Zevenhuizen-Moerkapelle Pagina 12 Hart van Holland/18 oktober 2000 Gemeente Aan de inwoners van ZevenhuizenMoerkapelle en Oud Verlaat, Op deze begrotingspagina krijgt u informatie over onze gemeentebegroting voor 2001 en welke gevolgen dat heeft voor de belasting die u aan de gemeente jaarlijks betaalt. 2001, een jaar waarin plaatselijk, maar ook nationaal en internatio naal een aantal veranderingen zal worden ingevoerd. Zo is de begroting 2001 de laatste begroting in guldens en zullen wij volgend jaar u een begroting in euro 's presenteren. De Euro wordt uiteindelijk in 2002 "van ons allemaal" en nemen wij afscheid van de Hollandse gulden in onze portemonnee. Financieel gezien gaat het ons land voor de wind. In de Troonrede werd de gunstige economische positie van ons land belicht. Ook dat zullen we per 1 januari 2001 in onze portemonnee ervaren. We gaan er allen op vooruit. Dichterbij huis krijgen we te maken met nieuwe ontwikkelingen, waar geld voor is gereserveerd in onze gemeentebegro ting. Denkt u daarbij ondermeer aan het zorgloket voor ouderen, de nieuwbouw in Swanla, de uitbreiding en verbouw van het gemeentehuis met een centrale klantenbalie, het speelplaatsenbeleid enzovoort. Over deze ontwikkelingen en het geld dat daartegenover staat gaan we met de gemeenteraad tijdens de begrotingsbehandeling uitvoerig over praten. In de raad zitten vertegenwoordigers van de politieke partijen SGP, ChristenUnie, CDA, VVD, Gemeentebelangen en PVDA, die uw stem verwoorden. Uw mening is in dit begrotingsverhaal dan ook van groot belang: uiteindelijk gaat het om üw portemonnee. In het gemeen tehuis en de Openbare Bibliotheek te Zevenhuizen ligt de gemeentebegroting voor u ter inzage. Op deze manier kunt u zich een beeld vormen van het huishoudboekje van de gemeente. Laat u stem horen aan de plaatselijke politieke partij en, want zij vertegenwoordigen u! Wij nodigen u dan ook van harte uit om aanwezig te zijn bij de begrotingsbehandeling op dinsdag 7 november, die vanaf 14.00 uur aanvangt in de raadzaal van het gemeentehuis. Het college van burgemeester en wethouders De gemeentebegroting 2001 Een begroting is het "huishoudboekje" van de gemeente, waarin de uitgaven van de gemeente voor het komende jaar zijn vermeld. In het verleden deed de gemeente dat anders. De inkomsten stonden tegenover de uitgaven, maar niet dui delijk was welke prestatie/welk product u kon verwachten. In de begroting van 2001 maakt de gemeente inzichtelijk welke doelstellingen (prestaties, producten) moeten worden gehaald. Tegelijkertijd is duidelijk welke kosten daarmee zijn gemoeid. De huidige begroting heet dan ook niet voor niets een productenbegroting. De gemeente een bedrijf In de voetsporen van het bedrijfsleven is ook de gemeente lijke overheid steeds meer een bedrijf geworden. In een bedrijf worden producten gemaakt en verkocht. Vooraf kijkt men naar wat het eindproduct aan vervaardiging mag kosten. Materiaal en lonen zijn daarbij de belangrijkste kosten. Bij een gemeente is het niet veel anders. De gemeente levert ruim 80 producten per jaar aan de inwoners van onze gemeente. Het grote verschil echter met een bedrijf is dat een bedrijf winst wil maken. Een gemeen te beoogt geen winst, hooguit kostendekkende tarieven. Ook zijn de producten die een gemeente maakt, niet altijd even duidelijk en tastbaar als het product autobanden om maar even een voorbeeld te noemen. Paspoorten, rijbewijzen en bouwvergunningen zijn bijvoor beeld de tastbare producten van een gemeente. Bestuurson- dersteuning is echter ook een product in de gemeen- te(producten)begroting. Het is een product waarbij het bestuur ambtelijke bijstand ontvangt. Maar denkt u ook eens aan het product brandweer, waarbij uw veiligheid wordt bewaakt. Andere gemeentelijke producten zijn wegen, waar bij het onderhoud, aanleg, veiligheid van de wegen etc. in de gemeente wordt gewaarborgd; openbaar basisonderwijs; sport; onderhoud plantsoenen voor het behoud van het aan zicht van de gemeente; de inzameling en het afvoeren van huishoudelijk afval; rioleringen en het product ruimtelijk beleid voor het realiseren van bestemmingsplannen. Ten slotte zijn daar nog de producten plaatselijke belastingen en algemene uitkering die alle /oornoemde producten bekostigt. Een voorbeeld In de begroting komt u het product Wegen tegen. Dit product valt uiteen in een aantal zaken zoals: wegen, bermen, open bare verlichting, gladheidsbestrijding, straatreiniging, weg wijzers, markeringen, inritten, kabelsleuven, klachtenregis tratie en afvoer vuil wegen. Stel, de gemeenteraad vindt dat 10 straten in Zevenhuizen beter verlicht moeten worden. In dat geval omschrijft de raad dit als een doelstelling en hangt hier een prijskaartje aan. Aan het einde van het begrotings jaar blijkt dat alle 10 straten betere verlichting hebben gekregen, maar dat de uitvoering heeft veel meer geld gekost dan in de begroting stond vermeld. De conclusie zou kunnen zijn dat er niet efficiënt is gehandeld. Maar ook een forse stijging van de aanschafkosten van lichtmasten zou de oorzaak kunnen zijn. Kortom; aan het einde van de rit kan de gemeenteraad pre- cies aflezen of het college van burgemeester en wethou ders, dat verantwoordelijk is voor de uitvoering, op een goede en verantwoorde wijze de opdracht (doelstelling) heeft uitgevoerd. Productenbegroting Dit zijn enkele producten die de gemeente maakt. Ook bij een gemeente wordt van te voren vastgesteld wat deze produc ten aan materiaal en lonen van ambtenaren gaan kosten. Daarvoor dient er ieder jaar een productenbegroting (raming) gemaakt te worden. Hierbij maakt de gemeente gebruik van de ervaringscijfers van de afgelopen jaren en de wensen van de inwoners en de wettelijke voorschriften. Als alle producten zorgvuldig zijn geraamd, zijn alle lasten voor dat jaar bekend. Dan breekt het punt aan om te kijken waar het geld vandaan gehaald wordt om alles ook daad werkelijk te kunnen uitvoeren. Rijksbijdrage en belastingen Op de eerste plaats krijgt de gemeente geld van het Rijk, ook wel de algemene uitkering uit het gemeentefonds genoemd, die de gemeente naar eigen inzicht kan besteden. Dit bedrag is afhankelijk van heel veel factoren zoals aantal inwoners, woningen, oppervlakte land, bijstandsgerechtigden etc. Daarnaast ontvangt de gemeente de zogenaamde specifie ke uitkeringen van het Rijk voor o.a. de uitvoering van de Algemene Bijstandsweten het onderwijs. Tot slot heft de gemeente belastingen. Dit zijn lokale heffingen, zoals afvalstoffenheffing, rioolrechten, onroerende zaakbelas tingen, grafrechten en hondenbelasting. Deze opbrengsten moeten voldoende zijn om de eerderge noemde producten te kunnen leveren. Het is dan ook van groot belang om de uitgaven (lasten) zo laag mogelijk te houden. Immers hoe hoger de uitgaven, hoe hoger de lokale lasten voor de inwoners De gemeenteraad is verplicht jaarlijks een begroting vastte stellen. In de praktijk vindt dit plaats aan de hand van de zogenaamde ontwerp-begroting.Voor de ontwerp-begroting is het college van burgemeester en wethouders verantwoor delijk. Bij de vaststelling van de begroting kan de gemeente raad het ontwerp overnemen. Daarnaast bestaat de moge lijkheid dat de gemeenteraad van het ontwerp afwijkt. Wanneer de raad de begroting heeft vastgesteld, start de productie. Tussentijds worden de afwijkingen van de uitga ven en inkomsten ten opzichte van de begroting gesignal eerd en bijgesteld. Aan het einde van het jaar wordt de jaar rekening opgesteld, waaruit blijkt of de begroting toereikend was en de gestelde beleidsdoelen zijn gehaald. Deze begrotingspagina heeft ook de ontwerp-begroting als uitgangspunt. Hoe de begroting 2001 er definitief gaat uit zien, zal pas bekend worden op 7 november 2000. Op die datum wordt de begroting in een openbslre raadsvergade ring vastgesteld door de gemeenteraad. Begroting in één oogopslag Een korte samenvatting van de gemeentebegroting 2001 leest u in de folder Begroting in één oogopslag, die in het gemeentehuis verkrijgbaar is. Ook kunt u deze telefo nisch opvragen bij de sectie Financiën bij dhr. F.D. Jansen, telefoon 0180-637763. Investeringen 2001 In 2001 is een aantal investeringen gepland. Het college van burgemeester en wethouders denkt aan de volgende zaken: aanpassingen aan tankautospuit 16.000 aanschaf redgereedschap 20.000 aanschaf automatische versnellingsbak 36.000 aanschaf van veiligheidslaarzen 16.000 vervanging GISFA 320.000 vervanging UNIX ƒ210.000 vervanging GBA-applicatie 339.000 •bodeminformatiesysteem 15.000 aanschaf rioolinspectiecamera 12.000 reservering verkeers- en vervoersplan 35.000 afhandeling bezwaarschriften OZB 100.000 snelheidsremmende maatregelen 240.000 reservering fietspaden 45.000 uitvoering groenbeheersplan 40.000 •vervangingsinvesteringen buitendienst 45.000. Taakverdeling burgemeester en wethouders waarnemend burgemeester J.W.J. Wolf Bestuur, Openbare orde en veiligheid, Openbaar onden»! Gezondheidszorg, Milieu, Werkgelegenheid, Representatief Voorlichting, projecten Bestuurlijke Ontwikkelingen, actualisering Structuurvisie, verbouw gemeentehuis wethouder M. Ziiderhand (Gemeentebelannen) Lokaal onderwijs, Sport,cultuur en recreatie, Jeugd-, jongeren- en ouderenwerk, Volkshuisvesting, Ruimtelijke| ordening en kernen. wethouder R. de Gooiier (SGP) Openbare voorzieningen, verkeer en vervoer, afvalwijde-l ring en riolering, Financiën en Belastingen, SocialeVoor-I zieningen, Maatschappelijk we'rk, Gehandicaptenzorg f wethouder A.C.J.M. van der Stee (WD) Personeel en organisatie, Automatisering, Ruimtelijke ml dening landelijke gebieden, Bedrijfsleven, Eigendommen! Plaatselijke Politieke partijen SGP (3 zetels) Dhr. D.J. Bac, tel. 079-5932126 ChristenUnie (1 zetel) Dhr. G.J. Freeke, tel. 079-5932273 CDA (2 zetels) Dhr. S.A.A. de Jong, tel. 0180-632232 VVD (3 zetels) Mw. M.C.B. te Meij-de Laat, tel. 0180-633205 Gemeentebelangen (4 zetels) Dhr. J.Mebius, tel. 0180-633018 PVDA (2 zetels) Mw. B.M. Spekman, tel. 0180-632275 Toekomstvisie Op dit moment werkt het college van burgemeestereri wethouders aan een notitie over de bestuurlijke toe komst van de gemeente op basis van de contacten,c-1 bevelingen en onderhandelingen met diverse omligt I de gemeenten. Het advies van de Commissaris van I Koningin in Zuid-Holland, dhr. Franssen is hierop *1 invloed zijn geweest. Kort samengevat luidde zijn a I dat - waar (kleinere) gemeenten in de uitvoering - taken problemen ontmoeten, samenwerking me*anL gemeenten tot een oplossing zou kunnen 'e'°en,,J beleidsontwikkeling door de gemeente zelf moet wo-1 opgepakt en dat in zijn algemeenheid kleine gemee zich moeten beraden over hun toekomst. Nieuwe beleid en kernthema's Het college van burgemeester en wethouders nee voor het begrotingsjaar 2001 een aantal beleidspe ten. Naast de uitvoering van het raadsprogramnia 2002 staan de volgende kernthema's hoog op dea- optimalisering dienstverlening maatregelen ter bevordering van de leefbaar ei uitwerking van het volkshuisvestingsprogramni^ verbeteren van de communicatie met de 'nwon n ais| Tevens zijn er diverse onderwerpen aange rag nieuw beleid, met name: nieuwe impuls geven aan het minimabeleid, •het garanderen van het voortbestaan van e speelzalen; uitvoering geven aan het speelplaatsenbelei extra aandacht aan het gemeentelijk persone ontwikkeling lokaal volksgezondheidsplan, •treffen van snelheidsremmende maatregelen, aanleg en verbetering van fietspaden in ne de structuurvisie; uitvoering van het groenbeheersplan; uitbreiding van de begraafplaats; bouw van een nieuwe aula en de bouw van een nieuwe huisvesting voor de bra1101 DE GEMEENT

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2000 | | pagina 12