Nieuwe inrichting Rotterdam Airport
Politieberichten
Maag Lever Darm Stichting
voor iedereen met
spijsverteringsziekten
Weer een stuk opgeschoten
uws uit de regio
Inloopmiddag Genealogie
iMemisa-werelddokters verdienen
I blijvend steun
Hart van Holland/29 januari 1997
pagina 15
Hazerswoude-Dorp
Benthuizen
Groei
Regio
Telefonische hulplijn
Nieuwe naam
rinor Gerard Verheiien
Rotterdam - De N.V. Luchthaven
Schiphol/Rotterdam Airport B.V.
(NVLS/RA) en de gemeente Rotter
dam beraden zich op het toekomsti
ge gebruik van de luchthaven. Dit
in samenspraak met het ministerie
van Verkeer en Waterstaat. Beide
initiatiefnemers onderzoeken of er
een gezamenlijke grondslag kan
worden gevonden voor het gebruik
van Rotterdam Airport op de huidi
ge locatie volgens een nader te be
palen strategisch profiel. Daarna
zal bij de ministers van Verkeer en
Waterstaat en Volkshuisvesting,
Ruimtelijke Ordening en Milieube
lt heer een verzoek tot eén nieuwe
aanwijzing worden ingediend. In
dit kader is verschenen de startno
titie MER (Milieu Effect Rappor-
I tage) nieuwe inrichting Rotterdam-
Airport. Dit rapport ligt tot 13 fe
bruari ter inzage in alle gemeente
huizen van de regio Rotterdam.
In het rapport wordt de doelstelling
van de nieuwe inrichting van Rot
terdam Airport als volgt omschre-
I ven. Zowel de NVLS/RA als de ge-
1 meente Rotterdam beogen "de be-
stendigevoortzetting van de exploita-
I tie van Rotterdam Airport op een zo-
I danige wijze dat zowel de rol van de
I luchthaven in de economische struc-
j tuur van de Rotterdamse regio wordt
I bevorderd als de randvoorwaarden
3 ten aanzien van de toelaatbare milieu-
I hinder worden aangescherpt". Het
S strategisch profiel dat aan deze doel-
j stelling beantwoordt, zal onder meer
I op basis van de resultaten van een in
I een later stadium nog te verrichten
Milieu Effect Rapportage nader wor-
I den vastgesteld.
I De beleidsdoelstelling van de NVLS/
I RA en de gemeente Rotterdam ligt
I rond de 20.000 vliegtuigbewegingen
li per jaar voor wat betreft toestellen
I met een startgewicht van meer dan
I zes ton (op dit moment 18.800). De
I notitie gaat niet in op het aantal vlieg-
I bewegingen betreffende vliegtuigen
I met een startgewicht van zes ton en
I lager (thans 102.000 per jaar). Naast
I het maximum van 20.000 vliegtuigbe-
1 wegingen heeft de gemeente Rotter-
I dam als beleidsinzet een luchthaven
I die vooral is gericht op a)zakelijk ver-
I keer van en naar Europese bestem-
I mingen, b) waarbij vanaf Rotterdam
I Airport geen sport-, les-, reclame- en
3 valschermvluchten meer plaatsvin-
I den (totaal 73.800), c) met op zo kort
Brand in triplexbedrijf: Zaterdag
morgen 25 januari omstreeks 9.00 uur
rukten brandweer en politie uit naar
een triplexbedrijf aan de Belgiëlaan.
Aldaar was brand uitgebroken in de
afvoerinstallatie. Hierop werd de
brandweer gewaarschuwd. De brand
is overgeslagen naar een grote op
slagruimte met houtkrullen. In deze
ruimte ontstond gevaar voor een stof
explosie.
Door de politie werd de omgeving van
het pand afgezet. Om de brand goed
te kunnen blussen is door de brand
weer Rijnwoude na overleg een grote
hoeveelheid stikstof ter plaatse ge
vraagd. Daarmee is de brand uiteinde
lijk geblust. 'Zaterdagavond om
streeks 19.00 uur werd het sein brand
meester gegeven. De gehele nacht is
door de brandweer gecontroleerd of
de temperaturen niet te hoog oplie
pen. Zondagmiddag zijn er nog
nabluswerkzaamheden verricht. Op-
maandag vonden de ruimwerkzaam-
heden plaats.
Brandje in container:
De brandweer van Hazerswoude-
Dorp is afgelopen weekeinde twee
maal uitgerukt naar de Ferdinand Bol
straat voor brand in een container.
Zaterdagmorgen 25 januari rond 0.20
uur was de eerste keer. De container
werd geblust. Zondagmorgen rond
10.15 uur ging men wederom naar de
container en bluste de zaak.
Brandje in leegstaande woning:
Woensdagavond 22 januari rond
18.50 uur werd door de eigenaar van
een woning aan de Dorpsstraat ont
dekt dat onbekenden een brandje
hadden gesticht in een leegstaande
woning op zijn terrein. Deze woning is
deels gesloopt en wordt herbouwd.
Met kranten werd in de kap van de
woning en op de eerste etage een
vuurtje gemaakt. Door de brandweer
Benthuizen werd de zaak geblust.
Eiken salontafel met plavuizen ingelegd 45,=
0180-632802
Autostoel Concord 100,= tot ong.4 jr.
0180-633581
mogelijke termijn een volledige
nachtsluiting van 23.00 tot 06.00 uur
en d) met een gering aandeel charters
voor vracht- en vakantieverkeer.
Wat dit laatste betreft is het algemeen
bekend dat de N.V. Luchthaven Schip
hol de chartervluchten voor het va
kantieverkeer wil overhevelen naar
de regionale vliegvelden waarvan
Rotterdam Airport er een is. Dit om
Schiphol te ontlasten. Een wens waar
een chartermaatschappij als Marti
nair tegen protesteert, omdat volgens
de heer M. Schroder de meeste vlieg
tuigen van meer dan zes ton geen
gebruik kunnen maken van de start
baan en omdat er bovendien geen
strikte scheiding meer gemaakt kan
worden tussen zakenreizigers en va
kantiegangers. Rotterdam Airport be
staat uit één verharde en twee onver
harde start- en landingsbanen. De ver
harde baan heeft een lengte van 2200
meter, waarvan 2000 meter effectief
gebruikt wordt. Dë onverharde banen
worden door Rotterdam Airport mo
menteel niet ter beschikking gesteld
van het luchtverkeer. Maar wat niet is
kan onder druk van de N.V. Luchtha
ven Schiphol nog komen.
De luchtvaart in het algemeen maakt
een periode van groei door. De lucht
vaartindustrie verwacht structurele
voortgaande groei in het zakelijke en
charter-passagiersverkeer. Voor Eu
ropa is dat gemiddeld 5% per j.aar tot
2015. Gelet op de toenemende drukte
op de grote internationale luchtha
vens zal de vraag naar uitbreiding
van de capaciteit op de regionale
luchthavens groter worden. Volgens
de startnotitie zal het groeipercenta
ge bij ongewijzigd beleid hoger uitval
len. Verder blijkt uit prognoses van
de Rijksluchtvaartdienst (RLD) van
het ministerie van Verkeer en Water
staat dat zich in de markt van het
kleine, niet commerciële vliegver
keer een stabiele groei voordoet. "Ge
zien de ontwikkelingen in de lucht
vaart is er voldoende perspectief
voor Rotterdam Airport om door te
groeien", aldus het rapport.
Wat betekent een en ander op termijn
voor de regio Rotterdam. Gelet op het
spreidingsbeleid van de directie van
de N.V. Luchthaven Schiphol is het de
vraag of de gemeente Rotterdam in
deze genoeg tegenwicht kan en wil
bieden. Bekend is dat het gemeente
bestuur van de havenstad een ver
sterking van de economische struc
tuur van de regio Rotterdam voor
staat. Dus ook als het om Rotterdam
Airport gaat. De vraag is echter ten
koste waarvan.
Eettafel essen wit rond 1.25m. tussenblad
1,70m 95 0180-632490
Opel Kadett Combo 17d Bj.'91 d.blauw vr.pr.
8000,= izgs 079-5931898 na 18.00 uur
Gevr. viewmaster schijfjes voor 3d-kijker
0180-631362
Evenvlo draagzak zit nog nieuw in de doos
vr.pr. 50,= 0182-613609 na 16.30 uur
Een op de zeven mensen (ruim 2 mil
joen) heeft regelmatig last van de
spijsvertering. De problemen uiten
zich op verschillende manieren.
Soms zijn de aandoeningen ernstig,
soms alleen heel lastig. Maar voor
bijna al deze mensen gaat eten ge
paard met problemen of pijn. De Maag
Lever Darm Stichting is de nieuwe
naam van de voormalige Nederlandse
Lever Darm Stichting. De stichting zet
zich al 15 jaar in voor al deze mensen.
De Maag Lever Darm Stichting is op
gericht in 1981 om geld bijeen te bren
gen voor wetenschappelijk onder
zoek naar levertransplantaties. In
1997 financiert de Maag Lever Darm
Stichting nog steeds heel veel onder
zoek naar spijsverteringsziekten. Het
werk van de Maag Lever Darm Stich
ting wordt betaald uit de opbrengst
van de jaarlijkse collecte. Elk jaar in
juni gaan hiervoor duizenden mensen
op stap.
De tweede belangrijke taak van de
Maag Lever Darm Stichting is het ge
ven van voorlichting over de spijsver
tering. Iedereen met maag-, lever- of
darmklachten kan bij de stichting te
recht. De Maag Lever Darm Stichting
beschikt over diverse voorlichtings
folders en over spijsverteringsklach
ten. Het nummer van de Infolijn is 030-
60 55 881, van maandag tot en met
donderdag tussen 15.00 en 17.00 uur.
Eind 1996 is de naam van de voorma
lige Nederlandse Lever Darm Stich
ting veranderd in Maag Lever Darm
Stichting. De stichting is vanaf 1997
herkenbaar aan een nieuw logo.
Voor meer informatie kan men con
tact opnemen met de Maag Lever
Darm Stichting, Postbus 430, 3430 AK
Nieuwegein. Telefoon 030-60 55 881.
I Benthuizen- Op zaterdag 1 februari is
Ide maandelijkse inloopmiddag genea
logie in het molenhuisje in Benthui-
J zen. De tienjarige tabellen en de
dienstbodenregisters van de gemeen-
te Benthuizen, de doop-, trouw- en
begraafregisters van de Hervormde
Gemeente van Benthuizen liggen dan
voor een ieder die geïnteresseerd is in
stamboomonderzoek ter inzage. Er is
iemand van de werkgroep genealogie
van de Historische Kring Benthuizen
aanwezig om te helpen. Iedereen is
hartelijk welkom van 13.30-17.00 uur.
I De medische ontwikkelingsorganisa-
I he Memisa doet in de week van 1 tot 8
februari een beroep op de Nederland-
se bevolking om haar werk te steunen.
m 35 landen in Afrika, Azië en Latijns-
I Arnerika worden lokale partnerorga-
nisaties gesteund bij de opbouw van
structurele gezondheidszorg. Met be-
scheiden middelen worden in zieken-
nuizen en gezondheidsposten goede
resultaten geboekt. Ook de voorlich-
mgscarnpagnes zijn een onmisbaar
element in het werk.
n overleg met die lokale partners
endt Memisa ook Nederlandse art-
I np° eKn verP'eegkundigen uit. Zij hel-
P n bij de opbouw van de gezond-
eiuszorg en dragen hun kennis over.
I rp11 7-n ben 's de arts Elianne Snoe-
I RnK n'i ,werkte samen met haar man
lu JDijkstra vier jaar lang in het zie-
-nhu|s van Bukumbi in het noorden
<.rh anzar>ia. Onlangs werd de medi-
u e. ^'"^verantwoordelijkheid van
TanZ' overgedragen aan een
a|dusaSne".Dat biizonder"'
kJiLU'.m laar 's Memisa betrokken
"'1 het werk in dit gebied waar 250.000
pinHSen wonen Dat de medische
ri(n ;Vera,ntwoordeliikheid nu in han-
S hpt 'S ^ekomen van een lokale arts, is
I on/6» taat van det Memisa-recept:
"naersteuning van lokale partneror
ganisaties, overdracht van kennis en
opbouw van structurele gezond
heidszorg. Toch is die gezondheids
zorg nog niet te vergelijken met die in
Nederland, want in Tanzania is er
slechts één arts op 25.000 mensen
terwijl in Nederland 400 mensen een
dokter moeten delen. Cijfers die Elian
ne Snoeren kan bevestigen: "Het zie
kenhuis in Bukumbi heeft 200 bedden.
In Nederland is dat "een middelgroot
ziekenhuis waar de nodige specialis
ten werken. Wij deden het werk met
drie artsen, geholpen door zes me
disch assistenten. Kijk, superrealis
tisch werk en technisch hoogstaande
operaties konden we niet doen, maar
al het 'normale' werk pakte we ge
woon op. Een groot probleem daarbij
was het stellen van diagnoses, waar
voor in Nederland vaak allerlei hulp
middelen tot je beschikking staan".
Memisa steunt al meer dan 70 jaar
medische projecten in Afrika, Azië en
Latijns-Amerika. Werk dat een lange
adem vergt, maar dat resultaat ople
vert. Ook u kunt het werk van wereld
dokters in 35 landen steunen; voor 25
gulden per maand wordt u vaste do
nateur. Voor inlichtingen kunt u tij
dens kantooruren contact opnemen
met 010 - 41 44 888. Een gift direct
overmaken kan natuurlijk ook: giro
5657 tnv Memisa, Rotterdam.
Op zaterdag 30 november vertrokken Hans en Caroline Heuvelman uit
Waddinxveen naar Azië voor een fietstocht van 8 maanden. Zij fietsen
voor het goede doel: Het Liliane Fonds. Zij houden de lezers van Hart
van Holland via brieven op de hoogte.
India, 13 januari 1997
Ondertussen zitten we in Secundera-
bad en hebben 2330 kilometer afge
legd in 26 dagen. We hebben nog on
geveer 900 kilometer in India te fiet
sen voordat we op 30 januari naar
Indonesië vertrekken. We hebben
ondertussen al aardig wat meege
maakt. Eerste kerstdag arriveerden
we in Mangawan, deze plaats ligt op
een kruising van diverse wegen, zodat
wij hoopten dat er een hotel zou zijn.
We hadden namelijk al een flinke af
stand afgelegd, waarbij we de eerste
echte klim hadden moeten maken.
Het was ondertussen al 16.00 uur ge
weest zodat we niet echt veel verder
konden fietsen aangezien we anders
in het donker moeten fietsen en dat is
hier echt gevaarlijk. Men heeft hier
totaal geen verkeersregels en het ver
keer rijd 's avonds en 's nachts vaak
zonder verlichting. Helaas voor ons,
was er volgens de omstanders geen
enkele slaapplaats in dit plaatsje. Men
verwees ons in gebrekkig Engels naar
een groot gebouw verderop. Door al
leen te kijken begrepen we al dat het
een politiebureau was. Toen we hier
heen wilden gaan werden we aange
sproken door een man op een scooter
die ons uiteindelijk uitnodigde om bij
zijn familie te verblijven. Dit was een
toepasselijke slaapplaats voor le
kerstdag. Het bleek bij een boer te
zijn. Het was een hindoe familie die
aardig rijk was en ons voor het eerst
overduidelijk confronteerde met het
bestaan van het kaste stelsel. Een
oudere arbeider en zijn zoontje wer
den overdreven gediscrimineerd
door het hoofd van het gezin. Als het
hoofd genoeg had van zijn eten, gooi
de hij het op de grond en knipte met
zijn vingers zodat het zoontje wist dat
hij het mocht opeten. De oude man
mocht eten wat er op de borden bleef
liggen. Toen ik mijn zitplaats aan hem
aanbood, werd mij te verstaan gege
ven dat het maar een arbeider was.
Het zal wel een kwestie van gewen
ning zijn???!
Tijdens het vervolg van de route is het
nóg 3e gebeurd dat we zonder hotel
zaten in een plaatsje. Maar ze hebben
hier in veel plaatsjes een zogenaamd
Government Resthouse, waar mensen
die werkzaam zijn voor de govern
ment kunnen slapen. Twee maal heb
ik moeten aantonen dat ik voor de
Government werkte en de laatste keer
werden we direct door een onderdi
recteur van een sociale instelling uit
genodigd om in het Resthouse te
overnachten. We werden door hem
meegenomen naar een mooie tempel
en het eten was ook op zijn kosten. Op
onze route dalen we steeds meer af
naar het zuiden en wordt het overdag
en 's nachts veel warmer. De omge
ving wordt anders, we rijden nu tus
sen rijstvelden, katoenplantages en
suikerriet door op een minder druk
zijnde National Highway 7). We zitten
in Secunderabad bij de coördinatrice
van de mediators, zuster Mary, van
het Liliane Fonds in India. Zij zit in het
gebouw van de Catholic Hospital As
sociation of India (CHAI) waar ze zo
wel werkt als woont. CHLAI zelf is een
organisatie die probeert op een zo
goedkoop mogelijke wijze mensen te
helpen in de gezondheidsvoorzienin
gen. Dit doen ze door opleidingen te
verzorgen, cursussen in het gebruik
van geneeskrachtige kruiden etc. Op
dit moment zijn 2800 ziekenhuizen bij
hen aangesloten. Men spreekt hier
van ziekenhuizen, maar dat kunnen
ook verpleegsters zijn die alleen in de
bergen werken. Ook werken zij aan
preventieve dingen zoals goede wa
tervoorzieningen en sociaal gedrag
onderling bij groepen uit een ver
schillende kaste.
Voor gehandicapte kinderen doet het
Liliane Fonds hier heel veel goeds.
Mary heeft ons ook nog eens duidelijk
gemaakt dat de ouders van gehandi
capte kinderen vaak een groot
schaamtegevoel hebben. Dit schaam
tegevoel wordt voor een groot deel
bepaald door de cultuur. Je telt hier
pas mee als je kinderen hebt. De voor
keur gaat uit naar jongens, dus als er
een kind gehandicapt is, is dat een
dubbel gezichtsverlies.
Tijdens onze tocht hebben we al heel
wat gehandicapte mensen gezien. Zij
waren bijna altijd aan het bedelen en
hadden nauwelijks een draad aan hun
lijf. Dit maakte ons duidelijk hoe hard
het werk van het Liliane Fonds nodig
is om de komende generatie gehandi
capte kinderen te behoeden van de
bedelarij!!! Na het bezoek hier gaan
we in de richting van Bangalore, waar
we kennis zullen maken met het daad
werkelijke werk van een mediator van
het Liliane Fonds. Als het goed is zul
len we hier ook in contact komen met
kinderen die al geholpen zijn en kin
deren die op een operatie wachten.
P.S.: Misschien dat wij met zijn alleen
een of meerdere operaties mogelijk
kunnen maken!