D wK tWi feeterAufo Kijk ook op onze website: www.beterauto.nl C=LLF=LLJ^^—LT1 "^lj=LlnJ J;=;lr-il=t=l De nieuwe Opel Astra: fraai design, dynamisch karakter Hart van Holland 27 augustus 2003 pagina 17 Première van de derde generatie Astra Merk Model Motor Uitvoering Bouwjaar Fiat Tempra 1.6 inj. Sedan 24-10-1991 Ford Escort 1.6 16V 5-deurs 1-5-1998 Ford Escort 1.8 TD Station W. 13-3-1997 Ford Fiësta 1.3 Inj. 3-deurs 17-2-1996 Mazda 323 1.6 inj. Station W. 3-12-1990 Mazda MX3 1.6 16 V. 2-deurs 16-6-1998 Mazda Xedos 2000 4-deurs 19-8-1993 Opel Astra 1,6 inj 5-deurs 1-9-2000 Opel Astra 1.8 16 V. 5-deurs 1-4-1999 Opel Astra 1.6 inj. Station W. 1-9-1999 Opel Astra 1.6 inj. 3-deurs 6-6-1995 Opel Corsa 1200 3-deurs 11-9-1998 Opel Corsa 1.4 inj. 5-deurs 1-8-1995 Opel Vectra 1.6 16V Sedan 1-1-1998 Opel Zafira 2.0 DTI MPV 10-3-2000 Peugeot 206 1400 3-deurs 23-8-2001 Renault Twingo 1.2 inj. 3-deurs 27-1-1999 Suzuki Swift 1.0 inj. 5-deurs 28-2-2000 Toyota Starlet 1.3 inj. 3-deurs 1-7-1998 Volkswagen Golf 1600 3-deurs 28-1-1999 Volkswagen Golf 1.9 TDI 5-deurs 1-2-2000 Volkswagen Golf 1.9 SDI Station W. 1-11-1998 Volkswagen Passat 2300 Wagon 10-1-2001 Volkswagen Polo 1600 3-deurs 24-11-1998 Kleur gnjs groen paars rood grijs rood grijs groen blauw blauw paars rood groen blauw zwart grijs rood blauw rood groen grijs rood blauw blauw Occasions Verkoopprijs 1.250 6.950 4.900 4.950 1.950 11.500 3.950 13.500 12.250 10.500 4.750 6.350 4.250 10.500 15.950 11.950 6.950 7.250 6.950 11.450 15.900 8.950 17.950 7.450 BeterAuto Coenecoop 397 PN Waddtnxveen telefoon 0182 - 61 59 09 Nationale Auto Pas i 01 8 7 1 4 ft I Openingstijden maandag t/m vrijdag 08.00 -17.30 uur (donderdag tot 21.00 uur) zaterdag van 08.30 -17.00 uur 'Wereldprimeur: elektronisch geïntegreerde onderstel controle met IDSplus en CDC 'Voor het eerst in zijn klasse: adaptieve koplampen, separaat audio programma voor achterpassagiers Interieur: topdesign, nieuwe infotainment systemen, meer ruimte Breda. De moed om te veranderen loopt als een rode draad door het compacte segment I van Opel heen. Sinds Opel nieuwe maatstaven I zette in deze klasse met de lancering van de I Kadett in 1962, heeft elk nieuw model zichzelf Iopnieuw uitgevonden als het gaat om styling I en technologie. De nieuwe Astra vormt hier I geen uitzondering op: een spannend uiterlijk, I veel rijplezier en een groot aantal noviteiten Idie nog niet in zijn klasse zijn vertoond. |De dynamische nieuwe Opel, die voor het eerst Ite zien is voor het grote publiek tijdens de ■internationale autotentoonstelling van ■Frankfurt (van 13-21 september 2003), is ogenblikkelijk te herkennen door zijn fraaie llijnen. Uitgangspunten bij het ontwerp van de Inieuwe Astra waren een uitstekende handelbaarheid en een snelle respons op de ■bediening. Eén van de grootste noviteiten is |bet als optie verkrijgbare adaptieve IDSplus wielophangingsysteem (Interactive Driving JSystem), met elektronische dempingcontrole IContinous Damping Control, CDC). Het lsysteem was vooralsnog voorbehouden aan jgrote luxemodellen en exclusieve sportwagens. IDoorhetaan elkaar koppelen van de sensoren "en controlesystemen van ESP, ABS en CDC, is de Astra de eerste productieauto in de wereld Imet elektronisch geïntegreerde onderstel ^controle, waarmee een nieuwe balans wordt gevonden tussen actieve veiligheid en comfort. |Een speciale sportmodus kan met een druk op e knoP worden geactiveerd, waarmee de jaut0 de onderstelkarakteristiek aanpast op de Enthousiaste bestuurder, de besturing scherper pordt, evenals de respons op het gaspedaal. Pj de Easytronic transmissie wordt bovendien Meen hoger toerental overgeschakeld. Andere opvallende technische noviteiten zijn het AFL koplampsysteem, een nieuwe generatie infotainment systemen in dubbel DIN formaat, Twin Audio waarmee achterpassagiers separaat gebruik kunnen maken van de geluidsinstallatie en nieuwe TWINPORT benzinemotoren en common-rail turbodiesel motoren. Vooruitgang: benzinemotoren met TWINPORT technologie voor brandstofreductie De nieuwe motoren in de Astra blinken uit wat betreftbrandstofverbruik, milieuvriendelijkheid en prestaties. In totaal bestaat het motorenaanbod uit vijf benzine en drie dieselmotoren met vermogens uiteenlopend van 90 tot 200 pk (benzine) en van 80 tot 150 pk (diesel). Alle motoren hebben vier cilinders, ECOTEC techniek, vier kleppen per cilinder en alle motoren voldoen bovendien aan de stringente Euro 4 emissienormen. De motorenreeks begint met een nieuwe 1.4- liter TWINPORT krachtbron met een vermogen van 66 kW/ 90 pk en een koppel van 125 Nm. Door zijn compacte bouw en gereduceerde inwendige wrijving is deze krachtbron zeer geschikt voor het innovatieve TWINPORT concept. Dankzij de variabele inlaatcontrole en het hoge uitlaatgasrecirculatie niveau, behaalt Opel's intelligente brandstofbesparingtechniek een besparing tot 10% bij het dagelijks gebruik. Waar onder deellast tot 25% van de inlaatbelasting uit verbrande uitlaatgassen gehaald wordt, blijft de brandstofefficiëntie en het vermogen bij vollast volledig behouden - een belangrijke factor vo6r motoren met een kleinere inhoud, die vaak harder moeten werker dan grote motoren. "Ondanks de enorme vlucht die dieselmotoren genomen hebben, blijft de meerderheid van de klanten kiezen voor een benzinemotor en vaak wordt gekozen voor de basismotorisering vanwege de gunstige prijs," zegt Dr. Uhland Burkart, Directeur verkoop en service. "Met de nieuwe, buitengewoon economische en levendige 1.4 TWINPORT ECOTEC krachtbron, biedt Opel een uitstekende basismotorisering aan voor de Astra." Ook de 1.6-liter krachtbron is uitgerust met het TWINPORT systeem. De krachtbron levert een vermogen van 77 kW (105 pk) en beschikt over een maximum koppel van 150 Nm. De 1.6 TWINPORT is te combineren met een vijfversnellingsbak of een Easytronic transmissie, uitgerust met een speciaal sportprogramma. In sportmodus worden de schakelmomenten bij een hoger toerental gekozen voor een sportievere rijstijl. Bij afremmen, afhankelijk van de remkracht, wordt naar een lagere versnelling teruggeschakeld voor een krachtige acceleratie. Als optie is de Easytronic transmissie uit te rusten met bediening op het stuurwiel - net als in een Formule 1 auto. Een stap hoger in de motorisering is de 1,8- liter motor met een vermogen van 92 kW/ 125 pk en een maximum koppel van 170 Nm. De Astra 1.8 is optioneel verkrijgbaar met een viertraps automatische transmissie. Nieuw in de Astra is de 74 kW/100 pk sterke versie van de 1.7 CDTI krachtbron. Het koppel van deze variant is met 240 Nm riant. Met 315 Nm koppel is de nieuwe 1.9 CDTI krachtbron de motor met de grootste trekkracht van het Astra programma. Dankzij het hypermoderne inspuitsysteem, zijn de kracht en souplesse van de krachtbron zeer groot. Standaard uitgerust met een zesversnellingsbak, ligt de topsnelheid op 210 km/u en is de sprint van 0 naar 100 km/u in minder dan 10 seconden geklaard. Handelbaarheid: sportstand door één druk op de knop Met het IDSplus systeem kan de bestuurder de Astra met een druk op de knop een speciale sportmodus inschakelen waarmee de demperkarakteristiek, responstijd op het gaspedaal en de karakteristiek van de elektrohydraulische besturing wordt aangepast. Als de auto is uitgerust met een Easytronic transmissie, worden de schakelmomenten bovendien later gekozen voor een sportieve rijstijl. Hiervoor kan overigens ook het ESP van de laatste generatie, worden uitgeschakeld. Door het intelligente samenkoppelen van de sensoren en controleprogramma's van ESP en ABS, zijn de ontwerpers er in geslaagd de efficiëntie te verhogen. Bovendien hebben de technici een serie nieuwe functies toegevoegd. LID B O V A G AFDELING AUTO BEDRIJVEN ASSOCIATIE Kilometerteller Certificaat

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2003 | | pagina 17