DE GROTE b Gemeente Zevenhuizen-Moerkapelle HERTAXATIE WET WOZ EN TARIEVEN OZB 2001 VERGADERSCHEMA IBESLUITEN ALGEMENE 1 PLAATSELIJKE VERORDENING BURGERLIJKE STAND -2.3,4 EN 5 FEBRUARI GROTE WINTERSHOW! VAN RECREA TIE STRUCKMAtó Hart van Holland/24 januari 2001 Pagina 5 Wij verkopen geen vouwwagensmaar wij helpen u er een te kopen!! Maatwerk is ons parool!! STRUCKMAN WIJ HEMEN OA PB MEEST COMPLETE VOUWWAGENS VAN NEPERLANP, MET VEEL COMFORTPEGEU JKHEIP EN RUIMTE! WEEK 4 Per 1 januari 1995 is de Wet Waardering Onroerende Zaken (Wet WOZ) in werking getreden. Zoals u wellicht heeft vernomen is ook in onze gemeente een hertaxa- tieronde geweest over alle onroerende zaken in de gemeente. Deze hertaxatie van woningen en niet - woningen vindt om de vier jaar plaats. De laatste keer is in 1996 geweest. Bij deze taxatie werd uw woning en/of bedrijfspand getaxeerd op de waarde per 1 januari 1995. Hoe wordt een onroerende zaak getaxeerd Het afgelopen jaar heeft er in de gemeente Zevenhuizen - Moerkapelle een algehele hertaxatie plaatsgevonden van alle onroerende zaken. Vastgesteld is de waarde in het economisch ver keer naar prijspeildatum 1 januari 1999, dit wil zeggen: wat is de waarde op 1 januari 1999? Deze waarde moet men zien als de prijs die bij het ter verkoop aan bieden van de woning onder de meest gunstige omstandigheden kan worden verkregen. Het is, gelet op de tijd en kosten, natuurlijk niet mogelijk om ieder object in de gemeente apart te taxeren. Daarom is er eerst een "referentiestelsel" samengesteld voor zowel woningen als niet - woningen (bedrijfspanden en andere objecten). Een referentiestel sel bestaat uit een verzameling onroerende zaken binnen een gemeente waarin alle soorten objecten vertegenwoordigd zijn. In de gemeente Zevenhuizen - Moerkapelle bestaat het referentiestelsel voor woningen uit bijna 200 woningen. Deze 200 omvatten alle in de gemeente voorkomende soorten woningen, zoals rijwoningen, vrij staande woningen, beneden en bovenwoningen en HAT- eenheden. Dit referentiestelsel is gebaseerd op marktinformatie waaronder de verkoopprijzen op en rond de waardepeildatum. Deze referentiewo ningen zijn uitvoerig door het taxatiebureau KAFI van binnen en bui ten bekeken. Hoe is de waarde van de woning opgebouwd De waarde van de woning is gebaseerd op de volgende vier onder delen te weten: 1. De waarde van de grond; Voor de grond onder en behorende bij de woning wordt een prijs per m2 vastgesteld. 2. De waarde van het hoofdgebouw; Onder hoofdgebouw wordt verstaan de ruimte die wordt gebruikt als "leefruimte1? Dit is de woning inclusief (aangebouwde) keuken, bijkeuken, kelder en zolder, maar zonder de schuur, berging en garage. Voor het hoofdgebouw wordt een prijs per m3 gehan teerd. 3. De waarde voor een dakkapelkantelraam; Indien een woning beschikt over een dakkapel of kantelraam dan wordt hierover apart een bedrag opgenomen. 4. De waarde van een bijgebouw; Onder een bijgebouw dient men te verstaan de ruimten die bij de woning horen maar niet gebruikt worden als leefruimten, bij voorbeeld de garage of een schuur. Voor bijgebouwen wordt een apart bedrag opgenomen. Uit de "waarde van de referentiewoningen is langs geautomati seerde weg een taxatie voor de overige woningen vastgesteld. Deze waarde is in het veld gecontroleerd door de taxateur. Hierbij is goed beoordeeld of de waarde overeenkwam met de waarde in het economisch verkeer, indien bleek dat deze waarde niet over eenstemt is deze gecorrigeerd. Deze geautomatiseerde vaststel ling heeft plaats kunnen vinden omdat van alle woningen de objectkenmerken bekend zijn en daarmee ook bekend is welke woningen afwijken van de referentiewoningen. Onder objectken merken dient men te verstaan zaken als bouwjaar en ligging. Bij de taxatie van iedere woning is venwezen naar een referentiewo ning. Hoe is een niet-woning getaxeerd Wordt er bij woningen uitgegaan van verkoopprijzen, bij niet woningen zoals kantoren, winkels en industriële objecten wordt voor een belangrijk deel uitgegaan van huurprijzen die er voor de betreffende objecten betaald worden. De methode om hier de eco nomische waarde te bepalen noemt men de huurwaardekapitalisa- tiemethode. In het kort komt het erop neer dat er een totale econo mische huurwaarde wordt berekend door het aantal vierkante meters van het object te vermenigvuldigen met een kapitalisatie factor en de economische waarde is vastgesteld. Er zijn natuurlijk ook objecten die niet verhuurd worden en die ook Hiermee, alsmede met de nieuw vastgestelde waarden en de oude niet snel verkocht zullen worden, u kunt hierbij bijvoorbeeld denken waarden kan het zogenaamde tijdvakpercentage worden bepaald, aan scholen en ziekenhuizen. Hier wordt de economische waarde Dit tijdvakpercentage is het nieuwe maximale percentage voor de bepaald met behulp van de gecorrigeerde vervangingswaarde, tariefdifferentiatie en hiervoor geldt de volgende formule: Bepaald wordt dan wat het zou kosten om een dergelijk object opnieuw te bouwen. tijdvakpercentage percentage tariefdifferentiatie 2000 x Hogere waarde verlaging tarief De nieuw vastgestelde waarde per 1 januari 1999 zal voor het eerst WOZ-waarde 2001 woningen in 2001 gebruikt worden voor de berekening van de aanslag onroe rende-zaakbelasting. WOZ-waarde 2000 woningen Na de hertaxatie is gebleken dat de waarde van alle onroerende WOZ-waarde 2001 niet-woningen zaken in Zevenhuizen- Moerkapelle gemiddeld met 57% is gestegen. Deze stijging houdt echter niet in dat u dit jaar meer OZB gaat beta- WOZ-waarde 2000 niet-woningen lenl! Bij de vaststelling van de begroting 2001 heeft de gemeenteraad namelijk besloten om de tarieven als gevolg van de waardestijging te verlagen. Daarbij ging men uit van een iets hogere totaal opbrengst dan in 2000. Maar uitgangspunt was een gelijkblijvende opbrengst. Tariefdifferentiatie woningen/niet-woningen Sinds 1997 is aan gemeenten de mogelijkheid geboden om voor woningen een hoger of lager tarief te hanteren dan voor niet - woningen. Hierbij is als uitgangspunt gehanteerd, dat het hoogste tarief echter niet meer mag bedragen dan 120% van het laagste tarief. Met deze tariefdifferentiatie kon worden bewerkstelligd dat, bij ver schillen in waarde-ontwikkelingen van woningen en niet - wonin gen, de lastendrukontwikkelingen tussen beide categorieën objec ten kon worden afgevlakt. Ondanks de hogere waardestijging voor woningen gingen de lasten voor de woningen niet extra omhoog omdat de tarieven voor de niet-woningen verhoudingsgewijs meer stegen. Kort toegelicht komt de huidige tariefdifferentiatie erop neer, dat het sinds 1997 (het eerste jaar waar de economische waarde per 1 janu ari 1995 als grondslag werd genomen) mogelijk werd het aandeel in de totale belasting opbrengst van beide categorieën woningen en niet - woningen ongeveer gelijk te houden. Ook bij de huidige hertaxatie is gebleken, dat de waarde van de woningen sterker is gestegen dan de waarde van de niet-woningen. De waarde van de woningen ten opzichte van de vorige taxatie is gemiddeld gestegen met circa 57% en de waarde van de niet-wonin gen gemiddeld met circa 21%. Zonder nieuwe maatregelen zou dit betekenen, dat de lasten voor de woningen sterker zouden stijgen dan de lasten voor niet-woningen. Daarom is de wet inmiddels eind 2000 gewijzigd. Volgens deze gewijzigde wet kan de gemeente daarbij gebruik maken van een uit gebreidere en op de waarde-ontwikkeling in de gemeente zelf toe gesneden tariefdifferentiatie, met daarnaast een zogenaamde ingroei en een aftopvariant. De huidige voor alle gemeenten unifor me regeling komt daarbij te vervallen. Hierdoor is in de wet een rekenregel opgenomen, waarmee iedere individuele gemeente het nieuwe plafond in de tariefdifferentiatie, het tijdvakpercentage genaamd, kan berekenen. Volgens de Vereniging van Nederlandse Gemeenten kan dit tijdvak percentage zo vertaald worden, dat het nieuwe plafond van de tariefdifferentiatie bepaald wordt door de waardestijging van de woningen (van 2000 naar 2001) te delen door de waardestijging van de niet - woningen (van 2000 naar 2001) en deze uitkomst te ver menigvuldigen met de tariefdifferentiatie die de gemeente al in 2000 hanteert. Berekening tijdvakpercentage In 2000 bedroeg het tarief per 5.000,- economische waarde (naar de toestand per 1 januari 1995) voor de eigenaar en gebruiker van woningen tezamen 14,05 en voor de eigenaar en gebruiker van niet-woningen tezamen 16,85. Rekening houdend met het boven staande gegeven is allereerst bepaald het tariefdifferentiatie voor 2000. Dit bedraagt 100 x 16,85 14,05) afgerond 119,92. Deze formule toegepast op de diverse waarden van de jaren geeft (afgerond naar beneden) 155. Hiermee rekening houdend heeft de gemeenteraad het tijdvakpercentage voor de periode 2001 tot en met 2004 vastgesteld op 155. Tarieven 2001 Rekening houdend met deze verhouding tussen woningen en niet- woningen van 100 155 en de verhouding tussen eigenaren en gebruikers van 125 100 bedragen de tarieven voor 2001: voor woningen: f 5,20 voor de eigenaar en f 4,16 voor de gebruiker, tezamen f 9,36 per f 5.000,- waarde naar de toestand per 1 januari 1999; voor niet - woningen: f 8,04 voor de eigenaar en f 6,44 voor de gebruiker, tezamen f 14,48 per f 5.000,- waarde naar de toestand per 1 januari 1999 Niet gekozen is voor de mogelijkheid het hiervoor genoemde tijd vakpercentage nog extra te verhogen en ook niet voor de invoer van de zogenaamde ingroei- en/of aftopvariant. In een volgend arti kel zal hierop verder worden ingegaan. De gevolgen van de hertaxatie voor uw aanslag OZB Hierbij een voorbeeld ter verduidelijking van de gevolgen van de herwaardering voor uw belastingaanslag. U bent eigenaar van een woning met een economische waarde naar peildatum 1 januari 1995, van f 250.000,--. In 2000 bedroeg uw aanslag OZB f 250.000,--5000 50 x f 14,05 f 702,50 Ais gevolg van de hertaxatie is de waarde van uw woning naar prijspeildatum 1 januari 1999, gestegen naar f 392.500,-- (57 stij ging t.o.v. 1995) In 2001 wordt deze nieuwe waarde voor het eerst toegepast en in dit jaar zal uw aanslag OZB gaan bedragen: f 392.500,- 5000 78 x f 9,36 f 730,- Deze stijging van f 27,50 per jaar is een normale prijsstijging (o.a. inflatie) van slechts 3,9% ten opzichte van de voorgaande jaren. Let wel; in dit voorbeeld is uitgegaan van het gemiddelde stij gingspercentage van woningen van 57%. Indien de waarde van uw woning met meer dan 57% is gestegen betaalt u in 2001 meer belasting. Blijft de waardestijging ruim onder de 57% dan bent u voordeliger uit. Nadere informatie Belangstellenden kunnen het uitgebreide raadsvoorstel van burge meester en wethouders opvragen bij de gemeente, sectie Interne Zaken, telefoon 0180 - 637749. Dit raadsvoorstel wordt u dan gratis toegezonden. Nadere informatie over de hertaxatie kan worden verkregen bij de WOZ-medewerkster van de gemeente, mevrouw L Turkenburg, telefoon 0180 - 637728 (van 08-.30 uur tot 12.00 uur). Informatie over de onroerende-zaakbelastingen kan worden verkregen bij de sectie Financiën, telefoon 0180-637768/637769. De eerstvolgende commissie- en raadsvergaderingen vinden plaats op: 30 januari 2001Raadsvergadering De vergaderingen worden gehouden in de raadzaal van het gemeentehuis en vangen om 19.30 uur aan. Leeshoek voor publiek in hal gemeentehuis In de hal van het gemeentehuis kunt u de agenda's, notulen, besluitenlijsten en voorstellen van respectievelijk raad en de commissies I en II inzien. Ook in de dorpshuizen "Op Moer" te Moerkapelle, "Swanla" te Zevenhuizen, "De Vierkap"te Oud Verlaat en in de Openbare Bibliotheek te Zevenhuizen is een plek ingericht met gemeente-informatie. Geboren Noa Romé van Caspel, dochter van Arno van Caspel en Bianca Bontenbal, op 16 januari 2001; Overleden Christiaan van Mourik, weduwnaar van Aaltje van Doesburg, op 16 januari 2001, oud 84 jaar. Burgemeester en wethouders van Zevenhuizen-Moerkapelle hebben besloten de navolgende vergunningen/ontheffingen te verlenen aan: Oranjecomité Zevenhuizen voor een lampionnenoptocht met aansluitend het afsteken van vuurwerk te Zevenhuizen op 27 januari of bij slecht weer op 3 februari 2001; Bouwcombinatie de Graaf voor het plaatsen van een reclame bord m.b.t. het bouwproject; - De heer A.N.M. Jonker voor een marktvergunning voor de kern Zevenhuizen en een ventvergunning voor de kern Moerkapelle. Tegen deze besluiten kan een ieder die rechtstreeks in zijn of haar belang is getroffen, op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht, binnen zes weken na datum van deze publicatie een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij Burgemeester en wethouders, Postbus 30, 2760 AA Zevenhuizen. Is een bezwaarschrift ingediend, dan kan ook een verzoek om voorlopige voorziening worden ingediend bij de President van de Arrondissementsrechtbank, postbus 20302, 2500 EA Den Haag. CABANOm Ons bedrijf is geopend van dinsdag t/m zaterdag van 10.00 - 17.00 uur x De vouwwagenspeciaust van Zuid-Holland Wollefoppenweg 57b 3059 LG Rotterdam/Zevenhuizen Tel.: (010) 455 39 07 Fax: (010) 421 39 80 Internet: www.struckman.nl LID BOVAG RECREATIE FjiROPA pAMPfcH Ouxxjpy/ Europa

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2001 | | pagina 5