D I 4 P P'AjqrJ MAZDA IBUKkCOIUCEPT ROADSTER VOOR IMABIJE TOEKOMST - ■■■-.>. Hl (fl/lf HU TO LIGT IN [EN DEUK? mitoïchhoe iraw Bos Car Comfort en het Ondernemers abonnement van Telfort ELE ZIET ca ML EEN GOT IN A.™» KR A ATS C=Hj=iiF^nrj X/L=iij—y f^iaiL—ji—ii-=iT^ Hart van Holland 5 november 2003 t 3600 minuten bellen met uw collega's voor 5,- per maand gratis bellen naar uw voicemail binnen Nederland afsluiten vóór 30 november bij Telepact betekent geen abonnementskosten tot 2005! Ook het Ondernemersabonnement van Telfort regelt u natuurlijk bij uw Telepact dealer Bos Car Comfort. Bel voor meer informatie 079 342 80 15 (Zoetermeer), 0182 63 86 33 (Waddinxveen) of kijk op www.telepact.nl. Ibos car I comfort Bos Car Comfort Fokkerstraat 42 Telepact uw partner in zakelijke telecommunicatie 2722 NK Zoetermeer 2741 EV Waddinxveen Bos Car Comfort Noordkade 18 iïï c Zoals er garages zijn voor panne, zo zijn er FOCWA bedrijven voor schadeherstel. Wij zijn zo'n FOCWA- bedrijf. Met goed opgeleide vakmensen. Speciale apparatuur. Wij herstellen perfect konform fabrieks- specificaties. Met originele onderdelen. Allemaal voor uw veiligheid. Dus als schadeherstel ook echt herstèl moet zijn, breng dan uw schade-auto rechtstreeks naar ons, dan krijgt u ook nog eens 2 jaar garantie. Bredeweg 96 - Zevenhuizen Tel. 0180-631666 Diep van binnen is Mazda altijd onvermoeibaar blijven zoeken naar een fun-to-drive karakter voor al zijn auto's. En geen enkele Mazda verwoordt deze spirit beter dan de MX-5: de kleine, lichtge wicht, tweezits sportcabrio. De Mazda MX-5 werd gelanceerd in 1989 en blies het genre lichtgewicht sportcabrio nieuw leven in met liefhebbers over de hele wereld. Dit model kan daarom rekenen op groot enthousiasme van klanten uit alle wereldde len - de MX-5 is zelfs in het Guinness Book of World Record vermeld als de bestverkochte licht gewicht tweezits sportcabrio aller tijden. De Mazda Ibuki concept-car beleeft op de Tokio Motor Show 2003 zijn wereldprimeur en is eens te meer een bewijs van Mazda's huidige inspannin gen op liet vlak van design en technologie. Het mtwikkelingsteam is er weer in geslaagd om deze bekende lichtgewicht sportcabrio verder te verfij nen. Het Ibuki concept (de naam is afgeleid van een Japans woord dat staat voor 'nieuwe energie inademen' en 'pit toevoegen') vindt zijn oorsprong in 1989 en is een knipoog naar een mogelijke benadering van een toekomstige MX-5. De alge mene doelstelling van dit concept was het fun-to- drive gevoel van het rijden in een lichtgewicht sportcabrio verder te verfijnen. Tegelijkertijd heeft het ontwerpteam eraan gewerkt om de ware roadster identiteit meer te benadrukken en de mate van comfort en veiligheid van een auto met open dak te verbeteren. In een poging om het 'één-zijn' van bestuurder en auto volledig te reali seren - een 'één-zijn' dat ook de algemene doel stelling was van de oorspronkelijke MX-5 - heeft het Ibuki design team de geavanceerde front- midship motoropstelling overgenomen van de Mazda RX-8, hoewel in dit geval een motor met cilinders in lijn wordt toegepast. De verhou dingen van de auto worden gekenmerkt door uiterst korte overhangen voor en achter, die vol zelfvertrouwen de extreme fun-to-drive spirit weergeven van deze innovatieve motoropstelling, be vorm is strak en simpel en doet denken aan de oorspronkelijke Mazda MX-5, met een brede en stabiele wegligging, opvallende bumpers en het elegante gebruik van ovale vormen die terugko men in het totale design. Isao Tohda, een belangrijk lid van het Ibuki ont wikkelingsteam en ook nauw betrokken bij de ontwikkeling van de Mazda RX-8, zegt: "We mik ten op een sportauto voor het soort plezier dat de bestuurder krijgt als hij de auto goed onder con trole heeft. Bij de Mazda Ibuki was ons belangrijk ste thema het minimaliseren van het gierinertie- moment van de auto en het naar een absoluut hoogtepunt brengen van de eigen sportauto waarden van Mazda. De Mazda Ibuki is niet zo maar een concept van wat de toekomst in petto heeft. Het is een ultiem signaal van welk type roadster Mazda binnen afzienbare tijd zou kun nen gaan maken." Super front-midship indeling Essentieel voor het succes van het Mazda Ibuki concept is de super front-midship indeling waarbij alle essentiele onderdelen van de aandrijflijn en aanverwante onderdelen binnen de wielbasis zijn geplaatst. De aandrijfbron, waaronder de motor, radiator en belangrijke delen van het koelsysteem, bevindt zich tegen de achterkant van de motor ruimte, ruim achter de vooras. Vergeleken met de huidige MX-5 bevindt de motor zich ongeveer 400 mm verder naar achteren en 40 mm lager. Om deze positie mogelijk te maken heeft Mazda's des ign team de airconditioningunit achter de stoelen geplaatst: een vernieuwend idee dat achter het dashboard ruimte vrijmaakt voor een gedeelte van de motor. Aan de achterkant van de auto zijn de airconditioningunit, de brandstoftank en de hoofduitlaat vóór de achteras geplaatst. De super front-midship indeling zorgt voor aanzienlijk min der gewicht van de overhangen voor en achter, waardoor een afname van 15 procent mogelijk is van het gierinertiemoment vergeleken met Maz da's huidige Roadster/MX-5. Dat is voelbaar in de natuurlijke en lineaire besturing en zorgt voor superieure beheersing op het uiterste van de ban dengrip. Het ultralage gierinertiemoment op zich bevordert het Soort rijplezier dat verwacht mag worden van een lichtgewicht sportauto. Deze indeling staat ook garant voor een adequate kreu- kelzone, en levert zo dus een belangrijke bijdrage aan de veiligheid, ook van die van voetgangers bij ongelukken. Ultra-lichtgewicht ontwerp Naast de lichtgewicht carrosseriestructuur met hoge stijfheid maakt de Mazda Ibuki op strategi sche punten gebruik van lichtgewicht materialen. Versterkt plastic wordt gebruikt voor de bumpers, motorkap, achterste vloerpanelen en buitenste portierpanelen. Remschijven en binnenste portier panelen worden gemaakt van aluminium. De car- danas en het motorframe zijn van koolstofvezel, terwijl de velgen zijn gemaakt van een magnesi umlegering. Dit doordachte gebruik van lichtge wicht materialen houdt het totale aantal kilo's van de auto laag. Behalve het zorgvuldig selecteren van lichtgewicht materialen heeft het design team waar mogelijk ook herbruikbare materialen toe gepast, zoals met houtvezel verstevigde plastics op plantaardige basis. Uitgebalanceerde, reactiegevoelige motor De Mazda Ibuki wordt aangedreven door een nieuwe, lichtgewicht en compacte 1.6 liter motor met vier cilinders in lijn en 16 kleppen, met sequentiële kleptiming en lift voor zowel inlaat als uitlaatkleppen. De motor bestaat ook uit een geïn tegreerde hybride elektromotor die de acceleratie verbetert en gedeeltelijk dient om de motortrilling in te dammen, waardoor het mogelijk is om een lichter vliegwiel te gebruiken voor een hoger reac tievermogen. Bij lage toerentallen levert de hybri de elektromotor koppel-ondersteuning om de acceleratie vanaf stilstand te verbeteren. Daar naast schakelt de hybride motor automatisch de motor uit als deze stationair loopt en de auto stil staat en bespaart daarmee brandstof en verlaagt de uitstoot. De hybride motor start de motor ver volgens automatisch opnieuw als de bestuurder klaar is om te accelereren. Tijdens het afremmen fungeert de hybride motor ook als generator en gebruikt de regeneratieve remenergie op de accu bij te laden. De Mazda Ibuki heeft een handge- schakelde transmissie met zes versnellingen. De transmissie weegt minder dan de versnellingsbak van de huidige MX-5 en heeft versterkte synchro- meshringen die hem een duidelijk maar soepel schakelgevoel verlenen - ook een kenmerk van de originele MX-5 - met een uiterst kort, nauwkeurig schakelpatroon. Nieuwe voorstellen voor veiligheid en bedie ningsgemak In een poging om de veiligheid van cabrio's te ver beteren ontwikkelde het Ibuki design team een op vier punten bevestigde actieve rollbar, die geïn stalleerd is op de voorstijlen en achterste schut bord en die onmiddellijk omhoogkomt bij active ring van de botsingssensor. Mocht de auto over de kop gaan dan beperkt dit het letsel van inzitten den. Krachtige LED koplampen zorgen voor beter zicht. Sleutelloze toegang tot de wagen wordt ver kregen door middel van een ID-kaart. Andere innovaties zijn een unieke zijwaarts openende bagageruimte die een bredere ingang biedt en dus gemakkelijkere toegankelijk is. Bovendien worden bij het nieuwe audiosysteem de stoeluit- stroomopeningen van de airconditioning meteen gebruikt voor de luidsprekers, en die zorgen voor veel helderder geluid. Deze eigenschap is vooral te merken als er met open dak wordt gereden. A. VAKj LID VAN DE NEDERLANDSE VERENIGING VAN ONDERNEMERS IN HET CARROSSERIEBEDRIJF

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2003 | | pagina 15