Morgan Le Mans '62 laat oude tijden herleven
Houd 2 seconden afstand!
Hart van Holland 18 september 2002
pagina 21
Kijk voor meer informatie ook op
www.2seconden.nl
uitsluitend voor particulieren (geen personeel, onroerend goed of dieren)
max. 4 regels, plaats in elk vakje één letter of leesteken en
laat tussen twee woorden één vakje open!
staaltje van puur vakmanschap, iets waar
mee het merk al jaren onderscheidend is. De
auto's worden volledig met de hand
gebouwd. Het unieke van de Le Mans '52 zit
hem in talrijke componenten die naar het
voorbeeld van de historische racer zijn
gevormd. Dat zijn onder meer de hardtop,
de chromen bumperrozetten, de Monza-
tankdop en het volgens klassiek ontwerp
vervaardigde stuurwiel. De Morgan Le Mans
'62, uitgevoerd in de kleur Racing Green,
biedt het beste uit twee werelden.
en Waterstaat, hebben hetzelfde doel: min
der verkeersslachtoffers en minder schade
door het bekend maken van de twee-secon-
denregel. Ook wordt samengewerkt met de
politie die gedurende de campagne (septem
ber t/m november) extra controleert. Daarbij
gebruikt de politie een nieuw systeem met
camera's waarmee de afstand tussen auto's
berekend kan worden en de bumperklever
sneller kan worden geverbaliseerd. De auto
mobilist zal aan de vuistregel herinnerd wor
den door de billboards langs de snelweg, een
TV- en radiospot.
Naam:
Adres:
Veertig jaar na de legendarische overwin
ning van Morgan op Le Mans brengt de
fabrikant van dit exclusieve merk de Le Mans
'62 op de markt. Slechts tachtig handge
maakte speciale uitvoeringen zullen de
Malvern Link-fabriek verlaten: veertig Plus 8-
en veertig 4/4-versies. Importeur B.V. NIMAG
in Heinenoord haalt van beide versies een
Iexemplaar naar Nederland.
De Morgan Le Mans '62 weerspiegelt een
uniek stukje historie, met zorg ingekleurd
door Christopher Lawrence. Hij leidde in
1962 het winnende team en is nu Chief
(Development Engineer bij Morgan. 'Het is
(verschrikkelijk mooi om een klassieke race
auto weer tot leven te zien komen. Tijden
Izijn veranderd. De auto die we dit jaar heb-
Iben gebouwd voor Le Mans, de Aero 8 GTN,
Iverschilt wezenlijk van de racer waarmee ik
jin 1962 deelnam. De voortrekkersrol die
(Morgan in '62 speelde is echter hetzelfde
(gebleven en de nu gebouwde speciale uit-
Ivoering doet eer aan het roemrijke verle
iden.'
De genummerde jubileumversies van de
■Morgan Plus 8 en 4/4 staan borg voor een
Postcode: Plaats:
(Bumperk'leven irriteert. Sinds jaar en dag
(staat het hoog in de ergernis top-tien van
Ihet Korps Landelijke Politie Diensten. Dicht
(op je voorligger rijden roept ergernis op die
kan leiden tot irritatie en zelfs agressie.
I Bovendien is het nog steeds de belangrijkste
(oorzaak van alle kop-staart-botsingen.
IBumperkleven is dus niet alleen irritant,
(maar ook nog eens gevaarlijk. Haast en druk
(verkeer zijn belangrijke drijfveren om te wei-
|oig afstand tot je voorligger te houden.
Daarnaast wil de bumperklever langzame
(weggebruikers naar rechts dwingen door
I levensgroot in de achteruitkijkspiegel van de
(voorligger te verschijnen met als signaal
"opzij, ik moet er langs". Het is ÈÈn van de vor
men van agressie in het verkeer. Voor een flink
deel van de automobilisten geldt trouwens
dat ze zich niet eens bewust is dat ze te kort
op de voorligger rijden. Zeker zij kunnen pro
fiteren van de twee-secondenregel.
Voldoende afstand
Die twee-secondenregel is makkelijk te
gebruiken. Kies een vast punt langs de kant
van de weg en begin te tellen (éénentwintig,
tweeëntwintig) als je voorligger er langs
rijdt. Als je na 2 seconden zelf dit punt pas
seert, houd je voldoende afstand. Deze regel
geldt voor iedere snelheid en elk wegtype.
Als je voldoende afstand houdt heb je
genoeg tijd om te reageren en verklein je de
kans op ongelukken en files. Bovendien
voorkom je zo dat je bij een schadeongeval
je no-claim kwijt raakt. Files ontstaan onder
andere door ongevallen (kop-staart-botsin-
gen) en doordat er extra fors moet worden
geremd als je te weinig afstand houdt.
Bijkomend voordeel is dat je meer overzicht
hebt op het verkeer en minder kans op
steenslag van je voorligger.
Extra controle
De campagnepartners, het Verbond van
Verzekeraars en het ministerie van Verkeer
INLEVEREN BIJ OF OPSTUREN NAAR:
HART VAN HOLLAND - Postbus 85 - 2760 AB Zevenhuizen
De redactie behoudt zich het recht voor KLEINTJES te weigeren. Inlevering is geen garantie voor plaatsing
in de eerstkomende editie. Maximaal 1 bon per gezin) Kleintjes per fax, telefoon of email worden geweigerd)
OF INLEVEREN BIJ:
BAC mode - Dorpsstraat 1 - Moerkapelle - Gé de Slijter - Puttelaan 146 - Boskoop
Heemskerk electra - Dorpsstraat 33 - Waddlnxveen - C1000 - Passage - Waddinxveen
Slagerij Buijs - Dorpsstraat - Benthuizen