ÖGEES323Ï0
I
HOE DENKEN 1
D
E PARTIJEN OVER
DE TOEKOMST
VAN DE GEMEENTE?
HOE WILLEN DE PARTIJEN MET U COMMUNICEREN?
SGP
VVD
PvdA
CDA
GEMEENTEBELANGEN
CHRISTENUNIE
pagina 8
Hart van Holland 6 februari 2002
ZEVENHUIZEN MOERKAPFi i pi
*- Plc
elijkf1
Door Karin Heeren
In de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen leest u elke week
hoe de politieke partijen denken over de verschillende belangrijke
onderwerpen voor de inwoners van Zevenhuizen-Moerkapelle.
Deze week deel 2 waarbij antwoord wordt gegeven op de vraag hoe
de partijen de bestuurlijke toekomst van de gemeente zien en op welke
wijze zij met de inwoners willen communiceren over belangrijke onder
werpen.
Een ander belangrijk onderwerp voor deze week is wat de partijen vin
den van de invoering van het 'duaal systeem'. Dit systeem houdt in dat
er een andere manier van besturen komt. Een manier die er voor moet
zorgen dat inwoners zich meer betrokken gaan voelen bij de besturing
van hun gemeente. Binnen dat systeem is de gemeenteraad kaderstel
lend en controlerend, wat wil zeggen dat de raad het college de mar
ges geeft waarbinnen het college nun taken mogen uitvoeren en dat de
raaa dit achteraf controleert.
diensten van de gemeente, mogelijkheden voor de kiezer om met de gemeente
over vele zaken von gedachten te kunnen wisselen en mogelijkheden voor de raad
sleden om direct met het gemeentelijk apparaat te kunnen communiceren. Kortom:
Zevenhuizen-Moerkapelle op het web!
'Ongedeeld zelfstandig verder' is het uitgangspunt van Gemeentebelangen voor de
komende periode. Gemeentebelangen ziet dat 'buitenstaanders' delen van het
gebied van de gemeente als toekomstige vestigingsplaats zien voor allerlei zaken,
zoals bijvoorbeeld glastuinbouw of opslagplaats van overtollig regenwater.
Gemeentebelangen acht de gemeente Zevenhuizen-Moerkapelle zeer wel in staat
om de eigen toekomst vorm te geven, waarbij de enige jaren geleden opgestelde
structuurvisie een belangrijke rol moet spelen. De vraag is daarbij echter wel voor
Gemeentebelangen met welke middelen en in welke bestuurlijke omgeving dat doel
op de beste doelmatige wijze bereikt kan worden. Voor Gemeentebelangen geldt
als uitgangspunt dat de zelfstandigheid van de gemeente voorop dient te blijven
staan, een gemeente die blijft bestaan uit de kernen Zevenhuizen, Moerkapelle en
Oud Verlaat. De toekomt wil Gemeentebelangen ongedeeld tegemoet zien. Tege
moet zien omdat zelfstandigheid ook grenzen kent.
Voor wat betreft de bestuurlijke samenwerking in het gebied vindt Gemeentebe
langen dat voor de gemeente van groot belang is dat de regio waartoe zij behoort
zo gunstig mogelijk kan ondersteunen bij de verwezenlijking van het gemeentelijk
streven. Met een kritische blik tegen het functioneren van de regio aankijken, zowel
de ISMH als de Stadsregio Rotterdam, en zich sterk maken voor de regio die de
beste kansen biedt. Het ondersteunen van de plannen waarbij gebruik gemaakt
wordt van de kennis en kunde is daarbij het uitgangspunt.
Gemeentebelangen kijkt kritisch aan tegen de invoering van het duale bestel. Met
name de haastige manier waarop dit wordt ingevoerd wordt niet juist geacht. Het
komt bij Gemeentebelangen niet juist over dat, als de Eerste Kamer nog moet
beslissen over de invoering van het nieuwe systeem op 11 februari, dat hier het
nieuwe systeem hals over kop wordt ingevoerd. Gemeentebelangen acht het niet
goed voor de lokale democratie, de zorgvuldigheid kan daardoor geschaad raken.
Op dit moment kan nog niet goed overzien worden welke gevolgen een nieuw
systeem zal hebben dus Gemeentebelangen stelt zich op het standpunt dat de
invoering rustig aan bekeken moet worden en er eerst meer ervaring opgedaan
moet worden.
Gemeentebelangen vindt een positief effect van het duale stelsel dat er een poging
wordt gedaan de burgers meer bij het bestuur te betrekken maar is tegelijkertijd
bang dat het gevolg kan zijn dat er een college komt dat verder van de raad
afstaat.
Gemeentebelangen wil de kernbezoeken intensiveren om zodoende meer met de
inwoners te communiceren. Een referendum wil Gemeentebelangen alleen bij hele
belangrijke onderwerpen die iedereen raken.
De WD is er daarom voorstander van dat, daar waar zich de mogelijkheden voor
doen, met omringende gemeenten wordt samengewerkt. Op partij-politiek niveau
heeft dit reeds geleid tot contacten met de afdelingen Moordrecht en Nieuwerkerk
a/d IJssel. Het resultaat van deze contacten is het volgende gemeenschappelijk
standpunt: "De WD in de gemeenten Moordrecht, Nieuwerkerk a/d IJssel en
Zevenhuizen-Moerkapelle streeft naar een samenwerking op een breed vlak. Een
uitbreiding van deze samenwerking met andere gemeenten in en om groene hart
is daarbij niet uitgesloten."
Uitgangspunt voor de WD is dat de eigen identiteit van onze gemeente en met
name de drie kernen daarvan behouden blijven. Ambtelijke samenwerking is
gericht op een effectieve en kwalitatief goede uitvoering van de taken van het
ambtelijk apparaat en daarmee de dienstverlening naar de burgers. Naar het hui
dig inzicht van de WD kan dit het beste bereikt worden door aansluiting bij de
stadsregio Rotterdam, beter dan de huidige samenwerking binnen het Interge
meentelijk Samenwerkingsverband Midden Holland. Nader onderzoek zal dit moe
ten bevestigen. Het definitieve standpunt zal worden bepaald aan de hand van het
inzicht in de kwaliteit en de kosten van de dienstverlening aan de burgers.
De WD blijft onder alle omstandigheden tegenstander van het van bovenaf (rijk
en/of provincie) opleggen van samenwerking of samengaan met andere gemeentes.
De WD ziet deze veranderingen van het duaal systeem als een duidelijke verbete
ring. Wij zullen er dan ook alles aan doen om in
de Komende raadsperiode binnen onze gemeen
te de doelstellingen van deze wet te realiseren:
Hoewel nog een redelijk kleinschalige gemeenschap, ligt Zevenhuizen-Moerkapelle
voor de regels, daarom is het goed om een takendiscussie te voeren: doe je de
goede dingen en doe je de dingen goed!
Om een betere communicatie met de inwoners te krijgen wil het CDA dat er goede
voorlichting wordt gegeven door middel van een eigen gemeenteblad. De gemeen
telijke website is ook een goed middel maar daarmee kan niet iedereen bereikt
worden, dus dat kan niet de enige communicatiebron zijn. Bij belangrijke ontwik
kelingen is het CDA voorstander van het referendum.
De SGP is geen voorstander van een grootschalige gemeentelijke herindelingbeleid.
Wat betreft het duale systeem is het CDA in ieder geval blij dat er meer duidelijk
heid komt in de portefeuilleverdeling en wie verantwoordelijk is.
Het belang van de lokale gemeenschap moet voorop staan. Wanneer bepaalde pro
blemen een grotere bestuurlijke samenwerking vereisen dan is intergemeentelijke
samenwerking een beter instrument dan herindeling.
Vanouds vormen steden en dorpen even zovele gemeenschappen met een eigen
aard en karakter. Dat karakter of die identiteit kan veel kanten hebben en de iden
titeit kan bijvoorbeeld tot uitdrukking komen in de manier van omgaan met de
openbare orde en zondagsrust: winkeltijden (zondagsopenstelling), de sluitingstij
den van cafés en het houden van openbare manifestaties.
Als een gemeente niet meer geworteld is in een samenhangende gemeenschap, kan
ze verworden tot een bestuurlijke constructie zonder draagvlak. De SGP wil daar
om vast houden aan de zelfstandigheid van de gemeente. Herindeling leidt tot een
grotere afstand tussen bestuur en burger en vaak tot een verminderde betrokken
heid van de burger bij het bestuur. Dat gaat in de visie van de SGP ten koste van
de kwaliteit van de lokale democratie.
Samenwerking in plaats van herindeling tussen gemeenten wordt dan ook door de
SGP als een betere optie aangemerkt. Bij iedere gemeentelijke taak waarvoor
samenwerking noodzakelijk is, dient dan wel steeds de afweging gemaakt te wor
den met welke buurgemeente(n) het beste resultaat bereikt kan worden.
De SGP realiseert zich daarbij dat de zelfstandigheid van de gemeente Zevenhui
zen-Moerkapelle alleen gewaarborgd kan worden wanneer er onder andere moge
lijkheden komen voor woningbouw. In de discussie of de gemeente de zelfstandig
heid het best kan waarborgen door zich aan te sluiten bij de Stadregio Rotterdam
of door bij de regio Midden-Holland te blijven, zullen de inwoners door middel van
kernbezoeken gehoord moeten worden.
In de huidige Zuidplaspolder kan volgens de SGP naast woningbouw, glastuinbouw
en bedrijventerreinen ontwikkeld worden.
Met betrekking tot de invoering van het duaal systeem neemt de SGP de volgende
opstelling in: Na de aanvaarding van de dualisering door het parlement, is het zaak
dat de gemeente in de komende raadsperiode de mogelijkheden van de dualisering
volledig benut. De SGP is voorstander van een versterking van de controlerende tol
van de gemeenteraad waarbij de raadsleden goed toegerust moeten worden om
hun controlerende functie waar te maken. Iedere in de gemeenteraad vertegen
woordigde fractie heeft volgens de SGP dan ook recht op voldoende ambtelijke
ondersteuning. De SGP is er een voorstander van dat de fracties de beschikking krij-
en over een fractiebudget, een basisbedrag per fractie met daarnaast nog een
lepaald bedrag per zetel. De bestedingen van net fractiebudget moeten openbaar
zijn en verantwoord kunnen worden.
De aanstelling van een raadsgriffier die de raad terzijde staat, biedt goede moge-
lijkheden voor profilering van de raad ten opzichte van het college. Ten slotte pleit
het SGP voor de instelling van een lokale rekenkamer of rekeningcommissie.
De SGP is geen voorstander van het houden van referenda, met uitzondering van
hele belangrijke zaken die elke inwoner aangaan. Door middel van het kiezen van
een volkvertegenwoordiging hebben de raadsleden van de kiezer het mandaat
gekregen om te besturen.
Het CDA praat in haar verkiezingsprogramma over 'De noodzakelijke maat voor
onze gemeente'. Het zelfstandig blijven van de gemeente in de huidige vorm zou
volgens het CDA een ideale situatie zijn. Een maat daarvoor bestaat echter niet.
Veel wordt bepaald door situatie en tijd: de aard en de dynamiek van de taken, de
moeilijkheidsgraad van de bestuurlijke taken en de mate van professionaliteit die
vereist wordt voor het adequaat functioneren van die taak. Daarnaast spelen de
arbeidsmarktpositie van de gemeentelijke organisatie en de wijze waarop de lan
delijke overheid met de gemeente omgaat een belangrijke rol.
De positie van onze gemeente wordt deels bepaald door onze eigen inzet en visie.
Maar ook de omgeving bepaalt in steeds sterkere mate de ontwikkeling van de
Ïemeente, want juist buiten de grenzen van de gemeente gebeuren dingen op het
estuurlijke vlak die de toekomst van de gemeente bepalen.
Het CDA ziet dat de gemeente al lang geen rustige plattelandsgemeente meer is.
tussen grotere stedelijke gebieden Rotterdam, Zoeiermeer en Gouda. In de visie
van het CDA is een meer en meer geïntegreerde visie nodig om de maatschappe
lijke samenhang in dit grote gebied ten behoeve van de daar levende gemeen
schappen in stand te houden. Het CDA fracties van de gemeenten Moordrecht,
Nieuwerkerk en Zevenhuizen-Moerkapelle zijn al in overleg over het gezamenlijk
oppakken van een aantal zaken.
«r
Het CDA vindt samenwerking met andere gemeenten zinvol en in een aantal situa
ties onontkoombaar. Kortom: lokaal wat lokaal kan en bovenlokaal wat bovenlo
kaal beter kan. Zodoende blijft er geld over voor zaken die nu blijven liggen. Het
CDA stelt zich op het standpunt dat de regels er zijn voor de mens en de mens niet
transparante politieke besluitvorming - bestu
ring op hoofdlijnen - dualisme.
De VVD wil dat in de komende raadsperiode er
mogelijkheden voor de burger komen om door
middel van het gebruik van moderne technolo
gie op afstand gebruik te kunnen maken van de
Zelfstandigheid van de gemeente is geen doel op zich. Het is slechts een middel om
de belangen van de inwoners: natuur-, woon-, werk- en leefomgeving, zo goed
mogelijk te behartigen. De PvdA is van mening dat een zelfstandige en bestuurlijk
sterke gemeente Zevenhuizen-Moerkapelle de beste garantie is om dit doel te
bereiken.
Landelijke-, Provinciale-, regionale- en lokale overheden zijn op dit moment bezig
om het ruimtelijk beleid voor de komende 30 jaar vast te leggen. Een relatief klei
ne gemeente als de onze ontkomt niet aan gemeentelijke samenwerking met ande
re gemeenten. Alleen bestuurskracht en slagvaardigheid kunnen de belangen van de
inwoners adequaat behartigen.
Ook zal onze gemeente een keuze moeten maken tussen deel uit blijven maken van
Samenwerkingsverband Midden-Holland of aansluiten bij de Stadsregio Rotterdam
Uitgangspunten voor de PvdA in deze discussie zijn het openhouden van de Een-
dragtspolder, Tweemanspolder en de Wilde Veenen. Daar waar mogelijk het
bestaande landschap herstellen en verbeteren (o.a. sanering glas); het versterken
van de kernen met woningbouw zonder dat de schaarse open en groene ruimten
worden volgebouwd; nieuwe bedrijfsterreinen alleen in aansluiting met regionale
terreinen. Bedrijfsterreinen binnen woongebieden verplaatsen naar nieuw aan te
leggen aansluiting Al 2 en nieuwbouwprojecten van welke aard en omvang dan ook
vinden slechts plaats eerst nadat duidelijkheid is verkregen over de aanleg van
infrastructuur, waar door deze nieuwbouw ook bereikbaar wordt.
De bestuurscultuur van het College en de gemeenteraad kan veel opener. De PvdA
wil met de bewoners van de dorpskernen in overleg en hen raadplegen. Via een
internetsite willen we alle beleidsdocumenten, adviezen, plannen en besluiten voor
alle bewoners toegankelijk maken. De PvdA geeft hoge prioriteit aan een financi
eel doortimmerd en inzichtelijk beleid en de verantwoording daarvan. De PvdA
geeft hoge prioriteit aan openbaarheid van bestuur zonder besloten vergaderingen.
Open, eerlijke en tijdige informatie aan inwoners en belanghebbenden, plus
inspraak (op tijd) zijn basis voorwaarden om te komen tot een gedragen besluit
vorming. Uiteindelijke en onomkeerbare besluitvorming met betrekking tot
gemeentelijke- en regionale samenwerking maar ook verstrekkende ruimtelijke
besluiten wil de PvdA aan de inwoners voorleggen d.m.v. een referendum, vooraf
gegaan door een duidelijke uitleg omtrent de gevolgen van de te kiezen besluiten.
Als hulpmiddel hierbij streeft de PvdA er naar een gemeentelijke internetsite in te
richten waar alle openbare stukken zijn in te zien vanuit uw huis.
Let wel: op dit moment is het politiek nog niet mogelijk een bindende volksraad
pleging te houden, maar de PvdA zal zien voor de uitkomst van het referendum
sterk maken!!
De ChristenUnie wil midden in de samenleving staan en vindt dat het gemeentebe
stuur daar ook hoort te staan. Zij moet zich telkens afvragen op welke wijze haar
burgers het meest tot hun recht kunnen komen. Directe wederzijdse betrokkenheid
tussen bestuur en burgers is meer dan noodzakelijk. Onze fractie staat ten dienste
van de gehele gemeente. De gemeenteraad is en blijft het hoofd van de gemeen
te. De raad is het kaderstellende, controlerende en eindverantwoordelijke orgaan.
In het belang van het goed functioneren van de raad is het noodzakelijk om een
groot aantal zaken te delegeren aan het dagelijks bestuur.
De raad moet ook haar controlerende taak zeer serieus nemen. Hiervoor is het de
ChristenUnie belangrijk dat niet-fractieleden zitting mogen hebben in raadscom
missies, de raadsgriffier onafhankelijk is van de ambtelijke organisatie en dat het
wethouderschap een hoofdfunctie is en dient parttime overdag te worden ingevuld.
Het is van belang voor de ChristenUnie dat zoveel als mogelijk wordt samengewerkt
met dezelfde gemeenten voor die zaken die bovenlokaal uitgevoerd moeten wor
den. De ChristenUnie kiest ervoor om dit in eerste instantie te doen met de gemeen
ten Moordrecht en Nieuwerkerk a/d IJssel. Mocht bestuurlijke schaalvergroting
onontkoombaar zijn dan gaat hun nadrukkelijke voorkeur uit naar voornoemde
gemeenten. Een eventuele overgang naar een ander regionaal intergemeentelijk
samenwerkingsverband dient ook met deze gemeenten vorm te krijgen.
Een ambtenaar van de burgerlijke stand heeft het recht om op grond van gewe
tensbezwaren het sluiten van een homohuwelijk te weigeren. Het mag bovendien
niet zo zijn dat gemeenten alleen kandidaten tot ambtenaar van de burgerlijke
stand benoemen die voorstander zijn van het homohuwelijk. Raadsleden moeten
investeren in contacten met maatschappelijke organisaties, specifieke bevolkings
groepen en individuele burgers. Voor ons is net een principieel punt dat de gemeen
telijke overheid altijd de uiteindelijke integrale
afweging maakt en de knopen doorhakt. Goede
inspraakprocedures hebben sterk de voorkeur
boven adviserende referenda. Correctieve refe
renda zijn in strijd met ons stelsel van indirecte
democratie en eindverantwoordelijkheid bij de
overheid. Overigens zou een bestuur dat dicht bij
de bevolking staat referenda overbodig moeten
maken.