MOTIE VAN WANTROUWEN NAAR AANLEIDING 'DOSSIER B.'
COLLEGE BLIJFT AAN
WELKOM,
EEN AFSCHEID EN
EEN NIEUWE
WERELDBURGER
JAARREKENINGEN
OP MOER GOEDGEKEURD
Zevenhuizen
Moerkapelle
UL
JUL
m
WADDINXVEE N/BOSKOOP
Hart van Holland 19 februari 2003
pagina 15
Gem. Zevenhuizen-Moerkap
WK
>m. Zevenhuizeri-Moerkapeiie
Door Karin Heeren
Zevenhuizen - Voor het college van burgemeester en
wethouders was het dinsdag 11 februari tijd om ver
antwoording af te leggen in de 'zaak B.' Verantwoor
ding en openheid van zaken waarmee er een eind
moet komen aan een langslepende treurige geschie
denis. Een motie van wantrouwen in de eerste ter
mijn, ingediend door de PvdA, heeft het college doen
wankelen en werd gesteund door de fractie van de
Christenunie. Ook de andere fracties waren kritisch
en wilden antwoorden, zij hebben echter het ver
trouwen in het college behouden, zij het hier en daar
met moeite.
Voorafgaand aan de politieke discussie maakte de heer
W. Visser gebruik van het spreekrecht om het college
erop te wijzen dat de burgers ook recht hebben op
een verantwoording over dit dossier. Bovendien had de
heer Visser vragen over de rol van de accountant van de ge
meente. Hij vroeg zich af of deze 'dossier B.' in zijn rappor
tages heeft genoemd.
Burgemeester Westendorp zei bij aanvang van de discussie
dat het college als geheel verantwoordelijk is en dat zij ge
zamenlijk de verantwoording op zich nemen voor zaken,
ook zaken uit het verleden, waarvoor zij thans bestuurlijk
verantwoordelijk zijn.
Namens de CDA-fractie voerde de heer Boersma het woord:
"Onbegrijpelijk en onvoorstelbaar. Met groeiende verba
zing en een lichte ergernis-heb ik het rapport over 'dossier
B.' gelezen. Boersma vroeg zich in zijn betoog af of het col
lege de raad wilde doen geloven dat dit dossier er niet was
geweest als alles netjes op papier was gekomen. In zijn visie
houdt dat geen enkele garantie in dat er dan wel de juiste
beslissing op het juiste moment was genomen.
Mevrouw Huizinga (GemeenteBelangen) keek namens
haar fractie even terug naar het ontstaan van de proble
matiek wanneer er tien jaar terug met spoed grond nodig
is voor de aanleg van de rotonde en dat in goed vertrou
wen afspraken zijn gemaakt met B. Zij gaat ervan uit dat ie
dereen te goeder trouw heeft gehandeld en stelde vast dat
de belangen van B. inmiddels ook zijn gewijzigd waarmee
zij stelde dat de gemeente in toenemende mate rekening
dient te houden met de 'calculerende burger'.
De heer Freeke (Christenunie) stelde het college ook op
harde wijze verantwoordelijk voor de gang van zaken.
"Een financiële schadepost, brieven die zoek zijn, een heer
sende angstcultuur, overtreden van bevoegdheden" was
zijn opsomming van een reeks fouten. Hij stelde daarbij
ervan overtuigd te zijn dat medewerkers te goeder trouw
hebben gehandeld. Over de angstcultuur stelde hij dat
deze voor een belangrijk deel wordt veroorzaakt door be
stuurders.
De heer Bac (SGP) stelde dat er inderdaad een reeks van
fouten is gemaakt maar vond de afgeschilderde financiële
strop een te eenzijdige benadering. Voor het goede even
wicht wilde hij memoreren dat er in de periode waarin
'dossier B.' speelt voor een belangrijk deel geen gemeente
secretaris was. Dat de gemeente toen, om geld voor een
dure externe kracht uitte sparen dit binnen het ambtelijk
apparaat heeft opgelost wat verder op in de organisatie
voor een dubbele werkdruk heeft gezorgd. Hij wilde weten
welke maatregelen er inmiddels door het college zijn ge
nomen om het vertrouwen van de raad terug te winnen.
"Wat leert het 'Dossier B' ons?" Vroeg mevrouw Spekman
(PvdA) zich af. Haar conclusie is dat achtereenvolgende col
leges er niet in geslaagd zijn om dat te doen wat zij moe
ten doen.: sturen, controleren en corrigeren! Dat achter
eenvolgende colleges er niet in geslaagd zijn een
bestuurscultuur te generen van openheid, veiligheid; een
cultuur van vertrouwen waarin fouten toegegeven kunnen
worden zonder dat men bang is hier voor gestraft te wor
den. Dat de raad te laat en onvolledig is geïnformeerd. En
dat de bestuurlijke verantwoordelijkheid slechts in woor
den maar niet in daden wordt genomen. De PvdA maakt
zich zorgen en vraagt zich af of het college in de huidige
samenstelling wel in staat is de beloofde veranderingen
door te voeren. De fractie van de PvdA heeft daarom het
vertrouwen in het college opgezegd en diende een motie
van wantrouwen in.
De heer Aalderink (WD) stelde met de rest van de raad dat
er vreselijk veel niet goed is gegaan maar dat het laatste
waar we op zitten te wachten een bestuurlijke crisis is. Hij
wilde duidelijkheid van het college over te nemen maatre-
gelën. Hij vroeg het college welke rol het gaat spelen bij
het scheppen van voorwaarden. Hij stelde dat er niets
wordt gezegd over haalbaarheid en tijdspad. Hij miste zelf
analyse in het rapport en zei het college in de eerste ter
mijn dat bij onvoldoende maatregelen het vertrouwen in
het college zou worden opgezegd.
Het college betuigde spijt over de gang van zaken en er
kende dat procedures niet goed zijn bewaakt en zijn ge
controleerd op voortgang. Met alle gevolgen van dien.
Wethouder Van der Stee keek terug vanaf juni 2002. Op
dat moment bereikte een uitspraak van de rechter het col
lege en deze uitspraak werd uiterst serieus genomen. "Een
tikkende tijdbom" zo noemde de wethouder de hele
kwestie en inmiddels is deze tijdbom gedemonteerd. Het
einde van het conflict is in zicht, er wordt nog wat gedis
cussieerd over de inhoud van de transportakte die op korte
termijn zal passeren bij de notaris. In deze akte wordt de
toezegging gedaan dat ingestemd zal worden met de
bouw van een bedrijfswoning en een kas. "Dit zijn beloften
uit het verleden en dit college wil zich ook houden aan eer
dere toezeggingen."
Burgemeester Westendorp stond stil bij de maatregelen die
genomen en deels al geïmplementeerd zijn om verbeterin
gen binnen de organisatie te bewerkstelligen. Zo wordt er
beter en structureel overleg gepleegd tussen ambtenaren
en collegeleden. Binnen het college wordt beter afgespro
ken wie eindverantwoordelijk is voor een bepaald dossier.
De budgethoudersrekening is aangescherpt en het ambte
lijk apparaat is uitgebreid. Bovendien zal ook juridisch ad
vies bij andere advocaten worden ingewonnen en niet
meer uitsluitend en automatisch bij de 'huisadvocaat'.
In de tweede termijn waren nog niet alle twijfels ten aan
zien van het functioneren van het college weggenomen.
Wethouder Zijderhand werd daarbij genoemd als langstzit
tende wethouder en als zodanig in hoge mate verant
woordelijk voor de ontstane cultuur. De heer Freeke noem
de de wethouder de enige constante factor in het geheel
en in zijn visie maakte de wethouder zich er dan ook te ge
makkelijk vanaf met de opmerking dat hij geen invloed
had op de cultuur. Zijn vraag aan de wethouder was: "Wat
deed u toen u het wel wist?"
De wethouder reageerde hier geprikkeld op. Hij stelde dat
hij teleurgesteld is in de houding van de raad: "Ik heb nog
geen ene keer een oplossingsrichting gehoord en het is wel
de raad die de kaders aangeeft." Deze opmerking kwam
hem op de interruptie te staan met de opmerking dat op
lossingen niet op de agenda stonden maar wel de verant
woording van het college in dossier B.
Het college reageerde geschrokken op de geringe steun en
vertrouwen van de raad. Zij wilde van de fracties weten of
het vertrouwen volledig is met de bijbehorende ruimte
voor handelen. De fracties van GemeenteBelangen, CDA,
SGP en WD gaven het college het vertrouwen. Wel stelden
zij voorwaarden van openheid en verbetering en vroegen
zij zich af of het college in staat zal blijken de omwenteling
te maken. PvdA en Christenunie stemden voor de motie
van wantrouwen. Deze motie haalde het niet, het colleqe
blijft.
Zevenhuizen - De gemeenteraad heeft de heer H. Sterken benoemd tot
griffier. Na de invoering van het duale stelsel binnen de gemeenteraad
werd deze taak uitgevoerd door de secretaris, de heer Mes. Om ver
menging van taken en verantwoordelijkheden echter zo veel mogelijk te
verkomen is de functie van griffier binnen gemeenten in het leven ge
roepen. Met ingang van 15 februari oefent de heer Sterken deze taak
voor de gemeente Zevenhuizen-MoerkapelJe uit.
De raad nam afscheid van de heer John Mebius, jarenlang woordvoerder
van Gemeentebelangen. De heer De Gooijer sprak de heer Mebius na
mens de burgemeester toe en noemde hem gedreven, betrokken en be
wogen. Een fijne collega die met volle overtuiging het debat aanging.
Namens de fractie van Gemeentebelangen nam ook Aafke Hoogma af
scheid van John Mebius. Zij keek terug op acht jaar raadslidmaatschap
en betreurde het besluit van de heer Mebius om terug te treden.
De heer Mebius lichtte toe dat persoonlijke omstandigheden hem dwin
gen terug te treden. "Juist omdat u mij typeert als iemand die graag
alles 100% wil doen. Ik merk dat ik niet alles meer voor 100% kan doen
omdat ook andere omstandigheden gewijzigd zijn en dat dwingt mij om
een keuze te maken." De heer Mebius kijkt met trots terug op de bij
dragen die hij heeft kunnen leveren in acht jaar raadslidmaatschap. Hij
bedankte de raad voor de boeiende tijd en zijn fractie voor het vertrou
wen. De heer Mebius wenste zijn opvolger, de heer Bram van Rijn veel
succes toe.
Direct na aanvang van de gemeenteraadsvergadering verliet burge
meester Westendorp de vergadering om een bezoekje te brengen aan
zijn dochter die juist was bevallen van een gezonde zoon. Burgemeester
Westendorp ging snel naar het Clara Ziekenhuis in Rotterdam om zijn
pas geboren kleinzoon Daan te zien. Rond 21.00 was hij terug in de ver
gadering.
Zevenhuizen - Meer activiteiten, een betere
exploitatie en eerder verantwoording door
het inleveren van de jaarcijfers waren voor
waarden die gehoord werden tijdens de ge
meenteraadsvergadering bij het behandelen
van de jaarstukken over de jaren 1999 en
2000 van dorpshuis Op Moer. De fracties
waren ook unaniem van mening dat een
dorpshuis een groot goed is en dat daar wel
gemeenschapsgeld heen mag.
Mevrouw Dijkema sprak op persoonlijke
titel (en dus niet namens Rolling '90) de
raad toe en vergeleek de dorpshuizen
Swanla en Op Moer met een Mercedes en een Tra-
bantje. Het kwam haar oneerlijk voor de dorps
huizen met elkaar te vergelijken en alleen op de
cijfers af te rekenen. Zij memoreerde dat in 1999
Op Moer een tegenslag te verwerken had door
het afkeuren van de keuken en dat 2000 het jaar
van de verbouwing was.
De heer Freeke (Christenunie) vroeg zich af wie er
verantwoordelijk is voor de trage behandeling en
benadrukte dat hij de wethouder aanspreekt op
zijn beleid en niet het bestuur van het dorpshuis.
De heer Aalderink (WD) drong aan op een zake
lijke benadering. Hij vroeg wethouder Zijderhand
of deze bereid is om te komen tot aanpassing van
de subsidieverordening op basis van nacalculatie.
Mevrouw Spekman was scherp in haar commen
taar naar de wethouder. Zij stelde dat de wethou
der de controlerende taak in zijn portefeuille niet
goed heeft uitgevoerd.
Wethouder Zijderhand reageerde boos en was
van mening dat het nu onderhand eens klaar
moet zijn met in zijn ogen onterechte bejegening
en verkeerde voorstelling van zaken. Van de heer
Freeke zou hij graag horen wat er mankeert aan
het beleid.
Hij vertelde de raad dat hij bij herhaling en meer
dere keren heeft aangedrongen op het ontvangst
van de stukken en dat hierover ook binnen het
bestuur van het dorpshuis discussie was gevoerd.
Bij zijn navraag bleek er telkens een andere reden
waarom de stukken niet aangeleverd konden
worden. "En ja, dan draait de wereld toch ge
woon door hoor."
Wethouder Zijderhand stelde vast dat een derge
lijke late behandeling niet past binnen de subsi
dieverordening maar dat hij toch voorstander was
van het betalen van subsidie voor het behoud van
het dorpshuis. De heer Bac (SGP) vindt dat 'betut
telen' wel even mag gegeven de omstandigheden
en mevrouw Hoogma (GemeenteBelangen) deed
een oproep aan de inwoners van de kern Moer-
kapelle om binnen het dorpshuis ook de handen
uit de mouwen te steken.