Hebben ze daar nog wel hulp nodig...? Hart van Holland/27 november 1996 pagina 21 om de De Stichting Kinderhulp Roemenië heeft haar jaarlijkse hulptransport uitgevoerd. 170 ton hulpgoederen brachten zij bij 470 gezinnen. Een verslag van dag tot dag van Bram Noordam. korte benen Donderdag 7 en vrijdag 8 november. Donderdag 7 november was het zover. In de stro mende regen vertrok om 20.00 u. het konvooi van de SKR naar Roemenië. Tien tot de nok geladen vrachtwagens, een slaap/keukenwagen, een techn./ voorraadwagen en 3 luxe wagens. De 32 deelnemers hadden er zin in ondanks het sombe re weer. Het zou een zware reis worden, temeer daar het konvooi de eerste dag ruim 1200 km af moest leggen. Normaal vertrekt het transport op vrijdagmorgen, maar door een rijverbod in Hon garije moest er eerder worden gestart om zodoen de dit verbod te omzeilen. Vooraf zijn er bereke ningen gemaakt i.v.m. het niet overschrijden van de rijtijden en vooral om oververmoeidheid te voorkomen. Omstreeks 23.30 werd even voorbij Königfürst een sanitaire stop gehouden. De eer ste 1100 km werd in de regen afgelegd. Voorbij Wenen brak de zon pas echt door. Rond 04.15 u. ar riveerden we in Gei- selwind voor de eer ste tank stop. Om- streeks 09.00 u. ar riveerden we bij de Duits/Oos tenrijkse grens, waar we toch enkele formaliteiten moesten vervullen. Dit kostte toch nog een uur. Om 14.40 u. bereikten we de Oostenrijks/Hongaarse grens. Omdat deze grens tevens de eerste eindbestemming was, be gon de catering inmiddels met het klaarmaken van de maaltijd. Voor ons stonden 60 vrachtwa gens te wachten om gewogen te worden. De Hongaarse douane hanteerde een 'nieuw sys teem' met een soort sleutelhanger met daarop een nummer. Iedere wagen die gewogen was kreeg behalve z'n 'Laufzettel' ook zo'n sleutelhan ger. Als de sleutelhangers op waren moest er wor den gewacht totdat er vanuit het douanekantoor een 'handje' nieuwe werd gebracht, terwijl het parkeerterrein bijna leeg was... Een nieuw sys teem dat je alleen maar als 'Hongaar', met een enorme hoeveelheid fantasie, kan bedenken. Al met al kostte het 4 uur om de weegbrug te passe ren en de documenten af te handelen. Rond 18.30 u. kwamen Bram en Toontje terug van de douane en lagen de meeste deelnemers al te slapen. Een rare ervaring om 's-avonds rond 19.00 u. naar bed te gaan. Maar de volgende nacht moest er weer om 2.00 u. worden gereden naar de Hongaars/ Roemeense grens. Na een stevig bord andijvie/ stamppot met ballen gehakt gingen ook Bram en Toontje naar bed. Zaterdag 9 november. Zoals al verteld, stonden de deelnemers rond 01.00 op. Na een snel hapje en kopje koffie te hebben ge nuttigd en het lunchpakket te hebben ingeladen, werd rond 02.00 u. gestart richting Hongaars/ Roemeense grens. Er was besloten om, zolang bet kan, niet via de tolweg te rijden, maar de eer ste 40 km binnendoor te gaan. En dat betekent 12 35.00 in de knip! Het kost weliswaar een half uur extra, maar dat moet dan maar. In de buurt van Budapest werd een tussenstop gehouden om weer eens te wisselen van chauffeur en schijfje. Omstreeks 09.00 u. arriveerden we in Mako waar we de laatste tankstop voor Roemenië hielden. Precies toen wij aankwamen stond er een tankwagen te lossen, net op de plek waar een snelpomp' staat. Die pomp konden we dus niet gebruiken en dat is jammer, want dat kostte ruim een half uur meer ti)d. Uiteindelijk reden we om 10.30 u. van het tankstation weg en arriveerden om 10.55 u. bij de Hongaars/Roem eense grens. Koos van Marie was van uit Mako vast vooruit gereden naar de grens om de situatie te bekijken en om Angela (onze begeleider/tolk) op te halen. Ook hier moesten de wagens worden gewogen. Nog wel even over legd met de Hongaar om voorrang te knjgen, maar zonder enig resultaat. De Roemenen hebben wel de 'naam' van de slecht ste grensovergang, maar inmiddels weten wij be ter, van de Roemenen krijgen wij alle medewer king voor een snelle afhandeling. Als we een lijstje zouden maken van medewerking, dan krijgt de Roemeen van ons de le.plaats, de Oostenrijker ?,e 2e- en de Hongaar een slechte 3e.plaats. uiteindelijk konden we de weegbrug passeren en n ,camenten 'n °fde laten maken bij de Hon gaar. Wegen en afhandelen van de documenten oij de Hongaar kostte bijna 7 uur! Nu eerst, via een stukje niemandsland, op naar de Roemeense grens. De Roemenen waren op de hoogte van on- e komst en het vroeg 'slechts' 2 uur om de Roe- eense grens te passeren. Om 19.50 u. reden we hü >?üunië Ln' Wa hadden vooraf afgesproken om I voldoende tijd door te rijden naar Sibiu. Mocht te weinig tijd zijn dan zouden we richting Arad jior,!6.6.- f)ewaa'<te parkeerplaats zoeken. Ge nennet tijdstip van grenspassage, werd besloten nia=ioiJe ??an naar een geschikte parkeer- pn ,Wim Hoogerdijk en Bram gingen vooruit een SÏÏeï zo n duiten Arad richting Deva, bakiafie ?n bewaakte parkeerplaats. Via het CWiLWl konvooi °P de hoogte gesteld. Da-voou' arriveerden het konvooi op de Met de Parkeerwachter een prijs bPfimn en snel de keukenwagen open om te iïÏÏ,® de maaltijd: Nasi en saté... Om- 23.30 u. zochten we allemaal ons bedje op want de volgende morgen stond het vertrek gepland om 08.30 u. Zondag 10 november. Om 07.00 u. stonden de meesten hun ontbijtje te nuttigen en om 08.30 u. reden we weg van de par keerplaats richting Sibiu. Met mooi weer heb je ook vaak koude nachten. De thermometer gaf aan dat het 's-nachts 6 graden had gevroren. Bij een steeds blauwer wordende lucht kwam het zonnetje stevig aan de hemel en zorgde voor een aangename temperatuur die opliep naar ca. 16 graden! We hadden er zin in! Al met al telden we wel tot op heden, een totale grenswachttijd van bijna 15 uur.maar dat mocht de pret en de zin niet drukken. Aangezien we onze 2e. optie hadden gebruikt, stoppen ergens tussen Arad en Deva, werd besloten dat we rechtstreeks naar Rosia zouden rijden, waarop maandagmorgen de dou ane zou komen om alle wagens te openen. Om streeks 11.15u. werd even t e strek ken en de sa nitaire verplichtingen te vervullen. Het laatste stuk (ca. 175km) wachtte nog. Omstreeks 15.15 u. arri veerden we buiten Sibiu vlak voor de afslag naar Rosia. Koos van Marle, Piet Hoogerdijk, Aad vd Velde, Wim Hoogerdijk en Bram Noordam gingen vooruit om te controleren of een aantal zaken was uitgevoerd. Zo zou er o.a. worden gezorgd dat bij een kruising een stuk weg zou worden opge hoogd, de telefoon en electriciteitkabels op 4.5 m. worden gebracht en nog een paar kleine zaken. In het dorp eerst nog een logistiek plan gemaakt voor het opstellen van de wagens. Toen alles rond was eerst nog een paar politiemensen op div. zijwegen geïnstalleerd om te zorgen dat het konvooi zonder problemen naar boven kon rijden. Dat hielp dus ook niet veel. Daarna weer terug om het konvooi op te halen, en het laatste stukje naar Rosia te rijden. Bij aankomst in het dorp was een traditioneel welkom voorbereid. Over de weg was een soort lijn gespannen met kleden erover heen. Het konvooi moest stoppen en aan Bram en Em my werd gevraagd een stukje brood met wat zout te eten. Daarna werden de kleden weggehaald en kon het konvooi Rosia in rijden. Onze 23 extra Roemeense medewerkers waren ook in Rosia. Zij waken 's-nachts in ploegen over de wagens en overdag helpen zij bij het uitdelen van de goede ren, Na wat passen en meten werden de wagens opgesteld in volgorde van het afhalen van de goe deren. We hadden nog wel wat tijd en de techni sche mannen begonnen alvast met het installe ren van de bouwlampen (voor de bewaking 's- nachts) en het ophangen van de geluidsinstallatie die we konden gebruiken a.m.v. een draadloze microfoon. De slaap/keukenwagen en de techni sche wagen werden geparkeerd op de inrit van het huis van de Duits Evangelische priester. Hier naast stond het Verenigingsgebouw' dat eigenlijk niet wordt gebruikt. Onmiddellijk de sleutel ge vraagd, en onze tafels en stoelen geïnstalleerd. De grote potkachel die er stond was omgebouwd voor gas, dus wij zaten goed. Elke dag ons ontbijt en diner overdekt en verwarmd. Dat is pas echte luxe! Vanavond stonden gebakken aardappelen, karbonade, groente en een toetje op de menu kaart. Inclusief onze Roemeense medewerkers moest er voor bijna 60 personen worden gekookt! Na het diner werd in de plaatselijke 'rioolbuis' (een klein halfrond cafeetje dat leek op een uit de kluiten gewassen rioolbuis) een biertje gedron ken. De eigenaar werd zichtbaar vermoeid van het bedienen maar zag tegelijkertijd zijn avond- omzet uitgroeien tot een maandomzet. Volgens Leo Veenman heeft hij de volgende dag gelijk een reis naar de Canarische Eilanden geboekt. Nou is het bekend dat sommige 'Bleiswijkers' iets overdrijven (om maar te zwijgen over Moerka- pellenaren) maar de café-eigenaar heeft tijdens ons verblijf goede zaken gedaan. Rond het mid dernachtelijk uur naar bed, want de volgende morgen begon de distributie en de afspraak was fit aan de start. Maandag 11 november. Om streeks 09.00 u. kwam de douane naar Rosia om de wagens te controleren. Eigenlijk niet meer dan een formaliteit want natellen wordt wel een beetje moeilijk. Inmiddels stonden al een groot aantal fa milies met hun karretjes, paard en wagen enz. klaar om hun goederen op te halen. Elke familie wist vooraf wat ze zouden ontvangen, want een paar dagen voordat wij arriveren, krijgen zij hun afleverbon (in het Roemeens) met daarop de aantallen en het totaalgewicht. Zodoende weten zij hoeveel dozen, zakken etc. zij krijgen en wat het totaalgewicht is! Tevens stond op elke afle verbon of zij op maandag of op dinsdag hun goe deren af konden halen. Het had vannacht 5 gra den gevroren onder een strak blauwe hemel. De zon begon zijn warmte te verspreiden. Gisteren was het 16 graden! We hadden er zin in! Na het openen van de wagens gingen de technische mannen hun 'klussen' uitvoeren. TL-balken mon teren in de school en de peuterclub, een kopieer machine installeren, 2 computers installeren enz. enz. De chauffeurs stonden klaar en om 10.00 uur kwam het eerste karretje om de hulpgoederen op te halen. Het liep als een trein. Tussen de middag kwamen Nel, Emmy en Cock langs met belegde broodjes en koffie. 'Praten en breien' dus werken en tussendoor je broodje eten. Omstreeks 14.00 u. waren de families, die op maandag hun goede ren mochten halen, geweest. Snel besloten dat we ook alvast een 60 families van dinsdag lieten komen. Sorin op pad en een goed half uur later kwamen de eerste families alweer aan. Rond 17.00 u. waren we klaar met deze 60 'extra' fami lies. Alles aan de kant, wagens afsluiten en op naar 'ons restaurant' om het verdiende borreltje te drinken. De cateringploeg was inmiddels al bezig met de maaltijd. Vanavond macaroni/ham/ eitje en een lekker bakje vla met een beetje room. Net als zondagavond aten de Roemenen ook vanavond mee, en daar kan je gerust rekening mee houden! Na het eten afwassen Ondanks ons 'tegensputteren' wilden de Roemenen beslist zelf afwassenWie zijn wij dan om ze dat te weigeren? Vanavond niet te laat naar bed, want ondanks het vlot verlopen werk, begon de vermoeidheid hier en daar toch iets toe te slaan. De rioolbuis was minder druk dan de vorige avond. Rond midder nacht lag iedereen in bed. Dinsdag 12 novem ber. Vandaag het restant van de families, nog zo'n 220. De 4000 bezems moesten en passant ook nog even geladen 1 worden in de wagen van Koos v.d. Ende en Piet Hoogerdijk. Vandaag ■KÜW "x- ook een klein bezoekje aan de arm- eaci' ste gezinnen van Rosia. De SKR is geen voorstander van 'toerisme', maar het is wel eens goed dat we met de neus op de feiten worden gedrukt. In groepjes van ca. 5 per sonen, onder begeleiding van een tolk, is iedereen naar de vallei ge weest waar de bijna 300 armste ge zinnen wonen... Verder commen taar is overbodig... gezichten spra ken na terugkomst boekdelen! Aan het eind van de middag was alles klaar en werd vast begonnen met het opruimen van de werkmateria len en inruimen van de wagens. Gis teren namens de gemeente en een deel van de bevolking een varken aangeboden gekregen. Moest nog wel even wor den geslacht. Gisteravond behendig tot kleine karbonaadjes gemaakt. Vanavond op het vuur en samen met de bami en wat satehsaus zal dat wel weer smullen worden. Behalve onze eigen men sen en de 23 Roemenen hebben wij ook van avond nog wat gasten: Mevr. de Burgemeester, de Orth. priester, het schoolhoofd en nog een paar Roemeense VIP's. Omdat de wagens alle maal leeg waren werd besloten een beperkte be waking in te stellen zodat er meer Roemeense medewerkers tegelijk konden eten. Een beetje onwennig keken onze Roemeense vrien den tegen de bami aan. Maar al snel werd de 2e. en tevens laatste pan aangerukt. Het vlees (110 karbonaadjes) was ook geen lang leven beschoren. Rijkelijk be sproeid met cola en sinas voor onze Roe menen en een 'ander drankje' voor de hollanders werd omstreeks 10.00 u. een kleine pauze ingelast en werd door Koos een mini-vuurwerk met 4 grote pijlen afge stoken. Een leuke afsluiting van de hulp verlening in Rosia. Hierna nog even een afzakkertje en dan snel naar bed, want morgenvroeg wacht ons de terugtocht naar Nederland. Woensdag 13 novem ber. De meesten liepen al om 07.00 u rond. Het laatste ontbijtje in ons 'restau rant' en dan snel alles opruimen. Gisteren waren de wagens al gekeerd om vandaag makkelijk het dorp uit te rijden. De bezemwagen wilde niet starten. Er waren al problemen ge weest die dmv het wisselen van accu's werden opgelost. Nu bleek echter dat de dynamo niet meer functioneerde. Bovenzien was er ook nog een deels kapotte brandstofleiding... Dat was pech... bijna op tijd weg en nu toch oponthoud. Aad vd Velde, Wim Hoogerdijk en Bram Noordam zijn direct naar het kantoor van de SKR in Sibiu gereden omdat we daar over een internationale telefoon beschikken. Kontakt gezocht met de dealer in Nederland en getracht een oplossing te vinden. Onderdelen waren nodig... Besloten werd om terug te rijden naar Rosia en toch te ver trekken. Eenmaal aangekomen in Hongarije zou den Koos v Marle, Aad vd Velde en Frans Veen- man naar Budapst rijden waar een Mercedes dealer zit. Maar eerst moesten wij Roemenië uit en dat is ook niet zomaar gebeurd. Omstreeks 9.30 u. vertrok het konvooi uit Rosia. Net als bij de aankomst was er ook een 'traditioneel afscheid'. Na een sjaal, kleedje en de Roemeense vlag in ontvangst genomen te hebben en natuurlijk een beetje weemoedig afscheid van de burgemees ter en de bevolking reden we richting Sibiu. Het was vandaag een beetje mistig, maar de zon was druk bezig door te breken. Rond 13.30 u. hielden we een sanitaire stop van 20 minuten. Snel nog even de schijfjes gewisseld en op naar de grens richting Hongarije waar we om ongeveer 17.40 u. arriveerden. Dat was een forse tegenvaller! Al vele kilometers voor de grens stonden honder den vrachtwagens te wachten. De konvooilei ding besloot, op hoop van zegen, gewoon alle wagens te passeren en maar te zien waar we uitkwamen. Tot op zekere hoogte liepdataardig, totdat een aantal wachtende chauffeurs het niet pikten en en hun auto enigzins dwars de weg op draaiden om de doorgang te belemmeren. Be-1 halve dat probleem kwamen er ook nog tegenlig- f gers die - op een tweebaansweg - natuurlijk niet meer konden passeren! De 'chaos' was nu wel compleet. Wagen 1 (Bram en Wim) reden door naar de grens en pleegden haastig overleg met de grenspolitie. Uitgelegd dat we op hun verzoek door moesten rijden naar de grens en dat er nu problemen waren die werden veroorzaakt door 1 hoofdzakelijk Turkse vachtwagenchauffeurs. Gevraagd om politiebegeleiding om de Turkse j chauffeurs wat te bedaren. Wim met zwaailicht en politie terug naar het konvooi om te trachten orde in de chaotische situatie te scheppen. Op dracht: probeer onze wagens in te voegen en wacht op een bericht van de grens om op te ko men rijden. Dat de Turkse chauffeurs kwaad werden is natuurlijk wel begrijpelijk. Als je al zo'n 36 uur staat te wachten en vrolijk passeren daar 12 vrachtwagens dan moet je wel kwaad wor den. Inmiddels door Bram verder gepraat met de grenspolitie en gezocht naar een oplossing. He laas doordat de Hongaarse douane wisseling van de wacht had (duurt ca. 1,5 uur) moest er worden gewacht totdat er weer ruimte was. Er zat niets anders op dan wachten. Aan de grens overleg ge pleegd met de douane om een snelle doorgang wanneer de wagens door konden komen. Bij het konvooi was de rust weergekeerd. De meeste wagens stonden in de wachtende rij. Alleen Bas Versloot stond nog een stuk verderop. De Roem eense grens was leeg, maar bij de Hongaar leek het wel spitsuur... (toch weerdie Hongaar) Einde lijk rond 21.30 u. kwam er beweging bij de Hon gaar. Maar bij de Roemeen stonden nog zo'n 50 wagens voor ons te wachten. Dan maar even on deruit op de bank in de auto want een beetje slaap kon geen kwaad. Om 23.30 u. maakte de grens- politie Bram wakker en "i' Vr0e9 0m de wa gens met spoed naar de grens te laten ko men over een speciale baan. De dokumen- ten en de passen waren in middels afgehan deld zodat de wa gens bij aankomst direct door konden rijden richting Hon gaar. Alle wagens kwamen aan behalve Bas Ver sloot. Bas liet ons weten dat de Turken' hem niet lieten vertrekken. Een kleine paniek was merk baar. Want laten we eerlijk zijn, je staat daar wel met een kapitaal aan materiaal.... Bas gerust gesteld en Bram opnieuw naar de grenspolitie. Uitgelegd dat er nog een wagen stond die door Turken' werd vastgehouden. Dringend verzocht om mee te gaan om onze wagen zonder brokken naar de grens te begeleiden. Eerst had hij er niet zoveel zin in, maar een handje Duitse Marken doet wonderen. Na een paar honderd meter vroeg de politie aan Bram waar de wagens stond. Bas had z'n knipperlichten aangezet en was daar door herkenbaar. Vanaf dat punt liet de politie een collega verder met Bram mee gaan met de op dracht de wagen te begeleiden. Een aantal Tur ken zag ons aankomen en riep in gebroken Duits Hollander nicht fahren". In het Duits uitgelegd dat er nog een wagen van ons stond en dat die wagen hier zo voorbij zou komen. En als ze ver standig waren lieten ze dat zonder problemen ge beuren. Bij Bas aangekomen vertelde hij dat ze met stenen gooiden. Geen paniek. De politie ver zocht om op de treeplank van de bijrijder (Teus Versloot) te gaan staan. Zelf ging ik op de tree plankvan de chauffeur staan. Mochten er eventu eel stenen komen, dan kwamen die in elk geval aan de kant van de politie, want met een bochtje gooien leek me onmogelijk. Bas, nu eruit, blik op oneindig en vol gas naar de grens. Bij het passe ren van de Turken kwam het middelvingertje regelmatig omhoog, maar geen stenen. Zo arri veerden ook Bas en Teus rond 00.30 u. bij Hon gaar waar we uiteindelijk snel door konden om om 01.00 u. te arriveren in Mako. Gezien het late tijdstip werd besloten om alleen maar wat erwten soep met worst te eten en snel te gaan slapen. In middels werd er door alle wagens nog even ge tankt. Rond 02.00 u. sliepen alle deelnemers want straks om 09.00 u. zouden we weervertrek- ken richting Oostenrijk. Donderdag 14 november. Na een snel ontbijtje vertrok ken we om 08.30 u. richting Oostenrijk. Aad vd Velde, Frans Veenman en Koos van Marle gingen er als een speer vandoor richting Bu dapest naar de Mercedes- dealer. Per telefoon zou kontakt worden gehouden over het verloop. Omstreeks 13.00 u. werd bij het tanksta tion Tatabanya een stop ge houden en hadden we kontakt met de 'Budapest- gangers'. Zij hadden een brandstofleiding op de kop Anno 1996 wordt hier gewoond- Hulp nog wel nodig? In de 'hoofdstraat' van Rosia reden de karretjes langs de wagens om de spulletjes op te halen. kunnen tikken. Rijden juliie maar alvast door, wij sluiten zo wel aan. Zo'n 30 kilometer voor de grens nog even gestopt voor het kopen van de be kende mandjes... Daarna op naar de Oostenrijk se grens waar we om 15.45 u. arriveerden. De grenspassage kostte 2 uur. In die tijd hebben de technische mannen de brandstofleiding verwis seld. Omstreeks 18.00 u. reed het konvooi Oos tenrijk in. Voor 22.00 u. Duitsland in konden we wel vergeten. Bovendien was het weer slecht ge worden en striemde de regen, die later overging in natte sneeuw, tegen onze wagens. Besloten werd om in Ansfelden - ons 'oude stekkie' - te overnachten. Piet Hoogerdijk vroeg nog even of we niet vooruit zouden rijden om te kijken of die parkeerplaats er nog wel was. Zo gevraagd zo ge daan. Wim en Bram snel vooruit... Inderdaad de parkeerplaats was er nog wel, maar omgetoverd tot 'Pivat-Parkplatz' compleet met ketting. Pech dus! Snel gezocht naar een ander parkeerterrein dat we vonden bij een grote meubelzaak iets ver derop. Alle wagens daar naartoe geloodst. 'Jon gens de afrit naar beneden en dan rechtsaf zie je ons wel staan. Zo gezegd zo gedaan. Alleen als 12 vrachtwagens een afrit af komen dan heb een een lengte van ca. 350 meter. En dat betekent weer dat de gehel afrit bezet was door vrachtwa gens die stuk voor stuk het parkeerterrein op moesten. Zo zie je geen enkele poliltie-agent en zo is er een epidemie! Uitgelegd dat we na 22.00 u. niet meer mochten rijden en pas vannacht om 5.00 uur weer konden starten. De politie begreep de situatie en wenste ons een goede nachtrust en goede reis. De keuken open en snel even eten, want morgenvroeg om 5.00 u. werd er weer ge reden. Nog een half uurtje - onder het genot van een afzakkertje - gezellig nagepraat en voor de laatste keer (ja toch?) ons bedje opgezocht. Vrijdag 15 november. Om 04.00 u. reveille. Het laatste ontbijtje en om 05.00 u. de laatste kilome ters naar de Duitse grens. Rond 06.30 u een klei ne stop gehouden en de problemen met de dyna mo van de wagen van Koos vd Ende besproken. Besloten werd dat Koos en Piet (wagen 6) en de mannen vd Velde (wagen 13) begeleid door Koos, Emmy en Nel (wagen 15) achter zouden blijven en naar Regensburg zouden gaan naar een Mercedes dealer voor een dynamo en ande re onderdelen. Het konvooi ging verder Duitsland in en zou telefonisch kontakt houden met Koos v Marle over het verloop... Hoe dan ook, hoe laat dan ook, een ding stond vast: we zouden tegelijk in Moerkapelle aankomen. Omstreeks 12.30 u. kwam het verlossende telefoontje: de dynamo was op een parkeerplaats gemonteerd en de Mercedes deed het weer als nooit tevoren. Maar er was wel een achterstand van ruim 190 kilome ter. Afgesproken werd dat het konvooi rustig aan zou doen, wat langer zou pauzeren bij de tanks top in Geiselwind en bij andere stops om zodoen de de achterstand terug te brengen. Omstreeks 17.45 u. nabij de grensovergang Berg, werd er weer geïnventariseerd. De achterblijvers waren nog maar 3 kwartier van ons verwijderd. Dat is mooi ingelopen. Maar goed dat ze geen controle onderweg hebben gehad, want het schijfje had ter plaatse rood geworden van schaamte. Om 19.30 u. arriveerde het konvooi bij wegrestaurant de Meern waar we zouden wachten op de achterblij vers. En ja hoor, om 20.20 u. voegden - onder luid applaus - Koos, Emmy, Nel, Koos, Piet, Aad en Jaap zich bij ons. Nog even snel een broodje kroket en een kopje koffie en dan om 20.50 u. op naar Moerkapelle waar we omstreeks 21.30 on der grote belangstelling arriveerden. Moe, veel meegemaakt, veel ervaringen rijker maar vooral een goed gevoel. Om te eindigen met het begin van dit artikel: Hebben ze daar nog wel hulp nodig? Ik weet het 200% zeker...! We gaan er volgend jaar weer tegenaan. Bram Noordam.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 1996 | | pagina 21