a
Burgerjaarverslag 2002
Dualisme: sturen en besturen
Burgercontacten
Onderzoek naar de bestuurlijke toekomst
Bezwaren in 2002
Gegevens inwoneraantal
Peildatum 1 januari 2003
Inwoneraantal
10.150
Mannen
4.974
Vrouwen
5.176
Alleenstaanden
4.268
Gehuwden
5.071
Gescheiden
325
Weduwstaat
486
inclusief partners in geregistreerd
partner-
schap
Bron: Centraal Bureau voor de Statistiek
Eén dag na de Gemeenteraadsverkiezingen krijgen alle gemeenten in Nederland
te maken met de invoering van de Wet dualisering gemeentebestuur Deze wet
maakt ten opzichte van vroeger veel meer onderscheid tussen de gemeenteraad
en het college van burgemeester en wethouders.
In het nieuwe systeem controleert de
gemeenteraad het college van burge
meester en wethouders. Dit laatste is
heel goed te vergelijken met de situatie
in de landelijke politiek. Ook daar zijn
het de Tweede Kamerleden die de
regering controleren. Maar daarnaast
hebben de gemeenteraadsleden ook
een aantal andere bevoegdheden
gekregen. Zo kunnen zij nu
zelf allerlei initiatieven
nemen.
Kort en bondig betekent het
dat er onderscheid is tussen
sturen en besturen:
het college houdt
zich bezig met het
bestuur van de
gemeente
de gemeenteraad
geeft de richting aan,
hij stuurt het college,
controleert hen en ver
tegenwoordigt de bur
gers.
Ook maken de wethouders
sinds de Wet dualisering geen
deel meer uit van de gemeente
raad. De wethouder is niet langer
meer voorzitter van een raadscom
missies. Raadsleden treden nu op als
voorzitter. Verder bepaalt de raad via
een kleine vertegenwoordiging - het
presidium genaamd - zijn eigen agen
da. Er zijn afspraken gemaakt over het
spreekrecht tijdens de raads- en com
missievergaderingen en er is - meer
dan vroeger - onderscheid tussen
hamerstukken en bespreekstukken.
Dit laatste maakt het bijwonen van een
raadsvergadering voor u alleen maar
interessanter. Nieuw is de functie
van griffier, die de gemeenteraad
BEATRIXLAAN
ondersteunt. In afwachting van de
benoeming van de griffier heeft in 2002
onze gemeentesecretarisdeze nieuwe
functie waargenomen.
Ik kan mij voorstellen, dat u zich
afvraagt wat het dualisme voor u be
tekent. Het is de bedoeling dat de af
stand tussen het gemeentebestuur en
de inwoners (nog verder) wordt ver
kleind en dat de betrokkenheid van de
burger bij de gemeente vergroot
wordt.
Naast het feit dat het college en de
gemeenteambtenaren in de voorberei
ding van besluiten actief moeten zor
gen voor inspraak, is het inmiddels ook
mogelijk om zelf initiatieven te nemen
om kwesties aan te kaarten.
Het besturen van een gemeente is hard
werken en daar zitten altijd leuke en
minder leuke kanten aan, dat hoort er
gewoon bij. Maar om de situatie werk
baar te laten zijn, zijn er grenzen aan
de minder leuke kanten. Het gevoel
van: wij besturen samen de gemeente,
werken samen aan de toekomst - dat
moet er wel zijn! Natuurlijk, in een
politiek bestuur zitten structurele
tegenstellingen, we hebben verschil
lende maatschappijvisies, verschillende
principes, maar op lokaal niveau
mogen die niet leiden tot onwerkbaar
bestuur. Hier, in onze lokale gemeen
schap moeten we respectvol met elkaar
omgaan en samenwerken.We zoeken
naar de nieuwe duale vorm en we moe
ten werken aan samenwerking. In ver
trouwen en respect!
Voor het besturen van een gemeente is kennis van de bevolking uitermate van
belang. Om beleid te maken dient het bestuur inzicht te hebben in de bevol
kingsopbouw en -samenstelling. Niet alleen de statistische gegevens zijn informa-
en medebepatend voor beleid, evenzo waardevol zijn de contacten met onze
inwoners. Wat leeft er bij u? Waar liggen uw behoeften? Wat vindt u belanqriikf
Hoe en waar wilt u wonen en recreëren? Hoe zou volgens u de leefbaarheid wor
den vergroot. Enzovoort. Daarover treden wij graag met u in contact.
DORPSSTRAAT
Voorheen organiseerden wij jaarlijks
kernbezoeken om te achterhalen wat
er bij u leeft. Het is de bedoeling dat na
de invoering van de Wet dualisering
gemeentebestuur wij de kernbezoeken
in een gewijzigde vorm weer oppak
ken. Ook de gemeenteraad heeft daarin
een taak. Zij zijn uw volksvertegenwoor
digers.
Daarnaast organiseert de gemeente
regelmatig informatieavonden om
naast het geven van informatie ook üw
vragen te kunnen beantwoorden. Via
het spreekrecht en inspraak kunt u ook
actief invloed uitoefenen op de beleid
smakers.
Spreekrecht
Voor aanvang van een commissie- of
raadsvergadering is het mogelijk om
gebruik te maken van het spreekrecht.
Gemiddeld genomen is er bij elke ver
gadering een spreker die van het
spreekrecht gebruik maakt. In de regel
bepaalt het gewicht van het onder
werp of u daar gebruik van maakt.
Als u gebruik wilt maken van het
spreekrecht bij een raads- of commis
sievergadering meldt u zich voor het
- begin van de vergadering bij de grif
fier, telefoon [0180]-637713.
Bij de gemeenteraad
De totale spreektijd van het spreek
recht bedraagt 30 minuten met daarin
een maximale spreektijd van 5 minuten
per inspreker.
Het woord kan niet worden gevoerd:
over benoemingen en dergelijke van
personen
indien u bij de commissievergade
ring al over hetzelfde onderwerp
heeft gesproken.
Bij de commissie
Aan het begin van elke commissiever
gadering is er gelegenheid om vragen
te stellen of opmerkingen te maken.
Bijvoorbeeld over een onderwerp dat
voor de betreffende vergadering op de
agenda staat.
Maar ook over onderwerpen die niet
op de agenda staan, kunnen vragen
worden gesteld of opmerkingen wor
den gemaakt. De totale spreektijd van
het spreekrecht bedraagt 30 minuten
met daarin een maximale spreektijd
van 5 minuten per inspreker.
Inspraak
In onze gemeente is een inspraakveror
dening door de gemeenteraad vastge
steld. Met deze verordening is het
voor burgers mogelijk om hun mening
over gemeentelijk beleid te geven en
daarover met het gemeentebestuur
van gedachten te wisselen. Daarvoor
gelden inspraakprocedures met vaste
termijnen. Wij verlenen bijvoorbeeld
inspraak bij de voorbereiding of de
herziening van ruimtelijke plannen of
bij beleidsplannen over dorpsvernieu
wing.
Om er voor te zorgen dat u gebruik
maakt van inspraak, dienen wij te zor
gen voor de publiciteit. Dat doen wij
op onze gemeentepagina in Hart van
Holland en op de website. Ook nodi
gen wij in specifieke gevallen bepaalde
publieksgroepen persoonlijk uit.
Als een inspraakprocedure eindigt,
stelt het college van burgemeester en
wethouders een verslag op van alle
inspraakreacties en legt deze voor aan
de gemeenteraad.
Het is vervolgens aan de raad om de
inspraakreacties mee te wegen in de
besluitvorming.
ORANJESTRAAT
De gemeente Zevenhuizen-Moerkapelle maakt al jaren - met twaalf andere
ï/Jn u^i G°uda de,e/ Ult van het Intergemeentelijk Samenwerkings
orgaan Midden-Holland te Gouda.
Een aantal ontwikkelingen - waaron
der uiteraard de plannen voor de
Zuidplaspolder - is in 2002 aanleiding
voor de gemeenteraad en college om
te onderzoeken of aansluiting bij de
Stadsregio Rotterdam de voorkeur ver
dient boven de samenwerking in
bovengenoemd ISMH-verband.
Van een andere samenwerkingsvorm
zou alleen sprake kunnen zijn indien
het een sterkere bijdrage zou leveren
aan het bereiken onze vier doelstellin
gen:
1- het voortbestaan van de gemeente
Zevenhuizen-Moerkapelle als een zelf
standige en ongedeelde gemeente;
2. de groei van het aantal inwoners van
de kernen Zevenhuizen en
Moerkapelle teneinde deze kernen
"vitaal" te houden;
3. het behouden van de drie open
Rottepolders en het realiseren van een
verantwoorde ontwikkeling (woning
en glastuinbouw met de daarbij beho
rende bedrijvigheid) van de
Zuidplaspolder;
4. de aanleg van de omleidingsweg N219
Medio december 2002 is het onderzoek
afgerond. De conclusie is dat toetre
ding tot de Stadsregio Rotterdam niet
de aangewezen weg is om onze vier
doelstellingen te bereiken. De gemeen
te Zevenhuizen-Moerkapelle doet er
verstandig aan om lid te blijven binnen
de regio Midden-Holland.
Het college en de gemeenteraad heb
ben inmiddels dit advies overgenomen.
Ondanks de uitkomst van dit onder
zoek stel ik mij natuurlijk toch wel eens
de vraag of een kleine gemeente als
Zevenhuizen-Moerkapelle in de toe
komst echt wel zelfstandig het hoofd
boven water kan houden? We gaan er
voor, maar de toekomst zal het ons
leren. Noodzakelijk is in ieder geval
samenwerking.
Samenwerking met de andere gemeen
ten in de Zuidplaspolder. Op die manier
kunnen we samen en toch apart een
toekomst in gaan waarin u tot in leng
te van jaren met plezier in Zevenhuizen
of Moerkapelle zal wonen. En een toe
komst waarin de ambtelijke medewer
kers weten: het is goed om in deze
gemeente te werken!
JULI AN ASTRAAT
MIDDELWEG
^^^heertoverbeshjite^d^e^nomen mneZ f" ^ommissie van het college van burgemeester en wethouders. De
icn van de burnemn^ter h,=tr ft moeten worden op ingediende bezwaarschriften die gericht zijn tegen besiissin-
ten na„ntaLbeZWaarSChriften is in 20°2 schriften behandeld. Hiervan zijn 16
Hierbij 2°?J t°e9enomen' ongegrond verklaard, 16 gegrond ver-
moet ,k vermelden dat ,n 2002 klaard, 4 niet-ontvankelijk zijn ver-
Jijn ,napHipn7!|rPt bezwaren klaard, 6 zijn ingetrokken, 11
lijk dit Hit t6, J lnT waarschijn- gedeeltelijk ongegrond/gegrond ver
taald 'n WOrdt her" klaard en van 5 bezwaarschriften is de
De commkcip kp u advisering nog niet afgerond. De
ter, (bbd hLl beroepschrif- meeste bezwaren in de gemeente heb
heeft in 2002 58 bezwaar- ben betrekking op grondgebiedzaken.
te
De bezwaar- en beroepschriftencommis
sie bestaat nu niet meer. Inmiddels is
deze commissie omgebouwd tot de
Commissie Bezwaarschriften.