hti/bfraftsVort
m
1
I
I
1
1
1
1
1
1
1
I
1
1
1
1
1
1
I
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
I
\fjf&erhulp Roe»enlé
I
I
Hart van Holland/1 december 1999
pagina 21
een verslag van dag tot dag van het
tiende transport - door Bram Noordam
i
met een bijdrage op
postbank 88113
of Rabobank 3750.74.600
t.n.v. S.K.R. - Moerkapelle
onder vermelding van:
Donateur 2000!
J-
Moerkapelle - Donderdag 4 en vrijdag 5 novem
ber. Net als in voorgaande jaren, begon rond 19.00
uur het parkeerterrein van Zijderhand aan de Bre-
deweg aardig vol te stromen met familieleden en
belangstellenden om de 39
deelnemers uit te zwaaien
voor het tiende hulptrans
port naar de dorpen lacobeni
en Stejaris in Roemenië. Een
van de deelnemers ging als
gast mee. Rina Bakker (o.a.
bekend van de woensdag-
markt in Moerkapelle) heeft
tijdens de Roemenië-avond in
april jongstleden de hoofd
prijs gewonnen: "Mee als gast
met het hulptransport." Met
de drie dames van de cate-
ringploeg (Trijnie Hoogerdijk,
Monique Holstege en Nel
Schipper) zijn dus vier vrou
wen in het konvooi. Ron en
Gert-Jan Holstege hebben
voor dit 10e hulptransport hun camper beschik
baar gesteld zodat de dames behalve wat meer
bewegingsruimte ook gelijk een slaapplaats heb
ben. Piet Verschoor en Gerard van Brugge zijn de
chauffeurs van de camper.
Behalve Rina Bakker is er nog een nieuwkomer:
Henk Verbeek gaat als bijrijder mee van Herman
Fijan. Dus, net als vorig jaar 14 vrachtwagens
begeleid door twee luxe wagens en een.camper.
Bram Noordam riep de deelnemers bijeen voor
de laatste informatie en er werd gecontroleerd of
een ieder z'n paspoort bij zich had. Om precies 8
uur vertrok het konvooi luid toeterend over de
Bredeweg richting Al 2. In verband met het maken
van de jaarlijkse videofilm was met de politie
afgesproken dat zij de oprit naar de A12 vrij zou
den houden zodat het konvooi ongehinderd de
weg kon oprijden. Geen politie... Een opmerking
over de 27MC: "Je ziet ze altijd als ze niet nodig
hebt"!
De planning was om de eerste stop na zo'n 4 uur
bij Raststatte Siegburg te houden, waar we
omstreeks 23.30 u. arriveerden, alleen niet com
pleet! De wagens 2 t/m 7 waren bij een splitsing
die rechtdoor gaat richting Frankfurt (A3) en
afslaat richting Bonn, inderdaad richting Bonn
gereden. Gelukkig was wagen 8 (Cor Bakker) bij
de pinken en volgde met de overige wagens keu
rig de A3. Via de GSM contact gezocht met de
foutrijders en uitgelegd hoe ze weer richting Sieg
burg moesten komen. Rond 00.15 uur (inmiddels
vrijdagmorgen) arriveerden de foutrijders. Een
beetje cru om gelijk weer te vertrekken dus kre
gen ook zij een kwartiertje rust waarna om 00.30
uur de reis werd voortgezet richting Geiselwind.
Weinig wegwerkzaamheden en omleidingen zodat
de reis vlot verliep. Vrijdagmorgen omstreeks
04.45 uur reed het konvooi bij Geiselwind binnen
en werden de wagens volgetankt. Omstreeks
05.30 uur het konvooi richting Oostenrijkse grens.
Rond 09.15 uur arriveerde het konvooi daar. Om
10.00 uur vertrok van de grens richting Wenen.
Net voor Wenen bij Raststatte Alland nog een
korte stop. Een half uur later op weg voor het la-
tste stuk naar de Hongaarse grens, waar het kon
vooi om 15.00 uur arriveerde. Een file van bijna 4
km. vrachtwagens stond te wachten voor de we-
gbrug. Uiteindelijk reed om 17.10 u. onze laatste
wagen over de weegbrug. De cateringploeg ging
direct aan de slag om de eerste warme maaltijd
voor te bereiden. Zoals het een goed gastheer
betaamt, werd Rina Bakker een kopje koffie aan
geboden en een "leuk boekje" (gevonden in de
wagen van Ron Holstege) om de tijd door te
komen.
De twee Brabanders Toon en Toon en de konvooi
leiding waren inmiddels naar de Oostenrijkse en
vervolgens Hongaarse douane om de vrachtdocu
menten in orde te maken. Pas om 20.30 kwamen
dj terug. Gauw naar bed want vannacht om 01.00
u gaat de wekker en om 02.00 u. vertrekken we
richting Roemeense grens.
Zaterdag 6 november. Ontbijten omstreeks mid
dernacht blijft een rare gewaarwording. Toch lie
ten de deelnemers het brood en het gekookte
e'tje goed smaken. Het eerste stuk werd net als
v°rig jaar binnendoor gereden want dat scheelt
ongeveer ƒ650,- aan tol! We hadden besloten dit
laar niet via de grensovergang Nadlac te gaan
maar via Varsand. Door de oorlog in het voormali-
°e Joegoslavië zijn de wegen en bruggen nog
verre van begaanbaar en dat betekent dat veel
vrachtverkeer via Roemenië rijdt. Een tweede
stop werd gehouden in Gyula (zo'n 6 km. voor de
Roemeense grens). Omstreeks 11.15 uur vertrok
I Jet konvooi naar de grens Varsand waar we om
'1.30 uur arriveerden. Daar was inmiddels Angela
I ingekomen vergezeld van haar broer en schoon-
I sus. Zij hadden al de nodige grenszaken voorbe-
I tmd. Om 16.15 u. (Roemeense tijd dus een uur
I 'ater dan bij ons) reed het konvooi Roemenië in
richting Arad. Het begon al donker te worden en
We besloten om net als vorig jaar de wagens te
Parkeren op een bewaakt parkeerterrein. De cate
ringploeg kon aan de slag. Na de maaltijd werd
afgesproken om s-morgens om 04.00 uur te ver-
1 hekken. Door een aantal deelnemers werd aan
net boven het parkeerterrein gelegen café, nog
een bezoek gebracht voor een drankje.
Zondag 7 november. Om 02.00 u. stonden de
names op om het ontbijt voorbereiden en de
lunchpakketten klaarmaken. Oh ja... ook nog even
"Brood en zout
Rina Bakker kijkt belangstellend toe
36 thermoskannen met koffie vullen voor onder
weg. Het was helder weer. Tijdens de rit begon
zich toch mist te vormen en werd het een kleine
wereld. Al snel bij het gloren van de dag maakte
de mist
I plaats
voor een
winters
zonnetje.
Bij Deva
hielden
we een
sanitaire
stop en
gelijk gele
genheid
om van
chauffeur
te wisse
len. Bij
het vlieg
veld rich
ting Sibiu
stond de ploeg van Sorin (onze manager in Roe
menië) klaar met z'n 24 m/v sterke ploeg. Na wat
details te hebben doorgesproken ging de staart-
wagen met Koos van Marie, Ton de Bruijn en Kees
Brouwer alvast richting lacobeni om de situatie te
bekijken. Rina Bakker werd door de leiding uitge
nodigd om plaats te nemen in de kopwagen. Zo
kon zij als een van de eersten meemaken hoe het
is om het dorp binnen te rijden. Even later ver
trok ook het konvooi voor de laatste 2 uur naar
het einddoel. Een kilometer of 10 voor lacobeni
bleek de wagen van Koos van Marle nog niet echt
te zijn opgeschoten ondanks z'n voorsprong. Hij
reed al meer dan 25 minuten achter een kudde
schapen die van geen wijken wilde weten. Vlak
voor lacobeni werden de vrachtwagens op volg
orde van distributie gereden. Dit is nodig omdat
de goederen in een bepaalde volgorde op de afle-
verbonnen staan en de uitdeling ook op die volg
orde moet geschieden. Een kopie van vorig jaar:
het dorp was uitgelopen. Halverwege de weg
stond een ontvangstcomité dat bestond uit de
burgemeester, schoolhoofd en nog een paar min
of meer belangrijke mensen. De burgemeester
heette ons welkom en traditiegetrouw werd ons
brood en zout aangeboden.
We waren er al bang voor: geen koffie, geen thee,
maar gewoon weer een glaasje Palinka van 60%!
De kinderen stonden net als vorig jaar in kleder
dracht klaar met een bloemetje dat ze aan elke
deelnemer uitreikten. Na de verwelkoming werd
er kwartier gemaakt. Er stond inmiddels een trac
tor met aanhanger gereed om technische materia
len naar het dorp Stejaris te brengen. We deden
dat bewust vandaag want op maandagmorgen is
er al genoeg te doen en dan kan de technische
ploeg direct aan het werk. Twee klaslokalen wer
den ingericht als eetzaal en vrijetijdsverblijf.
Onder leiding van een tolk gingen de dames een
bezoek brengen aan de zigeuners.
Vanavond een echte Hollandse hap: Zuurkool
stamppot met rookworst! Vlak voor de maaltijd
werd door kinderen uit Stejaris in klederdracht
een voorstelling gegeven die uit zang en dans
bestond.
Maandag 8 november. Angela zou proberen zo
vroeg mogelijk met de douane uit Sibiu naar laco
beni te komen. Rond 09.30 uur arriveerden drie
Roemenen die belast waren met controle van de
aardappelen. Ook zij moesten wachten totdat de
douane de wagens vrij gaf. Iedere keer opnieuw
staan we versteld over de bureaucratie. Brengen
we top-aardappelen mee uit Holland, vorstvrij
vervoerd in perfecte verpakking en dan komen
drie 'officials' even de zaak keuren...! Het was
inmiddels 10.30 u en nog steeds geen douane. De
rij wachtende karretjes uit lacobeni groeide
gestaag. De technische ploeg was inmiddels naar
Stejaris vertrokken om daar de nodige werkzaam
heden uit te voeren. Eindelijk omstreeks 12.00 uur
arriveerde de douane en dat was echt niet meer
dan een formaliteit. Zodoende kon omstreeks
12.30 uur worden begonnen met het afleveren van
de hulpgoederen aan de families.
snel. Piet Mets en Nico Gabel (bijnaam: 'wat en
halfwat') deelden naar hartelust conserven en
kinderwagens uit. Dirk de Leeuw en Jan Zijder
hand deden de distributie op hun eigen rustige
wijze. Frans Veenman en Arie Zeelenberg hadden
net als twee jaar geleden weer een simpel vracht
je. Omstreeks 18.00 uur was het laatste wagentje
uit lacobeni geweest en hadden we 315 families
van hulpgoederen voorzien. De technische ploeg
bestaande uit: Jaap v.d. Velde, Rien Lindhout,
Gert Bakker, Rien Bregman en Theo Knop, heeft
vandaagdin Stejaris de nodige Tl-armaturen aange
bracht, waterreservoirs geplaatst en schoolbor
den opgehangen. Verder hebben zij de medische
post in voorzien van een veiligheidshek voor het
raam.
Aad van der Velde bleef in lacobeni om techni
sche hand- en spandiensten te verrichten. Zo, alle
wagens afsluiten-en tijd voor een snackje. De bur
gemeester, secretaris en nog een aantal belangrij
ke personen zijn uitgenodigd voor de maaltijd. De
burgemeester hield een toespraak waarin hij z'n
bewondering uitsprak voor de wijze waarop wij
de goederen hebben afgeleverd. Maar vooral de
grote hoeveelheid goederen voor de bevolking
ontroerde hem.
Dinsdag 9 november. Omstreeks 09.00 uur werd
begonnen met het uitdelen van de goederen aan
de families van Stejaris. Het uitdelen van de hulp
goederen verliep ook vandaag vlot. Om 10.00 uur
gingen de dames naar de basisschool in Stejaris
om de kinde
ren van de
basisschool en
van de peuter
club een
schoolpakket
uit te reiken.
Vanmorgen zijn
Koos van den
Ende en Gerrit
Luyken naar
Prislop en Ras-
inari vertrok
ken voor het
laden van de
2500 bezems,
250 manden en 4000 kransen. Dat liep dus fout! De
bezems waren er zoals elk jaar. Maar de manden
en de kransen (uit een ander dorp) waren gewoon
niet (voldoende) gemaakt. Van de 250 manden
waren er slechts 60 klaar! De rest: "ze hadden
geen goed verwerkbaar materiaal... einde verhaal!
Het speelveld van de peuterclub was inmiddels
voorzien van een grote glijbaan, schommels en
wippen. Hun verzoek van april tijdens het werk
bezoek is hiermee ingewilligd. De laatste paal
stond nog niet in de grond of de kinderen maak
ten zich meester van de speeltoestellen.
Om 15.30 uur was de distributie voor de families
uit Stejaris voltooid. Snel alles opruimen, opber
gen en vertrekken naar Sibiu. Omstreeks 18.30
uur arriveerde het konvooi aan de rand van Sibiu
vlakbij een hotel en camping. De dames konden
aan de gang. Door de leiding werden vijf apparte
menten gehuurd. Enerzijds om de 23 Roemeense
medewerkers een bed voor de nacht te bezorgen
en anderzijds voor het creëren van douchegele
genheid voor 39 deelnemers! Redelijk op tijd ging
iedereen naar bed want morgenvroeg om 06.00 u.
zal de reis naar Nederland aanvangen!
Woensdag 10 november. Rond 06.00 uur vertrok
het konvooi richting Hongaarse grens. Gelukkig
was het droog, maar het zag ernaar uit dat er een
buitje op komst was. De reis verliep vlot. Bij Deva
even gestopt. Daarna direct door naar de grens
bij Varsand, waar we omstreeks 12.30 uur Roe
meense tijd arriveerden. Zo, eerst de klok een
uur terug!
Het passeren van de Roemeense douane was een
formaliteit die slechts een 50 minuten in beslag
nam. Het oponthoud bij de Hongaarse grens du-
rde langer dan gedacht. AI met al duurde de com-
Onvermoei-
baargenie
ten ze van
de toestellen
plete grenspassage ruim 3 uur! De eerder gepas
Een ploeg van vier inwoners uit lacobeni was I seerde wagens waren alvast naar Gyula gereden
'ingeh-
De technische ploeg op weg naar de klussen
urd'
voor het
leggen
van
tapijtte
gels in
de Peu
terclub
en de
Medi
sche
post. De
medicij
nen wer
den
direct
naar de
Medi
sche
Post
gebracht waar Ton de Bruijn met de huisarts de
medicamenten doornam en waar nodig van uitleg
gaf. De distributie liep voortreffelijk en razend-
om te tanken.
Net als vorig jaar
was het vroeg
genoeg om door
te rijden tot vo-
rbij Boedapest.
Omstreeks 20.30
uur reed het kon
vooi het parkeer
terrein bij Bicsce
op om kwartier
te maken voor de
maaltijd. Vrij
kort na de maal
tijd ging ieder
een naar bed
want de ver
moeidheid
begon toe te
slaan.
Donderdag 11
november. Vanmorgen om 05.00 uur reveille! Voor
sommige een moeilijke opgave, maar rond 6 uur
reden we toch het parkeerterrein af richting Gyor.
Daar verlieten we de snelweg en reden richting
winkeltjes om nog wat inkopen toe doen. Een half
uur later reden we richting Hegyeshalom, de
grens tussen Hongarije en Oostenrijk. Daar
wachtte een verrassing: een rij van 4 kilometer
wachtende vrachtwagens. Na een korte bereke
ning waren we het eens: het moesten er zeker 200
zijn! De hele grensovergang duurde bijna 6 uur!
Na de grenspassage verliep de reis gesmeerd. De
route door de buitenranden van Wenen was druk
maar er kon goed worden doorgereden. Het werd
al met al te laat om Duitsland nog in te rijden.
Daarom besloten we om op het parkeerterrein bij
de grens te stoppen en de maaltijd te gebruiken.
Vrijdag 12 november. Om 05.00 uur vertrok het
konvooi richting Nederland. Omleidingen waren
er wel, maar niet direct verontrustend. Om 08.45
u. hièlden we de eerste stop. Rond 09.30 uur rich
ting Keulen.
Vlak voor Venlo namen Piet Wolters en Joep Gei
len (onze Limburgers) afscheid, want voor hen
was het nog maar een stukje naar huis. Omstre-
ks 19.30 uur reed het konvooi onder grote belang
stelling Moerkapelle binnen. Willem Stormbroek
(tijdelijk gehandicapt) had gezorgd voor een tou
ringcar zodat belangstellenden met deze bus naar
de loods konden komen. De loods bij Wim Schip
per was als vanouds omgetoverd in een heuse
ontvangstruimte voorzien van 40 ton hulpgoede
ren die al klaar staan voor volgend jaar. Burge
meester Schoots was enige maanden geleden
door secretaris (Monique Holstege) uitgenodigd
i.v.m. het tiende hulptransport vanuit Moerkapel
le. Het was de heer
Schoots die de avond
opende met een toe
spraak en z'n waardering
uitsprak voor het buiten
gewoon noodzakelijke
werk dat de SKR al bijna
tien jaar verricht. Bram
Noordam werd daarbij in
het zonnetje gezet voor
z'n inzet. Hij kreeg als
aandenken een prachtig
boeket en een stropdas
van de Gemeente Zeven-
huizen-Moerkapelle. Ver
volgens heette Emmy
Noordam alle deelnemers welkom en reikte zij
iedereen een bloemetje uit. Tot slot hield Bram
Noordam zijn toespraak en bedankte alle deelne
mers voor hun inzet tijdens dit transport. Hij
bedankte Wim Hoogerdijk die ook dit jaar de vele
kilometers alleen gereden had. In tegenstelling tot
voorgaande jaren liet dit jaar Teus Versloot alles
nog even in dichtvorm de revue passeren. Tot
slot bedankte Wim Hoogerdijk nogmaals de inzet
van Bram en sprak de wens uit om ook het
komende millennium met nog meer enthousias
me door te gaan met die dringend noodzakelijke
hulp aan de Roemeense bevolking.
Bij deze woorden wil ik me gaarne aansluiten.
Hulp is nog steeds - eigenlijk meer dan ooit -
nodig. Na 10 jaar vrijheid is er veel veranderd in
Roemenië, alleen de bevolking merkt er weinig of
niets van. Voor hen brengt de economie geen vo-
ruitgang. De broekriem moet steeds strakker wor
den aangetrokken, maar de gaatjes in de riem zijn
op! Met een werkloosheid van meer dan 60%
binnen het gebied van onze hulpprojecten en een
maandelijkse uitkering van ongeveer 70 gulden
per gezin, is zelfs een minimaal bestaan niet meer
mogelijk. De SKR blijft zich voor de volle 100%
inzetten om deze mensen een beter bestaan te
geven. Met uw hulp gaat dat zeker lukken. Meld u
aan als donateur. Maak uw bijdrage over op Post
bank 88113 of Rabobank 3750.74.600 t.njv. S.K.R. -
Moerkapelle o.v.v. Donateur 2000! Wij garanderen
u dat elke cent wordt besteed aan onze doelgroe
pen, want de SKR werkt uitsluitend met vrijwilli
gers zonder enige vergoeding!
Bram Noordam.
0
0
JB1BIB1BJBIB1B1B1B1B1B1BJB1B1BMB1BEIBJB1B1B1B1BIB1