- 1995,00 Volkswagen levert nieuwe 1.4 en 1.6 1 benzinemotor met multipoint-iniectie, 6.495,- De Suzuki Alto 1.0 GA StehOuwer ALLROUND BANDENMONTEUR AUTO DE HOORN MAAKT AUTORIJDEN GOEDKOPER bandenservice b.v. START THEORIECURSUS! DE URIENDELI "E DEALER 01793-1657 mmmmm mèëêêèk IElectro Maaiers vanaf 249,00 Motormaaiers vanaf 599,00 iHogedrukreinigers vanaf 425,00 lferegeningspompen vanaf 299,00 Speciale aanbieding I Stroom agregaat 1220 Volt 2000 watt van 2643,00 Ivoor alle incl. BTW :tdeweg 31 Moerkapelle - Tel. 01793-1728 - Fax: 2471 Vermindering brandstofverbruik, grotere souplesse en betere rijprestaties. ierbera kwekerij Jan Oudijk B.V. vraagt gemotiveerde Jonge vaste medewerkers J. Oudijk Middelweg 3 - Moerkapelle Wel lusten, Nauwelijks lasten donderdag 7 september 1995 19.30 uur Westland 18 te Moerkapelle Theoriecertificaat is tegenwoordig 3 jaar geldig Aanmelden en inlichtingen AUTORIJSCHOOL ARIE VAN RIJN 01793-1496 AJeen bij AUTO DE HOORN NU MET GRATIS AFLEVERINGS-PAKKET 'Mattenset Eerste-hulp-kussen Lampenset •Gevarendriehoek Brandstof Laklstift HOORN 65, ALPHEN A/D RUN - Tel. verkoop 0172 SUZUKI vraagt met spoed een: of iemand die daarvoor wil worden opgeleid. Onze gedachten gaan uit naar een representatief, klantvriendelijk persoon tussen de 20 en 40 jaar, met minimaal L.T.S.-automonteur-opleiding en in het bezit van een rijbewijs. Interesse? Bel voor informatie of een afspraak naar: Dhr. de Ruiter, tel. 01793-3012 of eventueel 's avonds privé: 01865-2559 Hart van Holland/17 augustus 1995 Pagina 15 mmmmÊmmmmmmmummmmmmÊmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm Per modeljaar 1996 worden de 1,4 1 (44 kW/60 pk) en 1,6 1 (55 kW/75 pk) benzine motoren in de Volkswagen Polo, Golf, Golf Variant en VentQ voorzien van een nieuw ontworpen mengsel- vorming-techniek. Dit resul teert in een vermindering van het brandstofverbruik, een grotere motorelasticiteit en betere rijprestaties. Een be langrijk kenmerk van deze nieuwe techniek is de multi- point-injectie (MPI) en een nieuw ontwikkeld aanzuig- systeem met spiraalvormige, uit glasvezel versterkte inlaatspruitstukken. Bij een multi-point-injectie wordt de brandstof vlak vóór de inlaatklep van iedere cilin der ingespoten. Hierdoor wordt een betere mengsel verdeling bij relatief lage inspuitdrukken verkregen. De single-point-injectie daar entegen voorziet vanuit van uit één gemeenschappelijk punt alle cilinders met brand stof. Het inlaatspruitstuk heeft een spiraalvorm en is door middel van een twee-schalen techniek vervaardigd uit een glasvezel-versterkte kunst stof. Het voordeel van cirkel vormige aanzuigkanalen ten opzichte van de gebruikelijke inlaatspruitstukken is dat ze voor alle cilinders even lang zijn. Dit betekent een betere vullingsgraad en homogeen mengsel over het totale toerentalbereik. Ook nieuw is het elektroni sche regelapparaat, dat on der andere verantwoordelijk is voor de inspuitregeling, tankontluchting, zelf diagnose en wegrijblokkering. De ontsteking is voorzien van een stroomverdeler. Een sensor signaleert wanneer in een cilinder pingelen begint op te treden. Vervolgens wordt het ontstekingstijdstip overeenkomstig gewijzigd. Er is sprake van een cilinder- selectieve pingelregeling, die zich zeer snel aanpast aan de verschillende brandstof kwaliteiten. Hierdoor kunnen de nieuwe MPI-motoren ook probleemloos worden aange dreven met loodvrije normale benzine. Deze motoren, voor zien van katalysator en lambdaregeling, voldoen nu al aan de uitlaatgas-normen die vanaf 1996 gaan gelden. De nieuwe mengselvorming- techniek resulteert in een brandstofbesparing van 3 procent. Afhankelijk van de individuele rijstijl en het ge bruik van de auto kan de be sparing echter ook hoger zijn. Naast de verbeterde name een auto, die vaak bij een stoplicht staat te wach ten, profiteert hiervan. De 1,4 1 MPI-motor bereikt en maximaal koppel van 116 Nm in een toerentalgebied van 2800 -3200 t/min. Bij de tot nu toe geproduceerde Golf 4.4 werd bij 2800 t/min een kop pel bereikt van 107 Nm. voor mengselbereiding is het sta- de 1,6 1 MPI-motor geldt een tionair toerental van de 1,4 1 waarde van 135 Nm bij 2800 motor verder verlaagd. Met - 3400 t/min. De vooruitgang is in het bij zonder te merken aan de elasticiteitswaarden. De vo rige 1,4 1 motor accelereerde in de vijfde versnelling van 60 naar 100 km/h in 22 secon den. Met de nieuwe motor bedraagt dit slechts 18 secon den. De oude 1,6 1 mu.or had 19,5 seconden nodig, terwijl de nieuwe 1,6 MPI-motor in 16,5 seconden van 60 naar 100 km/h accelereert WÊÊÊÊÊM

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 1995 | | pagina 15