D
I
4
P
P'AjqrJ
MAZDA IBUKkCOIUCEPT ROADSTER VOOR IMABIJE TOEKOMST
- ■■■-.>.
Hl
(fl/lf HU TO LIGT IN [EN DEUK?
mitoïchhoe iraw
Bos Car Comfort en het Ondernemers
abonnement van Telfort
ELE
ZIET ca ML EEN GOT IN
A.™» KR A ATS
C=Hj=iiF^nrj X/L=iij—y f^iaiL—ji—ii-=iT^
Hart van Holland 5 november 2003
t
3600 minuten bellen met uw collega's voor 5,- per maand
gratis bellen naar uw voicemail binnen Nederland
afsluiten vóór 30 november bij Telepact betekent geen
abonnementskosten tot 2005!
Ook het Ondernemersabonnement van Telfort regelt u natuurlijk bij
uw Telepact dealer Bos Car Comfort. Bel voor meer informatie
079 342 80 15 (Zoetermeer), 0182 63 86 33 (Waddinxveen) of kijk op
www.telepact.nl.
Ibos
car
I comfort
Bos Car Comfort
Fokkerstraat 42
Telepact uw partner in
zakelijke telecommunicatie 2722 NK Zoetermeer 2741 EV Waddinxveen
Bos Car Comfort
Noordkade 18
iïï c
Zoals er garages zijn voor panne, zo zijn er FOCWA
bedrijven voor schadeherstel. Wij zijn zo'n FOCWA-
bedrijf. Met goed opgeleide vakmensen. Speciale
apparatuur. Wij herstellen perfect konform fabrieks-
specificaties. Met originele onderdelen. Allemaal
voor uw veiligheid.
Dus als schadeherstel ook echt herstèl moet zijn,
breng dan uw schade-auto rechtstreeks naar ons,
dan krijgt u ook nog eens 2 jaar garantie.
Bredeweg 96 - Zevenhuizen
Tel. 0180-631666
Diep van binnen is Mazda altijd onvermoeibaar
blijven zoeken naar een fun-to-drive karakter voor
al zijn auto's. En geen enkele Mazda verwoordt
deze spirit beter dan de MX-5: de kleine, lichtge
wicht, tweezits sportcabrio. De Mazda MX-5 werd
gelanceerd in 1989 en blies het genre lichtgewicht
sportcabrio nieuw leven in met liefhebbers over de
hele wereld. Dit model kan daarom rekenen op
groot enthousiasme van klanten uit alle wereldde
len - de MX-5 is zelfs in het Guinness Book of
World Record vermeld als de bestverkochte licht
gewicht tweezits sportcabrio aller tijden. De
Mazda Ibuki concept-car beleeft op de Tokio
Motor Show 2003 zijn wereldprimeur en is eens te
meer een bewijs van Mazda's huidige inspannin
gen op liet vlak van design en technologie. Het
mtwikkelingsteam is er weer in geslaagd om deze
bekende lichtgewicht sportcabrio verder te verfij
nen. Het Ibuki concept (de naam is afgeleid van
een Japans woord dat staat voor 'nieuwe energie
inademen' en 'pit toevoegen') vindt zijn oorsprong
in 1989 en is een knipoog naar een mogelijke
benadering van een toekomstige MX-5. De alge
mene doelstelling van dit concept was het fun-to-
drive gevoel van het rijden in een lichtgewicht
sportcabrio verder te verfijnen. Tegelijkertijd heeft
het ontwerpteam eraan gewerkt om de ware
roadster identiteit meer te benadrukken en de
mate van comfort en veiligheid van een auto met
open dak te verbeteren. In een poging om het
'één-zijn' van bestuurder en auto volledig te reali
seren - een 'één-zijn' dat ook de algemene doel
stelling was van de oorspronkelijke MX-5 - heeft
het Ibuki design team de geavanceerde front-
midship motoropstelling overgenomen van de
Mazda RX-8, hoewel in dit geval een motor met
cilinders in lijn wordt toegepast. De verhou
dingen van de auto worden gekenmerkt door
uiterst korte overhangen voor en achter, die vol
zelfvertrouwen de extreme fun-to-drive spirit
weergeven van deze innovatieve motoropstelling,
be vorm is strak en simpel en doet denken aan de
oorspronkelijke Mazda MX-5, met een brede en
stabiele wegligging, opvallende bumpers en het
elegante gebruik van ovale vormen die terugko
men in het totale design.
Isao Tohda, een belangrijk lid van het Ibuki ont
wikkelingsteam en ook nauw betrokken bij de
ontwikkeling van de Mazda RX-8, zegt: "We mik
ten op een sportauto voor het soort plezier dat de
bestuurder krijgt als hij de auto goed onder con
trole heeft. Bij de Mazda Ibuki was ons belangrijk
ste thema het minimaliseren van het gierinertie-
moment van de auto en het naar een absoluut
hoogtepunt brengen van de eigen sportauto
waarden van Mazda. De Mazda Ibuki is niet zo
maar een concept van wat de toekomst in petto
heeft. Het is een ultiem signaal van welk type
roadster Mazda binnen afzienbare tijd zou kun
nen gaan maken."
Super front-midship indeling
Essentieel voor het succes van het Mazda Ibuki
concept is de super front-midship indeling waarbij
alle essentiele onderdelen van de aandrijflijn en
aanverwante onderdelen binnen de wielbasis zijn
geplaatst. De aandrijfbron, waaronder de motor,
radiator en belangrijke delen van het koelsysteem,
bevindt zich tegen de achterkant van de motor
ruimte, ruim achter de vooras. Vergeleken met de
huidige MX-5 bevindt de motor zich ongeveer 400
mm verder naar achteren en 40 mm lager. Om
deze positie mogelijk te maken heeft Mazda's des
ign team de airconditioningunit achter de stoelen
geplaatst: een vernieuwend idee dat achter het
dashboard ruimte vrijmaakt voor een gedeelte van
de motor. Aan de achterkant van de auto zijn de
airconditioningunit, de brandstoftank en de
hoofduitlaat vóór de achteras geplaatst. De super
front-midship indeling zorgt voor aanzienlijk min
der gewicht van de overhangen voor en achter,
waardoor een afname van 15 procent mogelijk is
van het gierinertiemoment vergeleken met Maz
da's huidige Roadster/MX-5. Dat is voelbaar in de
natuurlijke en lineaire besturing en zorgt voor
superieure beheersing op het uiterste van de ban
dengrip. Het ultralage gierinertiemoment op zich
bevordert het Soort rijplezier dat verwacht mag
worden van een lichtgewicht sportauto. Deze
indeling staat ook garant voor een adequate kreu-
kelzone, en levert zo dus een belangrijke bijdrage
aan de veiligheid, ook van die van voetgangers bij
ongelukken.
Ultra-lichtgewicht ontwerp
Naast de lichtgewicht carrosseriestructuur met
hoge stijfheid maakt de Mazda Ibuki op strategi
sche punten gebruik van lichtgewicht materialen.
Versterkt plastic wordt gebruikt voor de bumpers,
motorkap, achterste vloerpanelen en buitenste
portierpanelen. Remschijven en binnenste portier
panelen worden gemaakt van aluminium. De car-
danas en het motorframe zijn van koolstofvezel,
terwijl de velgen zijn gemaakt van een magnesi
umlegering. Dit doordachte gebruik van lichtge
wicht materialen houdt het totale aantal kilo's van
de auto laag. Behalve het zorgvuldig selecteren
van lichtgewicht materialen heeft het design team
waar mogelijk ook herbruikbare materialen toe
gepast, zoals met houtvezel verstevigde plastics op
plantaardige basis.
Uitgebalanceerde, reactiegevoelige motor
De Mazda Ibuki wordt aangedreven door een
nieuwe, lichtgewicht en compacte 1.6 liter motor
met vier cilinders in lijn en 16 kleppen, met
sequentiële kleptiming en lift voor zowel inlaat als
uitlaatkleppen. De motor bestaat ook uit een geïn
tegreerde hybride elektromotor die de acceleratie
verbetert en gedeeltelijk dient om de motortrilling
in te dammen, waardoor het mogelijk is om een
lichter vliegwiel te gebruiken voor een hoger reac
tievermogen. Bij lage toerentallen levert de hybri
de elektromotor koppel-ondersteuning om de
acceleratie vanaf stilstand te verbeteren. Daar
naast schakelt de hybride motor automatisch de
motor uit als deze stationair loopt en de auto stil
staat en bespaart daarmee brandstof en verlaagt
de uitstoot. De hybride motor start de motor ver
volgens automatisch opnieuw als de bestuurder
klaar is om te accelereren. Tijdens het afremmen
fungeert de hybride motor ook als generator en
gebruikt de regeneratieve remenergie op de accu
bij te laden. De Mazda Ibuki heeft een handge-
schakelde transmissie met zes versnellingen. De
transmissie weegt minder dan de versnellingsbak
van de huidige MX-5 en heeft versterkte synchro-
meshringen die hem een duidelijk maar soepel
schakelgevoel verlenen - ook een kenmerk van de
originele MX-5 - met een uiterst kort, nauwkeurig
schakelpatroon.
Nieuwe voorstellen voor veiligheid en bedie
ningsgemak
In een poging om de veiligheid van cabrio's te ver
beteren ontwikkelde het Ibuki design team een op
vier punten bevestigde actieve rollbar, die geïn
stalleerd is op de voorstijlen en achterste schut
bord en die onmiddellijk omhoogkomt bij active
ring van de botsingssensor. Mocht de auto over de
kop gaan dan beperkt dit het letsel van inzitten
den. Krachtige LED koplampen zorgen voor beter
zicht. Sleutelloze toegang tot de wagen wordt ver
kregen door middel van een ID-kaart. Andere
innovaties zijn een unieke zijwaarts openende
bagageruimte die een bredere ingang biedt en
dus gemakkelijkere toegankelijk is. Bovendien
worden bij het nieuwe audiosysteem de stoeluit-
stroomopeningen van de airconditioning meteen
gebruikt voor de luidsprekers, en die zorgen voor
veel helderder geluid. Deze eigenschap is vooral te
merken als er met open dak wordt gereden.
A. VAKj
LID VAN DE
NEDERLANDSE VERENIGING
VAN ONDERNEMERS IN HET
CARROSSERIEBEDRIJF