Passie voor Peugeot tot uitdrukking In RCs 1000,- korting Van Mannekes Auto's Sterkere motoren in Porsche modellen 911 Carrera en 911 Turbo (ind. btw) NU TIJDELIJK Hart van Holland 17 april 2002 pagina 20 Met de nieuwe RC's laten de ontwerpers en technici van Automobiles Peugeot zien waartoe ze in staat zijn als het gaat om passie voor het merk in een auto uit te drukken. De liefde voor auto's, gevoed door rationele emoties, door kneed met vakmanschap en cultuur, altijd tot de verbeelding sprekend, soms wat dromerig maar toch onvermoeibaar, heeft z'n vruchten afgeworpen en wel in de vorm van twee 2+2 coupés die onderling verschillen in hun dwarsge- plaatste middenmotor: een benzinemo tor voor de RC schoppen aas en een Hdi-diesel voor de RC ruiten aas. De kleur van de carrosserie verraadt het onderscheid: zwart voor de schoppen aas met de 2.0 l-benzinemotor van 133 kW en rood voor de auto met de 2.2 I Hdi-diesel van 129 kW. De totale lengte van elk van deze concept-cars is 4,30 m, de wielbasis meeet 2,80 m en de breed te en hoogte zijn 1,80 m resp. 1,15 m. De spoorbreedte vóór is 1,60 m terwijl die aan de achterkant 1,50 m is. Voor de aandrijfunits is een keuze gemaakt uit het bestaande motoraan bod. Vanwege het sportieve karakter van de auto's zijn de motoren centraal, vlak vóór de achteras, geplaatst. De motoren zijn opgehangen in speciale silentblocs die het doorgeven van even tuele trillingen tegengaan. De benzinemotor is een viercilinder in lijn met dubbele bovenliggende nokke- nassen en 4 kleppen per cilinder. De motor heeft een inhoud van 1.997 cm3 en levert een maximaal vermogen van 133 kW en een maximum koppel van 202 nM. De Hdi-dieselmotor is een vier cilinder in lijn met een cilinderinhoud van 2,168 cm3, dubbele bovenliggende nokkenassen en 4 klappen per cilinder. Door aanpassingen aan onder andere de vorm van de verbrandingskamers, de inspuitdruk, verstevigde drijfstangen en een nieuwe turbocompressor levert de motor nu een maximum vermogen van 129 kW en een maximum koppel van maar liefst 400 Nm. Vanzelfsprekend is een roetfilter in het uitlaatsysteem opge nomen. De motoren van de RC's zijn gekoppeld aan een 6-versnellingsbak. De overbren gingsverhoudingen van deze elktro- hydraulisch gestuurde ML6 C-bak zijn bij beide motoren verschillend. Ze kunnen handmatig bediend worden met de pook op de middentunnel of met scha kelaars op het stuurwiel. Desgewenst kan de bestuurder het schakelen ook helemaal overlaten aan de elektronica. Interieur Het interieur is in dezelfde stijl vormge geven als de buitenzijde; sportief met gebruik van aluminium en roestvrij staal. De kussen van de carbonfiber kuipstoe- len zijn bekleed met stof en leer in de kleuren rood en zwart. Ze zijn in lengte en hoogte verstelbaar en ze kunnen gekanteld worden. De veiligheidsgor dels zijn van het type 'full-harness'Het met leer beklede dashboard herbergt een instrumentenpaneel dat zowel digi taal (snelmeter) als analoog (toerentel- ler) is. automatische airconditioning, automa tisch in- en uitschakelende verlichting en ruitenwissers en een boordcomputer. Het elektrisch systeem is gebaseerd op dat van de nieuwste 307 met multiplex- bedrading. De auto's zijn voorzien van De RC's hebben een geïntegreerde radiotelefoon met CD-speler, navigatie systeem met 7-inch kleurenscherm en automatisch oproepsysteem. Kia Carnival Van met gróót voordeel. Dit is de kans waar u op heeft gewacht. U kunt en met een super aanbieding. Dus als u eindelijk binnenkort de trotse berijder zijn van een Kia Carnival de bezitter wilt zijn van een uiterst comfortabele en Van. Wij hebben nog enkele modellen die wij uit luxueuze bedrijfswagen kom dan zo snel mogelijk bij voorraad kunnen leveren tegen een interessante prijs ons langs. Want de voorraad is zeer beperkt. Onderweg 8 - 2742 LA Waddinxveen - Tel. 0182-636008 www.mamiuekes.nl VERKOOPPRIJZEN ZIJN EXCLUSIEF BTW ALLÉ KI A-BEDRIJFSWAGENS HEBBEN 3 JAAR TOT MAX. 100.000 KM GARANTIE EN 6 JAAR CARROSSERIEGARANTIE. IMPORTEUR KIA MOTORS NEDERLAND, TEL 0347 - 32 43 43, INFO@KIA NL. WWW KIA NL Er komen sterkere motoren in de'Porsche-modellen 911 Turnbo en 911 Carrera. Bij de 911 Turbo neemt door de Powerkit het motorvermogen toe van 420 pk (309kW) bij 5.000 t/.min. naar 450 pk (331 kW) bij 5,700t/min„ Het gelijktijdig tot 620 Nm (standaard: 560 Nm) opgevoerde kop pel is nu in het toerengebied van 3.500 tot 4.400 t/min. beschikbaar. De waarde van 560 Nm, die de standaardmotor tussen de 2.700 en 4.600 t/min biedt, is bij de sterkere 911 Turbo zelfs tussen de 2.700 en 5.600 t/min. voorhanden. Daarmee kan zijn kracht in een extreem breed toerengebied worden aangewend. De acceleratietijd van 4,2 seconden voor de sprint van 0 naar 100 km/h is ongewijzigd gebleven; de topsnelheid neemt toe van 305 naar 307. Ook voor de 911 Carrera is een Powerkit beschikbaar. Hier mee neemt het maximum vermogen toe "van 320 pk (235kW) naar 345 pk (254kW) bij een ongewijzigde 6.800 t/min. Het maximum koppel blijft gelijk met 370 Nm bij 4.800 t/min. Met de sterkere motor accelereert de 911 Carrera nu in 4,9 seconden van 0 naar 100 km/h (standaard 5,0 s) en in 16,5 seconden van 0-200 km/y (standaard 17,5 s). De top snelheid neemt toe van 285 naar 290 km/h. Vanaf augustus 2002 is de Powerkit voor zowel de 911 Turbo als de 911 Carrera verkrijgbaar. Prijzen zijn nog niet bekend.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2002 | | pagina 20