pagina 14 Burgerjaarverslag 2002 Burgertevredenheidsonderzoek www.zevenhuizen-moerkapelle.nl Verbouwing Gemeentehuis Het beroep burgemeester 2002 Verkiezingsjaar In 2002 is in opdracht van de gemeente door een onderzoeksbureau een rapport opgesteld over "De burger en de gemeentelijke dienstverlening". Via een steekproef is de dienstverlening zoals u die ervaart aan de.teiefoon, in de correspondentie, maar ook in de openbare ruimte zoals het ophalen van huisvuil en dergelijke onder zocht. Ook uw mening over communicatie en voorlichting en over het algemene imago van de gemeente krijgt in dit onderzoek de aandacht. Uit het onderzoek blijkt dat u over het algemeen best tevreden bent met de dienstverlening en de communicatie. U bent echter niet zo tevreden over de wachttijden bij het verkrijgen van een antwoord op een brief of meidbon. Ook het onderhoud van voorzieningen laat volgens u te wensen over. Het college van burgemeester en wet houders wil op basis van dit rapport de dienstverlening op een aantal terrei nen verbeteren: de openstelling van het gemeentehuis, de telefonische bereikbaarheid, klantgerichtheid, de afhandeling van brieven en klachten, de uitbreiding van (bestuurlijke) infor matie en het onderhoud van de leef omgeving. In 2002 is de telefonische bereikbaar heid en de afhandeling van brieven en klachten aangepakt. Klantgerichtheid is daarbij steeds het belangrijkste uit gangspunt! U moet de verbeteringen kunnen opmerken aan de telefoonbe handeling en de gemeentelijke corres pondentie. Ik hecht er belang aan na de invoering van een centrale publieks- balie in het gemeentehuis opnieuw onderzoek te doen naar uw beleving van de gemeentelijke dienstverlening. 6 BURGERMEESTER KLINKHAMERWEG WETHOUDER KREFTLAAN SWANLAWEG Ik weet niet of u het nog weet, maar deze periode staat bij mij blijvend in het geheugen gegrift: de verbouwing van ons gemeentehuis. Een verbouwing die noodzakelijk was wegens het forse ruimtegebrek voor het ambtelijk apparaat, de Arbowetgeving en de wens om alle ambtenaren weer in één gemeentehuis onder te brengen in plaats van de dependance bij "Nobel" verderop in de Dorpsstraat. De gemeente Zevenhuizen-Moerkapelle is in 2002 de digitale snelweg opgeslagen. Met een subsidie en gedegen advies van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties is het een stuk eenvoudiger geweest om een informatieve web site te ontwikkelen. De gemeente is dan wel verplicht om naast bestuurlijke informatie en verordeningen ook een gemeen telijke productencatalogus met minimaal 150 producten en 50 formulieren op de website te plaatsen. BOSLAAN We willen via de site de beschikbaarheid en bereikbaarheid van gemeentelijke informatie voor u vergroten. U kunt ineens 24 uur per dag gemeentelijke informatie raadplegen, formulieren aan vragen en/of invullen en terugsturen. Op deze manier hopen wij ook de dienstverlening uitte breiden en te verbeteren. Aan de ontwikkeling.van onze website is een jaar gewerkt. Eind 2002 is de site voor iedere internetgebruiker bereik baar. Daarmee heeft de gemeente nog net de deadline gehaald die voormalig minister R. van Boxter op 2002 aan alle gemeenten in Nederland had gesteld. Begin 2003 zal de Sinds januari 2001 vervul ik het burgemeestersambt in uw gemeente. Het is een vak met veel facetten. Naast mijn wettelijke taak als voorzitter van de gemeenteraad en als voorzitter van het college van burgemeester en wethouders, bekleed ik daar naast diverse functies in lokale en regionale besturen. Ik ben mede verantwoordelijk voor het functioneren van de politie op het gebied van de openbare orde, ben opper bevelhebber van de brandweer en verantwoordelijk voor de rampenbestrijding binnen de grenzen van onze gemeente, want ik ga over uw veiligheid. Ook onder houd ik veel contacten met Provincie en Ministeries. Verder maak ik tijd vrij voor ontmoe tingen met andere burgemeesters bij de vergaderingen van het Genootschap van Burgemeesters, de politieke partij, de Burgemeesterskring en de Vereniging van Zuid-Hollandse Ge meenten. Het is goed om daar regel matig mijn gezicht te laten zien en te horen hoe collega's vergelijkbare zaken en problemen oppakken. Een zeer belangrijke taak is het aanwe zig zijn bij speciale gelegenheden en officiële handelingen: de jaarlijkse nieuwjaarsreceptie, Koninginnedag, de 4-mei viering, Oogstfeest, 55-, 60- of 65-jarige huwelijksjubilea, verjaardag van 100-jarigen, uitvoeringen van ver enigingen of ontmoetingen met de zakenkring van ondernemers. Deze gelegenheden zijn voor mij belangrijke momenten om persoonlijk in contact te treden met burgers, het verenigingsle ven en het bedrijfsleven en mijn oor te luister leggen. Jubilea Met name het bezoeken van de bruids paren, die al heel veel jaren lief en leed samen delen, vind ik iets bijzonders. Ze vertellen mij over hun leven, de bergen en de dalen, over hun kinderen, klein en achterkleinkinderen. Ze laten mij ook delen in hun zorgen en gebreken, die de "oude dag" met zich mee brengt. Achter ieder mens zit zo een verhaal. Al die verhalen dragen stuk voor stuk bij aan het historisch perspec tief van onze gemeente. Vanzelfsprekend worden deze bijeen komsten - zeker als ik daar een rol in moet vervullen - en bezoeken door mij terdege voorbereid. Spreekuur Ik wil een burgemeester zijn voor alle inwoners. Dat betekent dat ik ook per soonlijke gesprekken met burgers bui tengewoon op prijs stél. Het gaat om gesprekken die betrekking hebben op mijn portefeuille. U kunt met de bestuurssecretaresse een telefonische afspraak maken. Ik ervaar het als positief dat hier behoefte aan is. Het maken van een persoonlijke afspraak geldt ook voor de wethouders die ieder voor zich een eigen porte feuille hebben. In de gemeentegids en op de website kunt u de inhoud van deze portefeuilles nalezen. site officieel worden opgeleverd. Stap voor stap zal de website in de toe komst met meer en actuele informa tie en interactieve elementen worden uitgebreid. De agrarisch-recreatieve signatuur van onze gemeente met onze welbekende molens, de slingerende Rotte en de weidse polders komt in de vormgeving van de website terug. Degene, die nog niet eerder op onze site heeft gekeken, nodig ik hierbij van harte uit I SCHIELANDSINGEL "Drie maal is scheepsrecht". U bent in totaal drie keer opgeroepen om te stem men in verband met de Gemeente raadsverkiezingen, de Tweede Kamer verkiezingen en de Provinciale Staten verkiezingen. Drie maal is in dit geval toch geen scheepsrecht, aangezien het Kabinet Balkenende op 15 oktober 2002 valt en wij voor de tweede maal voor de Tweede Kamerverkiezingen in 2003 naar de stembus moeten. In onze gemeente brengen op 6 maart 2002 tijdens de Gemeenteraadsver kiezingen 5.262 stemgerechtigden - en dat is bijna 73% van de inwoners die mogen stemmen - hun "elektroni- sche"stem uit. Voor enkele partijen levert dat een zetel winst op (PvdA, Christen Unie), voor andere een zetel verlies (Gemeentebelangen, SGP). In de Rabobank te Zevenhuizen maken wij de uitslagen van alle stembureaus direct aan alle belangstellenden bekend. Een hieuw college wordt gevormd, waarbij de SGP-wethouder R. de Gooijer zijn plaats af staat aan dhr. S. de Jong, tot dat moment raadlid voor het CDA. Van alle verkiezingen zijn uitgebreide uitslagenoverzichten gepubliceerd in Hart van Holland. Verder zijn de (nieu we) raads- en collegeleden op een spe ciale gemeentepagina in Hart van Holland met foto aan u voorgesteld. TWEEMANSPOLDER Daarnaast is de verbouw nodig om een centrale publieksbalie voor de toe komst mogelijk te maken. De centrale publieksbalie moet een grote bijdrage gaan leveren aan de verbetering van de gemeentelijke dienstverlening. In de toekomst zullen alle baliehandelingen - van paspoort tot bouwvergunning - hier gaan plaatsvinden. Uit financiële overwegingen is er voor gekozen om de medewerkers in het gemeentehuis tijdens de uitbreiding/ verbouw niet ergens anders onder te brengen. Dat heeft, afgezien van de betrokkenheid bij alle zichtbare veran deringen en vernieuwingen, een zware wissel getrokken op onze mede werkers. Ook voor de burger was de(geluids)hin- der groot. Richting ambtelijke organi satie en u spreek ik mijn waardering uit voor de wijze waarop met de overlast van de bouwactiviteiten is omgegaan. Eind 2002 is de verbouw beëindigd en een gemeentehuis nieuwe stijl opgele verd. We kunnen onze burgers weer fatsoenlijk ontvangen en de werkom standigheden voor medewerkers en bestuurders zijn aanzienlijk verbeterd. Een officiële opening, waarbij alle inwoners zijn uitgenodigd, is gehou den begin 2003.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2003 | | pagina 14