Audi op A Suzuki pagina 19 Hart van Holland/1 maart 1995 Van 9 tot 19 maart 1995 presenteer Audi op de 65ste Internatio nale Automobielsalon van Genève een aantal aantrekkelijke uit breidingen van het, in 1994 vergaand vernieuwde, model- programma. De audi A4, die inmiddels op de belangrijkste Eu ropese automobielmarkten met veel succes is geïntroduceerd, is een voorbeeld van de moderne, 'emotionele' vormgeving van de huidige Audi-ontwerpen. Het belangrijkste Audi-nieuws in Genève is de nieuwe A6 2.5 TDi quattro (103kW/140pk), de eerste limousine ter wereld in de hogere automobielklasse met een dieselmotor met direkte in spuiting in combinatie met per manente vierwielaandrijving. Deze auto is een goed voorbeeld van de bekende Duitse Audi-slo gan: "Voorsprong door tech niek". Andere noviteiten van Audi in Genève zijn: Een vijftraps automaat met DSP (dynamisch schakel programma) die Audi voor het eerst presenteert in de Audi A4 2.6 en 2.8 18 inch aluminium velgen en een sportonderstel voor het topmodel Audi A8 A6 2.5 TDi quattro Vooruitstrevende technologie is al lange tijd een bekend han delsmerk van Audi. Met de quattro-modellen heeft Audi een doorbraak gerealiseerd op het gebeid van de permanente vierwielaandrijving voor snelle auto's en met TDi- motoren heeft men een eigen klasse opge bouwd van buitengewoon zui nige en toch bijzonder vlotte die sels. De 2.51 TDi heeft geheel nieuwe normen gesteld voor vermogenssterke dieselmoto ren. Met zijn al bij lage toeren krachtige trekvermogen streeft deze diesel vele benzineversies met een grote cilinderinhoud voorbij. Audi, de quattro- en TDi-pionier, heeft nu zijn grote know-how op deze beide terreinen gecombi neerd in de Audi A6 2.5 TDi quattro. Deze TDi quattro, die le verbaar wordt als limousine en als Avant, koppelt de voorde len van de veelgeprezen 2.5 li ter vijcilinder TDi-motor aan de superieure tractie en de rij- stabiliteit van de quattro-model len. Met deze dynamische èn bijzon der economisch high-tech uit voering voldoet Audi aan een re gelmatig voorkomende vraag van de klanten. De A6 TDi quattro combineert een grote rij- veiligheid met buitengewoon lage verbruikscijfers. Dat resul teert, in combinatie met de hoge rijprestaties en het uitstekende temperament, in een auto die bijzonder veel rijplezier te bie den heeft. De Audi A6 2.5 TDi quattro en de vergelijkbare Avant-uitvoe- ring worden geleverd met een handgeschakelde zes versnellingsbak. De afstelling van deze versnellingsbak is bij zonder goed afgestemd op het grote motorvermogen en boven dien zodanig dat een zo laag mo gelijk brandstofverbruik wordt gerealiseerd. Het Torsen- tussendifferentieel van de vier wielaandrijving verdeelt de kracht variabel over beide aandrijfassen. De as met de meeste tractie wordt met voor rang bediend. De 2.5 TDi quattro-modellen kunnen aanhangers trekken van 1800 kg (limousines) en 1750 kg (Avant). Dat is zo'n 100 kg meer dan met de vergelijkbare voorwielaangedreven A6 mo dellen. Ook de toelaatbare dak belasting is 25 kg hoger en komt daarmee op 75 kg. Het betreft hier Duitse cijfers, omdat de Ne derlandse typegoedkeuring nog niet heeft plaatsgevonden. Het permanente vierwiel- aandrijfsysteem is van de vierde generatie en voorzien van het elektronisch sperdifferentieel (EDS). In extreme situaties - zo als bij het wegrijden op een glad omhoog lopend wegdek in de bergen - ondersteund EDS de Audi in de hogere automobiel klasse. Inclusief de beide nieuwe 2.5 TDi's zijn vanaf eind juli 1995 zes A6 quattro model len leverbaar. Sportieve uitvoering voor de Audi A8 Moderne elegante en een ze kere mate van "understatement", gecombineerd met de modern ste techniek, karakteriseren de Audi A8. Het topmodel met zijn aluminium carrosserie in de De Minnesota Twin is ontworpen om maximaal te bekoren. Het is een motorfiets waarop mensen gezien willen worden. Wie zijn been over het zadel van deze speciale Suzuki Intruder zwaait en een zwengel aan het gashendel, waant zich in het Amerika van de jaren zestig. Het is de perfecte motor voor het 'Route 66' ge voel, appellerend aan het fameuze asfaltlint vann het oosten naar het westen van de Verenigde Staten. De intruder van Suzuki is al ja ren een begrip. Dit model heeft zich opgewerkt tot een op zich zelf staande klasse. De minnesota Twin versterkt dat beeld, bijzonder zijn bij voorbeeld de ver chroomde deksel tjes van de reser voirs voor rem- en koppelvloeistof, die aan het stuur zijn gemonteerd. Het zelfde geldt voor de radiateur-bescher- mer en het sierstuk op het voorspat bord, die beide eveneens in chroom zijn uitgevoerd. De hooggeplaatste 'highway- steps' voor de voeten en de op vallende gevormde spiegels stellen de berijder in staat de kenmerkende, wat onderuit ge zakte 'easy rider' zitpositie aan te nemen. Het aan het stuur ge monteerde scherm neemt de winddruk op het lichaam weg. Zo is het ook tijdens langere rit ten comfortabel toeven op deze Suzuki. Net als de Intruder is de Minnesota Twin er als 600, 800 en 1400. er zijn drie kleur combinatie: turquoise/donker- blauw, paars/zilvergrijs en bor deaux/zilvergrijs. Suzuki produ ceert de Minnesota Twin in gel imiteerde oplage. De exclusieviteit is daarmee ge waarborgd. De 600 kost 16.699,-, de 800 18.699,- en de 1400 komt op 24.999,-. Het ken teken krijgt de vermelding 'Suzuki Minne sota Twin', waar mee deze Intru der een begrip op zichzelf wordt. Niet onbelangrijk is tevens dat im porteur B.V Nimag de motor levert mt twee jaar volledige ga rantie zonder kilometerbeper king en een gratis reis verzekering met een looptijd van twaalf maanden en een complete dekking. krachtverdeling geheel automa tisch en buitengewoon efficiënt. ABS-sensoren stellen vast als er wielen dreigen door te draaien en remmen deze afzonderlijk en gedoseerd af. De aandrijfkracht wordt gevoerd naar de wielen met de grootse tractie. Een handmatig bedien- baar sperdifferentieel op de achteras is daardoor niet meer nodig. Het EDS werkt tot 40km/ h en schakelt zichzelf daarboven automatisch uit. De 2.5 liter TDi-motor ontwikkelt zijn nominale vermogen van 103kW (140pk) bij 4000 t/min. Het zeer grote koppel van 290Nm is al beschikbaar bij 1900 t/min. Daarmee kan de 2.5 TDi quattro in 10.0 seconden accelereren van 0 naar 100 km/ h (Avant 10.2 sec.) en wordt een topsnelheid van 206 km/h (Avant 201 km/h) gerealiseerd. Het brandstofverbruik ligt zeer laag: 4,71 (Avant 4,91) bij con stant km/h; 6,51 (Avant 6,81) bij constant 120 km/h en 8,31 (Avant 8,61) in de stad (voorlopige cij fers 80/1268 EEG). Het is de bedoeling om eind juli 1995 de eerste 2.5 TDi quattro- modellen af te leveren. De au to's zijn standaard voorzien van gesmede lichtmetalen, alumi nium velgen in de maat 6J x 15. De Nederlandse verkoopprijzen zijn op dit moment nog niet be kend. Met de nieuwe 2.5 TDi quattro wordt de toch al buitengewoon brede A6-serie uitgebreid tot elf limousine- en tien Avant-model- len. Drie TDi- en vijf (Avant vier) bezinemotoren van de zeer zui nige A6 1.9 TDi met een vermo gen van 66kW (90 pk) tot en met het zeer comfortabele zes cilinder topmodel A6 2.8 met een vermogen van 128 kW (174 pk) vormen het aanbod van Audi Space Frame ASF-con- structie, is een trendsetter in de topklasse. Met extra sportieve uitvoering voor het 'vlaggeschip' komt Audi nu ook tegemoet aan de wensen van de berijders, die de dynamische kwaliteit van d zeer luxueuze limousine nog meer tot uitdrukking willen la ten komen. De beide meeruitvoeringen, die vanaf het tweede kwartaal van 1995 beschikbaar zullen zijn voor alle modellen van de A8 serie zijn: Nieuwe aluminium velgen in de maat 8J x 18 in een 7- spaaks ontwerp en voorzien van bonden in de afmeting 245/45 R 18. Deze combinatie onderstreept vooral het dynamische rij karakter van de Audi A8. Een 20 mm verlaagd sport onderstel met een straffe veerdemper-afstemming en sterkere stabilisatoren. Deze meeruitvoering zal vooral de sportief ingestelde A8-rijder aanspreken. De Audi A8 heeft zich intussen in het marktsegment van de top klasse een vaste plaats verwor ven. Na de produktie van 5000 stuks van de Audi A8 in 1994, zullen tot het einde van februari wereldwijd nog eens 2000 au to's worden afgeleverd. In Ne derland zijn tot midden februari 1995 94 A8-modellen geïmpor teerd. Daarbij wordt de levering situatie na een voorzichtige start nu langzamerhand beter. Inmiddels lopen er per werkdag gemiddeld 60 Audi's A8 van de band. Daardoor konden de lange levertijden, die in het afgelopen jaar ontstonden door de grote vraag na de marktintroductie, worden teruggebracht vaan zo'n 3 maanden. Voor 1995 rekent Audi op een produktie van in totaal 15.000 eenheden.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 1995 | | pagina 19