Coif kwart eeuw trendsetter - Wie Anders? (fl/ir MITO LIGT DEUK? it A.dIrKRAATS Keihard de Sportiefste BUTOS'CHBDE UBN OER KRBBTS ZIET EB WIEL EEN IN Z7 Hart van Holland/7 november 2001 Pagina 20 Zoals er garages zijn voor panne, zo zijn er FOCWA bedrijven voor schadeherstel. Wij zijn zo'n FOCWA- bedrijf. Met goed opgeleide vakmensen. Speciale apparatuur. Wij herstellen perfect konform fabrieks- specificaties. Met originele onderdelen. Allemaal voor uw veiligheid. Dus als schadeherstel ook echt herstèl moet zijn, breng dan uw schade-auto rechtstreeks naar ons, dan krijgt u ook nog eens 2 jaar garantie. Bredeweg 96 - Zevenhuizen Tel. 0180-631666 DOLMAR KETTINGZAGEN T^EN24J2J£I^a. EEN GREEP UIT ONZE VOORRAAD: De Golf GTI is jarig! Bij de lancering 25 jaar geleden was de GTI meteen een hit en vandaag de dag spreken we nog steeds van een unieke auto. Omdat deze Golf de afgelopen 25 jaar het sportieve straatbeeld in Nederland heeft medebepaald mag met recht van een succes worden gesproken. De Golf GTI, voluit de Grand Tourisme Injection, was in de jaren zeventig het symbool van een cult en een expressie van de geest I van die tijd. Het is echter niet bij die tijd gebleven. Sinds het ontstaan van de GTI tot aan de dag van van daag, is deze imposante auto de favoriet van velen. Het succes van de Golf GTI is toeval- ligerwijs ontstaan: begin jaren I zeventig zocht de Volkswagen fabriek naarstig naar een opvolger voor de gedateerde Kever. Het was de bedoeling'dat er een normale 'Golf' ontwikkeld werd. Maar in plaats daarvan ontwikkelden de I gedreven technici een supersnel testmodel: de sportversie Golf. De auto werd voor het eerst aan het publiek getoond tijdens de IAA in Frankfurt. Hij werd zo goed ontvan gen dat de fabriek besloot deze vari- ant in productie te nemen. De naam veranderde in 1975 in Golf GTI. Een jaar later reden de eerste 6.000 GTI's de fabriek uit. Golf GTI: verleden heden In tegenstelling tot alle veranderin- gen in de maatschappij is de Golf GTI vanaf 1976 een constant onder deel van het Nederlandse straat beeld gebleven. Geheel naar de geest van die tijd was de eerste Golf GTI dan ook niet uitbundig uitge rust. Geen verchroomde, maar mat- zwart gelakte bumpers en ruitlijsten. Door het achterwege laten van een afsluitbaar dashboardkastje kon men kosten besparen, waardoor geld over was voor een tweede sta bilisator. Wel was de auto voorzien van ver brede spatschermen van zwarte kunststof. De grille werd omlijst met een rode sierstrip en zowel voor- als achterop prijkte het felbegeerde GTI-embleem. Er was een sportstuur gemonteerd en de knop van de ver snellingshendel was in de vorm van een golfbal uitgevoerd. Aanvankelijk werd een vierversnellingsbak gemonteerd. Het kleurengamma beperkte zich bij de eerste GTI's tot slechts marsrood en diamantzil ver. Pas veel later kwamen hier andere kleuren bij, zoals diep zwart. Het geheim van de GTI? Het geheim van het succes zat dan ook niet in de luxe, maar in het onderstel; namelijk in de ongekend goede verhouding tussen gewicht en vermogen. Voor de massa van 800 kilogram haalde de Golf GTI als nog een topsnelheid van 182 km/uur. Deze snelle auto was wel een minder zuinige bolide. Er werd door de makers van de GTI weinig aangetrokken van de terughoudend heid bij andere autofabrikanten. Het is dan ook juist dit rebelse, tegendraadse gedrag van Volks wagen wat de mensen zo aansprak. Vandaar dat de GTI toen al zo goed werd verkocht onder jongeren. De GTI sprak hun drang naar vrijheid aan: welke andere auto is immers in staat je zo'n vrijgevochten gevoel te geven? Auto met veie fans Het actieve leven van de Golf GTI wordt duidelijk aan de hand van gedenkwaardige momenten. Zo heeft de Golf GTI door de jaren heen een plaats in de rallysport ver worven: in 1981 behaalde de auto het Duitse rallykampioenschap. Er zijn nog vele andere successen in wereldwijd bekende rally's behaald, variërend van de Rally van Monte Carlo tot de East African Safari-Rally. De Golf GTI werd in de jaren zeven tig een cult-auto en een expressie van de geest van die tijd. De auto was een droom van vele mensen en die nog betaalbaar bleek ook! Mede hierdoor kreeg de GTI veel aanhan gers, wat zich overigens niet beperkte tot West-Europa. Overal ter wereld wisten de fans elkaar te vinden en richtten zij GTI-clubs op. In Nederland kennen we nu vooral de GTI Club Nederland, opgericht in 1983. Deze GTI-club kent ondertus sen al zo'n 12.000 leden. Dat er zo veel interesse is in de sportieve Volkswagen blijkt ook uit de opkomst van de meest recente club meeting, daar was de Golf GTI maar liefst 4.500 keer aanwezig! Het GTI-leven De letters GTI bleken op zich al pit tig genoeg te klinken om een eigen leven te gaan leiden. 'GTI' staat voor dynamiek, snelheid en pit. En het unieke uitlaatgeluid van de eerste GTI was daarvoor precies de juiste achtergrondmuziek. Wanneer iemand het in de zeventiger en begin tachtiger jaren over een GTI had, werd uitsluitend de Volkswagen Golf GTI bedoeld. De Golf GTI was namelijk een klasse op zich. Het is daarom ook niet ver wonderlijk dat het succes van de A VAM ameg. LID VAN DE NEDERLANDSE VERENIGING VAN ONDERNEMERS IN HET CARROSSERIEBEDRIJF VAKGARAGE VAN DER KNIJFF v.o.f. GEWOON DE BESTE! Bredeweg 31 - Moerkapelle - Tel. 079 893 17 28 klasse GTI door andere autofabri kanten is overgenomen. Evolutie van de GTI De GTI zou niet zo succesvol zijn geweest als de auto niet continu was veranderd en vernieuwd. De auto van weleer is het voorbeeld geworden voor een hele nieuwe klasse kleinere auto's met een ver houdingsgewijs zeer sterke motor. Maar vandaag de dag zou diezelfde GTI niet meer voldoen aan de eisen die de koper stelt aan rijcomfort en uitrusting. Vandaar dat er door de jaren heen verschillende nieuwe ele menten aan de Golf zijn toege voegd, en dus ook aan de GTI. Zo werd er vanaf 1979 een vijfversnel lingsbak leverbaar en in 1981 een vijfdeurs Golf. Vanaf 1982 volgde de 1.8 motor en in 1983 kwam de Golf GTI II op de markt. Deze was groter, veiliger en comfortabeler dan de eerste versie. Vervolgens kwam er in 1985 een nieuwe versie bij. Het was de GTI 16V, een zestienklepper met vier kleppen per cilinder. Dit is een tech niek waarop heden ten dage door de meeste autofabrikanten wordt doorontwikkeld. Ook nieuw was de ontwikkeling van een uitlaatgasrei- nigingssysteem met .geregelde kata lysator. In 1990 kwam de Volkswagen fabriek in Wolfburg met de Golf GTI G60, een versie met G-lader: een superacculader-inlaat in de vorm van een G. Vandaar de naam. 1990 was een feestelijk jaar, want aan het einde van dat jaar rolde de éénmil joenste Golf GTI van de band. In de-zomer van 1991 debuteerde de Golf GTI III. Dit was een compleet uitgeruste, volwassen auto met het karakter van een auto uit een hoge re klasse. In deze generatie worden vooral kracht en zuinigheid van de GTI met elkaar verenigd. In de zomer van 1997 was het de beurt aan de Golf IV. In deze nieuwe generatie zijn het comfort, veiligheid en kwaliteit die met elkaar samen gaan. Ook nu wederom een ver nieuwde GTI, met een beschaafd, doch zeer dynamisch uiterlijk. Zestienduizend GTI's In Nederland zijn de afgelopen 25 jaar maar liefst 16.000 GTI's ver kocht. Dit is vier procent van het totale aantal verkochte Golf-varian- ten. We mogen dan ook stellen dat er maar weinig automodellen bestaan die zo'n lange succesvolle geschiedenis kennen als de Golf GTI. De drie letters GTI vormen vandaag de dag het kenmerk van een klasse sterke auto's, die temperament, prestige en vermogen met een jeug dig imago weet te combineren. De Golf GTI geldt in die klasse onbe twist als het origineel. Daarom is de Volkswagen Golf GTI een legende die nog steeds voortduurt. 40 OCCASSOINS OP VOORRAADI VW GOLF DIAMANTZWART 3 Ai, borikod, 127.000 bn, 1995, ca*, ctowgr, i blot, sl. beki., elec romen, KigbSne uivoering, 27.950,- VW GOLF 2.8 VRÓ tabd Iaral*atalxrfc1 "J- ffl, sk pegds, bi «den, VW GOLF 3 DRS HATCHBACK VW GOLF GTI 118.000 b, 1993, ABS, cent. cfeirwgt, Jee «n, gel. lttOOO|kWI,AK,jM|a«.ilt|«^ ...ƒ23.950,- VW GOLF 2.0 GTI EDITION "*»,eb 3 cbktlibadc, 80000b T995.'ca* s2-, f 2'950'" bekABS, dec 1995 96.000 km, Diamontzwart metallic, ABS, oiibag, atom, cent «T c BREDEWEG 118 2761 KB ZEVENHUIZEN TEL 0180-638205/FAX 0180-638213 E-mail: info@noorlander-sportcars.nl Internet: www.noorlander-sporlcars.nl OCCASIONS MET FOTO OP INTERNET OOK VOOR VOORDELIG ONDERHOUD, REPARATIES EN SERVICE IN ONZE EIGEN WERKPLAATS. 0~, I Alle prijzen inclusief kenteken en BPM. Kosten rijklaar maken (=grote beurt) ƒ395-" met 5 maanden TopCar-garantiel Op alle leveranties en diensten zi|n onze voorwaarden van n*-K gels, lm velgen, sdi.k. dak, sl blok, EDS

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2001 | | pagina 20