Passie voor Peugeot tot uitdrukking In RCs
1000,- korting
Van Mannekes Auto's
Sterkere motoren in Porsche
modellen 911 Carrera en 911 Turbo
(ind. btw)
NU TIJDELIJK
Hart van Holland 17 april 2002
pagina 20
Met de nieuwe RC's laten de ontwerpers
en technici van Automobiles Peugeot
zien waartoe ze in staat zijn als het gaat
om passie voor het merk in een auto uit
te drukken. De liefde voor auto's,
gevoed door rationele emoties, door
kneed met vakmanschap en cultuur,
altijd tot de verbeelding sprekend, soms
wat dromerig maar toch onvermoeibaar,
heeft z'n vruchten afgeworpen en wel
in de vorm van twee 2+2 coupés die
onderling verschillen in hun dwarsge-
plaatste middenmotor: een benzinemo
tor voor de RC schoppen aas en een
Hdi-diesel voor de RC ruiten aas.
De kleur van de carrosserie verraadt het
onderscheid: zwart voor de schoppen
aas met de 2.0 l-benzinemotor van 133
kW en rood voor de auto met de 2.2 I
Hdi-diesel van 129 kW. De totale lengte
van elk van deze concept-cars is 4,30 m,
de wielbasis meeet 2,80 m en de breed
te en hoogte zijn 1,80 m resp. 1,15 m.
De spoorbreedte vóór is 1,60 m terwijl
die aan de achterkant 1,50 m is.
Voor de aandrijfunits is een keuze
gemaakt uit het bestaande motoraan
bod. Vanwege het sportieve karakter
van de auto's zijn de motoren centraal,
vlak vóór de achteras, geplaatst. De
motoren zijn opgehangen in speciale
silentblocs die het doorgeven van even
tuele trillingen tegengaan.
De benzinemotor is een viercilinder in
lijn met dubbele bovenliggende nokke-
nassen en 4 kleppen per cilinder. De
motor heeft een inhoud van 1.997 cm3
en levert een maximaal vermogen van
133 kW en een maximum koppel van
202 nM. De Hdi-dieselmotor is een vier
cilinder in lijn met een cilinderinhoud
van 2,168 cm3, dubbele bovenliggende
nokkenassen en 4 klappen per cilinder.
Door aanpassingen aan onder andere de
vorm van de verbrandingskamers, de
inspuitdruk, verstevigde drijfstangen en
een nieuwe turbocompressor levert de
motor nu een maximum vermogen van
129 kW en een maximum koppel van
maar liefst 400 Nm. Vanzelfsprekend is
een roetfilter in het uitlaatsysteem opge
nomen.
De motoren van de RC's zijn gekoppeld
aan een 6-versnellingsbak. De overbren
gingsverhoudingen van deze elktro-
hydraulisch gestuurde ML6 C-bak zijn bij
beide motoren verschillend. Ze kunnen
handmatig bediend worden met de
pook op de middentunnel of met scha
kelaars op het stuurwiel. Desgewenst
kan de bestuurder het schakelen ook
helemaal overlaten aan de elektronica.
Interieur
Het interieur is in dezelfde stijl vormge
geven als de buitenzijde; sportief met
gebruik van aluminium en roestvrij staal.
De kussen van de carbonfiber kuipstoe-
len zijn bekleed met stof en leer in de
kleuren rood en zwart. Ze zijn in lengte
en hoogte verstelbaar en ze kunnen
gekanteld worden. De veiligheidsgor
dels zijn van het type 'full-harness'Het
met leer beklede dashboard herbergt
een instrumentenpaneel dat zowel digi
taal (snelmeter) als analoog (toerentel-
ler) is.
automatische airconditioning, automa
tisch in- en uitschakelende verlichting en
ruitenwissers en een boordcomputer.
Het elektrisch systeem is gebaseerd op
dat van de nieuwste 307 met multiplex-
bedrading. De auto's zijn voorzien van
De RC's hebben een geïntegreerde
radiotelefoon met CD-speler, navigatie
systeem met 7-inch kleurenscherm en
automatisch oproepsysteem.
Kia Carnival Van met gróót voordeel.
Dit is de kans waar u op heeft gewacht. U kunt en met een super aanbieding. Dus als u eindelijk
binnenkort de trotse berijder zijn van een Kia Carnival de bezitter wilt zijn van een uiterst comfortabele en
Van. Wij hebben nog enkele modellen die wij uit luxueuze bedrijfswagen kom dan zo snel mogelijk bij
voorraad kunnen leveren tegen een interessante prijs ons langs. Want de voorraad is zeer beperkt.
Onderweg 8 - 2742 LA Waddinxveen - Tel. 0182-636008
www.mamiuekes.nl
VERKOOPPRIJZEN ZIJN EXCLUSIEF BTW ALLÉ KI A-BEDRIJFSWAGENS HEBBEN 3 JAAR TOT MAX. 100.000 KM GARANTIE EN 6 JAAR CARROSSERIEGARANTIE.
IMPORTEUR KIA MOTORS NEDERLAND, TEL 0347 - 32 43 43, INFO@KIA NL. WWW KIA NL
Er komen sterkere motoren in de'Porsche-modellen 911
Turnbo en 911 Carrera. Bij de 911 Turbo neemt door de
Powerkit het motorvermogen toe van 420 pk (309kW) bij
5.000 t/.min. naar 450 pk (331 kW) bij 5,700t/min„ Het
gelijktijdig tot 620 Nm (standaard: 560 Nm) opgevoerde kop
pel is nu in het toerengebied van 3.500 tot 4.400 t/min.
beschikbaar. De waarde van 560 Nm, die de standaardmotor
tussen de 2.700 en 4.600 t/min biedt, is bij de sterkere 911
Turbo zelfs tussen de 2.700 en 5.600 t/min. voorhanden.
Daarmee kan zijn kracht in een extreem breed toerengebied
worden aangewend. De acceleratietijd van 4,2 seconden
voor de sprint van 0 naar 100 km/h is ongewijzigd gebleven;
de topsnelheid neemt toe van 305 naar 307.
Ook voor de 911 Carrera is een Powerkit beschikbaar. Hier
mee neemt het maximum vermogen toe "van 320 pk
(235kW) naar 345 pk (254kW) bij een ongewijzigde 6.800
t/min. Het maximum koppel blijft gelijk met 370 Nm bij 4.800
t/min. Met de sterkere motor accelereert de 911 Carrera nu
in 4,9 seconden van 0 naar 100 km/h (standaard 5,0 s) en in
16,5 seconden van 0-200 km/y (standaard 17,5 s). De top
snelheid neemt toe van 285 naar 290 km/h.
Vanaf augustus 2002 is de Powerkit voor zowel de 911 Turbo
als de 911 Carrera verkrijgbaar. Prijzen zijn nog niet bekend.