Welke school wil er nou geen goudhaantje? Sportklas, zorglocatie en VWO-plus kom oe aileewMMc Kies voor ontwikkeling bij het ID College rMóSiiTlZwSSï Hart van Holland 8 januari 2003 pagina 15 Scholengemeenschap De Goudse Waarden begint komend schooljaar met een vmbo-sportklas. De klas moet aanslui ten op de opleiding sport en beweging (CIOS) van het ID college. Daarnaast opent de school na de zomervakantie een locatie voor al haar 'zorgleerlingen'. Ook denkt ze na over een VWO-plusafdeling. De vmbo-sportklas is een van de eerste concrete resultaten van het besluit van De Goudse Waarden om nauwer te gaan samenwerken met de roc's ID College en Albeda College. Onlangs sloten de drie scholen daartoe een intentieverklaring. Het is de bedoeling dat de leerlingen van de sportklas naast de 'gewone' schoolvak ken, extra gymlessen krijgen. Ook zullen ze les krijgen over onderwerpen als het lei dinggeven aan mensen, het samenwerken met anderen en het organiseren van acti viteiten. Tot de klas worden alleen vmbo-leerlingen toegelaten die goed in gym zijn en daar naast extra lesstof aankunnen. Leerlingen uit de sportklas kunnen naast de CIOS, ook kiezen voor een geüniformeerd beroep: brandweer, politie of bewaking. Aan dat soort mensen bestaat een hele grote behoefte. De Goudse Waarden opent na de zomer vakantie ook een afdeling bestemd voor leerlingen die 'extra zorg en begeleiding nodig hebben' in haar gebouw aan de Calslaan. Er worden bijvoorbeeld praktij klokalen-gemaakt, ruimtes waar de Iwoo- leerlingen in kleine groepjes kunnen wer ken, en ruimten voor onder meer logope die, remedial teaching en orthopedagogie. Tenslotte is de scholengemeenschap aan het onderzoeken of ze in 2004 kan starten met een vwo-plusafdeling, bestemd voor extra begaafde kinderen. Het ID College houdt op 23 januari een Open Huis in de vestigingen in Leidschendam en Zoetermeer. Medewerkers en studenten van het ID College geven belangstellenden informatie over alle middelbare beroepsopleidingen van het ID College. Het Open Huis is van 17.00 tot 21.00 uur. De vestiging in Zoetermeer bevindt zich op het Van Doornenplantsoen 11. De vestiging in Leidschendam bevindt zich aan de Veurse Achterweg 26. Middelbaar beroepsonderwijs Studeren op het ID College betekent kiezen voor ontwikkeling. Studenten leren niet alleen een vak, maar ontwikkelen zich ook persoonlijk en leren hun weg te vinden in de maatschappij. In het middelbaar beroepsonderwijs kiezen studenten een beroep en vinden zij later een leuke baan. Er kan gekozen worden uit een breed aan bod van opleidingen in de Administratie, Gezondheidszorg, Handel, ICT en Welzijn. De opleidingen zijn praktijkgericht en de lesstof sluit goed aan bij wat bedrijven en instellingen van de studenten verwachten. Een belangrijk deel van de opleidingen brengen studenten door in de praktijk, dat wil zeggen in een bedrijf of instelling. Zij leren dan de vaardigheden en kennis die ze op school hebben geleerd in de praktijk toe te.:passen. Studenten kunnen kiezen uit de beroepsbegeleidende leerweg (BBL) of beroepsopleidende leerweg (BOL). In de BOL-leerweg gaan studenten elke dag naar het ID College en oefenen ze een bepaalde periode van de opleiding allerlei vaardighe den in de praktijk. In de BBL-leerweg com bineren studenten leren en werken. Door zoveel mogelijkheden aan te bieden, spe len wij in op de behoeften van studenten en regionale instellingen. Naast middelbaar beroepsonderwijs verzor gen wij ook volwassenenonderwijs en contractonderwijs. Meer informatie Voor meer informatie over het ID College of onze opleidingen en cursussen, kunt u onze website (www.idcollege.nl) bezoeken of kom langs op onze vestigingen. De zij-instromers veroveren terrein; men sen die vanuit een ander beroep het onderwijs ingaan. Vaak omdat zij met jon geren willen werken of hun kennis willen overdragen. De scholen zijn dik tevreden. "Je haalt volwassen mensen met praktijk en levenservaring binnen. Dat is een goede aanvulling op je lerarenbestand", zegt schooldirecteur Koos Nieuwland. "We hadden een stevig tekort aan docen ten. Mede dankzij de zij-instromers heb ben we de gaten nu aardig gedicht." "Tijdens het sollicitatiegesprek zagen we het al. Dit is een goudhaantje. Die zal het voor de klas goed redden. De man had geen ervaring voor de klas. Hij werkte in het laboratorium van een ziekenhuis. Nu is de scholing afgerond en is hij bevoegd docent biologie", vertelt Nieuwland enthousiast. Ruim twee jaar geleden begon het Farel College in Amersfoort met het aannemen van de eerste zij-instromer. De directeur voelde zich genoodzaakt te zoeken naar nieuwe mogelijkheden. Vacatures die maar niet opgevuld werden. De dreiging van lesuitval, vooral in economie, wiskun de en natuurkunde. "Die onorthodoxe oplossingen kosten wel extra werk. Het is natuurlijk het makkelijkst om een ervaren docent aan te nemen of iemand van de opleiding. Maar dat kan niet meer. Daarvoor is het personeelstekort te groot. Zo hebben we net iemand van 62 jaar benoemd voor een paar dagen per week. Die man heeft een uitstraling! Hij komt uit de Sales en geeft economie." Te aardig of te streng "De docenten reageerden in het begin afwachtend op deze nieuwkomers. Ze moesten nog maar eens zien of zij het wel zouden redden voor de klas. Wel was iedereen zeer welwillend in de begelei ding." Het Farel College zorgt voor een intensief begeleidingstraject, naast de scholing die de zij-instromer al krijgt via de opleiding. De eerste twee en halve week staan ze nog niet voor de klas. Want begin nende docenten - zonder leservaring - kun nen makkelijk in valkuilen stappen. Ze zijn bijvoorbeeld te aardig of juist te streng voor de leerlingen. Met droog oefenen en het praten hierover, gaat het Farel College dit tegen. Iedere zij-instromer krijgt twee men toren. De ene geeft tips over het lestempo, waar je zoal bij het lesgeven op moet letten en bezoekt de lessen. De andere is de 'vak begeleider'; de vraagbaak voor vakinhou delijke zaken en niet zozeer voor vragen over het docent zijn. "Zij-instromers vormen een flinke investe ring in tijd en geld. Soms huren we ook externe deskundigheid in van bijvoorbeeld het pedagogisch studiecentrum. De kan sen dat het zo goede docenten worden, stijgen flink door deze extra begeleiding." De knop omzetten "Als schoolleider moest ik echt over een drempel heen. Mensen die geen leraren opleiding hebben en geen leservaring. Kan dat echt wat worden? Ik moest de knop omzetten. Nu weet ik wel beter. We hebben op een verantwoorde manier mensen voor de klas staan die we vijf jaar geleden niet verwacht hadden. We zetten daar echt niet iemand neer om de kinde ren van de straat te houden. We hebben het hier vaak over goudhaantjes; oudere mensen die weliswaar nog studeren, maar die hele interessante praktijkervaring heb ben en buitengewoon gemotiveerd zijn voor het leraarschap. Ook de leerlingen en ouders zijn zeer te spreken over deze docenten 'nieuwe stijl'." f£JA MS 0f 66N MAN Iff. 0MI0J -nr.,,,,

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2003 | | pagina 15