NIEUWS IN DE SPOTLIGHT REIZEN AANBIEDING ilitin y 'BANKIEREN VIA TELEFOON, PC EN INTERNET BLIJFT SPECTACULAIR GROEIEN' Aandelenresearch Strategie Een moment m Cairo, Egypte NIEUWE RUBRIEK Je beleeft 't met het Rabobank Reisbureau pagina 2 Hart van HolFahd/W februari 2000 2C jaargang iiummer 49 voor u, van en door uw bank s Iris-modelportefeuille Week 6 kpn Een piramide van bloemkool Waarom is er f 17,50 voor mijn Europas afgeschreven Interpolis hoofdsponso Clinidowns Nederland Voorlichting Belastingplan 2001 Rabobank Bankieren via telefoon, PC en Internet blijft spectaculair groeien. Eind 1999 werd bij de Rabo bank al 44% van de beleggingsorders langs elektronische weg afgewikkeld. Ook in het be talingsverkeer tekent zich de verschuiving naar elektronische dienstverlening duidelijk af. Hier werd eind 1999 circa 40% van de overschrijvingen en acceptgiro's langs elektronische weg afgewikkeld. Dat zei Hoofddirectievoorzitter Hans Smits bij de opening van het nieuw bouw bankkantoor van de Rabobank in Sneek. Smits benadrukte dat bij deze ontwikkeling de Rabobank voor haar klanten onverminderd de 'dichtbij-bank' blijft."We blijven onze klanten bedienen vanuit een fijnmazig en kleinschalig vestigingennetwerk en kruipen, zo mogelijk, nog dichter naar onze "klanten toe. De directe kanalen zijn daarbij een ondersteuning." Zowel bedrijven als particulieren zijn bij de Rabobank de afgelopen jaren op grote schaal gebruik gaan maken van telefoon, PC en inter net voor betalen, sparen en beleggen. Van de beleggingsorders wordt inmiddels 44% langs elektronische weg afgewikkeld tegen 36% een jaar eerder.Ongeveer 30% van de orders liep via de telefonische Rabo Orderlijn. Het aantal effec tenorders dat via Internet werd opgegeven, ver dubbelde ten opzichte van 1998 en was eind 1999 goed voor ruim 14% van het totaal aantal orders. Ook in het betalingsverkeer tekent de verschuiving naar elektronische transacties zich duidelijk af. Eind 1999 werd circa 40% van het totaal aantal overschrijvingen en acceptgiro's via intemetbankieren en telebankieren gedaan, tegen 35% eind 1998. Deze trend laat zich ook zien in de dienstverle ning via de telefoon. Smits gaf aan dat de Rabo- foon, het telefonische systeem voor overboekin gen en voor saldo-informatie, in 1999 zo'n 34 miljoen keer door klanten is geraadpleegd. Een stijging van 30% ten opzichte van 1998. Klanten boeken via de Rabofoon maandelijks 300.000 keer bedragen over naar hun eigen betaal- en spaarrekeningen. De mogelijkheid om prepaid telefoonkaarten via de Rabofoon op te laden wordt momenteel per maand 80.000 keer benut. Smits noemde de voordelen van de alternatieve kanalen evident:'De klant kan zelf het moment kiezen waarop hij zijn transactie wil verrichten en is niet meer gebonden aan de openingstij den van het fysieke bankkantoor. De bank is in feite 24 uur per dag geopend.Ten tweede is de dienstverlening via elektronische weg zowel voor de klant als voor de bank efficiënter." Smits verwacht dat de komende jaren een ver dere verschuiving van transacties, die via kanto ren verlopen naar transacties, die de klant langs elektronische weg verricht. "De moderne bank- klant wil steeds meer zelf kunnen doen, maar eist voor ingewikkelder bankdiensten steeds meer deskundigheid van zijn bank. Voor onze coöperatieve bank is het de komende jaren dan ook de opdracht om die behoeften aan meer diensten-op-afstand te ondersteunen en tege lijkertijd de kwaliteit van ons kantorennet op een hoog peil te houden. De Rabobank kruipt daardoor, zo mogelijk, nog dichter naar haar klanten toe." Smits nam de vrees weg dat oudere klanten bij deze technische ontwikkelingen in de knel zou den kunnen komen. "De nieuwe technische middelen zullen steeds klantvriendelijker zijn. De klant, die de ontwikkelingen naar doe-het- zelf-transacties niet wenst, zal in de toekomst nog steeds terecht kunnen bij ons. Op tal van plaatsen hebben we daar passende en creatieve oplossingen voor, zoals bijvoorbeeld afspraken met lokale ondernemers, die de kasfunctie van de bank waarnemen." Modelportefeuille aandelen Nederland De economische cijfers uit de Ver enigde Staten wijzen er op dat de Amerikaanse economie hard kan groeien zonder dat dit inflatoire druk tot gevolg heeft. De arbeids- produktiviteit in de Verenigde Sta ten is in het vierde kwartaal met maar liefst 5% gestegen. Hierdoor kunnen hogere lonen worden betaald, zonder dat dit grote effec ten heeft op de loonkosten. De loonkosten per eenheid produkt zijn dan ook gedaald in het vierde kwartaal. Deze bevestiging van de 'Nieuwe Economie' bleek ook uit de beurs- ontwikkelingen afgelopen week. Het waren vooral de informatie- en communicatietechnologiefondsen die forse koersstijgingen lieten zien. Uitzonderlijke stijger was Endemol, met 42.9%. De onderne ming kan profiteren van de over eenkomst met CBS om 'Big Brot her' in de VS te lanceren. Ook de joint venture met SBS, @Fun, die gestalte krijgt in een website over 'De Bus' werd door de markt goed ontvangen. Tenslotte profiteerde Endemol van de nieuwsstroom in de sector dat verschillende onderne mingen, zoals Reuters, Pearson en BSkyB, in internet gaan investeren. Ook KPN liet een forse stijging zien, nu ze in de markt is om Orange te kopen van de nieu we telecomcombinatie Vodafone-Mannesmann. Een van de sterkste dalers deze week, Koninklijke Olie, maakte donderdag winstcijfers over 99Q4 bekend. De winst steeg analoog aan onze verwachtingen met 173%. Dankzij de hoge olieprijs zijn de resultaten van portefeuille performance deze week ult/99 endemol 42.9 81.7 39.2 30.1 philips 14.6 31.1 ordina 13.4 41.0 vnu 12.6 14.2 dra ka 7.8 38.7 ing 5.7 -8.7 nutreco -0.1 14.2 aegon -0.7 -20.5 randstad -0.9 -18.8 heineken -1.9 9.1 abn amro -2.2 -13.7 fortis -3.2 -17.9 ahold -4.0 -20.6 dsm -4.1 -19.1 akzo -4.6 -16.6 unilever -5.9 -21.2 kon.ofie -7.0 -7.5 tpg -8.5 -7.4 boskalis -10.1 14.5 modelportefeuille 4.8 aex-index 6.0 de divisie Exploratie en Produktie sterk verbeterd, terwijl de divisie Oil Products (raffinage, marke ting en distributie) last had van de lage raffinagemarges. Performance Modelportefeuille behaalt een underperformance van 1.2% De modelportefeuille steeg de afgelopen week met 4.8%, ter wijl de AEX-index een rende ment van maar liefst 6.0% haal de. Daarmee behaalde de modelportefeuille een under performance van 1.2%. Sinds het begin van het jaar bedraagt het rendement op de model portefeuille -1.0%. De AEX- index daalde over dezelfde periode met 0.6%. Wijzigingen in de porte feuille KPN verhoogd, Olies verlaagd Door de statische gewichten in onze papieren modelportefeuil le is onze neutrale weging in KPN van drie maanden geleden veranderd in een forse onderwe ging. De weging van KPN in de AEX is afgelopen maanden namelijk verdubbeld. We hebben daarom het belang van KPN verhoogd naar 10%, wat nog altijd een onderweging van 4.9% is. Voor bestaande volgers van de modelportefeuille is dit dus geen sig naai om KPN bij te kopen, aangezien het gewicht van KPN in hun portefeuilles vanzelf is opgelopen. Voor nieuwe klanten die de modelportefeuille willen gaan volgen, is de door ons geadviseerde weging van KPN in de portefeuille 10%. Peter en Liana Verweij zijn de geluk kige winnaar van deze prijs. Afgelo pen zomer stuurden zij een kaart vanuit hun vakantieoord. De actie "Stuur een kaart vanaf uw Vakantie adres en Win een Diner voor 2" had erg veel succes. Deze bon is te beste den bij de Strandgaper. Egyptische boeren rijden in alle vroegte met hun oogst naar de groentemarkt van de hoofdstad Cairo. Net als veel boeren en tuinders maken deze bloem kooltelers voor het vervoer nog gebruik van een ezel. Het is niet te hopen dat er veel hobbels of gaten zitten in de weg van de boerderij naar de markt. Als redactie hebben wij gedacht om eens per week een vraag die u als klant ons gesteld heeft in de krant te beantwoorden. Mocht u een suggestie/item voor deze rubriek weten: Wij houden ons aanbevolen! Indien u een Betaalrekening heeft bij de Rabobank wordt er jaarlijks een bedrag van f 17,50 afgeschreven. Met deze pas is in de meeste Europese landen gemak kelijk geld op te nemen. Het kan soms handig zijn om het Rabo Totaal Pakket af te sluiten indien u naast een Europas ook gebruik maakt van een Creditcard en/of Telebankieren en Interhelp Extra. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met een van onze Cliënt Adviseurs tel. 0180- 63 73 70. Interpolis is de nieuwe hooft sponsor van Clinidowns Nede land. De partners gaan in de eert plaats gezamenlijk activiteit» ontwikkelen om meer bekendhei te geven aan het werk van Clini clowns en om nieuwe fondsen t> werven. Deze activiteiten kunm varieren van het verspreiden v actiepakketten via de distributie kanalen van Interpolis tot publikj ties in de diverse eigen media v de verzekeraar. De Clinidowns zorgen voor welke- me ontspanning in zestien zieker huizen, verspreid over heel Nede land. Het streven is om dit aantal i: het komend jaar te verdubbel» Ook wil de stichting in 2000 start» met enkele proeven op nieuvr: deelterreinen: kinderrevalidatk zorg voor verstandelijk gehandicap te kinderen en mogelijk ook kind» psychiatrie. Voor Interpolis, onderdeel van Rabobank Groep, is de steun aanC niclowns een van de manieren de maatschappelijke verantwoordt lijkheid van de onderneming daad werkelijk inhoud te geven. Clini clowns roept associaties op menselijk gevoelens die ook in ve zekeringen een belangrijke rol sp< len, zoals vreugde, verdriet, gezont heid en zorg om kinderen. Op vrijdag 4 februari zijn de planne rondom de belastingherzier® 2001 door de Tweede Kamer goi gekeurd. Omdat deze plannen voo iedereen gevolgen heeft, zal Ral* bank Zevenhuizen-Moerkapelle d komende maanden diverse vcx lichtingsbijeenkomsten organs - ren. In deze bijeenkomsten worde' de aanwezigen uitvoerig geinfc meerd over de belangrijkste wijzj gingen op fiscaal gebied. Tevens a er veel tijd worden ingeruimd va het stellen van vragen. Wanneer c bijeenkomsten exact plaatsvinden nog niet bekend. Zodra de dataz vastgesteld zullen wij in deze kra een oproep plaatsen waarin wofl aangegeven hoe u zich kunt aar melden. www.konijnen.nl Voor de konijnenliefhebbers site met heel veel informatie.' voor konijnen zijn er en hoe ga jef mee om. Voor een spreekbeurt dit natuurlijk ook heel makkelijk- www.humorplein.nl www.smile4ever.nl 'De humor ligt op straat' is bekend spreekwoord. In de! moderne tijd is het spreekwa enigszins aangepast naar'de hum zit op internet'. Wilt u eens lek! lachen, of uw moppenarsenaal» uitbreiden dan kan dit op bovenga noemde sites. www.goudlinkje.nl Hier zijn een aantal zoekscherm heel handig gerubriceerd samengebracht op een pa9"l Gewoon een keer gaan kijken. E-mail adres Rabobank Zevenhuizen - Moerkapellet rabo3750@tref.nl. lïï-f

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2000 | | pagina 2