het meest de 16V GT varianten van Ibiza, Cordoba en
Toledo in het oog. Alle nu standaard met een airbag aan
bestuurderszijde, bij het nieuwe topmodel Toledo 2.oi-i6V GT
ook aan passagierszijde. Met ingang van het modeljaar 1995
kan niet alleen de vernieuwde Toledo-reeks, maar elke Seat
(m.u.v. Marbella) geleverd worden met twee airbags.
In nieuwe frisse kleurenstellingen en met nieuwe bekledings
materialen in het interieur presenteert zich de Marbella. De
goedkoopste auto van de Nederlandse markt blijft zeker nog
tot in het modeljaar 1996 leverbaar. Het ligt in de verwachting
dat de Marbelle bijdraagt aan de voor 1995 voorziene verkoop
stijging bij Seat.
Geen wijzigingen doen zich voor aan de vierdeurs Cordaba, die
zich direct achter de Ibiza heeft gevestigd als succesvolste
model van Seat. De afzet overtrof ruimschoots de verwachtin
gen welke bij het debuut werden uitgesproken. In 1995 zal
deze doorgroeien naar 3500 stuks.
SEAT TOLEDO GL Sport10.000 km1994
SEAT CORDOBA 1.6 CLX11.000 km 1994
SEATTOLEDO 2.0 GLX110.000 km... 1992
SEAT MARBELLA Sport34.000 km 1990
SEAT MALAGA 1.5i GLX71.000 km 1990
SUZUKI SWIFT 1.3 GS 3-drs69.000 km 1989
SUZUKI SWIFT 1.31 CL Sedan62.000 km1991
SUZUKI SWIFT 1.3 GL90.000 km 1987
CITROËN 2CV1986
FORD FIESTA Special GLX12.000 km1994
FORD FIESTA 1.1 GL, Automaat64.000 km1990
VW GOLF 1.6 CL Special120.000 km1988
VW GOLF 1.6 Automaat69.000 km 1990
VW POLO 1.3 inj35.000 km... 1990
BMW 316i 5 versnel64.000 km1988
SAAB 900 5-drs1986
FIAT UNO 75 SX I.E68.000 km 1991
PEUGEOT 205 Accent19.000 km1987
RENAULT 5 TR65.000 km... 1990
FORD SIERRA 2.0 GL 5-drs LPG92.000 km 1989
FORD SIERRA 2.3 GL 5-drs diesel1986
FORD ESCORT 1.31986
NISSAN CABSTAR pick-up 2.5 diesel1985
NISSAN CABSTAR pick-up grote laadbak1989
MAZDA E 2200 D bestel (nieuw type)1991
MAZDA E 2200 D pick-up1990
TOYOTA HI-LUX 1.5 cabine1992
SEAT TERRA benzine1991
Uw Seat service punt voor Boskoop
Waddinxveen en Hazerswoude.
AUTOMOBIELBEDRIJF
BOSKOOP
VOORKADE 26-27
TEL. 01727-13000
Het nieuwste ontwerp van Hyundai is de HCD-
3. Het is een 'recreational vehicle' en staat los
van de eerdere HCD-i en 2. De wagen oogt als
een vervaarlijke sportcoupé. Op gewone,
verharde wegen (on road) is hij dat ook. Dan
bezorgt zijn circa 1,76 kW (240 pk) sterke
motor hem een razendsnelle acceleratie en
een imposante top. En dan staat zijn perma
nente vierwielaandrijving borg voor weglig-
ging en besturing van superieur niveau. Daar
naast kan de HCD-3 uitstekend vooruit op
zandpaden en in terrein (off road). Zijn vier
wielaandrijving, met een centraal visco-diffe-
rentieel voor de variabele verdeling van de
aandrijfkrachten tussen voor- en achteras,
houdt dan prima gaande, terwijl de vergrote
grondspeling voorkomt dat de auto vast
loopt. Voor dat laatste is de wielophanging
voorzien van een mechaniek dat de carrosse
rie hoger of later kan zetten ten opzichte van
de wielen. Zo maakt de techniek naar keuze
een sportcoupé of een terreinwagen van de
HCD-3. Doordachte aanpassingen van de car
rosserie borduren daarop voort en bij elkaar
ontstaat zo een nieuw soort recreational
vehicle met ongekende mogelijkheden.
De auto heeft van de voorruit bijna tot de
achterbumper een elektrisch wegrolbaar dak.
Met het dak geheel dicht is de HCD-3 een
snelle coupé. Met dak geheel, inclusief de
achterruit, weggerold is hij een zeer open fun
car. Achter de zitplaats ontstaat dan een open
laadbak. Die kan echter tot de zitplaatsen
worden afgedekt door het dak, dat vervol
gens als een achterklep kan worden geopend
en gesloten. Dan is de HCD-3 een soort targa.
Omgekeerd kan het ook: het dak van de
voorruit dicht tot en met de zitplaatsen en
daarachter open. Waarmee de HCD-3 in een
pickup is omgetoverd. Opgerold zit het dak
opgeborgen in een vak in de achtersteven.
Daarom is zij via een klep toegankelijk ge
maakt, om als aanvullende bagageruimte te
kunnen dienen.
De HCD-3 heeft aan beide kanten van het
oproldak een draagbeugel op het dak. Met
hulpstukken kunnen daarop ski's, fietsen,
een surfplank of een bagagekist worden
meegenomen. De twee dakbeugels volgen
normaliter de daklijn, schuin naar beneden.
Ze kunnen achter echter omhoog worden
gehaald, tot een horizontale positie.
Het interieur sluit aan op de opzet van de
HCD-3 met safari-bekleding, uitneembare
zadeltassen en forse grijpbeugels voor pas
sagiers. De auto heeft twee airbags. De
kuipstoelen zijn gemaakt van koolstofvezet.
Uit de vloer erachter kunnen twee zitplaat
sen tevoorschijn worden geklapt. Jump
seats noemen de Amerikanen dat.
Interessant is ook de computer in het dash
board. Die omvat een navigatiesysteem,
maar bedient ook de audio-installatie en de
airconditioning. Als het navigatiesysteem is
ingeschakeld, wordt de route op het beeld
scherm aangegeven. Anders de afstellingen
van audio en airco. Als daaraan iets wordt
veranderd terwijl het systeem aanstaat, flit
sen de veranderingen over het scherm.
De HCD-3 heeft een bijzondere versie van
Hyundai's nieuw ontwikkelde Beta-motor
onder de motorkap. Dit is een tweeliter
viercilinder, met vier kleppen per cilinder,
twee bovenliggende nokkenassen en varia
bele kleptiming. Dat laatste gaat automa
tisch en continu. Het bijzondere van de Beta-
motor van de HCD-3 is dat deze is voorzien
van een turbocompressor en een inter-
cooler. Daarmee komt de motor op een
maximaal vermogen van 176,5 kW bij 6100
toeren per minuut. De motor is gekoppeld
aan een vijfversnellingsbak. De aandrijf-
kracht wordt al naar de omstandigheden
tussen voor- en achteras verdeeld door een
centraal visco-differentieel. De wielophan
ging is rondom verzorgd met dubbele trian
gels en combinaties van veren en gas/
hydraulische schokbrekers. Deze verings- en
dempingselementen kunnen mechanisch
hoger en lager worden gezet, waardoor de
carrosserie hoger of lager ten opzichte van
de wielen komt en dus de bodemspeling
wordt vergroot (off road) of verkleind (on
road). De verstelling wordt verzorgd met een
schakelaar op het dashboard, de auto hoeft
niet te worden gestopt.
Pony 3 drs 1.3 LS
'92
Pony 3 drs 1.5 L
'87
Pony 3 drs 1.5 L
'88
Pony 3 drs 1.5 L
'89
Pony 4 drs 1.3 GL
'87
Pony 4 drs 1.5 L
'89
Pony 5 drs 1.3 L
'86
Pony 5 drs 1.5 GL
'87
8.950,-
9.950,-
6.950,-
9.950,-
6.950,-
6.950,-
Excel 4 drs 1.5 GL
Excel 4 drs 1.5 GL
Excel 4 drs 1.5 GLS
Excel 4 drs 1.5 GLS
NU:
'90 15.950,-
'91 16.950,-
'91 17.950,-
'92 18.950,-
Lantra 1.5 GL
Lantra 1.5 GL
Lantra 1.5 GLS
Lantra 1.6 GLS
NU:
'92 21.950,- w
'93 23.950,- w
'91 19.950,- z
'93 29.950,- w
Alfa 33 1.3 i.e.
Alfa 33 1.5 i.e.
Audi 100 85 KW
Citroen AX 1.0
Daihatsu Charade
Fiat Uno 45
Fiat Uno 60
Fiat Tipo 1,4i 5 drs
Ford Escort 1.4 CL
Mazda 323 1.3 LX
Mazda 323 F 16 GLX
Mazda 323 1.6 GLX
Mazda 626 HB 2.0
Mitsubishi Lancer
Nissan Micra 1.2 Autom.
Nissan Sunny 1.3 LX
Opel Corsa
Opel Kadett 1.6 4 drs
Opel Kadett 1.6 3 drs
Opel Kadett 1.3 3 drs '91
Opel Vectra 1.6 '90
Opel Omega 2.6 NE '91
Opel Omega Stat 2.3 D '87
Opel Omega Station 2.0 '90
Peugeot 205 '87
Peugeot 309 1.4 '92
Renault Clio 1.2 RN '92
Renault 19 TS '89
Seat Ibiza '87
Suzuki Alto '88
Suzuki Swift 1.3 GL '87
Suzuki Swift GL 5 drs '88
Suzuki Swift GL '91
Toyota Carina 2.0 '88
Toyota Corolla 1.6 '89
VW Golf 1.3 C '83
NU:
91
16.950,- ?z
'92
22.950,- ?w
'86
9.950,- ?w
'92
13.950,- w
'86
6.950,- ?z
'86
5.950,- ?z
'92
16.950,- ?z
'90
14.950,- ?w
'88
9.950,- z
'90
15.950,- w
'91
20.950,- z
'92
23.950,- ?z
'89
10.950,- ?z
'87
8.950,- w
'91
16.950,- ?z
'87
6.950,- z
'86
7.950,- ?z
'86
7.950,- ?w
'88
12.950,- ?z
NU:
18.950,
19.950,
23.950
9.9!}0,-
14.950,-
8.950,-
16.950,-
20.950,-
12.950,-
7.950,-
8.950,-
8.950,-
9.950,-
15.950,-
9.950,-
12.950,-
4.950,-
w
w
w
w
?z
w
?z
?z
?z
?z
w
w
?z
w
?z
?z
w
z—zoetermeer w=waddinxveen
Zoetermeer, Fokkerstraat 36-38, tel. 079-427890 Waddinxveen, Coenecoop 141, tel. 01828-32100
J L
NU:
'90 18.950,-
'91 19.950,-
'90 16.950,-
'91 19.950,-
'94 5.000,-onder
nieuwprijs
Sonata 3.0 V6 Aut.
Sonata 3.0 V6 Aut.
NU:
'89 21.950,- z
'91 26.950,- w
HET NIEUWE WERELDMERK