mts-
700
r
ar ««waapïg*
de"r^S?
"^•-55^*335
«25E£ - p;60 e"
S*l* «X dee'S«"u('
SE
*do*S«
W°e"
i^raiS,'40 M
pagina 10
Hart van Holland/22 september 1999
Door Sylvia van Doornen
WA
X'
nge tijd driftig gespeculeerd over het mode-
aan de vooravond van de 21e eeuw te
i zou staan. Toonaangevende ontwerpers zou-
Ën zich bezig hebben gehouden met allerlei futuristi
sche verzinsels om zo tot de meest spectaculaire cre
aties te komen. Inmiddels hebben Londen, New
York, Milaan en Parijs zich uitgesproken over de
nieuwe najaars- en wintermode en het blijkt dat de
nadering van de 21e eeuw beslist niet wordt ver
taald in een koele, technische look. De werkelijk
futuristisch ogende ontwerpen lijken we zelfs
alweer achter de rug te hebben, want het was reeds
in de jaren '60 dat de ontwerpers van toen wer
den geïnspireerd door de ruimtevaart en des
tijds de 'mode voor de toekomst'
leverden. Het modebeeld werd in die
jaren bepaald door jassen van gewat
teerde nylon, plastic mini-jurken en
een soort ruimte-mantelpakken. Zo net
voor het millennium blijken de mode
makers toch iets heel anders voor ons in
petto te hebben: simpelheid, artisticiteit en romantiek.
De tal van stijlen die hier uit voortvloeien kennen tal
loze overlappingen, meng-'en tussenvormen. De laat
ste herfst en winter van de eeuw wordt wat de mode
betreft dan ook een tijd van ongekende mogelijkheden
en vol contrasten: Van chic tot gipsy. Waar het om gaat
is dat we onze eigen identiteit benadrukken en daar
voor kunnén we voor één stijl kiezen, maar ook aller
lei stijlen mixen. De explosie van stijlen die we dit sei
zoen zullen zien, is tegelijkertijd een come-back van
de absolute modetrends die in de 20e eeuw de revue
zijn gepasseerd. Hoe kunnen we het jaar mooier
afsluiten...
Nooit eerder zoveel stijlen en trends
Eenvoud en somberheid laten zich in de mode afwis
selen door of combineren met landelijke romantiek,
een vleugje nostalgie, gewaagde chic of drama. Zo
wordt het huidige modebeeld bepaald door een mix
van ingetogen mode waarbij frivole details zijn weg
gelaten, elegante rokken tot op de kuit of op de grond,
schorten en moedersbreisels, harige jassen en versier
selen op de kleding in de vorm van applicaties en bor
duursels, jurken met meters fluwelen plooien, wijd
uitlopende lange mouwen en brede sjaals. Doordat
men keuze heeft uit tal van stijlen, kan men precies
dragen waar men zich prettig in voelt. De ene dag op
en top chic en de volgende dag lekker casual in een
stoere survival-look; alles kan! Wat dit seizoen opvalt,
is de mouwloze trend. Deze trend is bij alle stijlen
zichtbaar. Om in de (koude) wintermaanden toch de
armen te kunnen bedekken, worden er mouwsjaals
gebruikt; dit zijn losse lange mouwen die op de rug
met elkaar verbonden zijn. Ook ziet men veel capes in
zowel korte-, heuplange en zelfs enkellange uitvoerin
gen. Mede door deze mouwloze trend is het verschil
tussen winter- en zomermode nooit eerder zo ver
vaagd. Verder heeft sportkleding, evenals in het voor-
jaars- en zomerseizoen '99, een onmiskenbare invloed
op het modebeeld. High-tech materialen, zeer
gestroomlijnde modellen en veel praktische details
zijn nog altijd heel actueel. Comfortabele, draagbare
mode die ook door de liefhebbers van sportieve chic,
zeer wordt gewaardeerd.
Nieuwe materialen en kleuren
warm modebeeld
Dit seizoen zien we veel materialen met stru
een hoog aaibaarheidsgehalte, zoals flanel, fï
weel en nepbont. Het zachtharige vilt verschijn! in v
gedaanten; vervilte breisels voor truitjes, maar ook
onafgewerkt vilt voor bijvoorbeeld broeken en ja
jes. Verder zijn er veel wollen jassen, broeken,
truien en rokken. Met al deze warme, en
bovendien uiterst comfortabel draag
bare kleding is men uitstekend voor
bereid op een koude winter! Tops zijn
veelal vervaardigd van mohair, angora
of fijne merinowol.
Een ieder die de mode maar een
beetje volgt, weet dat kleur
seizoenenlang slechts een
bijrol heeft gespeeld. Nu
mogen we ons weer hele
maal uitleven met het
combineren van kleuren,
zoals bijvoorbeeld -felrood,
gifgroen en fuchsiaroze met
het ingetogen zwart en
wit. Donkere tinten
blijven wel de toon
zetten, maar het
wordt beslist niet
somber of saai. Het kleu
renpalet bestaat verder uit
khaki, alle tinten grijs, aubergine,
wijnrood, zachtroze en geel.
tweede
rokken
Trends wan de twintigste eeuw
rond het jaar eer(ji Vooral de rijpere
De S-lijn werd Se,nt^^n haar nopjes omdat door
elkaar.
over
\n
'70--
steeds
de straat-
aV" f10* jaar 1907.
S""'n
lekker rechttoe recht,,»'T" amre" or"vangen"
™™nge,wer<j de "Verhoogde taille.'
trv
bied(" >61 "ai fdü S*4* "lede
'fooi de V&Vr 0 V Wf'e
en Hn-
node-
V\
den
attes
■f£d>o
Veel vrouwen na". nog maai- ture-
bfkommerden z*h f Qe weinige^ute
rr>et
ken
jetten
a\\es t>i)
./Tse»"»
ode
en Pa^'
ducee'
ró-
1926:
bekommerden z» Qe weinige moactti-
'90-e jaren '80 en
varieert win modebee/d
kleding e„ "7 strakke
'ylpplo
Punk. Jongeren nÏJ 6 en
Sen
ÉS of'lijrwn
ontwerper de
wordt Pen T" sti,is*
drukt op 2ijn J" stempel
die
«drt,md 7"Tikln»i có^ - d"
meedoen.
Vrouwen
den
mo
romantiek e" nt
rug-
vroeger
tegengeko-
Dil ""ïoTii cn
New *°rharige creaties kashmir,
veel wollige enhang| vesten van mohair, kas
prof gebreide truien zakken
leeruitvoering dagen
de poncho voor de c kQ,
om de nek een bof akken of kragen
Iverplaatsbare rubber zo)en
'SO:
de
grote id0
len
en de
nieu-
Weer
(elfes word/'do m°
over elkazrh door en
m°de voorZZd0"
k#
die Wiens** tote^"olekrTï 'n
r°k werd een e tewees brl u'6 Watn
'30:
in
a* gen
men.
zijn