D
naar
fceterAufo
ÜBOVAG
I TERUGKEER VAN DE PRAKTISCHE, BRITSE MUSCLE CAR
m
Kijk ook op onze website: www.beterauto.nl
C=IL—ds-^t\r' Piiaf=l
Hart van Holland 22 oktober 2003
r l
Overzicht
Ontwerp Ontwikkeling
Carrosseriestructuur
Aandrijving
Merk
Occasions
Daihatsu
Fiat
Ford
Mazda
Mazda
Opel
Opel
Opel
Opel
Opel
Opel
Opel
Opel
Peugeot
Peugeot
Renault
Renault
Renault
Rover
Smart
Suzuki
Volkswagen
Volkswagen
Volkswagen
Volkswagen
BeterAuto
Coenecoop 397
2741 PN Waddinxveen
'elefoon 0182 - 61 59 09
Model
Motor
Uitvoering
Bouwjaar
Feroza
1600
4x4
24-4-1992
Tempra
1.6 inj.
Sedan
24-10-1991
Escort
1.8 TD
Station W.
13-3-1997
323
1.6 inj.
Station W.
3-12-1990
MX3
1.6 16V.
2-deurs
16-6-1998
Astra
1.6 Inj
5-deurs
1-9-2000
Astra
1.6 inj.
Station W.
1-9-1999
Astra
1.8 16V.
5-deurs
1-4-1999
Astra
1.600
5-deurs
1-3-1999
Astra
1.600
5-deurs
20-11-1998
Corsa
1.2 inj.
3-deurs
11-9-1998
Vectra
1.6 16V
Sedan
1-1-1998
Zafira
2.0 DTI
MPV
10-3-2000
106
1100
3-deurs
10-3-2003
206
1.4 inj.
5-deurs
9-2-2001
19
1400
5-deurs
16-3-1995
Scenic
1.6 inj.
MPV
30-9-1999
Twingo
1.2 inj.
3-deurs
27-1-1999
400 serie
1600
4-deurs
9-9-1998
Micro
600
2-deurs
20-1-2000
Swift
1.0 inj.
5-deurs
28-2-2000
Bora
1600'
4-deurs
28-9-1999
Goif
1.9 TDI
5-deurs
1-2-2000
Golf
1.9 SDI
Station W.
1-11-1998
Goif
1600
5-deurs
15-7-1998
Kleur
groen
grijs
paars
grijs
rood
groen
blauw
blauw
rood
groen
rood
blauw
zwart
rood
groen
rood
groen
rood
groen
grijs
blauw
zwart
grijs
rood
grijs
Verkoopprijs
3.250
1.250
4.900
1.950
11.500
13.500
10.500
12.250
9.950
8.950
6.350
10.500
15.950
9.450
11.250
3.950
13.450
6.950
6.950
8.250
7.250
11.750
15.900
8.250
9.750
Nationale Auto Pas
ABA
Openingstijden
maandag t/m vrijdag 08.00 -17.30 uur
(donderdag tot 21.00 uur)
zaterdag van 08.30 -17.00 uur
Deze week heeft MG Rover Group de V8-aan-
gedreven MG ZT 260 V8 geïntroduceerd. De
achterwieiaangedreven auto, die beschikbaar
komt als MG ZT en MG ZT-T, is uitgerust met
een 260 pk sterke 4.6-liter V8 krachtbron en
levert het indrukwekkende koppel van 410
Nm, waarmee hij excellente acceleratiecijfers
laat noteren. De ZT 260 V8 is per direct
beschikbaar voor de engelse markt. Vanaf
begin volgend jaar zijn de krachtige V8-
uitvoeringen van de MG ZT ook in Nederland
beschikbaar.
RobOldaker, MG Rover Group's Product Deve
lopment Director: "De MG ZT 260 V8 vormt
opnieuw bewijs van ons streven om auto's te
introduceren met een krachtige achtergrond
en dito prestaties. Dit is echt een bijzonder
plezierige auto om te besturen. Onze keuze
voor een grote, koppelsterke motor wordt
gerechtvaardigd vanwege de snelheid en effi
ciency van deze crosscountry auto. Hoe vaker
je er in rijdt, des te meer ga je zijn unieke
'muscle car' karakter waarderen ten opzichte
van de trend voor hoogtoerige motoren bij
onze concurrenten."
'Deze introductie betekent tevens dat MG nu
beschikt over de breedste modellenreeks in
haar 80-jarige historie. De nieuwe V8 ver
woordt de terugkeer van de praktische Britse
muscle car en zoals het een MG betaamt,
biedt hij uiteraard veel 'value for money'."
De ZT 260 is een volledig doorontwikkelde
versie van de voorwielaangedreven ZT. Slim
me montagetechnieken hebben er voor
gezorgd dat de grotere motor en de aandrijf-
Hjnnaar de achterwielen konden worden ver
werkt in de bestaande, robuuste body, zonder
grote visuele aanpassingen. Onderhuids is het
Platform grotendeels nieuw, met aanzienlijke
veranderingen aan veel functionele systemen
om de gewijzigde aandrijflijn te kunnen her
bergen en om een auto met een groots rijka
rakter te kunnen realiseren.
Recent was een ontwikkelingsmodel van de
MG ZT-T V8 nog te zien op de zoutvlakten van
Bonneville, in Utah, waar MG met een speci
aal getunede V8 uitvoering een topsnelheid
van ruim 360 km/u op de klokken zette.
De ontwikkelingsingenieurs kregen als
opdracht mee iets totaal afwijkends op de
weg te zetten. Tot de uitdagingen behoorden
ondermeer het ombouwen van de aandrijving
en het plaatsen van een grote V8 krachtbron
in het bestaande ontwerp van een voorwie
laangedreven auto, iets dat niet onderschat
mag worden. Geavanceerde computertech
nieken werden ingezet voor de plaatsing van
de nieuwe motor, zonder tekort te doen aan
de sterke punten van het bestaande ZT plat
form. Verregaande technieken zorgden voor
een verfijnde kinematica van de compleet
nieuwe multi-link achterasconstructie en om
er voor te zorgen dat de auto ondanks de
aangepaste motorplaatsing in alle markten
voldoet aan de huidige eisen voor inzitten
denbescherming.
Gezien de ingrijpende veranderingen is het
niet verwonderlijk dat de ZT aan een zwaar
testprogramma is onderworpen, qua klimaat
variërend van de bitter koude en zware
omstandigheden van de Zweedse winter tot
aan de brandende hitte tijdens de hoge snel
heidstests in Arizona en Australië.
Aan de buitenkant zijn er maar weinig
aanwijzingen te zien voorde uitgebreide
carrosserieveranderingen die noodzakelijk
waren om de nieuwe krachtbron voor de
achterwielaandrijver te kunnen herbergen.
Sterker nog, de ZT 260 beschikt over dezelfde,
veelgeprezen vormgeving als de voorwielaan
gedreven ZT's. Verregaande aanpassingen zijn
aangebracht aan de bodemplaat, met een
nieuw ontwerp voor de onderplaat vóór en
achter en een vergrote transmissietunnel om
plaats te bieden aan de in de lengterichting
geplaatste versnellingsbak. Een nieuwe pro
ductielijn is speciaal naast de bestaande lijn in
werking gesteld om een continu hoge kwa
liteit voor deze carrosserieveranderingen te
garanderen.
De ZT 260 maakt gebruik van de bekende 4.6-
liter V8 krachtbron van Ford, die op grote
schaal wordt gebruikt in Noord Amerika voor
de aandrijving van de befaamde Ford
Mustang. De motor is op diverse gebieden
gewijzigd in verband met de ruimte onder de
motorkap. Bovendien hebben de ingenieurs
van de MG nieuwe controlesystemen ontwik
keld voor het in- en uitlaatsysteem en de emis
sie-uitstoot om er voor te zorgen dat de
auto voldoet aan de strenge Europese
geluidsnormen zonder dat daarbij vermogens-
of koppelverlies optreedt. Een nieuwe elektro
nische motorcalibratie draagt bij aan het
handhaven van de huidige Europese emissie
wetgeving. Het uitlaatsysteem, met dubbele
uitlaatpijpen over bijna de gehele lengte van
de auto, wordt gekenmerkt door nieuwe,
dubbele uitlaatdempers aan beide zijden. Het
systeem produceert een klassieke V8 sound,
terwijl het in het interieur stil blijft tot aan het
moment dat het gaspedaal wordt beroerd en
het geluid van een echt raspaard weerklinkt.
De ZT 260 is uitgerust met een hand-
geschakelde vijfdraads Tremec TR 3650 ver
snellingsbak die in Noord Amerika wordt
gebouwd. Het geheel is aanzienlijk gewijzigd
om aan de wensen van de MG te voldoen en
beschikt over een unieke samenstelling van
de versnellingen voor het veeleisende gebruik
op de Europese wegen. De ingenieurs van MG
hebben tevens een nieuw schakelsysteem ont
wikkeld met een dubbele, hydraulische kop
pelbediening om precieze en optimale scha
kelwegen te garanderen.
UD BOVAG AFDEUNG AUTO BEDRIJVEN ASSOCIATIE
0 8 7 1 4H