Meer samenwerking patiëntenplatform en huisartsenpost na meldlijnactie LITI E Bloed, mooi Dier vermist of gevonden? Opbrengst Epilepsie Fonds BERICHTEN INBRAAKBEVEILIGING! GLOBAL B L I G 1 M G u M De Nederlandse Hyperventilatie Stichting REGIO Hart van Holland 19 juni 2002 Meldlijn levert 172 reacties op 11 H c Alarmsystemen incl. meldkameraansluiting Camera- en toegangscontrole-systemen - BORG gecertificeerd technisch beveiligingsbedrijf Raadhuisstraat 9 2751 AT Moerkapelle tel. 079-5933656 fax 079-5932349 Bloed geven is en redt levens! Sanquin Bloedbank Meld je aan als bloeddonor. Bel gratis 0800 - BLOEDBANK (0800 - 256332265) HPb'UI f n I FABRIKANT VAN BEDDEN MATRASSEN Specialist in het ontwerpen van matrassen voor mensen met rugklachten 140,- 375,- 375,- 89,- €69,- BEDDEN VOOR STARTERS SENIORBEDDEN EXCLUSIEVE BEDDEN BEDDEN EN SCHUIFWANDKASTEN OP MAAT Zuidplaspolderweg 11 Moordrecht tel.: (0182) 375022 route: afslag Gouda/Moordrecht - industrieterrein Consumentendagen: do. en vr. 10.00 - 21.00 uur za. 10.00 - 17.00 uur Stichting AMIVEDI. Kosteloze registratie vermiste en gevonden huisdieren. Hulppost 3B-Hoek- Zevenhuizen/Moerkapelle. In week van 9 tot 17 juni werden de volgende vermiste/gevonden huisdieren geregistreerd: VERMIST: Poes, wit, Tweemanspolderweg t.h.v..de Unie van Watertonristen, Zevenhuizen. Kater, ongecastreerd, rood gestreept, mooie tekening, Moer- kapelsezijde, Moerkapelle. Kater, rood gestreept, met witte kin en buik, heelt op neus lidte ken, Dorpsstraat. Moerkapelle; Lapjespoes; 8 nmd. Bilderdijk- straat. Zevenhuizen. GEVONDEN: Kater, zwart, Vlietkade, Zevenhui zen: Kat, zwart met klein wit befje, Zui delijke Dwarsweg, Zevenhuizen. Kat,zwart met wit snoetje, bef en sokken en op linker achterpoot een wit vlekje. Recreatiepark "De Koornmoien" Tweemanspolder, Zevenhuizen. Iedereen die vragen heeft of informatie kan geven kan bellen naar: Stichting Amivedi Hulp post 3B-Hoek Zevenhnizen- Moerkapelie, telefoon 010- 5121937. Oud Verlaat - De collecte voor het Epilepsie Fonds - de Macht van het Kleine - heeft in Oud Verlaat 349,27 opgebracht. Alle gevers en collec tanten worden hartelijk bedankt voor hun medewerking. Regio - In de twee weken in april waarin de meldlijn van het patiën tenplatform (RPCP) open stond, kwamen 172 telefoontjes en e-mails binnen. Het doel was een beeld te krijgen van hoe patiënten het func tioneren van de HuisArtsenPost (HAP) ervaren. Het rapport met de resultaten van de actie is donder dag 13 juni door het RPCP over handigd aan het bestuur van de HAP. Het platform doet in het rap port aanbevelingen, die ertoe moe ten leiden dat de kwaliteit van zorg en dienstverlening op een aantal punten aangescherpt wordt. Het RPCP wilde, mede naar aan leiding van kritische geluiden van patiënten bij de start van de HAP, een onderzoek doen naar de ervaringen op het moment dat de HAP een paar maanden draaide. De huisartsen waren positief over het initiatief om een meldlijn te openen en gaven er ruime bekendheid aan. Achteraf tonen zij zich tevreden dat ze op deze wijze een beter inzicht konden krijgen in de ervaringen van mensen met de zorgverlening op de HAP. Zo kunnen zij in samenspraak met het RPCP de organisatie van de HAP ver der verbeteren. De HAP, zoals de huisartsenpost inmiddels is gaan heten, neemt vanaf december 2001 de spoedei sende huisartsenzorg buiten kan tooruren voor haar rekening. In de periode van 15 t/m 26 april konden mensen in de regio Midden-Holland hun ervaringen met de HuisArtsenPost melden bij het RPCP via de telefoon en via e-mail. Bij elkaar stelden de mensen uit de regio 236 onderwerpen aan de orde. De meldingen konden betrekking hebben op de ruim 20 weken waarin de HAP functioneerde. In die tijd zijn er ongeveer 20.000 contacten geweest tussen patiënten van de regio en de HAP (telefonisch, con sulten en visites). Positieve meldingen Van de 236 meldingen waren er 51 positief. Deze mensen voelden zich goed geholpen en men was tevreden over de bejegening. Andere punten: de telefoon werd snel beantwoord, de arts was snel ter plaatse of men mocht snel langskomen. Ook was men tevreden over het telefonische advies. Ongerustheid In 38 gevallen (16%) was er sprake van bezorgdheid, nog zonder dat de bellers eigen ervaringen met de HAP hadden. De ongerust heid betrof dan met name de bereik baarheid van de HAP. "Kan ik wel snel genoeg bij de HAP in Gouda zijn als ik iets heb?" en "kan de dokter wel snel genoeg bij mij zijn?" En "wat, als ik geen vervoer kan regelen als ik naar de HAP moet komen?". Er kwamen ook meldingen van mensen die hier vervelende ervaringen mee hadden, die meldingen (17) kwamen met name uit de buitengemeenten van de regio. Samenwerking en overleg De coördinatie van de zorg, de over dracht van de assistente aan de tele foon naar de HAP-arts en van de doktersassistente of de HAP-arts terug naar patiënt, leverde 13 mel dingen op. Soms ging er ook iets mis in de informatieoverdracht^ van de HAP-arts naar de eigen huisarts. De rekening Nogal wat mensen hadden moeite met de rekening die ze kregen na een contact met de HAP. 24 klachten betroffen het feit dat de exploitatie kosten van de HAP direct doorbere kend worden aan de patiënt. Men sen waren er verbaasd en veront waardigd over. Het feit dat veel ziek tekostenverzekeraars dit gedeelte vergoeden maakte daarin niet veel verschil. De gezondheidszorg wordt zo wéér duurder terwijl de meeste mensen de komst van een centrale HuisArtsenPost niet beleven als een kwaliteitsverbetering van de huis artsenzorg. Bovendien is het moeilijk te accep teren dat je een rekening krijgt waar in je boven op de 21,60 die de HAP- arts mag rekenen voor een telefo nisch consult, ook nog eens 15,50 moet betalen, terwijl het advies, hoe serieus en terecht ook, alleen inhield: neemt u een paracetamol of gaat u maandag naar uw eigen huis arts. Overigens is het landelijk beleid, dat een huisartsenpost een tarief voor "infrastructurele kosten" (doktersassistentes, chauffeurs, auto's, gebouw etc) in rekening mag brengen. De HAP Midden-Holland behoort landelijk gezien zelfs tot de goedkopere. Wachten Verhoudingsgewijs veel meldingen (21) gingen over 'wachten' en over hoe naar of vervelend dat is in ang stige situaties. Ook over het feit dat de angst toeneemt als er niet tijdig een reactie komt van de arts, werd melding gemaakt. Een aanbeveling van het patiëntenplatform is dan ook om de patiënt voorlichting te geven over hoe lang hij moet wach ten tot de arts terugbelt of langs komt. Ook is het van belang om de patiënt tussentijds te informeren over eventuele vertragingen. De meest enthousiaste positieve ervaring van een beller was dan ook dat hij vanuit de HAP-auto door de arts was gebeld om te vragen hoe het met hem ging, op weg naar de patiënt. Reactie HAP Vrijwel alle punten die bij de meldlij nactie ter tafel kwamen, waren al bij de HAP bekend. Het feit dat een en ander bij het RPCP gemeld is, is een extra stimulans om blijvend aan dacht aan die zaken te schenken. Aanbevelingen De belangrijkste aanbevelingen die het RPCP doet zijn: zorgen voor een sluitende terugbelprocedure en daarbij aangeven hoe lang dat onge veer gaat duren; de HAP-arts en de eigen huisarts onderling beter laten terugkoppelen over het verloop van ziektegevallen; de dienstdoende huisarts een naam geven, b.v. met een badge of visitekaartje. Een ande re aanbeveling gaat over de taak van de doktersassistentes die telefo nisch veel hulpvragen kunnen en moeten beantwoorden. Zij moeten bepalen of vragen al of niet door de HAP-arts behandeld moeten wor den. Het platform wil graag dat zij die selectie van. vragen gaan doen met behulp van een speciaal proto col dat ontwikkeld wordt in afstem ming met de protocollen van andere huisartsenposten. De HAP is met een aantal van deze aanbevelingen al bezig. Ten slotte Het feit dat de HAP nu als centrale organisatie aanspreekbaar is, leidt volgens de huisartsen tot een verbe tering in kwaliteit in vergelijking met de vroegere situatie. Er is een klach tenregeling, zodat iedereen met klachten over de HAP die bij hen kan melden. Ook deze klachten zullen weer tot een verdere verbetering van de HAP-organisatie leiden. Het patiëntenplatform en het HAP- bestuur zullen in de toekomst struc tureel periodiek overleg voeren om de kwaliteit van de spoedeisende huisartsenzorg buiten kantooruren verder te optimaliseren. Afgespro ken is om te onderzoeken of een gemeenschappelijke informatiebro chure voor patiënten samengesteld kan worden over hoe bij medische problemen te handelen: de huisarts bellen, naar de spoedeisende hulp van het ziekenhuis gaan of 112 bellen. De huisartsen zelf blijken het wer ken op de HAP in meerderheid leuk te vinden, en een duidelijke verbete ring in vergelijking met de vroegere situatie. Voor de regio Midden-Hol land betekent de aanwezigheid van de HAP een positieve stimulans voor jonge huisartsen om zich te vestigen: dit is in ieders belang, zeker in deze tijd van huisartsenschaarste. Vervolg van pagina 3 Verdachten van zware mishandeling aangehouden: De politie heeft dins dag 11 juni en woensdag 12 juni drie personen aangehouden op verden king van zware mishandeling van een 19-jarige man uit Berkel en Rodenrijs op zondag 2 juni omstreeks 2.30 uur. De 19-jarige man liep ernstig letsel op in het gezicht na een ruzie in een uitgaansgelegen heid op de Zuidplasweg. De man had even daarvoor zonder enige aanleiding ruzie gehad met een nog onbekende man. De onbekende man, die zeer agressief reageerde op het slachtoffer, duwde hem een glas in het gezicht. Hierna is de agressie ve man er vandoor gegaan in zijn auto, de gewonde man bloedend achterlatend. De twee portiers van de uitgaansgelegenheid hebben nog getracht de agressieve man te stop pen maar dit is mislukt. Na uitge breid onderzoek kon de politie de identiteit van twee personen achter halen. Een 19- en een 21-jarige man uit Bleiswij k werden op dinsdag 11 juni aangehouden. Woensdag 12 juni werd een derde persoon, een 19-jari- ge man, eveneens uit Bleiswijk aan gehouden. Uit de verhoren bleek dat de ruzie was ontstaan tussen de man uit Berkel en Rodenrijs en de 19-jarige man uit Bleiswijk. Nadat deze laatste een klap kreeg van een ander haalde de derde aangehouden verdachte uit naar het slachtoffer. De verdachten gingen ervandoor met een voertuig, bestuurd door de 21-jarige man. Tegen de verdachten wordt proces verbaal opgemaakt, daarnaast kre gen zij voor een bepaalde periode een toegangsverbod voor deze uit gaansgelegenheid. u Moerkapelle Woninginbraken: Zaterdagmorgen werd aangifte gedaan van inbraak in een woning aan de Moerkapelse zijde uit de woning werden verschil lende goederen weggenomen. Aan de Prins Willemstraat kwamen inbrekers niet binnen doordat een deur extra was beveiligd. Boskoop Inbraak: Na een woninginbraak aan de Rijneveld is iii de nacht van don derdag 13 op vrijdag 14 juni een zil vergrijze Mercedes E220 meegeno men. Men is binnengekomen door het zogenoemde gaatjesboren. Uit de woning zijn ook sieraden, een mobiele telefoon, leren jassen en geld meegenomen. geeft vijf maal per jaar een tijdschrift over hyperventilatie uit. Wilt u dit tijdschrift ontvangen, bel of schrijf: 1 tel. (020) 662 88 76, Postbus 74386,1070 B| Amsterdam of bezoek onze homepage viww.hypervenlilatie.org Nederlandse |l| Hyperventilatie Stichting Steun de Nederlandse Hyperventilatie Stichting. Word donateur! NASA MATRAS VOOR MENSEN MET GEWRICHTSKLACHTEN BOKSPRING OP WIELEN POWER MATRAS VOOR MENSEN MET OVERGEWICHT MATRASSEN VANAF BEDBODEMS VANAF

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2002 | | pagina 9