Extra servicemaatregelen voor passagiers Schiphol voorbereid op drukke zomer Hart van Holland/4 juli 2001 pagina 23 In de maanden juni tot en met september zullen iedere dag gemiddeld zo'n 129.000 passagiers aan komen, vertrekken of overstappen via Schiphol. In totaal verwacht Amsterdam Airport Schiphol in deze maanden bijna 16 miljoen passagiers. Om deze zomerdrukte de baas te kunnen - vooral tijdens de piek van eind juli tot begin augustus - heeft Schiphol diverse maatregelen getroffen. Om passagiers tijdens de zomerdrukte te hel pen hun weg door de Terminal te vinden, wor den deze zomer opnieuw 'gidsen' ingezet. Ze zijn herkenbaar aan een geel overhemd met een groot vraagteken en de "i" van informatie. Ze lopen door de vertrek- en aankomsthallen en de lounges om vragen te beantwoorden en reizi gers ter plekke te assisteren. Dit jaar zullen de serviceassistenten ook op de voorrijwegen van de Terminal aan het werk zijn en - indien nodig - met passagiers meelopen naar de juiste incheckbalie. Centrale Security Met ingang van 30 juni voert Amsterdam Air- port Schiphol centrale security in op de lucht haven. Dit betekent dat de veiligheidscontrole veerd worden. Indien de reiziger de rit mini maal 48 uur van tevoren boekt, is het vervoer naar Schiphol gegarandeerd. De ophaaltijd bij het huisadres wordt bepaald door het tijdstip waarop de passagier op Schiphol wil zijn. Deze ophaaltijd wordt de avond voor vertrek telefo nisch doorgegeven. Schiphol Travel Taxi neemt in één rit passagiers mee uit dezelfde regio of die op de route naar Schiphol wonen en op ongeveer hetzelfde tijd stip op Schiphol Willen zijn. Bij terugkomst op Schiphol meldt men zich bij de Schiphol Travel Taxi balie in Schiphol Plaza. Binnen maximaal één uur na melding aan de balie, ook wanneer de vlucht vertraagd is, wordt de passagier met een taxibusje naar het huisadres vervoerd. Vaste tarieven De tarieven zijn gebaseerd op de afstand en de reistijd tussen het ophaaladres en Schiphol en zijn per postcodezone aangegeven. Zo kost een retour vanaf en naar Arnhem, Breda en Zwolle bijvoorbeeld 150 gulden per persoon. op passagiers en hun handbagage direct na de paspoort- of ticketcontrole zal gaan plaatsvin den in plaats van aan een gate of aan het begin van een pier. Door de invoering van centrale security zullen er voor de passagiers minder wachtmomenten zijn dan voorheen. Extra bagagecapaciteit Schiphol heeft extra capaciteit gecreëerd voor de bagageafhandeling. Onder de E-pier zijn twee extra sorteerbanden gebouwd waardoor er de komende zomermaanden voldoende sor- teercapaciteit beschikbaar is voor de verwer king van de bagage. Daar-naast heeft KLM extra mensen in dienst genomen voor het afhandelen van koffers. Vaccinaties in het weekend De Medische Dienst van Amsterdam Airport Schiphol is van 1 juli tot 1 oktober ook in het weekend geopend voor gezondheidsadviezen met betrekking tot (verre) reizen en voor vacci naties. Reizigers kunnen hier op werkdagen van acht uur 's ochtends tot half vijf 's middags terecht er op zaterdag en zondag van tien uur 's morgens tot vier uur 's middags. Sduphol travel taxi haalt en brengt Van voordeur tot vertrekhal Amsterdam Airport Schiphol en N.S.T. (Neder landse Samenwerkende Taxibedrijven) zijn onlangs een nieuwe vervoersservice gestart op oasis van gecombineerd besteld vervoer: Schi phol Travel Taxi. Met taxibusjes, die plaats bie den aan maximaal acht personen en hun baga ge, worden reizigers vanaf hun huisadres naar chiphol gebracht en desgewenst ook weer eruggebracht. Met Schiphol Travel Taxi zijn Passagiers niet meer afhankelijk van wegbren- Sers en afhalers of van het openbaar vervoer, ooral in de avond, nacht en vroege ochtend openbaar vervoer een probleem zijn. Schi- P ravel Taxi daarentegen is 24 uur per dag eschikbaar. Met deze nieuwe vervoersservice /ogint de reis of vakantie al op het huisadres en °even passagiers niet meer zelf met hun baga ge sjouwen. Thuis halen en brengen chiphol Travel Taxi moet altijd vooraf gereser- Boeken Schiphol Travel Taxi kan geboekt worden via 0900-SCHIPHOL (0900-72447465, 22 cent per minuut). De service kan ook tegelijkertijd met het boeken van de vlucht worden besteld bij een reisbureau, ook voor de terugrit. Het is bovendien ook mogelijk om de taxibusjes via www.schiphol.nl te reserveren. Probleemloos door de douane 'Nog iets aan te geven?' 'Heeft u nog iets aan te geven?' Een douaneme dewerker kan u deze vraag stellen als u op Schi phol aankomt. Maar hoe weet u wat u wel of niet mag invoeren? Of wanneer u belasting moet betalen en wanneer niet? Voordat u na aankomst op Schiphol de bagage hal verlaat, moet u eerst langs de Douane. De Douane controleert of u geen spullen invoert die verboden zijn. Hierbij moet u denken aan bedreigde uitheemse dieren en planten zoals koraal, bepaalde schelpsoorten, orchideeën en cactussen. Ook voor tassen van slangen- of kro kodillenleer en andere producten gemaakt van bedreigde uitheemse dieren geldt dit verbod. Daarnaast kijkt de Douane of u belasting moet betalen over een nieuwe camera, golfclubs, kle ding of andere voorwerpen die u in het buiten land heeft gekocht of gekregen. De Douane con troleert op Schiphol de bagage van reizigers die van buiten de EU terugkomen na ar Nederland. Reizigers die uit een lidstaat van de Europese Unie komen worden in principe niet gecontro leerd, omdat de landen van de Europese Unie dat met elkaar hebben afgesproken. Meer informatie? Uitgebreide informatie vindt u op de douane website www.douane.nl in het onderdeel 'Als u op Reis gaat'. Daar kunt u ook onze brochure 'Als u op reis gaat' bestellen of downloaden. Daarnaast kunt u ook gratis bellen met de BelastingTelefoon Douane, tel. 0800-0143 of (+31) 455 743031 (vanuit het buitenland). De medewerkers van de BelastingTelefoon Douane zijn bereikbaar op maandag t/m donderdag van 08.00 uur tot 22.00 uur en op vrijdag van 08.00 uur tot 17.00 uur. Bereikbaarheid van Schiphol NS-station Onder Schiphol Plaza bevinden zich de perrons van het NS-station Schiphol. Bovengronds beschikt de NS over een groot aantal verkoop loketten voor alle treinkaartjes naar binnen- en buitenland. Het station is een knooppunt in spoorwegverkeer naar alle grote steden in Nederland en is tevens geschikt voor de hoge snelheidstrein naar diverse Europese bestem mingen. Bel voor een reisadvies: 0900-9292 (f 1,05/min) of kijk op www.ns.nl. Bus Tussen Schiphol en alle omliggende plaatsen rijden stads- en streekbussen. Meer informatie? Bel 0900-9292 (f 1,05/min) of kijk op www.ovr.ril Parkeren Kort parkeren in PI of P2 - Parkeergarages PI en P2 liggen op korte loopafstand van Schiphol Plaza. De eerste drie uur betaalt u 3,75 per half uur. Daarna 4,50 per uur, tot een maxi mum van 50,00 per 24 uur voor de eerste drie dagen. Iedere dag daarna maximaal 25,- per 24 uur. Betalingsmogelijkheden: contant, credit card, pinpas. Lang parkeren op P3 - P3 bevindt zich tussen Schiphol-Centrum en Schiphol-Oost. De eerste drie dagen dat u hier geparkeerd staat, betaalt u in totaal 87,50. Vanaf dag vier kost het 10,- per dag. De Parking Hopper - een onbemand en automatisch vervoerssysteem - brengt u vanaf uw auto naar de centrale ruimte. Vanaf daar vertrekt er dag en nacht iedere 10 minuten een gratis bus naar de Terminal. Luxe parkeren op P7 - Deze parkeergarage bevindt zich vlak onder de Terminal en is alleen toegankelijk voor creditcard- en abonnement houders. Scenario's voor parkeerdrukte Ook tijdens de zomerpiek moet Schiphol de parkeerdrukte aan kunnen. Voor het eventueel vol lopen van de eerst aan gewezen parkeerterreinen zijn scenario's ontwikkeld, die ervoor moeten zorgen dat passagiers ondanks de drukte toch hun auto kun nen parkeren. Als kortparkeerterreinen PI en P2 de drukte niet kun nen verwerken, dan wor den passagiers doorverwe zen naar locaties op Schiphol Centrum en het langparkeerterrein P3. Op P3 zal voor de daar kort parkerende klant het kort- parkeertarief berekend worden. In het geval dat langparkeerterrein P3 vol raakt, dan worden passa giers eveneens naar Schi phol-Centrum geleid, of eventueel naar het par keerterrein P57 op Schiphol-Oost. In het laatste geval zal de buspendel een aanvullende dienst regeling uitvoeren naar Schiphol-Oost en vice versa. De passagier zal een gereduceerd tarief in rekening worden gebracht. Uw auto moet natuurlijk veilig geparkeerd staan, ook bij terug komst. Naast de reeds bestaande veiligheids maatregelen op de parkeerterreinen zoals 24- uurs camerabewaking en frequente surveillance door Parkeerbeheerders, Airport Security en Koninklijke Marechaussee, zullen ook dit jaar weer tijdens het piekseizoen de zogenaamde Carwatchers worden ingezet. Dezq zijn herkenbaar aan een felgele hoes en houden toezicht op de geparkeerde auto's. Parkeerders vergeten in de zomer vaak de autoramen dicht te doen, dan doen de Carwatchers dat alsnog. Tevens verwijzen zij, indien nodig, parkeerders naar lege parkeerplaatsen. Bezienswaardigheden op en rond de luchthaven Schiphol trekt niet alleen veel reizigers en afha lers/wegbrengers, ook dagjesmensen doen Schiphol aan. Of u nu passagier bent of bezoe ker, Schiphol heeft voor iedereen genoeg ont spanning te bieden. Ga bijvoorbeeld eens tussen de echte liefheb bers staan, de zogenaamde 'spotters'. Schiphol heeft voor hen speciale, vrij toegankelijke spot- terplaatsen ingericht langs de Kaagbaan en langs de Buitenveldertbaan. Geïnteresseerd in de geschiedenis van de luchtvaart? Neem dan eens een kijkje in het Nationaal Nederlands Luchtvaartmuseum Aviodome. Het opvallende bolvormige gebouw staat vol vliegtuigen, modellen en nog veel meer luchtvaartattribu ten. Voor informatie en reserveringen belt u: (020) 406 80 00 of kijk op www.aviodome.nl. Bent u toch al in de Terminal, dan is het Pano ramaterras een aanrader. Vanaf dit terras heeft u een geweldig uitzicht op de platformen en de vliegtuigen die bij het stationsgebouw parkeren of vertrekken. Het Panoramaterras is dagelijks open tussen 07:00 tot 20:00 uur (periode 01/04 - 15/09) en van 09.00 tot 17.00 uur (periode 16/09-31/03). Een kijkje achter de schermen van een dynamisch bedrijf zoals Schiphol blijft een unieke ervaring. De Schiphol World Tour biedt u de mogelijkheid om met een gids per bus de platformen te bezoeken. Het verdient aanbeve ling vooraf te reserveren. U kunt dan bellen met de Schiphol World Tour informatie/reserve- ringslijn: 020-601 3506. Als u deel wilt nemen aan de Schiphol World Tour moet u een geldig legitimatiebewijs kunnen tonen (paspoort, rij bewijs of ID-kaart). Dit geldt niet voor personen jonger dan 18 jaar. Vertrektijden kunt u vinden op www.schiphol.nl of in de Schiphol World fol der, verkrijgbaar op de luchthaven. Meer reisinformatie? Schiphol Informatie Services Bij Schiphol Informatie Services: 0900-SCHI PHOL (0900-72447465, 22 ct/min) kunt u infor matie opvragen over aankomst- en vertrektij den, vervoer van en naar Schiphol, parkeervoorzieningen, autoverhuur, hotel- en toeristeninformatie, winkelen op Schiphol en over andere luchthavenvoorzieningen. Daar naast biedt dit informatienummer een service waarbij berichten kunnen worden achtergela ten. Het nummer is interactief. Via een keuze menu kiest u zelf de gewenste informatieru briek. De AirportCity Guide, praktische informatie over Schiphol Een nieuwe, handzame folder, de AirportCity Guide met praktische informatie over Schiphol is uit. De AirportCity Guide geeft passagiers antwoord op veel gestelde vragen en is voor zien van een overzicht van de Terminal en de loopafstanden. Het praktische informatiegidsje is uitgevoerd in een handig meeneembaar cre ditcardformaat. U krijgt de AirportCity Guide van uw reisagent tezamen met uw reisbeschei- den. Op Schiphol zelf kunt u na de paspoort controle op diverse lokaties een exemplaar meenemen. «- r.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2001 | | pagina 23