Coif
kwart eeuw trendsetter - Wie Anders?
(fl/ir MITO LIGT DEUK?
it
A.dIrKRAATS
Keihard de
Sportiefste
BUTOS'CHBDE UBN OER KRBBTS
ZIET EB WIEL EEN IN
Z7
Hart van Holland/7 november 2001
Pagina 20
Zoals er garages zijn voor panne, zo zijn er FOCWA
bedrijven voor schadeherstel. Wij zijn zo'n FOCWA-
bedrijf. Met goed opgeleide vakmensen. Speciale
apparatuur. Wij herstellen perfect konform fabrieks-
specificaties. Met originele onderdelen. Allemaal
voor uw veiligheid.
Dus als schadeherstel ook echt herstèl moet zijn,
breng dan uw schade-auto rechtstreeks naar ons,
dan krijgt u ook nog eens 2 jaar garantie.
Bredeweg 96 - Zevenhuizen
Tel. 0180-631666
DOLMAR
KETTINGZAGEN
T^EN24J2J£I^a.
EEN GREEP UIT ONZE VOORRAAD:
De Golf GTI is jarig! Bij de lancering
25 jaar geleden was de GTI meteen
een hit en vandaag de dag spreken
we nog steeds van een unieke auto.
Omdat deze Golf de afgelopen 25
jaar het sportieve straatbeeld in
Nederland heeft medebepaald mag
met recht van een succes worden
gesproken. De Golf GTI, voluit de
Grand Tourisme Injection, was in de
jaren zeventig het symbool van een
cult en een expressie van de geest
I van die tijd. Het is echter niet bij die
tijd gebleven. Sinds het ontstaan
van de GTI tot aan de dag van van
daag, is deze imposante auto de
favoriet van velen.
Het succes van de Golf GTI is toeval-
ligerwijs ontstaan: begin jaren
I zeventig zocht de Volkswagen
fabriek naarstig naar een opvolger
voor de gedateerde Kever. Het was
de bedoeling'dat er een normale
'Golf' ontwikkeld werd. Maar in
plaats daarvan ontwikkelden de
I gedreven technici een supersnel
testmodel: de sportversie Golf. De
auto werd voor het eerst aan het
publiek getoond tijdens de IAA in
Frankfurt. Hij werd zo goed ontvan
gen dat de fabriek besloot deze vari-
ant in productie te nemen. De naam
veranderde in 1975 in Golf GTI. Een
jaar later reden de eerste 6.000 GTI's
de fabriek uit.
Golf GTI: verleden heden
In tegenstelling tot alle veranderin-
gen in de maatschappij is de Golf
GTI vanaf 1976 een constant onder
deel van het Nederlandse straat
beeld gebleven. Geheel naar de
geest van die tijd was de eerste Golf
GTI dan ook niet uitbundig uitge
rust. Geen verchroomde, maar mat-
zwart gelakte bumpers en ruitlijsten.
Door het achterwege laten van een
afsluitbaar dashboardkastje kon
men kosten besparen, waardoor
geld over was voor een tweede sta
bilisator.
Wel was de auto voorzien van ver
brede spatschermen van zwarte
kunststof. De grille werd omlijst met
een rode sierstrip en zowel voor- als
achterop prijkte het felbegeerde
GTI-embleem. Er was een sportstuur
gemonteerd en de knop van de ver
snellingshendel was in de vorm van
een golfbal uitgevoerd. Aanvankelijk
werd een vierversnellingsbak
gemonteerd. Het kleurengamma
beperkte zich bij de eerste GTI's
tot slechts marsrood en diamantzil
ver. Pas veel later kwamen
hier andere kleuren bij, zoals diep
zwart.
Het geheim van de GTI?
Het geheim van het succes zat dan
ook niet in de luxe, maar in het
onderstel; namelijk in de ongekend
goede verhouding tussen gewicht
en vermogen. Voor de massa van
800 kilogram haalde de Golf GTI als
nog een topsnelheid van 182
km/uur. Deze snelle auto was wel
een minder zuinige bolide. Er werd
door de makers van de GTI weinig
aangetrokken van de terughoudend
heid bij andere autofabrikanten.
Het is dan ook juist dit rebelse,
tegendraadse gedrag van Volks
wagen wat de mensen zo aansprak.
Vandaar dat de GTI toen al zo goed
werd verkocht onder jongeren. De
GTI sprak hun drang naar vrijheid
aan: welke andere auto is immers in
staat je zo'n vrijgevochten gevoel te
geven?
Auto met veie fans
Het actieve leven van de Golf GTI
wordt duidelijk aan de hand van
gedenkwaardige momenten. Zo
heeft de Golf GTI door de jaren
heen een plaats in de rallysport ver
worven: in 1981 behaalde de auto
het Duitse rallykampioenschap. Er
zijn nog vele andere successen in
wereldwijd bekende rally's behaald,
variërend van de Rally van Monte
Carlo tot de East African Safari-Rally.
De Golf GTI werd in de jaren zeven
tig een cult-auto en een expressie
van de geest van die tijd. De auto
was een droom van vele mensen en
die nog betaalbaar bleek ook! Mede
hierdoor kreeg de GTI veel aanhan
gers, wat zich overigens niet
beperkte tot West-Europa. Overal
ter wereld wisten de fans elkaar te
vinden en richtten zij GTI-clubs op.
In Nederland kennen we nu vooral
de GTI Club Nederland, opgericht in
1983. Deze GTI-club kent ondertus
sen al zo'n 12.000 leden. Dat er zo
veel interesse is in de sportieve
Volkswagen blijkt ook uit de
opkomst van de meest recente club
meeting, daar was de Golf GTI maar
liefst 4.500 keer aanwezig!
Het GTI-leven
De letters GTI bleken op zich al pit
tig genoeg te klinken om een eigen
leven te gaan leiden. 'GTI' staat voor
dynamiek, snelheid en pit. En het
unieke uitlaatgeluid van de eerste
GTI was daarvoor precies de juiste
achtergrondmuziek. Wanneer
iemand het in de zeventiger en
begin tachtiger jaren over een GTI
had, werd uitsluitend de
Volkswagen Golf GTI bedoeld. De
Golf GTI was namelijk een klasse op
zich. Het is daarom ook niet ver
wonderlijk dat het succes van de
A VAM ameg.
LID VAN DE
NEDERLANDSE VERENIGING
VAN ONDERNEMERS IN HET
CARROSSERIEBEDRIJF
VAKGARAGE
VAN DER KNIJFF v.o.f.
GEWOON DE BESTE!
Bredeweg 31 - Moerkapelle - Tel. 079 893 17 28
klasse GTI door andere autofabri
kanten is overgenomen.
Evolutie van de GTI
De GTI zou niet zo succesvol zijn
geweest als de auto niet continu
was veranderd en vernieuwd. De
auto van weleer is het voorbeeld
geworden voor een hele nieuwe
klasse kleinere auto's met een ver
houdingsgewijs zeer sterke motor.
Maar vandaag de dag zou diezelfde
GTI niet meer voldoen aan de eisen
die de koper stelt aan rijcomfort en
uitrusting. Vandaar dat er door de
jaren heen verschillende nieuwe ele
menten aan de Golf zijn toege
voegd, en dus ook aan de GTI. Zo
werd er vanaf 1979 een vijfversnel
lingsbak leverbaar en in 1981 een
vijfdeurs Golf.
Vanaf 1982 volgde de 1.8 motor en
in 1983 kwam de Golf GTI II op de
markt. Deze was groter, veiliger en
comfortabeler dan de eerste versie.
Vervolgens kwam er in 1985 een
nieuwe versie bij. Het was de GTI
16V, een zestienklepper met vier
kleppen per cilinder. Dit is een tech
niek waarop heden ten dage door
de meeste autofabrikanten wordt
doorontwikkeld. Ook nieuw was de
ontwikkeling van een uitlaatgasrei-
nigingssysteem met .geregelde kata
lysator.
In 1990 kwam de Volkswagen
fabriek in Wolfburg met de Golf GTI
G60, een versie met G-lader: een
superacculader-inlaat in de vorm van
een G. Vandaar de naam. 1990 was
een feestelijk jaar, want aan het
einde van dat jaar rolde de éénmil
joenste Golf GTI van de band.
In de-zomer van 1991 debuteerde
de Golf GTI III. Dit was een compleet
uitgeruste, volwassen auto met het
karakter van een auto uit een hoge
re klasse. In deze generatie worden
vooral kracht en zuinigheid van de
GTI met elkaar verenigd.
In de zomer van 1997 was het de
beurt aan de Golf IV. In deze nieuwe
generatie zijn het comfort, veiligheid
en kwaliteit die met elkaar samen
gaan. Ook nu wederom een ver
nieuwde GTI, met een beschaafd,
doch zeer dynamisch uiterlijk.
Zestienduizend GTI's
In Nederland zijn de afgelopen 25
jaar maar liefst 16.000 GTI's ver
kocht. Dit is vier procent van het
totale aantal verkochte Golf-varian-
ten. We mogen dan ook stellen dat
er maar weinig automodellen
bestaan die zo'n lange succesvolle
geschiedenis kennen als de Golf
GTI.
De drie letters GTI vormen vandaag
de dag het kenmerk van een klasse
sterke auto's, die temperament,
prestige en vermogen met een jeug
dig imago weet te combineren. De
Golf GTI geldt in die klasse onbe
twist als het origineel. Daarom is de
Volkswagen Golf GTI een legende
die nog steeds voortduurt.
40 OCCASSOINS OP VOORRAADI
VW GOLF DIAMANTZWART
3 Ai, borikod, 127.000 bn, 1995, ca*, ctowgr, i blot,
sl. beki., elec romen, KigbSne uivoering, 27.950,-
VW GOLF 2.8 VRÓ
tabd Iaral*atalxrfc1 "J-
ffl, sk pegds, bi «den,
VW GOLF 3 DRS HATCHBACK VW GOLF GTI
118.000 b, 1993, ABS, cent. cfeirwgt, Jee «n, gel. lttOOO|kWI,AK,jM|a«.ilt|«^
...ƒ23.950,-
VW GOLF 2.0 GTI EDITION
"*»,eb 3 cbktlibadc, 80000b T995.'ca* s2-,
f 2'950'" bekABS, dec
1995 96.000 km, Diamontzwart metallic, ABS, oiibag, atom, cent «T c
BREDEWEG 118
2761 KB ZEVENHUIZEN
TEL 0180-638205/FAX 0180-638213
E-mail: info@noorlander-sportcars.nl
Internet:
www.noorlander-sporlcars.nl
OCCASIONS MET FOTO
OP INTERNET
OOK VOOR VOORDELIG
ONDERHOUD, REPARATIES
EN SERVICE IN ONZE
EIGEN WERKPLAATS. 0~,
I
Alle prijzen inclusief kenteken en BPM. Kosten rijklaar maken (=grote beurt) ƒ395-"
met 5 maanden TopCar-garantiel Op alle leveranties en diensten zi|n onze voorwaarden van n*-K
gels, lm velgen, sdi.k. dak, sl blok, EDS