|ok Railway Heij weer van de partij! L i en om het Rabobank 3rand Café" Fototentoonstelling Melkvervoer 1905-1977 Willem Boode is meer dan apetrots op z'n motoren, maar vooral op de nieuwe winkel te vangendeze af te richten en vervolgens ten gerieve van de mens te P^0"1 é?t reeds zijn ontstaan in de jaren 2000 v. Chr. in Centraal-Azië. Mede pft11 "J° je kruisvaarders verkreeg de valkerij in Europa grote populari- <i"0> j niQ dat het aanzien van een koning of heerser voor een gedeelte Zu Annr het aantal jachtvalken waarover hij beschikte. Grote arenden keizers, geervalken waren voorde koningen, I j toeaan Keizer*, Ik voor k,ert°3en en Pr'nsen en kleinere valken wa je jonke rs en jonkvrouwen, en hoewel het in feite een Je adelstand was, mochten ook bedienden en 11(3,1deze sport beoefenen, zij het met ander vo 1 hurqers <- - i zoals de havik en de sperwer. lieg eeuw was l»5" j. p,, Nederland het fenjacht voor de Europese valkerij He Zuidelijke Nederlanden, Wtant (Valkenswaard). .„ok (nu België) ving men in luw al valken. Later, in de 118e eeuw was er een om- ';handel in valken, die werd Kaakt door een ware rage van m onder de vorsten en edellieden van de verschillende Eu ropese landen. Na de Franse re volutie was het af gelopen met de valkerij, 'de adel ver dween en het land werd Lliveld. Alleen in Engeland j)'je valkerij nog door de adel iende meeste valkeniers uit [•waard trokken daar dan ook •om hun broodwinning veilig Ij werd op advies van de Val- ardse valkenier Jan Bots, een ban en een Fransman de om geving van Het Loo bij Apeldoorn geschikt geacht voor de valkerij. In 1839 werd daar dan de Royal Loo Hawking Club opgericht. De beide hoofdvalkeniers Jan Bots en Adriaan Mollen verzorgden samen met ande re valkeniers uit Valkenswaard het gehele valkerij-gebeuren. Er werd hoofdzakelijk met de slechtvalk op reigers gejaagd. In 1855 viel het doek voor de club. Prins Alexander, de grote stuwende kracht van de club overleed, de contributies werden slecht betaald en de belangstelling daalde, daarom werd de club al snel opgeheven. Ook werd er door ruim tegebrek steeds minder aan deze sport gedaan. Meer en meer land werd omgeploegd ten gunste van de landbouw. De verstedelijking en de industriële revolutie lieten ook geen plaats over voor de valkenier en zijn vogels. De traditie van de valkerij wordt in Nederland tegenwoordig nog leven dig gehouden door een drietal clubs, en door het cultuurhistorisch mu seum in Valkenswaard dat het verle den van de valkerij eert. Het^Éfeofvógel Demonstratie Team Dit team verzorgt door het houden van demonstraties met hun roofvo gels, in binnen- en buitenland, de kennismaking met het eeuwenoude ambacht der valkerij. Dit om de tra ditie van weleer te laten voortbe staan. Dit gebeurt natuurlijk in de sfeer waarin de valkerij onstond; op diverse hoven, kastelen en paleizen, en op diverse publieksgevoelige ma nifestaties zoals Engelse tuinbeurzen, country fairs en hippische evene menten. Alles wat met 'buiten' te maken heeft, vormt een prima com binatie met de valkerij. In gepaste, soms traditionele kleding wordt ge toond hoe de roofvogels, 'op de vuist' gedragen worden. Tevens kan men meemaken hoe er wordt ge jaagd op een kunstprooi, in valken iersjargon 'op de loer jagen'. U vindt de valkeniers van de "Hofste de de Groote Barn" naast de Neder lands Hervormde Kerk, bereikbaar via het kinderplein naast het politie bureau. Het "Grand Café" van de Rabobank is, zoals het in een café altijd gebeurt, de ontmoetingsplaats van mensen. Tijdens het Oogstfeest zijn er redenen genoeg om hieraan een bezoekje te brengen. Zo is er de vertoning van een film van de Stichting Oud Zeven- huizen-Moerkapelle die ons een beeld geeft van Zevenhuizen in de jaren zes tig. De film toont ons hoe snel de tijd is gegaan en hoe de dingen en het beeld van Zevenhuizen' zijn veran derd. Buiten vindt u stands van de Stichting en van de Molenvrienden. Apetrots is Willem op de door hem in het afgelopen jaar gerestaureerde Harley Davidson uit 1931, wellicht nog trotser is hij op het nieuwe win kelpand aan de Dorpsstraat van zoon Frans en schoondochter Alice. De officiële opening zal eind augus tus plaatsvinden en op het Oogst feest is de winkel en de werkplaats van Boode Tweewieler Service voor iedereen te bezichtigen. Een echt fa miliebedrijf met Frans, Alice en dochter Tonneke bij de tweewielers en kleinzoon Remco in het garagebedrijf onder de naam Vakgarage Boode. U spreekt met een 'Boode' en het komt in orde! Vanaf januari 1999 tot de opening van het nieuwe pand was de tweewieler-afdeling tij delijk verderop in de Dorpsstraat gevestigd. Het oude pand moest worden gesloopt. Nu staat Boode in de start blokken om de nieuwe winkel en werkplaats Op te starten. Uw corres pondent heeft intussen rond geke ken in het nieuwe pand en moet concluderen dat het er heel mooi uit ziet en over alles goed is nagedacht. Bouwbedrijf De Graaf uit Moerka- pelle kan met trots dit pand opleve ren. Zo'n zestig jaar geleden startte Wil lem Boode z'n bedrijf in de zoge naamde "oude mannenhuizen", deze zijn helaas nu verdwenen. Ei genlijk was Willem helemaal geen automonteur. Loodgieter, elektriciën en gasfitter was z'n vak. Uit nood werd hij automonteur, maar al snel was Willem de man die alles repare ren kon. En nu dan restaureren, want het opknappen van een motor uit 1931 betekent zo ongeveer hel bouwen van bijna een nieuwe Harley Davidson. Met het beëindigen van deze klus is er weer een prachtig exemplaar toegevoegd aan de zeer fraaie collectie oude motoren die tij dens het Oogstfeest te bewonderen is. Gestart met de automobielen, daarna de fietsen en de bromfietsen. Nu met kleinzoon Remco weer teruc Het nieuwe in de auto's is, is ook het garagebe drijf een echt Boode-bedrijf. Boode Tweewieler Service heeft nt, een zeer uitgebreid assortiment mei o.a. ruime keuze in: tour-, hybride-, race- en kinderfietsen ATB's. Te vens zijn zij erkend leverancier var Mammoet skelters, Peugeot scooters en bromfietsen, Tomos en Puch er dealer van Agu regen- en wielerkle- ding en -schoenen. U vindt de nieuwe winkel en de ten toonstelling van de oude motoren op Dorpsstraat 103, schuin tegenovei de NH-kerk. De redactie en hel Oogstfeestcomité wensen de familie Boode veel succes voor de toekomst bij jong en oud: de miniatuur-stroomtrein van Bram P de foto zittend naast alle benodigde gereedschappen [ttrmiddelen om de trein volgens dienstregeling te laten F 'eder onderdeel van de stoomtrein is eigenhandig door pixaardigd en de trein is krachtig genoeg om een aantal ["^Sonnetjes met kinderen voort te bewegen. U vindt het De foto tentoonstelling Melkvervoer geeft een prachtig beeld van ruim zeventig jaar melkvervoer door de familie Van Vliet. De tentoon stelling schetst de eerste activiteiten van opa van Vliet in 1905 en loopt door tot 1977, het moment waarop Dick van Vliet stopte met dit werk. De oprukkende stad en recreatie deed het aantal boeren in de omge ving dalen, waardoor er uiteraard ook minder melk te vervoeren viel. Toen opa Van Vliet in 1905 begon, kocht hij de melk op bij de boer, zorgde voor het vervoer en verkocht de melk aan de fabriek. Dat was in de periode "Zeelandia". Later werd alleen de melk vervoerd. Niet in tanks zoals tegenwoordig, maar in bussen van 40 liter. De chauffeur tijden zelfs tot drie hoog. De melk werd opgehaald in Waddinxveen, Moordrecht, Nieuwerkerk, Moerka- pelle, Oud Verlaat en in Zevenhui zen. In de zomer twee keer per dag, zeven dagen per week, Meer dan tweehonderd bussen per rit. In de winter werd één keer per dag gere den. In de oorlog vond het vervoer met paard en wagen plaats. Op de foto ziet u een aantal bussen met een donkere kleur. Deze bussen werden haald. Hierop werd toen gekookt. De laatste keer, in 1977, werden de bussen opgehaald bij Jan van Vliet, aan de Onderweg zoals Zevenhui- zenaren die weg noemen. De familie j Van Vliet houdt zich tegenwoordig bezig met de belettering van auto's, etalages, luifels en nog veel meer. Dat gebeurt onder de naam "VA-De- sign". U vindt de tentoonstelling melkver voer in de kerk van de Vrijzinnig, jjstorie van de Valkerij *xmt0i*L. i ualken iqIqq00 -- - - Mf S

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2000 | | pagina 39