Volkswagen test nieuw waterstof-brandstofcellen-systeem MAATS ZEVENHUIZEN B.V. BEDRIJFSWAGENCENTER ALS SCHADEHERSTEL OOK ECHT HERSTÈL MOET ZIJN... A.dÊrKRAATS RENAULT BEDRIJFSWAGENDEALER v ZELFS DEJjnEUWf^fRAFÏC Het Volkswagen-aandrijfconcept van de toekomst Noordeinde 57, Zevenhuizen Tel. Ü79-593BÜ45 www.taedrijfswagencenter.nl Verwerking Biomassa SunFuel® CO,-kringloop van SunFuel® RENAULT MASTER T33 LSH2D2 MERCEDES BENZ VITO 11QD Renault Master T35 L2H3D1 Renault koelbakwagen S150-Q9 Renault Master T35 L2H2DS Te verwachten inruilers: AUTOSCHADE Zoals er garages zijn voor pan ne, zo zijn er FOCWA bedrijven voor schadeherstel. Wij zijn zo'n FOCWA-bedrijf.Met goed opgeleide vakmensen. Speciale apparatuur. Wij herstellen per fect konform fabrieksspecifi- caties. Met originele onderde len. Allemaal voor uw veiligheid Dus als schadeherstel ook echt herstèl moet zijn, breng dan uw schade-auto rechtstreeks naar ons, dan krijgt u ook nog eens 2 jaar garantie. vervangende auto beschikbaar Bredeweg 96 - Zevenhuizen Tel. 0180-631666 Volkswagen heeft in samenwerking met het Paul Scherrer Instituut (PSI) het aandrijfconcept van de toekomst getest: een PSI-waterstof-brandstofcel en een elektromotor aangedreven Bora HY.POWER. Enige tijd geleden werd dit concept gedemonstreerd tijdens een extreme testrit over de 2.005 meter hoge Simplonpas tussen Zwitser land en Italië. Een economische waterstof-brandstofcel met bij zonder krachtige 'Supercaps'-condensatoren werd in een Bora geïntegreerd. Gelijktijdig werd een Bora TDI ingezet, die dankzij de toepassing van de synthetische brandstof SunFuel een lage emissie van partikels realiseert. In het kader van de brand stofstrategie van het merk Volkswagen is de Bora SunFuel een van de eerste stappen op weg naar een uitgebreide toepassing van brandstofcellen. De Volkswagen-prototype Bora HY.-POWER baant zich een weg naar toekomstige mobiliteit. De doelstelling van het onlangs gehouden onder zoek, uitgevoerd door Volkswagen Forschung en de energie-experts van het PSI was om het volle dig nieuwe waterstof-brandstofcellen-systeem onder extreme omstandigheden te testen. Daar toe moest bij temperaturen onder nul de 2.005 m hoge Simplon-pas tussen Zwitserland en Italië worden gepasseerd. Een zware beproeving want ijskoude temperaturen en extreme stijgingen betekenen voor een systeem dat via 'koude'wa- terstofverbranding een elektromotor aandrijft een extreme en niet eerder geteste belasting. De elektromotor in de Bora levert maximaal 75 kW/102 pk. De stroom wordt geleverd door een brandstofcel, die bij de energielevering alleen waterdamp als afvalproduct uitstoot. De Volkswagen Bora moest de 2.005 hoge pas tijdens een 'dynamische rit'overwinnen. Daarbij moest het rijgedrag vergelijkbaar zijn met nor maal autogebruik van een even sterke, conventi- onele auto. De doelstelling is de brandstofcel aandrijving zo afstemmen, dat de prestaties en de rijeigenschappen vergelijkbaar zijn met die van een 'normale' Bora. De tegenwoordig reeds gere aliseerde, theoretische stand der techniek op brandstofcellengebied is daarmee in daden omgezet. De twee belangrijkste, technische innovaties van de Bora HY.POWER zijn enerzijds nieuwe brand stofcelmembranen en anderzijds innoverende supercondensatoren ('Supercaps'). Deze technie ken toonden tijdens de beklimming van de pas voor het eerst in de praktijk dat een economische en krachtige waterstof-brandstofcel-aandrijving in de praktijk mogelijk is. De tweede noviteit van het prototype, de 'Super caps'-condensatoren, presteerden eveneens over tuigend tijdens de test op de Simplon-pas. Deze efficiënte energieaccumulator geeft kortstondig, tijdens zwake belasting bij accelereren of bij een bergrit met extreme stijging, tot zo'n 30kW extra aan de elektromotor af. Dankzij deze techniek zijn Volkswagen en PSI een stuk dichterbij de doelstelling gekomen om de brandstofcel, zonder dynamische nadelen voor dagelijks gebruik, geschikt te maken voor groot schalige toepassing. De Bora HY.POWER heet wat dat betreft met zijn rit over de Simplon-pas auto mobielgeschiedenis geschreven. Gelijktijdig zette Volkswagen bij deze testritten voor het eerst een Bora TDI met SunFuel in. Deze synthetisch geproduceerde, zwavel- en aroma- vrije brandstof heeft een groot potentieel voor de verbetering van uitlaatgassen. Momenteel vol doen vele EU3-diesels met SunFuel, zonder ver dere technische veranderingen aan de auto, aan de zeer strenge EU4-norm. De Bora TDI, die nu al met normale diesel aan de EU4-norm voldoet, bereikt met SunFuel tot nu toe niet eerder gerea liseerde' emissiewaarden. De partikeluitstoot is bijvoorbeeld vergelijkbaar met die van auto's met dure filtertechnieken. SunFuel maakt deel uit van een veelomvattende strategie. Een strategie waarin Volkswagen in de komende twintig jaar - onder meer via de reali satie van alle potentiëlen van diesel- en benzine motoren - stapsgewijs een economische en milieuvriendelijke overgang haar door brandstof cellen aangedreven auto's wil. initiëren. llillsSK: Bouwjaar - 1998, Kilometerstand - 140.000 snelwegkilometers, betimmering jvr.pr. 13.950 ex. btw Bouwjaar - 1998, Kilometerstand - 94.000 km, Ztocèssoires - metallic lék, licht metalen wielen jvr.pr. 9.950 ex btw Kenteken - 49-VG-ON, Souwjaer -'Feb-ÖO, kilometerstand - 48.000, Kleur - wit, Afmeting Laadruimte - L321 x BI76 H214 drri, Staat van vaartuig axtarn - qoed, Staat van voertuig intern - goed jvr.pr. €15.800 ex btw KentEken - BR&82 gekord op 7.500kg. Bmwpa- -997. Ktaeter stand - 360,000. Kleu -wt reWamevrij, Atoeting Laahente - L550 3920 x H220or, acftersLffinde tatt 1000kg. ma caw zephyr 300 tractaffiraangextam toeing, «taf natfp aonstjiBig, APK a - 06042002. Gptee verhoogd rabreeak, rétoiscte ramen en spiegels, bgmerstank. Sat van voertuig exar, - toung, Scat voertug rtern - tongem E Kenteken 87-VT-KL. Bouwiaar Aug-01. Kilometer stand - 31.760, Kleur - wit. Afmeting Laad ruimte - L321 x H191Staat van voertuig extern - keung,Staat van voertuig intern - keurig, radio-j cd speler, bestuurdersairbag, tussenschot met rut, betonplex vloer, dichte betimmering op wanden, voorzien van cargorail op wanden. jvr.prc17JI50exciBTW Renault Master Gesloten bestel 1999 T35 L3H2Turbo 170.0Q0km Renault Master Gesloten bestel 1998 T33 L2H2Turbo 130.000km Renault Kangoo Gesloten bestel 2000 RN-55 wit 36.0Q0km Mercedes Vita Gesloten bestel 1997 108D BO.OOOkm Mercedes Vito Gesloten bestel 1998 1100 94.0Q0km Mercedes Vito Gesloten bestel 1997 1Q8D BO.OOOkm prijzen ex. BTW 12.950 13.950 8.975 8.950 9.950 8.950 Gasstel 4-pits s. pit ATAG zgan 20,= 0182-614913 Playstation met veel spellen en accessoires vrpr 250,= 0182-611149 Dames- en herenfiets 3 versn. igst 0172-213116 Nissan Almera 1.4S 5 drs bj.'96 LPG 4500,= 06-10943117 Bebe Comf. kinderwagen/buggy bl./gr. geruit 55,=; kinderstoel bi. 20 0182-619505 Sony boxen 60Watt nw in doos 30,= 0182-617263 Kinderstoeltje van Prenatal blauwwit gestreept 10,= 079-5932719 Herentiets frama 60 cm 28inch 60,= 079-5932956 na 18.00 uur Dames- en herenskies 100,= 1.75/2.00m 010-4213408 Gevraagd Puch Maxi tot 90,= klein defect geen bezwaar 079- 3414256 250 Miniatuur drankflesjes in- en verkoop 50,= 0182-614981 Dig. Camrecor Grundig DLC 1000 met tal nw met fotoshot NEDERLANDSE VERENIGING VAN ONDERNEMERS IN HET CARROSSERIEBEDRUF

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2002 | | pagina 16