AUTO BAAS
-. .-
2
DE NIEUWE PORSCHE CARRERA GT: SPORTWAGENCONCEPT VAN DE TOEKOMST
OFFICIEEL CHRYSLER D
LER
AUTO
BAAS
pagina 22
Hart van Holland 8 oktober 2003
GOfë
CHRYSLER STRATUS 2.01 16V
90.000 km, 1999, zilver metallic 8,950f~
WWW. AUTOBAAS.NL
W opi
Kalkovenweg 17a
Sagen Alphen aan den Rijn
Open Tel.: (01 72) 420 999
e s.ooaoo
e 4$S
e 3 65S-SS
iQüiimnap^ 'irr"" '%°E"»o»°
Zijn styling en de hele vorm verraden al op het
eerste gezicht dat de genen van de Carrera GT
afkomstig zijn uit de autosport. De consequen
te lichtbouw en de concentratie op het puur
essentiële hebben geresulteerd in een baanbre
kend autoconcept. De Carrera GT is een com
promisloze supersportwagen met een boven
gemiddeld prestatiepotentieel. Maar het is ook
een auto die aan alle eisen voldoet van dage
lijkse bruikbaarheid op de openbare weg. Met
de Carrera GT etaleert Porsche de technische
mogelijkheden bij de sportwagenconstructie
van de naaste toekomst.
Het ontwerp van de Carrera GT weerspiegelt
het uitzonderlijke prestatiepotentieel van deze
compromisloze supersportwagen. Maar in
tegenstelling tot pure autosportprototypes ver
toont het ontwerp, ondanks de nieuwe inter
pretatie met tot nu toe niet eerder toegepaste
ontwerpelementen, beslist een stilistische ver
wantschap met Porsche's andere productiemo
dellen. Ook herinnert de Carrera GT in bepaal
de details aan legendarische racewagens van
het merk Porsche. De Carrera GT is een roadster
die enorm rijplezier combineert met autosport
kwaliteiten.
Strak gelijnde achterpartij
De structuur van de achterpartij is net als bij
een racewagen strak en functioneel van vorm
en is vooral afgestemd op rij- en aërodynami
sche eisen. Zo wordt de aanvoer van koellucht
naar de achterremmen verzorgd via zoge
noemde NACA-profielen, die schuin in het dor-
pelgebied van het achterspatbord zijn geïnte
greerd. De contouren van dit uit de ruimtevaart
afkomstige profiel (NACA was de voorloper van
de Amerikaanse lucht- en ruimtevaartorganisa
tie NASA) zorgen voor een bijzonder effectieve
inlaat van lucht, zonder de aërodynamica van
het oppervlak rond de inlaat te verstoren. De
achterpartij van de Carrera GT wordt afgerond
door een uitschuifbare vleugelspoiler, die de
voor de rijdynamiek vereiste neerwaartse druk
('downforce') op de achteras levert. Aan de
onderzijde van de achterpartij vult een diffusor
de aërodynamische werking van de vleugel
spoiler aan - en versterkt tegelijkertijd de opti
sche balans. Daartussen liggen de twee
machtige uitlaatpijpen, die ter hoogte van de
ronde achterlichten in het uit koolstofvezel ver
vaardigde achterpaneel zijn geïntegreerd. Hun
straalmotorachtige vormgeving in een andere,
duidelijke verwijzing naar de uitzonderlijke
prestaties van de Carrera GT. De geribbelde
ommanteling heeft echter ook een duidelijke
functie en dient voor een betere koeling van de
uitlaateindpijpen. Bij de Carrera GT geldt dus
ook voor alle details het bekende Porsche-prin-
cipe: 'form follows functieloon'.
Automatisch uitschuifbare vleugelspoiler
De vleugelspoiler aan de achterzijde komt bij
een snelheid van 120 km/h in minder dan vijf
seconden 160 millimeter traploos hydraulisch
omhoog en verhoogt de 'downforce' met zo'n
30 procent. Zodra de Carrera GT onder de 80
km/h komt, gaat de spoiler automatisch weer
naar beneden. Herkent de elektronica echter
aan de hand van het geleverde motorvermo
gen dat de auto op een circuit wordt gereden,
dan blijft de spoiler - ongeacht de snelheid -
altijd omhoog.
Volbloed racemotor
De tiencilindermotor met 'dry-sump'-smering
achter de cockpit van de Carrera GT is geba
seerd op een atmosferische 5.5-liter V10-motor
die ook als volbloed racemotor voor de 24 Uur
van Le Mans ingezet had kunnen worden. Voor
de toepassing in de Carrera GT is de cilinderin
houd echter vergroot tot 5.7 liter. Dit is bereikt
door de boring te vergroten tot 98 millimeter.
De motor voldoet met zijn geweldige kracht
aan alle eisen voor de inzet in de autosport,
maar is ook absoluut geschikt voor dagelijks
gebruik op de weg. Zijn classificatie als 'super
sportwagen voor de weg' bevestigd de Carrera
GT met zijn prestaties. Zo bedraagt het maxi
mum vermogen 450 kW (612 pk) bij 8.000 tpm
en is het maximum koppel 590 Nm bij 5.750 tpm. De top
snelheid bedraagt 330 km/h. Ook met zijn acceleratiecij-
fers zet de Carrera GT nieuwe maatstaven: van 0-100
km/h kost slechts 3,9 seconden en voor de sprint van 0-200
km/h is slechts 9,9 seconden nodig.
Extreem laag zwaartepunt
Door de geoptimaliseerde V-hoek van de cilinderrijen van
68 graden, in combinatie met de laagst mogelijke krukas
positie werd het gewenste lage zwaartepunt van de
motor gerealiseerd. De smalle blokhoek was bovendien
noodzakelijk om voldoende plaats te creëren voor de
aërodynamische maatregelen (kanalen, diffusor). De Por-
sche-constructeurs hebben bij het tiencilinderconcept
gekozen voor 570 cm3 per cilinder, aangezien deze
inhoud de beste voorwaarden biedt voor een optimale
gaswisseling. Vier kleppen per cilinder en stromingsgun-
stig gevormde inlaatkanalen zorgen voor een perfecte
cilindervulling en een optimaal rendement. Hoewel de
constructie is afgestemd op het gebruik als racemotor,
voldoet deze krachtbron niet alleen aan alle relevante
geluidsnormen, maar onderbiedt hij ook nog eens alle
belangrijke emissienormen, zoals bijvoorbeeld EU4 of
LEV.
Uitstekende stijfheid van het motorblok, hoge inte
gratiegraad
De tiencilindermotor van de Carrera GT wordt gebouwd
in de motorenfabriek in Stuttgart-Zuffenhausen. Hij heeft
als gevolg van zijn constructie als dragend onderdeel van
de auto een extreem stijf motorblok, wat merkbaar is aan
enorm vervormingvrije cilinderboringen. Om het aantal
componenten plus het motorgewicht laag te houden,
werden koelvloeistof- en olieleidingen zo veel mogelijk in
het gegoten blok geïntegreerd. Ook aparte aansluitingen
en afdichtelementen konden vervallen dankzij deze spe
cifieke autosporttechniek. Het concept van de hoge inte
gratiegraad resulteert niet alleen in optimale gewichts
verhoudingen, maar is ook van invloed op de bedrijfsze
kerheid.
Comfort en veiligheid
Motor en transmissie zijn met drie steunen in het aan
drijfsubframe opgehangen. Dit aandrijfsubframe zelf is
vervaardigd uit met koolstofvezel versterkte kunststof en
is bevestigd aan de kuip. Het aandrijfsubframe is onder
deel van het structurele verband en vormt samen met de
kuip de ruggengraat van de Carrera GT. Deze wereldwijd
unieke constructie dient ervoor om bij een minimaal
gewicht de stijfheid van de auto te behouden. De drie
puntsbevestiging reduceert de overdracht van geluid en
trillingen en is tevens ontworpen voor een gunstig
gedrag bij botsingen. In het ernstigste geval zorgt de
voorste motorsteun voor een geprogrammeerde ver
plaatsing van de aandrijfeenheid en garandeert daarmee
een zeer grote bescherming voor de inzittenden.
BMW 320 EXE TOURING
33.000 Zilver met. 2001 29.950,-
CHRY5LER GRAND VOYAGER 2.5TD SE
170.000 Blauw met. 01 '98 17.950,-
CHRYSLER GRAND VOYAGER 3.3 V6 AUT.
150.000 Brons met. 06-'00 17.950,-
CHRY5LER GRAND VOYAGER 3.3i LE V6 AUT.
45.000 Groen met. 01-'00 29.950,-
CHRY5LER GRAND VOYAGER 3.3i LE V6 AUT.
70.000 Zilver mek 07-'00 29.950,-
CHRY5LER GRAND VOYAGER 3.8i LE V6 AUT.
178.854 Groen met. 07-'97 17.950,
CHRYSLER GRAND VOYAGER 3.8i AUT. AWD
79.877 Deep slate 07-'99 29.950,-
CHRYSLER NEON 1,6i LE
35.000 Zilver met. 09-'01 14.950,-
CHRYSLERNEON 2.0-16V LE
38.500 Blauw met. 07-'01 14.950,-
CHRYSLERNEON 2.0-16V LE
35.000 Groen met. 11 -'00 11.500,-
CHRY5LER NEON 2.0-16V SE
25.000 Blauw met. 04-'01 11.500,-
CHRYSLER NEON 2.0i-l 6V AUT.
19.212 Bruin met. Ol-'Ol 17.950,-
CHRYSLER NEON 2.0i LX
35 000 Bruin met. Ol-'Ol 19.950,-
CHRYSLER NEON 2.0i LX
30 000 Blauw met. 06-'02 19.900,-
CHRYSLER PT CRUISER 2.0 LIMITED
17123 Zilver met. lO-'OO 22.500,-
CHRYSLER FT CRUISER 2.0 STREETCRUISER
y 10.000 Geel met. 10-'03 27.500,-
CHRYSLER PT CRUISER 2.0 TOURING
80.000 Zwart 05-'01 17.750,-
CHRYSLER PT CRUISER 2.2 LIMITED
20.000 Black 03-'02 29.950,-
CHRYSLER FT CRUISER 2.2 VAN TOURING
16.500 Zwart 2003 15.950,-
CHRYSLER SEBR1NG 2.0i LX CABRIO
24.000 Zilver met. 11-'01
CHRYSLER VOYAGER 2.4i SE
85.000 Wit 07-'97
CHRYSLER VOYAGER 2.4i SE
10.000 Zwart met. 06-'03
CHRYSLER VOYAGER 2.4i SE
85.000 Rood met. ÏO-'OI
CHRYSLER VOYAGER 2.4i SE
30.000 Blauw met. 2001
CHRYSLER VOYAGER 2.41 SE AUT.
85.000 Zwart met. 1999
CHRYSLER VOYAGER 2.5 TD
195.000 Grijs met 04-'96
CHRYSLER VOYAGER 2.5 TD
100.000 Blauw met. Ol-'Ol
CHRYSLER VOYAGER 2.5 TD
130.000 Groen met. 1998
CHRYSLER VOYAGER 2.5 TD
95.000 Blauw met. 04-'00
CHRYSLER VOYAGER 3.3 i SE AUT.
10.000 Brons met. 06-'03
DODGE RAM VAN 2.4L
95.000 Groen met. 1997
DODGE RAM VAN 2.5 TD
74.215 Wit 02-'00
OFFICIEEL CHRYSLER DEALER
WILHELMINAKADE I
WADDINXVEEN
TEL. (0182) 63 11 43
9.950,-
19.950
17.950,
37.500,-
19.950,
24.950
25T350,
29.950
37.500,
37.500,
25.950,-
24.950,-
18.950,
9.950,-
29.950,-
12.950,-
33.500,-
22.950,-
22.500,-
15.950,-
9.950,-
24.950,-
16.000,-
24.950,-
39.995,-
9.950,-
15.000,-
DODGE RAM VAN 2.5 TD
125.000 Wit 04-'97
JEEP CHEROKEE 2.5 TD
75 000 Blauw met. 01-'98
JEEP CHEROKEE 2.51 SPORT
80.000 Groen met. 1999
JEEP CHEROKEE 4.0 CLASSIC AUT.
21.843 Blauw met. Ol-'Ol
JEEP CHEROKEE 4.01 AUT. LIMITED
110.000 Groen met. 1999
JEEP GRAND CHEROKEE 3.1 AUT.
130.000 Groen met. 1999
JEEP GRAND CHEROKEE 4.0i AUT.
100.000 Groen met. 06-'97
JEEP GRAND CHEROKEE 4.0i AUT.
65 000 Bordeauxrood 01-'98
JEEP GRAND CHEROKEE 4.7i AUT.
56.956 Bordeaux rood 09-'99
JEEP GRAND CHEROKEE 4.7i AUT.
50.000 zwart met. 2000
JEEP GRAND CHEROKEE 5.2 AUT.
99.000 Zwart 02-'97
JEEP GRAND CHEROKEE 5.9 AUT.
85.000 Zwart met. 05-'98
JEEP GRAND CHEROKEE 5.9 AUT.
140.000 Zwart met. 1998
MERCEDES C-KLASSE 180
135.000 Groen met. 1995
MD A
lias
Alfa 156 1.6, antr. metalic, 70.000km, airco
Alfa 156 JTD; zwart, airco, airbag
Alfa 156 1.9 JTD. rood metallic, airco, airbag
Alfa 155 TurboDIESEL, zwart, stuurbekr.,
Alfa 146 Tw-spark, Zilv.metalic, airco. 60.
Alfa 146, arico, rood, benzine, sportvelgen
Alfa 145. zwart. 63.000km., luxe uitvoering
Audi A4 Avant TDi, Guatro, metalic kleur, 150.000km.
Audi A3, TDI, zwart metallic, airbag, electr.ramen
Audi A3.1.6. zilver metalic, 100.000km, airbag
BMW 318i. sedan, zwart metalic, climat contr.. benzine
BMW 518 Touring, benzine, blauw, stuurbekr., electr.ramen
Citroen Saxo 1.T blauw metalic, stuurbekr.. meuwstaat
Daewoo Lanos 1.5i. met.kleur, stuurbekr.. airco, 5-drs.
Daihatsu Charade 1.3 GLS, zilver met., stuurbekrachtiging
Fiat Marea de luxe, 4-deurs, met.kleur, 80.000km.
Fiat Brava 1.4,12 klepper, blauw metalic. 70.000km.
Fiat Bravo 1.4.12 klepper, 70.000km, airco, airbag
Fiat Punto 85S, stuurbekr., centr. vergr., groen metalic
Fiat Cinquecento sporting. geel. getint glas
Ford Escort 1.6i, 3-deurs, blauw metalic, stuurbekr.
Ford Escort Clipper 1.8 TurboDIESEL airco, airbag
Ford Escort de luxe, groen metalic. 5-bak
Fcrd Fiesta 1.1i, bordeauxrood, 5-bak, zeer zuinig
Ford Focus stationcar, wit, 80.000km, benzine
Hyundai Lantra de luxe, stuurbekr., electr.ramen, rood
Hyundai Excel 1.3i, blauw met., sportvelgen, 50.000km.
Lancia Ypsilon, blauw, getint glas
Mazda 323 Coupe, blauw metalic, 90.000km.
Mazda 323F. 1.5i 16 klepper, groen metalic. 100.000km.
Mazda 323 de luxe. rood metalic, getint glas
Mazda 323F 1.6,16 klepper, wit, stuurbekr., benzine
Nissan Micra 1.3 SRI, 50.000km„ stuurbekr., getglas
Opel Astra station 1.6i. 16 klepper, blauw met., benzine
Opel Astra station 17 DTl. Blauw, airco, airbag
Opel Astra 1.6i, rood, getint glas, stuurbekrachtiging
2000
2000
1999
1997
1999
1996
1QQQ
1996
1999
1998
1998
1995
1998
1998
1996
1997
1998
1998
1999
1997
1995
1997
1995
1994
2000
1998
1997
1996
1995
1995
1994
1994
1998
2001
2000
1997
10.950.00
10.950.C0
9.950.00
3.95Ö.OO
7.950.00
4.750.00
7.40GJX
9.350.®
11.950.00
10.5'X.Ï
9.600.00
7.950J
5.95ÖJÏ
f 5.700-00
4.7500
MSN»
725050
6-950-5J
4.400-5
4.900-5
3.950.M
3.150.00
5.95O.5
e 4Z50.no
e 5.5005
5.5005
3.500.00
6.950.00
12.5O05
8.950-5
5.950.00
Kijk op www.cbautos.nl
Opel Astra Station TurboDIESEL stuurberk.,
Opel Astra Sedan blauw met., stuurberk. 10L
Opel Astra 16 GLS, 5-deurs, 5-bak, groen metalic
Opel Astra Sedan, blauw, 4-deurs. benzine
Opel Vectra 1.6, blauw metalic, benzine, stuurbekr.
Opel Vectra hatchback, 1.6i, 5-drs., LPG, blauw
Opel Corsa sport, met. kleur, stuurbekrachtiging
Peugeot 306. blauw. 5-deurs, 5-bak, stuurbekr.
Peugeot 206 DIESEL, knalblauw, stuurbekr., glazen dak
Peugeot 106 XR. blauw metalic, electr.ramen., centr.lock
Renault Espace V6. automaat, benzine
Renault Laguna station DTl. groen metal-c, airco
Renault Laguna stationcar, zirv.met., airco, LPG G3
Renault Laguna Break 1.6,16 klepper, benzine
Renault Laguna, blauw met, 5-drs., benzine
Renault Megane Bsysee, rood, 70.000km.
Renault Clio, 1.4, bord. Rood, stuurbekr.. getint glas
Seat Toledo 100 PK, blauw metalic, airco, airbag
Seat Ibiza de luxe, blauw metalic, 5-bak, benzine
Subaru Justy, zilver metalic, 5-bak, 3-deurs
Suzuki Swift, blauw metalic, 5-bak, getint glas
Suzuki Alto GL rood, 5-bak. nieuw model
Toyota Corolla 2.0 DIESEL stuurbekrachtiging
Toyota Starlet de luxe, 5-bak, spierwit, get.alas
Volkswagen Golf SDI. 5-deurs. 5-bak. 100.000km, zwart
Volkswagen Golf 1.6 Automaat, zwart met., stuurbekr.
Volkswagen Golf GT1.16 kieper. 110.000km. nieuw
Volkswagen Passat station TDI, 110PK, 90.000km
Volkswagen Polo SDI. zwart, 60.000km., stuurbekr.
Volkswagen Polo 1.4i, groen met.. 70.000km., benzine
Volkswagen Polo Sedan 1.4i, stuurbekr., centr.vergr.
|Volvo 940 GL metalic kleur, benzine, meuwstaat
Volvo 440. automaat, airco, stuurbekrachtiging
1997
1997
1995
1996
1998
1997
2002
1995
1999
1997
1995
1999
1999
1999
1995
1998
1993
1997
1996
1993
1994
1996
1999
1995
2000
1997
1993
1999
2000
1998
1997
1993
1994
M OOK S AVONDS EN EIGENWERK
ri-WWW fMM IN HET WEEKEINDE
MET BUITENVER-
F. "|r"'-^a LICHTING ".'^„«iaUTOS
.-x^.
fj