Volkswagen test nieuw waterstof-brandstofcellen-systeem
MAATS
ZEVENHUIZEN B.V.
BEDRIJFSWAGENCENTER
ALS SCHADEHERSTEL OOK
ECHT HERSTÈL MOET ZIJN...
A.dÊrKRAATS
RENAULT BEDRIJFSWAGENDEALER
v
ZELFS
DEJjnEUWf^fRAFÏC
Het Volkswagen-aandrijfconcept van de toekomst
Noordeinde 57, Zevenhuizen Tel. Ü79-593BÜ45
www.taedrijfswagencenter.nl
Verwerking
Biomassa
SunFuel®
CO,-kringloop van SunFuel®
RENAULT MASTER T33 LSH2D2
MERCEDES BENZ VITO 11QD
Renault Master T35 L2H3D1
Renault koelbakwagen S150-Q9
Renault Master T35 L2H2DS
Te verwachten inruilers:
AUTOSCHADE
Zoals er garages zijn voor pan
ne, zo zijn er FOCWA bedrijven
voor schadeherstel. Wij zijn
zo'n FOCWA-bedrijf.Met goed
opgeleide vakmensen. Speciale
apparatuur. Wij herstellen per
fect konform fabrieksspecifi-
caties. Met originele onderde
len.
Allemaal voor uw veiligheid
Dus als schadeherstel ook echt
herstèl moet zijn, breng dan
uw schade-auto rechtstreeks
naar ons, dan krijgt u ook nog
eens 2 jaar garantie.
vervangende auto beschikbaar
Bredeweg 96 - Zevenhuizen
Tel. 0180-631666
Volkswagen heeft in samenwerking met het Paul
Scherrer Instituut (PSI) het aandrijfconcept van de
toekomst getest: een PSI-waterstof-brandstofcel
en een elektromotor aangedreven Bora
HY.POWER. Enige tijd geleden werd dit concept
gedemonstreerd tijdens een extreme testrit over
de 2.005 meter hoge Simplonpas tussen Zwitser
land en Italië.
Een economische waterstof-brandstofcel met bij
zonder krachtige 'Supercaps'-condensatoren werd
in een Bora geïntegreerd. Gelijktijdig werd een
Bora TDI ingezet, die dankzij de toepassing van de
synthetische brandstof SunFuel een lage emissie
van partikels realiseert. In het kader van de brand
stofstrategie van het merk Volkswagen is de Bora
SunFuel een van de eerste stappen op weg naar
een uitgebreide toepassing van brandstofcellen.
De Volkswagen-prototype Bora HY.-POWER
baant zich een weg naar toekomstige mobiliteit.
De doelstelling van het onlangs gehouden onder
zoek, uitgevoerd door Volkswagen Forschung en
de energie-experts van het PSI was om het volle
dig nieuwe waterstof-brandstofcellen-systeem
onder extreme omstandigheden te testen. Daar
toe moest bij temperaturen onder nul de 2.005 m
hoge Simplon-pas tussen Zwitserland en Italië
worden gepasseerd. Een zware beproeving want
ijskoude temperaturen en extreme stijgingen
betekenen voor een systeem dat via 'koude'wa-
terstofverbranding een elektromotor aandrijft
een extreme en niet eerder geteste belasting. De
elektromotor in de Bora levert maximaal 75
kW/102 pk. De stroom wordt geleverd door een
brandstofcel, die bij de energielevering alleen
waterdamp als afvalproduct uitstoot.
De Volkswagen Bora moest de 2.005 hoge pas
tijdens een 'dynamische rit'overwinnen. Daarbij
moest het rijgedrag vergelijkbaar zijn met nor
maal autogebruik van een even sterke, conventi-
onele auto. De doelstelling is de brandstofcel
aandrijving zo afstemmen, dat de prestaties en
de rijeigenschappen vergelijkbaar zijn met die van
een 'normale' Bora. De tegenwoordig reeds gere
aliseerde, theoretische stand der techniek op
brandstofcellengebied is daarmee in
daden omgezet.
De twee belangrijkste, technische innovaties van
de Bora HY.POWER zijn enerzijds nieuwe brand
stofcelmembranen en anderzijds innoverende
supercondensatoren ('Supercaps'). Deze technie
ken toonden tijdens de beklimming van de pas
voor het eerst in de praktijk dat een economische
en krachtige waterstof-brandstofcel-aandrijving
in de praktijk mogelijk is.
De tweede noviteit van het prototype, de 'Super
caps'-condensatoren, presteerden eveneens over
tuigend tijdens de test op de Simplon-pas. Deze
efficiënte energieaccumulator geeft kortstondig,
tijdens zwake belasting bij accelereren of bij een
bergrit met extreme stijging, tot zo'n 30kW extra
aan de elektromotor af.
Dankzij deze techniek zijn Volkswagen en PSI een
stuk dichterbij de doelstelling gekomen om de
brandstofcel, zonder dynamische nadelen voor
dagelijks gebruik, geschikt te maken voor groot
schalige toepassing. De Bora HY.POWER heet wat
dat betreft met zijn rit over de Simplon-pas auto
mobielgeschiedenis geschreven.
Gelijktijdig zette Volkswagen bij deze testritten
voor het eerst een Bora TDI met SunFuel in. Deze
synthetisch geproduceerde, zwavel- en aroma-
vrije brandstof heeft een groot potentieel voor de
verbetering van uitlaatgassen. Momenteel vol
doen vele EU3-diesels met SunFuel, zonder ver
dere technische veranderingen aan de auto, aan
de zeer strenge EU4-norm. De Bora TDI, die nu al
met normale diesel aan de EU4-norm voldoet,
bereikt met SunFuel tot nu toe niet eerder gerea
liseerde' emissiewaarden. De partikeluitstoot is
bijvoorbeeld vergelijkbaar met die van auto's met
dure filtertechnieken.
SunFuel maakt deel uit van een veelomvattende
strategie. Een strategie waarin Volkswagen in de
komende twintig jaar - onder meer via de reali
satie van alle potentiëlen van diesel- en benzine
motoren - stapsgewijs een economische en
milieuvriendelijke overgang haar door brandstof
cellen aangedreven auto's wil. initiëren.
llillsSK:
Bouwjaar - 1998, Kilometerstand - 140.000 snelwegkilometers,
betimmering
jvr.pr. 13.950 ex. btw
Bouwjaar - 1998, Kilometerstand - 94.000 km, Ztocèssoires - metallic lék, licht
metalen wielen
jvr.pr. 9.950 ex btw
Kenteken - 49-VG-ON, Souwjaer -'Feb-ÖO, kilometerstand - 48.000, Kleur - wit,
Afmeting Laadruimte - L321 x BI76 H214 drri, Staat van vaartuig axtarn -
qoed, Staat van voertuig intern - goed
jvr.pr. €15.800 ex btw
KentEken - BR&82 gekord op 7.500kg. Bmwpa- -997. Ktaeter stand - 360,000. Kleu -wt reWamevrij, Atoeting Laahente
- L550 3920 x H220or, acftersLffinde tatt 1000kg. ma caw zephyr 300 tractaffiraangextam toeing, «taf natfp
aonstjiBig, APK a - 06042002. Gptee verhoogd rabreeak, rétoiscte ramen en spiegels,
bgmerstank. Sat van voertuig exar, - toung, Scat voertug rtern - tongem E
Kenteken 87-VT-KL. Bouwiaar Aug-01. Kilometer stand - 31.760, Kleur - wit. Afmeting Laad
ruimte - L321 x H191Staat van voertuig extern - keung,Staat van voertuig intern - keurig, radio-j
cd speler, bestuurdersairbag, tussenschot met rut, betonplex vloer,
dichte betimmering op wanden, voorzien van cargorail op wanden. jvr.prc17JI50exciBTW
Renault Master Gesloten bestel 1999 T35 L3H2Turbo 170.0Q0km
Renault Master Gesloten bestel 1998 T33 L2H2Turbo 130.000km
Renault Kangoo Gesloten bestel 2000 RN-55 wit 36.0Q0km
Mercedes Vita Gesloten bestel 1997 108D BO.OOOkm
Mercedes Vito Gesloten bestel 1998 1100 94.0Q0km
Mercedes Vito Gesloten bestel 1997 1Q8D BO.OOOkm
prijzen ex. BTW
12.950
13.950
8.975
8.950
9.950
8.950
Gasstel 4-pits s. pit ATAG
zgan 20,= 0182-614913
Playstation met veel spellen en
accessoires vrpr 250,=
0182-611149
Dames- en herenfiets 3 versn.
igst 0172-213116
Nissan Almera 1.4S 5 drs
bj.'96 LPG 4500,=
06-10943117
Bebe Comf.
kinderwagen/buggy bl./gr.
geruit 55,=; kinderstoel bi. 20
0182-619505
Sony boxen 60Watt nw in doos
30,= 0182-617263
Kinderstoeltje van Prenatal
blauwwit gestreept 10,=
079-5932719
Herentiets frama 60 cm 28inch
60,= 079-5932956 na 18.00 uur
Dames- en herenskies 100,=
1.75/2.00m 010-4213408
Gevraagd Puch Maxi tot 90,=
klein defect geen bezwaar 079-
3414256
250 Miniatuur drankflesjes in-
en verkoop 50,= 0182-614981
Dig. Camrecor Grundig DLC
1000 met tal nw met fotoshot
NEDERLANDSE VERENIGING
VAN ONDERNEMERS IN HET
CARROSSERIEBEDRUF