Deze week de Techno Classica 2002 Gemotoriseerde dromen uit de 50-er en 60-er jaren 807 - de nieuwe luxe MPV van Peugeot pagina 16 Hart van Holland 3 april 2002 sche transmissie of een Hdi-dieselmotor met een inhoud van 2,0 liter of 2,2 liter en met een roetfilter. Het interieur kan op vele manieren wor den ingedeeld en dankzij een gepaten teerd systeem zijn de stoelen nu nog gemakkelijker in te klappen en te^ ver plaatsen. Of het gaat om het vervoer van personen of grote voorwerpen of een combinatie van beide, de 807 is er klaar voor. De auto beschikt over tal van zaken die het rijden vergemakkelijken zoals bijvoor beeld de instelbare snelheidscontrole, de elektrisch inklapbare buitenspiegels, het automatisch inschakelen van de achter- ruitwisser als de achteruit wordt inge schakeld, de parkeerhulp (standaard op ST en SV) en zelfs een handig spiegeltje waarmee de achterpassagiers (kinderen) in de gaten gehouden kunnen worden. De nieuwe Peugeot zal in het najaar van 2002 leverbaar zijn op de Nederlandse markt. Onder het motto "Spirit of Opti mism" presenteert Audi zich deze week (van 4 tot 7 april) op de Techno Classica 2002 te Essen, Duitsland. Samen met acht hisorische clubs ver zorgt Audi's Tradition-afdeling een expositie van auto's en motorfietsen uit de jaren '50 en '60, in herinne ring aan de dagen van economische welvaart en nieuwe mobiliteit. Op de Audi-stand komen tweewie- Iers en vierwielers uit die dagen nog eens volledig tot hun recht. De vol gende motorfietsen en auto's roepen langvervlogen tijden op: Auto's: DKW F89L rapid delivery van, 1950; DKW Meisterklasse Universal F89S, 1951; DKW 3=6 Sonderklasse F 91 Coupé, 1954; NSU Prinz III (30), 1962; NSU Prinz 4, 1972. Motorfietsen: DKW Hummel, 1957; DKW Hobby Scooter, 1957; DKW RT 125/2, 1952; DKW RT 175 VS, 1957; NSU Lambretta, 1950 en NSU Quick ly, 1962. De Duitse NSU club IG Oberhausen pakt extra uit vanwege het 50-jarig bestaan. Zij brengen de volgende motorfietsen voor het voetlicht: NSU Rennmax Delphin, 1954; NSU Renn- Vlak voor de zomer van 1994 introdu ceerde Peugeot z'n eerste MPV, de 806. De auto was het resultaat van de samen werking tussen Fiat Auto en PSA Peugeot Citroen en werd gebouwd in de destijds geheel nieuwe fabriek van Seven Nord vlakbij Valenciennes in het noorden van Frankrijk. Eind december 2001 waren er in totaal 168.000 exemplaren van het type 806 geproduceerd. De auto staat bekend om zijn uitmuntende wegligging, terwijl de gebruikers met veel lof sprekers over het interieur, de vele gebruiksmoge lijkheden en het comfort. Nu volgt de 807 de 806 op, weer in samenwerking met Fiat Auto en PSA Peugeot Citroen. De nieuweling is nog steeds een grote auto met typische kenmerken als veel interieurruimte, multifunctio neel, licht en veilig, maar er zijn nu meer eigenschappen op te noemen die de auto begerens waardig maken. De 807 is het resultaat van de steeds hogere eisen die de klanten aan derge lijke auto's stellen en de wens van Peugeot om haar eigen waarde en innovatieve kracht te onderstrepen. max Blauwal, 1954; NSU Rennmax, unfaired, 1953; NSU Scram-bler Max, 1958. Voor liefhebbers van automotive hebbedingen, zijn bij Audi Traditions (deels nieuwe) lifestyle artikelen en modelauto's van de merken Horch, Audi, DKW, Wanderer, Auto Union en NSU verkrijgbaar. De vier ringen van het merk Audi symbiliseren de merken Audi, DKW, Horch en Wanderer, die later gecom bineerd opereerden onder de naam Auto Union. Auto Union en NSU, die in 1969 fuseerden, zijn de grondleg gers van tal van ontwikkelingen in de geschiedenis van de auto. Audi AG ontstond in 1985 uit Audi NSU Auto Union AG. De afdeling Audi Tradi tions is samen met de twee histori sche ondernemingen Auto Union GmbH en NSU GmbH verantwoorde lijk voor het instandhouden en pre senteren van Audi's geschiedenis. Het 'museum mobile' bij de Audifa- briek te Inglostadt is open voor bezoek van maandag tot en met zondag van 10.00 tot 20.00 uur. De nieuwe 807 brengt techno logie en vernieuwing samen om toekomstige klanten te overtuigen: Er is keuze uit vijf moto ren; benzinemotoren met inhouden van 2,0 liter, 2,2 liter en een 3.0 V6 met automati- i i i i l

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2002 | | pagina 16