DE GROTE
b
Gemeente
Zevenhuizen-Moerkapelle
HERTAXATIE WET WOZ EN TARIEVEN OZB 2001
VERGADERSCHEMA IBESLUITEN ALGEMENE
1 PLAATSELIJKE
VERORDENING
BURGERLIJKE STAND
-2.3,4 EN 5 FEBRUARI GROTE WINTERSHOW!
VAN RECREA TIE STRUCKMAtó
Hart van Holland/24 januari 2001
Pagina 5
Wij verkopen geen vouwwagensmaar wij helpen
u er een te kopen!! Maatwerk is ons parool!!
STRUCKMAN
WIJ HEMEN OA PB MEEST COMPLETE VOUWWAGENS VAN NEPERLANP,
MET VEEL COMFORTPEGEU JKHEIP EN RUIMTE!
WEEK 4
Per 1 januari 1995 is de Wet Waardering Onroerende Zaken (Wet
WOZ) in werking getreden.
Zoals u wellicht heeft vernomen is ook in onze gemeente een hertaxa-
tieronde geweest over alle onroerende zaken in de gemeente.
Deze hertaxatie van woningen en niet - woningen vindt om de vier jaar
plaats. De laatste keer is in 1996 geweest. Bij deze taxatie werd uw
woning en/of bedrijfspand getaxeerd op de waarde per 1 januari 1995.
Hoe wordt een onroerende zaak getaxeerd
Het afgelopen jaar heeft er in de gemeente Zevenhuizen -
Moerkapelle een algehele hertaxatie plaatsgevonden van alle
onroerende zaken. Vastgesteld is de waarde in het economisch ver
keer naar prijspeildatum 1 januari 1999, dit wil zeggen: wat is de
waarde op 1 januari 1999?
Deze waarde moet men zien als de prijs die bij het ter verkoop aan
bieden van de woning onder de meest gunstige omstandigheden
kan worden verkregen.
Het is, gelet op de tijd en kosten, natuurlijk niet mogelijk om ieder
object in de gemeente apart te taxeren. Daarom is er eerst een
"referentiestelsel" samengesteld voor zowel woningen als niet -
woningen (bedrijfspanden en andere objecten). Een referentiestel
sel bestaat uit een verzameling onroerende zaken binnen een
gemeente waarin alle soorten objecten vertegenwoordigd zijn. In de
gemeente Zevenhuizen - Moerkapelle bestaat het referentiestelsel
voor woningen uit bijna 200 woningen. Deze 200 omvatten alle in de
gemeente voorkomende soorten woningen, zoals rijwoningen, vrij
staande woningen, beneden en bovenwoningen en HAT- eenheden.
Dit referentiestelsel is gebaseerd op marktinformatie waaronder de
verkoopprijzen op en rond de waardepeildatum. Deze referentiewo
ningen zijn uitvoerig door het taxatiebureau KAFI van binnen en bui
ten bekeken.
Hoe is de waarde van de woning opgebouwd
De waarde van de woning is gebaseerd op de volgende vier onder
delen te weten:
1. De waarde van de grond;
Voor de grond onder en behorende bij de woning wordt een prijs
per m2 vastgesteld.
2. De waarde van het hoofdgebouw;
Onder hoofdgebouw wordt verstaan de ruimte die wordt gebruikt
als "leefruimte1? Dit is de woning inclusief (aangebouwde) keuken,
bijkeuken, kelder en zolder, maar zonder de schuur, berging en
garage. Voor het hoofdgebouw wordt een prijs per m3 gehan
teerd.
3. De waarde voor een dakkapelkantelraam;
Indien een woning beschikt over een dakkapel of kantelraam dan
wordt hierover apart een bedrag opgenomen.
4. De waarde van een bijgebouw;
Onder een bijgebouw dient men te verstaan de ruimten die bij de
woning horen maar niet gebruikt worden als leefruimten, bij
voorbeeld de garage of een schuur. Voor bijgebouwen wordt een
apart bedrag opgenomen.
Uit de "waarde van de referentiewoningen is langs geautomati
seerde weg een taxatie voor de overige woningen vastgesteld.
Deze waarde is in het veld gecontroleerd door de taxateur. Hierbij
is goed beoordeeld of de waarde overeenkwam met de waarde in
het economisch verkeer, indien bleek dat deze waarde niet over
eenstemt is deze gecorrigeerd. Deze geautomatiseerde vaststel
ling heeft plaats kunnen vinden omdat van alle woningen de
objectkenmerken bekend zijn en daarmee ook bekend is welke
woningen afwijken van de referentiewoningen. Onder objectken
merken dient men te verstaan zaken als bouwjaar en ligging. Bij
de taxatie van iedere woning is venwezen naar een referentiewo
ning.
Hoe is een niet-woning getaxeerd
Wordt er bij woningen uitgegaan van verkoopprijzen, bij niet
woningen zoals kantoren, winkels en industriële objecten wordt
voor een belangrijk deel uitgegaan van huurprijzen die er voor de
betreffende objecten betaald worden. De methode om hier de eco
nomische waarde te bepalen noemt men de huurwaardekapitalisa-
tiemethode. In het kort komt het erop neer dat er een totale econo
mische huurwaarde wordt berekend door het aantal vierkante
meters van het object te vermenigvuldigen met een kapitalisatie
factor en de economische waarde is vastgesteld.
Er zijn natuurlijk ook objecten die niet verhuurd worden en die ook Hiermee, alsmede met de nieuw vastgestelde waarden en de oude
niet snel verkocht zullen worden, u kunt hierbij bijvoorbeeld denken waarden kan het zogenaamde tijdvakpercentage worden bepaald,
aan scholen en ziekenhuizen. Hier wordt de economische waarde Dit tijdvakpercentage is het nieuwe maximale percentage voor de
bepaald met behulp van de gecorrigeerde vervangingswaarde, tariefdifferentiatie en hiervoor geldt de volgende formule:
Bepaald wordt dan wat het zou kosten om een dergelijk object
opnieuw te bouwen. tijdvakpercentage percentage tariefdifferentiatie 2000 x
Hogere waarde verlaging tarief
De nieuw vastgestelde waarde per 1 januari 1999 zal voor het eerst WOZ-waarde 2001 woningen
in 2001 gebruikt worden voor de berekening van de aanslag onroe
rende-zaakbelasting. WOZ-waarde 2000 woningen
Na de hertaxatie is gebleken dat de waarde van alle onroerende WOZ-waarde 2001 niet-woningen
zaken in Zevenhuizen- Moerkapelle gemiddeld met 57% is gestegen.
Deze stijging houdt echter niet in dat u dit jaar meer OZB gaat beta- WOZ-waarde 2000 niet-woningen
lenl!
Bij de vaststelling van de begroting 2001 heeft de gemeenteraad
namelijk besloten om de tarieven als gevolg van de waardestijging
te verlagen. Daarbij ging men uit van een iets hogere totaal
opbrengst dan in 2000. Maar uitgangspunt was een gelijkblijvende
opbrengst.
Tariefdifferentiatie woningen/niet-woningen
Sinds 1997 is aan gemeenten de mogelijkheid geboden om voor
woningen een hoger of lager tarief te hanteren dan voor niet -
woningen. Hierbij is als uitgangspunt gehanteerd, dat het hoogste
tarief echter niet meer mag bedragen dan 120% van het laagste
tarief.
Met deze tariefdifferentiatie kon worden bewerkstelligd dat, bij ver
schillen in waarde-ontwikkelingen van woningen en niet - wonin
gen, de lastendrukontwikkelingen tussen beide categorieën objec
ten kon worden afgevlakt. Ondanks de hogere waardestijging voor
woningen gingen de lasten voor de woningen niet extra omhoog
omdat de tarieven voor de niet-woningen verhoudingsgewijs meer
stegen.
Kort toegelicht komt de huidige tariefdifferentiatie erop neer, dat het
sinds 1997 (het eerste jaar waar de economische waarde per 1 janu
ari 1995 als grondslag werd genomen) mogelijk werd het aandeel in
de totale belasting opbrengst van beide categorieën woningen en
niet - woningen ongeveer gelijk te houden.
Ook bij de huidige hertaxatie is gebleken, dat de waarde van de
woningen sterker is gestegen dan de waarde van de niet-woningen.
De waarde van de woningen ten opzichte van de vorige taxatie is
gemiddeld gestegen met circa 57% en de waarde van de niet-wonin
gen gemiddeld met circa 21%.
Zonder nieuwe maatregelen zou dit betekenen, dat de lasten voor de
woningen sterker zouden stijgen dan de lasten voor niet-woningen.
Daarom is de wet inmiddels eind 2000 gewijzigd. Volgens deze
gewijzigde wet kan de gemeente daarbij gebruik maken van een uit
gebreidere en op de waarde-ontwikkeling in de gemeente zelf toe
gesneden tariefdifferentiatie, met daarnaast een zogenaamde
ingroei en een aftopvariant. De huidige voor alle gemeenten unifor
me regeling komt daarbij te vervallen.
Hierdoor is in de wet een rekenregel opgenomen, waarmee iedere
individuele gemeente het nieuwe plafond in de tariefdifferentiatie,
het tijdvakpercentage genaamd, kan berekenen.
Volgens de Vereniging van Nederlandse Gemeenten kan dit tijdvak
percentage zo vertaald worden, dat het nieuwe plafond van de
tariefdifferentiatie bepaald wordt door de waardestijging van de
woningen (van 2000 naar 2001) te delen door de waardestijging van
de niet - woningen (van 2000 naar 2001) en deze uitkomst te ver
menigvuldigen met de tariefdifferentiatie die de gemeente al in
2000 hanteert.
Berekening tijdvakpercentage
In 2000 bedroeg het tarief per 5.000,- economische waarde (naar
de toestand per 1 januari 1995) voor de eigenaar en gebruiker van
woningen tezamen 14,05 en voor de eigenaar en gebruiker van
niet-woningen tezamen 16,85. Rekening houdend met het boven
staande gegeven is allereerst bepaald het tariefdifferentiatie voor
2000. Dit bedraagt 100 x 16,85 14,05) afgerond 119,92.
Deze formule toegepast op de diverse waarden van de jaren geeft
(afgerond naar beneden) 155. Hiermee rekening houdend heeft de
gemeenteraad het tijdvakpercentage voor de periode 2001 tot en
met 2004 vastgesteld op 155.
Tarieven 2001
Rekening houdend met deze verhouding tussen woningen en niet-
woningen van 100 155 en de verhouding tussen eigenaren en
gebruikers van 125 100 bedragen de tarieven voor 2001:
voor woningen:
f 5,20 voor de eigenaar en f 4,16 voor de gebruiker, tezamen f 9,36
per f 5.000,- waarde naar de toestand per 1 januari 1999;
voor niet - woningen:
f 8,04 voor de eigenaar en f 6,44 voor de gebruiker, tezamen f 14,48
per f 5.000,- waarde naar de toestand per 1 januari 1999
Niet gekozen is voor de mogelijkheid het hiervoor genoemde tijd
vakpercentage nog extra te verhogen en ook niet voor de invoer
van de zogenaamde ingroei- en/of aftopvariant. In een volgend arti
kel zal hierop verder worden ingegaan.
De gevolgen van de hertaxatie voor uw aanslag OZB
Hierbij een voorbeeld ter verduidelijking van de gevolgen van de
herwaardering voor uw belastingaanslag.
U bent eigenaar van een woning met een economische waarde
naar peildatum 1 januari 1995, van
f 250.000,--. In 2000 bedroeg uw aanslag OZB f 250.000,--5000
50 x f 14,05 f 702,50
Ais gevolg van de hertaxatie is de waarde van uw woning naar
prijspeildatum 1 januari 1999, gestegen naar f 392.500,-- (57 stij
ging t.o.v. 1995)
In 2001 wordt deze nieuwe waarde voor het eerst toegepast en in
dit jaar zal uw aanslag OZB gaan bedragen: f 392.500,- 5000 78
x f 9,36 f 730,-
Deze stijging van f 27,50 per jaar is een normale prijsstijging (o.a.
inflatie) van slechts 3,9% ten opzichte van de voorgaande jaren.
Let wel; in dit voorbeeld is uitgegaan van het gemiddelde stij
gingspercentage van woningen van 57%. Indien de waarde van uw
woning met meer dan 57% is gestegen betaalt u in 2001 meer
belasting. Blijft de waardestijging ruim onder de 57% dan bent u
voordeliger uit.
Nadere informatie
Belangstellenden kunnen het uitgebreide raadsvoorstel van burge
meester en wethouders opvragen bij de gemeente, sectie Interne
Zaken, telefoon 0180 - 637749. Dit raadsvoorstel wordt u dan gratis
toegezonden.
Nadere informatie over de hertaxatie kan worden verkregen bij de
WOZ-medewerkster van de gemeente, mevrouw L Turkenburg,
telefoon 0180 - 637728 (van 08-.30 uur tot 12.00 uur). Informatie over
de onroerende-zaakbelastingen kan worden verkregen bij de sectie
Financiën, telefoon 0180-637768/637769.
De eerstvolgende commissie- en raadsvergaderingen vinden
plaats op:
30 januari 2001Raadsvergadering
De vergaderingen worden gehouden in de raadzaal van het
gemeentehuis en vangen om 19.30 uur aan.
Leeshoek voor publiek in hal gemeentehuis
In de hal van het gemeentehuis kunt u de agenda's, notulen,
besluitenlijsten en voorstellen van respectievelijk raad en de
commissies I en II inzien.
Ook in de dorpshuizen "Op Moer" te Moerkapelle, "Swanla"
te Zevenhuizen, "De Vierkap"te Oud Verlaat en in de
Openbare Bibliotheek te Zevenhuizen is een plek ingericht
met gemeente-informatie.
Geboren
Noa Romé van Caspel, dochter van Arno van Caspel en
Bianca Bontenbal, op 16 januari 2001;
Overleden
Christiaan van Mourik, weduwnaar van Aaltje van Doesburg,
op 16 januari 2001, oud 84 jaar.
Burgemeester en wethouders van Zevenhuizen-Moerkapelle
hebben besloten de navolgende vergunningen/ontheffingen te
verlenen aan:
Oranjecomité Zevenhuizen voor een lampionnenoptocht met
aansluitend het afsteken van vuurwerk te Zevenhuizen op 27
januari of bij slecht weer op 3 februari 2001;
Bouwcombinatie de Graaf voor het plaatsen van een reclame
bord m.b.t. het bouwproject;
- De heer A.N.M. Jonker voor een marktvergunning voor de
kern Zevenhuizen en een ventvergunning voor de kern
Moerkapelle.
Tegen deze besluiten kan een ieder die rechtstreeks in zijn of
haar belang is getroffen, op grond van het bepaalde in de
Algemene wet bestuursrecht, binnen zes weken na datum van
deze publicatie een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij
Burgemeester en wethouders, Postbus 30, 2760 AA
Zevenhuizen. Is een bezwaarschrift ingediend, dan kan ook
een verzoek om voorlopige voorziening worden ingediend bij
de President van de Arrondissementsrechtbank, postbus
20302, 2500 EA Den Haag.
CABANOm
Ons bedrijf is geopend van dinsdag t/m zaterdag van 10.00 - 17.00 uur
x
De vouwwagenspeciaust van Zuid-Holland
Wollefoppenweg 57b
3059 LG Rotterdam/Zevenhuizen
Tel.: (010) 455 39 07
Fax: (010) 421 39 80
Internet: www.struckman.nl LID BOVAG
RECREATIE
FjiROPA pAMPfcH
Ouxxjpy/
Europa