a Burgerjaarverslag 2002 Dualisme: sturen en besturen Burgercontacten Onderzoek naar de bestuurlijke toekomst Bezwaren in 2002 Gegevens inwoneraantal Peildatum 1 januari 2003 Inwoneraantal 10.150 Mannen 4.974 Vrouwen 5.176 Alleenstaanden 4.268 Gehuwden 5.071 Gescheiden 325 Weduwstaat 486 inclusief partners in geregistreerd partner- schap Bron: Centraal Bureau voor de Statistiek Eén dag na de Gemeenteraadsverkiezingen krijgen alle gemeenten in Nederland te maken met de invoering van de Wet dualisering gemeentebestuur Deze wet maakt ten opzichte van vroeger veel meer onderscheid tussen de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders. In het nieuwe systeem controleert de gemeenteraad het college van burge meester en wethouders. Dit laatste is heel goed te vergelijken met de situatie in de landelijke politiek. Ook daar zijn het de Tweede Kamerleden die de regering controleren. Maar daarnaast hebben de gemeenteraadsleden ook een aantal andere bevoegdheden gekregen. Zo kunnen zij nu zelf allerlei initiatieven nemen. Kort en bondig betekent het dat er onderscheid is tussen sturen en besturen: het college houdt zich bezig met het bestuur van de gemeente de gemeenteraad geeft de richting aan, hij stuurt het college, controleert hen en ver tegenwoordigt de bur gers. Ook maken de wethouders sinds de Wet dualisering geen deel meer uit van de gemeente raad. De wethouder is niet langer meer voorzitter van een raadscom missies. Raadsleden treden nu op als voorzitter. Verder bepaalt de raad via een kleine vertegenwoordiging - het presidium genaamd - zijn eigen agen da. Er zijn afspraken gemaakt over het spreekrecht tijdens de raads- en com missievergaderingen en er is - meer dan vroeger - onderscheid tussen hamerstukken en bespreekstukken. Dit laatste maakt het bijwonen van een raadsvergadering voor u alleen maar interessanter. Nieuw is de functie van griffier, die de gemeenteraad BEATRIXLAAN ondersteunt. In afwachting van de benoeming van de griffier heeft in 2002 onze gemeentesecretarisdeze nieuwe functie waargenomen. Ik kan mij voorstellen, dat u zich afvraagt wat het dualisme voor u be tekent. Het is de bedoeling dat de af stand tussen het gemeentebestuur en de inwoners (nog verder) wordt ver kleind en dat de betrokkenheid van de burger bij de gemeente vergroot wordt. Naast het feit dat het college en de gemeenteambtenaren in de voorberei ding van besluiten actief moeten zor gen voor inspraak, is het inmiddels ook mogelijk om zelf initiatieven te nemen om kwesties aan te kaarten. Het besturen van een gemeente is hard werken en daar zitten altijd leuke en minder leuke kanten aan, dat hoort er gewoon bij. Maar om de situatie werk baar te laten zijn, zijn er grenzen aan de minder leuke kanten. Het gevoel van: wij besturen samen de gemeente, werken samen aan de toekomst - dat moet er wel zijn! Natuurlijk, in een politiek bestuur zitten structurele tegenstellingen, we hebben verschil lende maatschappijvisies, verschillende principes, maar op lokaal niveau mogen die niet leiden tot onwerkbaar bestuur. Hier, in onze lokale gemeen schap moeten we respectvol met elkaar omgaan en samenwerken.We zoeken naar de nieuwe duale vorm en we moe ten werken aan samenwerking. In ver trouwen en respect! Voor het besturen van een gemeente is kennis van de bevolking uitermate van belang. Om beleid te maken dient het bestuur inzicht te hebben in de bevol kingsopbouw en -samenstelling. Niet alleen de statistische gegevens zijn informa- en medebepatend voor beleid, evenzo waardevol zijn de contacten met onze inwoners. Wat leeft er bij u? Waar liggen uw behoeften? Wat vindt u belanqriikf Hoe en waar wilt u wonen en recreëren? Hoe zou volgens u de leefbaarheid wor den vergroot. Enzovoort. Daarover treden wij graag met u in contact. DORPSSTRAAT Voorheen organiseerden wij jaarlijks kernbezoeken om te achterhalen wat er bij u leeft. Het is de bedoeling dat na de invoering van de Wet dualisering gemeentebestuur wij de kernbezoeken in een gewijzigde vorm weer oppak ken. Ook de gemeenteraad heeft daarin een taak. Zij zijn uw volksvertegenwoor digers. Daarnaast organiseert de gemeente regelmatig informatieavonden om naast het geven van informatie ook üw vragen te kunnen beantwoorden. Via het spreekrecht en inspraak kunt u ook actief invloed uitoefenen op de beleid smakers. Spreekrecht Voor aanvang van een commissie- of raadsvergadering is het mogelijk om gebruik te maken van het spreekrecht. Gemiddeld genomen is er bij elke ver gadering een spreker die van het spreekrecht gebruik maakt. In de regel bepaalt het gewicht van het onder werp of u daar gebruik van maakt. Als u gebruik wilt maken van het spreekrecht bij een raads- of commis sievergadering meldt u zich voor het - begin van de vergadering bij de grif fier, telefoon [0180]-637713. Bij de gemeenteraad De totale spreektijd van het spreek recht bedraagt 30 minuten met daarin een maximale spreektijd van 5 minuten per inspreker. Het woord kan niet worden gevoerd: over benoemingen en dergelijke van personen indien u bij de commissievergade ring al over hetzelfde onderwerp heeft gesproken. Bij de commissie Aan het begin van elke commissiever gadering is er gelegenheid om vragen te stellen of opmerkingen te maken. Bijvoorbeeld over een onderwerp dat voor de betreffende vergadering op de agenda staat. Maar ook over onderwerpen die niet op de agenda staan, kunnen vragen worden gesteld of opmerkingen wor den gemaakt. De totale spreektijd van het spreekrecht bedraagt 30 minuten met daarin een maximale spreektijd van 5 minuten per inspreker. Inspraak In onze gemeente is een inspraakveror dening door de gemeenteraad vastge steld. Met deze verordening is het voor burgers mogelijk om hun mening over gemeentelijk beleid te geven en daarover met het gemeentebestuur van gedachten te wisselen. Daarvoor gelden inspraakprocedures met vaste termijnen. Wij verlenen bijvoorbeeld inspraak bij de voorbereiding of de herziening van ruimtelijke plannen of bij beleidsplannen over dorpsvernieu wing. Om er voor te zorgen dat u gebruik maakt van inspraak, dienen wij te zor gen voor de publiciteit. Dat doen wij op onze gemeentepagina in Hart van Holland en op de website. Ook nodi gen wij in specifieke gevallen bepaalde publieksgroepen persoonlijk uit. Als een inspraakprocedure eindigt, stelt het college van burgemeester en wethouders een verslag op van alle inspraakreacties en legt deze voor aan de gemeenteraad. Het is vervolgens aan de raad om de inspraakreacties mee te wegen in de besluitvorming. ORANJESTRAAT De gemeente Zevenhuizen-Moerkapelle maakt al jaren - met twaalf andere ï/Jn u^i G°uda de,e/ Ult van het Intergemeentelijk Samenwerkings orgaan Midden-Holland te Gouda. Een aantal ontwikkelingen - waaron der uiteraard de plannen voor de Zuidplaspolder - is in 2002 aanleiding voor de gemeenteraad en college om te onderzoeken of aansluiting bij de Stadsregio Rotterdam de voorkeur ver dient boven de samenwerking in bovengenoemd ISMH-verband. Van een andere samenwerkingsvorm zou alleen sprake kunnen zijn indien het een sterkere bijdrage zou leveren aan het bereiken onze vier doelstellin gen: 1- het voortbestaan van de gemeente Zevenhuizen-Moerkapelle als een zelf standige en ongedeelde gemeente; 2. de groei van het aantal inwoners van de kernen Zevenhuizen en Moerkapelle teneinde deze kernen "vitaal" te houden; 3. het behouden van de drie open Rottepolders en het realiseren van een verantwoorde ontwikkeling (woning en glastuinbouw met de daarbij beho rende bedrijvigheid) van de Zuidplaspolder; 4. de aanleg van de omleidingsweg N219 Medio december 2002 is het onderzoek afgerond. De conclusie is dat toetre ding tot de Stadsregio Rotterdam niet de aangewezen weg is om onze vier doelstellingen te bereiken. De gemeen te Zevenhuizen-Moerkapelle doet er verstandig aan om lid te blijven binnen de regio Midden-Holland. Het college en de gemeenteraad heb ben inmiddels dit advies overgenomen. Ondanks de uitkomst van dit onder zoek stel ik mij natuurlijk toch wel eens de vraag of een kleine gemeente als Zevenhuizen-Moerkapelle in de toe komst echt wel zelfstandig het hoofd boven water kan houden? We gaan er voor, maar de toekomst zal het ons leren. Noodzakelijk is in ieder geval samenwerking. Samenwerking met de andere gemeen ten in de Zuidplaspolder. Op die manier kunnen we samen en toch apart een toekomst in gaan waarin u tot in leng te van jaren met plezier in Zevenhuizen of Moerkapelle zal wonen. En een toe komst waarin de ambtelijke medewer kers weten: het is goed om in deze gemeente te werken! JULI AN ASTRAAT MIDDELWEG ^^^heertoverbeshjite^d^e^nomen mneZ f" ^ommissie van het college van burgemeester en wethouders. De icn van de burnemn^ter h,=tr ft moeten worden op ingediende bezwaarschriften die gericht zijn tegen besiissin- ten na„ntaLbeZWaarSChriften is in 20°2 schriften behandeld. Hiervan zijn 16 Hierbij 2°?J t°e9enomen' ongegrond verklaard, 16 gegrond ver- moet ,k vermelden dat ,n 2002 klaard, 4 niet-ontvankelijk zijn ver- Jijn ,napHipn7!|rPt bezwaren klaard, 6 zijn ingetrokken, 11 lijk dit Hit t6, J lnT waarschijn- gedeeltelijk ongegrond/gegrond ver taald 'n WOrdt her" klaard en van 5 bezwaarschriften is de De commkcip kp u advisering nog niet afgerond. De ter, (bbd hLl beroepschrif- meeste bezwaren in de gemeente heb heeft in 2002 58 bezwaar- ben betrekking op grondgebiedzaken. te De bezwaar- en beroepschriftencommis sie bestaat nu niet meer. Inmiddels is deze commissie omgebouwd tot de Commissie Bezwaarschriften.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2003 | | pagina 15