De nieuwe Z4: Fascinerend design van BMW in premium klasse W -O Uniek rally-evenement: de Audi Tourist Trophy Exclusief voor berijders van een Audi TT Coupé of TT Roadster Hart van Holland 24 juli 2002 Op de Salon van Parijs, eind september dit jaar, komt BMW met een nieuwe roadster: de Z4. Deze open tweezitter vormt niet alleen een volgende stap in het nieuwe verschij ningsbeeld van BMW, maar zet vooral nieu we maatstaven in deze bijzondere categorie automobielen. Want de nieuwe BMW Z4 is krachtig, sportief en esthetisch, heeft extreem exacte en veilige handling-eigen- schappen en biedt daarmee ultiem rijplezier. De BMW Z4 verenigt alle klassieke kenmerken van de roadster in zich: lange motorkap, lange wielbasis, korte overhangen en lage, ver naar achteren liggende zitpositie. Zijn sterk tot de verbeelding sprekend design wordt bepaald door een boeiende wisselwer king tussen convexe en concave vlakken, strakke lijnvoering en vloeiende rondingen. Zo ontstaan steeds weer nieuwe overgangen van licht naar donker, een fascinerend licht spel dat het bijzondere karakter van de Z4 visueel onderstreept. De nieuwe carrosserie biedt roadster-liefhebber voor het eerst niet alleen een ruim opgezette cockpit met (standaard) twee comfortabele sportstoelen, maar ook 260 liter bagageruimte - plaats genoeg voor bijvoorbeeld twee golfbags! Dat komt ook omdat de linnen kap, met glazen, elektrisch verwarmbare achterruit, zich Z-vor- mig laat samenvouwen in een variabele berg ruimte. Het op deze wijze samenvouwen van de linnen kap biedt zo een unieke afdekking, waardoor de afdekhoes overbodig is. Voor het pure roadster-gevoel zorgen twee krachtige zescilinders: in de Z4 2.51 met 141 kW/192 pk, topsnelheid 235 km/h; en in de Z4 3.0I met 170 kW/231 pk, topsnelheid 250 km/h met een speciale soundengineering. Het motorvermogen wordt na de M3 ook in de Z4 3.0I via een nieuwe handgeschakelde- zesversnellings-dose-ratiobak en een gemo dificeerde 3-serie achteras op de wielen gezet. De Z4 2.5I is standaard uitgevoerd met een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Fahr Dynamik Control (FDC) voegt daar nog een alertere reactie op het gaspedaal, een nog directer stuurkarakter en in combinatie met een als optie verkrijgbare vijftraps auto maat of SMG een dynamischer schakelpro gramma aan toe. De enorme spoorbreedte, het extreem lage zwaartepunt, de optimale gewichtsverdeling van 50% op de vooras en 50% op de achteras en de exacte besturing (Electric Power Steering) dragen sterk bij aan de ongekende wendbaarheid van de nieuwe BMW Z4. Daarbij zorgen het high performance remsysteem, standaard runflat banden en Dynamische Stabiliteits Controle (DSC III) met bij te schake len tractiemodus voor de hoogst mogelijke rijv- eiligheid onder alle omstandigheden. Op het gebied van passieve veiligheid boekte deZ4de allerbeste resultaten in de crashtest. Met een scala van sportieve georiënteerde armaturen heeft de Z4-rijder de functies van zijn automobiel altijd onder controle. Tegen meerprijs zijn onder meer een geheel in het dashboard verzinkbaar navigatiesysteem met 16:9 display, een Top-Hi-Fi-systeem in carvertechnology voor indrukwekkende bas- weergave en een autotelefoon verkrijgbaar, Een speciaal vormgegeven met leer bekleed sportstuur, een rolbeugelsysteem, een radio/ CD-speler, airconditioning en cruise controle met vele praktische opbergmogelijkheden behoren onder andere tot de standaarduit voering van de nieuwe Z4. In oktober gaan in de Verenigde Staten de eerste BMW Z4-roadsters de weg op, Europa volgt in het voorjaar van 2003. Exclusief voor eigenaren van een Audi TT Coupé of een Audi TT Roadster organiseert de Audi-importeur de Audi Tourist Trophy. Tijdens dit volledig verzorgde 3-daagse evenement rijden maximaal 50 tweeper soons TT-teams via prachtige routes door de Belgische Ardennen en de Eiffel. Ook wordt een bezoek gebracht aan de Nürburgring. De Audi Tourist Trophy vindt plaats van 13 tot en met 15 september 2002. Meer informatie is te vinden op www.audi.nl of via Audi Retail Service telefoonnummer: 033-4335270. De naam van de Audi TT is een hommage aan een beroemd auto- en motorsportevenement: De Tourist Trophy, die voor het eerst in 1905 op het Britse eiland Man werd verreden. Nu is dan de eerste Audi Tourist Trophy, bestaande uit drie etappes, verdeeld over drie dagen. Deze rally zal jaarlijks terugkeren. De Audi Tourist Trophy start in Maastricht. De eerste etappe voert de deelnemer! dwars door de Ardennen naar Bitburg inde Eiffel. De tweede etappe leidt het geze! schap naar de Nürburgring, voor een bezoek aan het fameuze circuit. Via de derde etappe rijden de teams vervolgens terug naar Maastricht. De etappes zijn maximaal 300 kilometer lang. Als extra uit daging is een aantal klassementsproeven (zonder tijdslimieten) opgenomen. De zorgvuldig uitgezette routes met uitdagen de bochtige trajecten geven de teams dc gelegenheid optimaal te genieten kwaliteiten van de Audi TT. van de Met zijn sportieve uiterlijk, krachtige tur bomotoren met vijfkleppentechniek en een sportonderstel met gegoten 16- of 17-inctl lichtmetalen velgen met brede banden c'e ideale auto om deze rally mee te verrijden

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2002 | | pagina 12