Pc Multivan - de veelzijdige maxi-van van Volkswagen
www.mannekes.nl
■nr
Van Mannekes Auto's
8900,-
9200,-
2995,-
bi
01-2000,
12950,-
€3450,-
14800,-
5800,-
7200,-
29900,-
37495,-
4250,-
4950,-
4750,-
4950,-
09-1994
4200,-
4850,-
6300,-
2800,-
3950,-
5250,-
4800,-
€3100,-
3250,-
11900,-
8950,-
1600,-
3750,-
3500,-
7300,-
16900,-
Hart van Holland 26 februari 2003
Eén voor alles en alles in één
De oervader van de grote Volkswagen
is de in 1951 gepresenteerde Samba
bus, die met zijn luxe uitrusting
bovendien als eerste ruimtewagen uit
de naoorlogse periode kan worden
beschouwd. Waarschijnlijk daarom is
deze historische MPV uit de
Wirtschaftswunder-tijd met zijn acht
gebogen dakramen en het grote
schuifdak sinds lang een cultauto. Er is
bijna niemand die bij de woorden
Samba en Bus geen emotioneel gela
den herinneringen krijgt aan avon
tuurlijke reizen over de Brennerpas of
vakantietrips kriskras door Europa.
Slechts weinig autonamen wekken zo
nadrukkelijk associaties met het
gevoel van vrijheid, vakantie en vrije
tijd als de Samba-Bus.
De ervaringen die in loop der jaren
werd verzameld, zijn nu in de nieu
we Multivan tot een maximum aan
lifestyle gerijpt. Toegegeven, de
Multivan opereert van oudsher in
een voertuigsegment dat
Volkswagen zelf heeft gecreëerd:
het segment van de maxi-vans.
Behoorde het in de jaren vijftig en
zestig nog tot de eerste taken van
een 'busje' om zo veel mogelijk per
sonen comfortabel te vervoeren, de
plichten van een populaire ruimte
wagen zijn tegenwoordig aanzien
lijk gevarieerder en talrijker. De
nieuwe Multivan verbindt de inten
se beleving van ruimte met veelzijdi
ge gebruiksmogelijkheden. De
Multivan steekt boven de massa uit
- en dat niet alleen letterlijk vanwe
ge zijn hoogte. De Multivan-
bestuurder houdt ervan onafhanke
lijk te zijn en maximaal van het rei
zen te genieten, daarbij gesteund
door een ongeëvenaarde uitrusting
- met comfortabele zitgroep, tafel
en slaapbank - en superieure moto
ren.
De veelzijdigheid van Volkswagen
op elk gebied
Voor de bestuurder en voorpassa
gier zijn er in hoogte verstelbare
stoelen met armsteunen aan weers
zijden. Naast de standaard airbags
voor de bestuurder en de voorpassa
giers kan de Multivan als eerste
maxi-van optioneel met hoofdair
bags voor de achterpassagiers wor
den uitgerust. Basis voor de nieuwe
flexibiliteit achterin de Multivan is
het railsysteem in de vloer. Op deze
rails kunnen de afzonderlijke stoe
len, de lig-/zitbank en de tafel naar
wens worden verschoven. Dit opent
een breed scala aan variatiemoge
lijkheden, of je nu op weg bent naar
een plek om te mountainbiken, een
vakantiebestemming of een zaken
relatie.
De twee afzonderlijke stoelen van
de tweede zitrij kunnen, net als bij
de voorganger van de Multivan,
180° gedraaid worden. Nieuw is ech
ter dat de rugleuningen van alle
achterstoelen nu op het zikussen
kunnen worden neergeklapt.
Gewijzigd is ook de functie van het
ligvlak. Bij het terugklappen van de
rugleuning van de zitbank komt het
zitkussen omhoog tot het niveau
van de samengeklapte afzonderlijke
stoelen. Hiermee vormen de twee
afzonderlijke stoelen en de achter
bank een groot comfortabel ligvlak.
De beklede 'hoedenplank' van het
voorgaande model is komen te ver
vallen. Op alle zitplaatsen achterin
zijn driepuntsgordels in de stoel
geïntegreerd, zodat op elke zit
plaats een maximum aan veiligheid
en draagcomfort is gewaarborgd. In
hoogte verstelbare en kantelbare
hoofdsteunen, die pas na bewust
ontgrendelen naar beneden kunnen
worden geschoven, dragen even
eens bij aan de veiligheid.
Krachtig en superieur
In de Multivan worden vijf nieuwe
motorversies toegepast. Het zijn
krachtbronnen die onder alle rijom-
standigheden veel rijcomfort en rij
plezier bieden. De beide tempera
mentvolle benzinemotoren leveren
85 kW/116 pk en 170 kW/231 pk, ter
wijl de geavanceerde dieselmotoren
over een vermogen beschikken van
77 kW/105 pk (viercilinder) en 96
kW/131 pk of 128 kW/174 pk (vijfci
linder). Bijzonder veel rijplezier
biedt daarbij de nieuw ontwikkelde
en zuinige vijfcilinder pompverstui-
ver-dieselmotor met een cilinderin
houd van 2,5 liter, die afhankelijk
van de uitvoering een koppel van
340 of 400 Nm levert. Tot dusver
uniek in het segment van maxi-vans
is dat elke vijf- en zescilinderversie
met een versnellingsbak wordt
gecombineerd - en dat geldt niet
alleen voor de handgeschakelde ver
snellingsbak maar ook voor de auto
matische transmissie.
Rijkwaiiteiten van een sedan
De hoge motorprestaties worden
gecombineerd met een onderstel dat
meer veercomfort biedt en te allen
tijde direct contact met het wegdek
verschaft. De reden voor dit uitzon
derlijk dynamische rijgedrag is in de
eerste plaats de hoge torsiestijfheid
van de carrosserie en het volledig
nieuw ontwikkelde onderstel.
Stevige plaatwerkdelen bij essentië
le verbindingspunten zorgen voor
een grotere carrosseriestijfheid, ter
wijl het afzonderlijke subframe voor
de voorwielophanging niet alleen
de motorgeluiden vermindert, maar
tevens fungeert als tweede botsvlak
ten behoeve van de bescherming
van de inzittenden. Dankzij de
McPherson-voorwielophanging en
de doordachte achterwielophan
ging met schuingeplaatste wiel-
draagarmen, miniblok-veren en
afzonderlijke schokdempers
beschikt de Multivan over rijkwa
iiteiten die niet onderdoen voor die
van een sedan. Verder onderdruk
ken ruim bemeten stabilisatorstan
gen de rolneiging van de carrosserie
en vergroten lastafhankelijke schok
dempers het veercomfort.
Afhankelijk van de toegepaste motor
wordt de Multivan uitgerust met 16
of 17 inch velgen. Schijfremmen zijn
standaard, evenals een vierkanaals
ABS en ASR. Als optie is ESP leverbaar
(standaard op V6).
Het hoofd koel houden
Ontspannen reizen hangt in belang
rijke mate af van het klimaat dat in
een auto heerst. Net zo verschillend
als het karakter van de inzittenden
zijn ook de wensen ten aanzien van
de ideale interieurtemperatuur. En
in dat opzicht voldoet de Multivan
aan alle verwachtingen. Met de
handmatig te bedienen airconditio
ning en de als optie leverbare interi-
eurventilatie (standaard op
Comfortline-uitvoering) kan de tem
peratuur in de cabine en het achter
compartiment gescheiden worden
geregeld. Een nog individuelere
regeling is met de Climatronic
mogelijk.
Met deze klimaatregeling kan
namelijk de temperatuur en de
luchtverdeling voor de voorpassa
gier afzonderlijk worden geregeld.
De achterpassagiers kunnen via ver
stelbare ventilatieroosters in het dak
de lucht direct naar zich toe leiden
of deze langs de hemelbekleding
laten stromen. Twee uitstroomope
ningen in de B-stijl zorgen boven
dien voor de ontwaseming van de
zijruiten.
De bediening van de Climatronic is
bijzonder eenvoudig: de gebruiker
hoeft slechts de temperatuur te kie
zen en de afstelling van de luchtuit-
stroomroosters aan zijn wensen aan
te passen. Eveneens nieuw is dat
niet alleen de van buitenaf aange
zogen lucht maar ook de in de auto
gerecirculeerde lucht continu gefil
terd wordt.
Altijd goed verstaanbaar
Een pluspunt van de Multivan ten
opzichte van de sedan of stationwa
gen is het grote aantal passagiers
dat kan meereizen. Geanimeerde
gesprekken verkorten de reis. Maar
tot nu toe konden inzittenden op de
voorste en op de achterste zitrij
elkaar maar moeilijk verstaan. Bij de
nieuwe Multivan viert als optie
Digital Voice Enhancement (DVE)
zijn wereldpremiere. Dankzij zes
microfoons in de hemelbekleding en
de radioluidsprekers is voortaan een
gesprek met normaal stemvolume
mogelijk. De bestuurder hoeft zich
dan ook niet meer om te draaien om
zich verstaanbaar te maken; hij kan
zijn blik op de weg gericht houden
en tegelijkertijd aan het gesprek
deelnemen. Net als trouwens de
overige inzittenden, want alle pas
sagiers kunnen elkaar duidelijk ver
staan via de luidsprekers van het
audiosysteem.
Onderweg 8
2742 LA Waddinxveen
Tel. 0182-636008
Fax 0182-636209
Daewoo Nubira 1.6 SE 4-drs,
40965 km.,
bj
01-1999,
Daewoo Nubira 1.6 SE Wagon,
77759 km.,
bj
10-1999,
Daihatsu Charade 3dr 1300 EFI TS E,
138413 km.,
bj
04-1994,
Daihatsu Terios 1300 EFI 5dr 16V 4X4,
40958km.,
Ford Escort 1.4 I CL U9,
108950 km.,
bj
01-1992,
Honda Accord 2.0I 4D LS Aut4,
76347 km.,
bj
04-1999,
Hyundai Excel 1.31 LS Hatchback,
27144 km„
bj
06-1998,
Hyundai Excel 1.31 LS Liftback,
39547 km.,
bj
08-1999,
Jaguar S-Type V6 3.0,
69164 km.,
bj
03-2000,
KIA Carnival 2.9 CRDI EX Luxe Aut4,
9503 km.,
bj
01-2002,
KIA Pride 1.3 3-deurs GLXI,
30006 km.,
bj
07-1997,
KIA Sephia 1.6 GTX,
24271 km.,
bj
12-1995,
KIA Sephia 1.6 NLX,
30572 km.,
bj
01-1996,
Mercedes-Benz 190 Class 190 E 2.0,
221401 km.,
bj
12-1992,
Mitsubishi Colt 1.3 J
88400 km.,
bj
Nissan Almera 1.6 4D SLX,
239009 km.,
bj
04-1996,
Nissan Primera 2.0 4d SRI,
94504 km.,
bj
01-1996,
Opel Astra C1.4NZ 3-drs GL,
153805 km.,
bj
03-1992,
Opel Astra x16SZ Stationwagon GL,
175942 km.,
bj
09-1994,
Opel Corsa 1.41 3-drs Swing,
152170 km.,
bj
07-1995,
Peugeot 106 Sketch 1.0 3-drs,
76347 km.,
bj
04-1996,
Peugeot 306 XR 1.4 5-drs,
162546 km.,
bj
05-1993,
Renault Clio RL 1.2 55PK 3-drs,
216157 km.,
bj.
12-1995,
Renault Megane RN 1.6E Sedan Aida,
33848 km.,
bj.
10-1999,
Rover 600 618 SI aut4,
141251 km.,
bj.
03-1998,
Seat Ibiza GLX 1.2
137199 km.,
bj.
04-1991
Suzuki Alto Max 5-drs,
72973 km.,
bj.
09-1995,
Volkswagen Passat 1.9TDI 66KW,
257502 km.,
bj.
03-1997,
Volkswagen Vento GL 1.9 TDI 81 KW,
213042 km.,
bj.
11-1997,
Volvo V70 2.5 D,
191561 km.,
bj.
07-1998,