Audi op A
Suzuki
pagina 19
Hart van Holland/1 maart 1995
Van 9 tot 19 maart 1995 presenteer Audi op de 65ste Internatio
nale Automobielsalon van Genève een aantal aantrekkelijke uit
breidingen van het, in 1994 vergaand vernieuwde, model-
programma. De audi A4, die inmiddels op de belangrijkste Eu
ropese automobielmarkten met veel succes is geïntroduceerd,
is een voorbeeld van de moderne, 'emotionele' vormgeving van
de huidige Audi-ontwerpen.
Het belangrijkste Audi-nieuws
in Genève is de nieuwe A6 2.5
TDi quattro (103kW/140pk), de
eerste limousine ter wereld in
de hogere automobielklasse met
een dieselmotor met direkte in
spuiting in combinatie met per
manente vierwielaandrijving.
Deze auto is een goed voorbeeld
van de bekende Duitse Audi-slo
gan: "Voorsprong door tech
niek".
Andere noviteiten van Audi in
Genève zijn:
Een vijftraps automaat met
DSP (dynamisch schakel
programma) die Audi voor het
eerst presenteert in de Audi
A4 2.6 en 2.8
18 inch aluminium velgen en
een sportonderstel voor het
topmodel Audi A8
A6 2.5 TDi quattro
Vooruitstrevende technologie is
al lange tijd een bekend han
delsmerk van Audi. Met de
quattro-modellen heeft Audi
een doorbraak gerealiseerd op
het gebeid van de permanente
vierwielaandrijving voor snelle
auto's en met TDi- motoren heeft
men een eigen klasse opge
bouwd van buitengewoon zui
nige en toch bijzonder vlotte die
sels.
De 2.51 TDi heeft geheel nieuwe
normen gesteld voor
vermogenssterke dieselmoto
ren. Met zijn al bij lage toeren
krachtige trekvermogen streeft
deze diesel vele benzineversies
met een grote cilinderinhoud
voorbij.
Audi, de quattro- en TDi-pionier,
heeft nu zijn grote know-how op
deze beide terreinen gecombi
neerd in de Audi A6 2.5 TDi
quattro. Deze TDi quattro, die le
verbaar wordt als limousine en
als Avant, koppelt de voorde
len van de veelgeprezen 2.5 li
ter vijcilinder TDi-motor aan de
superieure tractie en de rij-
stabiliteit van de quattro-model
len.
Met deze dynamische èn bijzon
der economisch high-tech uit
voering voldoet Audi aan een re
gelmatig voorkomende vraag
van de klanten. De A6 TDi
quattro combineert een grote rij-
veiligheid met buitengewoon
lage verbruikscijfers. Dat resul
teert, in combinatie met de hoge
rijprestaties en het uitstekende
temperament, in een auto die
bijzonder veel rijplezier te bie
den heeft.
De Audi A6 2.5 TDi quattro en
de vergelijkbare Avant-uitvoe-
ring worden geleverd met een
handgeschakelde zes
versnellingsbak. De afstelling
van deze versnellingsbak is bij
zonder goed afgestemd op het
grote motorvermogen en boven
dien zodanig dat een zo laag mo
gelijk brandstofverbruik wordt
gerealiseerd. Het Torsen-
tussendifferentieel van de vier
wielaandrijving verdeelt de
kracht variabel over beide
aandrijfassen. De as met de
meeste tractie wordt met voor
rang bediend.
De 2.5 TDi quattro-modellen
kunnen aanhangers trekken van
1800 kg (limousines) en 1750 kg
(Avant). Dat is zo'n 100 kg meer
dan met de vergelijkbare
voorwielaangedreven A6 mo
dellen. Ook de toelaatbare dak
belasting is 25 kg hoger en komt
daarmee op 75 kg. Het betreft
hier Duitse cijfers, omdat de Ne
derlandse typegoedkeuring nog
niet heeft plaatsgevonden.
Het permanente vierwiel-
aandrijfsysteem is van de vierde
generatie en voorzien van het
elektronisch sperdifferentieel
(EDS). In extreme situaties - zo
als bij het wegrijden op een glad
omhoog lopend wegdek in de
bergen - ondersteund EDS de
Audi in de hogere automobiel
klasse. Inclusief de beide
nieuwe 2.5 TDi's zijn vanaf eind
juli 1995 zes A6 quattro model
len leverbaar.
Sportieve uitvoering voor de
Audi A8
Moderne elegante en een ze
kere mate van "understatement",
gecombineerd met de modern
ste techniek, karakteriseren de
Audi A8. Het topmodel met zijn
aluminium carrosserie in de
De Minnesota Twin is ontworpen om maximaal te bekoren. Het
is een motorfiets waarop mensen gezien willen worden. Wie zijn
been over het zadel van deze speciale Suzuki Intruder zwaait en
een zwengel aan het gashendel, waant zich in het Amerika van
de jaren zestig. Het is de perfecte motor voor het 'Route 66' ge
voel, appellerend aan het fameuze asfaltlint vann het oosten naar
het westen van de Verenigde Staten.
De intruder van Suzuki is al ja
ren een begrip. Dit model heeft
zich opgewerkt tot een op zich
zelf staande klasse.
De minnesota Twin
versterkt dat beeld,
bijzonder zijn bij
voorbeeld de ver
chroomde deksel
tjes van de reser
voirs voor rem- en
koppelvloeistof, die
aan het stuur zijn
gemonteerd. Het
zelfde geldt voor de
radiateur-bescher-
mer en het sierstuk
op het voorspat
bord, die beide
eveneens in chroom
zijn uitgevoerd.
De hooggeplaatste 'highway-
steps' voor de voeten en de op
vallende gevormde spiegels
stellen de berijder in staat de
kenmerkende, wat onderuit ge
zakte 'easy rider' zitpositie aan
te nemen. Het aan het stuur ge
monteerde scherm neemt de
winddruk op het lichaam weg.
Zo is het ook tijdens langere rit
ten comfortabel toeven op deze
Suzuki.
Net als de Intruder is de
Minnesota Twin er als 600, 800
en 1400. er zijn drie kleur
combinatie: turquoise/donker-
blauw, paars/zilvergrijs en bor
deaux/zilvergrijs. Suzuki produ
ceert de Minnesota Twin in gel
imiteerde oplage. De
exclusieviteit is daarmee ge
waarborgd. De 600 kost
16.699,-, de 800 18.699,- en de
1400 komt op
24.999,-. Het ken
teken krijgt de
vermelding
'Suzuki Minne
sota Twin', waar
mee deze Intru
der een begrip op
zichzelf wordt.
Niet onbelangrijk
is tevens dat im
porteur B.V
Nimag de motor
levert mt twee
jaar volledige ga
rantie zonder
kilometerbeper
king en een gratis reis
verzekering met een looptijd
van twaalf maanden en een
complete dekking.
krachtverdeling geheel automa
tisch en buitengewoon efficiënt.
ABS-sensoren stellen vast als er
wielen dreigen door te draaien
en remmen deze afzonderlijk en
gedoseerd af.
De aandrijfkracht wordt gevoerd
naar de wielen met de grootse
tractie. Een handmatig bedien-
baar sperdifferentieel op de
achteras is daardoor niet meer
nodig. Het EDS werkt tot 40km/
h en schakelt zichzelf daarboven
automatisch uit.
De 2.5 liter TDi-motor ontwikkelt
zijn nominale vermogen van
103kW (140pk) bij 4000 t/min.
Het zeer grote koppel van
290Nm is al beschikbaar bij 1900
t/min. Daarmee kan de 2.5 TDi
quattro in 10.0 seconden
accelereren van 0 naar 100 km/
h (Avant 10.2 sec.) en wordt een
topsnelheid van 206 km/h
(Avant 201 km/h) gerealiseerd.
Het brandstofverbruik ligt zeer
laag: 4,71 (Avant 4,91) bij con
stant km/h; 6,51 (Avant 6,81) bij
constant 120 km/h en 8,31 (Avant
8,61) in de stad (voorlopige cij
fers 80/1268 EEG).
Het is de bedoeling om eind juli
1995 de eerste 2.5 TDi quattro-
modellen af te leveren. De au
to's zijn standaard voorzien van
gesmede lichtmetalen, alumi
nium velgen in de maat 6J x 15.
De Nederlandse verkoopprijzen
zijn op dit moment nog niet be
kend.
Met de nieuwe 2.5 TDi quattro
wordt de toch al buitengewoon
brede A6-serie uitgebreid tot elf
limousine- en tien Avant-model-
len. Drie TDi- en vijf (Avant vier)
bezinemotoren van de zeer zui
nige A6 1.9 TDi met een vermo
gen van 66kW (90 pk) tot en met
het zeer comfortabele zes
cilinder topmodel A6 2.8 met
een vermogen van 128 kW (174
pk) vormen het aanbod van
Audi Space Frame ASF-con-
structie, is een trendsetter in de
topklasse. Met extra sportieve
uitvoering voor het 'vlaggeschip'
komt Audi nu ook tegemoet aan
de wensen van de berijders, die
de dynamische kwaliteit van d
zeer luxueuze limousine nog
meer tot uitdrukking willen la
ten komen.
De beide meeruitvoeringen, die
vanaf het tweede kwartaal van
1995 beschikbaar zullen zijn
voor alle modellen van de A8
serie zijn:
Nieuwe aluminium velgen in
de maat 8J x 18 in een 7-
spaaks ontwerp en voorzien
van bonden in de afmeting
245/45 R 18.
Deze combinatie onderstreept
vooral het dynamische rij
karakter van de Audi A8.
Een 20 mm verlaagd sport
onderstel met een straffe
veerdemper-afstemming en
sterkere stabilisatoren. Deze
meeruitvoering zal vooral de
sportief ingestelde A8-rijder
aanspreken.
De Audi A8 heeft zich intussen
in het marktsegment van de top
klasse een vaste plaats verwor
ven. Na de produktie van 5000
stuks van de Audi A8 in 1994,
zullen tot het einde van februari
wereldwijd nog eens 2000 au
to's worden afgeleverd. In Ne
derland zijn tot midden februari
1995 94 A8-modellen geïmpor
teerd. Daarbij wordt de levering
situatie na een voorzichtige
start nu langzamerhand beter.
Inmiddels lopen er per werkdag
gemiddeld 60 Audi's A8 van de
band. Daardoor konden de lange
levertijden, die in het afgelopen
jaar ontstonden door de grote
vraag na de marktintroductie,
worden teruggebracht vaan zo'n
3 maanden. Voor 1995 rekent
Audi op een produktie van in
totaal 15.000 eenheden.