D
wK
tWi
feeterAufo
Kijk ook op onze website: www.beterauto.nl
C=LLF=LLJ^^—LT1 "^lj=LlnJ
J;=;lr-il=t=l
De nieuwe Opel Astra: fraai design, dynamisch karakter
Hart van Holland 27 augustus 2003
pagina 17
Première van de derde generatie Astra
Merk
Model
Motor
Uitvoering
Bouwjaar
Fiat
Tempra
1.6 inj.
Sedan
24-10-1991
Ford
Escort
1.6 16V
5-deurs
1-5-1998
Ford
Escort
1.8 TD
Station W.
13-3-1997
Ford
Fiësta
1.3 Inj.
3-deurs
17-2-1996
Mazda
323
1.6 inj.
Station W.
3-12-1990
Mazda
MX3
1.6 16 V.
2-deurs
16-6-1998
Mazda
Xedos
2000
4-deurs
19-8-1993
Opel
Astra
1,6 inj
5-deurs
1-9-2000
Opel
Astra
1.8 16 V.
5-deurs
1-4-1999
Opel
Astra
1.6 inj.
Station W.
1-9-1999
Opel
Astra
1.6 inj.
3-deurs
6-6-1995
Opel
Corsa
1200
3-deurs
11-9-1998
Opel
Corsa
1.4 inj.
5-deurs
1-8-1995
Opel
Vectra
1.6 16V
Sedan
1-1-1998
Opel
Zafira
2.0 DTI
MPV
10-3-2000
Peugeot
206
1400
3-deurs
23-8-2001
Renault
Twingo
1.2 inj.
3-deurs
27-1-1999
Suzuki
Swift
1.0 inj.
5-deurs
28-2-2000
Toyota
Starlet
1.3 inj.
3-deurs
1-7-1998
Volkswagen
Golf
1600
3-deurs
28-1-1999
Volkswagen
Golf
1.9 TDI
5-deurs
1-2-2000
Volkswagen
Golf
1.9 SDI
Station W.
1-11-1998
Volkswagen
Passat
2300
Wagon
10-1-2001
Volkswagen
Polo
1600
3-deurs
24-11-1998
Kleur
gnjs
groen
paars
rood
grijs
rood
grijs
groen
blauw
blauw
paars
rood
groen
blauw
zwart
grijs
rood
blauw
rood
groen
grijs
rood
blauw
blauw
Occasions
Verkoopprijs
1.250
6.950
4.900
4.950
1.950
11.500
3.950
13.500
12.250
10.500
4.750
6.350
4.250
10.500
15.950
11.950
6.950
7.250
6.950
11.450
15.900
8.950
17.950
7.450
BeterAuto
Coenecoop 397
PN Waddtnxveen
telefoon 0182 - 61 59 09
Nationale Auto Pas
i 01 8 7 1 4 ft I
Openingstijden
maandag t/m vrijdag 08.00 -17.30 uur
(donderdag tot 21.00 uur)
zaterdag van 08.30 -17.00 uur
'Wereldprimeur: elektronisch geïntegreerde
onderstel controle met IDSplus en CDC
'Voor het eerst in zijn klasse: adaptieve
koplampen, separaat audio programma voor
achterpassagiers
Interieur: topdesign, nieuwe infotainment
systemen, meer ruimte
Breda. De moed om te veranderen loopt als
een rode draad door het compacte segment
I van Opel heen. Sinds Opel nieuwe maatstaven
I zette in deze klasse met de lancering van de
I Kadett in 1962, heeft elk nieuw model zichzelf
Iopnieuw uitgevonden als het gaat om styling
I en technologie. De nieuwe Astra vormt hier
I geen uitzondering op: een spannend uiterlijk,
I veel rijplezier en een groot aantal noviteiten
Idie nog niet in zijn klasse zijn vertoond.
|De dynamische nieuwe Opel, die voor het eerst
Ite zien is voor het grote publiek tijdens de
■internationale autotentoonstelling van
■Frankfurt (van 13-21 september 2003), is
ogenblikkelijk te herkennen door zijn fraaie
llijnen. Uitgangspunten bij het ontwerp van de
Inieuwe Astra waren een uitstekende
handelbaarheid en een snelle respons op de
■bediening. Eén van de grootste noviteiten is
|bet als optie verkrijgbare adaptieve IDSplus
wielophangingsysteem (Interactive Driving
JSystem), met elektronische dempingcontrole
IContinous Damping Control, CDC). Het
lsysteem was vooralsnog voorbehouden aan
jgrote luxemodellen en exclusieve sportwagens.
IDoorhetaan elkaar koppelen van de sensoren
"en controlesystemen van ESP, ABS en CDC, is de
Astra de eerste productieauto in de wereld
Imet elektronisch geïntegreerde onderstel
^controle, waarmee een nieuwe balans wordt
gevonden tussen actieve veiligheid en comfort.
|Een speciale sportmodus kan met een druk op
e knoP worden geactiveerd, waarmee de
jaut0 de onderstelkarakteristiek aanpast op de
Enthousiaste bestuurder, de besturing scherper
pordt, evenals de respons op het gaspedaal.
Pj de Easytronic transmissie wordt bovendien
Meen hoger toerental overgeschakeld.
Andere opvallende technische noviteiten zijn
het AFL koplampsysteem, een nieuwe
generatie infotainment systemen in dubbel
DIN formaat, Twin Audio waarmee
achterpassagiers separaat gebruik kunnen
maken van de geluidsinstallatie en nieuwe
TWINPORT benzinemotoren en common-rail
turbodiesel motoren.
Vooruitgang: benzinemotoren met TWINPORT
technologie voor brandstofreductie
De nieuwe motoren in de Astra blinken uit
wat betreftbrandstofverbruik,
milieuvriendelijkheid en prestaties. In totaal
bestaat het motorenaanbod uit vijf benzine
en drie dieselmotoren met vermogens
uiteenlopend van 90 tot 200 pk (benzine) en
van 80 tot 150 pk (diesel). Alle motoren
hebben vier cilinders, ECOTEC techniek, vier
kleppen per cilinder en alle motoren voldoen
bovendien aan de stringente Euro 4
emissienormen.
De motorenreeks begint met een nieuwe 1.4-
liter TWINPORT krachtbron met een vermogen
van 66 kW/ 90 pk en een koppel van 125 Nm.
Door zijn compacte bouw en gereduceerde
inwendige wrijving is deze krachtbron zeer
geschikt voor het innovatieve TWINPORT
concept. Dankzij de variabele inlaatcontrole en
het hoge uitlaatgasrecirculatie niveau, behaalt
Opel's intelligente brandstofbesparingtechniek
een besparing tot 10% bij het dagelijks
gebruik. Waar onder deellast tot 25% van de
inlaatbelasting uit verbrande uitlaatgassen
gehaald wordt, blijft de brandstofefficiëntie en
het vermogen bij vollast volledig behouden -
een belangrijke factor vo6r motoren met een
kleinere inhoud, die vaak harder moeten
werker dan grote motoren.
"Ondanks de enorme vlucht die dieselmotoren
genomen hebben, blijft de meerderheid van
de klanten kiezen voor een benzinemotor en
vaak wordt gekozen voor de basismotorisering
vanwege de gunstige prijs," zegt Dr. Uhland
Burkart, Directeur verkoop en service. "Met de
nieuwe, buitengewoon economische en
levendige 1.4 TWINPORT ECOTEC krachtbron,
biedt Opel een uitstekende
basismotorisering aan voor de
Astra."
Ook de 1.6-liter krachtbron is
uitgerust met het TWINPORT
systeem. De krachtbron levert
een vermogen van 77 kW
(105 pk) en beschikt over een
maximum koppel van 150
Nm. De 1.6 TWINPORT is te
combineren met een
vijfversnellingsbak of een
Easytronic transmissie,
uitgerust met een speciaal
sportprogramma. In
sportmodus worden de
schakelmomenten bij een
hoger toerental gekozen voor
een sportievere rijstijl. Bij
afremmen, afhankelijk van de
remkracht, wordt naar een
lagere versnelling
teruggeschakeld voor een
krachtige acceleratie. Als
optie is de Easytronic
transmissie uit te rusten met
bediening op het stuurwiel -
net als in een Formule 1 auto.
Een stap hoger in de motorisering is de 1,8-
liter motor met een vermogen van 92 kW/ 125
pk en een maximum koppel van 170 Nm. De
Astra 1.8 is optioneel verkrijgbaar met een
viertraps automatische transmissie. Nieuw in
de Astra is de 74 kW/100 pk sterke versie van
de 1.7 CDTI krachtbron. Het koppel van deze
variant is met 240 Nm riant. Met 315 Nm
koppel is de nieuwe 1.9 CDTI krachtbron de
motor met de grootste trekkracht van het
Astra programma.
Dankzij het hypermoderne inspuitsysteem, zijn
de kracht en souplesse van de krachtbron zeer
groot. Standaard uitgerust met een
zesversnellingsbak, ligt de topsnelheid op 210
km/u en is de sprint van 0 naar 100 km/u in
minder dan 10 seconden geklaard.
Handelbaarheid: sportstand door één druk op
de knop
Met het IDSplus systeem kan de bestuurder de
Astra met een druk op de knop een speciale
sportmodus inschakelen waarmee de
demperkarakteristiek, responstijd op het
gaspedaal en de karakteristiek van de
elektrohydraulische besturing wordt
aangepast. Als de auto is uitgerust met een
Easytronic transmissie, worden de
schakelmomenten bovendien later gekozen
voor een sportieve rijstijl. Hiervoor kan
overigens ook het ESP van de laatste
generatie, worden uitgeschakeld.
Door het intelligente samenkoppelen van de
sensoren en controleprogramma's van ESP en
ABS, zijn de ontwerpers er in geslaagd de
efficiëntie te verhogen. Bovendien hebben de
technici een serie nieuwe functies toegevoegd.
LID B O V A G AFDELING AUTO BEDRIJVEN ASSOCIATIE
Kilometerteller Certificaat