hti/bfraftsVort m 1 I I 1 1 1 1 1 1 1 I 1 1 1 1 1 1 I 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 I \fjf&erhulp Roe»enlé I I Hart van Holland/1 december 1999 pagina 21 een verslag van dag tot dag van het tiende transport - door Bram Noordam i met een bijdrage op postbank 88113 of Rabobank 3750.74.600 t.n.v. S.K.R. - Moerkapelle onder vermelding van: Donateur 2000! J- Moerkapelle - Donderdag 4 en vrijdag 5 novem ber. Net als in voorgaande jaren, begon rond 19.00 uur het parkeerterrein van Zijderhand aan de Bre- deweg aardig vol te stromen met familieleden en belangstellenden om de 39 deelnemers uit te zwaaien voor het tiende hulptrans port naar de dorpen lacobeni en Stejaris in Roemenië. Een van de deelnemers ging als gast mee. Rina Bakker (o.a. bekend van de woensdag- markt in Moerkapelle) heeft tijdens de Roemenië-avond in april jongstleden de hoofd prijs gewonnen: "Mee als gast met het hulptransport." Met de drie dames van de cate- ringploeg (Trijnie Hoogerdijk, Monique Holstege en Nel Schipper) zijn dus vier vrou wen in het konvooi. Ron en Gert-Jan Holstege hebben voor dit 10e hulptransport hun camper beschik baar gesteld zodat de dames behalve wat meer bewegingsruimte ook gelijk een slaapplaats heb ben. Piet Verschoor en Gerard van Brugge zijn de chauffeurs van de camper. Behalve Rina Bakker is er nog een nieuwkomer: Henk Verbeek gaat als bijrijder mee van Herman Fijan. Dus, net als vorig jaar 14 vrachtwagens begeleid door twee luxe wagens en een.camper. Bram Noordam riep de deelnemers bijeen voor de laatste informatie en er werd gecontroleerd of een ieder z'n paspoort bij zich had. Om precies 8 uur vertrok het konvooi luid toeterend over de Bredeweg richting Al 2. In verband met het maken van de jaarlijkse videofilm was met de politie afgesproken dat zij de oprit naar de A12 vrij zou den houden zodat het konvooi ongehinderd de weg kon oprijden. Geen politie... Een opmerking over de 27MC: "Je ziet ze altijd als ze niet nodig hebt"! De planning was om de eerste stop na zo'n 4 uur bij Raststatte Siegburg te houden, waar we omstreeks 23.30 u. arriveerden, alleen niet com pleet! De wagens 2 t/m 7 waren bij een splitsing die rechtdoor gaat richting Frankfurt (A3) en afslaat richting Bonn, inderdaad richting Bonn gereden. Gelukkig was wagen 8 (Cor Bakker) bij de pinken en volgde met de overige wagens keu rig de A3. Via de GSM contact gezocht met de foutrijders en uitgelegd hoe ze weer richting Sieg burg moesten komen. Rond 00.15 uur (inmiddels vrijdagmorgen) arriveerden de foutrijders. Een beetje cru om gelijk weer te vertrekken dus kre gen ook zij een kwartiertje rust waarna om 00.30 uur de reis werd voortgezet richting Geiselwind. Weinig wegwerkzaamheden en omleidingen zodat de reis vlot verliep. Vrijdagmorgen omstreeks 04.45 uur reed het konvooi bij Geiselwind binnen en werden de wagens volgetankt. Omstreeks 05.30 uur het konvooi richting Oostenrijkse grens. Rond 09.15 uur arriveerde het konvooi daar. Om 10.00 uur vertrok van de grens richting Wenen. Net voor Wenen bij Raststatte Alland nog een korte stop. Een half uur later op weg voor het la- tste stuk naar de Hongaarse grens, waar het kon vooi om 15.00 uur arriveerde. Een file van bijna 4 km. vrachtwagens stond te wachten voor de we- gbrug. Uiteindelijk reed om 17.10 u. onze laatste wagen over de weegbrug. De cateringploeg ging direct aan de slag om de eerste warme maaltijd voor te bereiden. Zoals het een goed gastheer betaamt, werd Rina Bakker een kopje koffie aan geboden en een "leuk boekje" (gevonden in de wagen van Ron Holstege) om de tijd door te komen. De twee Brabanders Toon en Toon en de konvooi leiding waren inmiddels naar de Oostenrijkse en vervolgens Hongaarse douane om de vrachtdocu menten in orde te maken. Pas om 20.30 kwamen dj terug. Gauw naar bed want vannacht om 01.00 u gaat de wekker en om 02.00 u. vertrekken we richting Roemeense grens. Zaterdag 6 november. Ontbijten omstreeks mid dernacht blijft een rare gewaarwording. Toch lie ten de deelnemers het brood en het gekookte e'tje goed smaken. Het eerste stuk werd net als v°rig jaar binnendoor gereden want dat scheelt ongeveer ƒ650,- aan tol! We hadden besloten dit laar niet via de grensovergang Nadlac te gaan maar via Varsand. Door de oorlog in het voormali- °e Joegoslavië zijn de wegen en bruggen nog verre van begaanbaar en dat betekent dat veel vrachtverkeer via Roemenië rijdt. Een tweede stop werd gehouden in Gyula (zo'n 6 km. voor de Roemeense grens). Omstreeks 11.15 uur vertrok I Jet konvooi naar de grens Varsand waar we om '1.30 uur arriveerden. Daar was inmiddels Angela I ingekomen vergezeld van haar broer en schoon- I sus. Zij hadden al de nodige grenszaken voorbe- I tmd. Om 16.15 u. (Roemeense tijd dus een uur I 'ater dan bij ons) reed het konvooi Roemenië in richting Arad. Het begon al donker te worden en We besloten om net als vorig jaar de wagens te Parkeren op een bewaakt parkeerterrein. De cate ringploeg kon aan de slag. Na de maaltijd werd afgesproken om s-morgens om 04.00 uur te ver- 1 hekken. Door een aantal deelnemers werd aan net boven het parkeerterrein gelegen café, nog een bezoek gebracht voor een drankje. Zondag 7 november. Om 02.00 u. stonden de names op om het ontbijt voorbereiden en de lunchpakketten klaarmaken. Oh ja... ook nog even "Brood en zout Rina Bakker kijkt belangstellend toe 36 thermoskannen met koffie vullen voor onder weg. Het was helder weer. Tijdens de rit begon zich toch mist te vormen en werd het een kleine wereld. Al snel bij het gloren van de dag maakte de mist I plaats voor een winters zonnetje. Bij Deva hielden we een sanitaire stop en gelijk gele genheid om van chauffeur te wisse len. Bij het vlieg veld rich ting Sibiu stond de ploeg van Sorin (onze manager in Roe menië) klaar met z'n 24 m/v sterke ploeg. Na wat details te hebben doorgesproken ging de staart- wagen met Koos van Marie, Ton de Bruijn en Kees Brouwer alvast richting lacobeni om de situatie te bekijken. Rina Bakker werd door de leiding uitge nodigd om plaats te nemen in de kopwagen. Zo kon zij als een van de eersten meemaken hoe het is om het dorp binnen te rijden. Even later ver trok ook het konvooi voor de laatste 2 uur naar het einddoel. Een kilometer of 10 voor lacobeni bleek de wagen van Koos van Marle nog niet echt te zijn opgeschoten ondanks z'n voorsprong. Hij reed al meer dan 25 minuten achter een kudde schapen die van geen wijken wilde weten. Vlak voor lacobeni werden de vrachtwagens op volg orde van distributie gereden. Dit is nodig omdat de goederen in een bepaalde volgorde op de afle- verbonnen staan en de uitdeling ook op die volg orde moet geschieden. Een kopie van vorig jaar: het dorp was uitgelopen. Halverwege de weg stond een ontvangstcomité dat bestond uit de burgemeester, schoolhoofd en nog een paar min of meer belangrijke mensen. De burgemeester heette ons welkom en traditiegetrouw werd ons brood en zout aangeboden. We waren er al bang voor: geen koffie, geen thee, maar gewoon weer een glaasje Palinka van 60%! De kinderen stonden net als vorig jaar in kleder dracht klaar met een bloemetje dat ze aan elke deelnemer uitreikten. Na de verwelkoming werd er kwartier gemaakt. Er stond inmiddels een trac tor met aanhanger gereed om technische materia len naar het dorp Stejaris te brengen. We deden dat bewust vandaag want op maandagmorgen is er al genoeg te doen en dan kan de technische ploeg direct aan het werk. Twee klaslokalen wer den ingericht als eetzaal en vrijetijdsverblijf. Onder leiding van een tolk gingen de dames een bezoek brengen aan de zigeuners. Vanavond een echte Hollandse hap: Zuurkool stamppot met rookworst! Vlak voor de maaltijd werd door kinderen uit Stejaris in klederdracht een voorstelling gegeven die uit zang en dans bestond. Maandag 8 november. Angela zou proberen zo vroeg mogelijk met de douane uit Sibiu naar laco beni te komen. Rond 09.30 uur arriveerden drie Roemenen die belast waren met controle van de aardappelen. Ook zij moesten wachten totdat de douane de wagens vrij gaf. Iedere keer opnieuw staan we versteld over de bureaucratie. Brengen we top-aardappelen mee uit Holland, vorstvrij vervoerd in perfecte verpakking en dan komen drie 'officials' even de zaak keuren...! Het was inmiddels 10.30 u en nog steeds geen douane. De rij wachtende karretjes uit lacobeni groeide gestaag. De technische ploeg was inmiddels naar Stejaris vertrokken om daar de nodige werkzaam heden uit te voeren. Eindelijk omstreeks 12.00 uur arriveerde de douane en dat was echt niet meer dan een formaliteit. Zodoende kon omstreeks 12.30 uur worden begonnen met het afleveren van de hulpgoederen aan de families. snel. Piet Mets en Nico Gabel (bijnaam: 'wat en halfwat') deelden naar hartelust conserven en kinderwagens uit. Dirk de Leeuw en Jan Zijder hand deden de distributie op hun eigen rustige wijze. Frans Veenman en Arie Zeelenberg hadden net als twee jaar geleden weer een simpel vracht je. Omstreeks 18.00 uur was het laatste wagentje uit lacobeni geweest en hadden we 315 families van hulpgoederen voorzien. De technische ploeg bestaande uit: Jaap v.d. Velde, Rien Lindhout, Gert Bakker, Rien Bregman en Theo Knop, heeft vandaagdin Stejaris de nodige Tl-armaturen aange bracht, waterreservoirs geplaatst en schoolbor den opgehangen. Verder hebben zij de medische post in voorzien van een veiligheidshek voor het raam. Aad van der Velde bleef in lacobeni om techni sche hand- en spandiensten te verrichten. Zo, alle wagens afsluiten-en tijd voor een snackje. De bur gemeester, secretaris en nog een aantal belangrij ke personen zijn uitgenodigd voor de maaltijd. De burgemeester hield een toespraak waarin hij z'n bewondering uitsprak voor de wijze waarop wij de goederen hebben afgeleverd. Maar vooral de grote hoeveelheid goederen voor de bevolking ontroerde hem. Dinsdag 9 november. Omstreeks 09.00 uur werd begonnen met het uitdelen van de goederen aan de families van Stejaris. Het uitdelen van de hulp goederen verliep ook vandaag vlot. Om 10.00 uur gingen de dames naar de basisschool in Stejaris om de kinde ren van de basisschool en van de peuter club een schoolpakket uit te reiken. Vanmorgen zijn Koos van den Ende en Gerrit Luyken naar Prislop en Ras- inari vertrok ken voor het laden van de 2500 bezems, 250 manden en 4000 kransen. Dat liep dus fout! De bezems waren er zoals elk jaar. Maar de manden en de kransen (uit een ander dorp) waren gewoon niet (voldoende) gemaakt. Van de 250 manden waren er slechts 60 klaar! De rest: "ze hadden geen goed verwerkbaar materiaal... einde verhaal! Het speelveld van de peuterclub was inmiddels voorzien van een grote glijbaan, schommels en wippen. Hun verzoek van april tijdens het werk bezoek is hiermee ingewilligd. De laatste paal stond nog niet in de grond of de kinderen maak ten zich meester van de speeltoestellen. Om 15.30 uur was de distributie voor de families uit Stejaris voltooid. Snel alles opruimen, opber gen en vertrekken naar Sibiu. Omstreeks 18.30 uur arriveerde het konvooi aan de rand van Sibiu vlakbij een hotel en camping. De dames konden aan de gang. Door de leiding werden vijf apparte menten gehuurd. Enerzijds om de 23 Roemeense medewerkers een bed voor de nacht te bezorgen en anderzijds voor het creëren van douchegele genheid voor 39 deelnemers! Redelijk op tijd ging iedereen naar bed want morgenvroeg om 06.00 u. zal de reis naar Nederland aanvangen! Woensdag 10 november. Rond 06.00 uur vertrok het konvooi richting Hongaarse grens. Gelukkig was het droog, maar het zag ernaar uit dat er een buitje op komst was. De reis verliep vlot. Bij Deva even gestopt. Daarna direct door naar de grens bij Varsand, waar we omstreeks 12.30 uur Roe meense tijd arriveerden. Zo, eerst de klok een uur terug! Het passeren van de Roemeense douane was een formaliteit die slechts een 50 minuten in beslag nam. Het oponthoud bij de Hongaarse grens du- rde langer dan gedacht. AI met al duurde de com- Onvermoei- baargenie ten ze van de toestellen plete grenspassage ruim 3 uur! De eerder gepas Een ploeg van vier inwoners uit lacobeni was I seerde wagens waren alvast naar Gyula gereden 'ingeh- De technische ploeg op weg naar de klussen urd' voor het leggen van tapijtte gels in de Peu terclub en de Medi sche post. De medicij nen wer den direct naar de Medi sche Post gebracht waar Ton de Bruijn met de huisarts de medicamenten doornam en waar nodig van uitleg gaf. De distributie liep voortreffelijk en razend- om te tanken. Net als vorig jaar was het vroeg genoeg om door te rijden tot vo- rbij Boedapest. Omstreeks 20.30 uur reed het kon vooi het parkeer terrein bij Bicsce op om kwartier te maken voor de maaltijd. Vrij kort na de maal tijd ging ieder een naar bed want de ver moeidheid begon toe te slaan. Donderdag 11 november. Vanmorgen om 05.00 uur reveille! Voor sommige een moeilijke opgave, maar rond 6 uur reden we toch het parkeerterrein af richting Gyor. Daar verlieten we de snelweg en reden richting winkeltjes om nog wat inkopen toe doen. Een half uur later reden we richting Hegyeshalom, de grens tussen Hongarije en Oostenrijk. Daar wachtte een verrassing: een rij van 4 kilometer wachtende vrachtwagens. Na een korte bereke ning waren we het eens: het moesten er zeker 200 zijn! De hele grensovergang duurde bijna 6 uur! Na de grenspassage verliep de reis gesmeerd. De route door de buitenranden van Wenen was druk maar er kon goed worden doorgereden. Het werd al met al te laat om Duitsland nog in te rijden. Daarom besloten we om op het parkeerterrein bij de grens te stoppen en de maaltijd te gebruiken. Vrijdag 12 november. Om 05.00 uur vertrok het konvooi richting Nederland. Omleidingen waren er wel, maar niet direct verontrustend. Om 08.45 u. hièlden we de eerste stop. Rond 09.30 uur rich ting Keulen. Vlak voor Venlo namen Piet Wolters en Joep Gei len (onze Limburgers) afscheid, want voor hen was het nog maar een stukje naar huis. Omstre- ks 19.30 uur reed het konvooi onder grote belang stelling Moerkapelle binnen. Willem Stormbroek (tijdelijk gehandicapt) had gezorgd voor een tou ringcar zodat belangstellenden met deze bus naar de loods konden komen. De loods bij Wim Schip per was als vanouds omgetoverd in een heuse ontvangstruimte voorzien van 40 ton hulpgoede ren die al klaar staan voor volgend jaar. Burge meester Schoots was enige maanden geleden door secretaris (Monique Holstege) uitgenodigd i.v.m. het tiende hulptransport vanuit Moerkapel le. Het was de heer Schoots die de avond opende met een toe spraak en z'n waardering uitsprak voor het buiten gewoon noodzakelijke werk dat de SKR al bijna tien jaar verricht. Bram Noordam werd daarbij in het zonnetje gezet voor z'n inzet. Hij kreeg als aandenken een prachtig boeket en een stropdas van de Gemeente Zeven- huizen-Moerkapelle. Ver volgens heette Emmy Noordam alle deelnemers welkom en reikte zij iedereen een bloemetje uit. Tot slot hield Bram Noordam zijn toespraak en bedankte alle deelne mers voor hun inzet tijdens dit transport. Hij bedankte Wim Hoogerdijk die ook dit jaar de vele kilometers alleen gereden had. In tegenstelling tot voorgaande jaren liet dit jaar Teus Versloot alles nog even in dichtvorm de revue passeren. Tot slot bedankte Wim Hoogerdijk nogmaals de inzet van Bram en sprak de wens uit om ook het komende millennium met nog meer enthousias me door te gaan met die dringend noodzakelijke hulp aan de Roemeense bevolking. Bij deze woorden wil ik me gaarne aansluiten. Hulp is nog steeds - eigenlijk meer dan ooit - nodig. Na 10 jaar vrijheid is er veel veranderd in Roemenië, alleen de bevolking merkt er weinig of niets van. Voor hen brengt de economie geen vo- ruitgang. De broekriem moet steeds strakker wor den aangetrokken, maar de gaatjes in de riem zijn op! Met een werkloosheid van meer dan 60% binnen het gebied van onze hulpprojecten en een maandelijkse uitkering van ongeveer 70 gulden per gezin, is zelfs een minimaal bestaan niet meer mogelijk. De SKR blijft zich voor de volle 100% inzetten om deze mensen een beter bestaan te geven. Met uw hulp gaat dat zeker lukken. Meld u aan als donateur. Maak uw bijdrage over op Post bank 88113 of Rabobank 3750.74.600 t.njv. S.K.R. - Moerkapelle o.v.v. Donateur 2000! Wij garanderen u dat elke cent wordt besteed aan onze doelgroe pen, want de SKR werkt uitsluitend met vrijwilli gers zonder enige vergoeding! Bram Noordam. 0 0 JB1BIB1BJBIB1B1B1B1B1B1BJB1B1BMB1BEIBJB1B1B1B1BIB1

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 1999 | | pagina 21