-
1995,00
Volkswagen levert nieuwe 1.4 en 1.6
1 benzinemotor met multipoint-iniectie,
6.495,-
De Suzuki Alto 1.0 GA
StehOuwer
ALLROUND
BANDENMONTEUR
AUTO DE HOORN
MAAKT AUTORIJDEN GOEDKOPER
bandenservice b.v.
START THEORIECURSUS!
DE URIENDELI
"E DEALER
01793-1657
mmmmm
mèëêêèk
IElectro Maaiers vanaf 249,00
Motormaaiers vanaf 599,00
iHogedrukreinigers vanaf 425,00
lferegeningspompen vanaf 299,00
Speciale aanbieding
I Stroom agregaat
1220 Volt 2000 watt van 2643,00
Ivoor
alle incl. BTW
:tdeweg 31 Moerkapelle - Tel. 01793-1728 - Fax: 2471
Vermindering brandstofverbruik, grotere souplesse en betere rijprestaties.
ierbera kwekerij Jan Oudijk B.V. vraagt
gemotiveerde
Jonge vaste medewerkers
J. Oudijk
Middelweg 3 - Moerkapelle
Wel lusten, Nauwelijks lasten
donderdag 7 september 1995
19.30 uur Westland 18 te Moerkapelle
Theoriecertificaat
is tegenwoordig
3 jaar geldig
Aanmelden en inlichtingen
AUTORIJSCHOOL ARIE VAN RIJN
01793-1496
AJeen bij AUTO DE HOORN NU MET GRATIS AFLEVERINGS-PAKKET
'Mattenset Eerste-hulp-kussen Lampenset •Gevarendriehoek
Brandstof Laklstift
HOORN 65, ALPHEN A/D RUN - Tel. verkoop 0172
SUZUKI
vraagt met spoed een:
of iemand die daarvoor wil worden opgeleid.
Onze gedachten gaan uit naar een representatief,
klantvriendelijk persoon tussen de 20 en 40 jaar,
met minimaal L.T.S.-automonteur-opleiding en
in het bezit van een rijbewijs.
Interesse?
Bel voor informatie of een afspraak naar:
Dhr. de Ruiter, tel. 01793-3012
of eventueel 's avonds privé: 01865-2559
Hart van Holland/17 augustus 1995
Pagina 15
mmmmÊmmmmmmmummmmmmÊmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
Per modeljaar 1996 worden
de 1,4 1 (44 kW/60 pk) en 1,6
1 (55 kW/75 pk) benzine
motoren in de Volkswagen
Polo, Golf, Golf Variant en
VentQ voorzien van een
nieuw ontworpen mengsel-
vorming-techniek. Dit resul
teert in een vermindering van
het brandstofverbruik, een
grotere motorelasticiteit en
betere rijprestaties. Een be
langrijk kenmerk van deze
nieuwe techniek is de multi-
point-injectie (MPI) en een
nieuw ontwikkeld aanzuig-
systeem met spiraalvormige,
uit glasvezel versterkte
inlaatspruitstukken.
Bij een multi-point-injectie
wordt de brandstof vlak vóór
de inlaatklep van iedere cilin
der ingespoten. Hierdoor
wordt een betere mengsel
verdeling bij relatief lage
inspuitdrukken verkregen.
De single-point-injectie daar
entegen voorziet vanuit van
uit één gemeenschappelijk
punt alle cilinders met brand
stof.
Het inlaatspruitstuk heeft
een spiraalvorm en is door
middel van een twee-schalen
techniek vervaardigd uit een
glasvezel-versterkte kunst
stof. Het voordeel van cirkel
vormige aanzuigkanalen ten
opzichte van de gebruikelijke
inlaatspruitstukken is dat ze
voor alle cilinders even lang
zijn. Dit betekent een betere
vullingsgraad en homogeen
mengsel over het totale
toerentalbereik.
Ook nieuw is het elektroni
sche regelapparaat, dat on
der andere verantwoordelijk
is voor de inspuitregeling,
tankontluchting, zelf
diagnose en
wegrijblokkering.
De ontsteking is voorzien van
een stroomverdeler. Een
sensor signaleert wanneer in
een cilinder pingelen begint
op te treden. Vervolgens
wordt het ontstekingstijdstip
overeenkomstig gewijzigd.
Er is sprake van een cilinder-
selectieve pingelregeling, die
zich zeer snel aanpast aan de
verschillende brandstof
kwaliteiten. Hierdoor kunnen
de nieuwe MPI-motoren ook
probleemloos worden aange
dreven met loodvrije normale
benzine. Deze motoren, voor
zien van katalysator en
lambdaregeling, voldoen nu
al aan de uitlaatgas-normen
die vanaf 1996 gaan gelden.
De nieuwe mengselvorming-
techniek resulteert in een
brandstofbesparing van 3
procent. Afhankelijk van de
individuele rijstijl en het ge
bruik van de auto kan de be
sparing echter ook hoger zijn.
Naast de verbeterde
name een auto, die vaak bij
een stoplicht staat te wach
ten, profiteert hiervan.
De 1,4 1 MPI-motor bereikt en
maximaal koppel van 116 Nm
in een toerentalgebied van
2800 -3200 t/min. Bij de tot nu
toe geproduceerde Golf 4.4
werd bij 2800 t/min een kop
pel bereikt van 107 Nm. voor
mengselbereiding is het sta- de 1,6 1 MPI-motor geldt een
tionair toerental van de 1,4 1 waarde van 135 Nm bij 2800
motor verder verlaagd. Met - 3400 t/min.
De vooruitgang is in het bij
zonder te merken aan de
elasticiteitswaarden. De vo
rige 1,4 1 motor accelereerde
in de vijfde versnelling van 60
naar 100 km/h in 22 secon
den. Met de nieuwe motor
bedraagt dit slechts 18 secon
den. De oude 1,6 1 mu.or had
19,5 seconden nodig, terwijl
de nieuwe 1,6 MPI-motor in
16,5 seconden van 60 naar
100 km/h accelereert
WÊÊÊÊÊM