Gemeente
Zevenhuizen
Moerkapelle
c
J
II!
Hart van Holland/18 december 1996
pagina 7
Wet Waardering Onroerende Zaken en de gevolgen Vergunningen Wet Milieubeheer
Kerstboominzameling
meer gemeentenieuws op pagina 11
N 1 1 l_J/-\+ /-rtllrtrtn >/->n ki iirtn rv-i nnr+Ai- nn i»io+k/M irlorr i/'an rio n omoon+o
Per 1 januari 1995 is de Wet Waardering Onroerende Zaken (Wet WOZ) in werking getreden.
Wellicht heeft U hierover in de media al het een en ander gelezen. Een van de gevolgen van deze
wet is dat uiterlijk vóór 22 februari 1997 alle eigenaren en gebruikers van onroerende zaken een
beschikking zullen ontvangen waarin mededeling wordt gedaan van de door de gemeente
vastgestelde economische waarde van de onroerende zaak. In de raadsvergadering van 7
november 1996 hebben burgemeester en wethouders toegezegd dat zij de inwoners van Zeven-
huizen-Moerkapelle uitgebreid zullen informeren over de gevolgen van de invoering van de wet
WOZ.
Toten met week 8 zult U wekelijks in deze krant een artikel aantreffen. Deze artikelen zullen niet
alleen over de wet WOZ gaan maar zij zullen het hele gemeentelijke belastinggebied bestrijken.
Deze week komen als eerste de rioolrechten en afvalstoffenheffing aan bod.
Rioolrechten
Rioolrechten worden geheven van de gebruiker van een perceel van waaruit afvalwater direct of
indirect op de gemeentelijke riolering worden afgevoerd. De gemeente exploiteert een rioolstel
sel met een lengte van circa 35 kilometer. Aan het onderhoud van dit stelsel zijn natuurlijk kosten
verbonden. Ter dekking van deze kosten worden rioolrechten geheven. In 1996 werden de kosten
voor 71 gedekt door de opbrengst rioolrechten. Het college van burgemeester en wethouders
heeft bij zijn installatie in 1994 besloten dat in de loop van de jaren de kosten van de riolering voor
100% gedekt dienen te worden door de opbrengst rioolrechten. Door de rijksoverheid is aan
gemeenten de verplichting opgelegd om de gehele gemeente van riolering te voorzien. Deze
verplichting is opgelegd uit het oogpunt van milieubeleid. Alleen door goede vervangende
alternatieven kan onder deze verplichting worden uitgekomen. Als gevolg van deze verplichting
heeft de gemeente Zevenhuizen-Moerkapelle een Gemeentelijk Rioleringsplan opgesteld waarin
is aangegeven op welke wijze een aantal buiten-gebieden in de komende jaren nog van riolering
moet worden voorzien. Aan deze extra investeringen zijn vanzelfsprekend kosten verbonden.
Gevolg hiervan is dat de tarieven ook hier voor zullen stijgen. In principe is gekozen voor een
methode waarbij de rioolrechten zo weinig mogelijk zullen stijgen en vervolgens op een bepaald
niveau blijven. Dit betekent dat er in de eerste jaren verlies zal worden geleden. Na enkele jaren
zullen de lasten als gevolg van het verloop van de investeringen afnemen en zullen de verliezen
uit de beginjaren gecompenseerd worden.
In de gemeente Zevenhuizen-Moerkapelle worden rioolrechten geheven op basis van vaste
tarieven. Er zijn ook gemeenten in Nederland waar rioolrechten worden geheven op basis van
bijvoorbeeld het waterverbruik. Hierbij wordt er dan vanuit gegaan dat het verbruikte water voor
het grootste deel weer via de riolering wordt afgevoerd. Bij deze methode kan zich een aantal
praktische problemen voordoen. Bedrijven waar veel water in het productieproces omgaat zoals
een bakkerij dienen dan aan te tonen dat zij niet al het verbruikte water via de riolering hebben
afgevoerd. Gelet op deze uitvoerende problemen is de raad van de gemeente Zevenhuizen-
Moerkapelle geen voorstander om tot een andere berekening van het rioolrecht over te gaan.
Het tarief voor 1997 wordt in vergelijking met 1996 met 72,verhoogd tot 284,voor een
meerpersoonshuishouden. Een alleenstaande betaalt in 1997 185,Na deze verhoging worden
de kosten voor 75% gedekt. De stijging van het dekkingspercentage met 4% ten opzichte van 1996
kan niet worden vergeleken met de stijging van 72,Dit komt omdat er in 1997 ook sprake is
van een stijging van de lasten van onderhoud enz. van het rioolstelsel. Zonder deze stijging van
lasten zou het dekkingspercentage door de verhoging van de rioolrechten uitkomen op 93%, maar
door de lastenstijging daalt dat weer tot de genoemde 75%.
Deze verhoging van 72,-— is een gevolg van een aantal zaken, te weten: het college-besluit om
te komen tot kostendekkende tarieven, doorberekening van een deel van de kosten van de aanleg
van de riolering aan de Bierhoogtweg te Zevenhuizen, een doorberekening van de kosten van
straatvegen en de gevolgen van het Gemeentelijk Rioleringsplan.
Afvalstoffenheffing
De afvalstoffenheffing is een directe belasting die wordt geheven op grond van artikel 15.33 van
de Wet Milieubeheer. Hij wordt geheven voor het feitelijk gebruik van een perceel ten aanzien
waarvan krachtens artikel 10.11 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van
huishoudelijke afvalstoffen geldt. In begrijpelijk Nederlands: waar de vuilniswagen langskomt.
Het doet er bij de afvalstoffenheffing dus niet toe of men veel of weinig dan wel helemaal geen
gebruik van de diensten van de gemeente maakt.
De afvalstoffenheffing is de laatste jaren veelvuldig onderwerp van gesprek. Onder het motto de
vervuiler betaalt hebben steeds meer gemeenten in Nederland ideeën om via gedifferentieerde
tarieven de burger op de werkelijke geproduceerde hoeveelheid afval af te rekenen. Voorloper
was de gemeente Oostzaan waar in 1993 met de proef begonnen werd om via een gedifferen
tieerd tarief gebaseerd op het gewicht de burger te belasten voor de door hem aangeboden
hoeveelheid afval.Hierbij werd door middel van een chip op de vuilcontainer bepaald hoeveel kilo
afval werd aangeboden. Deze proef heeft uitgewezen dat het DIFTAR (differentiatie tarieven)-
systeem in ieder geval in een gemeente met hoofdzakelijk laagbouw technisch en organisatorisch
uitvoerbaar is, kan leiden tot een vermindering van de afvalstroom en voor de gemeente en de
burger financieel aantrekkelijk kan zijn.
Buiten het wegen van het afval bestaan er natuurlijk nog andere vormen van tariefsdifferentiatie.
Veel gemeenten, waaronder ook Zevenhuizen-Moerkapelle, maken onderscheid tussen één- en
meerpersoonshuishoudens, de meest simpele vorm van differentiatie. Ander gemeenten bijvoor
beeld verstrekken van gemeentewege dure vuilniszakken, de burger is dan verplicht zijn afval
gescheiden in een GFT-zak en een restafvalzak aan de straat te zetten. Ook zijn er gemeenten die
het aantal keren in rekening brengen dat iemand de vuilcontainer aan de straat zet.
In het Gemeenschappelijk Vuilverwerkingsbedrijf Midden-Holland en Rijnstreek waaraan de
gemeente Zevenhuizen-Moerkapelle deelneemt wordt op dit moment ook gediscussieerd over
een uitbreiding van de tariefsdifferentiatie. In afwachting van de afloop van deze discussie
hanteert de gemeente Zevenhuizen-Moerkapelle de heffing van een tarief per huishouding. Voor
1997 bedraagt de stijging ten opzichte van 1996 37,Deze stijging is een gevolg van het besluit
ornte komen tot kostendekkende tarieven. Voor 1997 bedraagt het tarief voor een meerpersoons
huishouden 407,en voor een alleenstaande 265,Na deze stijging worden de lasten voor
ca. 92% gedekt door de afvalstoffenheffing.
Mindere stijging woonlasten
Bij de vaststelling van de begroting 1997 leidde voortzetting van het beleid inzake het toegroeien
naar kostendekkende tarieven in eerste instantie tot een stijging van de woonlasten ten opzichte
van 1996 van 18%. Een dergelijke stijging van de tarieven in één jaar werd door burgemeester en
wethouders onaanvaardbaar geacht. Door het nemen van diverse bezuinigingsmaatregelen is
men erin geslaagd het stijgingspercentage terug te brengen tot 10,6%. Deze minder forse stijging
js terug te vinden in een extra verlaging van het tarief voor de onroerende-zaakbelastingen.
Hierover meer in een volgend artikel.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente
Zevenhuizen-Moerkapelle;
gelet op afdeling 3.6 van de Algemene Wet Bestuursrecht;
maakt bekend, dat door hen vergunningen zijn verleend inge
volge de Wet milieubeheer naar aanleiding van de aanvragen
van:
-Stehouwer Bandenservice om een vergunning ingevolge de
Wet milieubeheer voor het oprichten en in werking hebben
van een bandenservicebedrijf, gelegen aan het adres Noord
einde 57-1 te Zevenhuizen (verleend op 10 december 1996);
-Zijderhand's Garagebedrijf om een nieuwe, de gehele
inrichting omvattende vergunning ingevolge de Wet milieu
beheer voor een garagebedrijf met tankstation, gelegen aan
het adres Julianaweg 32 te Moerkapelle (verleend op
10 december 1996);
-Fa. P. de Vrij Zn. om een vergunning ingevolge de Wet
milieubeheer voor het oprichten en in werking hebben van
een graanhandel, gelegen aan het adres Bredeweg 35 te
Moerkapelle (verleend op 12 december 1996).
Aan deze vergunningen zijn voorschriften verbonden, die no
dig zijn ter bescherming van het milieu.
De vergunningen en alle ter zake zijnde stukken liggen ter
secretarie Van de gemeente Zevenhuizen-Moerkapelle, sectie
V.R.O.M., Dorpsstraat 89 te Zevenhuizen, ter inzage en wel van
donderdag 19 december 1996 tot vrijdag 31 januari 1997, elke
werkdag van 08.30 uur tot 12.00 uur (inzage van de stukken
buiten bovengenoemde tijden is mogelijk na telefonische af
spraak).
Bij de Raad van State staat tot vrijdag 31 januari 1997 beroep
open voor:
a. degenen, die bedenkingen hebben ingebracht tegen het
ontwerp van de beschikking;
b. de adviseurs, die gebruik hebben gemaakt van de gelegen
heid advies uit te brengen over het ontwerp van de beschik
king;
c. degenen, die bedenkingen hebben tegen wijzigingen die bij
het nemen van een beschikking ten opzichte van het ont
werp daarvan zijn aangebracht;
d. belanghebbenden aan wie redelijkerwijs niet kan worden
verweten geen bedenkingen te hebben ingebracht tegen
het ontwerp van de beschikking.
Het beroepschrift moet worden gericht en gezonden aan de
Raad van State, Afdeling bestuursrechtspraak, Postbus 20019,
2500 AE Den Haag.
Een beschikking wordt van kracht met ingang van de dag na
het einde van de beroepstermijn.
Indien gedurende die termijn een verzoek om voorlopige
voorziening is gedaan, wordt de beschikking niet van kracht
voordat op dat verzoek is beslist. Het verzoek om een voorlopi
ge voorziening moetworden gericht aan de Afdeling bestuurs
rechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 AE
Den Haag.
Zevenhuizen, 10/12 december 1996.
Burgemeester en wethouders van Zevenhuizen-Moerkapelle,
De secretaris, De burgemeester,
A. Visser L.M. Schoots
De jaarlijkse inzameling van kerstbomen vindt plaats op vrij
dag 3 januari 1997 van 13.00 tot 17.00 uur. De inzamelplaatsen
zijn:
-kern Zevenhuizen: nabij het gemeentehuis;
-kern Moerkapelle: vrachtwagenpérkeerplaats
Ambachtsstraat/Nijverheidstraat;
- kern Oud Verlaat: nabij De Vierkap.
Voor iedere boom die u inlevert krijgt u een ontvangstbewijs.
Met dit ontvangstbewijs heeft u kans op een van de 15 door het
gemeentebestuur beschikbaar gestelde waardebonnen ter
waarde van f 35,-, f 25,-, f 15,-, f 10,- en f 5,. Verder worden er
diverse prijzen door winkeliers beschikbaar gesteld.
De winnende nummers zullen worden gepubliceerd in de
Dorpskrant van 8 januari 1997 en vanaf maandag 6 januari
1997 op de volgende lokaties:
-kern Zevenhuizen: gemeentehuis, Dorpsstraat 89;
-kern Moerkapelle: John Kadiks, Dorpsstraat 30;
-kern Oud Verlaat: De Vierkap, Vlietkade 37.
De prijzen kunnen bij John Kadiks te Moerkapelle en op het
gemeentehuis worden opgehaald.
Op vrijdagavond 3 januari 1997 om 19.00 uur zal door de
jeugdbrandweer een oefening worden gehouden aan de
Ambachtstraat te Moerkapelle.
De jeugdbrandweer houdt toezicht bij de verbranding van
kerstbomen en controleert de boel na afloop.