ÖGEES323Ï0 I HOE DENKEN 1 D E PARTIJEN OVER DE TOEKOMST VAN DE GEMEENTE? HOE WILLEN DE PARTIJEN MET U COMMUNICEREN? SGP VVD PvdA CDA GEMEENTEBELANGEN CHRISTENUNIE pagina 8 Hart van Holland 6 februari 2002 ZEVENHUIZEN MOERKAPFi i pi *- Plc elijkf1 Door Karin Heeren In de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen leest u elke week hoe de politieke partijen denken over de verschillende belangrijke onderwerpen voor de inwoners van Zevenhuizen-Moerkapelle. Deze week deel 2 waarbij antwoord wordt gegeven op de vraag hoe de partijen de bestuurlijke toekomst van de gemeente zien en op welke wijze zij met de inwoners willen communiceren over belangrijke onder werpen. Een ander belangrijk onderwerp voor deze week is wat de partijen vin den van de invoering van het 'duaal systeem'. Dit systeem houdt in dat er een andere manier van besturen komt. Een manier die er voor moet zorgen dat inwoners zich meer betrokken gaan voelen bij de besturing van hun gemeente. Binnen dat systeem is de gemeenteraad kaderstel lend en controlerend, wat wil zeggen dat de raad het college de mar ges geeft waarbinnen het college nun taken mogen uitvoeren en dat de raaa dit achteraf controleert. diensten van de gemeente, mogelijkheden voor de kiezer om met de gemeente over vele zaken von gedachten te kunnen wisselen en mogelijkheden voor de raad sleden om direct met het gemeentelijk apparaat te kunnen communiceren. Kortom: Zevenhuizen-Moerkapelle op het web! 'Ongedeeld zelfstandig verder' is het uitgangspunt van Gemeentebelangen voor de komende periode. Gemeentebelangen ziet dat 'buitenstaanders' delen van het gebied van de gemeente als toekomstige vestigingsplaats zien voor allerlei zaken, zoals bijvoorbeeld glastuinbouw of opslagplaats van overtollig regenwater. Gemeentebelangen acht de gemeente Zevenhuizen-Moerkapelle zeer wel in staat om de eigen toekomst vorm te geven, waarbij de enige jaren geleden opgestelde structuurvisie een belangrijke rol moet spelen. De vraag is daarbij echter wel voor Gemeentebelangen met welke middelen en in welke bestuurlijke omgeving dat doel op de beste doelmatige wijze bereikt kan worden. Voor Gemeentebelangen geldt als uitgangspunt dat de zelfstandigheid van de gemeente voorop dient te blijven staan, een gemeente die blijft bestaan uit de kernen Zevenhuizen, Moerkapelle en Oud Verlaat. De toekomt wil Gemeentebelangen ongedeeld tegemoet zien. Tege moet zien omdat zelfstandigheid ook grenzen kent. Voor wat betreft de bestuurlijke samenwerking in het gebied vindt Gemeentebe langen dat voor de gemeente van groot belang is dat de regio waartoe zij behoort zo gunstig mogelijk kan ondersteunen bij de verwezenlijking van het gemeentelijk streven. Met een kritische blik tegen het functioneren van de regio aankijken, zowel de ISMH als de Stadsregio Rotterdam, en zich sterk maken voor de regio die de beste kansen biedt. Het ondersteunen van de plannen waarbij gebruik gemaakt wordt van de kennis en kunde is daarbij het uitgangspunt. Gemeentebelangen kijkt kritisch aan tegen de invoering van het duale bestel. Met name de haastige manier waarop dit wordt ingevoerd wordt niet juist geacht. Het komt bij Gemeentebelangen niet juist over dat, als de Eerste Kamer nog moet beslissen over de invoering van het nieuwe systeem op 11 februari, dat hier het nieuwe systeem hals over kop wordt ingevoerd. Gemeentebelangen acht het niet goed voor de lokale democratie, de zorgvuldigheid kan daardoor geschaad raken. Op dit moment kan nog niet goed overzien worden welke gevolgen een nieuw systeem zal hebben dus Gemeentebelangen stelt zich op het standpunt dat de invoering rustig aan bekeken moet worden en er eerst meer ervaring opgedaan moet worden. Gemeentebelangen vindt een positief effect van het duale stelsel dat er een poging wordt gedaan de burgers meer bij het bestuur te betrekken maar is tegelijkertijd bang dat het gevolg kan zijn dat er een college komt dat verder van de raad afstaat. Gemeentebelangen wil de kernbezoeken intensiveren om zodoende meer met de inwoners te communiceren. Een referendum wil Gemeentebelangen alleen bij hele belangrijke onderwerpen die iedereen raken. De WD is er daarom voorstander van dat, daar waar zich de mogelijkheden voor doen, met omringende gemeenten wordt samengewerkt. Op partij-politiek niveau heeft dit reeds geleid tot contacten met de afdelingen Moordrecht en Nieuwerkerk a/d IJssel. Het resultaat van deze contacten is het volgende gemeenschappelijk standpunt: "De WD in de gemeenten Moordrecht, Nieuwerkerk a/d IJssel en Zevenhuizen-Moerkapelle streeft naar een samenwerking op een breed vlak. Een uitbreiding van deze samenwerking met andere gemeenten in en om groene hart is daarbij niet uitgesloten." Uitgangspunt voor de WD is dat de eigen identiteit van onze gemeente en met name de drie kernen daarvan behouden blijven. Ambtelijke samenwerking is gericht op een effectieve en kwalitatief goede uitvoering van de taken van het ambtelijk apparaat en daarmee de dienstverlening naar de burgers. Naar het hui dig inzicht van de WD kan dit het beste bereikt worden door aansluiting bij de stadsregio Rotterdam, beter dan de huidige samenwerking binnen het Interge meentelijk Samenwerkingsverband Midden Holland. Nader onderzoek zal dit moe ten bevestigen. Het definitieve standpunt zal worden bepaald aan de hand van het inzicht in de kwaliteit en de kosten van de dienstverlening aan de burgers. De WD blijft onder alle omstandigheden tegenstander van het van bovenaf (rijk en/of provincie) opleggen van samenwerking of samengaan met andere gemeentes. De WD ziet deze veranderingen van het duaal systeem als een duidelijke verbete ring. Wij zullen er dan ook alles aan doen om in de Komende raadsperiode binnen onze gemeen te de doelstellingen van deze wet te realiseren: Hoewel nog een redelijk kleinschalige gemeenschap, ligt Zevenhuizen-Moerkapelle voor de regels, daarom is het goed om een takendiscussie te voeren: doe je de goede dingen en doe je de dingen goed! Om een betere communicatie met de inwoners te krijgen wil het CDA dat er goede voorlichting wordt gegeven door middel van een eigen gemeenteblad. De gemeen telijke website is ook een goed middel maar daarmee kan niet iedereen bereikt worden, dus dat kan niet de enige communicatiebron zijn. Bij belangrijke ontwik kelingen is het CDA voorstander van het referendum. De SGP is geen voorstander van een grootschalige gemeentelijke herindelingbeleid. Wat betreft het duale systeem is het CDA in ieder geval blij dat er meer duidelijk heid komt in de portefeuilleverdeling en wie verantwoordelijk is. Het belang van de lokale gemeenschap moet voorop staan. Wanneer bepaalde pro blemen een grotere bestuurlijke samenwerking vereisen dan is intergemeentelijke samenwerking een beter instrument dan herindeling. Vanouds vormen steden en dorpen even zovele gemeenschappen met een eigen aard en karakter. Dat karakter of die identiteit kan veel kanten hebben en de iden titeit kan bijvoorbeeld tot uitdrukking komen in de manier van omgaan met de openbare orde en zondagsrust: winkeltijden (zondagsopenstelling), de sluitingstij den van cafés en het houden van openbare manifestaties. Als een gemeente niet meer geworteld is in een samenhangende gemeenschap, kan ze verworden tot een bestuurlijke constructie zonder draagvlak. De SGP wil daar om vast houden aan de zelfstandigheid van de gemeente. Herindeling leidt tot een grotere afstand tussen bestuur en burger en vaak tot een verminderde betrokken heid van de burger bij het bestuur. Dat gaat in de visie van de SGP ten koste van de kwaliteit van de lokale democratie. Samenwerking in plaats van herindeling tussen gemeenten wordt dan ook door de SGP als een betere optie aangemerkt. Bij iedere gemeentelijke taak waarvoor samenwerking noodzakelijk is, dient dan wel steeds de afweging gemaakt te wor den met welke buurgemeente(n) het beste resultaat bereikt kan worden. De SGP realiseert zich daarbij dat de zelfstandigheid van de gemeente Zevenhui zen-Moerkapelle alleen gewaarborgd kan worden wanneer er onder andere moge lijkheden komen voor woningbouw. In de discussie of de gemeente de zelfstandig heid het best kan waarborgen door zich aan te sluiten bij de Stadregio Rotterdam of door bij de regio Midden-Holland te blijven, zullen de inwoners door middel van kernbezoeken gehoord moeten worden. In de huidige Zuidplaspolder kan volgens de SGP naast woningbouw, glastuinbouw en bedrijventerreinen ontwikkeld worden. Met betrekking tot de invoering van het duaal systeem neemt de SGP de volgende opstelling in: Na de aanvaarding van de dualisering door het parlement, is het zaak dat de gemeente in de komende raadsperiode de mogelijkheden van de dualisering volledig benut. De SGP is voorstander van een versterking van de controlerende tol van de gemeenteraad waarbij de raadsleden goed toegerust moeten worden om hun controlerende functie waar te maken. Iedere in de gemeenteraad vertegen woordigde fractie heeft volgens de SGP dan ook recht op voldoende ambtelijke ondersteuning. De SGP is er een voorstander van dat de fracties de beschikking krij- en over een fractiebudget, een basisbedrag per fractie met daarnaast nog een lepaald bedrag per zetel. De bestedingen van net fractiebudget moeten openbaar zijn en verantwoord kunnen worden. De aanstelling van een raadsgriffier die de raad terzijde staat, biedt goede moge- lijkheden voor profilering van de raad ten opzichte van het college. Ten slotte pleit het SGP voor de instelling van een lokale rekenkamer of rekeningcommissie. De SGP is geen voorstander van het houden van referenda, met uitzondering van hele belangrijke zaken die elke inwoner aangaan. Door middel van het kiezen van een volkvertegenwoordiging hebben de raadsleden van de kiezer het mandaat gekregen om te besturen. Het CDA praat in haar verkiezingsprogramma over 'De noodzakelijke maat voor onze gemeente'. Het zelfstandig blijven van de gemeente in de huidige vorm zou volgens het CDA een ideale situatie zijn. Een maat daarvoor bestaat echter niet. Veel wordt bepaald door situatie en tijd: de aard en de dynamiek van de taken, de moeilijkheidsgraad van de bestuurlijke taken en de mate van professionaliteit die vereist wordt voor het adequaat functioneren van die taak. Daarnaast spelen de arbeidsmarktpositie van de gemeentelijke organisatie en de wijze waarop de lan delijke overheid met de gemeente omgaat een belangrijke rol. De positie van onze gemeente wordt deels bepaald door onze eigen inzet en visie. Maar ook de omgeving bepaalt in steeds sterkere mate de ontwikkeling van de Ïemeente, want juist buiten de grenzen van de gemeente gebeuren dingen op het estuurlijke vlak die de toekomst van de gemeente bepalen. Het CDA ziet dat de gemeente al lang geen rustige plattelandsgemeente meer is. tussen grotere stedelijke gebieden Rotterdam, Zoeiermeer en Gouda. In de visie van het CDA is een meer en meer geïntegreerde visie nodig om de maatschappe lijke samenhang in dit grote gebied ten behoeve van de daar levende gemeen schappen in stand te houden. Het CDA fracties van de gemeenten Moordrecht, Nieuwerkerk en Zevenhuizen-Moerkapelle zijn al in overleg over het gezamenlijk oppakken van een aantal zaken. «r Het CDA vindt samenwerking met andere gemeenten zinvol en in een aantal situa ties onontkoombaar. Kortom: lokaal wat lokaal kan en bovenlokaal wat bovenlo kaal beter kan. Zodoende blijft er geld over voor zaken die nu blijven liggen. Het CDA stelt zich op het standpunt dat de regels er zijn voor de mens en de mens niet transparante politieke besluitvorming - bestu ring op hoofdlijnen - dualisme. De VVD wil dat in de komende raadsperiode er mogelijkheden voor de burger komen om door middel van het gebruik van moderne technolo gie op afstand gebruik te kunnen maken van de Zelfstandigheid van de gemeente is geen doel op zich. Het is slechts een middel om de belangen van de inwoners: natuur-, woon-, werk- en leefomgeving, zo goed mogelijk te behartigen. De PvdA is van mening dat een zelfstandige en bestuurlijk sterke gemeente Zevenhuizen-Moerkapelle de beste garantie is om dit doel te bereiken. Landelijke-, Provinciale-, regionale- en lokale overheden zijn op dit moment bezig om het ruimtelijk beleid voor de komende 30 jaar vast te leggen. Een relatief klei ne gemeente als de onze ontkomt niet aan gemeentelijke samenwerking met ande re gemeenten. Alleen bestuurskracht en slagvaardigheid kunnen de belangen van de inwoners adequaat behartigen. Ook zal onze gemeente een keuze moeten maken tussen deel uit blijven maken van Samenwerkingsverband Midden-Holland of aansluiten bij de Stadsregio Rotterdam Uitgangspunten voor de PvdA in deze discussie zijn het openhouden van de Een- dragtspolder, Tweemanspolder en de Wilde Veenen. Daar waar mogelijk het bestaande landschap herstellen en verbeteren (o.a. sanering glas); het versterken van de kernen met woningbouw zonder dat de schaarse open en groene ruimten worden volgebouwd; nieuwe bedrijfsterreinen alleen in aansluiting met regionale terreinen. Bedrijfsterreinen binnen woongebieden verplaatsen naar nieuw aan te leggen aansluiting Al 2 en nieuwbouwprojecten van welke aard en omvang dan ook vinden slechts plaats eerst nadat duidelijkheid is verkregen over de aanleg van infrastructuur, waar door deze nieuwbouw ook bereikbaar wordt. De bestuurscultuur van het College en de gemeenteraad kan veel opener. De PvdA wil met de bewoners van de dorpskernen in overleg en hen raadplegen. Via een internetsite willen we alle beleidsdocumenten, adviezen, plannen en besluiten voor alle bewoners toegankelijk maken. De PvdA geeft hoge prioriteit aan een financi eel doortimmerd en inzichtelijk beleid en de verantwoording daarvan. De PvdA geeft hoge prioriteit aan openbaarheid van bestuur zonder besloten vergaderingen. Open, eerlijke en tijdige informatie aan inwoners en belanghebbenden, plus inspraak (op tijd) zijn basis voorwaarden om te komen tot een gedragen besluit vorming. Uiteindelijke en onomkeerbare besluitvorming met betrekking tot gemeentelijke- en regionale samenwerking maar ook verstrekkende ruimtelijke besluiten wil de PvdA aan de inwoners voorleggen d.m.v. een referendum, vooraf gegaan door een duidelijke uitleg omtrent de gevolgen van de te kiezen besluiten. Als hulpmiddel hierbij streeft de PvdA er naar een gemeentelijke internetsite in te richten waar alle openbare stukken zijn in te zien vanuit uw huis. Let wel: op dit moment is het politiek nog niet mogelijk een bindende volksraad pleging te houden, maar de PvdA zal zien voor de uitkomst van het referendum sterk maken!! De ChristenUnie wil midden in de samenleving staan en vindt dat het gemeentebe stuur daar ook hoort te staan. Zij moet zich telkens afvragen op welke wijze haar burgers het meest tot hun recht kunnen komen. Directe wederzijdse betrokkenheid tussen bestuur en burgers is meer dan noodzakelijk. Onze fractie staat ten dienste van de gehele gemeente. De gemeenteraad is en blijft het hoofd van de gemeen te. De raad is het kaderstellende, controlerende en eindverantwoordelijke orgaan. In het belang van het goed functioneren van de raad is het noodzakelijk om een groot aantal zaken te delegeren aan het dagelijks bestuur. De raad moet ook haar controlerende taak zeer serieus nemen. Hiervoor is het de ChristenUnie belangrijk dat niet-fractieleden zitting mogen hebben in raadscom missies, de raadsgriffier onafhankelijk is van de ambtelijke organisatie en dat het wethouderschap een hoofdfunctie is en dient parttime overdag te worden ingevuld. Het is van belang voor de ChristenUnie dat zoveel als mogelijk wordt samengewerkt met dezelfde gemeenten voor die zaken die bovenlokaal uitgevoerd moeten wor den. De ChristenUnie kiest ervoor om dit in eerste instantie te doen met de gemeen ten Moordrecht en Nieuwerkerk a/d IJssel. Mocht bestuurlijke schaalvergroting onontkoombaar zijn dan gaat hun nadrukkelijke voorkeur uit naar voornoemde gemeenten. Een eventuele overgang naar een ander regionaal intergemeentelijk samenwerkingsverband dient ook met deze gemeenten vorm te krijgen. Een ambtenaar van de burgerlijke stand heeft het recht om op grond van gewe tensbezwaren het sluiten van een homohuwelijk te weigeren. Het mag bovendien niet zo zijn dat gemeenten alleen kandidaten tot ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen die voorstander zijn van het homohuwelijk. Raadsleden moeten investeren in contacten met maatschappelijke organisaties, specifieke bevolkings groepen en individuele burgers. Voor ons is net een principieel punt dat de gemeen telijke overheid altijd de uiteindelijke integrale afweging maakt en de knopen doorhakt. Goede inspraakprocedures hebben sterk de voorkeur boven adviserende referenda. Correctieve refe renda zijn in strijd met ons stelsel van indirecte democratie en eindverantwoordelijkheid bij de overheid. Overigens zou een bestuur dat dicht bij de bevolking staat referenda overbodig moeten maken.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2002 | | pagina 8