=ïP n=rrsn-n-i=ini=i=
O
TOYOTA INTRODUCEERT INNOVATIEVE AVENSIS
jXJJ^ l
TEAM VACUVIN/ETEC
Van Leeuwen*
<gg> TOYOTA
ZANDVOORT 30 MAART 2003
GAZONMACHINES
GROOT OF KLEIN
Coenecoop 260, Waddinxveen, 0182-621800 'n Wereld van vertrouwen
COROLLA 1.4 VVT-i LINEA LUNA: TEST THE BEST!
YARIS 2003. 'N NIEUWE KENNISMAKING.
pagina 20
Hart van Holland 23 april 2003
Met de volledig nieuwe Toyota Avensis gaat
het merk een belangrijk deel van de zake
lijk markt in Nederland bedienen. De auto is
niet alleen groter, ook het design heeft een
voorname stijlvolle Europese uitstraling
gekregen. De nieuwe Toyota Avensis is dan
ook ontworpen, ontwikkeld én gebouwd in
Europa. En uiteraard beschikt deze Toyota
over superieure kwaliteiten, wat een lage
kilometerkostprijs (cost of ownership) en
een hoge verwachte restwaarde tot gevolg
heeft.
De Avensis beschikt over moderne 1.6, 1.8
2.0 benzinemotoren en een 2.0 D-4D direct
ingespoten Common Rail turbodieselmotor.
Uiteraard voldoen deze alle aan de EURO IV
norm. Veiligheid vormde een belangrijk uit
gangspunt bij de ontwikkeling van de
Avensis. In het interieur bestaat er minima
le kans op lichamelijk letsel door onder
meer de standaard SRS knie-airbag. De Toy
ota Avensis is de eerste auto ter wereld met
een dergelijke standaard knie-airbag. Van
de nauwkeurigheid waarmee de carrosse-
riedelen gemonteerd zijn tot het excellente
rijgedrag en de perfecte wegligging, in elk
opzicht toont de Toyota Avensis zijn supe
rieure kwaliteit. Stijlvol, innovatief en maxi
maal rijplezier biedend beloont de nieuwe
Toyota Avensis zijn eigenaar met een supe
rieure rijervaring.
De nieuwe Toyota Avensis die in maart/april
volgend jaar in ons land wordt verwacht, is
van bumper tot bumper geheel nieuw.
Deze auto stelt nieuwe normen in het D-
segment van de verwende zakelijke rijders;
één van de meest veeleisende doelgroepen.
Afronding van het Toyota-aanbod
Met de introductie van de nieuwe Toyota
Avensis zijn alle volumemodellen van Toyo
ta vernieuwd. De Yaris, Corolla en nu de
nieuwe Avensis zijn ontworpen volgens
dezelfde filosofie en beginselen teneinde in
hun respectievelijke segmenten de nieuwe
norm te kunnen zetten. De auto's weerspie
gelen Toyota's unieke positie als producent
van hoogwaardige automobielen die zich
onderscheiden door hun fraaie design en
topkwaliteit, zoals vele onderzoeken ook
weer recentelijk hebben aangegeven. Zoals
bijvoorbeeld het recente Duitse J.D. Power
onderzoek naar klantentevredenheid en de
hoge Toyota-score in de AutoWeek Tevre-
denheidsTrofee 2002.
Door en door Europees design
Het basisconcept voor de nieuwe Toyota
Avensis is in Europa ontworpen door ED2
(spreek uit: ED square) het designcentrum
van Toyota in Zuid-Frankrijk, nabij Nice.
Sleutelbegrippen bij het design zijn: eigen
tijds, dynamisch en geraffineerd. De nieuwe
Toyota Avensis is qua design krachtiger dan
zijn voorganger en straalt op geraffineerde
en tijdloze wijze superieure kwaliteit uit. De
nieuwe Toyota Avensis is van bumper tot
bumper geheel nieuw. Deze auto stelt nieu
we normen in het D-segment van de ver
wende zakelijke rijders; één van de meest
veeleisende doelgroepen.
VacuVin/ETEC was met het hele team, technisch crew en
rijders, afgereisd naar Zandvoort om daar hun debuut te
maken in de BBCC (BMW Business Compact Cup). De
race zou 3 uur gaan duren met daaraan voorafgaand
een training van 20 minuten en een kwalificatie van 25
minuten. Tussen nu en oktober zal het team gaan deel
nemen aan zeven endurance (lange afstand) wedstrij
den die uiteindelijk gaan bepalen wie zich BBCC kampi
oen 2003 mag gaan noemen. Het team verschijnt aan de
start met twee rijders, Philippe Ribbens en Robert de
Graaff, beide uit Zevenhuizen. Beide heren hebben veel
endurance race ervaring in de karts en Seat Endurance
Cup opgedaan.
In de kwalifikatie liet Robert zien met welke intentie het
team gekomen was. Met maar 0,6 sec verschil op de
"pole-position" van Tim Coronel kwalificeerde het team
zich op een 5de plaats. De stemming was zeer goed in
de pitbox van VacuVin/ETEC na het behalen van dit klei
ne succesje. Ook de kampioenen in deze klasse van vorig
jaar en de twee winnaars van het RTL5 programma
Supercars, hadden tijdens de tijdtraining het nakijken op
het team uit Zevenhuizen.
Tijdens de start liet Philippe er geen gras over groeien en
klom binnen 3 ronden op naar een 3de positie. Het
tempo van de op nummer één en twee rijdende Jan-Joris
Verheul en Tim Coronel, beide ervaren ex DTCC rijders,
lag net iets hoger. In een poging Verheul en Coronel bij
te houden maakte het VacuVin/ETEC team een uitstapje
naast de baan waardoor een band kapot gereden werd.
Tot overmaat van ramp had het team géén goede
achterband klaarliggen. Hierdoor was het team genood
zaakt een slechte achterband te monteren, wat de
balans in de auto niet ten goede kwam. Toen Vacu
Vin/ETEC de pitstraat uitreed werd al snel duidelijk dat
zij waren teruggevallen naar een 27ste positie. Toch
konden de rijders weer snel hun ritme terugvinden en
waren lange tijd de snelste op de baan. Na 2 uur hadden
zij zich dan ook knap teruggevochten naar 10de positie.
In het laatste deel van de race speelde de gewisselde
slechte achterband parten, waardoor zij hun opmars
richting de top 5 moesten staken. Consolideren op een
9de positie, meer dan dat leek er niet in te zitten. Totdat
drie ronden voor de finish de teams van Coronel voor
een niet onaangename verassing zorgde. Zij kwamen
met elkaar in botsing waardoor zij uitvielen.
Hierdoor kon VacuVin/ETEC de race toch nog afsluiten
op een mooie 7de positie. De volgende race is op zater
dag 10 mei 2003 in Zandvoort. En de zondag daarop, 11
mei 2003, rijd het team een promotierace ook in Zand
voort. De toegang tot het circuit is voor iedereen vrij.
Dus geen kaartjes nodig. Op
zaterdag is ook de pitstraat
vrij toegankelijk voor toe
schouwers. Een uitgelezen
kans om het autoracen en het
team uit Zevenhuizen eens
van dichtbij mee te maken.
Info, op www.z-a-c.nl
VAKGARAGE
VAN DER KNIJTF v.o.f.
Bredeweg 31 - Moerkapelle - TeL 079 593 17 28
COROLLA
7'
Als u iemand bent die van etke kilometer wift genieten,
dan moet u de nieuwe Avensis komen ervaren. Dat
autorijden zo fantastisch kan zijn! Wij hebben 'm
voor u klaar staan, ook als Liftback en Wagon, met
VVT-i benzine- of D-4D Common Rail turbodiesel
motor. Alstublieft, de sleuteltjes! Maar we hebben
nog veel meer nieuws. De nieuwe Yaris 2003, de
succesvoile Corolla (Test the Best!), de nieuwe
Land Cruiser en alle andere mooie modellen in
onze showroom. Welkom!
Er is al een Avensis v.a. 22.990,-. U least nu een
Avensis voor 470,- inclusief navigatiesysteem.
"Deze aktie loopt zolang de voorraad strekt Vraag uw dealer naar de voorwaarden. Leaseprijs Avensis (Toyota Lease)
o.b.v. full operational lease, 48 maanden en 20.000 km per jaar exd. BTW en brandstof. Gecalculeerd met 75%
no-claim. Prijzen inclusief BTW, exclusief kosten rijklaar maken en verwijderingsbijdrage. Brandstofverbruik varieert
van 4,2 L/100 km (23,8 km/L) tot 9,4 L/100 km (10,6 km/L), CO2 113 - 224 gr/km. Wijzigingen voorbehouden
Metallic lak 15" lichtmetalen velgen met 195/60VR15 banden
Airconditioning Optitron dashboard (wit) Mistlampen vóór.
Totaal aan extra's 2.660,-. U betaalt 1.800,-. Uw voordeel 860,-"!
De Corolla is er vanaf 15.29
Op alle modellen standaard ABS en audio-installatie.
Keuze uit 1.0, 1.3 en 1.5 VVT-i benzinemotoren.en een
krachtige 1.4 D-4D Common Rail turbodieselmotor.
Nieuw en bijzonder: 1.0 i.c.m. Multi Mode Transmissie, die
u de keus geeft om automatisch of handmatig te schakelen.
Kom genieten van z'n fantastische rij-eigenschappen.
De Yaris 2003 is er vanaf 11.890,-.