Welke school wil er nou geen goudhaantje?
Sportklas, zorglocatie en VWO-plus
kom oe aileewMMc
Kies voor ontwikkeling bij het ID College
rMóSiiTlZwSSï
Hart van Holland 8 januari 2003
pagina 15
Scholengemeenschap De Goudse
Waarden begint komend schooljaar met
een vmbo-sportklas. De klas moet aanslui
ten op de opleiding sport en beweging
(CIOS) van het ID college. Daarnaast opent
de school na de zomervakantie een locatie
voor al haar 'zorgleerlingen'. Ook denkt ze
na over een VWO-plusafdeling.
De vmbo-sportklas is een van de eerste
concrete resultaten van het besluit van De
Goudse Waarden om nauwer te gaan
samenwerken met de roc's ID College en
Albeda College. Onlangs sloten de drie
scholen daartoe een intentieverklaring.
Het is de bedoeling dat de leerlingen van
de sportklas naast de 'gewone' schoolvak
ken, extra gymlessen krijgen. Ook zullen ze
les krijgen over onderwerpen als het lei
dinggeven aan mensen, het samenwerken
met anderen en het organiseren van acti
viteiten.
Tot de klas worden alleen vmbo-leerlingen
toegelaten die goed in gym zijn en daar
naast extra lesstof aankunnen. Leerlingen
uit de sportklas kunnen naast de CIOS,
ook kiezen voor een geüniformeerd
beroep: brandweer, politie of bewaking.
Aan dat soort mensen bestaat een hele
grote behoefte.
De Goudse Waarden opent na de zomer
vakantie ook een afdeling bestemd voor
leerlingen die 'extra zorg en begeleiding
nodig hebben' in haar gebouw aan de
Calslaan. Er worden bijvoorbeeld praktij
klokalen-gemaakt, ruimtes waar de Iwoo-
leerlingen in kleine groepjes kunnen wer
ken, en ruimten voor onder meer logope
die, remedial teaching en orthopedagogie.
Tenslotte is de scholengemeenschap aan
het onderzoeken of ze in 2004 kan starten
met een vwo-plusafdeling, bestemd voor
extra begaafde kinderen.
Het ID College houdt op 23 januari een
Open Huis in de vestigingen in
Leidschendam en Zoetermeer.
Medewerkers en studenten van het ID
College geven belangstellenden informatie
over alle middelbare beroepsopleidingen
van het ID College. Het Open Huis is van
17.00 tot 21.00 uur. De vestiging in
Zoetermeer bevindt zich op het Van
Doornenplantsoen 11. De vestiging in
Leidschendam bevindt zich aan de Veurse
Achterweg 26.
Middelbaar beroepsonderwijs
Studeren op het ID College betekent kiezen
voor ontwikkeling. Studenten leren niet
alleen een vak, maar ontwikkelen zich ook
persoonlijk en leren hun weg te vinden in
de maatschappij. In het middelbaar
beroepsonderwijs kiezen studenten een
beroep en vinden zij later een leuke baan.
Er kan gekozen worden uit een breed aan
bod van opleidingen in de Administratie,
Gezondheidszorg, Handel, ICT en Welzijn.
De opleidingen zijn praktijkgericht en de
lesstof sluit goed aan bij wat bedrijven en
instellingen van de studenten verwachten.
Een belangrijk deel van de opleidingen
brengen studenten door in de praktijk, dat
wil zeggen in een bedrijf of instelling. Zij
leren dan de vaardigheden en kennis die ze
op school hebben geleerd in de praktijk toe
te.:passen. Studenten kunnen kiezen uit de
beroepsbegeleidende leerweg (BBL) of
beroepsopleidende leerweg (BOL). In de
BOL-leerweg gaan studenten elke dag naar
het ID College en oefenen ze een bepaalde
periode van de opleiding allerlei vaardighe
den in de praktijk. In de BBL-leerweg com
bineren studenten leren en werken. Door
zoveel mogelijkheden aan te bieden, spe
len wij in op de behoeften van studenten
en regionale instellingen.
Naast middelbaar beroepsonderwijs verzor
gen wij ook volwassenenonderwijs en
contractonderwijs.
Meer informatie
Voor meer informatie over het ID College
of onze opleidingen en cursussen, kunt u
onze website (www.idcollege.nl) bezoeken
of kom langs op onze vestigingen.
De zij-instromers veroveren terrein; men
sen die vanuit een ander beroep het
onderwijs ingaan. Vaak omdat zij met jon
geren willen werken of hun kennis willen
overdragen. De scholen zijn dik tevreden.
"Je haalt volwassen mensen met praktijk
en levenservaring binnen. Dat is een
goede aanvulling op je lerarenbestand",
zegt schooldirecteur Koos Nieuwland.
"We hadden een stevig tekort aan docen
ten. Mede dankzij de zij-instromers heb
ben we de gaten nu aardig gedicht."
"Tijdens het sollicitatiegesprek zagen we
het al. Dit is een goudhaantje. Die zal het
voor de klas goed redden. De man had
geen ervaring voor de klas. Hij werkte in
het laboratorium van een ziekenhuis. Nu
is de scholing afgerond en is hij bevoegd
docent biologie", vertelt Nieuwland
enthousiast.
Ruim twee jaar geleden begon het Farel
College in Amersfoort met het aannemen
van de eerste zij-instromer. De directeur
voelde zich genoodzaakt te zoeken naar
nieuwe mogelijkheden. Vacatures die
maar niet opgevuld werden. De dreiging
van lesuitval, vooral in economie, wiskun
de en natuurkunde. "Die onorthodoxe
oplossingen kosten wel extra werk. Het is
natuurlijk het makkelijkst om een ervaren
docent aan te nemen of iemand van de
opleiding. Maar dat kan niet meer.
Daarvoor is het personeelstekort te groot.
Zo hebben we net iemand van 62 jaar
benoemd voor een paar dagen per week.
Die man heeft een uitstraling! Hij komt uit
de Sales en geeft economie."
Te aardig of te streng
"De docenten reageerden in het begin
afwachtend op deze nieuwkomers. Ze
moesten nog maar eens zien of zij het wel
zouden redden voor de klas. Wel was
iedereen zeer welwillend in de begelei
ding." Het Farel College zorgt voor een
intensief begeleidingstraject, naast de
scholing die de zij-instromer al krijgt via de
opleiding. De eerste twee en halve week
staan ze nog niet voor de klas. Want begin
nende docenten - zonder leservaring - kun
nen makkelijk in valkuilen stappen. Ze zijn
bijvoorbeeld te aardig of juist te streng voor
de leerlingen. Met droog oefenen en het
praten hierover, gaat het Farel College dit
tegen. Iedere zij-instromer krijgt twee men
toren. De ene geeft tips over het lestempo,
waar je zoal bij het lesgeven op moet letten
en bezoekt de lessen. De andere is de 'vak
begeleider'; de vraagbaak voor vakinhou
delijke zaken en niet zozeer voor vragen
over het docent zijn.
"Zij-instromers vormen een flinke investe
ring in tijd en geld. Soms huren we ook
externe deskundigheid in van bijvoorbeeld
het pedagogisch studiecentrum. De kan
sen dat het zo goede docenten worden,
stijgen flink door deze extra begeleiding."
De knop omzetten
"Als schoolleider moest ik echt over een
drempel heen. Mensen die geen leraren
opleiding hebben en geen leservaring.
Kan dat echt wat worden? Ik moest de
knop omzetten. Nu weet ik wel beter. We
hebben op een verantwoorde manier
mensen voor de klas staan die we vijf jaar
geleden niet verwacht hadden. We zetten
daar echt niet iemand neer om de kinde
ren van de straat te houden. We hebben
het hier vaak over goudhaantjes; oudere
mensen die weliswaar nog studeren, maar
die hele interessante praktijkervaring heb
ben en buitengewoon gemotiveerd zijn
voor het leraarschap. Ook de leerlingen en
ouders zijn zeer te spreken over deze
docenten 'nieuwe stijl'."
f£JA MS
0f 66N MAN Iff.
0MI0J
-nr.,,,,