MOTIE VAN WANTROUWEN NAAR AANLEIDING 'DOSSIER B.' COLLEGE BLIJFT AAN WELKOM, EEN AFSCHEID EN EEN NIEUWE WERELDBURGER JAARREKENINGEN OP MOER GOEDGEKEURD Zevenhuizen Moerkapelle UL JUL m WADDINXVEE N/BOSKOOP Hart van Holland 19 februari 2003 pagina 15 Gem. Zevenhuizen-Moerkap WK >m. Zevenhuizeri-Moerkapeiie Door Karin Heeren Zevenhuizen - Voor het college van burgemeester en wethouders was het dinsdag 11 februari tijd om ver antwoording af te leggen in de 'zaak B.' Verantwoor ding en openheid van zaken waarmee er een eind moet komen aan een langslepende treurige geschie denis. Een motie van wantrouwen in de eerste ter mijn, ingediend door de PvdA, heeft het college doen wankelen en werd gesteund door de fractie van de Christenunie. Ook de andere fracties waren kritisch en wilden antwoorden, zij hebben echter het ver trouwen in het college behouden, zij het hier en daar met moeite. Voorafgaand aan de politieke discussie maakte de heer W. Visser gebruik van het spreekrecht om het college erop te wijzen dat de burgers ook recht hebben op een verantwoording over dit dossier. Bovendien had de heer Visser vragen over de rol van de accountant van de ge meente. Hij vroeg zich af of deze 'dossier B.' in zijn rappor tages heeft genoemd. Burgemeester Westendorp zei bij aanvang van de discussie dat het college als geheel verantwoordelijk is en dat zij ge zamenlijk de verantwoording op zich nemen voor zaken, ook zaken uit het verleden, waarvoor zij thans bestuurlijk verantwoordelijk zijn. Namens de CDA-fractie voerde de heer Boersma het woord: "Onbegrijpelijk en onvoorstelbaar. Met groeiende verba zing en een lichte ergernis-heb ik het rapport over 'dossier B.' gelezen. Boersma vroeg zich in zijn betoog af of het col lege de raad wilde doen geloven dat dit dossier er niet was geweest als alles netjes op papier was gekomen. In zijn visie houdt dat geen enkele garantie in dat er dan wel de juiste beslissing op het juiste moment was genomen. Mevrouw Huizinga (GemeenteBelangen) keek namens haar fractie even terug naar het ontstaan van de proble matiek wanneer er tien jaar terug met spoed grond nodig is voor de aanleg van de rotonde en dat in goed vertrou wen afspraken zijn gemaakt met B. Zij gaat ervan uit dat ie dereen te goeder trouw heeft gehandeld en stelde vast dat de belangen van B. inmiddels ook zijn gewijzigd waarmee zij stelde dat de gemeente in toenemende mate rekening dient te houden met de 'calculerende burger'. De heer Freeke (Christenunie) stelde het college ook op harde wijze verantwoordelijk voor de gang van zaken. "Een financiële schadepost, brieven die zoek zijn, een heer sende angstcultuur, overtreden van bevoegdheden" was zijn opsomming van een reeks fouten. Hij stelde daarbij ervan overtuigd te zijn dat medewerkers te goeder trouw hebben gehandeld. Over de angstcultuur stelde hij dat deze voor een belangrijk deel wordt veroorzaakt door be stuurders. De heer Bac (SGP) stelde dat er inderdaad een reeks van fouten is gemaakt maar vond de afgeschilderde financiële strop een te eenzijdige benadering. Voor het goede even wicht wilde hij memoreren dat er in de periode waarin 'dossier B.' speelt voor een belangrijk deel geen gemeente secretaris was. Dat de gemeente toen, om geld voor een dure externe kracht uitte sparen dit binnen het ambtelijk apparaat heeft opgelost wat verder op in de organisatie voor een dubbele werkdruk heeft gezorgd. Hij wilde weten welke maatregelen er inmiddels door het college zijn ge nomen om het vertrouwen van de raad terug te winnen. "Wat leert het 'Dossier B' ons?" Vroeg mevrouw Spekman (PvdA) zich af. Haar conclusie is dat achtereenvolgende col leges er niet in geslaagd zijn om dat te doen wat zij moe ten doen.: sturen, controleren en corrigeren! Dat achter eenvolgende colleges er niet in geslaagd zijn een bestuurscultuur te generen van openheid, veiligheid; een cultuur van vertrouwen waarin fouten toegegeven kunnen worden zonder dat men bang is hier voor gestraft te wor den. Dat de raad te laat en onvolledig is geïnformeerd. En dat de bestuurlijke verantwoordelijkheid slechts in woor den maar niet in daden wordt genomen. De PvdA maakt zich zorgen en vraagt zich af of het college in de huidige samenstelling wel in staat is de beloofde veranderingen door te voeren. De fractie van de PvdA heeft daarom het vertrouwen in het college opgezegd en diende een motie van wantrouwen in. De heer Aalderink (WD) stelde met de rest van de raad dat er vreselijk veel niet goed is gegaan maar dat het laatste waar we op zitten te wachten een bestuurlijke crisis is. Hij wilde duidelijkheid van het college over te nemen maatre- gelën. Hij vroeg het college welke rol het gaat spelen bij het scheppen van voorwaarden. Hij stelde dat er niets wordt gezegd over haalbaarheid en tijdspad. Hij miste zelf analyse in het rapport en zei het college in de eerste ter mijn dat bij onvoldoende maatregelen het vertrouwen in het college zou worden opgezegd. Het college betuigde spijt over de gang van zaken en er kende dat procedures niet goed zijn bewaakt en zijn ge controleerd op voortgang. Met alle gevolgen van dien. Wethouder Van der Stee keek terug vanaf juni 2002. Op dat moment bereikte een uitspraak van de rechter het col lege en deze uitspraak werd uiterst serieus genomen. "Een tikkende tijdbom" zo noemde de wethouder de hele kwestie en inmiddels is deze tijdbom gedemonteerd. Het einde van het conflict is in zicht, er wordt nog wat gedis cussieerd over de inhoud van de transportakte die op korte termijn zal passeren bij de notaris. In deze akte wordt de toezegging gedaan dat ingestemd zal worden met de bouw van een bedrijfswoning en een kas. "Dit zijn beloften uit het verleden en dit college wil zich ook houden aan eer dere toezeggingen." Burgemeester Westendorp stond stil bij de maatregelen die genomen en deels al geïmplementeerd zijn om verbeterin gen binnen de organisatie te bewerkstelligen. Zo wordt er beter en structureel overleg gepleegd tussen ambtenaren en collegeleden. Binnen het college wordt beter afgespro ken wie eindverantwoordelijk is voor een bepaald dossier. De budgethoudersrekening is aangescherpt en het ambte lijk apparaat is uitgebreid. Bovendien zal ook juridisch ad vies bij andere advocaten worden ingewonnen en niet meer uitsluitend en automatisch bij de 'huisadvocaat'. In de tweede termijn waren nog niet alle twijfels ten aan zien van het functioneren van het college weggenomen. Wethouder Zijderhand werd daarbij genoemd als langstzit tende wethouder en als zodanig in hoge mate verant woordelijk voor de ontstane cultuur. De heer Freeke noem de de wethouder de enige constante factor in het geheel en in zijn visie maakte de wethouder zich er dan ook te ge makkelijk vanaf met de opmerking dat hij geen invloed had op de cultuur. Zijn vraag aan de wethouder was: "Wat deed u toen u het wel wist?" De wethouder reageerde hier geprikkeld op. Hij stelde dat hij teleurgesteld is in de houding van de raad: "Ik heb nog geen ene keer een oplossingsrichting gehoord en het is wel de raad die de kaders aangeeft." Deze opmerking kwam hem op de interruptie te staan met de opmerking dat op lossingen niet op de agenda stonden maar wel de verant woording van het college in dossier B. Het college reageerde geschrokken op de geringe steun en vertrouwen van de raad. Zij wilde van de fracties weten of het vertrouwen volledig is met de bijbehorende ruimte voor handelen. De fracties van GemeenteBelangen, CDA, SGP en WD gaven het college het vertrouwen. Wel stelden zij voorwaarden van openheid en verbetering en vroegen zij zich af of het college in staat zal blijken de omwenteling te maken. PvdA en Christenunie stemden voor de motie van wantrouwen. Deze motie haalde het niet, het colleqe blijft. Zevenhuizen - De gemeenteraad heeft de heer H. Sterken benoemd tot griffier. Na de invoering van het duale stelsel binnen de gemeenteraad werd deze taak uitgevoerd door de secretaris, de heer Mes. Om ver menging van taken en verantwoordelijkheden echter zo veel mogelijk te verkomen is de functie van griffier binnen gemeenten in het leven ge roepen. Met ingang van 15 februari oefent de heer Sterken deze taak voor de gemeente Zevenhuizen-MoerkapelJe uit. De raad nam afscheid van de heer John Mebius, jarenlang woordvoerder van Gemeentebelangen. De heer De Gooijer sprak de heer Mebius na mens de burgemeester toe en noemde hem gedreven, betrokken en be wogen. Een fijne collega die met volle overtuiging het debat aanging. Namens de fractie van Gemeentebelangen nam ook Aafke Hoogma af scheid van John Mebius. Zij keek terug op acht jaar raadslidmaatschap en betreurde het besluit van de heer Mebius om terug te treden. De heer Mebius lichtte toe dat persoonlijke omstandigheden hem dwin gen terug te treden. "Juist omdat u mij typeert als iemand die graag alles 100% wil doen. Ik merk dat ik niet alles meer voor 100% kan doen omdat ook andere omstandigheden gewijzigd zijn en dat dwingt mij om een keuze te maken." De heer Mebius kijkt met trots terug op de bij dragen die hij heeft kunnen leveren in acht jaar raadslidmaatschap. Hij bedankte de raad voor de boeiende tijd en zijn fractie voor het vertrou wen. De heer Mebius wenste zijn opvolger, de heer Bram van Rijn veel succes toe. Direct na aanvang van de gemeenteraadsvergadering verliet burge meester Westendorp de vergadering om een bezoekje te brengen aan zijn dochter die juist was bevallen van een gezonde zoon. Burgemeester Westendorp ging snel naar het Clara Ziekenhuis in Rotterdam om zijn pas geboren kleinzoon Daan te zien. Rond 21.00 was hij terug in de ver gadering. Zevenhuizen - Meer activiteiten, een betere exploitatie en eerder verantwoording door het inleveren van de jaarcijfers waren voor waarden die gehoord werden tijdens de ge meenteraadsvergadering bij het behandelen van de jaarstukken over de jaren 1999 en 2000 van dorpshuis Op Moer. De fracties waren ook unaniem van mening dat een dorpshuis een groot goed is en dat daar wel gemeenschapsgeld heen mag. Mevrouw Dijkema sprak op persoonlijke titel (en dus niet namens Rolling '90) de raad toe en vergeleek de dorpshuizen Swanla en Op Moer met een Mercedes en een Tra- bantje. Het kwam haar oneerlijk voor de dorps huizen met elkaar te vergelijken en alleen op de cijfers af te rekenen. Zij memoreerde dat in 1999 Op Moer een tegenslag te verwerken had door het afkeuren van de keuken en dat 2000 het jaar van de verbouwing was. De heer Freeke (Christenunie) vroeg zich af wie er verantwoordelijk is voor de trage behandeling en benadrukte dat hij de wethouder aanspreekt op zijn beleid en niet het bestuur van het dorpshuis. De heer Aalderink (WD) drong aan op een zake lijke benadering. Hij vroeg wethouder Zijderhand of deze bereid is om te komen tot aanpassing van de subsidieverordening op basis van nacalculatie. Mevrouw Spekman was scherp in haar commen taar naar de wethouder. Zij stelde dat de wethou der de controlerende taak in zijn portefeuille niet goed heeft uitgevoerd. Wethouder Zijderhand reageerde boos en was van mening dat het nu onderhand eens klaar moet zijn met in zijn ogen onterechte bejegening en verkeerde voorstelling van zaken. Van de heer Freeke zou hij graag horen wat er mankeert aan het beleid. Hij vertelde de raad dat hij bij herhaling en meer dere keren heeft aangedrongen op het ontvangst van de stukken en dat hierover ook binnen het bestuur van het dorpshuis discussie was gevoerd. Bij zijn navraag bleek er telkens een andere reden waarom de stukken niet aangeleverd konden worden. "En ja, dan draait de wereld toch ge woon door hoor." Wethouder Zijderhand stelde vast dat een derge lijke late behandeling niet past binnen de subsi dieverordening maar dat hij toch voorstander was van het betalen van subsidie voor het behoud van het dorpshuis. De heer Bac (SGP) vindt dat 'betut telen' wel even mag gegeven de omstandigheden en mevrouw Hoogma (GemeenteBelangen) deed een oproep aan de inwoners van de kern Moer- kapelle om binnen het dorpshuis ook de handen uit de mouwen te steken.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2003 | | pagina 15