Pc Multivan - de veelzijdige maxi-van van Volkswagen www.mannekes.nl ■nr Van Mannekes Auto's 8900,- 9200,- 2995,- bi 01-2000, 12950,- €3450,- 14800,- 5800,- 7200,- 29900,- 37495,- 4250,- 4950,- 4750,- 4950,- 09-1994 4200,- 4850,- 6300,- 2800,- 3950,- 5250,- 4800,- €3100,- 3250,- 11900,- 8950,- 1600,- 3750,- 3500,- 7300,- 16900,- Hart van Holland 26 februari 2003 Eén voor alles en alles in één De oervader van de grote Volkswagen is de in 1951 gepresenteerde Samba bus, die met zijn luxe uitrusting bovendien als eerste ruimtewagen uit de naoorlogse periode kan worden beschouwd. Waarschijnlijk daarom is deze historische MPV uit de Wirtschaftswunder-tijd met zijn acht gebogen dakramen en het grote schuifdak sinds lang een cultauto. Er is bijna niemand die bij de woorden Samba en Bus geen emotioneel gela den herinneringen krijgt aan avon tuurlijke reizen over de Brennerpas of vakantietrips kriskras door Europa. Slechts weinig autonamen wekken zo nadrukkelijk associaties met het gevoel van vrijheid, vakantie en vrije tijd als de Samba-Bus. De ervaringen die in loop der jaren werd verzameld, zijn nu in de nieu we Multivan tot een maximum aan lifestyle gerijpt. Toegegeven, de Multivan opereert van oudsher in een voertuigsegment dat Volkswagen zelf heeft gecreëerd: het segment van de maxi-vans. Behoorde het in de jaren vijftig en zestig nog tot de eerste taken van een 'busje' om zo veel mogelijk per sonen comfortabel te vervoeren, de plichten van een populaire ruimte wagen zijn tegenwoordig aanzien lijk gevarieerder en talrijker. De nieuwe Multivan verbindt de inten se beleving van ruimte met veelzijdi ge gebruiksmogelijkheden. De Multivan steekt boven de massa uit - en dat niet alleen letterlijk vanwe ge zijn hoogte. De Multivan- bestuurder houdt ervan onafhanke lijk te zijn en maximaal van het rei zen te genieten, daarbij gesteund door een ongeëvenaarde uitrusting - met comfortabele zitgroep, tafel en slaapbank - en superieure moto ren. De veelzijdigheid van Volkswagen op elk gebied Voor de bestuurder en voorpassa gier zijn er in hoogte verstelbare stoelen met armsteunen aan weers zijden. Naast de standaard airbags voor de bestuurder en de voorpassa giers kan de Multivan als eerste maxi-van optioneel met hoofdair bags voor de achterpassagiers wor den uitgerust. Basis voor de nieuwe flexibiliteit achterin de Multivan is het railsysteem in de vloer. Op deze rails kunnen de afzonderlijke stoe len, de lig-/zitbank en de tafel naar wens worden verschoven. Dit opent een breed scala aan variatiemoge lijkheden, of je nu op weg bent naar een plek om te mountainbiken, een vakantiebestemming of een zaken relatie. De twee afzonderlijke stoelen van de tweede zitrij kunnen, net als bij de voorganger van de Multivan, 180° gedraaid worden. Nieuw is ech ter dat de rugleuningen van alle achterstoelen nu op het zikussen kunnen worden neergeklapt. Gewijzigd is ook de functie van het ligvlak. Bij het terugklappen van de rugleuning van de zitbank komt het zitkussen omhoog tot het niveau van de samengeklapte afzonderlijke stoelen. Hiermee vormen de twee afzonderlijke stoelen en de achter bank een groot comfortabel ligvlak. De beklede 'hoedenplank' van het voorgaande model is komen te ver vallen. Op alle zitplaatsen achterin zijn driepuntsgordels in de stoel geïntegreerd, zodat op elke zit plaats een maximum aan veiligheid en draagcomfort is gewaarborgd. In hoogte verstelbare en kantelbare hoofdsteunen, die pas na bewust ontgrendelen naar beneden kunnen worden geschoven, dragen even eens bij aan de veiligheid. Krachtig en superieur In de Multivan worden vijf nieuwe motorversies toegepast. Het zijn krachtbronnen die onder alle rijom- standigheden veel rijcomfort en rij plezier bieden. De beide tempera mentvolle benzinemotoren leveren 85 kW/116 pk en 170 kW/231 pk, ter wijl de geavanceerde dieselmotoren over een vermogen beschikken van 77 kW/105 pk (viercilinder) en 96 kW/131 pk of 128 kW/174 pk (vijfci linder). Bijzonder veel rijplezier biedt daarbij de nieuw ontwikkelde en zuinige vijfcilinder pompverstui- ver-dieselmotor met een cilinderin houd van 2,5 liter, die afhankelijk van de uitvoering een koppel van 340 of 400 Nm levert. Tot dusver uniek in het segment van maxi-vans is dat elke vijf- en zescilinderversie met een versnellingsbak wordt gecombineerd - en dat geldt niet alleen voor de handgeschakelde ver snellingsbak maar ook voor de auto matische transmissie. Rijkwaiiteiten van een sedan De hoge motorprestaties worden gecombineerd met een onderstel dat meer veercomfort biedt en te allen tijde direct contact met het wegdek verschaft. De reden voor dit uitzon derlijk dynamische rijgedrag is in de eerste plaats de hoge torsiestijfheid van de carrosserie en het volledig nieuw ontwikkelde onderstel. Stevige plaatwerkdelen bij essentië le verbindingspunten zorgen voor een grotere carrosseriestijfheid, ter wijl het afzonderlijke subframe voor de voorwielophanging niet alleen de motorgeluiden vermindert, maar tevens fungeert als tweede botsvlak ten behoeve van de bescherming van de inzittenden. Dankzij de McPherson-voorwielophanging en de doordachte achterwielophan ging met schuingeplaatste wiel- draagarmen, miniblok-veren en afzonderlijke schokdempers beschikt de Multivan over rijkwa iiteiten die niet onderdoen voor die van een sedan. Verder onderdruk ken ruim bemeten stabilisatorstan gen de rolneiging van de carrosserie en vergroten lastafhankelijke schok dempers het veercomfort. Afhankelijk van de toegepaste motor wordt de Multivan uitgerust met 16 of 17 inch velgen. Schijfremmen zijn standaard, evenals een vierkanaals ABS en ASR. Als optie is ESP leverbaar (standaard op V6). Het hoofd koel houden Ontspannen reizen hangt in belang rijke mate af van het klimaat dat in een auto heerst. Net zo verschillend als het karakter van de inzittenden zijn ook de wensen ten aanzien van de ideale interieurtemperatuur. En in dat opzicht voldoet de Multivan aan alle verwachtingen. Met de handmatig te bedienen airconditio ning en de als optie leverbare interi- eurventilatie (standaard op Comfortline-uitvoering) kan de tem peratuur in de cabine en het achter compartiment gescheiden worden geregeld. Een nog individuelere regeling is met de Climatronic mogelijk. Met deze klimaatregeling kan namelijk de temperatuur en de luchtverdeling voor de voorpassa gier afzonderlijk worden geregeld. De achterpassagiers kunnen via ver stelbare ventilatieroosters in het dak de lucht direct naar zich toe leiden of deze langs de hemelbekleding laten stromen. Twee uitstroomope ningen in de B-stijl zorgen boven dien voor de ontwaseming van de zijruiten. De bediening van de Climatronic is bijzonder eenvoudig: de gebruiker hoeft slechts de temperatuur te kie zen en de afstelling van de luchtuit- stroomroosters aan zijn wensen aan te passen. Eveneens nieuw is dat niet alleen de van buitenaf aange zogen lucht maar ook de in de auto gerecirculeerde lucht continu gefil terd wordt. Altijd goed verstaanbaar Een pluspunt van de Multivan ten opzichte van de sedan of stationwa gen is het grote aantal passagiers dat kan meereizen. Geanimeerde gesprekken verkorten de reis. Maar tot nu toe konden inzittenden op de voorste en op de achterste zitrij elkaar maar moeilijk verstaan. Bij de nieuwe Multivan viert als optie Digital Voice Enhancement (DVE) zijn wereldpremiere. Dankzij zes microfoons in de hemelbekleding en de radioluidsprekers is voortaan een gesprek met normaal stemvolume mogelijk. De bestuurder hoeft zich dan ook niet meer om te draaien om zich verstaanbaar te maken; hij kan zijn blik op de weg gericht houden en tegelijkertijd aan het gesprek deelnemen. Net als trouwens de overige inzittenden, want alle pas sagiers kunnen elkaar duidelijk ver staan via de luidsprekers van het audiosysteem. Onderweg 8 2742 LA Waddinxveen Tel. 0182-636008 Fax 0182-636209 Daewoo Nubira 1.6 SE 4-drs, 40965 km., bj 01-1999, Daewoo Nubira 1.6 SE Wagon, 77759 km., bj 10-1999, Daihatsu Charade 3dr 1300 EFI TS E, 138413 km., bj 04-1994, Daihatsu Terios 1300 EFI 5dr 16V 4X4, 40958km., Ford Escort 1.4 I CL U9, 108950 km., bj 01-1992, Honda Accord 2.0I 4D LS Aut4, 76347 km., bj 04-1999, Hyundai Excel 1.31 LS Hatchback, 27144 km„ bj 06-1998, Hyundai Excel 1.31 LS Liftback, 39547 km., bj 08-1999, Jaguar S-Type V6 3.0, 69164 km., bj 03-2000, KIA Carnival 2.9 CRDI EX Luxe Aut4, 9503 km., bj 01-2002, KIA Pride 1.3 3-deurs GLXI, 30006 km., bj 07-1997, KIA Sephia 1.6 GTX, 24271 km., bj 12-1995, KIA Sephia 1.6 NLX, 30572 km., bj 01-1996, Mercedes-Benz 190 Class 190 E 2.0, 221401 km., bj 12-1992, Mitsubishi Colt 1.3 J 88400 km., bj Nissan Almera 1.6 4D SLX, 239009 km., bj 04-1996, Nissan Primera 2.0 4d SRI, 94504 km., bj 01-1996, Opel Astra C1.4NZ 3-drs GL, 153805 km., bj 03-1992, Opel Astra x16SZ Stationwagon GL, 175942 km., bj 09-1994, Opel Corsa 1.41 3-drs Swing, 152170 km., bj 07-1995, Peugeot 106 Sketch 1.0 3-drs, 76347 km., bj 04-1996, Peugeot 306 XR 1.4 5-drs, 162546 km., bj 05-1993, Renault Clio RL 1.2 55PK 3-drs, 216157 km., bj. 12-1995, Renault Megane RN 1.6E Sedan Aida, 33848 km., bj. 10-1999, Rover 600 618 SI aut4, 141251 km., bj. 03-1998, Seat Ibiza GLX 1.2 137199 km., bj. 04-1991 Suzuki Alto Max 5-drs, 72973 km., bj. 09-1995, Volkswagen Passat 1.9TDI 66KW, 257502 km., bj. 03-1997, Volkswagen Vento GL 1.9 TDI 81 KW, 213042 km., bj. 11-1997, Volvo V70 2.5 D, 191561 km., bj. 07-1998,

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2003 | | pagina 25