Atlas Thuiszorg Midden-Holland
Benthuizenaar benoemd tot Officier in de Orde
van Oranje-Nassau
Hulp, meer dan
ooit nodig!
Sociowoningen en "Klassewerk" geopend
WS uit de regio
Cornelis Johannes van Helden
F amilieberichten
pagina 21
Hart van Holland/26 november 1997
Nieuwe zorgvoorzieningen van de Hooge Burch
Regio - Het Patiënten-, Gehandicap
tenplatform Midden-Holland (PGMH)
heeft een overzicht gemaakt van alle
mogelijkheden in Midden-Holland om
thuiszorg te krijgen: de Atlas Verple
ging-Verzorging. Tot nu toe was die
informatie niet op één punt aanwezig,
en moesten mensen zelf op zoek.
Het eerste exemplaar is vandaag offi-
cieel uitgereikt aan mevrouw L.
Nieuwsteeg, voorzitter van het Regio
naal Netwerk Ouderen.
Naast de algemeen bekende thuis
zorg door de Vierstroom blijken er
ook veel mogelijkheden via particulie
re thuiszorgorganisaties en via vrij
willige hulpdiensten te zijn. In veel
gevallen vergoedt het ziekenfonds of
de verzekeraar ook particuliere hulp.
Het bestuur.en de leden van v.v. Groeneweg hebben vernomen dat op
15 november 1997 oud-voorzitter en erelid van de vereniging
is overleden.
Vij wensen zijn vrouw en kinderen heel veel sterkte toe met dit verlies.
Verder wordt ook vanuit verzorgings
huizen vaak hulp geboden (zoals
maaltijdvoorziening, tijdelijke op
vang en alarmering).
De atlas biedt niet alleen informatie
over de verpleging en verzorging
voor mensen die thuis wonen en het
zonder hulp niet meer redden, maar
er staan ook hoofdstukken in over
hulpmiddelen, indicering, bijzondere
bijstand, mantelzorg en persoonsge
bonden budget.
Al deze informatie is van nu af voor
handen bij het PGMH. Bewoners in de
regio kunnen het platform daar over
bellen. Mensen die liever zelf alle in
formatie thuis hebben kunnen de gids
bestellen. De prijs is 10,= inclusief
verzendkosten. Het PGMH is bereik
baar op maandag tot en met donder
dag van 10.00-16.00 uur. Telefoon
0182-512777.
Wagen 4 was
tot de nok
geladen met
dozen kleding.
I De heer ing. G. Schaap geeft tijdens zijn speech te
1 kennen zeer onder de indruk te zijn van de zojuist
aan hem uitgereikte koninklijke onderscheiding.
Eén van de deelnemers aan het konvooi naar Roemenie van de Stichting I
i Kinderhulp Roemenië uit Moerkapeiie maakte een verslag van dag tot j
dag. Hart van Holland publiceert dit verslag in delen. Deze week deel 1
De Stichting Kinderhulp Roemenië heeft
haar jaarlijkse hulptransport met maar
liefst 14 vrachtwagens uitgevoerd. Ruim
200 ton hulpgoederen brachten zij bij
meer dan 550 gezinnen. Een verslag van
dag tot dag.
Zo'n week voor vertrek loop je voor de
5e keer nog eens alle zaken door. De
afgelopen jaren heb je veel ervaring op
gedaan, dus een groot deel is eigenlijk
routine geworden. Maar er worden al
tijd wel weer vanuit Roemenië een paar
nieuwe regeltjes bedacht, soms zelfs
een paar dagen voor vertrek. Natuurlijk
is dat toeval, maar 1 november is nou
net zo'n datum om eens iets nieuws in te
voeren. Gelukkig hebben wij ons eigen
kantoor in Roemenië, zodat wij de laat
ste 'nieuwtjes en regels' op tijd door
krijgen. Veel langer kunnen we ook niet
wachten, want ons hulptransport dient
tijdig te worden aangemeld bij het Mi
nisterie van Gezondheid in Bukarest.
Niet even een 'faxje' zo van... "We komen
er aan met 14 vrachtwagens", nee... alle
vrachtwagens gespecificeerd, alle deel
nemers met volledige naam en pas
poortnummer, alle hulpgoederen met
aantallen, gewicht en waarde, vergun
ning aanvraag voor de import van meel
en aardappelen, gezondheidsverklarin
gen voor deze artikelen enz. enz. Maar
dan zijn we er nog niet. Ook Hongarije
wil graag het een en ander weten. Dus
voor vertrek met dezelfde opsomming
naar de Hongaarse ambassade waar
onze aanmelding wordt bekrachtigd en
voorzien van de nodige stempels en een
begeleidende brief in het Hongaars. Op
maandag voor vertrek worden per ex
pres (DHL) de afleverbonnen (in het
Roemeens) naar ons kantoor in Sibiu
gestuurd. Daar komen zij op woensdag
aan. Lekker snel, maar dat mag dan ook
wel want een pakketje van 3 kg. kost
bijna 200.-1 Inmiddels is het dinsdagen
zijn alle papieren geregeld, maar moe
ten er nog 4 wagens worden geladen. U
kunt zich voorstellen dat vooraf alle la
dingen goed moeten zijn berekend,
want alle documenten en vrachtbrieven
zijn inmiddels klaar en de vrachten moe
ten wel kloppen. Een vrachtwagen (trai
ler) is ca. 12 m. lang, 2.5 m. breed en
hoog. Hierbij kan je uitgaan van een
nuttig volume van ca. 65 kub. Maar er
spelen meer zaken een rol. Je kan wel 65
kub. willen laden, maar het gewicht van
de lading mag weer niet boven de ca. 20
ton komen... Als de wagens geladen zijn,
worden zij geparkeerd op het parkeer
terrein van Jan Zijderhand aan de Brede-
weg. Daar komt de douane op donder
dag de wagens voorzien van een loodje.
Donderdag 6 november. Zo, rond 17.30
u. een warme maaltijd en daarna nog
eventjes op de bank. Een geruststellen
de gedachte is dat m'n maatje Wim
Hoogerdijk niet alleen graag, maar ook
goed auto rijdt. Rond 19.00 u. naar het
parkeerterrein aan de Bredeweg. Geluk
kig was het droog, in tegenstelling tot
vorig jaar. Snel even de slaapwagen in,
het bed in orde maken en de bagage
wegzetten. Rond 19.45 u. alle deelne
mers bij elkaar geroepen, een laatste
paspoortcontrole en dan snel de wa
gens in want 20.00 u. is 20.00 u. Snel nog
even een paar handen schudden en dan
- onder uitbundig gezwaai - op naar de
Al 2. Wim begon gewoontegetrouw de
27MC-controle. Hierbij worden alle wa
gens één voor één opgeroepen om er
zeker van te zijn dat alle radio's werken.
De weersvooruitzichten in Roemenië
zijn goed te noemen. Tijdens ons verblijf
is er een dagtemperatuur van ca. 22
graden te verwachten... Dat kan al vast
niet meer stuk. Omstreeks 21.00 u. een
melding van een 'brandlucht'. Bij Veen-
endaal gestopt. De remmen van het con-
tainerchassis van 'Toon en Toon' zitten
vast. De eerste klus voor de technische
ploeg. De slangen blijken niet juist te zijn
gemonteerd. De hele klus neemt even
goed ruim 20 minuten in beslag. Snel
weer de weg op richting Duitsland. Om
streeks 24.00 u. een korte sanitaire stop
en tevens wisselen van de schijfjes.
Vrijdag 7 november. Zo'n 10 minuten
later gaan we weer op weg, volop genie
tend van die eindeloze A3... Als het aan
mij ligt mag dat stuk van 800 km in
Duitsland worden overgeslagen. Om
streeks 4.30 u. arriveren we in Geisei-
wind, onze eerste tankstop en wissel
plaats voor de schijfjes. Ruim 600 km zit
er op! Rond kwart over vijf rijden we weg
van het tankstation richting Oostenrijk
se grens. Om 8.00 u. nog maar even een
korte sanitaire stop ingelast. Omstreeks
11.15 u passeren we de Duits-Oosten
rijkse grens. De geleerden zijn het er
volgens ons nog niet over eens, in elk
geval kan niemand ons echt duidelijk
vertellen of een hulptransport wel of
geen 'Tagesausweiss' (een soort belas
ting van 12 DM per vrachtauto per dag)
voor Oostenrijk moet aanschaffen. Nor
male transporten in elk geval wel. De
luxe wagens hebben we wel voorzien
van een vignet. Laten we de vrachtwa
gens maar even vergeten. Mochten we
worden aangehouden dan moet het wel
heel gek gaan willen we ons daar niet uit
praten, toch? Rond 15.00 u. arriveren we
bij de Oostenrijk-Hongaarse grens.
Onze eerste eet- en slaapgelegenheid
sinds het vertrek uit Moerkapeiie. Eerst
alle wagens over de weegbrug en met de
'laufzettels' naar de Oostenrijkse doua
ne. Hier kan een probleem ontstaan met
het Tagesausweiss'. Al onze voorgan
gers geven hun papieren aan de douane,
vergezeld van het Tagesausweiss. Er
staat nog een mannetje of\30 voor ons...
valt niet echt tegen, maar bij het hokje
van de 'Hongaar' stonden ze buiten in de
rij. Toen we bij de Oostenrijker klaar
waren (hij begon niet over het Tage
sausweiss) besloten we gewoon daar te
blijven wachten. Immers wij waren de
laatsten en zolang er geen nieuwe chauf
feurs binnenkwamen kon de rij bij de
Hongaar ook niet langer worden. De keu-
kenploeg was inmiddels begonnen met
de eerste warme maaltijd, zuurkool met
worst! De keukenploeg wordt jaarlijks
gevormd door een 3-tal vrouwen (soms
ook wel een man). Dit jaar gaat Corrie
'uit Limburg' als vierde vrouw extra
mee. Limburg zorgt elk jaar voor ca.
3000 dozen kleding, kant en klaar ver
pakt en gesorteerd. Het leek ons wel
eens goed dat ook 'Limburg' weet wat er
allemaal gebeurt met de hulpgoederen
en hoe de SKR werkt. De keukenploeg
bestaat dit jaar uit: Monique Holstege,
Trijnie Hoogerdijk, Wijnie Versloot en
Corrie De la Haye (Limburg). Uiteinde
lijk duurde de hele grensafwikkeling ca.
4 uur. Ton de Bruijn legt de laatste hand
aan de eerste nieuwsbrief die z.s.m. naar
Nederland moet worden gefaxt. In Ne
derland is Emmy Noordam de contact
persoon tussen de 'achterblijvers' en de
konvooideelnemers. Vooral in Roeme
nië is dat van belang omdat de telefoni
sche bereikbaarheid daar beperkt is en
zij precies weet hoe ze de leiding kan
bereiken. Verder worden de nieuws
brieven na ontvangst direct doorgefaxt
naar een aantal belanghebbenden.
Rond 20.00 u. had iedereen zijn of haar
bed had opgezocht en dat was maar
goed ook, want komende nacht vertrek
ken we om 2.00 u. richting Roemeense
grens.
Zaterdag 8 november. Even na tweeën in
de nacht rijden we het parkeerterrein af
Hongarije in. Net als vorig jaar gaan we
het eerste stuk binnendoor om de 'tol' te
omzeilen. Rond 4.00 u. een korte sanitai
re stop in Tatabanja waar ook een paar
wagens met een kleinere tankinhoud
konden aftanken. Hierna zuidelijk langs
Budapest richting grens. Kijk, en daar
hebben we een foutje gemaakt of we zijn
in een fuik (val) terecht gekomen. We
moeten een bord hebben gemist met
daarop de laatste afslag om de weg te
verlaten vóór de tol. Kortom een duur
grapje van ruim 600 DM. Dat moet op de
terugweg echt anders! Op naar de Roem
eense grens. Omstreeks 9.40 u. arrive
ren we in Mako voor een echte tankstop.
Bram en Wim rijden vooruit om te kijken
of Angela inmiddels bij de grens is gear
riveerd. Er stonden 'slechts' 20 vracht
wagens voor de Hongaarse grens. Maar
met in ons achterhoofd het 'sleutelhan
ger-systeem' van vorig jaar waren we
voorzichtig optimistisch. Inmiddels
kwam Angela aanlopen en vertelde ons
dat als wij bij de Hongaar klaar zijn,
direct via de autobusbaan door mogen
rijden naar de Roemeense grens voor
een snelle afhandeling. Rond 11.10 u.
arriveren de vrachtwagens vanuit Mako
waar ze inmiddels zijn volgetankt. Het
aantal wachtende wagens is opgelopen
tot 25. We blijven nog steeds redelijk
optimistisch. Het sleutelhangertje
(1996) is inmiddels vervangen voor een
stukje karton (1997) waar met balpen
een nummer is opgeschreven.
Lees volgende
week verder!
Dnnr Svlvia van Doornen
Door Karin van l.angeraad
Gouda/Benthuizen - Onder het motto 'Gert Schaap pakt inheeft
de vereniging Nederlands Verpakkingscentrum tijdens haar jaar
lijkse Algemene Ledenvergadering op donderdag 20 november
afscheid genomen van hun directeur. De in Benthuizen woonach
tige heer ing. G. Schaap heeft namelijk de pensioengerechtigde
leeftijd bereikt en na zeventien jaar zijn functie neergelegd. Na
afloop van de Algemene Ledenvergadering werden diverse gas
ten ontvangen voor een feestelijk afscheidsprogramma. Hierbij
werd door een aantal sprekers een persoonlijke visie gegeven op
de veranderingen in verpakkend Nederland tijdens het directeur
schap van de heer Schaap en grote waardering uitgesproken voor
zijn werk. Dit alles vond plaats in de Goudse Schouwburg, waar
ook burgemeester Boelen van Rijnwoude aanwezig was die hem
een Koninklijke onderscheiding uitreikte. Hiermee werd de heer
Schaap benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau.
Uit zijn loopbaan blijkt dat de
heer Schaap altijd een zeer
maatschappelijk bewogen en
initiatiefrijk mens is geweest. Niet
voor niets gaf burgemeester Boelen
tijdens zijn toespraak te kennen, dat
hij zich afvroeg waar deze man altijd
de tijd vandaan heeft gehaald. Hij
heeft zich zowel plaatselijk, natio
naal als internationaal ingezet. Zo is
hij in het verleden onder andere ac
tief geweest binnen de NVSH, mede
oprichter en bestuurslid van de
Stichting Collomoduul en lid van de
Raad van Advies 'TNO Verpakking'.
Tot heden is hij lid van NNi-beleids-
commissie 'Transport en Verpak
king', initiatiefnemer van en deelne
mer aan overleggroep 'Klankbord
EZ/verpakkingsindustrie' en secreta
ris/penningmeester van de Stichting
'Project EuroNorm Verpakking'. In
ternationaal gezien heeft hij als be
stuurslid van buitenlandse verpak
kingsinstituten vele jaren de belan
gen van de Nederlandse verpak
kingsindustrie behartigd. Ook aan de
totstandkoming van zowel het Ver
pakkingsconvenant I
als recentelijk het Ver
pakkingsconvenant II
heeft hij waardevolle
bijdrage geleverd. De
convenanten zijn baan
brekend en uniek in
West-Europa en kun
nen als voorbeeld die
nen in de komende ja
ren voor de overige Ian-j
den van de Europese
Unie om de verpak-
kingsmilieuproblematiek aan te pak
ken.
Aan opleidingen en onderwijs heeft
de heer Schaap altijd groot belang
gehecht. Zó zat hij een tiental jaren in
het bestuur van de Stichting Haagse
Montessori School, was hij een aantal
jaren lid van de Ouderraad Vak
school Schoonhoven en werkte hij
als initiator en secretaris/penning
meester van de Stichting 'Verpakken
van Levensmiddelen' t.b.v. een bij
zondere leerstoel aan de Landbouw
universiteit in Wageningen. Vanaf
1995 participeert hij in de Hoge
school Midden-Brabant als lid van de
Raad van Advies voor het onderwerp
'Milieu- en materiaaltechnologie'.
Ook dichter bij huis vond hij een doel
waarvoor hij zich nog altijd voor de
volle honderd procent inzet. Als
voorzitter van de Stichting Welzijn
voor Ouderen Benthuizen behartigt
hij sinds 1992 de belangen van de
oudere dorpsgenoten en sinds 1986
is hij voorzitter van Molen de Haas.
Waddinxveen - Op woensdag 19 no
vember werd het activiteitencentrum
'Klassewerkaan de Herman Heijer-
manslaan geopend. Burgemeester F.
Jonkman heeft samen met enkele be
woners van de Hooge Burch door het
oplaten van ballonnen het nieuwe ac
tiviteitencentrum in gebruik gesteld. In
zijn toespraak heeft de burgemeester
de bewoners en gebruikers van het
centrum hartelijk welkom geheten in
Waddinxveen.
Ook de heer Drs. H. Mannen,
directeur gehandicaptenbe
leid van het ministerie van
VWS, was bij de opening aanwezig.
Hij maakte van deze gelegenheid ge
bruik om naar aanleiding van de cam
pagne "Over het hoofd gezien" aan
dacht te vragen bij instellingen om
serieus werk te gaan maken van dag
besteding voor mensen met ernstige
verstandelijke handicap. Hierbij is
het de bedoeling dat de instellingen
nun personeelsbeleid omgooien zo
dat niet zozeer het accent wordt ge
legd op de woonfunctie maar de dag
besteding voor mensen met een ern
stige verstandelijke handicap. De
heer Mannen concludeert in zijn toe
spraak dat tot op heden de zorgver
nieuwing voorbij is gegaan aan men
sen met een ernstige verstandelijke
handicap. Dit is een zorgelijke ont
wikkeling omdat ook deze mensen
recht hebben op een leven dat is
ingericht naar hun wensen en vermo
gens. En daar hoort zinvolle dagbe
steding bij.
Na een optreden van het combo van
de Josti-band werd 'Klassewerk' offi
cieel geopend. Aansluitend heeft
wethouder mevrouw M.C. Wientjes-
van de Velde de nieuwe sociowonin
gen aan de Sterrenlaan geopend.