D naar fceterAufo ÜBOVAG I TERUGKEER VAN DE PRAKTISCHE, BRITSE MUSCLE CAR m Kijk ook op onze website: www.beterauto.nl C=IL—ds-^t\r' Piiaf=l Hart van Holland 22 oktober 2003 r l Overzicht Ontwerp Ontwikkeling Carrosseriestructuur Aandrijving Merk Occasions Daihatsu Fiat Ford Mazda Mazda Opel Opel Opel Opel Opel Opel Opel Opel Peugeot Peugeot Renault Renault Renault Rover Smart Suzuki Volkswagen Volkswagen Volkswagen Volkswagen BeterAuto Coenecoop 397 2741 PN Waddinxveen 'elefoon 0182 - 61 59 09 Model Motor Uitvoering Bouwjaar Feroza 1600 4x4 24-4-1992 Tempra 1.6 inj. Sedan 24-10-1991 Escort 1.8 TD Station W. 13-3-1997 323 1.6 inj. Station W. 3-12-1990 MX3 1.6 16V. 2-deurs 16-6-1998 Astra 1.6 Inj 5-deurs 1-9-2000 Astra 1.6 inj. Station W. 1-9-1999 Astra 1.8 16V. 5-deurs 1-4-1999 Astra 1.600 5-deurs 1-3-1999 Astra 1.600 5-deurs 20-11-1998 Corsa 1.2 inj. 3-deurs 11-9-1998 Vectra 1.6 16V Sedan 1-1-1998 Zafira 2.0 DTI MPV 10-3-2000 106 1100 3-deurs 10-3-2003 206 1.4 inj. 5-deurs 9-2-2001 19 1400 5-deurs 16-3-1995 Scenic 1.6 inj. MPV 30-9-1999 Twingo 1.2 inj. 3-deurs 27-1-1999 400 serie 1600 4-deurs 9-9-1998 Micro 600 2-deurs 20-1-2000 Swift 1.0 inj. 5-deurs 28-2-2000 Bora 1600' 4-deurs 28-9-1999 Goif 1.9 TDI 5-deurs 1-2-2000 Golf 1.9 SDI Station W. 1-11-1998 Goif 1600 5-deurs 15-7-1998 Kleur groen grijs paars grijs rood groen blauw blauw rood groen rood blauw zwart rood groen rood groen rood groen grijs blauw zwart grijs rood grijs Verkoopprijs 3.250 1.250 4.900 1.950 11.500 13.500 10.500 12.250 9.950 8.950 6.350 10.500 15.950 9.450 11.250 3.950 13.450 6.950 6.950 8.250 7.250 11.750 15.900 8.250 9.750 Nationale Auto Pas ABA Openingstijden maandag t/m vrijdag 08.00 -17.30 uur (donderdag tot 21.00 uur) zaterdag van 08.30 -17.00 uur Deze week heeft MG Rover Group de V8-aan- gedreven MG ZT 260 V8 geïntroduceerd. De achterwieiaangedreven auto, die beschikbaar komt als MG ZT en MG ZT-T, is uitgerust met een 260 pk sterke 4.6-liter V8 krachtbron en levert het indrukwekkende koppel van 410 Nm, waarmee hij excellente acceleratiecijfers laat noteren. De ZT 260 V8 is per direct beschikbaar voor de engelse markt. Vanaf begin volgend jaar zijn de krachtige V8- uitvoeringen van de MG ZT ook in Nederland beschikbaar. RobOldaker, MG Rover Group's Product Deve lopment Director: "De MG ZT 260 V8 vormt opnieuw bewijs van ons streven om auto's te introduceren met een krachtige achtergrond en dito prestaties. Dit is echt een bijzonder plezierige auto om te besturen. Onze keuze voor een grote, koppelsterke motor wordt gerechtvaardigd vanwege de snelheid en effi ciency van deze crosscountry auto. Hoe vaker je er in rijdt, des te meer ga je zijn unieke 'muscle car' karakter waarderen ten opzichte van de trend voor hoogtoerige motoren bij onze concurrenten." 'Deze introductie betekent tevens dat MG nu beschikt over de breedste modellenreeks in haar 80-jarige historie. De nieuwe V8 ver woordt de terugkeer van de praktische Britse muscle car en zoals het een MG betaamt, biedt hij uiteraard veel 'value for money'." De ZT 260 is een volledig doorontwikkelde versie van de voorwielaangedreven ZT. Slim me montagetechnieken hebben er voor gezorgd dat de grotere motor en de aandrijf- Hjnnaar de achterwielen konden worden ver werkt in de bestaande, robuuste body, zonder grote visuele aanpassingen. Onderhuids is het Platform grotendeels nieuw, met aanzienlijke veranderingen aan veel functionele systemen om de gewijzigde aandrijflijn te kunnen her bergen en om een auto met een groots rijka rakter te kunnen realiseren. Recent was een ontwikkelingsmodel van de MG ZT-T V8 nog te zien op de zoutvlakten van Bonneville, in Utah, waar MG met een speci aal getunede V8 uitvoering een topsnelheid van ruim 360 km/u op de klokken zette. De ontwikkelingsingenieurs kregen als opdracht mee iets totaal afwijkends op de weg te zetten. Tot de uitdagingen behoorden ondermeer het ombouwen van de aandrijving en het plaatsen van een grote V8 krachtbron in het bestaande ontwerp van een voorwie laangedreven auto, iets dat niet onderschat mag worden. Geavanceerde computertech nieken werden ingezet voor de plaatsing van de nieuwe motor, zonder tekort te doen aan de sterke punten van het bestaande ZT plat form. Verregaande technieken zorgden voor een verfijnde kinematica van de compleet nieuwe multi-link achterasconstructie en om er voor te zorgen dat de auto ondanks de aangepaste motorplaatsing in alle markten voldoet aan de huidige eisen voor inzitten denbescherming. Gezien de ingrijpende veranderingen is het niet verwonderlijk dat de ZT aan een zwaar testprogramma is onderworpen, qua klimaat variërend van de bitter koude en zware omstandigheden van de Zweedse winter tot aan de brandende hitte tijdens de hoge snel heidstests in Arizona en Australië. Aan de buitenkant zijn er maar weinig aanwijzingen te zien voorde uitgebreide carrosserieveranderingen die noodzakelijk waren om de nieuwe krachtbron voor de achterwielaandrijver te kunnen herbergen. Sterker nog, de ZT 260 beschikt over dezelfde, veelgeprezen vormgeving als de voorwielaan gedreven ZT's. Verregaande aanpassingen zijn aangebracht aan de bodemplaat, met een nieuw ontwerp voor de onderplaat vóór en achter en een vergrote transmissietunnel om plaats te bieden aan de in de lengterichting geplaatste versnellingsbak. Een nieuwe pro ductielijn is speciaal naast de bestaande lijn in werking gesteld om een continu hoge kwa liteit voor deze carrosserieveranderingen te garanderen. De ZT 260 maakt gebruik van de bekende 4.6- liter V8 krachtbron van Ford, die op grote schaal wordt gebruikt in Noord Amerika voor de aandrijving van de befaamde Ford Mustang. De motor is op diverse gebieden gewijzigd in verband met de ruimte onder de motorkap. Bovendien hebben de ingenieurs van de MG nieuwe controlesystemen ontwik keld voor het in- en uitlaatsysteem en de emis sie-uitstoot om er voor te zorgen dat de auto voldoet aan de strenge Europese geluidsnormen zonder dat daarbij vermogens- of koppelverlies optreedt. Een nieuwe elektro nische motorcalibratie draagt bij aan het handhaven van de huidige Europese emissie wetgeving. Het uitlaatsysteem, met dubbele uitlaatpijpen over bijna de gehele lengte van de auto, wordt gekenmerkt door nieuwe, dubbele uitlaatdempers aan beide zijden. Het systeem produceert een klassieke V8 sound, terwijl het in het interieur stil blijft tot aan het moment dat het gaspedaal wordt beroerd en het geluid van een echt raspaard weerklinkt. De ZT 260 is uitgerust met een hand- geschakelde vijfdraads Tremec TR 3650 ver snellingsbak die in Noord Amerika wordt gebouwd. Het geheel is aanzienlijk gewijzigd om aan de wensen van de MG te voldoen en beschikt over een unieke samenstelling van de versnellingen voor het veeleisende gebruik op de Europese wegen. De ingenieurs van MG hebben tevens een nieuw schakelsysteem ont wikkeld met een dubbele, hydraulische kop pelbediening om precieze en optimale scha kelwegen te garanderen. UD BOVAG AFDEUNG AUTO BEDRIJVEN ASSOCIATIE 0 8 7 1 4H

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2003 | | pagina 21