Deze week de Techno Classica 2002
Gemotoriseerde dromen uit de 50-er en 60-er jaren
807 - de nieuwe luxe MPV van Peugeot
pagina 16
Hart van Holland 3 april 2002
sche transmissie of een Hdi-dieselmotor
met een inhoud van 2,0 liter of 2,2 liter
en met een roetfilter.
Het interieur kan op vele manieren wor
den ingedeeld en dankzij een gepaten
teerd systeem zijn de stoelen nu nog
gemakkelijker in te klappen en te^ ver
plaatsen. Of het gaat om het vervoer van
personen of grote voorwerpen of een
combinatie van beide, de 807 is er klaar
voor.
De auto beschikt over tal van zaken die
het rijden vergemakkelijken zoals bijvoor
beeld de instelbare snelheidscontrole, de
elektrisch inklapbare buitenspiegels, het
automatisch inschakelen van de achter-
ruitwisser als de achteruit wordt inge
schakeld, de parkeerhulp (standaard op
ST en SV) en zelfs een handig spiegeltje
waarmee de achterpassagiers (kinderen)
in de gaten gehouden kunnen worden.
De nieuwe Peugeot zal in het najaar van
2002 leverbaar zijn op de Nederlandse
markt.
Onder het motto "Spirit of Opti
mism" presenteert Audi zich deze
week (van 4 tot 7 april) op de Techno
Classica 2002 te Essen, Duitsland.
Samen met acht hisorische clubs ver
zorgt Audi's Tradition-afdeling een
expositie van auto's en motorfietsen
uit de jaren '50 en '60, in herinne
ring aan de dagen van economische
welvaart en nieuwe mobiliteit.
Op de Audi-stand komen tweewie-
Iers en vierwielers uit die dagen nog
eens volledig tot hun recht. De vol
gende motorfietsen en auto's roepen
langvervlogen tijden op: Auto's:
DKW F89L rapid delivery van, 1950;
DKW Meisterklasse Universal F89S,
1951; DKW 3=6 Sonderklasse F 91
Coupé, 1954; NSU Prinz III (30),
1962; NSU Prinz 4, 1972.
Motorfietsen: DKW Hummel, 1957;
DKW Hobby Scooter, 1957; DKW RT
125/2, 1952; DKW RT 175 VS, 1957;
NSU Lambretta, 1950 en NSU Quick
ly, 1962.
De Duitse NSU club IG Oberhausen
pakt extra uit vanwege het 50-jarig
bestaan. Zij brengen de volgende
motorfietsen voor het voetlicht: NSU
Rennmax Delphin, 1954; NSU Renn-
Vlak voor de zomer van 1994 introdu
ceerde Peugeot z'n eerste MPV, de 806.
De auto was het resultaat van de samen
werking tussen Fiat Auto en PSA Peugeot
Citroen en werd gebouwd in de destijds
geheel nieuwe fabriek van Seven Nord
vlakbij Valenciennes in het noorden van
Frankrijk. Eind december 2001 waren er
in totaal 168.000 exemplaren van het
type 806 geproduceerd. De auto staat
bekend om zijn uitmuntende wegligging,
terwijl de gebruikers met veel lof sprekers
over het interieur, de vele gebruiksmoge
lijkheden en het comfort. Nu volgt de
807 de 806 op, weer in samenwerking
met Fiat Auto en PSA Peugeot Citroen.
De nieuweling is nog steeds een grote
auto met typische kenmerken als veel
interieurruimte, multifunctio
neel, licht en veilig, maar er zijn
nu meer eigenschappen op te
noemen die de auto begerens
waardig maken. De 807 is het
resultaat van de steeds hogere
eisen die de klanten aan derge
lijke auto's stellen en de wens
van Peugeot om haar eigen
waarde en innovatieve kracht
te onderstrepen.
max Blauwal, 1954; NSU Rennmax,
unfaired, 1953; NSU Scram-bler Max,
1958.
Voor liefhebbers van automotive
hebbedingen, zijn bij Audi Traditions
(deels nieuwe) lifestyle artikelen en
modelauto's van de merken Horch,
Audi, DKW, Wanderer, Auto Union
en NSU verkrijgbaar.
De vier ringen van het merk Audi
symbiliseren de merken Audi, DKW,
Horch en Wanderer, die later gecom
bineerd opereerden onder de naam
Auto Union. Auto Union en NSU, die
in 1969 fuseerden, zijn de grondleg
gers van tal van ontwikkelingen in de
geschiedenis van de auto. Audi AG
ontstond in 1985 uit Audi NSU Auto
Union AG. De afdeling Audi Tradi
tions is samen met de twee histori
sche ondernemingen Auto Union
GmbH en NSU GmbH verantwoorde
lijk voor het instandhouden en pre
senteren van Audi's geschiedenis.
Het 'museum mobile' bij de Audifa-
briek te Inglostadt is open voor
bezoek van maandag tot en met
zondag van 10.00 tot 20.00 uur.
De nieuwe 807 brengt techno
logie en vernieuwing samen
om toekomstige klanten te
overtuigen:
Er is keuze uit vijf moto
ren; benzinemotoren met
inhouden van 2,0 liter, 2,2 liter
en een 3.0 V6 met automati-
i i i i l