Zevenhuizen-Moerkapelle
Pagina 12
Hart van Holland/18 oktober 2000
Gemeente
Aan de inwoners van ZevenhuizenMoerkapelle en Oud Verlaat,
Op deze begrotingspagina krijgt u informatie over onze gemeentebegroting voor 2001 en welke gevolgen dat heeft voor
de belasting die u aan de gemeente jaarlijks betaalt. 2001, een jaar waarin plaatselijk, maar ook nationaal en internatio
naal een aantal veranderingen zal worden ingevoerd. Zo is de begroting 2001 de laatste begroting in guldens en zullen wij
volgend jaar u een begroting in euro 's presenteren. De Euro wordt uiteindelijk in 2002 "van ons allemaal" en nemen wij
afscheid van de Hollandse gulden in onze portemonnee.
Financieel gezien gaat het ons land voor de wind. In de Troonrede werd de gunstige economische positie van ons land
belicht. Ook dat zullen we per 1 januari 2001 in onze portemonnee ervaren. We gaan er allen op vooruit.
Dichterbij huis krijgen we te maken met nieuwe ontwikkelingen, waar geld voor is gereserveerd in onze gemeentebegro
ting. Denkt u daarbij ondermeer aan het zorgloket voor ouderen, de nieuwbouw in Swanla, de uitbreiding en verbouw van
het gemeentehuis met een centrale klantenbalie, het speelplaatsenbeleid enzovoort. Over deze ontwikkelingen en het
geld dat daartegenover staat gaan we met de gemeenteraad tijdens de begrotingsbehandeling uitvoerig over praten. In
de raad zitten vertegenwoordigers van de politieke partijen SGP, ChristenUnie, CDA, VVD, Gemeentebelangen en PVDA,
die uw stem verwoorden.
Uw mening is in dit begrotingsverhaal dan ook van groot belang: uiteindelijk gaat het om üw portemonnee. In het gemeen
tehuis en de Openbare Bibliotheek te Zevenhuizen ligt de gemeentebegroting voor u ter inzage. Op deze manier kunt u
zich een beeld vormen van het huishoudboekje van de gemeente. Laat u stem horen aan de plaatselijke politieke partij
en, want zij vertegenwoordigen u!
Wij nodigen u dan ook van harte uit om aanwezig te zijn bij de begrotingsbehandeling op dinsdag 7 november, die vanaf
14.00 uur aanvangt in de raadzaal van het gemeentehuis.
Het college van burgemeester en wethouders
De gemeentebegroting 2001
Een begroting is het "huishoudboekje" van de gemeente,
waarin de uitgaven van de gemeente voor het komende jaar
zijn vermeld. In het verleden deed de gemeente dat anders.
De inkomsten stonden tegenover de uitgaven, maar niet dui
delijk was welke prestatie/welk product u kon verwachten.
In de begroting van 2001 maakt de gemeente inzichtelijk
welke doelstellingen (prestaties, producten) moeten worden
gehaald. Tegelijkertijd is duidelijk welke kosten daarmee zijn
gemoeid. De huidige begroting heet dan ook niet voor niets
een productenbegroting.
De gemeente een bedrijf
In de voetsporen van het bedrijfsleven is ook de gemeente
lijke overheid steeds meer een bedrijf geworden. In een
bedrijf worden producten gemaakt en verkocht. Vooraf
kijkt men naar wat het eindproduct aan vervaardiging mag
kosten. Materiaal en lonen zijn daarbij de belangrijkste
kosten. Bij een gemeente is het niet veel anders.
De gemeente levert ruim 80 producten per jaar aan de
inwoners van onze gemeente. Het grote verschil echter met
een bedrijf is dat een bedrijf winst wil maken. Een gemeen
te beoogt geen winst, hooguit kostendekkende tarieven.
Ook zijn de producten die een gemeente maakt, niet altijd
even duidelijk en tastbaar als het product autobanden om
maar even een voorbeeld te noemen.
Paspoorten, rijbewijzen en bouwvergunningen zijn bijvoor
beeld de tastbare producten van een gemeente. Bestuurson-
dersteuning is echter ook een product in de gemeen-
te(producten)begroting. Het is een product waarbij het
bestuur ambtelijke bijstand ontvangt. Maar denkt u ook eens
aan het product brandweer, waarbij uw veiligheid wordt
bewaakt. Andere gemeentelijke producten zijn wegen, waar
bij het onderhoud, aanleg, veiligheid van de wegen etc. in de
gemeente wordt gewaarborgd; openbaar basisonderwijs;
sport; onderhoud plantsoenen voor het behoud van het aan
zicht van de gemeente; de inzameling en het afvoeren van
huishoudelijk afval; rioleringen en het product ruimtelijk
beleid voor het realiseren van bestemmingsplannen. Ten
slotte zijn daar nog de producten plaatselijke belastingen en
algemene uitkering die alle /oornoemde producten bekostigt.
Een voorbeeld
In de begroting komt u het product Wegen tegen. Dit product
valt uiteen in een aantal zaken zoals: wegen, bermen, open
bare verlichting, gladheidsbestrijding, straatreiniging, weg
wijzers, markeringen, inritten, kabelsleuven, klachtenregis
tratie en afvoer vuil wegen. Stel, de gemeenteraad vindt dat
10 straten in Zevenhuizen beter verlicht moeten worden. In
dat geval omschrijft de raad dit als een doelstelling en hangt
hier een prijskaartje aan. Aan het einde van het begrotings
jaar blijkt dat alle 10 straten betere verlichting hebben
gekregen, maar dat de uitvoering heeft veel meer geld
gekost dan in de begroting stond vermeld. De conclusie zou
kunnen zijn dat er niet efficiënt is gehandeld. Maar ook een
forse stijging van de aanschafkosten van lichtmasten zou de
oorzaak kunnen zijn.
Kortom; aan het einde van de rit kan de gemeenteraad pre-
cies aflezen of het college van burgemeester en wethou
ders, dat verantwoordelijk is voor de uitvoering, op een
goede en verantwoorde wijze de opdracht (doelstelling)
heeft uitgevoerd.
Productenbegroting
Dit zijn enkele producten die de gemeente maakt. Ook bij een
gemeente wordt van te voren vastgesteld wat deze produc
ten aan materiaal en lonen van ambtenaren gaan kosten.
Daarvoor dient er ieder jaar een productenbegroting
(raming) gemaakt te worden. Hierbij maakt de gemeente
gebruik van de ervaringscijfers van de afgelopen jaren en de
wensen van de inwoners en de wettelijke voorschriften.
Als alle producten zorgvuldig zijn geraamd, zijn alle lasten
voor dat jaar bekend. Dan breekt het punt aan om te kijken
waar het geld vandaan gehaald wordt om alles ook daad
werkelijk te kunnen uitvoeren.
Rijksbijdrage en belastingen
Op de eerste plaats krijgt de gemeente geld van het Rijk, ook
wel de algemene uitkering uit het gemeentefonds genoemd,
die de gemeente naar eigen inzicht kan besteden. Dit bedrag
is afhankelijk van heel veel factoren zoals aantal inwoners,
woningen, oppervlakte land, bijstandsgerechtigden etc.
Daarnaast ontvangt de gemeente de zogenaamde specifie
ke uitkeringen van het Rijk voor o.a. de uitvoering van de
Algemene Bijstandsweten het onderwijs.
Tot slot heft de gemeente belastingen. Dit zijn lokale heffingen,
zoals afvalstoffenheffing, rioolrechten, onroerende zaakbelas
tingen, grafrechten en hondenbelasting.
Deze opbrengsten moeten voldoende zijn om de eerderge
noemde producten te kunnen leveren. Het is dan ook van groot
belang om de uitgaven (lasten) zo laag mogelijk te houden.
Immers hoe hoger de uitgaven, hoe hoger de lokale lasten
voor de inwoners
De gemeenteraad is verplicht jaarlijks een begroting vastte
stellen. In de praktijk vindt dit plaats aan de hand van de
zogenaamde ontwerp-begroting.Voor de ontwerp-begroting
is het college van burgemeester en wethouders verantwoor
delijk. Bij de vaststelling van de begroting kan de gemeente
raad het ontwerp overnemen. Daarnaast bestaat de moge
lijkheid dat de gemeenteraad van het ontwerp afwijkt.
Wanneer de raad de begroting heeft vastgesteld, start de
productie. Tussentijds worden de afwijkingen van de uitga
ven en inkomsten ten opzichte van de begroting gesignal
eerd en bijgesteld. Aan het einde van het jaar wordt de jaar
rekening opgesteld, waaruit blijkt of de begroting toereikend
was en de gestelde beleidsdoelen zijn gehaald.
Deze begrotingspagina heeft ook de ontwerp-begroting als
uitgangspunt. Hoe de begroting 2001 er definitief gaat uit
zien, zal pas bekend worden op 7 november 2000. Op die
datum wordt de begroting in een openbslre raadsvergade
ring vastgesteld door de gemeenteraad.
Begroting in één oogopslag
Een korte samenvatting van de gemeentebegroting 2001
leest u in de folder Begroting in één oogopslag, die in het
gemeentehuis verkrijgbaar is. Ook kunt u deze telefo
nisch opvragen bij de sectie Financiën bij dhr. F.D.
Jansen, telefoon 0180-637763.
Investeringen 2001
In 2001 is een aantal investeringen gepland. Het college van
burgemeester en wethouders denkt aan de volgende zaken:
aanpassingen aan tankautospuit 16.000
aanschaf redgereedschap 20.000
aanschaf automatische versnellingsbak 36.000
aanschaf van veiligheidslaarzen 16.000
vervanging GISFA 320.000
vervanging UNIX ƒ210.000
vervanging GBA-applicatie 339.000
•bodeminformatiesysteem 15.000
aanschaf rioolinspectiecamera 12.000
reservering verkeers- en vervoersplan 35.000
afhandeling bezwaarschriften OZB 100.000
snelheidsremmende maatregelen 240.000
reservering fietspaden 45.000
uitvoering groenbeheersplan 40.000
•vervangingsinvesteringen buitendienst 45.000.
Taakverdeling
burgemeester en wethouders
waarnemend burgemeester J.W.J. Wolf
Bestuur, Openbare orde en veiligheid, Openbaar onden»!
Gezondheidszorg, Milieu, Werkgelegenheid, Representatief
Voorlichting, projecten Bestuurlijke Ontwikkelingen,
actualisering Structuurvisie, verbouw gemeentehuis
wethouder M. Ziiderhand (Gemeentebelannen)
Lokaal onderwijs, Sport,cultuur en recreatie, Jeugd-,
jongeren- en ouderenwerk, Volkshuisvesting, Ruimtelijke|
ordening en kernen.
wethouder R. de Gooiier (SGP)
Openbare voorzieningen, verkeer en vervoer, afvalwijde-l
ring en riolering, Financiën en Belastingen, SocialeVoor-I
zieningen, Maatschappelijk we'rk, Gehandicaptenzorg f
wethouder A.C.J.M. van der Stee (WD)
Personeel en organisatie, Automatisering, Ruimtelijke ml
dening landelijke gebieden, Bedrijfsleven, Eigendommen!
Plaatselijke Politieke partijen
SGP (3 zetels)
Dhr. D.J. Bac, tel. 079-5932126
ChristenUnie (1 zetel)
Dhr. G.J. Freeke, tel. 079-5932273
CDA (2 zetels)
Dhr. S.A.A. de Jong, tel. 0180-632232
VVD (3 zetels)
Mw. M.C.B. te Meij-de Laat, tel. 0180-633205
Gemeentebelangen (4 zetels)
Dhr. J.Mebius, tel. 0180-633018
PVDA (2 zetels)
Mw. B.M. Spekman, tel. 0180-632275
Toekomstvisie
Op dit moment werkt het college van burgemeestereri
wethouders aan een notitie over de bestuurlijke toe
komst van de gemeente op basis van de contacten,c-1
bevelingen en onderhandelingen met diverse omligt I
de gemeenten. Het advies van de Commissaris van I
Koningin in Zuid-Holland, dhr. Franssen is hierop *1
invloed zijn geweest. Kort samengevat luidde zijn a I
dat - waar (kleinere) gemeenten in de uitvoering -
taken problemen ontmoeten, samenwerking me*anL
gemeenten tot een oplossing zou kunnen 'e'°en,,J
beleidsontwikkeling door de gemeente zelf moet wo-1
opgepakt en dat in zijn algemeenheid kleine gemee
zich moeten beraden over hun toekomst.
Nieuwe beleid en kernthema's
Het college van burgemeester en wethouders nee
voor het begrotingsjaar 2001 een aantal beleidspe
ten. Naast de uitvoering van het raadsprogramnia
2002 staan de volgende kernthema's hoog op dea-
optimalisering dienstverlening
maatregelen ter bevordering van de leefbaar ei
uitwerking van het volkshuisvestingsprogramni^
verbeteren van de communicatie met de 'nwon n ais|
Tevens zijn er diverse onderwerpen aange rag
nieuw beleid, met name:
nieuwe impuls geven aan het minimabeleid,
•het garanderen van het voortbestaan van e
speelzalen;
uitvoering geven aan het speelplaatsenbelei
extra aandacht aan het gemeentelijk persone
ontwikkeling lokaal volksgezondheidsplan,
•treffen van snelheidsremmende maatregelen,
aanleg en verbetering van fietspaden in ne
de structuurvisie;
uitvoering van het groenbeheersplan;
uitbreiding van de begraafplaats;
bouw van een nieuwe aula en
de bouw van een nieuwe huisvesting voor
de bra1101
DE GEMEENT