Atlas Thuiszorg Midden-Holland Benthuizenaar benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau Hulp, meer dan ooit nodig! Sociowoningen en "Klassewerk" geopend WS uit de regio Cornelis Johannes van Helden F amilieberichten pagina 21 Hart van Holland/26 november 1997 Nieuwe zorgvoorzieningen van de Hooge Burch Regio - Het Patiënten-, Gehandicap tenplatform Midden-Holland (PGMH) heeft een overzicht gemaakt van alle mogelijkheden in Midden-Holland om thuiszorg te krijgen: de Atlas Verple ging-Verzorging. Tot nu toe was die informatie niet op één punt aanwezig, en moesten mensen zelf op zoek. Het eerste exemplaar is vandaag offi- cieel uitgereikt aan mevrouw L. Nieuwsteeg, voorzitter van het Regio naal Netwerk Ouderen. Naast de algemeen bekende thuis zorg door de Vierstroom blijken er ook veel mogelijkheden via particulie re thuiszorgorganisaties en via vrij willige hulpdiensten te zijn. In veel gevallen vergoedt het ziekenfonds of de verzekeraar ook particuliere hulp. Het bestuur.en de leden van v.v. Groeneweg hebben vernomen dat op 15 november 1997 oud-voorzitter en erelid van de vereniging is overleden. Vij wensen zijn vrouw en kinderen heel veel sterkte toe met dit verlies. Verder wordt ook vanuit verzorgings huizen vaak hulp geboden (zoals maaltijdvoorziening, tijdelijke op vang en alarmering). De atlas biedt niet alleen informatie over de verpleging en verzorging voor mensen die thuis wonen en het zonder hulp niet meer redden, maar er staan ook hoofdstukken in over hulpmiddelen, indicering, bijzondere bijstand, mantelzorg en persoonsge bonden budget. Al deze informatie is van nu af voor handen bij het PGMH. Bewoners in de regio kunnen het platform daar over bellen. Mensen die liever zelf alle in formatie thuis hebben kunnen de gids bestellen. De prijs is 10,= inclusief verzendkosten. Het PGMH is bereik baar op maandag tot en met donder dag van 10.00-16.00 uur. Telefoon 0182-512777. Wagen 4 was tot de nok geladen met dozen kleding. I De heer ing. G. Schaap geeft tijdens zijn speech te 1 kennen zeer onder de indruk te zijn van de zojuist aan hem uitgereikte koninklijke onderscheiding. Eén van de deelnemers aan het konvooi naar Roemenie van de Stichting I i Kinderhulp Roemenië uit Moerkapeiie maakte een verslag van dag tot j dag. Hart van Holland publiceert dit verslag in delen. Deze week deel 1 De Stichting Kinderhulp Roemenië heeft haar jaarlijkse hulptransport met maar liefst 14 vrachtwagens uitgevoerd. Ruim 200 ton hulpgoederen brachten zij bij meer dan 550 gezinnen. Een verslag van dag tot dag. Zo'n week voor vertrek loop je voor de 5e keer nog eens alle zaken door. De afgelopen jaren heb je veel ervaring op gedaan, dus een groot deel is eigenlijk routine geworden. Maar er worden al tijd wel weer vanuit Roemenië een paar nieuwe regeltjes bedacht, soms zelfs een paar dagen voor vertrek. Natuurlijk is dat toeval, maar 1 november is nou net zo'n datum om eens iets nieuws in te voeren. Gelukkig hebben wij ons eigen kantoor in Roemenië, zodat wij de laat ste 'nieuwtjes en regels' op tijd door krijgen. Veel langer kunnen we ook niet wachten, want ons hulptransport dient tijdig te worden aangemeld bij het Mi nisterie van Gezondheid in Bukarest. Niet even een 'faxje' zo van... "We komen er aan met 14 vrachtwagens", nee... alle vrachtwagens gespecificeerd, alle deel nemers met volledige naam en pas poortnummer, alle hulpgoederen met aantallen, gewicht en waarde, vergun ning aanvraag voor de import van meel en aardappelen, gezondheidsverklarin gen voor deze artikelen enz. enz. Maar dan zijn we er nog niet. Ook Hongarije wil graag het een en ander weten. Dus voor vertrek met dezelfde opsomming naar de Hongaarse ambassade waar onze aanmelding wordt bekrachtigd en voorzien van de nodige stempels en een begeleidende brief in het Hongaars. Op maandag voor vertrek worden per ex pres (DHL) de afleverbonnen (in het Roemeens) naar ons kantoor in Sibiu gestuurd. Daar komen zij op woensdag aan. Lekker snel, maar dat mag dan ook wel want een pakketje van 3 kg. kost bijna 200.-1 Inmiddels is het dinsdagen zijn alle papieren geregeld, maar moe ten er nog 4 wagens worden geladen. U kunt zich voorstellen dat vooraf alle la dingen goed moeten zijn berekend, want alle documenten en vrachtbrieven zijn inmiddels klaar en de vrachten moe ten wel kloppen. Een vrachtwagen (trai ler) is ca. 12 m. lang, 2.5 m. breed en hoog. Hierbij kan je uitgaan van een nuttig volume van ca. 65 kub. Maar er spelen meer zaken een rol. Je kan wel 65 kub. willen laden, maar het gewicht van de lading mag weer niet boven de ca. 20 ton komen... Als de wagens geladen zijn, worden zij geparkeerd op het parkeer terrein van Jan Zijderhand aan de Brede- weg. Daar komt de douane op donder dag de wagens voorzien van een loodje. Donderdag 6 november. Zo, rond 17.30 u. een warme maaltijd en daarna nog eventjes op de bank. Een geruststellen de gedachte is dat m'n maatje Wim Hoogerdijk niet alleen graag, maar ook goed auto rijdt. Rond 19.00 u. naar het parkeerterrein aan de Bredeweg. Geluk kig was het droog, in tegenstelling tot vorig jaar. Snel even de slaapwagen in, het bed in orde maken en de bagage wegzetten. Rond 19.45 u. alle deelne mers bij elkaar geroepen, een laatste paspoortcontrole en dan snel de wa gens in want 20.00 u. is 20.00 u. Snel nog even een paar handen schudden en dan - onder uitbundig gezwaai - op naar de Al 2. Wim begon gewoontegetrouw de 27MC-controle. Hierbij worden alle wa gens één voor één opgeroepen om er zeker van te zijn dat alle radio's werken. De weersvooruitzichten in Roemenië zijn goed te noemen. Tijdens ons verblijf is er een dagtemperatuur van ca. 22 graden te verwachten... Dat kan al vast niet meer stuk. Omstreeks 21.00 u. een melding van een 'brandlucht'. Bij Veen- endaal gestopt. De remmen van het con- tainerchassis van 'Toon en Toon' zitten vast. De eerste klus voor de technische ploeg. De slangen blijken niet juist te zijn gemonteerd. De hele klus neemt even goed ruim 20 minuten in beslag. Snel weer de weg op richting Duitsland. Om streeks 24.00 u. een korte sanitaire stop en tevens wisselen van de schijfjes. Vrijdag 7 november. Zo'n 10 minuten later gaan we weer op weg, volop genie tend van die eindeloze A3... Als het aan mij ligt mag dat stuk van 800 km in Duitsland worden overgeslagen. Om streeks 4.30 u. arriveren we in Geisei- wind, onze eerste tankstop en wissel plaats voor de schijfjes. Ruim 600 km zit er op! Rond kwart over vijf rijden we weg van het tankstation richting Oostenrijk se grens. Om 8.00 u. nog maar even een korte sanitaire stop ingelast. Omstreeks 11.15 u passeren we de Duits-Oosten rijkse grens. De geleerden zijn het er volgens ons nog niet over eens, in elk geval kan niemand ons echt duidelijk vertellen of een hulptransport wel of geen 'Tagesausweiss' (een soort belas ting van 12 DM per vrachtauto per dag) voor Oostenrijk moet aanschaffen. Nor male transporten in elk geval wel. De luxe wagens hebben we wel voorzien van een vignet. Laten we de vrachtwa gens maar even vergeten. Mochten we worden aangehouden dan moet het wel heel gek gaan willen we ons daar niet uit praten, toch? Rond 15.00 u. arriveren we bij de Oostenrijk-Hongaarse grens. Onze eerste eet- en slaapgelegenheid sinds het vertrek uit Moerkapeiie. Eerst alle wagens over de weegbrug en met de 'laufzettels' naar de Oostenrijkse doua ne. Hier kan een probleem ontstaan met het Tagesausweiss'. Al onze voorgan gers geven hun papieren aan de douane, vergezeld van het Tagesausweiss. Er staat nog een mannetje of\30 voor ons... valt niet echt tegen, maar bij het hokje van de 'Hongaar' stonden ze buiten in de rij. Toen we bij de Oostenrijker klaar waren (hij begon niet over het Tage sausweiss) besloten we gewoon daar te blijven wachten. Immers wij waren de laatsten en zolang er geen nieuwe chauf feurs binnenkwamen kon de rij bij de Hongaar ook niet langer worden. De keu- kenploeg was inmiddels begonnen met de eerste warme maaltijd, zuurkool met worst! De keukenploeg wordt jaarlijks gevormd door een 3-tal vrouwen (soms ook wel een man). Dit jaar gaat Corrie 'uit Limburg' als vierde vrouw extra mee. Limburg zorgt elk jaar voor ca. 3000 dozen kleding, kant en klaar ver pakt en gesorteerd. Het leek ons wel eens goed dat ook 'Limburg' weet wat er allemaal gebeurt met de hulpgoederen en hoe de SKR werkt. De keukenploeg bestaat dit jaar uit: Monique Holstege, Trijnie Hoogerdijk, Wijnie Versloot en Corrie De la Haye (Limburg). Uiteinde lijk duurde de hele grensafwikkeling ca. 4 uur. Ton de Bruijn legt de laatste hand aan de eerste nieuwsbrief die z.s.m. naar Nederland moet worden gefaxt. In Ne derland is Emmy Noordam de contact persoon tussen de 'achterblijvers' en de konvooideelnemers. Vooral in Roeme nië is dat van belang omdat de telefoni sche bereikbaarheid daar beperkt is en zij precies weet hoe ze de leiding kan bereiken. Verder worden de nieuws brieven na ontvangst direct doorgefaxt naar een aantal belanghebbenden. Rond 20.00 u. had iedereen zijn of haar bed had opgezocht en dat was maar goed ook, want komende nacht vertrek ken we om 2.00 u. richting Roemeense grens. Zaterdag 8 november. Even na tweeën in de nacht rijden we het parkeerterrein af Hongarije in. Net als vorig jaar gaan we het eerste stuk binnendoor om de 'tol' te omzeilen. Rond 4.00 u. een korte sanitai re stop in Tatabanja waar ook een paar wagens met een kleinere tankinhoud konden aftanken. Hierna zuidelijk langs Budapest richting grens. Kijk, en daar hebben we een foutje gemaakt of we zijn in een fuik (val) terecht gekomen. We moeten een bord hebben gemist met daarop de laatste afslag om de weg te verlaten vóór de tol. Kortom een duur grapje van ruim 600 DM. Dat moet op de terugweg echt anders! Op naar de Roem eense grens. Omstreeks 9.40 u. arrive ren we in Mako voor een echte tankstop. Bram en Wim rijden vooruit om te kijken of Angela inmiddels bij de grens is gear riveerd. Er stonden 'slechts' 20 vracht wagens voor de Hongaarse grens. Maar met in ons achterhoofd het 'sleutelhan ger-systeem' van vorig jaar waren we voorzichtig optimistisch. Inmiddels kwam Angela aanlopen en vertelde ons dat als wij bij de Hongaar klaar zijn, direct via de autobusbaan door mogen rijden naar de Roemeense grens voor een snelle afhandeling. Rond 11.10 u. arriveren de vrachtwagens vanuit Mako waar ze inmiddels zijn volgetankt. Het aantal wachtende wagens is opgelopen tot 25. We blijven nog steeds redelijk optimistisch. Het sleutelhangertje (1996) is inmiddels vervangen voor een stukje karton (1997) waar met balpen een nummer is opgeschreven. Lees volgende week verder! Dnnr Svlvia van Doornen Door Karin van l.angeraad Gouda/Benthuizen - Onder het motto 'Gert Schaap pakt inheeft de vereniging Nederlands Verpakkingscentrum tijdens haar jaar lijkse Algemene Ledenvergadering op donderdag 20 november afscheid genomen van hun directeur. De in Benthuizen woonach tige heer ing. G. Schaap heeft namelijk de pensioengerechtigde leeftijd bereikt en na zeventien jaar zijn functie neergelegd. Na afloop van de Algemene Ledenvergadering werden diverse gas ten ontvangen voor een feestelijk afscheidsprogramma. Hierbij werd door een aantal sprekers een persoonlijke visie gegeven op de veranderingen in verpakkend Nederland tijdens het directeur schap van de heer Schaap en grote waardering uitgesproken voor zijn werk. Dit alles vond plaats in de Goudse Schouwburg, waar ook burgemeester Boelen van Rijnwoude aanwezig was die hem een Koninklijke onderscheiding uitreikte. Hiermee werd de heer Schaap benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau. Uit zijn loopbaan blijkt dat de heer Schaap altijd een zeer maatschappelijk bewogen en initiatiefrijk mens is geweest. Niet voor niets gaf burgemeester Boelen tijdens zijn toespraak te kennen, dat hij zich afvroeg waar deze man altijd de tijd vandaan heeft gehaald. Hij heeft zich zowel plaatselijk, natio naal als internationaal ingezet. Zo is hij in het verleden onder andere ac tief geweest binnen de NVSH, mede oprichter en bestuurslid van de Stichting Collomoduul en lid van de Raad van Advies 'TNO Verpakking'. Tot heden is hij lid van NNi-beleids- commissie 'Transport en Verpak king', initiatiefnemer van en deelne mer aan overleggroep 'Klankbord EZ/verpakkingsindustrie' en secreta ris/penningmeester van de Stichting 'Project EuroNorm Verpakking'. In ternationaal gezien heeft hij als be stuurslid van buitenlandse verpak kingsinstituten vele jaren de belan gen van de Nederlandse verpak kingsindustrie behartigd. Ook aan de totstandkoming van zowel het Ver pakkingsconvenant I als recentelijk het Ver pakkingsconvenant II heeft hij waardevolle bijdrage geleverd. De convenanten zijn baan brekend en uniek in West-Europa en kun nen als voorbeeld die nen in de komende ja ren voor de overige Ian-j den van de Europese Unie om de verpak- kingsmilieuproblematiek aan te pak ken. Aan opleidingen en onderwijs heeft de heer Schaap altijd groot belang gehecht. Zó zat hij een tiental jaren in het bestuur van de Stichting Haagse Montessori School, was hij een aantal jaren lid van de Ouderraad Vak school Schoonhoven en werkte hij als initiator en secretaris/penning meester van de Stichting 'Verpakken van Levensmiddelen' t.b.v. een bij zondere leerstoel aan de Landbouw universiteit in Wageningen. Vanaf 1995 participeert hij in de Hoge school Midden-Brabant als lid van de Raad van Advies voor het onderwerp 'Milieu- en materiaaltechnologie'. Ook dichter bij huis vond hij een doel waarvoor hij zich nog altijd voor de volle honderd procent inzet. Als voorzitter van de Stichting Welzijn voor Ouderen Benthuizen behartigt hij sinds 1992 de belangen van de oudere dorpsgenoten en sinds 1986 is hij voorzitter van Molen de Haas. Waddinxveen - Op woensdag 19 no vember werd het activiteitencentrum 'Klassewerkaan de Herman Heijer- manslaan geopend. Burgemeester F. Jonkman heeft samen met enkele be woners van de Hooge Burch door het oplaten van ballonnen het nieuwe ac tiviteitencentrum in gebruik gesteld. In zijn toespraak heeft de burgemeester de bewoners en gebruikers van het centrum hartelijk welkom geheten in Waddinxveen. Ook de heer Drs. H. Mannen, directeur gehandicaptenbe leid van het ministerie van VWS, was bij de opening aanwezig. Hij maakte van deze gelegenheid ge bruik om naar aanleiding van de cam pagne "Over het hoofd gezien" aan dacht te vragen bij instellingen om serieus werk te gaan maken van dag besteding voor mensen met ernstige verstandelijke handicap. Hierbij is het de bedoeling dat de instellingen nun personeelsbeleid omgooien zo dat niet zozeer het accent wordt ge legd op de woonfunctie maar de dag besteding voor mensen met een ern stige verstandelijke handicap. De heer Mannen concludeert in zijn toe spraak dat tot op heden de zorgver nieuwing voorbij is gegaan aan men sen met een ernstige verstandelijke handicap. Dit is een zorgelijke ont wikkeling omdat ook deze mensen recht hebben op een leven dat is ingericht naar hun wensen en vermo gens. En daar hoort zinvolle dagbe steding bij. Na een optreden van het combo van de Josti-band werd 'Klassewerk' offi cieel geopend. Aansluitend heeft wethouder mevrouw M.C. Wientjes- van de Velde de nieuwe sociowonin gen aan de Sterrenlaan geopend.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 1997 | | pagina 21