AUTO BAAS -. .- 2 DE NIEUWE PORSCHE CARRERA GT: SPORTWAGENCONCEPT VAN DE TOEKOMST OFFICIEEL CHRYSLER D LER AUTO BAAS pagina 22 Hart van Holland 8 oktober 2003 GOfë CHRYSLER STRATUS 2.01 16V 90.000 km, 1999, zilver metallic 8,950f~ WWW. AUTOBAAS.NL W opi Kalkovenweg 17a Sagen Alphen aan den Rijn Open Tel.: (01 72) 420 999 e s.ooaoo e 4$S e 3 65S-SS iQüiimnap^ 'irr"" '%°E"»o»° Zijn styling en de hele vorm verraden al op het eerste gezicht dat de genen van de Carrera GT afkomstig zijn uit de autosport. De consequen te lichtbouw en de concentratie op het puur essentiële hebben geresulteerd in een baanbre kend autoconcept. De Carrera GT is een com promisloze supersportwagen met een boven gemiddeld prestatiepotentieel. Maar het is ook een auto die aan alle eisen voldoet van dage lijkse bruikbaarheid op de openbare weg. Met de Carrera GT etaleert Porsche de technische mogelijkheden bij de sportwagenconstructie van de naaste toekomst. Het ontwerp van de Carrera GT weerspiegelt het uitzonderlijke prestatiepotentieel van deze compromisloze supersportwagen. Maar in tegenstelling tot pure autosportprototypes ver toont het ontwerp, ondanks de nieuwe inter pretatie met tot nu toe niet eerder toegepaste ontwerpelementen, beslist een stilistische ver wantschap met Porsche's andere productiemo dellen. Ook herinnert de Carrera GT in bepaal de details aan legendarische racewagens van het merk Porsche. De Carrera GT is een roadster die enorm rijplezier combineert met autosport kwaliteiten. Strak gelijnde achterpartij De structuur van de achterpartij is net als bij een racewagen strak en functioneel van vorm en is vooral afgestemd op rij- en aërodynami sche eisen. Zo wordt de aanvoer van koellucht naar de achterremmen verzorgd via zoge noemde NACA-profielen, die schuin in het dor- pelgebied van het achterspatbord zijn geïnte greerd. De contouren van dit uit de ruimtevaart afkomstige profiel (NACA was de voorloper van de Amerikaanse lucht- en ruimtevaartorganisa tie NASA) zorgen voor een bijzonder effectieve inlaat van lucht, zonder de aërodynamica van het oppervlak rond de inlaat te verstoren. De achterpartij van de Carrera GT wordt afgerond door een uitschuifbare vleugelspoiler, die de voor de rijdynamiek vereiste neerwaartse druk ('downforce') op de achteras levert. Aan de onderzijde van de achterpartij vult een diffusor de aërodynamische werking van de vleugel spoiler aan - en versterkt tegelijkertijd de opti sche balans. Daartussen liggen de twee machtige uitlaatpijpen, die ter hoogte van de ronde achterlichten in het uit koolstofvezel ver vaardigde achterpaneel zijn geïntegreerd. Hun straalmotorachtige vormgeving in een andere, duidelijke verwijzing naar de uitzonderlijke prestaties van de Carrera GT. De geribbelde ommanteling heeft echter ook een duidelijke functie en dient voor een betere koeling van de uitlaateindpijpen. Bij de Carrera GT geldt dus ook voor alle details het bekende Porsche-prin- cipe: 'form follows functieloon'. Automatisch uitschuifbare vleugelspoiler De vleugelspoiler aan de achterzijde komt bij een snelheid van 120 km/h in minder dan vijf seconden 160 millimeter traploos hydraulisch omhoog en verhoogt de 'downforce' met zo'n 30 procent. Zodra de Carrera GT onder de 80 km/h komt, gaat de spoiler automatisch weer naar beneden. Herkent de elektronica echter aan de hand van het geleverde motorvermo gen dat de auto op een circuit wordt gereden, dan blijft de spoiler - ongeacht de snelheid - altijd omhoog. Volbloed racemotor De tiencilindermotor met 'dry-sump'-smering achter de cockpit van de Carrera GT is geba seerd op een atmosferische 5.5-liter V10-motor die ook als volbloed racemotor voor de 24 Uur van Le Mans ingezet had kunnen worden. Voor de toepassing in de Carrera GT is de cilinderin houd echter vergroot tot 5.7 liter. Dit is bereikt door de boring te vergroten tot 98 millimeter. De motor voldoet met zijn geweldige kracht aan alle eisen voor de inzet in de autosport, maar is ook absoluut geschikt voor dagelijks gebruik op de weg. Zijn classificatie als 'super sportwagen voor de weg' bevestigd de Carrera GT met zijn prestaties. Zo bedraagt het maxi mum vermogen 450 kW (612 pk) bij 8.000 tpm en is het maximum koppel 590 Nm bij 5.750 tpm. De top snelheid bedraagt 330 km/h. Ook met zijn acceleratiecij- fers zet de Carrera GT nieuwe maatstaven: van 0-100 km/h kost slechts 3,9 seconden en voor de sprint van 0-200 km/h is slechts 9,9 seconden nodig. Extreem laag zwaartepunt Door de geoptimaliseerde V-hoek van de cilinderrijen van 68 graden, in combinatie met de laagst mogelijke krukas positie werd het gewenste lage zwaartepunt van de motor gerealiseerd. De smalle blokhoek was bovendien noodzakelijk om voldoende plaats te creëren voor de aërodynamische maatregelen (kanalen, diffusor). De Por- sche-constructeurs hebben bij het tiencilinderconcept gekozen voor 570 cm3 per cilinder, aangezien deze inhoud de beste voorwaarden biedt voor een optimale gaswisseling. Vier kleppen per cilinder en stromingsgun- stig gevormde inlaatkanalen zorgen voor een perfecte cilindervulling en een optimaal rendement. Hoewel de constructie is afgestemd op het gebruik als racemotor, voldoet deze krachtbron niet alleen aan alle relevante geluidsnormen, maar onderbiedt hij ook nog eens alle belangrijke emissienormen, zoals bijvoorbeeld EU4 of LEV. Uitstekende stijfheid van het motorblok, hoge inte gratiegraad De tiencilindermotor van de Carrera GT wordt gebouwd in de motorenfabriek in Stuttgart-Zuffenhausen. Hij heeft als gevolg van zijn constructie als dragend onderdeel van de auto een extreem stijf motorblok, wat merkbaar is aan enorm vervormingvrije cilinderboringen. Om het aantal componenten plus het motorgewicht laag te houden, werden koelvloeistof- en olieleidingen zo veel mogelijk in het gegoten blok geïntegreerd. Ook aparte aansluitingen en afdichtelementen konden vervallen dankzij deze spe cifieke autosporttechniek. Het concept van de hoge inte gratiegraad resulteert niet alleen in optimale gewichts verhoudingen, maar is ook van invloed op de bedrijfsze kerheid. Comfort en veiligheid Motor en transmissie zijn met drie steunen in het aan drijfsubframe opgehangen. Dit aandrijfsubframe zelf is vervaardigd uit met koolstofvezel versterkte kunststof en is bevestigd aan de kuip. Het aandrijfsubframe is onder deel van het structurele verband en vormt samen met de kuip de ruggengraat van de Carrera GT. Deze wereldwijd unieke constructie dient ervoor om bij een minimaal gewicht de stijfheid van de auto te behouden. De drie puntsbevestiging reduceert de overdracht van geluid en trillingen en is tevens ontworpen voor een gunstig gedrag bij botsingen. In het ernstigste geval zorgt de voorste motorsteun voor een geprogrammeerde ver plaatsing van de aandrijfeenheid en garandeert daarmee een zeer grote bescherming voor de inzittenden. BMW 320 EXE TOURING 33.000 Zilver met. 2001 29.950,- CHRY5LER GRAND VOYAGER 2.5TD SE 170.000 Blauw met. 01 '98 17.950,- CHRYSLER GRAND VOYAGER 3.3 V6 AUT. 150.000 Brons met. 06-'00 17.950,- CHRY5LER GRAND VOYAGER 3.3i LE V6 AUT. 45.000 Groen met. 01-'00 29.950,- CHRY5LER GRAND VOYAGER 3.3i LE V6 AUT. 70.000 Zilver mek 07-'00 29.950,- CHRY5LER GRAND VOYAGER 3.8i LE V6 AUT. 178.854 Groen met. 07-'97 17.950, CHRYSLER GRAND VOYAGER 3.8i AUT. AWD 79.877 Deep slate 07-'99 29.950,- CHRYSLER NEON 1,6i LE 35.000 Zilver met. 09-'01 14.950,- CHRYSLERNEON 2.0-16V LE 38.500 Blauw met. 07-'01 14.950,- CHRYSLERNEON 2.0-16V LE 35.000 Groen met. 11 -'00 11.500,- CHRY5LER NEON 2.0-16V SE 25.000 Blauw met. 04-'01 11.500,- CHRYSLER NEON 2.0i-l 6V AUT. 19.212 Bruin met. Ol-'Ol 17.950,- CHRYSLER NEON 2.0i LX 35 000 Bruin met. Ol-'Ol 19.950,- CHRYSLER NEON 2.0i LX 30 000 Blauw met. 06-'02 19.900,- CHRYSLER PT CRUISER 2.0 LIMITED 17123 Zilver met. lO-'OO 22.500,- CHRYSLER FT CRUISER 2.0 STREETCRUISER y 10.000 Geel met. 10-'03 27.500,- CHRYSLER PT CRUISER 2.0 TOURING 80.000 Zwart 05-'01 17.750,- CHRYSLER PT CRUISER 2.2 LIMITED 20.000 Black 03-'02 29.950,- CHRYSLER FT CRUISER 2.2 VAN TOURING 16.500 Zwart 2003 15.950,- CHRYSLER SEBR1NG 2.0i LX CABRIO 24.000 Zilver met. 11-'01 CHRYSLER VOYAGER 2.4i SE 85.000 Wit 07-'97 CHRYSLER VOYAGER 2.4i SE 10.000 Zwart met. 06-'03 CHRYSLER VOYAGER 2.4i SE 85.000 Rood met. ÏO-'OI CHRYSLER VOYAGER 2.4i SE 30.000 Blauw met. 2001 CHRYSLER VOYAGER 2.41 SE AUT. 85.000 Zwart met. 1999 CHRYSLER VOYAGER 2.5 TD 195.000 Grijs met 04-'96 CHRYSLER VOYAGER 2.5 TD 100.000 Blauw met. Ol-'Ol CHRYSLER VOYAGER 2.5 TD 130.000 Groen met. 1998 CHRYSLER VOYAGER 2.5 TD 95.000 Blauw met. 04-'00 CHRYSLER VOYAGER 3.3 i SE AUT. 10.000 Brons met. 06-'03 DODGE RAM VAN 2.4L 95.000 Groen met. 1997 DODGE RAM VAN 2.5 TD 74.215 Wit 02-'00 OFFICIEEL CHRYSLER DEALER WILHELMINAKADE I WADDINXVEEN TEL. (0182) 63 11 43 9.950,- 19.950 17.950, 37.500,- 19.950, 24.950 25T350, 29.950 37.500, 37.500, 25.950,- 24.950,- 18.950, 9.950,- 29.950,- 12.950,- 33.500,- 22.950,- 22.500,- 15.950,- 9.950,- 24.950,- 16.000,- 24.950,- 39.995,- 9.950,- 15.000,- DODGE RAM VAN 2.5 TD 125.000 Wit 04-'97 JEEP CHEROKEE 2.5 TD 75 000 Blauw met. 01-'98 JEEP CHEROKEE 2.51 SPORT 80.000 Groen met. 1999 JEEP CHEROKEE 4.0 CLASSIC AUT. 21.843 Blauw met. Ol-'Ol JEEP CHEROKEE 4.01 AUT. LIMITED 110.000 Groen met. 1999 JEEP GRAND CHEROKEE 3.1 AUT. 130.000 Groen met. 1999 JEEP GRAND CHEROKEE 4.0i AUT. 100.000 Groen met. 06-'97 JEEP GRAND CHEROKEE 4.0i AUT. 65 000 Bordeauxrood 01-'98 JEEP GRAND CHEROKEE 4.7i AUT. 56.956 Bordeaux rood 09-'99 JEEP GRAND CHEROKEE 4.7i AUT. 50.000 zwart met. 2000 JEEP GRAND CHEROKEE 5.2 AUT. 99.000 Zwart 02-'97 JEEP GRAND CHEROKEE 5.9 AUT. 85.000 Zwart met. 05-'98 JEEP GRAND CHEROKEE 5.9 AUT. 140.000 Zwart met. 1998 MERCEDES C-KLASSE 180 135.000 Groen met. 1995 MD A lias Alfa 156 1.6, antr. metalic, 70.000km, airco Alfa 156 JTD; zwart, airco, airbag Alfa 156 1.9 JTD. rood metallic, airco, airbag Alfa 155 TurboDIESEL, zwart, stuurbekr., Alfa 146 Tw-spark, Zilv.metalic, airco. 60. Alfa 146, arico, rood, benzine, sportvelgen Alfa 145. zwart. 63.000km., luxe uitvoering Audi A4 Avant TDi, Guatro, metalic kleur, 150.000km. Audi A3, TDI, zwart metallic, airbag, electr.ramen Audi A3.1.6. zilver metalic, 100.000km, airbag BMW 318i. sedan, zwart metalic, climat contr.. benzine BMW 518 Touring, benzine, blauw, stuurbekr., electr.ramen Citroen Saxo 1.T blauw metalic, stuurbekr.. meuwstaat Daewoo Lanos 1.5i. met.kleur, stuurbekr.. airco, 5-drs. Daihatsu Charade 1.3 GLS, zilver met., stuurbekrachtiging Fiat Marea de luxe, 4-deurs, met.kleur, 80.000km. Fiat Brava 1.4,12 klepper, blauw metalic. 70.000km. Fiat Bravo 1.4.12 klepper, 70.000km, airco, airbag Fiat Punto 85S, stuurbekr., centr. vergr., groen metalic Fiat Cinquecento sporting. geel. getint glas Ford Escort 1.6i, 3-deurs, blauw metalic, stuurbekr. Ford Escort Clipper 1.8 TurboDIESEL airco, airbag Ford Escort de luxe, groen metalic. 5-bak Fcrd Fiesta 1.1i, bordeauxrood, 5-bak, zeer zuinig Ford Focus stationcar, wit, 80.000km, benzine Hyundai Lantra de luxe, stuurbekr., electr.ramen, rood Hyundai Excel 1.3i, blauw met., sportvelgen, 50.000km. Lancia Ypsilon, blauw, getint glas Mazda 323 Coupe, blauw metalic, 90.000km. Mazda 323F. 1.5i 16 klepper, groen metalic. 100.000km. Mazda 323 de luxe. rood metalic, getint glas Mazda 323F 1.6,16 klepper, wit, stuurbekr., benzine Nissan Micra 1.3 SRI, 50.000km„ stuurbekr., getglas Opel Astra station 1.6i. 16 klepper, blauw met., benzine Opel Astra station 17 DTl. Blauw, airco, airbag Opel Astra 1.6i, rood, getint glas, stuurbekrachtiging 2000 2000 1999 1997 1999 1996 1QQQ 1996 1999 1998 1998 1995 1998 1998 1996 1997 1998 1998 1999 1997 1995 1997 1995 1994 2000 1998 1997 1996 1995 1995 1994 1994 1998 2001 2000 1997 10.950.00 10.950.C0 9.950.00 3.95Ö.OO 7.950.00 4.750.00 7.40GJX 9.350.® 11.950.00 10.5'X.Ï 9.600.00 7.950J 5.95ÖJÏ f 5.700-00 4.7500 MSN» 725050 6-950-5J 4.400-5 4.900-5 3.950.M 3.150.00 5.95O.5 e 4Z50.no e 5.5005 5.5005 3.500.00 6.950.00 12.5O05 8.950-5 5.950.00 Kijk op www.cbautos.nl Opel Astra Station TurboDIESEL stuurberk., Opel Astra Sedan blauw met., stuurberk. 10L Opel Astra 16 GLS, 5-deurs, 5-bak, groen metalic Opel Astra Sedan, blauw, 4-deurs. benzine Opel Vectra 1.6, blauw metalic, benzine, stuurbekr. Opel Vectra hatchback, 1.6i, 5-drs., LPG, blauw Opel Corsa sport, met. kleur, stuurbekrachtiging Peugeot 306. blauw. 5-deurs, 5-bak, stuurbekr. Peugeot 206 DIESEL, knalblauw, stuurbekr., glazen dak Peugeot 106 XR. blauw metalic, electr.ramen., centr.lock Renault Espace V6. automaat, benzine Renault Laguna station DTl. groen metal-c, airco Renault Laguna stationcar, zirv.met., airco, LPG G3 Renault Laguna Break 1.6,16 klepper, benzine Renault Laguna, blauw met, 5-drs., benzine Renault Megane Bsysee, rood, 70.000km. Renault Clio, 1.4, bord. Rood, stuurbekr.. getint glas Seat Toledo 100 PK, blauw metalic, airco, airbag Seat Ibiza de luxe, blauw metalic, 5-bak, benzine Subaru Justy, zilver metalic, 5-bak, 3-deurs Suzuki Swift, blauw metalic, 5-bak, getint glas Suzuki Alto GL rood, 5-bak. nieuw model Toyota Corolla 2.0 DIESEL stuurbekrachtiging Toyota Starlet de luxe, 5-bak, spierwit, get.alas Volkswagen Golf SDI. 5-deurs. 5-bak. 100.000km, zwart Volkswagen Golf 1.6 Automaat, zwart met., stuurbekr. Volkswagen Golf GT1.16 kieper. 110.000km. nieuw Volkswagen Passat station TDI, 110PK, 90.000km Volkswagen Polo SDI. zwart, 60.000km., stuurbekr. Volkswagen Polo 1.4i, groen met.. 70.000km., benzine Volkswagen Polo Sedan 1.4i, stuurbekr., centr.vergr. |Volvo 940 GL metalic kleur, benzine, meuwstaat Volvo 440. automaat, airco, stuurbekrachtiging 1997 1997 1995 1996 1998 1997 2002 1995 1999 1997 1995 1999 1999 1999 1995 1998 1993 1997 1996 1993 1994 1996 1999 1995 2000 1997 1993 1999 2000 1998 1997 1993 1994 M OOK S AVONDS EN EIGENWERK ri-WWW fMM IN HET WEEKEINDE MET BUITENVER- F. "|r"'-^a LICHTING ".'^„«iaUTOS .-x^. fj

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2003 | | pagina 22