Ibk 4: j ji lelanchthon college -oenecoop College Informatieavond Meander college te Zoetermeer Hart van Holland/ 22 januari 1997 pagina 13 De Blesewic. mmm'jv I an de andere kant van de Rottemeren. Het lijkt zo ver, maar juist in deze itevige ijstijden liggen Zeven-huizen en Bleiswijk nog dichter bij elkaar. Het lal echter niet de belangrijkste faktor zijn waarom zoveel leerlingen jaarlijks oversteek maken. Het geheim van deze keuze hopen we in dit artikel te bntrafelen. ploma met wat minder beroeps-gerichte uren en wat meer theorie. Bleiswijk. [let Melanchthon College in Bleiswijk her- Jergt momenteel zo'n 700 leerlingen, een [netgering aantal voor een dorp met 10.000 [iwoners. Je zou dus de conclusie kunnen [rekken dat er van kleinschaligheid geen Wake kan zijn. Niets is minder waar. De leer- Ingen zitten verspreid over twee scholen, e weten De Kring, christelijke school voor IB0-MAVO, en De Blesewic, christelijke jchool voor VWOHAVO-MAVO. Beide scho en werken samen waar het moet en gaan run eigen weg waar het kan. porps. Vanneer je de scholen binnenstapt, valt je jjirect het een en ander op. Zo vormen de jcholen met hun laagbouw en hun weids ppgezette ligging een langgerekt lint van platen en aula's. Het dorpse karakter straalt e tegemoet. Toch hebben zowel De Kring Jls De Blesewic duidelijk een eigen school- ultuur. |)e Kring BO-MAVO school De Kring |tent de meer praktisch ingestelde leerlingen. jHetzijn vooral leerlingen die gebaat zijn bij fefwisseling van leeractiviteiten en werkvor men. Leerlingen ook, die gezien hun con- lentratie-vermogen na een kwartier praten tcht aan de slag willen, op onderzoek of fctief met proefjes. Daar staat De Kring ga lant voor, passende leerstof, aldus brug- psco'rdinator R Muilwijk. Op De Kring kent men twee diplomat hetVBO-diploma (voor bereidend beroepsonder-wijs) en het VBO- AVO, het zogenaamde gemengde di- Jaaroverzicht. De school behoudt het enthousiasme na tuurlijk eveneens met culturele en sportieve activiteiten: survivalweken, reizen naar York, Londen, Parijs of gewoon naar het oudheid kundig museum te Leiden en voor de wen- dagen naar Bodegraven. In het werkelijk schitterende jaaroverzicht van De Kring legt locatie-directeur J.D. de Jong uit waarom de school voor deze activiteiten kiest: 'Kennis is belangrijk in het leven. Het mag echter niet de enige bagage zijn voor de rest van je leven. Kennis moetje kunnen toe passen, sociale vaardigheden moet je ont wikkelen. Niet voor niets is De Kring dan ook enige jaren geleden ertoe overgestapt om naast een cijfer voor de "kennis", de presta tie/per vak beoordelingen te verstrekken voor werkhouding, zelfstandigheid, verzor ging van het werk en kontakten. Met de leer lingen willen we de totale mens ontwikke len. En het leuke is dat we daar zelf ook zo veel van leren, elke dag weer. Dankbaar werk I' Doorstroomrelevante vakken. Waardoor onderscheidt De Kring zich van andere VBO-MAVO scholen Brugklasco'rdinator Muilwijk aarzelt geen moment: 'Op De Kring laten we de leerling pas in het vierde leerjaar voor een bepaalde sector kiezen, dus niet al op het 13 B 14e jaar. Tot dan krijgen de leerlingen alle mo gelijke algemeen vormende vakken die ze Jm het komende schooljaar kunnen leerlingen al in de eerste klas een ge- l'chte atheneumopleiding volgen. T^et deze uitbreiding van het onderwijsprogramma voegt het Coenecoop College een extra dimen- fie aan de opleidingsmogelijkheden ■oe. Deze mogelijkheid sluit goed aan T de behoefte die er bestaat bij het basisonderwijs om leerlingen de mo gelijkheid te geven op maat door te [bomen naar het voortgezet onder lijs. Weloverwogen besluit ^et deze beslissing bieden wij talent- folie atheneumleerlingen voortaan di- fect vanaf de eerste klas een speciale Theneum-opleiding, aldus A.W. endriks, algemeen directeur van het [oenecoop College. e bonden voor de keuze een gym- pasium-afdeling te beginnen of het pdeneum een impuls te geven; het estuur heeft in haar besluit nadruk- pP de signalen van de basisscho- n en de ouders meegenomen en Jekozen voor een volledige pheneumopleiding", aldus L. de Jong, voorzitter van het bestuur. andacht voor de leerlingen staat Voorop por de nieuwe atheneum-leerlingen [an in het programma tijd vrij ge- Faakt worden om meer aandacht te psteden aan de verschillende vakken n activiteiten. Deze zullen de studie een belangrijke meerwaarde meege ven. Aansluiten bij de eisen van vervolgstudies en maatschappelijke ontwikkelingen zijn belangrijke uit gangspunten. Uitbreiding van informatiekunde, meer aandacht voor internationalisering en het werken aan de verbetering van de onderzoeksvaardigheid van de leerlin gen hebben daarin de hoogste prio riteit volgens L. Hertogh - van der Laan, directeur onderwijs van de school. Breed aanbod Door deze uitbreiding biedt het Coenecoop College een nog breder aanbod. Leerlingen kunnen kiezen uit VBO, MAVO, HAVO en Atheneum Voor leerlingen van de basisschool die nog geen definitieve keuze kunnen maken biedt het Coenecoop College combinatie-klassen in het eerste en tweede leerjaar. 29 Januari Op 29 januari zal het Coenecoop College om 19.00 uur zijn deuren openen voor ouders en toekomstige leerlingen en kan men kennis maken met het gevarieerde aanbod. Op deze avond zal ook de nieuwe ingang van het schoolgebouw op Dreef 2 in ge bruik genomen worden. Wij zijn blij met deze ontwikkelingen; zij geven aan dat we op de goede weg zitten met het Coenecoop College, aldus L. de Jong, voorzitter van het bestuur. in het MBO nodig heb ben en daarnaast een oriNntatie in alle sectoren techniek, economie, landbouw, verzorging). Wil een leerling echter in de bovenbouw al 24 uur techniek of verzorging dan zit de leerling bij ons niet goed. Uit dit uitstel van studie- en beroeps keuze mag blijken dat wij nspelen op de maat schappelijke ontwikkelin gen. Steeds vaker moe ten mensen al op jonge leeftijd omgeschoold worden. Door een meer algemene basis, ook voordeVBO-leerling, ne men de kansen op een geslaagde en gerichtere keuze toe!' Een mooie afsluiter voor De Kring, lijkt ons. De heer Muilwijk haast zich echter te mel den: 'De basis blijft natuurlijk dat de leerling fluitend, met plezier naar school fietst, en zo ook weer thuis komt. Dan pas wil de leer ling ook na De Kring de studie voortzetten I' In de wijde omgeving verreweg de kleinste in z'n soort. Met JJn MAVO-2 en vier brug klassen telt de school momenteel 140 leer lingen. De Blesewic heeft twee categoriNn brugklassen. Kinderen die op de basisschool het advies MAVO-HAVO of MAVO hebben gekregen zijn welkom in de MAVO-HAVO brugklas. Daarnaast heeft de school een aantal HAVO-VWO brugklassen. De leerlin gen in deze klassen worden voorbereid op een schoolloopbaan in de VWO- of de HAVO-afdelingen. Als de leerlingen op de basisschool een advies HAVO, HAVO-VWO of VWO hebben gekregen zij n zij welkom in de HAVO-VWO-brugklassen. Elke leerling krijgt binnen het kleinschalige karakter van De Blesewic de kans, de hulp en de aanmoediging om uit te groeien naar zijn maximale mogelijkheden. Er zullen MAVO-HAVO-leerlingen zijn die in de loop van het jaar laten zien dat zij capaciteiten voor het VWO hebben. Deze leerlingen krij- gen door een gedifferentieerde manier van werken de mogelijkheid zich optimaal voor te bereiden op het vervolg van hun schoolcarrüre op het VWO. Middels een be proefd systeem van studie- en steunlessen, wiskundebijles en extra spellingsonderwijs kunnen eventuele.mancoS daar waar mo gelijk gerepareerd worden. De heer W. Smit, verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken op De Blesewic: "De school ligt in een landelijke omgeving. Daar maken we natuurlijk gebruik van. Bij' aardrijkskunde leer je in het bos werken met kaart en kompas. Bij' biologie ga je planten zoeken en gymnastiek krijg je soms aan (zo mer) of op (winter) de Rottemeren. Op De Blesewic doen we naast de lessen ook veel andere dingen. We vinden dat een school meer moet zijn dan een plek waar je komt om te leren en dus organiseren we allerlei sportieve activiteiten. Tennis- en voetbaltoernooien en een keer met de hele school naar een tropisch zwem bad. Er is dansles waar je met klasgenootjes onder andere de Jive en de Shuffle leert. We organiseren schoolfeesten en klasseavonden. Er is een werkweek en er wordt een bezoek gebracht aan diverse musea. Veel kinderen bespelen een muziekinstrument en daar willen we ook graag iets van horen. Ook besteden we aandacht aan theaterbezoek. We vinden dat het er allemaal bij hoort'. Voor De Blesewic geldt 'Eerst het welbevinden, dan komt de wil om te presteren vanzelf', aldus Smit. Voor alle duidelijkheid: De Blesewic staat voor het MAVO-diploma en een driejarige opleiding VWO en HAVO. Na het derde leerjaar vervolgen de leerlin- - gen hun weg in VWO-4 en HAVO-4 in de_^ hoofd-vestiging, het Melanchthon te Rotter- dam-Schiebroek (goed bereikbaar via de Rottebanbrug). Uitdagingen. Het Melanchthon College te Bleiswijk, ofte wel De Kring en De Blesewic, staat voor enorme uit-dagingen de komende jaren. Werd JJn jaar geleden nieuwbouw betrok ken met acht nieuwe lokalen, de komende maanden staan in het teken van een uitbrei ding met nog eens vijf lokalen en een uit bouw van de aula, opdat en zodat de nieuwe lichting leerlingen met open armen ontvangen kan worden. In Bleiswijk gaan ze niet over JJn nacht ijsYY. Daar bestaat geen twijfel over. De jaarlijkse Voorlichtingsavond van het Meander College vindt plaats op donderdag 23 januari van 19.00 - 21.00 uur in het gebouw aan het Van Doornenplantsoen 11te Zoetermeer. Studenten die een MBO-opleiding wil len gaan volgen, kunnen zich samen met hun ouders tijdens deze avond oriënteren op het grote aanbod dat het Meander College te bieden heeft. Een team van docenten en andere deskundigen staat op deze avond klaar om antwoord te geven op vra gen over de verschillende opleidin gen. Per 1 augustus 1997 zullen de oplei dingen in het middelbaar beroepson derwijs veranderen. Het aanbod van het Meander College is voor het ko mende schooljaar dan ook gewijzigd: De afdeling Administratie start met een nieuwe opleiding automatisering. De juridische opleiding is uitgebreid met sociale zekerheid en personeelswerk/arbeidsvoorziening; voorheen was dit de opleiding sociaal- juridische dienstverlening. In de commerciële richting wordt de opleiding marketing communicatie aangeboden. De afdeling Handel is uitgebreid met de opleiding internationale handel/ groothandel. Binnen de afdeling Gezondheidszorg, Dienstverlening en Welzijn kan nu ook gekozen worden voor de richting so ciaal dienstverlener, binnen de oplei ding sociaal pedagogisch werker is de keuze voor activiteitenbegeleider te maken naast onderwijsassistent. De opleiding leidster kindercentra en de vierjarige opleiding voor verpleeg kundige behoren nu ook tot de mo gelijkheden. Studenten die nog geen keuze kun nen maken of een tekort hebben aan vooropleiding vinden binnen de afde- ling Educatie de mogelijkheid om oriënterende en schakelende pro gramma's te volgen, waarbij extra aandacht zal worden besteed aan opvang en trajectbegeleiding. Het Meander College wordt geken merkt door aandacht voor de indivi duele begeleiding van jong volwassenen op het gebied van stu die en beroepshouding. Dit wordt mogelijk gemaakt door de onderverdeling van het totale opleidingenaanbod in kleinere secto ren en afdelingen. Elke afdeling heeft zijn eigen afdelingsdirecteur die wordt bijgestaan door coördinatoren en do centen. Het service- en adviescentrum (SAC) staat ter beschikking voor studenten met vragen over studie- en beroeps keuze. Ook kan men hier terecht voor problemen van meer persoonlijke aard, indien nodig kan worden door verwezen naar hulpverlenende in stanties. In het gebouw bestaat de mogelijk heid om rustig en zelfstandig in het Open Leercentrum te werken. Het Meander College voor een dyna mische beroepsopleiding, gericht op de toekomst! Bel voor informatie, een afspraak of het aanvragen van een brochure 079-3410321.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 1997 | | pagina 13