Nieuwe inrichting Rotterdam Airport Politieberichten Maag Lever Darm Stichting voor iedereen met spijsverteringsziekten Weer een stuk opgeschoten uws uit de regio Inloopmiddag Genealogie iMemisa-werelddokters verdienen I blijvend steun Hart van Holland/29 januari 1997 pagina 15 Hazerswoude-Dorp Benthuizen Groei Regio Telefonische hulplijn Nieuwe naam rinor Gerard Verheiien Rotterdam - De N.V. Luchthaven Schiphol/Rotterdam Airport B.V. (NVLS/RA) en de gemeente Rotter dam beraden zich op het toekomsti ge gebruik van de luchthaven. Dit in samenspraak met het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Beide initiatiefnemers onderzoeken of er een gezamenlijke grondslag kan worden gevonden voor het gebruik van Rotterdam Airport op de huidi ge locatie volgens een nader te be palen strategisch profiel. Daarna zal bij de ministers van Verkeer en Waterstaat en Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieube lt heer een verzoek tot eén nieuwe aanwijzing worden ingediend. In dit kader is verschenen de startno titie MER (Milieu Effect Rappor- I tage) nieuwe inrichting Rotterdam- Airport. Dit rapport ligt tot 13 fe bruari ter inzage in alle gemeente huizen van de regio Rotterdam. In het rapport wordt de doelstelling van de nieuwe inrichting van Rot terdam Airport als volgt omschre- I ven. Zowel de NVLS/RA als de ge- 1 meente Rotterdam beogen "de be- stendigevoortzetting van de exploita- I tie van Rotterdam Airport op een zo- I danige wijze dat zowel de rol van de I luchthaven in de economische struc- j tuur van de Rotterdamse regio wordt I bevorderd als de randvoorwaarden 3 ten aanzien van de toelaatbare milieu- I hinder worden aangescherpt". Het S strategisch profiel dat aan deze doel- j stelling beantwoordt, zal onder meer I op basis van de resultaten van een in I een later stadium nog te verrichten Milieu Effect Rapportage nader wor- I den vastgesteld. I De beleidsdoelstelling van de NVLS/ I RA en de gemeente Rotterdam ligt I rond de 20.000 vliegtuigbewegingen li per jaar voor wat betreft toestellen I met een startgewicht van meer dan I zes ton (op dit moment 18.800). De I notitie gaat niet in op het aantal vlieg- I bewegingen betreffende vliegtuigen I met een startgewicht van zes ton en I lager (thans 102.000 per jaar). Naast I het maximum van 20.000 vliegtuigbe- 1 wegingen heeft de gemeente Rotter- I dam als beleidsinzet een luchthaven I die vooral is gericht op a)zakelijk ver- I keer van en naar Europese bestem- I mingen, b) waarbij vanaf Rotterdam I Airport geen sport-, les-, reclame- en 3 valschermvluchten meer plaatsvin- I den (totaal 73.800), c) met op zo kort Brand in triplexbedrijf: Zaterdag morgen 25 januari omstreeks 9.00 uur rukten brandweer en politie uit naar een triplexbedrijf aan de Belgiëlaan. Aldaar was brand uitgebroken in de afvoerinstallatie. Hierop werd de brandweer gewaarschuwd. De brand is overgeslagen naar een grote op slagruimte met houtkrullen. In deze ruimte ontstond gevaar voor een stof explosie. Door de politie werd de omgeving van het pand afgezet. Om de brand goed te kunnen blussen is door de brand weer Rijnwoude na overleg een grote hoeveelheid stikstof ter plaatse ge vraagd. Daarmee is de brand uiteinde lijk geblust. 'Zaterdagavond om streeks 19.00 uur werd het sein brand meester gegeven. De gehele nacht is door de brandweer gecontroleerd of de temperaturen niet te hoog oplie pen. Zondagmiddag zijn er nog nabluswerkzaamheden verricht. Op- maandag vonden de ruimwerkzaam- heden plaats. Brandje in container: De brandweer van Hazerswoude- Dorp is afgelopen weekeinde twee maal uitgerukt naar de Ferdinand Bol straat voor brand in een container. Zaterdagmorgen 25 januari rond 0.20 uur was de eerste keer. De container werd geblust. Zondagmorgen rond 10.15 uur ging men wederom naar de container en bluste de zaak. Brandje in leegstaande woning: Woensdagavond 22 januari rond 18.50 uur werd door de eigenaar van een woning aan de Dorpsstraat ont dekt dat onbekenden een brandje hadden gesticht in een leegstaande woning op zijn terrein. Deze woning is deels gesloopt en wordt herbouwd. Met kranten werd in de kap van de woning en op de eerste etage een vuurtje gemaakt. Door de brandweer Benthuizen werd de zaak geblust. Eiken salontafel met plavuizen ingelegd 45,= 0180-632802 Autostoel Concord 100,= tot ong.4 jr. 0180-633581 mogelijke termijn een volledige nachtsluiting van 23.00 tot 06.00 uur en d) met een gering aandeel charters voor vracht- en vakantieverkeer. Wat dit laatste betreft is het algemeen bekend dat de N.V. Luchthaven Schip hol de chartervluchten voor het va kantieverkeer wil overhevelen naar de regionale vliegvelden waarvan Rotterdam Airport er een is. Dit om Schiphol te ontlasten. Een wens waar een chartermaatschappij als Marti nair tegen protesteert, omdat volgens de heer M. Schroder de meeste vlieg tuigen van meer dan zes ton geen gebruik kunnen maken van de start baan en omdat er bovendien geen strikte scheiding meer gemaakt kan worden tussen zakenreizigers en va kantiegangers. Rotterdam Airport be staat uit één verharde en twee onver harde start- en landingsbanen. De ver harde baan heeft een lengte van 2200 meter, waarvan 2000 meter effectief gebruikt wordt. Dë onverharde banen worden door Rotterdam Airport mo menteel niet ter beschikking gesteld van het luchtverkeer. Maar wat niet is kan onder druk van de N.V. Luchtha ven Schiphol nog komen. De luchtvaart in het algemeen maakt een periode van groei door. De lucht vaartindustrie verwacht structurele voortgaande groei in het zakelijke en charter-passagiersverkeer. Voor Eu ropa is dat gemiddeld 5% per j.aar tot 2015. Gelet op de toenemende drukte op de grote internationale luchtha vens zal de vraag naar uitbreiding van de capaciteit op de regionale luchthavens groter worden. Volgens de startnotitie zal het groeipercenta ge bij ongewijzigd beleid hoger uitval len. Verder blijkt uit prognoses van de Rijksluchtvaartdienst (RLD) van het ministerie van Verkeer en Water staat dat zich in de markt van het kleine, niet commerciële vliegver keer een stabiele groei voordoet. "Ge zien de ontwikkelingen in de lucht vaart is er voldoende perspectief voor Rotterdam Airport om door te groeien", aldus het rapport. Wat betekent een en ander op termijn voor de regio Rotterdam. Gelet op het spreidingsbeleid van de directie van de N.V. Luchthaven Schiphol is het de vraag of de gemeente Rotterdam in deze genoeg tegenwicht kan en wil bieden. Bekend is dat het gemeente bestuur van de havenstad een ver sterking van de economische struc tuur van de regio Rotterdam voor staat. Dus ook als het om Rotterdam Airport gaat. De vraag is echter ten koste waarvan. Eettafel essen wit rond 1.25m. tussenblad 1,70m 95 0180-632490 Opel Kadett Combo 17d Bj.'91 d.blauw vr.pr. 8000,= izgs 079-5931898 na 18.00 uur Gevr. viewmaster schijfjes voor 3d-kijker 0180-631362 Evenvlo draagzak zit nog nieuw in de doos vr.pr. 50,= 0182-613609 na 16.30 uur Een op de zeven mensen (ruim 2 mil joen) heeft regelmatig last van de spijsvertering. De problemen uiten zich op verschillende manieren. Soms zijn de aandoeningen ernstig, soms alleen heel lastig. Maar voor bijna al deze mensen gaat eten ge paard met problemen of pijn. De Maag Lever Darm Stichting is de nieuwe naam van de voormalige Nederlandse Lever Darm Stichting. De stichting zet zich al 15 jaar in voor al deze mensen. De Maag Lever Darm Stichting is op gericht in 1981 om geld bijeen te bren gen voor wetenschappelijk onder zoek naar levertransplantaties. In 1997 financiert de Maag Lever Darm Stichting nog steeds heel veel onder zoek naar spijsverteringsziekten. Het werk van de Maag Lever Darm Stich ting wordt betaald uit de opbrengst van de jaarlijkse collecte. Elk jaar in juni gaan hiervoor duizenden mensen op stap. De tweede belangrijke taak van de Maag Lever Darm Stichting is het ge ven van voorlichting over de spijsver tering. Iedereen met maag-, lever- of darmklachten kan bij de stichting te recht. De Maag Lever Darm Stichting beschikt over diverse voorlichtings folders en over spijsverteringsklach ten. Het nummer van de Infolijn is 030- 60 55 881, van maandag tot en met donderdag tussen 15.00 en 17.00 uur. Eind 1996 is de naam van de voorma lige Nederlandse Lever Darm Stich ting veranderd in Maag Lever Darm Stichting. De stichting is vanaf 1997 herkenbaar aan een nieuw logo. Voor meer informatie kan men con tact opnemen met de Maag Lever Darm Stichting, Postbus 430, 3430 AK Nieuwegein. Telefoon 030-60 55 881. I Benthuizen- Op zaterdag 1 februari is Ide maandelijkse inloopmiddag genea logie in het molenhuisje in Benthui- J zen. De tienjarige tabellen en de dienstbodenregisters van de gemeen- te Benthuizen, de doop-, trouw- en begraafregisters van de Hervormde Gemeente van Benthuizen liggen dan voor een ieder die geïnteresseerd is in stamboomonderzoek ter inzage. Er is iemand van de werkgroep genealogie van de Historische Kring Benthuizen aanwezig om te helpen. Iedereen is hartelijk welkom van 13.30-17.00 uur. I De medische ontwikkelingsorganisa- I he Memisa doet in de week van 1 tot 8 februari een beroep op de Nederland- se bevolking om haar werk te steunen. m 35 landen in Afrika, Azië en Latijns- I Arnerika worden lokale partnerorga- nisaties gesteund bij de opbouw van structurele gezondheidszorg. Met be- scheiden middelen worden in zieken- nuizen en gezondheidsposten goede resultaten geboekt. Ook de voorlich- mgscarnpagnes zijn een onmisbaar element in het werk. n overleg met die lokale partners endt Memisa ook Nederlandse art- I np° eKn verP'eegkundigen uit. Zij hel- P n bij de opbouw van de gezond- eiuszorg en dragen hun kennis over. I rp11 7-n ben 's de arts Elianne Snoe- I RnK n'i ,werkte samen met haar man lu JDijkstra vier jaar lang in het zie- -nhu|s van Bukumbi in het noorden <.rh anzar>ia. Onlangs werd de medi- u e. ^'"^verantwoordelijkheid van TanZ' overgedragen aan een a|dusaSne".Dat biizonder"' kJiLU'.m laar 's Memisa betrokken "'1 het werk in dit gebied waar 250.000 pinHSen wonen Dat de medische ri(n ;Vera,ntwoordeliikheid nu in han- S hpt 'S ^ekomen van een lokale arts, is I on/6» taat van det Memisa-recept: "naersteuning van lokale partneror ganisaties, overdracht van kennis en opbouw van structurele gezond heidszorg. Toch is die gezondheids zorg nog niet te vergelijken met die in Nederland, want in Tanzania is er slechts één arts op 25.000 mensen terwijl in Nederland 400 mensen een dokter moeten delen. Cijfers die Elian ne Snoeren kan bevestigen: "Het zie kenhuis in Bukumbi heeft 200 bedden. In Nederland is dat "een middelgroot ziekenhuis waar de nodige specialis ten werken. Wij deden het werk met drie artsen, geholpen door zes me disch assistenten. Kijk, superrealis tisch werk en technisch hoogstaande operaties konden we niet doen, maar al het 'normale' werk pakte we ge woon op. Een groot probleem daarbij was het stellen van diagnoses, waar voor in Nederland vaak allerlei hulp middelen tot je beschikking staan". Memisa steunt al meer dan 70 jaar medische projecten in Afrika, Azië en Latijns-Amerika. Werk dat een lange adem vergt, maar dat resultaat ople vert. Ook u kunt het werk van wereld dokters in 35 landen steunen; voor 25 gulden per maand wordt u vaste do nateur. Voor inlichtingen kunt u tij dens kantooruren contact opnemen met 010 - 41 44 888. Een gift direct overmaken kan natuurlijk ook: giro 5657 tnv Memisa, Rotterdam. Op zaterdag 30 november vertrokken Hans en Caroline Heuvelman uit Waddinxveen naar Azië voor een fietstocht van 8 maanden. Zij fietsen voor het goede doel: Het Liliane Fonds. Zij houden de lezers van Hart van Holland via brieven op de hoogte. India, 13 januari 1997 Ondertussen zitten we in Secundera- bad en hebben 2330 kilometer afge legd in 26 dagen. We hebben nog on geveer 900 kilometer in India te fiet sen voordat we op 30 januari naar Indonesië vertrekken. We hebben ondertussen al aardig wat meege maakt. Eerste kerstdag arriveerden we in Mangawan, deze plaats ligt op een kruising van diverse wegen, zodat wij hoopten dat er een hotel zou zijn. We hadden namelijk al een flinke af stand afgelegd, waarbij we de eerste echte klim hadden moeten maken. Het was ondertussen al 16.00 uur ge weest zodat we niet echt veel verder konden fietsen aangezien we anders in het donker moeten fietsen en dat is hier echt gevaarlijk. Men heeft hier totaal geen verkeersregels en het ver keer rijd 's avonds en 's nachts vaak zonder verlichting. Helaas voor ons, was er volgens de omstanders geen enkele slaapplaats in dit plaatsje. Men verwees ons in gebrekkig Engels naar een groot gebouw verderop. Door al leen te kijken begrepen we al dat het een politiebureau was. Toen we hier heen wilden gaan werden we aange sproken door een man op een scooter die ons uiteindelijk uitnodigde om bij zijn familie te verblijven. Dit was een toepasselijke slaapplaats voor le kerstdag. Het bleek bij een boer te zijn. Het was een hindoe familie die aardig rijk was en ons voor het eerst overduidelijk confronteerde met het bestaan van het kaste stelsel. Een oudere arbeider en zijn zoontje wer den overdreven gediscrimineerd door het hoofd van het gezin. Als het hoofd genoeg had van zijn eten, gooi de hij het op de grond en knipte met zijn vingers zodat het zoontje wist dat hij het mocht opeten. De oude man mocht eten wat er op de borden bleef liggen. Toen ik mijn zitplaats aan hem aanbood, werd mij te verstaan gege ven dat het maar een arbeider was. Het zal wel een kwestie van gewen ning zijn???! Tijdens het vervolg van de route is het nóg 3e gebeurd dat we zonder hotel zaten in een plaatsje. Maar ze hebben hier in veel plaatsjes een zogenaamd Government Resthouse, waar mensen die werkzaam zijn voor de govern ment kunnen slapen. Twee maal heb ik moeten aantonen dat ik voor de Government werkte en de laatste keer werden we direct door een onderdi recteur van een sociale instelling uit genodigd om in het Resthouse te overnachten. We werden door hem meegenomen naar een mooie tempel en het eten was ook op zijn kosten. Op onze route dalen we steeds meer af naar het zuiden en wordt het overdag en 's nachts veel warmer. De omge ving wordt anders, we rijden nu tus sen rijstvelden, katoenplantages en suikerriet door op een minder druk zijnde National Highway 7). We zitten in Secunderabad bij de coördinatrice van de mediators, zuster Mary, van het Liliane Fonds in India. Zij zit in het gebouw van de Catholic Hospital As sociation of India (CHAI) waar ze zo wel werkt als woont. CHLAI zelf is een organisatie die probeert op een zo goedkoop mogelijke wijze mensen te helpen in de gezondheidsvoorzienin gen. Dit doen ze door opleidingen te verzorgen, cursussen in het gebruik van geneeskrachtige kruiden etc. Op dit moment zijn 2800 ziekenhuizen bij hen aangesloten. Men spreekt hier van ziekenhuizen, maar dat kunnen ook verpleegsters zijn die alleen in de bergen werken. Ook werken zij aan preventieve dingen zoals goede wa tervoorzieningen en sociaal gedrag onderling bij groepen uit een ver schillende kaste. Voor gehandicapte kinderen doet het Liliane Fonds hier heel veel goeds. Mary heeft ons ook nog eens duidelijk gemaakt dat de ouders van gehandi capte kinderen vaak een groot schaamtegevoel hebben. Dit schaam tegevoel wordt voor een groot deel bepaald door de cultuur. Je telt hier pas mee als je kinderen hebt. De voor keur gaat uit naar jongens, dus als er een kind gehandicapt is, is dat een dubbel gezichtsverlies. Tijdens onze tocht hebben we al heel wat gehandicapte mensen gezien. Zij waren bijna altijd aan het bedelen en hadden nauwelijks een draad aan hun lijf. Dit maakte ons duidelijk hoe hard het werk van het Liliane Fonds nodig is om de komende generatie gehandi capte kinderen te behoeden van de bedelarij!!! Na het bezoek hier gaan we in de richting van Bangalore, waar we kennis zullen maken met het daad werkelijke werk van een mediator van het Liliane Fonds. Als het goed is zul len we hier ook in contact komen met kinderen die al geholpen zijn en kin deren die op een operatie wachten. P.S.: Misschien dat wij met zijn alleen een of meerdere operaties mogelijk kunnen maken!

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 1997 | | pagina 15