Ibk
4:
j
ji
lelanchthon college
-oenecoop College
Informatieavond Meander college te Zoetermeer
Hart van Holland/ 22 januari 1997
pagina 13
De Blesewic.
mmm'jv
I
an de andere kant van de Rottemeren. Het lijkt zo ver, maar juist in deze
itevige ijstijden liggen Zeven-huizen en Bleiswijk nog dichter bij elkaar. Het
lal echter niet de belangrijkste faktor zijn waarom zoveel leerlingen jaarlijks
oversteek maken. Het geheim van deze keuze hopen we in dit artikel te
bntrafelen.
ploma met wat minder beroeps-gerichte
uren en wat meer theorie.
Bleiswijk.
[let Melanchthon College in Bleiswijk her-
Jergt momenteel zo'n 700 leerlingen, een
[netgering aantal voor een dorp met 10.000
[iwoners. Je zou dus de conclusie kunnen
[rekken dat er van kleinschaligheid geen
Wake kan zijn. Niets is minder waar. De leer-
Ingen zitten verspreid over twee scholen,
e weten De Kring, christelijke school voor
IB0-MAVO, en De Blesewic, christelijke
jchool voor VWOHAVO-MAVO. Beide scho
en werken samen waar het moet en gaan
run eigen weg waar het kan.
porps.
Vanneer je de scholen binnenstapt, valt je
jjirect het een en ander op. Zo vormen de
jcholen met hun laagbouw en hun weids
ppgezette ligging een langgerekt lint van
platen en aula's. Het dorpse karakter straalt
e tegemoet. Toch hebben zowel De Kring
Jls De Blesewic duidelijk een eigen school-
ultuur.
|)e Kring
BO-MAVO school De Kring
|tent de meer praktisch ingestelde leerlingen.
jHetzijn vooral leerlingen die gebaat zijn bij
fefwisseling van leeractiviteiten en werkvor
men. Leerlingen ook, die gezien hun con-
lentratie-vermogen na een kwartier praten
tcht aan de slag willen, op onderzoek of
fctief met proefjes. Daar staat De Kring ga
lant voor, passende leerstof, aldus brug-
psco'rdinator R Muilwijk. Op De Kring kent
men twee diplomat hetVBO-diploma (voor
bereidend beroepsonder-wijs) en het VBO-
AVO, het zogenaamde gemengde di-
Jaaroverzicht.
De school behoudt het enthousiasme na
tuurlijk eveneens met culturele en sportieve
activiteiten: survivalweken, reizen naar York,
Londen, Parijs of gewoon naar het oudheid
kundig museum te Leiden en voor de wen-
dagen naar Bodegraven.
In het werkelijk schitterende jaaroverzicht van
De Kring legt locatie-directeur J.D. de Jong
uit waarom de school voor deze activiteiten
kiest: 'Kennis is belangrijk in het leven. Het
mag
echter niet de enige bagage zijn voor de
rest van je leven. Kennis moetje kunnen toe
passen, sociale vaardigheden moet je ont
wikkelen. Niet voor niets is De Kring dan ook
enige jaren geleden ertoe overgestapt om
naast een cijfer voor de "kennis", de presta
tie/per vak beoordelingen te verstrekken
voor werkhouding, zelfstandigheid, verzor
ging van het werk en kontakten. Met de leer
lingen willen we de totale mens ontwikke
len. En het leuke is dat we daar zelf ook zo
veel van leren, elke dag weer.
Dankbaar werk I'
Doorstroomrelevante vakken.
Waardoor onderscheidt De Kring zich van
andere VBO-MAVO scholen
Brugklasco'rdinator Muilwijk aarzelt geen
moment: 'Op De Kring laten we de leerling
pas in het vierde leerjaar voor een bepaalde
sector kiezen, dus niet al op het 13 B 14e
jaar. Tot dan krijgen de leerlingen alle mo
gelijke algemeen vormende vakken die ze
Jm het komende schooljaar kunnen
leerlingen al in de eerste klas een ge-
l'chte atheneumopleiding volgen.
T^et deze uitbreiding van het
onderwijsprogramma voegt het
Coenecoop College een extra dimen-
fie aan de opleidingsmogelijkheden
■oe. Deze mogelijkheid sluit goed aan
T de behoefte die er bestaat bij het
basisonderwijs om leerlingen de mo
gelijkheid te geven op maat door te
[bomen naar het voortgezet onder
lijs.
Weloverwogen besluit
^et deze beslissing bieden wij talent-
folie atheneumleerlingen voortaan di-
fect vanaf de eerste klas een speciale
Theneum-opleiding, aldus A.W.
endriks, algemeen directeur van het
[oenecoop College.
e bonden voor de keuze een gym-
pasium-afdeling te beginnen of het
pdeneum een impuls te geven; het
estuur heeft in haar besluit nadruk-
pP de signalen van de basisscho-
n en de ouders meegenomen en
Jekozen voor een volledige
pheneumopleiding", aldus L. de
Jong, voorzitter van het bestuur.
andacht voor de leerlingen staat
Voorop
por de nieuwe atheneum-leerlingen
[an in het programma tijd vrij ge-
Faakt worden om meer aandacht te
psteden aan de verschillende vakken
n activiteiten. Deze zullen de studie
een belangrijke meerwaarde meege
ven. Aansluiten bij de eisen van
vervolgstudies en maatschappelijke
ontwikkelingen zijn belangrijke uit
gangspunten. Uitbreiding van
informatiekunde, meer aandacht voor
internationalisering en het werken
aan de verbetering van de
onderzoeksvaardigheid van de leerlin
gen hebben daarin de hoogste prio
riteit volgens L. Hertogh - van der
Laan, directeur onderwijs van de
school.
Breed aanbod
Door deze uitbreiding biedt het
Coenecoop College een nog breder
aanbod. Leerlingen kunnen kiezen uit
VBO, MAVO, HAVO en Atheneum
Voor leerlingen van de basisschool die
nog geen definitieve keuze kunnen
maken biedt het Coenecoop College
combinatie-klassen in het eerste en
tweede leerjaar.
29 Januari
Op 29 januari zal het Coenecoop
College om 19.00 uur zijn deuren
openen voor ouders en toekomstige
leerlingen en kan men kennis maken
met het gevarieerde aanbod. Op deze
avond zal ook de nieuwe ingang van
het schoolgebouw op Dreef 2 in ge
bruik genomen worden. Wij zijn blij
met deze ontwikkelingen; zij geven
aan dat we op de goede weg zitten
met het Coenecoop College, aldus L.
de Jong, voorzitter van het bestuur.
in het MBO nodig heb
ben en daarnaast een
oriNntatie in alle sectoren
techniek, economie,
landbouw, verzorging).
Wil een leerling echter in
de bovenbouw al 24 uur
techniek of verzorging
dan zit de leerling bij ons
niet goed. Uit dit uitstel
van studie- en beroeps
keuze mag blijken dat wij
nspelen op de maat
schappelijke ontwikkelin
gen. Steeds vaker moe
ten mensen al op jonge
leeftijd omgeschoold
worden. Door een meer
algemene basis, ook
voordeVBO-leerling, ne
men de kansen op een
geslaagde en gerichtere
keuze toe!'
Een mooie afsluiter voor De Kring, lijkt ons.
De heer Muilwijk haast zich echter te mel
den: 'De basis blijft natuurlijk dat de leerling
fluitend, met plezier naar school fietst, en zo
ook weer thuis komt. Dan pas wil de leer
ling ook na De Kring de studie voortzetten I'
In de wijde omgeving verreweg de kleinste
in z'n soort. Met JJn MAVO-2 en vier brug
klassen telt de school momenteel 140 leer
lingen. De Blesewic heeft twee categoriNn
brugklassen. Kinderen die op de basisschool
het advies MAVO-HAVO of MAVO hebben
gekregen zijn welkom in de MAVO-HAVO
brugklas. Daarnaast heeft de school een
aantal HAVO-VWO brugklassen. De leerlin
gen in deze klassen worden voorbereid op
een schoolloopbaan in de VWO- of de
HAVO-afdelingen. Als de leerlingen op de
basisschool een advies HAVO, HAVO-VWO
of VWO hebben gekregen zij n zij welkom in
de HAVO-VWO-brugklassen.
Elke leerling krijgt binnen het kleinschalige
karakter van De Blesewic de kans, de hulp
en de aanmoediging om uit te groeien naar
zijn maximale mogelijkheden. Er zullen
MAVO-HAVO-leerlingen zijn die in de loop
van het jaar laten zien dat zij capaciteiten
voor het VWO hebben. Deze leerlingen krij-
gen door een gedifferentieerde manier van
werken de mogelijkheid zich optimaal voor
te bereiden op het vervolg van hun
schoolcarrüre op het VWO. Middels een be
proefd systeem van studie- en steunlessen,
wiskundebijles en extra spellingsonderwijs
kunnen eventuele.mancoS daar waar mo
gelijk gerepareerd worden.
De heer W. Smit, verantwoordelijk voor de
dagelijkse gang van zaken op De Blesewic:
"De school ligt in een landelijke omgeving.
Daar maken we natuurlijk gebruik van. Bij'
aardrijkskunde leer je in het bos werken met
kaart en kompas. Bij' biologie ga je planten
zoeken en gymnastiek krijg je soms aan (zo
mer) of op (winter) de Rottemeren. Op De
Blesewic doen we naast de lessen ook veel
andere dingen. We vinden dat een school
meer moet zijn dan een plek waar je komt
om te leren en dus organiseren we allerlei
sportieve activiteiten.
Tennis- en voetbaltoernooien en een keer
met de hele school naar een tropisch zwem
bad. Er is dansles waar je met klasgenootjes
onder andere de Jive en de Shuffle leert. We
organiseren schoolfeesten en klasseavonden.
Er is een werkweek en er wordt een bezoek
gebracht aan diverse musea. Veel kinderen
bespelen een muziekinstrument en daar
willen we ook graag iets van horen. Ook
besteden we aandacht aan theaterbezoek.
We vinden dat het er allemaal bij hoort'. Voor
De Blesewic geldt 'Eerst het welbevinden,
dan komt de wil om te presteren vanzelf',
aldus Smit.
Voor alle duidelijkheid:
De Blesewic staat voor het MAVO-diploma
en een driejarige opleiding VWO en HAVO.
Na het derde leerjaar vervolgen de leerlin- -
gen hun weg in VWO-4 en HAVO-4 in de_^
hoofd-vestiging, het Melanchthon te Rotter-
dam-Schiebroek (goed bereikbaar via de
Rottebanbrug).
Uitdagingen.
Het Melanchthon College te Bleiswijk, ofte
wel De Kring en De Blesewic, staat voor
enorme uit-dagingen de komende jaren.
Werd JJn jaar geleden nieuwbouw betrok
ken met acht nieuwe lokalen, de komende
maanden staan in het teken van een uitbrei
ding met nog eens vijf lokalen en een uit
bouw van de aula, opdat en zodat de
nieuwe lichting leerlingen met open armen
ontvangen kan worden.
In Bleiswijk gaan ze niet over JJn nacht ijsYY.
Daar bestaat geen twijfel over.
De jaarlijkse Voorlichtingsavond van
het Meander College vindt plaats op
donderdag 23 januari van 19.00 -
21.00 uur in het gebouw aan het Van
Doornenplantsoen 11te Zoetermeer.
Studenten die een MBO-opleiding wil
len gaan volgen, kunnen zich samen
met hun ouders tijdens deze avond
oriënteren op het grote aanbod dat
het Meander College te bieden heeft.
Een team van docenten en andere
deskundigen staat op deze avond
klaar om antwoord te geven op vra
gen over de verschillende opleidin
gen.
Per 1 augustus 1997 zullen de oplei
dingen in het middelbaar beroepson
derwijs veranderen. Het aanbod van
het Meander College is voor het ko
mende schooljaar dan ook gewijzigd:
De afdeling Administratie start met
een nieuwe opleiding automatisering.
De juridische opleiding is uitgebreid
met sociale zekerheid en
personeelswerk/arbeidsvoorziening;
voorheen was dit de opleiding sociaal-
juridische dienstverlening.
In de commerciële richting wordt de
opleiding marketing communicatie
aangeboden.
De afdeling Handel is uitgebreid met
de opleiding internationale handel/
groothandel.
Binnen de afdeling Gezondheidszorg,
Dienstverlening en Welzijn kan nu ook
gekozen worden voor de richting so
ciaal dienstverlener, binnen de oplei
ding sociaal pedagogisch werker is de
keuze voor activiteitenbegeleider te
maken naast onderwijsassistent.
De opleiding leidster kindercentra en
de vierjarige opleiding voor verpleeg
kundige behoren nu ook tot de mo
gelijkheden.
Studenten die nog geen keuze kun
nen maken of een tekort hebben aan
vooropleiding vinden binnen de afde-
ling Educatie de mogelijkheid om
oriënterende en schakelende pro
gramma's te volgen, waarbij extra
aandacht zal worden besteed aan
opvang en trajectbegeleiding.
Het Meander College wordt geken
merkt door aandacht voor de indivi
duele begeleiding van jong
volwassenen op het gebied van stu
die en beroepshouding.
Dit wordt mogelijk gemaakt door de
onderverdeling van het totale
opleidingenaanbod in kleinere secto
ren en afdelingen. Elke afdeling heeft
zijn eigen afdelingsdirecteur die wordt
bijgestaan door coördinatoren en do
centen.
Het service- en adviescentrum (SAC)
staat ter beschikking voor studenten
met vragen over studie- en beroeps
keuze. Ook kan men hier terecht voor
problemen van meer persoonlijke
aard, indien nodig kan worden door
verwezen naar hulpverlenende in
stanties.
In het gebouw bestaat de mogelijk
heid om rustig en zelfstandig in het
Open Leercentrum te werken.
Het Meander College voor een dyna
mische beroepsopleiding, gericht op
de toekomst!
Bel voor informatie, een afspraak of
het aanvragen van een brochure
079-3410321.