De nieuwe Z4: Fascinerend design van BMW in premium klasse
W
-O
Uniek rally-evenement: de Audi Tourist Trophy
Exclusief voor berijders van een Audi TT Coupé of TT Roadster
Hart van Holland 24 juli 2002
Op de Salon van Parijs, eind september dit
jaar, komt BMW met een nieuwe roadster: de
Z4. Deze open tweezitter vormt niet alleen
een volgende stap in het nieuwe verschij
ningsbeeld van BMW, maar zet vooral nieu
we maatstaven in deze bijzondere categorie
automobielen. Want de nieuwe BMW Z4 is
krachtig, sportief en esthetisch, heeft
extreem exacte en veilige handling-eigen-
schappen en biedt daarmee ultiem rijplezier.
De BMW Z4 verenigt alle klassieke kenmerken
van de roadster in zich: lange motorkap,
lange wielbasis, korte overhangen en lage,
ver naar achteren liggende zitpositie. Zijn
sterk tot de verbeelding sprekend design
wordt bepaald door een boeiende wisselwer
king tussen convexe en concave vlakken,
strakke lijnvoering en vloeiende rondingen.
Zo ontstaan steeds weer nieuwe overgangen
van licht naar donker, een fascinerend licht
spel dat het bijzondere karakter van de Z4
visueel onderstreept. De nieuwe carrosserie
biedt roadster-liefhebber voor het eerst niet
alleen een ruim opgezette cockpit met
(standaard) twee comfortabele sportstoelen,
maar ook 260 liter bagageruimte - plaats
genoeg voor bijvoorbeeld twee golfbags! Dat
komt ook omdat de linnen kap, met glazen,
elektrisch verwarmbare achterruit, zich Z-vor-
mig laat samenvouwen in een variabele berg
ruimte. Het op deze wijze samenvouwen van
de linnen kap biedt zo een unieke afdekking,
waardoor de afdekhoes overbodig is.
Voor het pure roadster-gevoel zorgen twee
krachtige zescilinders: in de Z4 2.51 met 141
kW/192 pk, topsnelheid 235 km/h; en in de Z4
3.0I met 170 kW/231 pk, topsnelheid 250
km/h met een speciale soundengineering.
Het motorvermogen wordt na de M3 ook in
de Z4 3.0I via een nieuwe handgeschakelde-
zesversnellings-dose-ratiobak en een gemo
dificeerde 3-serie achteras op de wielen
gezet. De Z4 2.5I is standaard uitgevoerd met
een handgeschakelde vijfversnellingsbak.
Fahr Dynamik Control (FDC) voegt daar nog
een alertere reactie op het gaspedaal, een
nog directer stuurkarakter en in combinatie
met een als optie verkrijgbare vijftraps auto
maat of SMG een dynamischer schakelpro
gramma aan toe.
De enorme spoorbreedte, het extreem lage
zwaartepunt, de optimale gewichtsverdeling
van 50% op de vooras en 50% op de achteras
en de exacte besturing (Electric Power
Steering) dragen sterk bij aan de ongekende
wendbaarheid van de nieuwe BMW Z4. Daarbij
zorgen het high performance remsysteem,
standaard runflat banden en Dynamische
Stabiliteits Controle (DSC III) met bij te schake
len tractiemodus voor de hoogst mogelijke rijv-
eiligheid onder alle omstandigheden. Op het
gebied van passieve veiligheid boekte deZ4de
allerbeste resultaten in de crashtest.
Met een scala van sportieve georiënteerde
armaturen heeft de Z4-rijder de functies van
zijn automobiel altijd onder controle. Tegen
meerprijs zijn onder meer een geheel in het
dashboard verzinkbaar navigatiesysteem
met 16:9 display, een Top-Hi-Fi-systeem in
carvertechnology voor indrukwekkende bas-
weergave en een autotelefoon verkrijgbaar,
Een speciaal vormgegeven met leer bekleed
sportstuur, een rolbeugelsysteem, een radio/
CD-speler, airconditioning en cruise controle
met vele praktische opbergmogelijkheden
behoren onder andere tot de standaarduit
voering van de nieuwe Z4.
In oktober gaan in de Verenigde Staten de
eerste BMW Z4-roadsters de weg op, Europa
volgt in het voorjaar van 2003.
Exclusief voor eigenaren van een Audi TT
Coupé of een Audi TT Roadster organiseert
de Audi-importeur de Audi Tourist Trophy.
Tijdens dit volledig verzorgde 3-daagse
evenement rijden maximaal 50 tweeper
soons TT-teams via prachtige routes door
de Belgische Ardennen en de Eiffel. Ook
wordt een bezoek gebracht aan de
Nürburgring. De Audi Tourist Trophy vindt
plaats van 13 tot en met 15 september
2002.
Meer informatie is te vinden op www.audi.nl
of via Audi Retail Service telefoonnummer:
033-4335270. De naam van de Audi TT is
een hommage aan een beroemd auto- en
motorsportevenement: De Tourist Trophy,
die voor het eerst in 1905 op het Britse
eiland Man werd verreden. Nu is dan de
eerste Audi Tourist Trophy, bestaande uit
drie etappes, verdeeld over drie dagen.
Deze rally zal jaarlijks terugkeren.
De Audi Tourist Trophy start in Maastricht.
De eerste etappe voert de deelnemer!
dwars door de Ardennen naar Bitburg inde
Eiffel. De tweede etappe leidt het geze!
schap naar de Nürburgring, voor een
bezoek aan het fameuze circuit. Via de
derde etappe rijden de teams vervolgens
terug naar Maastricht. De etappes zijn
maximaal 300 kilometer lang. Als extra uit
daging is een aantal klassementsproeven
(zonder tijdslimieten) opgenomen. De
zorgvuldig uitgezette routes met uitdagen
de bochtige trajecten geven de teams dc
gelegenheid optimaal te genieten
kwaliteiten van de Audi TT.
van de
Met zijn sportieve uiterlijk, krachtige tur
bomotoren met vijfkleppentechniek en een
sportonderstel met gegoten 16- of 17-inctl
lichtmetalen velgen met brede banden c'e
ideale auto om deze rally mee te verrijden