|ok Railway Heij
weer van de partij!
L
i en om het
Rabobank
3rand Café"
Fototentoonstelling
Melkvervoer 1905-1977
Willem Boode is meer dan apetrots op z'n
motoren, maar vooral op de nieuwe winkel
te vangendeze af te richten en vervolgens ten gerieve van de mens te
P^0"1 é?t reeds zijn ontstaan in de jaren 2000 v. Chr. in Centraal-Azië. Mede
pft11 "J° je kruisvaarders verkreeg de valkerij in Europa grote populari-
<i"0> j niQ dat het aanzien van een koning of heerser voor een gedeelte
Zu Annr het aantal jachtvalken waarover hij beschikte. Grote arenden
keizers, geervalken waren voorde koningen,
I j toeaan Keizer*,
Ik voor k,ert°3en en Pr'nsen en kleinere valken wa
je jonke
rs en
jonkvrouwen, en hoewel het in feite een
Je adelstand was, mochten ook bedienden en
11(3,1deze sport beoefenen, zij het met ander vo
1 hurqers <- -
i zoals de havik en de sperwer.
lieg eeuw was
l»5" j. p,,
Nederland het
fenjacht
voor de Europese valkerij
He Zuidelijke Nederlanden,
Wtant (Valkenswaard).
.„ok (nu België) ving men in
luw al valken. Later, in de
118e eeuw was er een om-
';handel in valken, die werd
Kaakt door een ware rage van
m onder de vorsten en
edellieden van de
verschillende Eu
ropese landen.
Na de Franse re
volutie was het af
gelopen met
de valkerij,
'de adel ver
dween en
het land werd
Lliveld. Alleen in Engeland
j)'je valkerij nog door de adel
iende meeste valkeniers uit
[•waard trokken daar dan ook
•om hun broodwinning veilig
Ij werd op advies van de Val-
ardse valkenier Jan Bots, een
ban en een Fransman de om
geving van Het Loo bij Apeldoorn
geschikt geacht voor de valkerij. In
1839 werd daar dan de Royal Loo
Hawking Club opgericht. De beide
hoofdvalkeniers Jan Bots en Adriaan
Mollen verzorgden samen met ande
re valkeniers uit Valkenswaard het
gehele valkerij-gebeuren. Er werd
hoofdzakelijk met de slechtvalk op
reigers gejaagd. In 1855 viel het
doek voor de club. Prins Alexander,
de grote stuwende kracht van de club
overleed, de contributies werden
slecht betaald en de belangstelling
daalde, daarom werd de club al snel
opgeheven. Ook werd er door ruim
tegebrek steeds minder aan deze
sport gedaan. Meer en meer land
werd omgeploegd ten gunste van de
landbouw. De verstedelijking en de
industriële revolutie lieten ook geen
plaats over voor de valkenier en zijn
vogels.
De traditie van de valkerij wordt in
Nederland tegenwoordig nog leven
dig gehouden door een drietal clubs,
en door het cultuurhistorisch mu
seum in Valkenswaard dat het verle
den van de valkerij eert.
Het^Éfeofvógel
Demonstratie Team
Dit team verzorgt door het houden
van demonstraties met hun roofvo
gels, in binnen- en buitenland, de
kennismaking met het eeuwenoude
ambacht der valkerij. Dit om de tra
ditie van weleer te laten voortbe
staan. Dit gebeurt natuurlijk in de
sfeer waarin de valkerij onstond; op
diverse hoven, kastelen en paleizen,
en op diverse publieksgevoelige ma
nifestaties zoals Engelse tuinbeurzen,
country fairs en hippische evene
menten. Alles wat met 'buiten' te
maken heeft, vormt een prima com
binatie met de valkerij. In gepaste,
soms traditionele kleding wordt ge
toond hoe de roofvogels, 'op de
vuist' gedragen worden. Tevens kan
men meemaken hoe er wordt ge
jaagd op een kunstprooi, in valken
iersjargon 'op de loer jagen'.
U vindt de valkeniers van de "Hofste
de de Groote Barn" naast de Neder
lands Hervormde Kerk, bereikbaar
via het kinderplein naast het politie
bureau.
Het "Grand Café" van de Rabobank
is, zoals het in een café altijd gebeurt,
de ontmoetingsplaats van mensen.
Tijdens het Oogstfeest zijn er redenen
genoeg om hieraan een bezoekje te
brengen. Zo is er de vertoning van
een film van de Stichting Oud Zeven-
huizen-Moerkapelle die ons een beeld
geeft van Zevenhuizen in de jaren zes
tig. De film toont ons hoe snel de tijd
is gegaan en hoe de dingen en het
beeld van Zevenhuizen' zijn veran
derd. Buiten vindt u stands van de
Stichting en van de Molenvrienden.
Apetrots is Willem op de door hem
in het afgelopen jaar gerestaureerde
Harley Davidson uit 1931, wellicht
nog trotser is hij op het nieuwe win
kelpand aan de Dorpsstraat van
zoon Frans en schoondochter Alice.
De officiële opening zal eind augus
tus plaatsvinden en op het Oogst
feest is de winkel en de werkplaats
van Boode Tweewieler Service voor
iedereen te bezichtigen. Een echt fa
miliebedrijf met Frans, Alice en
dochter Tonneke bij de tweewielers
en kleinzoon Remco in
het garagebedrijf onder
de naam Vakgarage
Boode. U spreekt met
een 'Boode' en het
komt in orde!
Vanaf januari 1999 tot
de opening van het
nieuwe pand was de
tweewieler-afdeling tij
delijk verderop in de
Dorpsstraat gevestigd.
Het oude pand moest
worden gesloopt. Nu
staat Boode in de start
blokken om de nieuwe winkel en
werkplaats Op te starten. Uw corres
pondent heeft intussen rond geke
ken in het nieuwe pand en moet
concluderen dat het er heel mooi uit
ziet en over alles goed is nagedacht.
Bouwbedrijf De Graaf uit Moerka-
pelle kan met trots dit pand opleve
ren.
Zo'n zestig jaar geleden startte Wil
lem Boode z'n bedrijf in de zoge
naamde "oude mannenhuizen",
deze zijn helaas nu verdwenen. Ei
genlijk was Willem helemaal geen
automonteur. Loodgieter, elektriciën
en gasfitter was z'n vak. Uit nood
werd hij automonteur, maar al snel
was Willem de man die alles repare
ren kon. En nu dan restaureren,
want het opknappen van een motor
uit 1931 betekent zo ongeveer hel
bouwen van bijna een nieuwe Harley
Davidson. Met het beëindigen van
deze klus is er weer een prachtig
exemplaar toegevoegd aan de zeer
fraaie collectie oude motoren die tij
dens het Oogstfeest te bewonderen
is. Gestart met de automobielen,
daarna de fietsen en de bromfietsen.
Nu met kleinzoon Remco weer teruc
Het nieuwe
in de auto's is, is ook het garagebe
drijf een echt Boode-bedrijf.
Boode Tweewieler Service heeft nt,
een zeer uitgebreid assortiment mei
o.a. ruime keuze in: tour-, hybride-,
race- en kinderfietsen ATB's. Te
vens zijn zij erkend leverancier var
Mammoet skelters, Peugeot scooters
en bromfietsen, Tomos en Puch er
dealer van Agu regen- en wielerkle-
ding en -schoenen.
U vindt de nieuwe winkel en de ten
toonstelling van de oude motoren op
Dorpsstraat 103, schuin tegenovei
de NH-kerk. De redactie en hel
Oogstfeestcomité wensen de familie
Boode veel succes voor de toekomst
bij jong en oud: de miniatuur-stroomtrein van Bram
P de foto zittend naast alle benodigde gereedschappen
[ttrmiddelen om de trein volgens dienstregeling te laten
F 'eder onderdeel van de stoomtrein is eigenhandig door
pixaardigd en de trein is krachtig genoeg om een aantal
["^Sonnetjes met kinderen voort te bewegen. U vindt het
De foto
tentoonstelling
Melkvervoer geeft
een prachtig
beeld van ruim
zeventig jaar
melkvervoer door
de familie
Van Vliet.
De tentoon
stelling schetst
de eerste
activiteiten van
opa van Vliet in
1905 en loopt
door tot 1977,
het moment
waarop Dick van
Vliet stopte met
dit werk.
De oprukkende stad en recreatie
deed het aantal boeren in de omge
ving dalen, waardoor er uiteraard
ook minder melk te vervoeren viel.
Toen opa Van Vliet in 1905 begon,
kocht hij de melk op bij de boer,
zorgde voor het vervoer en verkocht
de melk aan de fabriek. Dat was in
de periode "Zeelandia". Later werd
alleen de melk vervoerd. Niet in
tanks zoals tegenwoordig, maar in
bussen van 40 liter. De chauffeur
tijden zelfs tot drie hoog. De melk
werd opgehaald in Waddinxveen,
Moordrecht, Nieuwerkerk, Moerka-
pelle, Oud Verlaat en in Zevenhui
zen. In de zomer twee keer per dag,
zeven dagen per week, Meer dan
tweehonderd bussen per rit. In de
winter werd één keer per dag gere
den. In de oorlog vond het vervoer
met paard en wagen plaats. Op de
foto ziet u een aantal bussen met een
donkere kleur. Deze bussen werden
haald. Hierop werd toen gekookt.
De laatste keer, in 1977, werden de
bussen opgehaald bij Jan van Vliet,
aan de Onderweg zoals Zevenhui-
zenaren die weg noemen. De familie j
Van Vliet houdt zich tegenwoordig
bezig met de belettering van auto's,
etalages, luifels en nog veel meer.
Dat gebeurt onder de naam "VA-De-
sign".
U vindt de tentoonstelling melkver
voer in de kerk van de Vrijzinnig,
jjstorie van de Valkerij
*xmt0i*L.
i ualken
iqIqq00 -- - -
Mf
S